💢 آشنایی با انجمن و فلسفه علوم اجتماعی
🔹 فلسفه، به عنوان شاخهای از دانش که به بررسی و پاسخگویی به پرسشهای بنیادین میپردازد، گاهی موضوع مطالعه خود را پدیدهها و گاهی علوم مختلف قرار میدهد. علوم اجتماعی نیز یکی از حوزههایی است که فلسفه با طرح پرسشهای هستیشناختی و معرفتشناختی، به تبیین و توجیه عقلانی آن مبادرت میورزد. از جمله این پرسشها میتوان به موارد زیر اشاره نمود:
🔹آیا جامعه به عنوان یک واقعیت عینی وجود دارد؟ در صورت وجود جامعه، ماهیت آن از چه نوع است؟ آیا تفاوتی اساسی میان موضوعات علوم اجتماعی و علوم طبیعی وجود دارد؟ و اگر چنین تفاوتی موجود است، این تفاوت چیست؟ اساساً آیا شناخت جامعه امکانپذیر است؟ بهترین روش برای شناخت جامعه کدام است؟ آیا روششناسی در علوم اجتماعی و علوم طبیعی یکسان است؟ اگر انسان را موجودی مختار در نظر بگیریم، آیا پیشبینی پدیدههای اجتماعی امکانپذیر است؟
🔹فیلسوفان با رویکردهای مختلف فلسفی، پاسخهای متنوع و گاه متضادی به این پرسشها ارائه دادهاند. این تنوع دیدگاهها موجب شده است که در حوزه فلسفه علوم اجتماعی، شاهد طیف گستردهای از نظریهها و اندیشهها باشیم.
🔹 متاسفانه این دانش با این همه ظرفیت، در مقایسه با برخی دیگر از حوزههای علوم اجتماعی، پژوهشگران و نویسندگان ایرانی توجه کمتری به فلسفه علوم اجتماعی معطوف داشتهاند. این کمتوجهی در نظام دانشگاهی کشور نیز مشهود است، بهگونهای که تنها تعداد محدودی از دانشگاههای ایران، رشته فلسفه علوم اجتماعی را در برنامههای آموزشی خود گنجاندهاند.
🔹انجمن فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام، با طراحی و برگزاری همایشها، دورههای آموزشی، و کرسیهای آزاداندیشی و نظریهپردازی، در راستای رفع خلأهای موجود در حوزه آموزش و پژوهش تلاش میکند. این اقدامات با هدف ایجاد بستری مناسب برای آشنایی هرچه بیشتر علاقهمندان به علوم اجتماعی با پرسشها، مسائل، و نظریههای فلسفه علوم اجتماعی صورت میپذیرد.
انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم
🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
💠 انجمن علمی فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری اداره پژوهش برگزار میکند
💢 سلسله جلسات نگاه تطبیقی به فلسفه علوم اجتماعی علامه طباطبایی و جان راجرز سرل
👈 جلسه اول : ظرفیت های نظریه اعتباریات
🎙 ارائهدهنده: سرکارخانم اولیایی
🔶 دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع)
🗓 یکشنبه/۲۱ بهمن ماه
⏰ ساعت ۱۶:۳۰ عصر
📍 دانشگاه باقرالعلوم (ع)/سالن شهید بهشتی
🌐 لینک آنلاین:
dte.bz/phss
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
#حکمت_برای_زندگی #فلسفه_علوم_اجتماعی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم
🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
انجمن علمی فلسفه علوم اجتماعی
💠 انجمن علمی فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری اداره پژوهش برگزار میکند 💢 سلسله
#فلسفه_تحلیلی | #امتداد_حکمت | #فلسفه_علامه_طباطبایی
❖ موضوع درسگفتار و حرف ما در این دوره چیست؟
•
•
•
•
انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم
🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
انجمن علمی فلسفه علوم اجتماعی
💠 انجمن علمی فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری اداره پژوهش برگزار میکند 💢 سلسله
#فلسفه_تحلیلی | #امتداد_حکمت | #فلسفه_علامه_طباطبایی
❖ چرا در این درسگفتار شرکت کنم؟
•
•
•
•
انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم
🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
انجمن علمی فلسفه علوم اجتماعی
💠 انجمن علمی فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری اداره پژوهش برگزار میکند 💢 سلسله
#فلسفه_تحلیلی | #امتداد_حکمت | #فلسفه_علامه_طباطبایی
❖ این دوره بر محور چه کتابی تعریف شده است؟
•
•
•
•
انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم
🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
انجمن علمی فلسفه علوم اجتماعی
💠 انجمن علمی فلسفه علوم اجتماعی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با همکاری اداره پژوهش برگزار میکند 💢 سلسله
#فلسفه_تحلیلی | #امتداد_حکمت | #فلسفه_علامه_طباطبایی
❖ مدرس درسگفتار چه کسی می باشد؟
•
•
•
•
انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم
🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
💢 مغایرتهای مواضع دورکیم با پوزیتیویسم
🔹 موضع فلسفی دورکیم از جهات دیگری نیز با پوزیتیویسم مغایرت دارد، نهتنها با پوزیتیویسم قرننوزدهمی بلکه حتی با نسخههای بعدی و متأخر پوزیتیویسم. پوزیتیویسم اوایل قرن بیستم غالباً با آموزه پدیدارگرایی همراه بوده است؛ آموزهای که بر مبنای آن لفظ «واقعیت» را تنها به پدیدههایی میتوان اطلاق کرد که بیدرنگ در دسترس و قابل ادراک باشند.
🔹در مقابل این دیدگاه، دورکیم جهانبینی دوسطحی را درنظر داشت؛ جهانبینی که برای سطح ظاهری مشاهدات حسی اهمیت کمتری قائل است و تقدم معرفتشناختی را به سطحی ساختاری میدهد که کمتر در دسترس است. سطح اولی، موهوم و سطح دومی، واقعی است.
📚 برشی از کتاب
فلسفه علوم اجتماعی؛ بهسوی پراگماتیسم
نوشته پاتریک برت
•
•
انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم
🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
💢 ماکس وبر و روششناسی علوم اجتماعی
🔹ماکس وبر پدر بیطرفی ارزشی در علوماجتماعی تصور میشود؛ اما وی نه پدر که فرزند ناخلف بیطرفی است. وی معتقد است عالمان اجتماعی نباید قضاوتهای مبتنی بر ارزش سیاسی یا اخلاقی را در آموزشها یا آثار خود وارد سازند.
🔹اما وبر معتقد نیست که علوماجتماعی باید یا میتواند غیرجانبدارانه باشد؛ زیرا میپذیرد نمیتوان دلایل علمی را چه از مقام کشف و چه از مقام توجیه در علوم اجتماعی خارج ساخت.
🔹علاوه بر این، وبر معتقد است در توجیه نظریهای که مشتمل بر نمونههای آرمانی است، دلایل عملی، قضاوتهای مبتنی بر ارزش فرهنگی را در بر خواهد داشت.
📚 برشی از کتاب
فلسفه علوم اجتماعی
اثر مایکل رووت
•
•
انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم
🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
💢 فلسفه علوم اجتماعی با رویکرد اسلامی و پرسش های بنیادین
🎞 برشی از سخنرانی
حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا
در گفتمان علوم انسانی
•
•
انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم
🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS
انجمن علمی فلسفه علوم اجتماعی
💢 فلسفه علوم اجتماعی با رویکرد اسلامی و پرسش های بنیادین 🎞 برشی از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین د
🔹فارابی و متفکرین مسلمان، علوم انسانی و اجتماعی را در قبال علوم طبیعی قرار نمی دهند، بلکه در قبال علوم نظری قرار می دهند. از دیدگاه آنها، متافیزیک و موجودات فوق طبیعی، حقایق عینی مستقل از خواست و فهم انسان هاست. قرار گرفتن متافیزیک در متن علوم حقیقی، مانع از زوال رویکرد تبیینی علوم می شود.
🔹 پوزیتیویستها به دلیل اینکه هویت تبیینی علم را به قضایای تجربی و آزمون پذیر محدود می کردند، پس از آنکه دانستند علم تجربی با استفاده از گزاره های غیرتجربی سازمان پیدا می کند، هویت علم را در پیوند با قضایایی دیدند که از نظر آنها قابل تبیین علمی نبوده و به همین دلیل ارزش شناختی و تبیینی و روشنگرانه علم در معرض تردید وانکار قرارگرفت و جنبه رئالیستی و واقعگرایانه علم متزلزل شد؛اما رویکرد تبیینی در جهان اسلام،به این سرنوشت دچار نمی شود و علم درهرحال وحتی هنگامیکه به رفتارها و کنش های فردی واجتماعی انسان ها می پردازد،هویت شناختی خود را حفظ می کند.
🔹 حضور عقل بهعنوان یک منبع معرفتی و توانایی عقل برای داوری و شناخت،مسائل مربوط به حکمت علمی و همچنین حضور وحی و نقل مستند به وحی،این ظرفیت را برای علم اسلامی پدید می آورد تا قدرت شناخت قضایای تجویزی، هنجاری،اخلاقی وارزشی راداشته باشد و بدین ترتیب،علوم اجتماعی با حفظ هویت تبیینی وشناختی خود، علاوه بر آنکه به فهم معانی و کنشها و رفتار آدمیان نائل می شود، قدرت داوری درباره صحت وسقم، خطا ویا صواب برای واقعیات اجتماعی وانسانی راپیدا می کند.
•
•
انجمن فلسفه علوم اجتماعی | دانشگاه باقرالعلوم
🆔 https://eitaa.com/Bou_PHSS