eitaa logo
بینات | هادی انصاری
166 دنبال‌کننده
15 عکس
3 ویدیو
0 فایل
«بیّن» یعنی حرف روشن، حرف واضح، حرفی که فهمش پیچیدگی ندارد! انبیاء الهی اصلی ترین ابزارشان «بیّنات» بوده است.کانال «بیّنات» تلاشی است برای فهم و تبیین، به روشنیِ کلام انبیاء، زیر سایه ی وحی الهی!
مشاهده در ایتا
دانلود
✍️ نقش همراهی یا عدم همراهی توده مردم در تصمیم گیری برای جنگ به بهانه واکنش ضعیف ایران در کشتار مردم غزه و ترور شهید سیدرضی موسوی 🔶 تصمیم گیران نظامی و امنیتی در مسائلی همچون دخالت در جنگ غزه همواره با نگرانی هایی پیرامون عدم همراهی مردم مواجه هستند تا جایی که در ماجرای شهادت حاج قاسم، عملیات طوفان الاقصی و کشتار مردم غزه و اخیرا ترور فرماندهان سپاه قدس در سوریه با واکنشهای ضعیفی از سوی ایران مواجه بوده ایم. 🔶 نگاه قرآن به مساله همراهی مردم در چنین تصمیماتی را میتوان از آیاتی مثل آیات 62 تا 66 سوره انفال دریافت کرد. این آیات که بعد از اتمام جنگ بدر نازل شده است شرایط پس از جنگ را توصیف میکند و در میانه مباحث به فراخور، به مباحث قبل از جنگ و حین جنگ فلش بک میزند. جنگ بدر در شرایطی رخ داده است که بخشی از همراهان پیامبر که با وصف (مومن) یاد میشوند نسبت به همراهی با ایشان در این جنگ ناخوشنود بوده اند (كَمَا أَخْرَجَكَ رَبُّكَ مِنْ بَيْتِكَ بِالْحَقِّ وَ إِنَّ فَرِيقاً مِنَ الْمُؤْمِنِينَ لَكَارِهُونَ5﴾ طبق شواهد قرآنی این افراد حتی در لحظات نزدیک به وقوع جنگ هم در صحنه بوده اند و پیامبر و مومنین حقیقی را به بی خردی ناشی از توهمات ایدئولوژیک متهم می کرده اند (إِذْ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَ الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ غَرَّ هٰؤُلاَءِ دِينُهُمْ 49﴾ با این حال به علت همراهی مومنین خالص و حقیقی که در آیات ابتدایی سوره توصیف شده اند (أُولٰئِكَ هُمُ الْمُؤْمِنُونَ حَقّاً لَهُمْ دَرَجَاتٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ وَ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِيمٌ 4﴾ جنگ بدر با نصرت الهی همراه شده و پیامبر و مومنین در این جنگ پیروز میشوند. 🔶 در آیات پایانی سوره انفال بحث از ادامه جنگ و قتال با کفار میشود. خداوند متعال می فرماید همانطور که خداوند در گذشته در مقابل دشمنی کفار، پیامبر را حمایت کرد از این جا به بعد نیز این فرآیند حمایت ادامه خواهد داشت. اما این فرآیند به چه نحوی انجام میشود؟ خداوند در آیات 62 و 63 عنصر اصلی این حمایت را همان همراهیِ مومنین خالص و ناب و نه همراهی توده های مردم میداند: (وَ إِنْ يُرِيدُوا أَنْ يَخْدَعُوكَ فَإِنَّ حَسْبَكَ اللَّهُ هُوَ الَّذِي أَيَّدَكَ بِنَصْرِهِ وَ بِالْمُؤْمِنِينَ ﴿62﴾ وَ أَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعاً مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَ لٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ ﴿63﴾ در واقع این حمایت الهی با نصرت مومنین (و نه توده مردم) رخ میدهد. خداوند با الفت دادن به قلوب مومنین آنان را در راستای نصرت پیامبر همدل کرده بود و لذا به جنگ بدر آمدند و پیامبر را حمایت کردند. همدلی ای که با خرج کردن دارایی های بسیار و مقدم کردن سیاستهای رفاهی بر سیاستهای هزینه بری همچون جنگ هم قابل به دست آمدن نبود. 🔶 اکنون برای ادامه این مسیر سخت که رکن اصلی آن قتال و جنگ با کفار است باز هم پیامبر باید روی همین نصرت الهی و نصرت مومنین خاص که اهل تبعیت از ایشان هستند حساب باز کند: (يَا أَيُّهَا النَّبِيُّ حَسْبُكَ اللَّهُ وَ مَنِ اتَّبَعَكَ مِنَ الْمُؤْمِنِينَ 64﴾. اگر اینان اهل مقاومت باشند کل مومنین پیروز میشوند. 20 مرد جنگی از جریان حزب اللهی ها و مومنین خالص و تابع رسول کافی هستند تا بر 200 نفر از دشمن غلبه کنند و 100 جنگنجوی حزب اللهی کافی هستند تا بر 1000 نفر از دشمن غلبه کنند. و البته هر چه درجه ایمان این مومنین خالص و حلقه اصلی کمتر باشد توان رویارویی با دشمنان نیز کمتر میشود و به تناسب تکلیف حاکم برای جنگ با دشمنان نیز سبک تر میگردد. (آیات 65 و 66 سوره انفال) 🔶 با توجه به این رویکرد در سوره انفال و بررسی سایر سور قرآنی که مفاهیم مشابهی را با الفاظی همچون (مومنین در معیت رسول) یا (حزب الله) بیان میکند میتوان فهمید که آنچه به عنوان یک شاخص در بررسی میزان همراهی مردم برای سیاستگذارِ مساله جنگ می بایست مد نظر باشد همراهی تام و تمام توده ها نیست. بلکه آنچه مهم است همراهی امت حزب الله و مومنین خالص و درجه ایمان و ثبات آنها است. این شاخصی است که باید در زمینه سنجش میزان همراهی مردم، توسط سیاستمدار ملاک محاسبه باشد و بر اساس آن تصمیم بگیرد تا در جنگ غزه دخالت بکند یا نه. وگرنه تنها محاسبه ی نظر عموم مردم با نظرسنجی ها و حدس و گمان ها نمیتواند شاخص درستی باشد. 🔶و البته روشن است که این نگاشته درصدد احصاء تمام شاخصهای موثر در محاسبات مربوط به دخالت یا عدم دخالت در جنگها نیست. بلکه تنها از منظر مساله «همراهی عمومی» به این مساله پرداخته است. --------------------------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا
✍️ قاعده قرآنی «مقابله به مثل» در ترورها 🔸 این روزها بحث از واقعی یا ضعیف بودن عملیات عین الاسد و سایر پاسخهای ایران به تجاوزات دشمنان داغ شده است. برخی با نگاه سیاسی این مساله را دنبال میکنند و گویی مشکلشان این است که چرا در این دولت و در زمانه ای که کار دست خودمان است این بحثها مطرح میشود! چراکه همین بحثها توسط برخی بزرگان در دولت قبل هم مطرح شده بود و کسی نسبت به آنها واکنشی چنین تند و بنیان برافکن نشان نداده بود. آیت الله محسن اراکی این عملیات را حاصل ترس خودی ها دانسته بود و گفته بود که حادثه هواپیمای اوکراینی چوب خدا بود به خاطر ترسی که در این عملیات به دل راه دادیم و کار واقعی نکردیم. حجة الاسلام قمی در ماجرای ترور شهید فخری زاده گفته بود وقتی حاج قاسم مان را زدند و خلاف نظر رهبرمان، انتقام سخت واقعی مان دیر شد دشمن قدار حریص گشت و طمع کرد. 🔸 کاری به اهالی سیاست ندارم، آنها منطق خودشان را دارند و راه خودشان را میروند. اما از منظر قرآنی بحثی داریم تحت عنوان «مقابله به مثل» در سوره مبارکه بقره که اولین سوره مدنی نازل شده بر پیامبر است. خداوند در آیه 194 سوره بقره یک قاعده ی کلی را برای مسلمانان مطرح میکند تا در طول مسیر مقابله با کفار همیشه این قاعده را رعایت کنند: «الشَّهْرُ الْحَرَامُ بِالشَّهْرِ الْحَرَامِ وَ الْحُرُمَاتُ قِصَاصٌ فَمَنِ اعْتَدَى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدَى عَلَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» ماهِ حرام، در برابر ماهِ حرام! (اگر دشمنان، احترام آن را شكستند، و در آن با شما جنگيدند، شما نيز حق داريد مقابله به مثل كنيد.) و تمام حرامها، (قابلِ) قصاص است. و(به طور كلّى) هر كس به شما تجاوز كرد، همانند آن بر او تعدّى كنيد! و از خدا بپرهيزيد(و زياده روى ننماييد)! و بدانيد خدا با پرهيزكاران است! (ترجمه مکارم) 🔸 این قاعده در مواردی مثل ماجرای نقض عهد برخی با مدینه که در سوره انفال مطرح میشود مصادیق دیگری پیدا میکند: فَإِمَّا تَثْقَفَنَّهُمْ فِي الْحَرْبِ فَشَرِّدْ بِهِمْ مَنْ خَلْفَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَذَّكَّرُونَ ﴿57﴾ خداوند در مورد آنان می فرماید: اگر آنها را در(ميدان) جنگ بيابى، آن چنان به آنها حمله كن كه جمعيّتهايى كه پشت سر آنها هستند، پراكنده شوند؛ شايد متذكّر گردند(و عبرت گيرند)! (ترجمه مکارم) 🔸 این اصل غیر از اصل بازدارندگی پیشینی است. آنجا که خداوند می فرماید: «وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ وَ مِنْ رِبَاطِ الْخَيْلِ تُرْهِبُونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَ عَدُوَّكُمْ» قاعده دیگری بناگذاری میشود که آن هم آماده سازی نیروها جهت بازدارندگی از تعرض دشمن است. در اصل «مقابله به مثل» پیش فرض مساله جایی است که تعرضی انجام شده و آنچه مورد تأکید است بازدارندگی از انجام تعرضات بعدی است. 🔸حال به سراغ مساله خودمان برویم. آیا در ماجرای حاج قاسم مقابله به مثل انجام شد؟ آیا در ماجرای شهید فخری زاده و سایر دانشمندان هسته ای مقابله به مثل رخ داد؟ آیا بمباران عین الاسد با آن توصیفات مقابله به مثل بود؟ در ماجرای سیدرضی چطور؟ در ماجرای کرمان چطور؟ راستی چه تضمینی هست که ماجراهای بعدی ای رخ ندهد؟ مگر ترور کردن فرماندهان مقاومت اکنون برای دشمنان ما هزینه دارد؟ 🔸 این نگاشته درصدد ناچیز انگاری زحمات و مجاهدتهای سپاه یا نیروی قدس نیست. چه بسا اگر زحمات آنان نبود امروز موضوعا جبهه مقاومتی وجود نداشت که از ضعف و قوت اقداماتش سخن بگوییم. این دستاورد حتمی و قطعی جمهوری اسلامی است و قابل انکار نیست. آنچه محل دغدغه است توصیه ای قرآنی در خصوص مقابله به مثل کردن در مقابل تعرضات دشمن است. 🔸آنچه محل بحث است رد کردن سیاستی است که پیش از همه ظریف و روحانی آن را مطرح کردند و البته این روزها از خیلی ها آن را می شنویم: در تله دشمن نیافتیم! در حالی که در عرف بین المللی کاملا معقول و منطقی است که در پاسخ به تعرض یک کشور عملیاتی در همان سطح انجام بشود و هیچ گاه چنین کاری مجوزی برای جنگ بین دو کشور نخواهد بود. از این گذشته برای مبتلا نشدن به جنگ تنها راهکار نشان دادن قوت است. اگر در مقابل ترورها خاموش بمانیم نه تنها از جنگ دور نشده ایم که با مخابره ی ضعف و ترس خودمان چندین گام به آن نزدیک شده ایم. در حالی که با مخابره ی اقتدار در ماجرایی مثل ترور سیدرضی میشد هم فکر حمله نظامی را از سر دشمن دور کرد و هم ترورهای بعدی را برای دشمن پرهزینه ساخت. --------------------------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون مبعث عید عجیبی است. انگار مبعث پیامبر نیست. هست ولی فقط آن نیست. انگار مبعث همه اولیای خداست. انگار مثل شب قدر است که هر ساله قرآن در آن بر قلب ولی خدا نازل می‌شود. مبعث تمام نشده. هست. جاری است. روز بعثت ولی خداست که در آن روز تعلیم الهی بر قلبش می‌نشیند، بر می‌خیزد، قیام می‌کند، میخروشد، و عالم را از ظلمات به نور می‌کشاند، إِنَّكَ لَتَهۡدِيٓ إِلَىٰ صِرَٰطٖ مُّسۡتَقِيمٖ میشود و همه آنها که اهلش هستند را با خودش می‌برد. نه نمی برد. بلکه برای خود می‌خرد. نمی‌خرد که رها کند. می‌خرد که اصطنعتک لنفسی شوند. می‌خرد که صعود کنند. می‌خرد که انصار الله شوند. و تو چه دانی که مبعث چیست. تویی که در ظلمات نفسانیات دست و پا میزنی و به خیال خودت برای او تلاش میکنی چه میفهمی از مبعث. اگر خبری به تو رسیده بود خبری از تو نمی‌ماند. حال آنکه تو سراسر انانیت و منیت و کدورتی. که اگر نبودی جایی بین یاران او داشتی. در جبهه اصحاب صحبتی با تو هم بود. حداقل صحبتی از تو هم بود. آنکه خریدنی است در مبعث خریده می‌شود. آنکه یار است در بعثت اعلام هم پیمانی می‌کند. و به مولایش می‌پیوندد. چقدر فرق است بین امثال تو و سید مصطفی و محمد خادمی. آنها را در مبعث خریدند. و بردند و تربیتشان می‌کنند برای یاری مولایشان. تو کجایی اما... یا صاحب الزمان بوی خوش شما میاید. بوی شما از همین دور و بر خودمان میاید آقا 😭. آیت الله جاودان را نمیخواهد. ما کورباطنان هم بوی شما را داریم حس میکنیم. از دو تا ساختمان آن طرف تر. از فتوت بوی شما میاید. از مسجد حضرت زهرای بنیاد بوی شما میاید مولا. از موسسه آقای سبحانی بوی تو میاید ای پدر امت. از سمت جنوب، از گناوه. از رفیقان قدیمی خودمان بوی تو را حس میکنیم. کجایی طبیب ما. نکند نزدیک است آن وعده موعود. نکند همین روزها و ماه‌ها قرار است با سربازانی که خودت انتخاب کردی و پروراندنی از راه برسی. و دوباره مبعوث شوی و خاصانت تو را در بر بگیرند و تو آنان را امامت کنی... کجایی صاحب ما. کجایی سید قافله. کجایی خریدار خریدنی ها... جان مادرت نگاهی به بنجل ها هم بینداز... 😭😭😭
لَوْ لاَ يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ ﴿المائدة-63} 🔸خداوند متعال جنگ در ماه حرام را ممنوع کرده بود. پیامبر خدا گروهی چند نفره از مسلمانان را به سرکردگی عبدالله بن جحش برای کار اطلاعاتی نسبت به توانایی های دشمن گسیل داشته بود. به آنان فرموده بود که دست به جنگ نزنند و فقط کسب اطلاعات کنند. آنان به دلیل پاره ای از مسائل اشتباه کردند و با دشمن درگیر شدند. چند نفر از آنان را کشتند و وارد مدینه شدند. خبر در همه جا پیچید. ماهیت مساله از یک اقدام نظامی کوچک به مساله ای رسانه ای و سیاسی اجتماعی تبدیل شده بود. منافقان زبانشان دراز شده بود. اصحاب محمد (ص) حتی به قوانین سنتی عرب هم پایبند نیستند. آنان اینقدر گستاخند که حرمت ماه حرام را شکسته اند و در ماه حرام از قریش چند نفر را کشته اند. پیامبر سخت مغموم بودند. مومنان از این اشتباه سرافکنده بودند. منافقان هشتگ ترند میکردند و زبان درازی میکردند.  🔸آیه آمد:   «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ إِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَ لاَ يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَ هُوَ كَافِرٌ فَأُولٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿بقره - 217﴾»  از تو، در باره جنگ كردن در ماه حرام، سؤال مى‏كنند؛ بگو: «جنگ در آن، (گناهى) بزرگ است؛ ولى جلوگيرى از راه خدا(و گرايش مردم به آيين حق) و كفر ورزيدن نسبت به او و هتك احترام مسجد الحرام، و اخراج ساكنان آن، نزد خداوند مهمتر از آن است؛ و ايجاد فتنه، (و محيط نامساعد، كه مردم را به كفر، تشويق و از ايمان بازمی‏دارد) حتّى از قتل بالاتر است. و مشركان، پيوسته با شما مى‏جنگند، تا اگر بتوانند شما را از آيينتان برگردانند؛ ولى كسى كه از آيينش برگردد، و در حال كفر بميرد، تمام اعمال نيك(گذشته) او، در دنيا و آخرت، بر باد می‏رود؛ و آنان اهل دوزخند؛ و هميشه در آن خواهند بود. (217) 🔸 آیه محکم و قاطع سخن گفت. نه حسی از سرافکندگی در آن بود. نه مایه ای از تأسف و عذرخواهی. اشتباه از گروه مسلمانان بود. اما آیه لحنی متفاوت داشت. هم کفار را منکوب کرده بود هم منافقان را به طعنه ی ارتداد نواخته بود. پیامبر مقتدرانه و قدرتمندانه به صحنه ی مدیریت سیاسی مدینه بازگشت... 🔸این روزها ماجرای درمانگاه قرآن و عترت قم و آن طلبه و آن زن وقیح و... بسیار پخش شده است. نگارنده هم مثل خیلی های دیگر در فرض صحت ماجرای عکس برداری معتقد به اشتباه بودن این کار هستم. اما هزار درجه اشتباه تر از آن بی حجابی آن زن است و هزار درجه اشتباه تر از بی حجابی آن زن سخن برخی حوزویان است که بدون درکی از ماهیت رسانه ای و سیاسی و اجتماعی مساله، موضع گیری شان در پازل مخالفان حجاب و منافقان امت و هشتگ ترندکن های من یک سلیطه ام قرار میگیرد. ای کاش علمای ربانی در این مسائل پیش از دیگران ورود میکردند و عرصه را برای جولان دهی برخی افراد حوزوی باز نمی گذاشتند. --------------------------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا
✍️ با ائمه کفر بجنگید چراکه آنان اهل رعایت پیمان نیستند - فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ 🔸 سوره توبه بدون بسم الله آغاز میشود. سخن از اعلام برائت خدا و رسول از مشرکین است. جای رحمت و مغفرت نیست. سوره توبه در فرازهای ابتدایی یکپارچه تهاجم است. تهاجم به آنهایی که اهل رعایت هیچ عهد و پیمان بشری یا حتی نسبت خویشاوندی نسبت به مومنین نیستند. آنها که اگر توانش را داشته باشند علی رغم پیمانهای انسانی و علی رغم حتی نسبتهای خویشاوندی حاضرند دمار از روزگار هر چه مومن در عالم هست در بیاورند. لاَ يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلاًّ وَ لاَ ذِمَّةً وَ أُولٰئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ ﴿10﴾ در حقّ هيچ مؤمنى رعايتِ [پيوندِ] خويشاوندى و پيمانى را نمى كنند؛ و آنان همان تجاوز كارانند(ترجمه انصاریان) 🔸 در ترورهای قبلی آنچه که به ذهن می رسید این بود که نظام برای حفظ قدرت بازدارندگی می بایست هزینه ترورها را برای اسرائیل زیاد کند. منطق قرآن اقتضا میکند که در مقابل هر تجاوزی، مقابله به مثل صورت بگیرد. از این مطلب تحت عنوان قاعده قرآنی «مقابله به مثل» یاد شد. 🔸 آنچه امروز در صحنه تقابل بین ایران و رژیم صهیونیستی رخ داده است فراتر از بحث مقابله به مثل است. بحث از کسانی است که اهل رعایت پیمانهای عمومی بشری هم نیستند. حمله نظامی به کنسولگری ایران به معنای حمله به خاک ما است. به منزله این است که دشمن در مقابل ما اعلام کرده که هیچ عهد و پیمانی را رعایت نخواهد کرد. به هیچ ضابطه و قاعده ای پایبند نخواهد بود و هیچ راهی در مقابل ما باقی نگذاشته است. قرآن در اینجا مساله جنگ با ائمه کفر را مطرح میکند. نه به خاطر اینکه ایمان ندارند. بلکه به خاطر اینکه اهل رعایت پیمان نیستند. «وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ ﴿توبه - 12﴾» و اگر پيمان هايشان را پس از تعهدشان شكستند و در دين شما زبان به طعنه و عيب جويى گشودند، در اين صورت با پيشوايان كفر بجنگيد كه آنان را [نسبت به پيمان هايشان] هيچ تعهدى نيست، باشد كه [از طعنه زدن و پيمان شكنى] بازايستند. (ترجمه انصاریان) این مساله، بالاتر از بازدارندگی و بالاتر از مقابله به مثل است. این مساله امر به تهاجم به دشمن با هدف دست برداشتن او از شکستن پیمانهای عمومی مورد پذیرش همه ابنای بشر است. 🔸 روشن است که مساله نگاشته حاضر جنگ با اسرائیل نیست. بلکه پاسخ به نقض پیمانهای بشری توسط اسرائیل در حد مشابه است. کاری که به مراتب ضعیف تر از جنگ است. اما به هر حال به نظر میرسد هر تصمیمی که نظام بگیرد، چه تصمیم به مقابله به مثل باشد و چه تصمیم به ادامه دادن صبر، زین پس منطق معادلات بین ایران و اسرائیل عوض شده است. از امروز طرف صهیونیستی اعلام کرده که به هیچ چیز در هیچ جا پایبند نیست و برای اعمال خود هیچ منطقی نمی شناسد. پاسخ اینکه در مقابل چنین موجودی چه باید کرد بلکه دست بردارند «لعلم ینتهون» را باید از قرآن گرفت. در چنین موضعی نباید به مصلحت اندیشی های ظریفانه ای که برایمان تدارک می بینند تن بدهیم و با استدلال غلط کشاندن پای آمریکا به جنگ به راه مورد علاقه آنها برویم و باز هم سکوت و صبر کنیم. --------------------------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا
✍️ جنگ با کفار مایه شفای قلوب 🔸در قرآن کریم چند چیز عامل شفای بیماری های قلبی و روحی دانسته شده است. یکی از آنها خود قرآن است: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ (یونس-57)» 🔸از جمله مواردی که شفای بیماری های قلبی دانسته شده قتال با کفار است، خداوند متعال اینطور می فرماید: «قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ (توبه-14)» 🔸 بیماری های قلبی و روحی گاهی گریبان مومنین جامعه را میگیرد، این بیماری ها انواع و اقسام مختلفی میتواند داشته باشد. گاه آنها را نسبت به افقها و آرمانها ناامید میکند، گاه احساس خستگی و غلبه ی سستی بر آنها رخ میدهد، گاه از هیبت دشمنان مرعوب می شوند و به انفعال می افتند، گاه هوسها و نفسانیات آنها را به گردابهای شهوات می افکند، و... طبق بیان خداوند متعال در قرآن دو عنصر، عامل از بین رفتن این بیماری ها است. یکی جهاد در راه خدا و دیگری اتکا به قرآن. 🔸 گاه برای از بین بردن بدی ها کافی است خوبی ها را در جامعه رواج دهیم. «ان الحسنات یذهبن السیئات» نیکی ها خود به خود بدی ها را از بین می برد. شاید این از عمده وجوهی باشد که رسول خدا گفته اند: «الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي السَّيْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ السَّيْفِ وَ لَا يُقِيمُ النَّاسَ إِلَّا السَّيْفُ وَ السُّيُوفُ مَقَالِيدُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ.» ---------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا
إنا لله و إنا إلیه راجعون سَلَٰمٌ عَلَىٰٓ إِبۡرَٰهِيمَ كَذَٰلِكَ نَجۡزِي ٱلۡمُحۡسِنِينَ إِنَّهُۥ مِنۡ عِبَادِنَا ٱلۡمُؤۡمِنِينَ سید عزیز شهادتت مبارک!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اتهام زنی و بدرفتاری با مومنین مخلصی مثل مجید شاکری صرفا به خاطر اینکه کنار قالیباف نشسته است درست نیست. مشکل اینها با ایشان، 4 تا توییت تخصصی که با اندیشه های رهبری فاصله دارد نیست. بلکه مشکل حزب بازی افراطی ای است که امثال شاکری را هم از قطار انقلاب پیاده میکند. نکنید حضرات. این شمشیری که کشیده اید یک روز گردن خودتان را خواهد زد.
✍️ کج روی ظریف إِنَّ شَرَّ ٱلدَّوَآبِّ عِندَ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ فَهُمۡ لَا يُؤۡمِنُونَ 55 ٱلَّذِينَ عَٰهَدتَّ مِنۡهُمۡ ثُمَّ يَنقُضُونَ عَهۡدَهُمۡ فِي كُلِّ مَرَّةࣲ وَهُمۡ لَا يَتَّقُونَ 56 فَإِمَّا تَثۡقَفَنَّهُمۡ فِي ٱلۡحَرۡبِ فَشَرِّدۡ بِهِم مَّنۡ خَلۡفَهُمۡ لَعَلَّهُمۡ يَذَّكَّرُونَ 57 وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوۡمٍ خِيَانَةࣰ فَٱنۢبِذۡ إِلَيۡهِمۡ عَلَىٰ سَوَآءٍۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلۡخَآئِنِينَ 58 وَلَا يَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ سَبَقُوٓاْۚ إِنَّهُمۡ لَا يُعۡجِزُونَ 59 وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةࣲ وَمِن رِّبَاطِ ٱلۡخَيۡلِ تُرۡهِبُونَ بِهِۦ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّكُمۡ وَءَاخَرِينَ مِن دُونِهِمۡ لَا تَعۡلَمُونَهُمُ ٱللَّهُ يَعۡلَمُهُمۡۚ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيۡءࣲ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ يُوَفَّ إِلَيۡكُمۡ وَأَنتُمۡ لَا تُظۡلَمُونَ 60 وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلۡمِ فَٱجۡنَحۡ لَهَا وَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ 61 وَإِن يُرِيدُوٓاْ أَن يَخۡدَعُوكَ فَإِنَّ حَسۡبَكَ ٱللَّهُۚ هُوَ ٱلَّذِيٓ أَيَّدَكَ بِنَصۡرِهِۦ وَبِٱلۡمُؤۡمِنِينَ 62 1- خداوند متعال در آیه 57 دستور به جنگ میدهد. جنگ با کسانی که عهد بسته اند و نقض عهد کرده اند. جنگ کنید تا دیگرانی که با شما عهد می بندند حساب کار دستشان بیاید و از نقض عهد با شما بترسند و معاهدات شما محترم بماند. 2- در آیه 58 سخن از کسانی است که عهد بسته اند اما قرائن و شواهد نشان دهنده این است که آنان نزدیک به خیانت کردن هستند. «خوف خیانت» از آنها می رود. نسبت به آنان دستور داده می شود که ای پیامبر تو پیش دستانه معاهده با آنان را لغو کن و به صورت رسمی این امر را اعلام کن و پنهانی و برخلاف پیمانی که بسته ای با آنان نجنگ که در این صورت از خائنان هستی و خداوند خیانت در پیمان را نمی پسندند. 3- در آیه 61 سخن از کفاری است که عهد بسته اند اما نه عهد خود را نقض کرده اند نه قرائنی از خیانت آنان آشکار شده است. این گروه اگر با خضوع و فروتنی (جنحوا) بر تو وارد شدند و درخواست صلح کردند با آنان صلح کن و از خدعه های آنان نگران نباش. 4- به لحاظ تاریخی این آیات در مورد یهودیان است. پیامبر در اوایل دوران مدینه «یک» پیمان (فعل ماضیِ «عاهدت» دلالت بر یک بار بودن دارد نه استمرار) با مجموع این قبایل می بندند مبنی بر صلح و عدم تعرض نظامی به یکدیگر و عدم همکاری با دشمنان پیامبر. قبایل مختلف یهود هر بار هر کدام به نحوی این پیمان را نقض میکنند. پیامبر مأمور می شوند تا در صورت مواجهه با قبیله ی نقض پیمان کننده به سختی با آنان جنگ کنند تا سایر قبایل دست به چنین امری نزنند. تفسیر صحیح آیه این چنین است نه آن طور که آقای روحانی تفسیر میکرد که پیامبر هر بار پیمان می بستند و هر بار دشمنان نقض میکردند. این کار از دیوانگان هم بر نمی آید چه برسد به رسول عزیز و مقتدر اسلام. مگر اینکه بخواهیم با تفسیر به رأی، عملکرد ضعیف خودمان را به ایشان مستند کنیم. 5- صلحی که در این آیات گفته می شود برعکس تصویری که آقای ظریف ارائه میدهند صلح با دشمنی که علیه پیامبر جنگ راه انداخته، نقض پیمان کرده، دشمنان او را یاری کرده، او را تحریم کرده، یاران ایشان را در مکه به قتل رسانده، اموال مسلمانان را مصادره کرده و... نیست. حکم اینان در آیه 57 ذکر میشود که حکم به قتال و جنگ است. بلکه صلح با کسانی است که از سر تواضع به استقبال هم پیمانی با پیامبر آمده اند. آیا دولت آمریکا مصداقی از «جنحوا للسلم» است یا مصداقی از دشمنی که خداوند حکم به نبرد او داده و در موردش فرموده که دشمن من و دشمن خودتان را به دوستی نگیرید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ ممتحنه -1». آیا رفتار آقای ظریف که اظهار دوستی با آنان کرده اند مصداق «تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ» نیست؟ پ.ن: معنای آیات بر اساس تفسیر المیزان نگاشته شده است. ---------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا