eitaa logo
مسجد ۱۴ معصوم روستای صرم
201 دنبال‌کننده
7.3هزار عکس
5هزار ویدیو
99 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
در هفته دفاع مقدس یادی کنیم از سخنان بریده بریده سردار سلیمانی که گریه امان نمیداد تا خاطره اش را بگوید😔 شهید سپهبد سلیمانی، خطاب به مادران شهدا: وقتی شما مادرها نبودید و بچه‌هایتان در خون دست و پا میزدند، حضرت زهرا (س) را دیدم...
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✨نفس مطمئنه✨ ▪️ولا تحاضون علی طعام المسکين: ممکن است کسی بگويد که من اين قدر نداشتم که به کسی بدهم و اگر می‌دادم برای خودم چيزی نمی‌ماند، بله درست است که خودتان ممکن است نتوانيد چای تلخ را شيرين کنيد اما می‌توانيد دو حبه‌ی قند از قندان برداريد و داخل آن بيندازيد و آنرا شيرين کنيد. ▪️ شاید شما خودتان نمی‌توانستيد زندگی ديگران را شيرين کنيد و تلخ کامی را از آنها دور کنيد اما می‌توانستيد از چند انسان ثروتمند کمک بگيريد، قلم که داشتيد ، زبان که داشتيد ، می‌توانستيد ديگران را تشويق کنيد، چرا نکرديد ؟ پس ما آنچه که به شما داديم از شما گرفتيم‌. 📚فجر، آیه۱۸.
✍انواع سفر در قران(۱) ✳️سفر تجاری: قرآن درباره‌ی سفر تجاری می‌فرماید: «لِإِيلافِ قُرَيْشٍ» (قریش/1) قوم قریش تابستان و زمستان، سردسیر و گرمسیر برای خرید و فروش می‌رفتند. ✳️سفر علمی: قرآن می‌گوید که موسی به خضر گفت، حضرت موسی(علیه‌السلام) به حضرت خضر گفت، اجازه می‌دهی من در بیابان‌ها پشت سرت راه بیافتم از تو چیز یاد بگیرم؟ گفت:‌ حوصله‌ات نمی‌رسد. گفت: نه! سعی می‌کنم صبر کنم و بالاخره سوار کشتی شدند و قصه‌اش معروف است. قٰالَ لَهُ مُوسىٰ هَلْ أَتَّبِعُكَ عَلىٰ أَنْ تُعَلِّمَنِ مِمّٰا عُلِّمْتَ رُشْداً (کهف66) موسی به او گفت: «آیا تو را-به شرط اینکه از بینشی که آموخته شده ای به من یاد دهی- پیروی کنم؟» ✳️سفر تجربی: در قرآن شش بار گفته است: «سِيرُوا» شش بار هم گفته است: «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا». «سِيرُوا» یعنی بروید و از تجربه‌ها استفاده کنید. اگر هم نرفتید می‌گوید: «أَ فَلَمْ يَسِيرُوا»(فاطر۴۴) نرفتند بجنبند، پیغمبرمان فرمود: «وَ لَوْ بِالصِّين» (روضهالواعظين، ج 1، ص 11) چین بروید. آن زمان دورترین منطقه چین بوده است. خبری از آمریکا نبوده است. چین بروید و چیز یاد بگیرید. در چین هم که اصول دین نبود، همین علوم مادی بود. ❇️سفر خدمتی: ذوالقرنین دو سفر رفت، یک سفر می‌گوید: «مَطْلِعَ الشَّمْسِ» (کهف/90) سمت شرق رفت. یک آیه‌ی دیگر می‌گوید: «بَلَغَ مَغْرِبَ الشَّمْسِ» (کهف/86) یعنی سفر شرقی داشت، سفر غربی هم داشت، برای اینکه خدمت کند، یک سدی هم ذوالقرنین ساخت. ❇️سفر عبادی، حج!: حج (۲۲) ❇️ سفر امنیتی: حضرت موسی(علیه‌السلام) یک عامل نفوذی در دربار فرعون داشت، گفت: دربار تصمیم گرفته است بگیرد و تو را بکشد. سریع بیرون برو! «فَخَرَجَ مِنْها خائِفاً يَتَرَقَّب» (قصص/21) آن هم از منطقه‌ی فرعونی به منطقه مدین رفت. ❇️سفر مکتبی: اصحاب کهف! در یک منطقه بودند، دیدند اگر اینجا بمانند، دینشان از بین می‌رود. گفتند: برویم و از شهر و رفاه شهر بگذریم، در بیابان‌ها یک غاری پیدا کنیم، در غار زندگی کنیم، دینمان را حفظ کنیم، ولی در این شهر ما بی‌دین می‌شویم. «فَأْوُوا إِلَى الْكَهْف» (کهف/16) ❇️سفر تفریحی:«السَّائِحُونَ الرَّاكِعُونَ السَّاجِدُون» (توبه/112) «السَّائِحُونَ» یعنی سیر و سفر. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص): «سَافِرُوا تَصِحُّوا» (منلايحضرهالفقيه، ج 2، ص 265) حدیث داریم مسافرت کنید، برای سلامتی‌تان خوب است. ❇️سفر مأموریتی: حضرت سلیمان نامه نوشت به هدهد گفت: «اذْهَبْ بِكِتابِي» (نمل/28)‌ این نامه را پیش بالقیس ببر و برگرد. این سفر تبلیغاتی بود. سفر برای صله‌ی رحم، سفر معنوی و انواع سفرها هست. ❇️ سفر برای آموزش و تبلیغ دین و در سفر تبلیغی همه‌ی این‌ها هست. «لَوْلَا نَفَرَ» (توبه/ 122) قرآن می‌گوید چرا از هر طایفه‌ای یک نفر نمی‌رود ملا شود، منطقه‌ی خودش برگردد و تبلیغ کند.
14.84M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 دختری که به جرم حجاب، با چادرش خفه اش کردند...👆
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍آداب نماز 👈استاد پناهیان: در نماز زمانی که اید نگاهتون باید به کجا باشه؟ " به محل یعنی مهر." زمانی که میروید به باید نگاهتون کجا باشه ؟ اگه موقع رکوع چشمت به مهر باشه پلکت میاد بالا اونوقت بی ادبیه ها... آدم اینقدر پیش خدا چشمشو نمیاره بالا یعنی همون: پاتو جفت کن توی سربازی! تو رکوع باید نگاهتو بدوزی به پایین پاها ... نماز رعایت ادبه . وقتی می خونید نگاهتون باید کجا باشه ؟ اگه به مهر باشه چشمت دوباره زاویش زیاد میشه! توی تشهد اگه نگاهت به مهر باشه، "زاویه ی پلک چشم میاد بالا" بازم بی ادبیه! ادب رو رعایت کن. باید به زانوهات نگاه کنی وقت تشهد.چشمتو به مهر ندوز... ✅آداب نماز خیلی مهم هست. بعضیا بدون رعایت ادب میخوان از همون اول عشق بازی کنن با خدا تو اول باید ببری از خدا. بعدش لذت معنوی خودش میاد.... نمازت رو مودبانه بخون تا فایده ی نماز رو ببری. دنبال عشق بازی با خدا نباش فعلا. یه مدت باید فقط از خداوند متعال حساب ببری.
💠 حدیث روز 💠 💎 توصیه‌ای نفسانی از حضرت امیر(علیه‌السلام) 🔻امام على عليه ‏السلام: تَولَّوْا مِن أنفسِكُم تأديبَها، واعدِلُوا بها عَن ضَراوةِ عاداتِها ❗️ به تأديب و تربيت نفسهاى خود بپردازيد و آنها را از شيفتگى به عادتهايشان بازداريد. 📚 غررالحكم، ح ۴۵۲۲ ‌ ‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍ درسهای نماز ⁉️ چرا سبز می‌شود؟ زمین چرا مزرعه یا باغ می‌شود؟ چون تسلیم است، زارع یا باغبان. 🌲یعنی وقتی آن را شیار می‌زنند زیر بار می‌رود بر خلاف . یا وقتی می‌خواهند در دل آن بذر یا نهال بکارند تسلیم است و می‌پذیرد، بر خلاف سنگ. یا وقتی آب و کود به آن می‌دهند می‌پذیرد و پس نمی‌زند، برخلاف سنگ. 👈 همین ویژگی خاک را دیده بود که می‌گفت: خاک باش! یعنی مثل خاک تسلیم باش. چون خاک به خاطر همین تسلیم بودن است که در موسم بهار سبز و خرم می‌شود، و از دل آن انواع گل‌ها و ریاحین سر می‌زند. 👌و یادمان باشد آنچه از ما می‌خواهد همین خاک بودن است، یعنی خاکی بودن و تسلیم بودن است. اساساً دین چیزی جز تسلیم نیست. دین در نزد خداوند یعنی تسلیم بودن. تسلیم اولین تعلیم و است. 🙌این‌که در ابتدای نماز را بالا می‌بریم یعنی:خدایا! تسلیم توایم، اسیر توایم، گوش به فرمان توایم. «حکم آنچه تو فرمایی» و فرمان خدا همان است که در قرآن کریم آمده است. پس کسی که دست‌ها را بالا می‌برد، باید پس از نماز،قرآن را باز کند و بخواند و طبق آن رفتار و زندگی کند. 📖سرّ این‌که می‌گویند بعد از نماز قرآن بخوان! به خاطر این است که در ابتدای نمازدست‌ها را بالا برده‌ای و گفته‌ای: خدایا! تسلیم توام. پس باید بعد از نماز را باز کنی تا آنچه او گفته است بشنوی و به کار ببندی.پس اگر قرآن را باز کردی و خواندی که قولا له قولاً لَیِّناً، دیگر باید از آن پس با زن و بچه خود با دوست و رفیق خود حتی با دشمنان نادان خود به سخن بگویی. یعنی کسی که در نماز دست‌ها را بالا می‌برد، باید با دیگران نرمسخن بگوید، وگرنه دست‌ها را بی‌خودی بالا برده است! و سخن اگر نرم باشد البته به دل خواهد نشست.و هم این‌که موجب می‌شود به دوستان خود بیفزایی. 👈امیرالمؤمنین علی(ع) فرمود: درخت‌ها را ببین. آن‌که چوبش نرم‌تر است(مثل بید مجنون) شاخ و برگ آن هم بیشتر خواهد بود. و دیگر آن‌که سخن نرم موجب می‌شود از دشمنی دشمنان کاسته شود. چرا دائم کارد خود را تیز می‌کنند؟⁉️ چون به گوشت خورده و گوشت نرم است و این نرمی موجب کندی آن می‌شود. ✅کسانی هم که با آدم با تندی رفتار می‌کنند اگر با نرمی با ایشان رفتار کنیم در دشمنی خود کند خواهند شد و دیگر قدرت برش خود را از دست خواهند داد. بگذریم... می‌بینی که لازمه بالا بردن دست‌ها در نمازنرمی گفتار و نرمش در رفتار آدمی است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍نکته های زیبا و ماندگار قرآنی👌 1- اگر مى ‏خواهيد ببينيد چقدر كسى را دوست داريد، ببينيد چقدر به ياد او هستيد. «تَفْتَؤُا تَذْكُرُ يُوسُفَ»*(یوسف 85) 2- ما بايد بخاطر فرمان خدا با بستگان ارتباط برقرار كنيم، خواه آنها به دنبال ‏ارتباط با ما باشند يا نباشند. «أَمَرَ اللَّهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ»(رعد21) 3- انسان‏هاى وارسته حكومت را براى خدمت و صلاح مى ‏خواهند. «أَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ»  یوسف101 4- وقتى در كارى مهارت داريد، اعتماد به نفس داشته باشيد و خود را عرضه كنيد. «اجْعَلْنِي عَلى‏ خَزائِنِ الْأَرْضِ»*55 5- قدرت را وسيله ى انتقام قرار ندهيم. «أُوفِي الْكَيْلَ وَ أَنَا خَيْرُ الْمُنْزِلِينَ»*59 6- با يك شكست يا تجربه‏ ى تلخ، خود را كنار نكشيم. هَلْ آمَنُكُمْ عَلَيْهِ‏ ... فَاللَّهُ خَيْرٌ حافِظاً يعقوب بار ديگر فرزند دوم را با توكل به خدا به برادران تحويل داد.64 7- به صرف خويشاوند ى اكتفا نكنيد و قراردادها را محكم كنيد. لَنْ أُرْسِلَهُ مَعَكُمْ حَتَّى‏ ...*66 8- فقط بازدارنده و نهى كننده نباشيد، بلكه راه حل نيز ارائه دهيد. لا تَدْخُلُوا ... وَ ادْخُلُوا*67. 9- انس با قرآن، هم معرفت و شناخت به انسان مى ‏دهد، «لِيَعْلَمُوا» و هم با تذكّر و پند، آدمى را به اعمال خير تشويق مى‏ كند. «لِيَذَّكَّرَ»ابراهیم 52 10- احترام و مراعات قوانين، حتّى در نظام‏هاى غير الهى لازم است. «ما كانَ لِيَأْخُذَ أَخاهُ فِي دِينِ الْمَلِكِ»76 11- نفس براى توجيه گناه، كارهاى زشت را در نظر انسان زيبا جلوه مى‏ دهد. «سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنْفُسُكُمْ»18 12- در روز توانايى، به گونه ‏اى عمل نكنيم كه در روزگار ضعف شرمنده شويم. وَ نَحْنُ عُصْبَةٌ ... وَ إِنْ كُنَّا لَخاطِئِينَ*91 13- در استجابت دعا و توسّل به اولياى الهى صبور باشيم. «سَوْفَ أَسْتَغْفِرُ لَكُمْ»*98 14- تبرّك به اشيائى كه مربوط به اولياى خداست، جايز است. «اذْهَبُوا بِقَمِيصِي» 93  (پيراهن يوسف، چشم نابينايى را بينا مى‏كند.) منبع :کتاب نکته های تفسیری