✳️ بررسی و تحلیل اسناد عریضه نویسی با تاکید بر آسیبهای آن ✳️
✨نویسندگان: محمد شهبازيان و محمدامين بالادستيان و روح اله شاكري زواردهي
🔴چکیده:
🔹«عریضه نویسی» امری است که شیعیان آن را نوعی توسل دانسته که بدان وسیله حاجت خود را از خدای متعال، به واسطه امام معصوم (ع)، درخواست میکردهاند.
🔹این روش، در سالهای اخیر و به دلیل توجه رسانههای غربی به چاه جمکران، مورد دقت قرار گرفته و در اثبات یا رد آن سخنانی مطرح شده است.
🔹این مقاله که به روش پژوهشی توصیفی تحلیلی است، تلاش میکند به این سوال پاسخ دهد که مستندات عریضه نویسی و آسیبهای آن چیست.
🔹نتیجه از یک سو حاکی از بدعت نبودن اصل عریضه نویسی است و از سویی گویای عدم تقدس و موضوعیت نداشتن چاه جمکران و آسیبزا بودن توجه به این چاه میباشد.
🔹لزوم دقت مجدد در ادله اثبات عریضه نویسی، به دست آوردن مستندات تازه یافت و ارائه مستندات جدید از رسانههای غربی در این موضوع؛ از جمله دلایل نگارش این مقاله است.
#امام_زمان
🔻لینک مستقیم متن مقاله ↙️
yun.ir/i01pee
🆔 @bonyad_emamat
🌐 yun.ir/nco6n3
✳️ آیا دختر یزدگرد سوم که به ازدواج امام حسین درآمد، در جنگ قادسیه و توسط عمر به کنیزی گرفته شد؟ ✳️
✨نویسنده: رسول چگینی
🔹پاسخ علمی به ادعای گرگیج درباره ازدواج شهربانو
🔹اصل ازدواج امام حسین (ع) با شهربانو تقریبا مورد اتفاق غالب تاریخ نگاران است اما درباره جزئیات این ازدواج، اختلاف نظرهای اساسی وجود دارد که با بازخوانی تاریخ، میتوان موارد تناقض فراوانی در روایتهای مشهور آن دید.
🔹روایتی که از سوی برخی ترویج میشود، بر این دادهها استوار است:
🔹دختران یزدگرد سوم در جنگ قادسیه (سال ۱۵ قمری) در زمان عمر بن خطاب به اسارت درآمد و وقتی عمر خواست آنها را به عنوان کنیز بفروشد، حضرت علی (ع) برای جلوگیری از این کار، قیمت آنها را به خلیفه داد و آنها را به ازدواج با امام حسین (ع) و عبدالله بن عباس و عبدالله بن عمر در آورد.
🔹این داستان مورد پذیرش بسیاری قرار گرفته و در منابع دیگر نقل شده است.
🔹اما تناقضاتی که در این داستان وجود دارد.
#گرگیج
🔻برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید ↙️
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/z30213
✳️ نشست راهکارهای نشر معارف اهلبیت (ع) در قم برگزار شد. ✳️
🔹نشست بررسی اولویتها و راهکارهای نشر معارف اهلبیت (ع) در عرصه بینالملل با تاکید بر مناطق شبه قاره هند، جنوب شرق آسیا و آمریکای لاتین روز چهارشنبه با حضور جمعی از اندیشمندان و شخصیتهای بینالمللی در مجمع جهانی اهلبیت (ع) درقم برگزار شد.
🔹دبیر کمیته هماهنگی و پشتیبانی نمایشگاههای کتاب خارجی در بخشی از این نشست بیان کرد: اگر مکتب اهلبیت (ع) درست و صحیح معرفی شود هر روز بر تعداد پیروان آن افزوده خواهد شد.
🔹حجت الاسلام محمد اسدی موحد ادامه داد: در برخی کشورهای آفریقایی مانند زیمباوه و زامبیا نیاز به تبلیغ مکتب اهلبیت (ع) بشدت احساس میشود و مردم این قبیل کشورها علاقه وافری به اسلام مبتنی بر معارف اهلبیت (ع) دارند.
🔹به گفته وی، در شمال آفریقا نیز مانند الجزایر، تونس، مصر و کشورهای دیگر نیز ظرفیت بالایی برای معرفی مکتب اهلبیت (ع) وجود دارد.
🔻برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید ↙️
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/u93158
✳️ پانزدهمین مجمع سالانه انجمن کلام اسلامی حوزه ✳️
✨با حضور
حضرت آیت الله اعرافی (دامت برکاته)
📋 موضوع
راه کارهای توسعه دانش کلام
📆تاریخ
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۴۰۰
🕕زمان برگزاری
۱۸ الی ۲۰
🌐 ورود به جلسه از لینک مجازی↙️
https://lms.maaref.org/mikq
🆔 @bonyad_emamat
✳️ نقد و بررسی بهره گیری از استخاره، معجزه و خواب در ادله مدعی یمانی بصری ✳️
✨نویسندگان: محمد شهبازيان و مهدي يوسفيان
🔴چکیده:
🔹یکی از مدعیان معاصر، به نام «احمد بن اسماعیل بصری»، ادعاهایی مانند یمانی و نوه امام مهدی «عج» بودن، امامت جهانیان بعد از وفات حضرت مهدی «عج» و موارد دیگر را به خود نسبت داده و مریدانش با تمسک به معجزاتی که به این فرد نسبت داده شده و با تحریف برخی از روایتها، در اثبات امامت و حقانیت او با استفاده از استخاره با قرآن و رویا و خواب تلاش دارند.
🔹بهره گیری از استخاره و خواب، جهت تشخیص حجت الهی، علاوه بر عدم دلیل در اثبات، دلایلی بر خلاف آن، وجود داشته و به گونهای از سوی علمای دین بر بیاعتباری این روش اجماع میباشد.
🔹از طرف دیگر، بیان مکان دفن حضرت زهرا «س» از جانب این فرد، نه تنها با معنای اصطلاحی معجزه همخوانی ندارد، بلکه روایات معصومین «ع» خلاف آن را بیان کردهاند.
🔹روش این مقاله توصیفی–تحلیلی بوده و به هیچ عنوان نمیتوان امامت یک فرد را توسط استخاره با قرآن و رویا اثبات کرد.
#حضرت_زهرا
#امام_زمان
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/e64197
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/h51253
✳️ بررسی سیر تحول غیبت پژوهی امامیه، از نوبختی تا شیخ طوسی ✳️
✨نویسندگان: مجيد احمدي كچايي و نعمتاله صفري فروشاني
🔴چکیده:
🔹موضوع این نوشتار، باز خوانی «غیبت نگاری امامیه از نوبختی تا شیخ طوسی» است؛ عصری که غیبت نگاری امامیه، دوران مقدماتی خویش را پشت سر گذراند و در زمان شیخ طوسی به بالندگی رسید و از آن جا دیدگاه امامیه در این زمینه پس از شیخ طوسی از روش ابداعی وی و پیشینیانش متاثر بوده است؛ بررسی آثار بعدی ضروری دیده نشد.
🔹در این مسیر، سعی شده است غیبت نگاری دوره مورد نظر، به دو دوره غیبت صغرا و پس از آن تقسیم شود و هر اثری در دوره زمانی خویش مورد ارزیابی قرار گیرد؛ چراکه بسیاری از این نگاشتها از فضا و جریانهای حاکم بر عصر خویش متاثر بوده است.
🔹بی شک پدیدههایی همچون نوغالیان، سازمان وکالت، حاکمیت سیاسی عباسیان، شبهات زیدیه در زمینه غیبت علیه امامیه، از جمله این جریانها شمرده میشدند.
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/n42592
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/w52736
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️صلوات خاصه حضرت زهرا سلام الله علیها با نوای حاج علی اصغر انصاریان ✳️
#فاطمیه
🆔 @bonyad_emamat
✳️ جایگاه حضرت فاطمه «سلام الله علیها» در فرهنگ شیعیان با تکیه بر سنخشناسی احادیث و روایات متون شیعی قرن چهارم تا ششم هجری ✳️
✨نویسندگان: زهیر صیامیان گرجی؛ زهرا سمیعی
🔴چکیده
🔹در رویکرد تاریخی به فرهنگ شیعی میتوان روند تثبیت جایگاه شخصیتهای مذهبی در فرهنگ شیعیان را با تکیه بر مواجهی معناکاوانه با متون تاریخی شیعی مورد بررسی قرار داد.
🔹فاطمه زهرا (س) از مهمترین شخصیتهایی است که در عقاید و فرهنگ شیعی جایگاهی محوری دارد.
🔹فاطمه زهرا (س) به مثابه مرجع ارتباطی نبوت و امامت و ولایت در نظام عقاید شیعی است.
🔹فرهنگ شیعیان به عنوان باورمندان به عقاید مذهب شیعه نیز در روند تاریخی تحولات فرقهی شیعه از قرون اولیهی تاریخ اسلام تا قرن ششم هجری، مجالی برای معنابخشی و حفظ و بازتولید این نظام عقیدتی بوده است.
🔹مجامع و متون شیعی که از طریق احادیث و روایات منتسب به معصومین (ع) به عنوان منابع و مراجع فکر و فرهنگ شیعه پیوند دهنده بین عقیده شیعی و فرهنگ شیعیان بودهاند.
#فاطمیه
#حضرت_زهرا
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/e54502
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/h70712
✳️ امامت اهلبیت (علیه السلام) در آینه حدیث ثقلین ✳️
✨نویسنده: علي رباني گلپايگاني
🔴چکیده:
🔹«حدیث ثقلین»، از احادیث بسیار مهم نبوی است که بیش از سی نفر از صحابه پیامبر (ص)، شمار بسیاری از تابعین و عالمان اسلامی در قرنهای مختلف، آن را روایت کردهاند.
🔹اهتمام پیامبر اکرم (ص) به این حدیث تا حدی است که در مکانها، زمانها و مناسبتهای مختلف آن را بیان کرده و با تاکید بسیار، آن را یادآور شده است.
🔹ایشان قرآن و عترت خویش را به عنوان دو میراث گرانبها در میان امت اسلامی باقی میگذارد.
🔹آن دو، تا قیامت هرگز از هم جدا نخواهند شد و هدایت مسلمانان در گرو تمسک به آن دو میباشد.
🔹مفاد روشن حدیث، عصمت و افضلیت عترت پیامبر (ص) است؛ لذا جز بر اهلبیت عصمت و طهارت (ع) قابل انطباق نخواهد بود.
🔹از طرفی، عصمت و افضلیت از شرایط اساسی امامت است.
🔹لذا حدیث ثقلین بر امامت اهلبیت عصمت و طهارت (ع) دلالت میکند.
🔹مضافا این که وجوب تمسک به آنان که مدلول دیگر حدیث است، دلیل دیگری بر امامت آنان است.
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/p12379
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/e19342
✳️ کدام یک از معصومان از غیبت امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه) خبر دادهاند؟ ✳️
✨پاسخ:
🔹پیغمبر اکرم و ائمه اطهار (ع) قبلا غیبت مهدی را پیشبینی کرده و به مردم اطلاع داده بودند از باب نمونه: پیغمبر (ص) فرمود: سوگند به خدایی که مرا برای بشارت برانگیخت: قائم فرزندان من بر طبق عهدی که به او میرسد غائب میشود، بهطوری که بیشتر مردم خواهند گفت: خدا به آل محمد احتیاجی ندارد و دیگران در اصل تولدش شک میکنند.
🔹پس هرکس زمان غیبت را ادراک نمود باید دینش را نگهداری کند و شیطان را از طریق شک به خود راه ندهد مبادا که او را از ملت من بلغزاند و از دین خارج سازد.
🔹چنانکه قبلا پدر و مادر شما را از بهشت بیرون کرد.
🔹خدا شیطان را دوست و فرمانروای کفار قرار داده است.
🔹اصبغ بن نباته نقل میکند که: امیرالمؤمنین (ع) حضرت قائم را یاد کرده فرمود: آگاه باشید که آنجناب بهطوری غائب میشود که شخص نادان خواهد گفت: خدا به آل محمد احتیاجی ندارد.
🔹امام صادق (ع) فرمود: اگر خبر غیبت امام خود را شنیدید انکار نکنید و "۸۸" حدیث دیگر.
#امام_زمان
#جمعه
🔻برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید ↙️
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/g72051
✳️ نصّ جلی بر امامت امیرالمؤمنین علیهالسلام در شب معراج ✳️
✨نویسنده: رضا امیری
🔴چکیده:
🔹یکی از مهمترین مباحث امامت، گفتگو پیرامون راههای تعیین امام است.
🔹در این میان، بهترین راه تعیین امام، نصّ بوده که مورد پذیرش اندیشمندان مذاهب اسلامی است.
🔹نصّ از جهت وضوح دلالت به دو قسم «نصّ جلی» و «نصّ خفی» تقسیم میشود.
🔹نصّ جلی بدون واسطه، امامت را اثبات خواهد کرد؛ و از همین رو دارای اهمیت ویژهای است.
🔹در این پژوهش نصّ جلی بر امامت بلافصل حضرت امیرالمؤمنین علیهالسلام در شب معراج، از منابع اهل سنّت مورد بررسی قرار خواهد گرفت و صحّت سند آن با توجه به مبانی ایشان در علوم حدیث اثبات خواهد شد.
🔹از آنجا که این نصّ، از نصوص جلیه است، با اثبات صحّت سند و بدون ضمیمه شدن مقدمهای دیگر، امامت بلافصل امیرالمؤمنین علیهالسلام ثابت خواهد شد.
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/r29575
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/g11624
✳️ نقد ديدگاه اتان كلبرگ در تحليل مفهومي و پيشينهشناسي اصطلاح «رافضه» ✳️
✨نویسندگان: حسن احمديان دلاويز؛ معصومه اسماعيلي
🔴چکيده
🔹اتان کلبرگ، خاورشناس معاصر و شيعهپژوه صهيونيستي و فعال در حوزۀ مطالعات شيعي است.
🔹او در دو مقالهاي که در خصوص اصطلاح رافضه تدوين کرده، در تلاش براي تبيين معناي اين اصطلاح و پيشينهشناسي آن است.
🔹کلبرگ با استفاده از منابع متقدم شيعه و اهلسنت، معناي اصطلاحي رافضه و بار معنايي اين اصطلاح را مورد بررسي قرار ميدهد.
🔹او بر اين نکته اصرار دارد که اصطلاح رافضه که ابتدا داراي معنايي منفي بوده، توسط ائمۀ شيعه به اصطلاحي مثبت و افتخارآميز بدل شده است.
🔹همچنين پيشينۀ اصطلاح رافضه را از زمان ادريس نبي و بعد از آن حضرت موسي تا تاريخ اسلام دنبال ميکند.
🔹در نقد ديدگاه او به روش تحليل محتواي کيفي، به تفسير ديدگاه وي و شناسايي خلأهاي اين ديدگاه در اصطلاحشناسي و شناخت پيشينه پرداخته شد.
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/e65098
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/q71290
✳️ اولين همايش ملی دعا پژوهی ✳️
🔹با عنایت به اهمیت نشر معارف ائمه اطهار (ع) به خصوص آموزههای معرفتی و سلوکی نیایشهای حضرات معصومین (ع) و نیاز آشنا نمودن همه اقشار به خصوص قشر جوان و تحصیل کرده، همایشی با عنوان همایش ملی دعا پژوهی برگزار میگردد.
🔹تاريخ برگزاری همايش ۱۷ اسفندماه ۱۴۰۰
🔹جهت كسب اطلاعات بيشتر به سايت همايش مراجعه فرماييد.
🌐dua-research.ir
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/r62333
✳️ شهادت حضرت محسن علیه السلام از دیدگاه شیخ مفید و شیخ صدوق ✳️
🔹بیشتر امامیه بر این مسئله اتفاق نظر دارند که حضرت فاطمه (س) پیش از شهادت باردار بوده و فرزندی به نام محسن در حادثه هجوم به خانه ایشان سقط شده است.
🔹همچنین در برخی منابع اهل سنت نقلهایی در مورد شهادت حضرت محسن وجود دارد.
🔹اما راجع به عقیده شیخ مفید و شیخ صدوق در اینباره؛ اگر چه آنان در شرایطی نبودند که تمام عقایدشان را بتوانند به آسانی بر زبان آورند و بر این اساس، فقدان مطلبی در کتابهای این دو بزرگوار، دلیل بر عدم صحت آن نیست.
🔹با این حال، گاه به صورت اشاره به این موضوعات در کتب آنان اشاره شده است که آنرا نقل مینماییم:
🔹شیخ مفید در باب بیان تعداد فرزندان امیرمؤمنان علی (ع) میگوید: «و فی الشیعة من یذکر أن فاطمة أسقطت بعد النبی ولدا ذکرا کان سماه رسول الله و هو حمل محسنا»؛ شیعه مىگوید: فاطمه زهرا پس از رحلت پدر بزرگوارش فرزند پسرى را سقط کرد که پیامبر خدا (ص) او را هنگام حاملگی محسن نامیده بود.
#فاطمیه
🔻برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید ↙️
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/q74172
✳️ رهگیری اندیشه «نصب الهی امامان» در سیره و سخن حضرت زهرا (س) ✳️
✨نویسنده: سیدعبدالکریم حسنپور
🔴چکیده
🔹امامت در اندیشۀ امامیه، همچون نبوت منصبی الهی است؛ بر همین اساس، انتخاب و انتصاب امام را مانند انتخاب و انتصاب نبی، منحصر در جعل و ارادۀ خداوند میدانند.
🔹امروزه گروهی از نواندیشان شیعی با ادعای «مطالعۀ تاریخ اندیشۀ امامیه»، باور به «نصب الهی امامان» را فاقد پیشینه و پشتوانۀ تاریخی در عصر ائمۀ نخستین دانسته و آن را نتیجۀ تطوّرات امامتِ شیعی قلمداد میکنند که در خلال حوادث و اقتضائات تاریخی، بر اصول فکری شیعه افزوده شده است.
🔹تحقیق حاضر تلاش دارد تا با روش توصیفی-تحلیلی و شیوۀ گردآوری اطلاعات کتابخانهای، با تکیه بر سیره و سخنان حضرت زهرا (س) نشان دهد که آموزۀ «نصب الهی امامان» همچون دیگر معارف اصیل اسلامی، ریشه در قرآن و سنّت نبوی دارد؛ این آموزه، در عصر حضور اهلبیت (ع)، با ملاحظۀ شرایط هر دوره و متناسب با فهم جامعۀ مخاطب، توسط ایشان، بدون کمترین تغییری در محتوا، تبیین میشد.
#فاطمیه
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/p68736
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/m21938
✳️ آیا نقل آتش زدن خانه حضرت زهرا علیها السلام در تاریخ طبری قابل اعتماد است؟ ✳️
🔴پاسخ:
🔹طبری در موارد بسیاری از شخصی به نام «ابن حمید» روایت نقل میکند.
🔹برای نمونه میگوید: «حدّثنا ابن حمید، حدّثنا جریر، عن عطاء، عن مسلم بن صبیح، عن ابن عباس»
🔹طبری از او که استاد و شیخش بوده در موارد معدودی به نام محمد بن حمید یاد میکند: «حدّثنا محمد بن حمید، قال: حدّثنا جریر، عن عطاء، عن عبدالله بن ربیعه، عن ابیه عن رجل من قریش»
🔹با تطبیق بین این موارد متعدد میتوان به این نتیجه رسید که «ابن حمید» که استاد طبری است؛ همان محمد بن حمید بن حیان تمیمی رازی (م ۲۴۸ق) است.
🔹طبری؛ قضیه تهدید خلیفه دوم به آتش زدن خانه حضرت زهرا (س) را از این شخص نقل میکند: «حدّثنا ابن حمید، قال: حدّثنا جریر، عن مغیره، عن زیاد بن کُلَیب، قال: اتى عمر بن الخطاب منزل على و فیه طلحه و الزبیر و رجال من المهاجرین، فقال: و الله لأحرقن علیکم او لتخرجن الى البیعه فخرج علیه الزبیر مصلتا بالسیف، فعثر فسقط السیف من یده، فوثبوا علیه فاخذوه»
#فاطمیه
🔻برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید ↙️
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/t03267
✳️ چرا حضرت زهرا سلام الله علیها وصیت کردند که مخفیانه دفن شوند؟ ✳️
🔴پاسخ:
🔹بعد از رحلت پیامبر اکرم (ص)، بعضی از اصحاب در موارد متعدد موجبات اذیت و آزار حضرت زهرا (س) را فراهم آوردند که همین امر باعث ناراحتی و نارضایتی ایشان شد.
🔹بعضی از این موارد در کتب اهل سنت آمده است.
🔹همچنین در روایتی از جابر بن عبدالله انصاری آمده است: «بعد از رحلت رسول الله (ص) حضرت زهرا (س) مریض شد، دو نفر از صحابه (شیخین) به عیادت او آمدند و احوال او را پرسیدند! حضرت فرمود آیا شما نشنیدید که پیامبر (ص) میفرمود: فاطمه پاره تن من است، کسی که او را اذیت کند مرا اذیت کرده است؟ «آن دو نفر گفتند: بلی ما از او شنیدیم! در این موقع حضرت زهرا (س) دستان خود را به سوی آسمان بلند کرده و فرمود: «پروردگارا من ترا شاهد میگیرم که این دو مرا اذیت کرده و حق مرا غصب کردند سپس از آنان روی برگرداند و بعد از آن با آنان سخن نگفت»
🔹همچنین در بعضی از روایات آمده است که حضرت زهرا (س) از امام علی (ع) خواستند که مراسم تجهیز و دفن ایشان مخفیانه انجام شود.
#فاطمیه
🔻برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید ↙️
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/p95326
✳️ تحلیل و بررسی زیباشناسی خطبه فدکیّة حضرت زهرا سلام الله علیها ✳️
✨نویسندگان: لیلا قنبری؛ نفیسه حاجی رجبی؛ اصغر طهماسبی بلداجی
🔴چکیده:
🔹خطبه فدکیّه یکی از معتبرترین خطبههای منقول از حضرت زهرا (س) میباشد که پس از رحلت پیامبر اکرم (ص) ایراد شده است.
🔹محتوای عمیق و پرمضمون این خطبه در تمام حیطهها، معارف عمیقی را در ابعاد اعتقادی فقهی، به ویژه سیاسی فرا روی مخاطب میگذارد.
🔹القای این مفاهیم در آن شرایط بحرانی و اتمام حجّت بر همگان، امری دشوار بوده که حضرت زهرا (س) با بهرهگیری صحیح از آیات قرآن و سنّت پیامبر اکرم (ص) احتجاجات خود را در قالب هنری و محسوس ارائه میدهد، به گونهای که نه تنها مفاهیم القاء میشود، بلکه در ذهن مخاطب تصویرسازی هنری از وقایع محسوس آن زمان شکل میگیرد.
🔹از نظر هنری و بلاغی، این خطبه بافتی منسجم و بینظیر دارد، به گونهای که ویژگیهای صوتی واژگان و جملات و تکرار بعضی اصوات، کلمات، عبارات، هجاهای صوتی و صنایع بدیعی، همچون سجع و جناس موجب افزایش ایقاع و آهنگین شدن سخن گردیده است.
#فاطمیه
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/w64924
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/y52398
✳️ تاریخ و ترتیب حوادث منتهی به شهادت حضرت زهرا (سلام الله علیها) ✳️
✨سیدعلی حسین پور، محمدرضا جباری
🔴چکیده:
🔹با رحلت غم بار رسول خدا (ص) حوادث تلخ دیگری رخ داد که نوک اصلی پیکان این حوادث متوجه اهل بیت رسول خدا (ص) بود.
🔹تجمع تعدادی از مهاجران و انصار در سقیفه، سرآغاز شکل گیری جریان انحراف مسیر خلافت بود.
🔹جریان اما به این جا ختم نشد و پیامدهای آن، حتی در شکل هجوم به خانه برترین بانوی هستی و مصدومیت و سپس شهادتش بروز یافت.
🔹در فاصله اندک میان اجتماع سقیفه و شهادت حضرت فاطمه (س) حوادثی رخ داده که مستقیم یا غیر مستقیم با شهادت آن حضرت مرتبط است.
🔹تا کنون پژوهشهای متعددی در خصوص رخداد سقیفه و پیامدهای آن به نگارش درآمده اما در این خصوص که تاریخ و ترتیب حوادثی که منتهی به شهادت صدیقه طاهره (س) شد چگونه بود اثری در خور توجه به چشم نمی خورد.
#فاطمیه
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/t25542
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/f23863
✳️ معنی «محدثه» که از اسمهای شریف حضرت فاطمه (سلام الله علیها) است، چیست؟ ✳️
✨پاسخ:
🔹نام محدثه داراى دو تلفظ است که هر کدام به طور جداگانه مورد بحث قرار مىگیرد.
🔹معناى «محدَّثه» به فتح دال.
🔹«محدثه» به فتح دال، یعنى زنى که براى او حدیث گفته مىشد.
🔹پس از شهادت پیامبر (ص) ایام بر فاطمه زهرا (س) به سختى مىگذشت، لذا جبرئیل به امر خداوند بر آن حضرت نازل مىشد و براى آن حضرت از وقایع آینده سخن مىگفت.
🔹صحیفهى فاطمیه، حاصل نزول جبرئیل بر فاطمهى زهرا (س) در این مدت است.
#فاطمیه
🔻برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید ↙️
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/u44676
✳️ کارآمدی قاعده ید در اثبات مالکیت حضرت زهرا علیها السلام بر فدک ✳️
✨نویسندگان: حمید بهاری؛ سید حسن عاملی
🔴چکیده
🔹مسأله مصادره فدک یکی از مهمترین مسائل تاثیرگذار بر حوادث سیاسی و مسائل مربوط به حکومت اسلامی در صدر اسلام بوده و از زوایای گوناگونی قابل بررسی است.
🔹در این مقاله به اثبات مسائل فقهی مربوط به ملکیت فدک برای حضرت زهرا (س) اشاره شده است.
🔹با استفاده از قاعده «ید» و با توجه به آیات و روایات در مستندات طرفین منازعه و با توجه به استدلالهای حضرت فاطمه (س) در مورد فدک و مقایسه آن با قوانین حقوقی اسلام، اثبات میکنیم نمیتوان با استناد به حدیث «لانورث» که اعتبارخویش را به دلیل تعارض با قرآن و سیره انبیاء از دست داده، حضرت فاطمه (س) را ازحق خود محروم کرد.
🔹و این تصمیم حکومت با کتاب و سنت مغایرت دارد.
🔹همچنین براساس اسناد موجود در پرونده فدک، خلیفه اول هیچ گونه مدرکی دال بر مالکیت آن نداشته و ادعا و شاهد خواستن آنها نیز بیمورد بوده و این داوری از جهات مختلف اشکال دارد.
#فاطمیه
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/d50718
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/p25438
✳️ گزارشی از کتاب «دیدگاه علمای دیوبندی ایران و جهان در نقد سلفیت تکفیری» ✳️
🔹کتاب «دیدگاه علمای دیوبندی ایران و جهان در نقد سلفیت تکفیری» به سفارش پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع) تهیه شده و با تلاش گروهی از پژوهشگران اهل سنت تالیف گردیده است.
🔹این کتاب در سال ۱۴۰۰ شمسی توسط انتشارات زمزم هدایت در شهر مقدس قم، در ۱۲۸۴ صفحه و ۲۹ فصل، به چاپ اول رسیده است.
🔹با توجه به آنچه در مقدمه بیان شده علت نگارش کتاب، نگرانی از ترویج افکاری وهابیت در میان جوانان اهل سنت حنفی مذهب شرق کشور و عدم آشنایی آنان با افکار و آراء بزرگان دیوبند است.
🔹این کتاب با معرفی مدرسه دیوبند و شرح حال بیش از چهل نفر از بزرگان منسوب به آن مدرسه، آغاز شده است.
🔹نویسنده در فصلهای اول تا چهاردهم کتاب، دیدگاه علمای دیوبند در جواز توسل، استغاثه، شدّ رحال و تبرک را بیان کرده و آنگاه شبهات وهابیت در باب توسل و استغاثه و شد رحال و تبرک، و پاسخ علمای دیوبند به آن شبهات را مطرح نموده است.
🔻برای مشاهدهی ادامهی مطلب به لینک زیر مراجعه کنید ↙️
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/e88070
✳️ نقد روایتی مبنی بر غضب پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بر حضرت زهرا (سلام الله علیها) ✳️
✨نویسندگان: هاجر بنایی؛ محمدحسین قاسم پیوندی
🔴چکیده
🔹پدیده وضع در روایات موجب شده است تا در بررسی روایات به سادگی به قبول روایات نپرداخته و با معیارهای متقن اعتبار آن را سنجید.
🔹مقاله حاضر با روش توصیفی-تحلیلی به نقد بیرونی و درونی روایتی مشهور مبنی بر ناراحت شدن و غضب پیامبر (ص) بر حضرت زهرا (س) به علت نصب پرده بر درب خانه و استفاده از گردنبند و دستبند پرداخته است.
🔹نگارنده، ضعف سند روایت را در منابع شیعه و اهل سنت اثبات کرده است و از لحاظ متن نیز آن را مضطرب و مخالف و در تعارض با قرآن، سنت قطعی، تاریخ قطعی، روایات دیگر میداند.
🔹در مقابل نیز نهی پیامبر (ص) را برای نصب پرده پر نقش و نگار و استفاده از گردنبند و دستنبند طلا مربوط به زنان پیامبر (ص) میداند.
🔹در آخر نیز هدف از ورود چنین روایاتی را در منابع حدیثی مورد بررسی قرار داده است.
🔻لینک مستقیم متن کامل مقاله ↙️
https://b2n.ir/m76827
🆔 @bonyad_emamat
🌐 https://b2n.ir/e09397