🔴 اگر داعش بود و آیتالله سیستانی نبود
🔵 نگاهی به تهدیدات بیضابطگی تداول #مرجعیت در #حوزه_نجف
🔸 فتوای جهاد آیتالله #سیستانی مهمترین نمونه از تبلور قدرتنمایی مرجعیت شیعه در عراق و مؤثرترین کارکرد سیاسی و اجتماعی این نهاد در تحولات سالیان اخیر است. و این موفقیت جز در سایه اتحاد مردم زیر پرچم مرجعیت یکپارچه محقق شدنی نبوده و نیست، و این در حالی است که حوزه نجف ظرفیت فراوانی برای تجربه #تکثر_مرجعیت را –شاید به شکلی خطرناکتر از حوزه قم- در آینده دارد. در حال حاضر شاید بيش از پانزده مرجع دینی در کشور عراق مسؤولیت رتق و فتق امور دینی مردم را بر عهده دارند و اگر مرجعیت شیعه در تجربه داعش توانست صفوف مردم را به خوبی یکپارچه کند، دلیل آن فقط و فقط شخصیت برجسته و جایگاه بلند آیتالله سیستانی در حوزه نجف بوده است که همچون خورشیدی دیگر بزرگان حوزه نجف را در خود محو کرده است. به بیان دیگر آیتالله سیستانی ذخیرهای الهی برای صیانت از مقدسات و ملت عراق در برابر خطر داعش بود، و اگر ایشان نبود دستیابی به چنین موفقیتی به غایت دشوار بود.
🔹 اما همانگونه که گفته شد، وضعیت عدم انضباط در تداول دستگاه مرجعیت در عراق به مراتب بغرنجتر از ایران است تا آنجا که در کنار شماری از اساتید برجسته و ذیصلاح –فارغ از آفت تکثر- در عراق، اشخاصی مانند سید محمود الصرخی و احمد الحسن الیمانی نیز به راحتی عهدهدار چنین منصبی شدهاند. صرخی حتی در سلسه مباحثی تحت عنوان «السیستانی ما قبل المهد إلی ما بعد اللحد» به طرز شگفتانگیزی بدترین تهمتها را متوجه آیتالله سیستانی میکند. وی همچنین مواضع تندی را نیز علیه ایران اتخاذ میکند. از سوی دیگر یمانی نیز با ادعاهای مرتبط با مهدویت خود عملاً اقشاری از مردم عراق را با خود همراه کرده و خود به بحرانی دیگر در عراق بدل شده است. با این وضع باید آینده تیره و تاریکی را برای مرجعیت نجف بعد از آیتالله سیستانی به نظاره نشست و عدم وجود مرجعیت متمرکز در عراق مورد انتظار است. این مسأله میتواند آثار خطرناکی بر صحنه سیاسی و اجتماعی عراق بر جای خواهد گذاشت و تأثیر خود را در لحظات بحرانی نشان خواهد داد.
🔸 بیضابطگی در تداول مرجعیت حتی به حوزه نجف و قم نیز محدود نمیشود. در حال حاضر برخی از اساتید حوزوی ساکن در انگلستان و کانادا نیز به تصدی منصب مرجعیت مشغولاند. برخی مراجع محلی در لبنان نیز دیده میشوند. به هر حال تکثر غیر منضبط و نامعقول دستگاه مرجعیت در آینده نه چندان دور از اقتدار مرجعیت شیعه خواهد کاست و آن را فاقد هرگونه کارکرد مؤثر سیاسی و اجتماعی خواهد کرد. بنابراین ضروری است با آیندهنگری و تأمل در جوانب این موضوع، تدبیری معقول برای صیانت از کیان مرجعیت در آینده نه چندان دور اندیشید.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
#اخلاق_قبیلگی یعنی برای تطهیر جریان سیاسی خود، از اتهام بی عفتی به مقتول هم ابایی نداشته باشی.
صدرا محقق:خبرنگار روزنامه شرق
@motaleatehawzavi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹آموزش دفاع شخصی توسط آیتالله توکل نماینده مردم مازندران در مجلس خبرگان.
🔸 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
✔️حجت الاسلام و المسلمین نکونام، نماینده ولیفقیه در استان چهارمحالوبختیاری و امام جمعه شهرکرد در نامهای به مدیر کل صدا و سیمای استان، نسبت به استفاده از عنوان «آیت الله» برای وی واکنش نشان داد.
📜متن نامه امام جمعه شهرکرد بدین شرح است
🔹جناب آقای افشارنیا، مدیر کل محترم صدا و سیمای استان چهارمحال و بختیاری دام عزّهوتوفیقه
با سلام
مدتی است که از کلام نورانی آیت الله برای این حقیر استفاده میشود.
1️⃣ اولاً: آیت حق جلّوعلا بودن از شؤون بلندی است که این رو سیاه غرق ظلمات را نشاید.
2️⃣ ثانیاً: تاکنون دو سه نوبت در جلسات، خود و دیگران را از اینگونه امور بر حذر داشته و گفتهام بنده را جز «محمد علی نکونام» نخوانند.
3️⃣ ثالثاً: این حقیر علیرغم شرکت سالهای متمادی در دروس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افتخارم آن است که مسئلهگو باشم و احکام الهی را برای جامعه و عباد الرّحمن تبیین نموده و مروج الاحکام باشم.
4️⃣ رابعاً: از حضرت حق جلّ وعلا مدام مسألت داشتهام که بیادّعا و بیتوقع انجام وظیفه نموده و زینت لباس مقدس طلبگی باشم و اکنون اگر در سلک خادمی دستگاه مهدوی بعنوان یک طلبه پذیرایم باشند فخر دنیا و آخرت را خواهم داشت.
🔹علیهذا ضمن تشکر از حسن ظن آن رسانه و دیگر بزرگوارانی که از حوزههای علمیه و مراکز و شخصیتها اظهار لطف دارند عاجزانه تقاضامندم این حقیر را در انجام وظایف یاریگر بوده و در ظلمات و زرق و برق القاب گرفتارم ننمایند.
🔹از همه اعزّه مؤمنین و مومنات خواهشمندم این عبد عاصی، از قافله مانده، پای در گِل فرو رفته، روسیاه محروم و ظلمتزده مغموم را در این ماه مبارک از دعای خیرتان بهرهمند نمائید....
به نقل ازکانال العالم بزمانه(@almogaddemat)
@motaleatehawzavi
🔴نقش یهود در شهادت امیرالمؤمنین و تحولات آخر الزمانی
🔸همواره صحبت از نقش مخفیانه یهود در تاریخ اسلام و تحولات آخرالزمانی مرتبط با آنان یکی از مباحث پرچالش تاریخ بوده است و در برخی از آیات قرآن و روایات ائمه معصومین نیز اشاراتی نسبت به سرنوشت یهود و فتنهانگیزیهای آنان به میان آمده است. از جمله این روایات، حدیثی است که مرحوم کلینی (ره) در کافی و ابنقولویه در کاملالزیارات و دیگران نقل کردهاند و در آن از نقش یهود در شهادت امیرالمؤمنین و حسنین علیهمالسلام پرده برداشته است و به برچیده شدن بساط آنان در آخرالزمان وعده داده است.
🔹شیخ کلینی در این حدیث از صالح بن سهل نقل میکند:
از امام صادق (علیه السلام) درباره این قول خداوند: وَ قَضَیْنا إِلی بَنِی إِسْرائِیلَ فِی الْکِتابِ لَتُفْسِدُنَّ فِی الْأَرْضِ مَرَّتَیْنِ پرسیدم. فرمود: «منظور کشته شدن علی (علیهالسلام) و نیزهخوردن امام حسن (علیهالسلام) است. در مورد وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا کَبِیراً فرمود: «منظور کشته شدن امام حسین (علیهالسلام) است». و در مورد: فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما فرمود: وقتی یاری خون حسین (علیهالسلام) فرا رسد». و در مورد: بَعَثْنا عَلَیْکُمْ عِباداً لَنا أُولِی بَأْسٍ شَدِیدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّیارِ؛ فرمود: «منظور گروهی هستند که خدا قبل از قیام قائم (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، آنان را برمیانگیزد و هیچ ظالم و جنایتکاری نسبت به آل محمّد نیست مگر آنکه او را میکشند، و این [خروج قائم] وعدهای است قطعی. (کافی، ج8، ص206)
🔸متأسفانه ما تا کنون نتوانستهایم راهبردی مشخص، دقیق و مبتنی بر نصوص دینی در رابطه با نحوه تعامل با دشمنان دین الهی ارائه دهیم و الگوی مواجهه با هر صنف از آنان را تبیین کنیم و در نتیجه اصل مبارزه با یهود در حد یک راهبرد صرفاً سیاسی باقی مانده است. به بیان دیگر ما نتوانستهایم رویکرد مقام معظم رهبری در قضایای بینالمللی را به شیوهای علمی و مستند مستدل سازیم. در نتیجه این کاستی مشاهده میشود که جریان تشیع لندنی با سوء استفاده از این نقص، و بی تفاوت نسبت به ابعاد پنهان تاریخی که تلاقی یهود و سقیفه را نشان میدهد، به طور علنی به حمایت از اسرائیل میپردازد. آنان باید به این سؤال پاسخ دهند که چگونه با وجود چنین روایاتی، هم شعار محبت اهلبیت را فریاد میزنند و هم با یهود طرح دوستی میریزند؟
🔻به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴شهید مهدویت
🔹وَلَا تَحْسَبَنَّ الَّذِينَ قُتِلُوا فِي سَبِيلِ اللَّهِ أَمْوَاتًا بَلْ أَحْيَاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ
طبق آخرین بررسی های به عمل آمده و تحلیل وضعیت ضاربی که اقدام به شهادت حجت الاسلام والمسلمین خرسند امام جمعه شهید کازرون نموده است به نظر می رسد مهمترین مسئله و عامل انحراف اعتقادی ضارب از سویی و مقاومت و پایمردی مرحوم حجت الاسلام خرسند در برابر زیاده خواهی ها و تهدیدهای عقیدتی قاتل بوده است که نهایتاً پس از اصرار قاتل بر اجرای سخنرانی گسترده، همراه با ادعاهای انحراف آمیز در خصوص جریان های بدعت گذار مدعی مهدویت و ممانعت شهید خرسند، جریان مدعی مهدویت که احتمالاً در ارتباط با رویکرد انحرافی احمد بصری معروف به احمد الحسن بوده است، تصمیم به حذف فیزیکی شهید خرسند گرفته و پس از اجرای مراسم احیا، ضارب از وی تقاضای عکس یادگاری خویش انداز (سلفی) میکند و شهید خرسند که چهره ای مردمی و متواضع داشت درخواست فرد را می پذیرد و در مقابل قاتل نیز از فرصت استفاده کرده و در یک اقدام برنامه ریزی شده و حرفه ای اقدام به ترور شهید خرسند نموده و متواری میشود.
با توجه به حساب شده بودن انتخاب محل ضربات، جسم مجروح شهید خرسند تاب نیاورده و به مقام رفیع شهادت نایل می آید.
با توجه به نقش آفرینی شهید خرسند در مقابله با فتنه های قومیتی در منطقه و نیز حمایت مشهود ایشان از محرومان و طبقه مستضعف و نهایتاً دفاع مردانه او از مرزهای عقیدتی و ایستادگی در برابر انحرافات، جریان نفاق و تزویر چاره ای جز حذف این شهید والا مقام نمی یابد و در ادامه تهاجم به شخص ایشان، تهاجم به شخصیت وی و روحانیت را نیز هدف قرار داده و می کوشد تا این ترور هدفمند را نشانه نارضایتی مردم بنمایاند.
تلاش مذبوحانه ای که با توجه به چهره شاخص ایشان و مقبولیت عمومی شهید، نزد مردم، محکوم به شکست است و به زودی آثار این شکست در مراسم باشکوه تشییع پیکر پاک آن شهید نمایان تر خواهد شد.
هدایت شده از شرح حال
✍شناخت دشمن از نگاه آخرالزمانی...
✅ یک راه شناخت دشمن امروز، بررسی آیات و روایات مربوط به آخرالزمان است. چرا که هرچه زمان میگذرد صحنه نبرد آخرالزمانی جدیتر میگردد و ما باید مختصات رفتاری خود را با این فضا هماهنگ نماییم.
✅ آیات 4 تا 8 ابتدای سوره «الاسراء»، از جمله آياتی هستند که به صراحت به پیشگوییهای نبرد آخرالزمان میپردازد.
👈... لَتُفْسِدُنَّ فِي الْأَرْضِ مَرَّتَيْنِ وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً
🔹«ما در تورات به بنى اسرائيل حكم قطعى كرديم كه شما در زمين دو بار فساد خواهيد كرد و برترى طلبى و طغيان بزرگى خواهيد نمود » [۴/الاسراء]
👈فإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا ...
🔹« چون وقت مجازات شما بر نخستين فساد و تبهكاريتان رسيد، بندگانى كه منسوب به ما هستند به سويتان مىفرستيم، بندگانى با صلابت و سرسخت كه بر سرتان فرود آيند كه در ميان خانهها به جست وجوى [شما] بپردازند و اين وعدهاى قطعى و انجام شدنى است.» [۵]
👈ثمَّ رَدَدْنا لَكُمُ الْكَرَّةَ عَلَيْهِمْ وَ أَمْدَدْناكُمْ ...
🔹«پس [از چندى] دوباره شما [یهودیان] را بر آنان[مسلمانان] چيره مىكنيم و شما را با اموال و پسران يارى مىدهيم و [تعداد] نفرات شما را بيشتر مىگردانيم.» [۶]
🔹«اگر خوبى كرديد، خوبى به خود نمودهايد و اگر بدى كرديد به خود بدى كردهايد.»[۷]
👈فإِذا جاءَ وَعْدُ الْآخِرَةِ لِيَسُوؤُا وُجُوهَكُمْ وَ لِيَدْخُلُوا الْمَسْجِدَ كَما دَخَلُوهُ أَوَّلَ مَرَّةٍ ...
🔹«چون زمان دومین فساد ایجاد کردن فرا رسد [مؤمنین بيايند] تا شما را اندوهگين كنند و در معبد [تان] چنان كه بار اول داخل شدند، درآيند و بر هر چه دست يافتند يكسره [آن را] نابود كنند.» [۸]
✅اولين فساد و كيفر آن، در صدر اسلام، به دست مسلمانان (عِباداً لَنا ) انجام گرفت، چرا كه خداوند در صدر اسلام مسلمانان را بر یهودیان مسلط ساخت و مسلمانان وارد مسجد الاقصى شدند.
با بررسى تاريخ يهود، برترى وعده داده شده یهودیان «وَ لَتَعْلُنَّ عُلُوًّا كَبِيراً» و آنهم، همزمان با فسادانگيزى بار دوم آنان، در هيچ دورهاى از تاريخ يهود، جز دوره کنونی ديده نمیشود.
✅ در روایتی از امام صادق (ع) آمده است: «فَإِذا جاءَ وَعْدُ أُولاهُما» يعنى هنگام پيروزى خونخواهان حسين عليه السّلام «بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ فَجاسُوا خِلالَ الدِّيارِ» فرمود: مردمى هستند كه خدا آنها را پيش از آمدن حضرت قائم عليه السّلام بفرستد پس خونى (و مسئول خونى) از آل محمد بجاى نگذارند جز آنكه او را بكشند.
✅امام صادق(ع) عوض دو مرتبه مجازات اشاره شده در آیه که یک مرتبه آن مربوط به صدر اسلام بوده است صرفا به یک مرتبه مجازات و انتقام آخرالزمانی اشاره مینمایند و صرفا به ذکر اینکه آن افراد دشمنان اهل بیت محسوب میشوند بسنده میکنند.
✅ با بررسی روایات معلوم میشود نبرد آخرالزمانی یاران حضرت حجت بر دو محور شیعیان خصوصا شیعیانی از قم و دجال با محوریت یهودیان به عنوان یاران او صورت میگیرد.
👈در مورد یاران نبرد آخرالزمانی حضرت حجت
روايت است كه وقتى امام صادق (ع) آيه « بَعَثْنا عَلَيْكُمْ عِباداً لَنا أُولِي بَأْسٍ شَدِيدٍ» را قرائت فرمودند، عرض كرديم: «فدايت گرديم آنها چه كسانى هستند؟ امام سه بار فرمودند: به خدا سوگند اهل قم هستند...»
👈در مورد یاران دجال
🔹در حديثى از امام صادق (ع) نقل شده است كه پيامبر (ص) فرمود: «هر كس بر بغض و دشمنى با ما بميرد، يهودى محشور میشود!» سؤال شد: چرا يهودى؟ در حالى كه آنها مسلمان زاده بودهاند؟! فرمود: «چون اگر دجّال خروج كند از سپاهيان او خواهند شد»
این روایت نشان میدهد اولا جريان دجّال يك جريان يهودى است، چون پیامبر(ص) بين يهودى شدن و همراهى دجّال ملازمه برقرار نمودهاند و ثانیا اینکه محور دشمنى، دجال، بغض و دشمنی با پیامبر و اهل بیت ایشان است.
🔹در حدیثی دیگر به نقل از پیامبر(ص) گفته میشود که اکثر پیروان دجال از یهودیان و زنان و اعراب هستند.
🔹همچنین بنا به روایتی از پیامبر اکرم (ص) در منابع اهل سنت: «قيامت برپا نمىشود تا اين كه مسلمانان با يهود بجنگند و [در اين جنگ] مسلمانان، يهود را مىكُشند تا جايى كه يهودى پشتِ سنگ و درخت، پنهان میشود و آن سنگ و درخت میگويد: اى مسلمان، اى بنده خدا! اين يهودى در پشت من پنهان است. بيا و او را بكُش.»
◀️متن تفصیلی همراه با ارجاعات و متن عربی روایات و...👇
http://sharhhal.blog.ir/1397/08/18
🔴معیار اجتهاد در زمینه های اجتماعی و حکومتی
🔸«و همین جاست که اجتهاد مصطلح در حوزه ها کافی نمی باشد، بلکه یک فرد اگر اعلم در علوم معهود حوزه ها هم باشد ولی نتواند مصلحت جامعه را تشخیص دهد و یا نتواند افراد صالح و مفید را از افراد ناصالح تشخیص دهد و به طور کلی در زمینه اجتماعی و سیاسی فاقد بینش صحیح و قدرت تصمیم گیری باشد این فرد در مسائل اجتماعی و حکومتی مجتهد نیست و نمی تواند زمام جامعه را به دست گیرد.» .
امام خمینی(ره)، صحیفه نور، ج 21، ص 47
#امام_خمینی
#اجتهاد
🔻به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
شفقنا در حالی تیتر فوق را برگزیده است که هماکنون پروندههای #فساد_مالی دوستان مدیرمسؤول پایگاه #شفقنا (از اعضای ستاد انتخاباتی میرحسین موسوی و مسؤولان شهرداری تهران) در دادگاه در حال بررسی است. این قبیل اقدامات یا ناشی از سواد کم رسانهای پایگاه خبری مذکور است و یا تلاشی هدفمند در جهت انداختن تقصیرات جناح سیاسی خود بر گردن رهبری، و در هر صورت از جناب آقای #شهرستانی انتظار میرود در این رابطه اقدام جدی اتخاذ نموده و دست نااهلان را از بیت آیت الله سیستانی قطع نمایند.
🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi
🔴خطر امام بیخطر!
✔️محمد صادق شهبازی
🔹هنر امام، ایجاد مرزبندی با قرائت بیخطر از اسلام و آوردن اسلام به صحنه و شکلدهی انقلاب و حکومت دینی بود.
🔹با غالب شدن انقلاب، انقلاب و اسلام مدعیهای زیادی پیدا کرد. سید علی خامنهای در سال 58 و در سالگرد شهید مصطفی خمینی، با درک این خطر، برای مرزبندی انقلابیها با مدعیان اسلام و انقلاب، لغت خط امام را ساخت و شاخصهای اندیشه امام را بازخوانی کرد (کاری که بعدها در دوره ریاستجمهوری و بهویژه رهبری او و بیش از همه در 14 خردادها مکرراً تکرار شد). اما ماجرا به همینجا ختم نشد.
🔹بعد از چند سال، نسخه سیاسی خط امام تولید شد. در دهه شصت و هفتاد، جناح چپ (اصلاحطلبان امروز) و در دهه هشتاد و نود جناح راست (اصولگرایان فعلی) از خط امام برای مبارزه سیاسی با رقیب بهره جستند. ویژگی این مدل برداشت از خط امام، بزرگ کردن بخشهایی از اندیشه امام و بیتوجهی به بخشهای دیگری از آن بود
🔹تحریف مکتب امام، سکه بازار شد و روایتی خلاف واقع از اندیشه امام ارائه دادند، امامی که قدرت را گرفته و تحویل آنان داده، امامی که دولت مدرن ایجاد کرده، امامی که اندیشه ثابتی نداشته و مدام تغییر نظر داده، خمینی اولی که به سبک پادشاهان خمینی دوم و سوم و ... در خاندانش هست، امامی که صرفاً به دنبال حاکم کردن روحانیون بوده، امامی که تنها قدرت و حکومت (با ادبیات دینیتر ولایت) محور کارش بوده، اصل برای او صرفاً رشد معنوی بوده، امامی که مسئله اصلیاش حقوق شهروندی بوده، امامی که مهمترین اندیشهاش حفظ سنتها و ارزشها در حوزه فرهنگ بوده و انواع و اقسامی از اندیشه امام، آغشته به تحجر و التقاط و سرمایهداری و وابستگی و دیکتاتوری و صوفیگری و... خلاصه «امامی، مخالف امامی که بود» ایجاد کردند.
🔹امام ذیل اندیشههای دیگر مطرح شد، ذیل جنگ سنت و مدرنیته، عشق و عرفان و شوریدگی معنوی، سوسیالیسم، لیبرالیسم، سنتگرایی، تأسیس تمدن اسلامی، پستمدرنیسم و...
🔹تکنولوژی تولید امام بیخطر تولید شد. امامی که برندگی ندارد و درنهایت افراد را به قیام برای خدا و ایجاد تغییر برنمیانگیزد. تفسیر فانتزی و گرد از دغدغههای امام ارائه شد، بهگونهای که اندیشههای اجتماعی، استقلالخواهانه، عدالتخواهانه و آزادیخواهانه امام و انقلاب از برندگی افتاد و اندیشه و سیره معنوی او نیز درونگرایانه و همنتیجه عرفای سنتی شد به نام جامعیت و عقلانیت و هوشمندی، افراد به تحیر کشانده شدند و اولویتهای اندیشه و عمل امام برای آنها پوشیده ماند یا این اولویتها بزرگ و کوچک شد. مسیر با مقصد (تربیت و معنویت) جابجا شد. اینگونه افراد حتی با خواندن صحیفه امام و جدال دو اسلام به انفعال کشیده شدند.
🔹اینگونه التقاطیها و بیشتر متحجرین، غربگراها و بهویژه طرفداران سرمایهداری و وابستگی، سنتیها بهویژه محافظهکاران و... اندیشه امام را از هسته اصلیاش تهی کردند. تغییرگراترین اندیشه تاریخ را به حفظ وضع موجود کشاندند و انقلابیها را به نام انقلاب و خط امام و تفسیر امام از اسلام و... به انفعال.
🔹عنصر محوری اندیشه امام، قیام برای خدا و توحیدی کردن و حاکم کردن اراده خدا بر فرد و خانواده و جامعه و تاریخ است. این قیام، مستلزم درگیری با طواغیت درونی و بیرونی است. اسلام عارفان مبارزهجو، در مکتب امام، معنویت را همراه و در مسیر مبارزه تعریف میکند. اسلام ناب، جامعیت دارد و متوجه همه آرمانهاست؛ اما هم میان آرمانها و هم در تقابل با دشمنان (دیگریها، معارضین و رقبا) اولویتگذاری دارد. متوجه عقلانیت و معنویت هست، اما در دنیای خارج رویکرد اجتماعی و تغییر بنیادین و نپذیرفتن وضع موجود را به همراه دارد و با نابرابریها و فقر و غنا و استضعاف و استکبار و بیتوجهی به معنویت و آزادی و عقلانیت و... درگیر است.
🔹اولین گام مهم در گام دوم انقلاب، شناخت انقلاب و امام، آنچنانی است که بودند و هستند، نه آنچنانکه تفسیر و تحریف و بیخطر میشوند! و گام بعدی درگیری و مرزبندی با دیگریها و رقبا و معارضین انقلاب بهویژه متحجرین و محافظهکاران است که انقلاب بیش از همه در تقابل با آنان ساماندهی شد.
🔻 به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
@motaleatehawzavi