eitaa logo
بینات | هادی انصاری
166 دنبال‌کننده
15 عکس
3 ویدیو
0 فایل
«بیّن» یعنی حرف روشن، حرف واضح، حرفی که فهمش پیچیدگی ندارد! انبیاء الهی اصلی ترین ابزارشان «بیّنات» بوده است.کانال «بیّنات» تلاشی است برای فهم و تبیین، به روشنیِ کلام انبیاء، زیر سایه ی وحی الهی!
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرحمن الرحیم انا لله و انا الیه راجعون مبعث عید عجیبی است. انگار مبعث پیامبر نیست. هست ولی فقط آن نیست. انگار مبعث همه اولیای خداست. انگار مثل شب قدر است که هر ساله قرآن در آن بر قلب ولی خدا نازل می‌شود. مبعث تمام نشده. هست. جاری است. روز بعثت ولی خداست که در آن روز تعلیم الهی بر قلبش می‌نشیند، بر می‌خیزد، قیام می‌کند، میخروشد، و عالم را از ظلمات به نور می‌کشاند، إِنَّكَ لَتَهۡدِيٓ إِلَىٰ صِرَٰطٖ مُّسۡتَقِيمٖ میشود و همه آنها که اهلش هستند را با خودش می‌برد. نه نمی برد. بلکه برای خود می‌خرد. نمی‌خرد که رها کند. می‌خرد که اصطنعتک لنفسی شوند. می‌خرد که صعود کنند. می‌خرد که انصار الله شوند. و تو چه دانی که مبعث چیست. تویی که در ظلمات نفسانیات دست و پا میزنی و به خیال خودت برای او تلاش میکنی چه میفهمی از مبعث. اگر خبری به تو رسیده بود خبری از تو نمی‌ماند. حال آنکه تو سراسر انانیت و منیت و کدورتی. که اگر نبودی جایی بین یاران او داشتی. در جبهه اصحاب صحبتی با تو هم بود. حداقل صحبتی از تو هم بود. آنکه خریدنی است در مبعث خریده می‌شود. آنکه یار است در بعثت اعلام هم پیمانی می‌کند. و به مولایش می‌پیوندد. چقدر فرق است بین امثال تو و سید مصطفی و محمد خادمی. آنها را در مبعث خریدند. و بردند و تربیتشان می‌کنند برای یاری مولایشان. تو کجایی اما... یا صاحب الزمان بوی خوش شما میاید. بوی شما از همین دور و بر خودمان میاید آقا 😭. آیت الله جاودان را نمیخواهد. ما کورباطنان هم بوی شما را داریم حس میکنیم. از دو تا ساختمان آن طرف تر. از فتوت بوی شما میاید. از مسجد حضرت زهرای بنیاد بوی شما میاید مولا. از موسسه آقای سبحانی بوی تو میاید ای پدر امت. از سمت جنوب، از گناوه. از رفیقان قدیمی خودمان بوی تو را حس میکنیم. کجایی طبیب ما. نکند نزدیک است آن وعده موعود. نکند همین روزها و ماه‌ها قرار است با سربازانی که خودت انتخاب کردی و پروراندنی از راه برسی. و دوباره مبعوث شوی و خاصانت تو را در بر بگیرند و تو آنان را امامت کنی... کجایی صاحب ما. کجایی سید قافله. کجایی خریدار خریدنی ها... جان مادرت نگاهی به بنجل ها هم بینداز... 😭😭😭
لَوْ لاَ يَنْهَاهُمُ الرَّبَّانِيُّونَ وَ الْأَحْبَارُ عَنْ قَوْلِهِمُ الْإِثْمَ وَ أَكْلِهِمُ السُّحْتَ لَبِئْسَ مَا كَانُوا يَصْنَعُونَ ﴿المائدة-63} 🔸خداوند متعال جنگ در ماه حرام را ممنوع کرده بود. پیامبر خدا گروهی چند نفره از مسلمانان را به سرکردگی عبدالله بن جحش برای کار اطلاعاتی نسبت به توانایی های دشمن گسیل داشته بود. به آنان فرموده بود که دست به جنگ نزنند و فقط کسب اطلاعات کنند. آنان به دلیل پاره ای از مسائل اشتباه کردند و با دشمن درگیر شدند. چند نفر از آنان را کشتند و وارد مدینه شدند. خبر در همه جا پیچید. ماهیت مساله از یک اقدام نظامی کوچک به مساله ای رسانه ای و سیاسی اجتماعی تبدیل شده بود. منافقان زبانشان دراز شده بود. اصحاب محمد (ص) حتی به قوانین سنتی عرب هم پایبند نیستند. آنان اینقدر گستاخند که حرمت ماه حرام را شکسته اند و در ماه حرام از قریش چند نفر را کشته اند. پیامبر سخت مغموم بودند. مومنان از این اشتباه سرافکنده بودند. منافقان هشتگ ترند میکردند و زبان درازی میکردند.  🔸آیه آمد:   «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الشَّهْرِ الْحَرَامِ قِتَالٍ فِيهِ قُلْ قِتَالٌ فِيهِ كَبِيرٌ وَ صَدٌّ عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ وَ كُفْرٌ بِهِ وَ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَ إِخْرَاجُ أَهْلِهِ مِنْهُ أَكْبَرُ عِنْدَ اللَّهِ وَ الْفِتْنَةُ أَكْبَرُ مِنَ الْقَتْلِ وَ لاَ يَزَالُونَ يُقَاتِلُونَكُمْ حَتَّى يَرُدُّوكُمْ عَنْ دِينِكُمْ إِنِ اسْتَطَاعُوا وَ مَنْ يَرْتَدِدْ مِنْكُمْ عَنْ دِينِهِ فَيَمُتْ وَ هُوَ كَافِرٌ فَأُولٰئِكَ حَبِطَتْ أَعْمَالُهُمْ فِي الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ أُولٰئِكَ أَصْحَابُ النَّارِ هُمْ فِيهَا خَالِدُونَ ﴿بقره - 217﴾»  از تو، در باره جنگ كردن در ماه حرام، سؤال مى‏كنند؛ بگو: «جنگ در آن، (گناهى) بزرگ است؛ ولى جلوگيرى از راه خدا(و گرايش مردم به آيين حق) و كفر ورزيدن نسبت به او و هتك احترام مسجد الحرام، و اخراج ساكنان آن، نزد خداوند مهمتر از آن است؛ و ايجاد فتنه، (و محيط نامساعد، كه مردم را به كفر، تشويق و از ايمان بازمی‏دارد) حتّى از قتل بالاتر است. و مشركان، پيوسته با شما مى‏جنگند، تا اگر بتوانند شما را از آيينتان برگردانند؛ ولى كسى كه از آيينش برگردد، و در حال كفر بميرد، تمام اعمال نيك(گذشته) او، در دنيا و آخرت، بر باد می‏رود؛ و آنان اهل دوزخند؛ و هميشه در آن خواهند بود. (217) 🔸 آیه محکم و قاطع سخن گفت. نه حسی از سرافکندگی در آن بود. نه مایه ای از تأسف و عذرخواهی. اشتباه از گروه مسلمانان بود. اما آیه لحنی متفاوت داشت. هم کفار را منکوب کرده بود هم منافقان را به طعنه ی ارتداد نواخته بود. پیامبر مقتدرانه و قدرتمندانه به صحنه ی مدیریت سیاسی مدینه بازگشت... 🔸این روزها ماجرای درمانگاه قرآن و عترت قم و آن طلبه و آن زن وقیح و... بسیار پخش شده است. نگارنده هم مثل خیلی های دیگر در فرض صحت ماجرای عکس برداری معتقد به اشتباه بودن این کار هستم. اما هزار درجه اشتباه تر از آن بی حجابی آن زن است و هزار درجه اشتباه تر از بی حجابی آن زن سخن برخی حوزویان است که بدون درکی از ماهیت رسانه ای و سیاسی و اجتماعی مساله، موضع گیری شان در پازل مخالفان حجاب و منافقان امت و هشتگ ترندکن های من یک سلیطه ام قرار میگیرد. ای کاش علمای ربانی در این مسائل پیش از دیگران ورود میکردند و عرصه را برای جولان دهی برخی افراد حوزوی باز نمی گذاشتند. --------------------------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا
✍️ با ائمه کفر بجنگید چراکه آنان اهل رعایت پیمان نیستند - فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ 🔸 سوره توبه بدون بسم الله آغاز میشود. سخن از اعلام برائت خدا و رسول از مشرکین است. جای رحمت و مغفرت نیست. سوره توبه در فرازهای ابتدایی یکپارچه تهاجم است. تهاجم به آنهایی که اهل رعایت هیچ عهد و پیمان بشری یا حتی نسبت خویشاوندی نسبت به مومنین نیستند. آنها که اگر توانش را داشته باشند علی رغم پیمانهای انسانی و علی رغم حتی نسبتهای خویشاوندی حاضرند دمار از روزگار هر چه مومن در عالم هست در بیاورند. لاَ يَرْقُبُونَ فِي مُؤْمِنٍ إِلاًّ وَ لاَ ذِمَّةً وَ أُولٰئِكَ هُمُ الْمُعْتَدُونَ ﴿10﴾ در حقّ هيچ مؤمنى رعايتِ [پيوندِ] خويشاوندى و پيمانى را نمى كنند؛ و آنان همان تجاوز كارانند(ترجمه انصاریان) 🔸 در ترورهای قبلی آنچه که به ذهن می رسید این بود که نظام برای حفظ قدرت بازدارندگی می بایست هزینه ترورها را برای اسرائیل زیاد کند. منطق قرآن اقتضا میکند که در مقابل هر تجاوزی، مقابله به مثل صورت بگیرد. از این مطلب تحت عنوان قاعده قرآنی «مقابله به مثل» یاد شد. 🔸 آنچه امروز در صحنه تقابل بین ایران و رژیم صهیونیستی رخ داده است فراتر از بحث مقابله به مثل است. بحث از کسانی است که اهل رعایت پیمانهای عمومی بشری هم نیستند. حمله نظامی به کنسولگری ایران به معنای حمله به خاک ما است. به منزله این است که دشمن در مقابل ما اعلام کرده که هیچ عهد و پیمانی را رعایت نخواهد کرد. به هیچ ضابطه و قاعده ای پایبند نخواهد بود و هیچ راهی در مقابل ما باقی نگذاشته است. قرآن در اینجا مساله جنگ با ائمه کفر را مطرح میکند. نه به خاطر اینکه ایمان ندارند. بلکه به خاطر اینکه اهل رعایت پیمان نیستند. «وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لاَ أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ ﴿توبه - 12﴾» و اگر پيمان هايشان را پس از تعهدشان شكستند و در دين شما زبان به طعنه و عيب جويى گشودند، در اين صورت با پيشوايان كفر بجنگيد كه آنان را [نسبت به پيمان هايشان] هيچ تعهدى نيست، باشد كه [از طعنه زدن و پيمان شكنى] بازايستند. (ترجمه انصاریان) این مساله، بالاتر از بازدارندگی و بالاتر از مقابله به مثل است. این مساله امر به تهاجم به دشمن با هدف دست برداشتن او از شکستن پیمانهای عمومی مورد پذیرش همه ابنای بشر است. 🔸 روشن است که مساله نگاشته حاضر جنگ با اسرائیل نیست. بلکه پاسخ به نقض پیمانهای بشری توسط اسرائیل در حد مشابه است. کاری که به مراتب ضعیف تر از جنگ است. اما به هر حال به نظر میرسد هر تصمیمی که نظام بگیرد، چه تصمیم به مقابله به مثل باشد و چه تصمیم به ادامه دادن صبر، زین پس منطق معادلات بین ایران و اسرائیل عوض شده است. از امروز طرف صهیونیستی اعلام کرده که به هیچ چیز در هیچ جا پایبند نیست و برای اعمال خود هیچ منطقی نمی شناسد. پاسخ اینکه در مقابل چنین موجودی چه باید کرد بلکه دست بردارند «لعلم ینتهون» را باید از قرآن گرفت. در چنین موضعی نباید به مصلحت اندیشی های ظریفانه ای که برایمان تدارک می بینند تن بدهیم و با استدلال غلط کشاندن پای آمریکا به جنگ به راه مورد علاقه آنها برویم و باز هم سکوت و صبر کنیم. --------------------------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا
✍️ جنگ با کفار مایه شفای قلوب 🔸در قرآن کریم چند چیز عامل شفای بیماری های قلبی و روحی دانسته شده است. یکی از آنها خود قرآن است: «يَا أَيُّهَا النَّاسُ قَدْ جَاءَتْكُمْ مَوْعِظَةٌ مِنْ رَبِّكُمْ وَ شِفَاءٌ لِمَا فِي الصُّدُورِ وَ هُدًى وَ رَحْمَةٌ لِلْمُؤْمِنِينَ (یونس-57)» 🔸از جمله مواردی که شفای بیماری های قلبی دانسته شده قتال با کفار است، خداوند متعال اینطور می فرماید: «قَاتِلُوهُمْ يُعَذِّبْهُمُ اللَّهُ بِأَيْدِيكُمْ وَ يُخْزِهِمْ وَ يَنصُرْكُمْ عَلَيْهِمْ وَ يَشْفِ صُدُورَ قَوْمٍ مُؤْمِنِينَ (توبه-14)» 🔸 بیماری های قلبی و روحی گاهی گریبان مومنین جامعه را میگیرد، این بیماری ها انواع و اقسام مختلفی میتواند داشته باشد. گاه آنها را نسبت به افقها و آرمانها ناامید میکند، گاه احساس خستگی و غلبه ی سستی بر آنها رخ میدهد، گاه از هیبت دشمنان مرعوب می شوند و به انفعال می افتند، گاه هوسها و نفسانیات آنها را به گردابهای شهوات می افکند، و... طبق بیان خداوند متعال در قرآن دو عنصر، عامل از بین رفتن این بیماری ها است. یکی جهاد در راه خدا و دیگری اتکا به قرآن. 🔸 گاه برای از بین بردن بدی ها کافی است خوبی ها را در جامعه رواج دهیم. «ان الحسنات یذهبن السیئات» نیکی ها خود به خود بدی ها را از بین می برد. شاید این از عمده وجوهی باشد که رسول خدا گفته اند: «الْخَيْرُ كُلُّهُ فِي السَّيْفِ وَ تَحْتَ ظِلِّ السَّيْفِ وَ لَا يُقِيمُ النَّاسَ إِلَّا السَّيْفُ وَ السُّيُوفُ مَقَالِيدُ الْجَنَّةِ وَ النَّارِ.» ---------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا
إنا لله و إنا إلیه راجعون سَلَٰمٌ عَلَىٰٓ إِبۡرَٰهِيمَ كَذَٰلِكَ نَجۡزِي ٱلۡمُحۡسِنِينَ إِنَّهُۥ مِنۡ عِبَادِنَا ٱلۡمُؤۡمِنِينَ سید عزیز شهادتت مبارک!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اتهام زنی و بدرفتاری با مومنین مخلصی مثل مجید شاکری صرفا به خاطر اینکه کنار قالیباف نشسته است درست نیست. مشکل اینها با ایشان، 4 تا توییت تخصصی که با اندیشه های رهبری فاصله دارد نیست. بلکه مشکل حزب بازی افراطی ای است که امثال شاکری را هم از قطار انقلاب پیاده میکند. نکنید حضرات. این شمشیری که کشیده اید یک روز گردن خودتان را خواهد زد.
✍️ کج روی ظریف إِنَّ شَرَّ ٱلدَّوَآبِّ عِندَ ٱللَّهِ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ فَهُمۡ لَا يُؤۡمِنُونَ 55 ٱلَّذِينَ عَٰهَدتَّ مِنۡهُمۡ ثُمَّ يَنقُضُونَ عَهۡدَهُمۡ فِي كُلِّ مَرَّةࣲ وَهُمۡ لَا يَتَّقُونَ 56 فَإِمَّا تَثۡقَفَنَّهُمۡ فِي ٱلۡحَرۡبِ فَشَرِّدۡ بِهِم مَّنۡ خَلۡفَهُمۡ لَعَلَّهُمۡ يَذَّكَّرُونَ 57 وَإِمَّا تَخَافَنَّ مِن قَوۡمٍ خِيَانَةࣰ فَٱنۢبِذۡ إِلَيۡهِمۡ عَلَىٰ سَوَآءٍۚ إِنَّ ٱللَّهَ لَا يُحِبُّ ٱلۡخَآئِنِينَ 58 وَلَا يَحۡسَبَنَّ ٱلَّذِينَ كَفَرُواْ سَبَقُوٓاْۚ إِنَّهُمۡ لَا يُعۡجِزُونَ 59 وَأَعِدُّواْ لَهُم مَّا ٱسۡتَطَعۡتُم مِّن قُوَّةࣲ وَمِن رِّبَاطِ ٱلۡخَيۡلِ تُرۡهِبُونَ بِهِۦ عَدُوَّ ٱللَّهِ وَعَدُوَّكُمۡ وَءَاخَرِينَ مِن دُونِهِمۡ لَا تَعۡلَمُونَهُمُ ٱللَّهُ يَعۡلَمُهُمۡۚ وَمَا تُنفِقُواْ مِن شَيۡءࣲ فِي سَبِيلِ ٱللَّهِ يُوَفَّ إِلَيۡكُمۡ وَأَنتُمۡ لَا تُظۡلَمُونَ 60 وَإِن جَنَحُواْ لِلسَّلۡمِ فَٱجۡنَحۡ لَهَا وَتَوَكَّلۡ عَلَى ٱللَّهِۚ إِنَّهُۥ هُوَ ٱلسَّمِيعُ ٱلۡعَلِيمُ 61 وَإِن يُرِيدُوٓاْ أَن يَخۡدَعُوكَ فَإِنَّ حَسۡبَكَ ٱللَّهُۚ هُوَ ٱلَّذِيٓ أَيَّدَكَ بِنَصۡرِهِۦ وَبِٱلۡمُؤۡمِنِينَ 62 1- خداوند متعال در آیه 57 دستور به جنگ میدهد. جنگ با کسانی که عهد بسته اند و نقض عهد کرده اند. جنگ کنید تا دیگرانی که با شما عهد می بندند حساب کار دستشان بیاید و از نقض عهد با شما بترسند و معاهدات شما محترم بماند. 2- در آیه 58 سخن از کسانی است که عهد بسته اند اما قرائن و شواهد نشان دهنده این است که آنان نزدیک به خیانت کردن هستند. «خوف خیانت» از آنها می رود. نسبت به آنان دستور داده می شود که ای پیامبر تو پیش دستانه معاهده با آنان را لغو کن و به صورت رسمی این امر را اعلام کن و پنهانی و برخلاف پیمانی که بسته ای با آنان نجنگ که در این صورت از خائنان هستی و خداوند خیانت در پیمان را نمی پسندند. 3- در آیه 61 سخن از کفاری است که عهد بسته اند اما نه عهد خود را نقض کرده اند نه قرائنی از خیانت آنان آشکار شده است. این گروه اگر با خضوع و فروتنی (جنحوا) بر تو وارد شدند و درخواست صلح کردند با آنان صلح کن و از خدعه های آنان نگران نباش. 4- به لحاظ تاریخی این آیات در مورد یهودیان است. پیامبر در اوایل دوران مدینه «یک» پیمان (فعل ماضیِ «عاهدت» دلالت بر یک بار بودن دارد نه استمرار) با مجموع این قبایل می بندند مبنی بر صلح و عدم تعرض نظامی به یکدیگر و عدم همکاری با دشمنان پیامبر. قبایل مختلف یهود هر بار هر کدام به نحوی این پیمان را نقض میکنند. پیامبر مأمور می شوند تا در صورت مواجهه با قبیله ی نقض پیمان کننده به سختی با آنان جنگ کنند تا سایر قبایل دست به چنین امری نزنند. تفسیر صحیح آیه این چنین است نه آن طور که آقای روحانی تفسیر میکرد که پیامبر هر بار پیمان می بستند و هر بار دشمنان نقض میکردند. این کار از دیوانگان هم بر نمی آید چه برسد به رسول عزیز و مقتدر اسلام. مگر اینکه بخواهیم با تفسیر به رأی، عملکرد ضعیف خودمان را به ایشان مستند کنیم. 5- صلحی که در این آیات گفته می شود برعکس تصویری که آقای ظریف ارائه میدهند صلح با دشمنی که علیه پیامبر جنگ راه انداخته، نقض پیمان کرده، دشمنان او را یاری کرده، او را تحریم کرده، یاران ایشان را در مکه به قتل رسانده، اموال مسلمانان را مصادره کرده و... نیست. حکم اینان در آیه 57 ذکر میشود که حکم به قتال و جنگ است. بلکه صلح با کسانی است که از سر تواضع به استقبال هم پیمانی با پیامبر آمده اند. آیا دولت آمریکا مصداقی از «جنحوا للسلم» است یا مصداقی از دشمنی که خداوند حکم به نبرد او داده و در موردش فرموده که دشمن من و دشمن خودتان را به دوستی نگیرید «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لاَ تَتَّخِذُوا عَدُوِّي وَ عَدُوَّكُمْ أَوْلِيَاءَ ممتحنه -1». آیا رفتار آقای ظریف که اظهار دوستی با آنان کرده اند مصداق «تُلْقُونَ إِلَيْهِمْ بِالْمَوَدَّةِ» نیست؟ پ.ن: معنای آیات بر اساس تفسیر المیزان نگاشته شده است. ---------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا
هدایت شده از غلامرضا قاسمیان
32.45M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⭕️ قرآن میزنه تو صورتت ‼️ وقتی از عاشورا درس مذاکره گرفتن و نزدیم تو دهنش، الان از حماسی ترین آیات قرآن زبونی های برجام رو توجیه می‌کنه! خدای قرآن به تو سیلی خواهد زد... استاد غلامرضا قاسمیان 🆔 @Qasemian_ir
🖌 این جلیلیِ بی سیاست 🔸طلحه و زبیر تقاضای امارت کرده بودند. بصره، کوفه یا شام. سه گزینه روی میز امیرالمومنین بود. نمیشد با آنها ساخت و پاخت کرد؟ نمیشد جماعت جمل را به جان معاویه انداخت؟ اصلا مشروط می بستی. میگفتی اگر شام را گرفتید باشد سهم شما. نمیشد!؟ معلوم نبود که در غیر این صورت سیستم قفل میکند!؟ همین قدر مصرّ بر مبانی و بنیادگرا باید عمل میکردی!؟ 🔸نجاشی، شاعر به نامی بود که برای امیرالمومنین شعر میخواند. كسی‌كه در جنگ صفین بهترین شعرها را در تحریض و تشویق مردم در مقابل معاویه سروده بود. سلبریتی مهمی بود در جناح امیرالمومنین. به خصوص در آن زمانه. زمانه ای که میگفتند علی نماز نمیخواند. علی نیاز داشت به او. نجاشی در روز ماه رمضان مشروب خورد. امیرالمؤمنین در مقابل چشم مردم او را حد شراب زد؛ هشتاد ضربه‌ی شلاق. خانواده و قبیله‌ی او گفتند: یا امیرالمؤمنین! تو ما را بی‌آبرو كردی. این‌كه جزو جماعت تو بود؛ جزو دوستان تو بود - به تعبیر امروز - جزو جناح تو بود. فرمود من كاری نكردم؛ مسلمانی تخلفی كرد و حدی از حدود الهی بر او واجب شد و من آن حد را به‌جا آوردم. البته نجاشی بعد از آن‌كه شلاق را از علی خورد، بلند شد از كنار امیرالمؤمنین رفت و به اردوگاه معاویه ملحق شد. امیرالمومنین برایش حساب خاص باز نکرد. چون هم تیمی اش بود از گناهش نگذشت. باز هم بر مبانی خود پافشاری کرد ولو از مهم ترین چهره های رسانه ای خود را از دست بدهد. 🔸اوایل خلافتش بود. نوبت اعطای یارانه بیت المال رسیده بود. صف تشکیل شده بود. فاتحان بدر و خیبر هم در صف بودند، متموّلان گذشته هم آمده بودند. بردگان آزاد شده ی آنها هم در همان صف بودند. نفس این کار، تحقیر بود. هنگام اعطای سهمیه همه یکسان گرفتند!!! عده ای آمدند گفتند آقا اشتباه شده گویا!!! در دوره قبلی ها حقوق ما چند برابر بود. ولیدبن‌عقبه - همان كسی‌كه زمان عثمان استاندار كوفه بود - از طرف آنها بلند شد پیش امیرالمؤمنین آمد و گفت یا علی! بیعت ما با تو شرط دارد؛ «و نحن نبایعك الیوم علی ان تضع عنا ما اصبناه من المال فی ایام عثمان»؛ شرط ما این است كه به پولهایی كه ما به‌دست آورده‌ایم، دست نزنی و به دستاوردهای ما در دوران قبل از خودت كاری نداشته باشی. طلحه و زبیر آمدند. گفتند: «انك جعلت حقنا فی القسم كحق غیرنا»؛ تو ما را با دیگران در تقسیم بیت‌المال یكسان كردی؛ «و سویت بیننا و بین من لا یماثلنا»؛ ما را با كسانی‌كه شبیه ما نیستند، در دادن اموال بیت‌المال یكی قرار دادی. این چه وضعی است؟ چرا امتیاز قائل نیستی!!؟ گفتی دوره عوض شده. من بعد همه یکسان میگیرند! نمیشد حالا حداقل تا مدتی پرخوران قبلی را تو هم کماکان میخوراندی!؟ همین قدر مصرّ بر مبانی و بنیادگرا باید عمل میکردی!؟ 🔸ماجرای زینب كبری را شنیده‌اید؛ عاریه گرفتنِ از ابورافع. ماجرای عقیل را شنیده‌اید كه پیش حضرت آمد و چیزی خواست: «صاع من برّ»؛ یك مقدار سهمیه‌ی اضافه‌ی گندم خواست. بعد حضرت آن حدیده‌ی مُحمات - آهن گداخته - را برداشت و نزدیك او برد - البته به او نزد - و او را تهدید كرد و خواسته‌اش را نپذیرفت. عبداللَّه‌بن‌جعفر - برادرزاده و داماد حضرت؛ شوهر جناب زینب - خدمت حضرت آمد و گفت: یا امیرالمؤمنین! دستم تنگ است؛ مجبورم از وسایل زندگی‌ام بفروشم؛ چیزی به من كمك كن. حضرت قبول نكرد و فرمود: مگر به من بگویی عمویت برود دزدی كند و از مال مردم به تو بدهد!!! 🔸از این نمونه ها در سیره او زیاد است. چرا به تعبیر امروزی ها سیاست ورزی نکرد!؟ چون با چنین سیاست ورزی هایی مشکلی حل نمیشد فقط مشکلات زیادتر میشد. قرآن گفته «ما كُنْتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّينَ عَضُداً» حاشا که گمراهگران را همکار و یاور خود بگیریم. روایت گفته «لَيْسَ فِي الْحَرَامِ شِفَاء» خداوند با کار حرام امکان اصلاح و شفا را نگذاشته است. 🔸شاخص اگر آن حرفهای پیش گفته باشد بیش از دیگران به آن افق نزدیک شده است. ---------------------------- بینات - حرفهای روشن قرآنی برای امروز 🆔 بله| ایتا
-8446206_-676457975.mp3
8.66M
تشابه ره به سنخیت برد مشو نومید به مویش راه خواهی بود ای روی سیاه آنجا... محمد سهرابی عید غدیر مبارک 🌹
✍️ دست مریزاد مرد فکر کن رئیس مجلس باشی، سالها در مظان ریاست جمهوری باشی، بخش های زیادی از نظام روی تو نظر داشته باشند، با حجم بالایی از بی اخلاقی های خواسته و ناخواسته ی دوست و دشمن مواجه شده باشی و... باز هم بلافاصله بعد از روشن شدن نتایج بیایی از جلیلی حمایت کنی... و بگویی همه باید برویم به سمت حمایت از جلیلی... این مواقع غرور شخصیت ها اجازه نمیدهد که پا روی منیت خود بگذارند و از رقیبشان حمایت کنند. ولی تو این غرور را شکستی... دست مریزاد حاج باقر