eitaa logo
بینات
18 دنبال‌کننده
7 عکس
3 ویدیو
8 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔵 نکاتی در باره *آیه تبلیغ* 🌸 نکته یازدهم :  🔴 يَا أَيُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ إِلَيْكَ مِن رَّبِّكَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا يَهْدِي الْقَوْمَ الْكَافِرِينَ. 🔷 (وَاللَّهُ يَعْصِمُكَ مِنَ النَّاس) : 🔴 این فراز (خدا تو را از مردم حفظ می‌کند) مشعر بر خطری است که از سوی عامه مردم در صورت ابلاغ ماانزل متوجه پیامبر و دین می‌شود. یعنی مردم ابلاغ این حکم را دلیلی بر کذب اصل رسالت خواهند دانست.  🔶 و این تنها در یک صورت اتفاق می‌افتد و آن این که (ماانزل) *حکمی مربوط به وابستگان پیامبر باشد.* زیرا اگر مربوط به شخص پیامبر باشد مثلا مقام یا مالی را به پیامبر اختصاص دهد چندان حساسیتی را بر نمی انگیزد زیرا پیش از این هم مقامات دنیایی که بالاترینش حکومت است و مالی مثل انفال و خمس و غنایم به ایشان اختصاص یافته.    🔷 فقط می‌ماند ریاست و حکومت پس از پیامبر که اگر آن را به بستگان خود واگذارد مردم در رسالتش تردید خواهند نمود بویژه اگر منافقان و خناسانی تحریکشان کنند.   ♦️بنا بر این پیامبر نگران آن است که اگر چنین حکمی را ابلاغ کند متهم به فامیل بازی شود و منافقان بگویند اساسا دین و رسالت بهانه است و هدف، قدرت و سلطنت بوده که پیامبر خود به آن رسید و اینک آن را به بستگانش می‌دهد. 🔵 اما خدا وعده می‌دهد که این تلاش منافقان را بی اثر کرده و پیامبر را از این تهمت برهاند. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44
🟪 نکاتی در باره *آیه اکمال* 🕗 نکته هشتم 🟩 الْيَوْمَ يَئسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَ اخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتىِ وَ رَضِيتُ لَكُمُ الْاسْلَامَ دِينًا. (سوره مائده آیه ۳) 🟨 با توجه به اینکه آیه اکمال در واپسین روزهای عمر پربرکت پیامبر اسلام صلوات‌الله‌علیه‌وآله و در اواخر رسالت حضرتش نازل شده، پیداست که مهمترین و حساسترین امری که منجر به یاس کفار و کامل شدن دین اسلام می‌شود و معادل رسالت الهی پیامبر است، چیزی جز استمرار حرکت امت با رهبری برگزیده الهی نیست. 🟨 برخی برای آنکه کلمه الیوم را از مفاد مهم آن تهی کنند تا کسی دنبال واقعه مهمی که در این روز به ظهور پیوسته نگردد، - همان امری که مربوط به آینده امت و رهبری جامعه است - در باره واژه الیوم نشانی غلط داده و آن را به معنی دیگری تاویل کرده اند: 🟦 بعضی واژه الیوم را به معنای مجازی آن تاویل کرده‌اند. یعنی روزگار! یعنی : در این روزگار کفار از دین شما مایوس شدند! 🟦 این معنی نمی‌تواند صحیح باشد زیرا هم با متن آیه ناسازگار است و هم با قواعد ادبی. 🟦 با متن آیه ناسازگار است: زیرا کلمه یَئِسَ ماضی است و دلالت بر گذشته و قطعیت می‌کند، یعنی کفار امروز ـ پیش از نزول این آیه ـ مایوس شدند! اگر منظور از امروز، این روزگار بود باید یاس کفار بصورت اسمی و وصفی بیان می‌شد : در این روزگار کفار از دین شما مایوسند! (الیوم الذین کفروا آیسون من دینکم!) 🟦 با قواعد ادبی ناسازگار است: زیرا معنای «روزگار» برای الیوم معنای مجازی است و کاربرد معنای مجازی نیازمند قرینه است و در آیه اکمال قرینه‌ای بر استعمال معنای مجازی نیست. سروش: 💯 sapp.ir/bayyenat44 تلگرام: 💯 t.me/bayyenat44 ایتا: 💯 eitaa.com/Bayyenat313 💯 eitaa.com/Bayyenat44 💯 https://chat.whatsapp.com/AXsO5bHVxb83n1YBUf7TWB
هدایت شده از پایگاه جامع امامت
20.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸رویکرد قرآن‌مدار به امامت 📚بازخوانی روش قرآن‌محور استاد (رحمت الله علیه) با تأکید بر نقش اساسی و محوری اهل‌بیت علیهم‌السلام در درک معارف قرآنی، بر شاگردان و سایر قرآن‌پژوهان ضروری است. 🎙حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر محمدتقی سبحانی حفظه الله ▪️بمناسبت سالگرد درگذشت استاد محمدرضا فریدونی رحمت الله علیه 🆔@Emamat_net 📍
هدایت شده از بینات
شرح صحيفه- دعای ٨.mp3
18.87M
شرح دعای هشتم صحيفه سجادیه لینک کانال بینات : https://eitaa.com/Bayyenat313 سروش : https://splus.ir/bayyenat44
هدایت شده از بینات
✔️ نکته‌ای قرآنی 🔸اراده الهی بر هلاک جامعه وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا(16 الإسراء) ١) معنی «إذا اردنا ان نهلک قریة» چیست؟ آيا خدا اراده بر هلاکت جامعه می‌کند؟ و آیا خودش جامعه را به فساد کشانده و بعد هلاک می‌کند؟ ٢) أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا، چه معنایی دارد؟ آيا خدا امر به فسق می‌کند؟ و آیا مترفین به فرمان خدا فسق می‌کنند؟ اگر اینطور است که بخاطر اطاعت او باید پاداش بگیرند نه آنکه عذاب شوند: فَحَقَّ عَلَيْهَا الْقَوْلُ فَدَمَّرْنَاهَا تَدْمِيرًا! 🔷 پاسخ 🔸اراده دو معنی دارد: یکی معنای معروف که در کتب لغت بیان شده و آن خواستن به معنای حقیقی است. اما معنای دوم که مجازی و عرفی است، "نزدیک شدن" است. مانند: فلانی وقتی خواست بمیرد چنين وصیت کرد. یا: آسمان وقتی می‌خواهد ببارد، من دلم می‌گیرد. 🔹روشن است که خواستن در این دو جمله به معنای نزدیک شدن است، یعنی وقتی مردن او نزدیک شد، و وقتی باریدن آسمان نزدیک می‌شود. چون کسی اراده مردن نمی‌کند، و آسمان اراده باریدن نمی‌کند. 🔸در قرآن هم داریم: فَوَجَدَا فِيهَا جِدَارًا يُرِيدُ أَن يَنقَضَّ فَأَقَامَهُ (الكهف٧٧) پس در آن شهر دیواری دیدند که می‌خواست فرو بریزد، موسی (علیه السلام) آن را برپا کرد..، یعنی نزیک بود که فروریزد. 🔹اراده در جمله وَإِذَا أَرَدْنَا أَن نُّهْلِكَ قَرْيَةً، هم به معنای نزدیک شدن است. یعنی وقتی نزدیک شود که جامعه ای را هلاک کنیم. و روشن است که هلاک کردن جامعه، بخاطر فساد و کفران اکثر مردم آن است بطوریکه امکان اصلاح دیگر نباشد. 🔻و اما جمله أَمَرْنَا مُتْرَفِيهَا فَفَسَقُوا فِيهَا، قطعا خدا امر به فسق و فحشا نمی‌کند: إن الله لا یأمر بالفحشاء و المنکر. 🔹امر در اينجا به‌معنای تهدید است. مثل بگرد تا بگردیم. یا: هر غلطی می‌خواهی بکن! یعنی وقتی زمان هلاک جامعه‌ای بخاطر کفران و فسادشان نزدیک شد، مترفانشان را غرق در نعمت می‌کنیم و می‌گوییم که هر غلطی خواستند بکنند و وقتی غرق در فساد شدند، به دست خودشان هلاک می‌شوند. بله https://ble.ir/bayyenat313 ایتا https://eitaa.com/Bayyenat313 سروش https://splus.ir/bayyenat44