eitaa logo
بُت شناسی
2.1هزار دنبال‌کننده
435 عکس
383 ویدیو
23 فایل
🖎نقد و آگاهی در زمینه فِرق انحرافی از ثقلین، نقد تصوف و غلات، نقد مخربین اعتقادی شیعه. بدون خط قرمز در چهارچوب ثقلین instageram.com/botshenasi↩ ❎برای حمایت از کانال خارج نشید.❎
مشاهده در ایتا
دانلود
🗯 ستم مردم بر امیرالمومنین علیه السلام 🔻قال اميرالمؤمنين علیه السلام : إِنْ كانَتِ الرَّعايا قَبْلي تَشْكُو حَيْفَ رُعاتِها فَإِنِّي اليَوْمَ أَشْكُو حَيْفَ رَعِيَّتي كَأَنِّي المَقُودُ وَهُمْ القادَةُ وَالمُوزَعُ وَهُمْ الوَزَعَةُ. 🔸 امیرالمومنین علیه السلام : اگر مردم پیش از من شکایت ستم والیان داشتند، امروز من از ستم مردم شکایت دارم، گویا من پیرو و آنان پیشوایند و من وادار به پیروی از آنها و ایشان اولیاء امورند. 📚غررالحكم / حديث : ٣٧٢٧ @BotShenasi
🗯 در قبال مردم پاسخگو باش ..‌. امیر المومنین علیه السلام در عهدنامه به می‌فرمایند: 🔻 وَ إِنْ ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بِكَ حَيْفاً فَأَصْحِرْ لَهُمْ بِعُذْرِكَ وَ اعْدِلْ عَنْكَ ظُنُونَهُمْ بِإِصْحَارِكَ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ رِيَاضَةً مِنْكَ لِنَفْسِكَ وَ رِفْقاً بِرَعِيَّتِكَ وَ إِعْذَاراً تَبْلُغُ بِهِ حَاجَتَكَ مِنْ تَقْوِيمِهِمْ عَلَى الْحَقِّ. 🔻 هر گاه مردم (به درست یا غلط) بر تو گمان ستمکارى داشتند، آشكارا عذرت را برایشان توضیح بده و با شفافیت و روشنگری ذهنیت آنان را اصلاح کن؛ چرا كه این پاسخگو بودن، نفس تو را تربیت و رام می‌کند و سبب مهربانى و نرمى با مردم می‌شود و راهی است برای آنکه به هدفت در واداشتن آن‌ها بر حق برسی. 📚 نهج البلاغه، نامه‌ی ۵۳ @BotShenasi
🗯 اینک شما و وحشت دنیایِ بی علی 🔻إِنَّمَا کُنْتُ جَاراً جَاوَرَکُمْ بَدَنِی أَیَّاماً وَ سَتُعْقَبُونَ مِنِّی جُثَّةً خَلَاءً سَاکِنَةً بَعْدَ حَرَکَةٍ وَ کَاظِمَةً بَعْدَ نُطْقٍ لِیَعِظَکُمْ هُدُوِّی وَ خُفُوتُ إِطْرَاقِی وَ سُکُونُ أَطْرَافِی فَإِنَّهُ أَوْعَظُ لَکُمْ مِنَ النَّاطِقِ الْبَلِیغِ وَدَّعْتُکُمْ وَدَاعَ مُرْصِدٍ لِلتَّلَاقِی غَداً تَرَوْنَ أَیَّامِی وَ یَکْشِفُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ عَنْ سَرَائِرِی وَ تَعْرِفُونِّی بَعْدَ خُلُوِّ مَکَانِی وَ قِیَامِ غَیْرِی مَقَامِی 🔸من از همسایگان شما بودم که چند روزی در کنار شما زیستم[بدنم در کنار شما بود] و به زودی از من جز جسدی بی روح و ساکن، پس از آن همه تلاش و جز خاموشی پس از آن همه گفتار باقی نخواهد ماند پس باید سکوت من و بی حرکتی دست و پا و چشم‌ها و اندامم مایه پند و اندرز شما گردد، که از هر منطق رسایی و از هر سخن مؤثرتری عبرت انگیزتر است. وداع من با شما چونان جدایی کسی است که آماده ملاقات پروردگار است، فردا ارزش ایام زندگی مرا خواهید فهمید و راز درونم را خواهید دانست، پس از آنکه جای مرا خالی دیدید و دیگری بر جای من نشست مرا خواهید شناخت. 📚 بحارالانوار- جلد ۴۲، صفحه ۲۰۶ @BotShenasi
🗯 قاتلان اهل بیت علیهم السلام اولاد زنان بدکاره بودند.‌ 🔻ص، [قصص الأنبیاء علیهم السلام] عَنْ جَابِرٍ عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ علیه السلام قَالَ: إِنَّ عَاقِرَ نَاقَةِ صَالِحٍ کَانَ أَزْرَقَ ابْنَ بَغِیٍّ وَ إِنَّ قَاتِلَ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ ابْنُ بَغِیٍّ وَ کَانَتْ مُرَادٌ تَقُولُ مَا نَعْرِفُ لَهُ فِینَا أَباً وَ لَا نَسَباً وَ إِنَّ قَاتِلَ الْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ ابْنُ بَغِیٍّ وَ إِنَّهُ لَمْ یَقْتُلِ الْأَنْبِیَاءَ وَ لَا أَوْلَادَ الْأَنْبِیَاءِ إِلَّا أَوْلَادُ الْبَغَایَا. 🔸 امام باقر علیه السلام فرمود: پی کننده شتر صالح أزرق و قاتل علی علیه السلام هر دو پسران زنان بدکاره بودند. مراد می‌گفت: ما در بین خودمان برای او پدر و نسبی نمی شناسیم و قاتل حسین بن علی علیه السلام نیز پسر زن بدکاره بود و پیامبران و فرزندان پیامبران را جز زنازادگان نکشته اند. {نسخه خطی است.} 📚 بحارالانوار -جلد ۴۲، صفحه۳۰۳ @BotShenasi
🗯 به زیر هر سنگ خون بود .... 🔻ص، [قصص الأنبیاء علیهم السلام] بِالْإِسْنَادِ إِلَی الصَّدُوقِ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ عَلِیٍّ عَنْ أَبِیهِ عَنْ جَدِّهِ إِبْرَاهِیمَ بْنِ هَاشِمٍ عَنِ ابْنِ مَعْبَدٍ عَنْ عَلِیِّ بْنِ عَبْدِ الْعَزِیزِ عَنْ یَحْیَی بْنِ بَشِیرٍ عَنْ أَبِی بَصِیرٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: سَأَلَ هِشَامُ بْنُ عَبْدِ الْمَلِکِ أَبِی علیه السلام فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَنِ اللَّیْلَةِ الَّتِی قُتِلَ فِیهَا عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ علیه السلام بِمَا اسْتَدَلَّ النَّائِی عَنِ الْمِصْرِ الَّذِی قُتِلَ فِیهِ عَلِیٌّ وَ مَا کَانَتِ الْعَلَامَةُ فِیهِ لِلنَّاسِ وَ أَخْبِرْنِی هَلْ کَانَتْ لِغَیْرِهِ فِی قَتْلِهِ عِبْرَةٌ فَقَالَ لَهُ أَبِی إِنَّهُ لَمَّا کَانَتِ اللَّیْلَةُ الَّتِی قُتِلَ فِیهَا عَلِیٌّ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ لَمْ یُرْفَعْ عَنْ وَجْهِ الْأَرْضِ حَجَرٌ إِلَّا وُجِدَ تَحْتَهُ دَمٌ عَبِیطٌ حَتَّی طَلَعَ الْفَجْرُ وَ کَذَلِکَ کَانَتِ اللَّیْلَةُ الَّتِی فُقِدَ فِیهَا هَارُونُ أَخُو مُوسَی صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِمَا وَ کَذَلِکَ کَانَتِ اللَّیْلَةُ الَّتِی قُتِلَ فِیهَا یُوشَعُ بْنُ نُونٍ وَ کَذَلِکَ کَانَتِ اللَّیْلَةُ الَّتِی رُفِعَ عِیسَی ابْنُ مَرْیَمَ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ وَ کَذَلِکَ اللَّیْلَةُ الَّتِی قُتِلَ فِیهَا الْحُسَیْنُ صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَیْهِ . 🔸 امام صادق علیه السلام فرمود: هشام بن عبدالملک از پدرم علیه السلام سؤال کرد و گفت: مرا از شبی که علی بن ابی طالب علیه السلام در آن کشته شد با خبر کن و بگو کسی که دور از شهر بود به چه چیز استدلال کرد و در آن چه نشانه ای برای مردم بود؟ و بگو که آیا برای دیگران در آن عبرتی بود؟ پدرم به او فرمود: شبی که علی علیه السلام در آن کشته شد، هر سنگی که در روی زمین بلند شد زیر آن خون تازه ای تا طلوع صبح جاری شد. شبی که هارون برادر موسی علیه السلام مفقود شد و شبی که یوشع بن نون کشته شد نیز این چنین بود، همین طور بود آن شبی که عیسی بن مریم علیه السلام عروج کرد و شبی که حسین علیه السلام در آن کشته شد. -. نسخه خطی است. 📚بحارالانوار - جلد ۴۲، صفحه ۳۰۲ @BotShenasi
🗯 به درک فرستادن ابن ملجم توسط امام حسن علیه السلام 🔻[قرب الإسناد] أَبُو الْبَخْتَرِیِّ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِیهِ علیهما السلام قَالَ أَخْبَرَنِی أَبِی: أَنَّ الْحَسَنَ علیه السلام قَدَّمَ ابْنَ مُلْجَمٍ فَأَرَادَ أَنْ یَضْرِبَ عُنُقَهُ بِیَدِهِ فَقَالَ قَدْ عَهِدْتُ اللَّهَ عَهْداً أَنْ أَقْتُلَ أَبَاکَ فَقَدْ وَفَیْتُ فَإِنْ شِئْتَ فَاقْتُلْ وَ إِنْ شِئْتَ فَاعْفُ فَإِنْ عَفَوْتَ ذَهَبْتُ إِلَی مُعَاوِیَةَ فَقَتَلْتُهُ وَ أَرَحْتُکَ مِنْهُ ثُمَّ جِئْتُکَ فَقَالَ لَا حَتَّی أُعَجِّلَکَ إِلَی النَّارِ فَقَدَّمَهُ فَضَرَبَ عُنُقَهُ. 🔸امام صادق از پدرش نقل فرمود: پدرم برایم نقل فرمود: حسن علیه السلام نزد ابن ملجم آمد و خواست تا گردن او را بزند. ابن ملجم گفت: با خداوند عهد بسته بودم که پدرت را بکشم و موفق شدم پس اگر خواستی مرا بکش و اگر خواستی ببخش، اگر مرا ببخشی نزد معاویه رفته و او را می‌کشم و تو را از دست او راحت می‌کنم. حسن علیه السلام فرمود: نه، من تو را به سرعت به آتش دوزخ می‌فرستم آن گاه جلو آمده و گردنش را زد. 📚 بحارالانوار ،جلد ۴۲، صفحه ۳۰۲ @BotShenasi
🗯 فرمانِ جارى کردن قیمت‌هاى عادلانه‌ 🔻امیرالمومنین علیه السلام در نامه خود به جناب مالک اشتر نخعى، آن‌گاه که او را به کارگزارىِ مصر گماشتند، فرمودند: 🔸«از احتکار باز دار؛ چرا که پیامبر خدا، آن‌ را منع فرمود. و باید خرید و فروش، آسان و بر موازین عدل باشد،با قیمت‌هایى که نه به فروشنده زیان رسانَد ونه به خریدار». 📚شریف الرضی، محمد بن حسین، نهج البلاغة، محقق: صالح، صبحی، نامه ۵۳، ص ۴۳۸، هجرت، قم، چاپ اول، ۱۴۱۴ ق. اللَّهُمَّ أَصْلِحْ كُلَّ فَاسِدٍ مِنْ أُمُورِ الْمُسْلِمِينَ‏ @BotShenasi
🗯 عزل بخاطر صدایِ بلند 🔻محدث نوری قدس الله سره نقل میکند: روایت شده امیرالمؤمنین علیه السلام، أبوالأسود دؤلی را به عنوان قاضی منصوب کردند؛ و پس از مدّتی، او را عَزل نمود. أبوالأسود نزد امام آمد و عرض کرد: به چه دلیل مرا عَزل نمودید؟ من نه خیانتی کرده ام و نه دست به جنایتی آلوده‌ام! حضرت فرمودند: دریافتم {که به هنگام سخن گفتن در دادگاه}، صدایت را از صدایِ مراجعه کننده، بلندتر میکنی! 📚 مستدرک الوسائل ج۱۷، ص۳۵۹ @BotShenasi
🗯 برخورد امیر المومنین علیه السلام با مخالفین خود 🔻 به روایت ابن هلال ثقفی؛ خریت بن راشد ناجی، بعد از جنگ صفین به همراه جمعی از یارانش، نزد امیر المومنین علیه السلام آمد و گفت: به خدا قسم دیگر از فرمان تو اطاعت نمی‌کنم و پشت سرت نماز نمی‌خوانم و فردا از [بیعت] تو جدا می‌شوم. آنگاه رفت... فردای آن روز عبد الله بن قعین ازدی به امیر المومنین علیه السلام گفت: من به منزل خریت بن راشد رفتم و دیدم که او همان حرف‌ها را بر ضد شما به اطرافیانش می‌زند.! آیا با او برخورد نمی‌کنید؟ امیر المومنین علیه السلام فرمودند: او را رها کن؛ اگر حق را پذیرفت و به سوی من بازگشت، از او می‌پذیرم. 🔸 عبد الله گفت: ای امیر المومنین چرا اکنون او را نمی‌گیرید و او را زندانی نمی‌کنید؟ 🔻 امیر المومنین علیه السلام در پاسخ فرمودند: اگر ما با هر کسی که مورد اتهام است چنین کنیم، زندان‌ها از آن‌ها پر می‌شود، و من نمی‌خواهم مردم را بگیرم و زندانی و مجازات کنم، پیش از آنکه آنان مخالفت آشکار با من کنند و برای جنگیدن سپاه تشکیل دهند. 📚 الغارات، تالیف ابن هلال ثقفی اصفهانی، جلد ۱، صفحه ۳۳۲-۳۳۵ @BotShenasi
🗯 روش برخورد با اعتراضات مردمی در سیره امیرالمومنین علیه السلام بخشی از عهدنامه امیرالمومنین علی‌علیه السلام با جناب مالک اشتر 🔸 من العهد المذكور: وان ظنت الرعية بك حيفا، فأصجر لهم بعذرك، واعدل عنك ظنونهم بإصحارك، فان في ذلك رياضه منك النفسك، ورفقا برعيتك، وإعذارا تبلغ به حاجتك من تقويمهم على الحق 🔻امیرالمومنین عليه‌السلام، از همان عهدنامه: ... اگر کاری کنی که رعیت چنان گمان کنند که ستم کرده ای، عذر خود را برای ایشان به روشنی بیان کن، و با این بیان کردن بدگمانی آنان را از خود دورساز، که در این کار ریاضتی برای نفس تو و رأفتی نسبت به رعیت است. و پوزشخواهیِ است که به وسيله آن می‌توانی پیوسته آنان را بر راه حق نگاه داری. @BotShenasi