eitaa logo
کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب حوزه
520 دنبال‌کننده
452 عکس
83 ویدیو
34 فایل
در این کانال اطلاعات و اخبار ادیان و مذاهب زنده ایران و دنیا به اشتراک گذاشته می‌شود.
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠📣 "انجمن اصول فقه حوزه" با مشارکت "انجمن علمی ادیان و مذاهب" برگزار می کنند: : "الهیات کلام در اصول فقه" 🔸ارائه کننده: 🎙 استاد معظم سیدحسن روحبخش 📆زمان آغاز دوره: مردادماه /5شنبه ها/ ساعت 10 با اعطای گواهی 🏡مکان: بلوار جمهوری، کوچه2، فرعی سمت چپ. ساختمان انجمنهای علمی حوزه، سالن کنفرانس 🔰جهت ثبت نام: ارسال عدد 20 به سامانه پیامکی 30007227007714 یا از طریق لینک ثبت نام: https://formafzar.com/form/bk3zv 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹 🆔@anjomaneosol 🆔@Communityinformationchannel
یکی از آثار مهم منابع تاریخی اسماعیلیه، کتاب «عیون الاخبار و فنون الآثار» است که در هفت بخش تألیف شده و تاریخ این فرقه را از آغاز تا پایان عصر فاطمی در بردارد. مؤلف این کتاب، ادریس عمادالدین بن حسن بن قرشی (۷۹۴-۸۷۲ ه.ق) است که در سال ۸۳۲ هجری رهبری اسماعیلیه یمن را عهده‌دار شد و به عنوان داعی مطلق نوزدهم شناخته می‌شود. اثر حاضر، ترجمه‌ی بخش‌هایی از جلد چهارم کتاب عیون الاخبار است که شامل موضوعاتی چون فضائل امام حسین (ع)؛ اعمال معاویه؛ اخبار شهادت امام حسین (ع) و خونخواهی امام حسین (ع) است. در واقع این پژوهش، گویای روایت اسماعیلیه از امام حسین (ع) و واقعه عاشورا است.
یکی از منابعی که اخیراً منتشر شده و می‌تواند پرتوی به واقعه عظیم کربلا بیفکند، کتاب «مقتل الحسین من امالی السیدین» است. این کتاب، برگرفته از امالی دو امام بزرگ زیدیِ متقدم، به نام‌های «ابوطالب یحیی هارونی» (ف 424ق) و «المرشد بالله یحیی بن حسین شَجَری» (ف 479ق) است. در این اثر، کهن‌ترین روایات از منابع شیعی و سنی مربوط به مقتل الحسین نقل شده است. در ابتدای این کتاب، لزوم محبت و دوستی با اهل بیت و دشمنی با دشمنان اهل بیت آمده است، سپس به بیان واقعه عاشورا، قیام توابین و... و در پایان به شفا جستن از تربت امام حسین (ع) پرداخته است. کتاب عاشورا به روایت زیدیه، ترجمه این اثر ارزشمند در نوزده فصل می‌باشد.
📢 معاون ترامپ و باور آخر الزمانی!💥 ✍صابر گل عنبری ⬅️ جی دی ونس معاون دونالد ترامپ چه بسا تندروتر از اوست. او در اندیشکده کویینسی پرده از باورهای اوانجلیستی خود برداشته و ضمن رد مقایسه اوکراین و اسرائیل، می‌گوید که حمایت از اولی باید مشروط و از اسرائیل غیر مشروط و نامحدود باشد. البته واقعیت هم همین است. ⬅️ ونس به پایه‌های ایدئولوژیک این سیاست اشاره و گفته آمریکا بزرگ‌ترین کشور مسیحی ⛪️ دنیاست و حمایت از اسرائیل را به باور به مسیحِ منجی، ولادت و به صلیب کشیده شدن و رجعتش در آنجا ربط می‌دهد. ⬅️ این باور آخر الزمانی اوانجلیست‌های آمریکا است که به حمایت بی‌چون و چرا از اسرائیل و نابودی مخالفانش تا ظهور مسیح و آغاز دوره آخر الزمان عقیده دارند و بیشتر طرفدار جمهوری‌خواهانند؛ در حالی که اکثر یهودیان طرفدار دموکرات‌ها هستند. ⬅️ بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات پیو در 2023 یک سوم مردم آمریکا حامی کلیسای انجیلیِ طرفدار اسرائیل اند. جریان مسیحی صهیونیستی و لابی یهودی اسرائیلی دو بال هدایتگر سیاست خاورمیانه‌ای آمریکا هستند. مواضع اوانجلیست‌ها حتی تندتر از لابی یهودی است. https://eitaa.com/Communityinformationchannel
📣 تازه‌های_نشر 📚 سیر اسلام‌شناسی در اروپا ✍ یوهان فوک/ ترجمه زینب سرحدی ✅ در سال ۱۹۴۴، مقاله‌ای از یوهان فوک در اثری با عنوان «مقالاتی درباره زبان و ادبیات عرب، سامی‌شناسی و اسلام‌شناسی» چاپ شد. این مقاله که «مطالعات اسلامی در اروپا از قرن دوازدهم تا آغاز قرن نوزدهم» نام داشت، تلاشی بود برای ارائه دیدی کلی از اسلام‌شناسی و معرفی اسلام‌شناسانی که به مطالعه اسلام پرداخته‌اند. بعدها، این مقاله همراه با مقدمه‌ای مفصل و بسط مطالعات اسلام‌شناسی او تا دوران معاصر، در قالب اثری مستقل منتشر شد. در این کتاب که پیش از انتشار شرق‌شناسی ادوارد سعید نگاشته شده، فوک با رویکردی زبان‌شناسانه، مطالعات تاریخ اسلام‌شناسی را آغاز و در ادامه، نقش عوامل سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را بررسی می‌کند. یوهان فوک به ویژه بر تأثیر وقایعی همچون نهضت اصلاح دینی، عصر روشنگری، انقلاب فرانسه و رخدادها و چهره‌های قرن نوزدهم بر مطالعات تاریخ‌شناسی متمرکز است. 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب (در اینجا اطلاعات و اخبار ادیان و مذاهب زنده ایران و دنیا به اشتراک گذاشته می‌شود.) https://eitaa.com/Communityinformationchannel
📣 تازه‌های_نشر 📚 اصطلاح‌شناسی بددینی (معناپژوهی واژه­‌هایی از ادبیات تکفیر در جهان اسلام) ✍ امین مهربانی ✅ در متون و منابع اسلامی، به‌ویژه نوشته‌های کلامی و جدلی و فرقه‌نگاشتی، پیروان هر فرقه در اشاره به گروه‌های بی‌دین یا بددین معمولاً زبان و ادبیاتی به کار برده‌اند که متفاوت از دیگر گونه‌های زبان دینی است. اصطلاحات «مبتدع»، «مرتد»، «ملحد»، «زندیق» و «رافضی» از این دست‌اند. تعریف و به ‌کارگیری چنین اصطلاحاتی همیشه واضح و دقیق نبوده است؛ گاه این اصطلاحات معانی و کاربردهایی متفاوت از معنای لغوی و رایجشان داشته‌اند و بر فرقه‌ها یا مکاتب خاصی اطلاق شده‌اند و در دوره‌های بعد سیری معناشناختی و تاریخی یافته‌اند. در این کتاب دلالت‌ها و معانی ۱۳ اصطلاح اصلی از شبکۀ واژگانی ادبیات بددینی بررسی شده است. کوشش شده پیشینه و ریشۀ آنها، چگونگی کاربرد آن در قرآن و حدیث، زمینه‌ها و انگیزه‌های الهیاتی یا سیاسی پیدایش و رواجش، تعاریف و تفاوت‌های معنایی آن در بافتارهای مختلف و ناهنجاری‌ها و سوءاستفاده‌های به‌ کارگیری آن مطالعه شود تا به آسیب‌شناسی کاربرد ادبیات تکفیری کمک شود. 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب (در اینجا اطلاعات و اخبار ادیان و مذاهب زنده ایران و دنیا به اشتراک گذاشته می‌شود.) https://eitaa.com/Communityinformationchannel
💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
🔰 معرفی کتاب «متن و تفسیر: امام جعفر صادق و میراث او در فقه اسلامی» ✍🏻 نوشتهٔ حسین مدرسی طباطبایی (استاد دانشگاه پرینستون) 🔹 ترجمهٔ علیرضا دهقانی در دوران خلافت امویان که از سال ۴۱ تا ۱۳۲ هجری قمری بر جهان اسلام حکومت کردند، گرایش‌های مختلفی در تفسیر و استدلال فقهی عمدتاً در حجاز و عراق پدیدار شد. نسلی از فقیهان به‌کمک محافل شاگردان وفادارشان مجموعه‌ای از مناظره و مباحثه را با طرفداران مواضع رقیب شکل می‌دادند. این روندها به‌تدریج به مشخصه‌های فکری و سپس طی چند دهه به مکاتب فقهی محلی تبدیل شدند. برخی از این مکاتب محلی توانستند پیروانی فراتر از خاستگاه خود بیایند و به دیگر بخش‌های جهان اسلام گسترش یابند. هریک از این مکاتب معمولاً به نام فقیهی برجسته در اوایل اسلام شناخته می‌شود که آغازگر، رهبر یا نمایندهٔ آن به شمار می‌آید. این مکاتب، کمک‌های ارزشمندی به جامعهٔ جوان مسلمان در [پیدایش و گسترشِ] نظرات فقهی‌اش کردند. اندک مکاتبی که از کوران حوادث زمانه گذر کردند، جوامع بزرگ پیروان خود را ساختند و تا دوران ما آگاهی‌بخشی به طرز تفکر فقهی مسلمانان را ادامه دادند. مکتبی که در پژوهش حاضر بر آن تأکید می‌شود، در اواخر دورهٔ خلافت امویان پدید آمده است. این مکتب به امام ابوعبدالله جعفر بن‌محمد الصادق فقیه مورد احترام اهل مدینه تعلّق داشت. چنان‌که معاصران وی نیز می‌دانستند، او از شخصیت‌‌های بزرگوار خاندان پیامبر (اهل‌البیت) به شمار می‌رفت. از زمان حیات وی، مکتبش به مکتب جعفری معروف بود و پیروانش جعفری خوانده می‌شدند. این مکتب در طول زمان مانند دیگر مکاتب فقهی اسلامی، مکتبی تثبیت‌یافته گردید که نظریهٔ فقهی خاص خود و روش‌های تجزیه و تحلیل متمایز از دیگران را داراست. این مکتب مظهر سنّت زنده‌ای است که سیزده قرن استمرار یافته، هم‌اکنون بیش از دویست میلیون پیرو در سراسر جهان دارد و میراث آن در هزاران کتاب نگهداری می‌شود که فهرست بلندبالایی از نظریات متفکران اصیل فقهی را در بر دارد؛ به‌ویژه در دو حوزهٔ تفسیر متون فقهی و قراردادها، این سنت تا حدی گسترش یافته که در مقایسه با همتایانش در سنت‌های فقهی اسلامی یگانه است. در نیم‌قرن گذشته آثار پرشماری به زبان‌های گوناگون برای معرفی این مکتب، تاریخ، نظریات و محتوای آن پدید آمده است؛ از جمله یک تک‌نگاری به زبان انگلیسی که در سال ۱۹۸۴ از این نویسنده منتشر شد. اما همگی این آثار، بر مراحل بعدی مکتب، و شکل توسعه‌یافته و گسترش‌یافته‌اش متمرکز شده است. هدف پژوهش حاضر به عنوان تألیفی در زمینهٔ تاریخ اندیشه این است که چگونگی آغاز این مکتب را نشان دهد و پیشینه‌ای ترسیم کند که آن را بازنماید. 🔷 فهرست تفصیلی محتوای کتاب: 🔹درآمد 🔹 فصل ۱: ابعادی از زندگانی امام ۱. پدر وی: امام باقر ۲. زندگی شخصی ۳. مواضع سیاسی ۴. در جایگاه یک فقیه ۵. حلقهٔ شاگردان ۶. ردّ فرقه‌گرایی ۷. دربارۀ جعل حدیث ۸. دیدگاه‌ها دربارۀ سنن دینی 🔹فصل ۲: مکتب فقهی امام ۱. علی: پدر میراثِ فقهی اهل‌بیتِ پیامبر ۲. منابع بنیادین: قرآن به‌مثابه متن و معیار و سنّت پیامبر ۳. شیوۀ تفسیر قرآن ۴. تفسیر خارج از چارچوب متن به‌مثابهٔ اقدامی مخاطره‌آمیز ۵. استنتاج‌های فقهی ۶. قواعد و اصول فقهی: اصل اباحه| اصل طهارت| اصل استصحاب| اصل نفی حرج | اصل نفی ضرر| آثار مترتّب بر جهل/ برائت و احتیاط | اثر عذر/ بیماری و ناتوانی | آثار مترتّب بر رضایت و عدم رضایت | تعهّدات محدود به زمان | قانون به‌رسمیت‌شناختن ازدواج غیرمسلمانان | آثار روابط نامشروع | قاعدهٔ شروط |قاعدهٔ ضَمان | اختیارات حاکم | قاعدهٔ سوق‌المسلمین | قاعدهٔ جبران خسارت | قاعدهٔ فراغ | شریعت و معنویت | شریعت و نمادگرایی | تعریف واژگان و تطبیق بر مصداق 🔹 فصل ۳: مسائل خاص فقهی این مکتب ۱. تودۀ مردم در مقابل گروهی خاص/ مخالفت با باورهای رایج ۲. تقیه: رازداری محتاطانه ۳. متعه/ ازدواج موقت ۴. سه‌طلاقه‌کردن ۵. سایر موضوعات مرتبط با زندگی خصوصی ۶. مسح بر کفش در وضو ۷. بلندخواندن بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم در نماز ۸. سایر مسائل نماز: اذان | جمع بین دو نماز ۸. سهام مازاد بر دارایی (مسألة العول) ۹. سه بزرگتر از چهار: یک پارادوکس ریاضیاتی 🔹فصل ۴: گزیده‌ای از پاسخ‌ها در مسائل و ابواب فقهی مختلف ۱. نمونه‌هایی از پاسخ‌های امام محمد باقر به پرسش‌های فقهی ۲. نمونه‌هایی از پاسخ‌های امام جعفر صادق به پرسش‌های فقهی در باب طهارت، نماز، زکات، حج، جهاد، قراردادها، نذر و عهد، هدیه، آزادی برده، ازدواج، طلاق، قضاوت، حدود و قصاص و ارث 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
🔻 معرفی فصل اول کتاب و ترجمهٔ آن 🔻 دریافت کتابنامه و فهرست منابع کتاب 🔺معرفی و ترجمهٔ چکیدهٔ کتاب 🔺دریافت فایل PDF نسخهٔ انگلیسی کتاب 🔺 مطالعه مرور و نقد و بررسی کتاب 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
Inekas - Modarressi - Text and Interpretation - V2.pdf
2.26M
Inekas - Modarressi - Text and Interpretation - V2.pdf 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
هدایت شده از حمیدرضا غریب رضا
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
دلنوشته زیبا و عرفانی آیت الله موسوی جزایری در وصف شهدای مسجد جزایری اهواز 🆔 @gharibreza1
📣 مجمع فرق، ادیان، اقوام و مذاهب (مفام) با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی برگزار می کند: 📜 همایش کشوری علامه بلاغی ( نشست اساتید و پژوهشگران حوزه مطالعات ادیان ابراهیمی) 🗓زمان: ۱۰ و ۱۱ مردادماه ۱۴۰۳ ⏰صبح و عصر مکان: بندرانزلی، سنگاچین، اردوگاه مهر 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
✝ تبشیر و ترفند ایجاد کلیسای خانگی 🔻از جمله روش‌های توسعه گروه‌های تبشیری فرق مسیحی، ایجاد کلیساهای خانگی است. توسعه مفهومی به‌نام کلیسای خانگی برای سازمان‌های بین‌المللی تبشیری به نوعی استراتژی‌ روبه‌جلو محسوب می‌شود، چراکه استفاده از چنین رویکردی عملاً نیاز به دسترسی به کلیسا و روحانی دینی را منتفی می‌کند، همچنین فعالیت‌های تبشیری را از نظارت و کنترل کلیساهای رسمی خارج کرده و به آن‌ها اجازه می‌دهد بدون دغدغه هر آنچه برداشت‌های بدعت‌گون خود از کتاب مقدس مسیحیان است را در قالب پیشگویی‌ها و تفاسیر نابجا به خورد مخاطب دهند و هیچ کارشناس خبره مسیحی بر کار آن‌ها نظارتی نداشته باشد. 🔻چنین رویکردی آن‌ها را قادر کرده با تغییر نام پارتی‌های شبانه به کلیسای خانگی، محملی برای تعیّش افراد فراهم کنند، درحالی‌که برگزارکنندگان آن را مراسمی دینی می‌نامند. فعالیت‌های رایج در کلیساهای خانگی اصلاً با نام آن سنخیت ندارد. جلساتی که به تماشای فیلم، اجرای موسیقی، شراب‌خواری و رقص جمعی می‌گذرد و با اضافه کردن صرفاً چند کلمه «هله لویاه» چاشنی دینی به آن زده می‌شود. چنین فعالیت‌هایی باعث تخریب ریشه‌های اعتقادی و فرهنگی جوانان جامعه می‌گردد. 🔻سازمان‌های تبشیری سعی دارند حتی مسیحیان کشورهای اسلامی را به گذر از کلیساهای رسمی و ساختمانی تشویق کرده و آن‌ها را تحریک به ورود به عرصه کلیساهای خانگی کنند. بستری که غالباً تحت هدایت تعالیم صهیونیستی قرار دارد. شاگردسازی در کلیسای خانگی از طریق وب‌سایت‌ها و...انجام می‌شود. 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
🔰دومین اعتکاف علمی طلاب در حرم مطهر رضوی 🔶مدرسه علوم عقلی 🎙آیت الله العظمی سبحانی و آیت الله سیدان دامت برکاتهما 🔸پرسش و پاسخ های علمی 🔶حجج اسلام و اساتید محترم: 🎙سید یدالله یزدان پناه، مهدی زمانی فرد، و رضا برنجکار 🔸روش شناسی اجتهاد آموزه های معرفتی از متون دینی 🔻شنبه و یکشنبه ۶ و۷ مرداد 🎙سیدمحمدموسوی بایگی و رضا برنجکار 🔸رابطه عقل و شهود با نقل در کسب معارف دینی 🔻دوشنبه ۸ مرداد 🎙سید مهدی امامی جمعه 🔸روش شناسی امتداد علوم عقلی به ساحت جامعه شناختی 🔻سه شنبه ۹ مرداد 🎙محمود نوذری 🔸روش شناسی امتداد علوم عقلی به ساحت روان شناسی 🔻چهارشنبه ۱۰ مرداد 🎙محمد تقی سبحانی 🔸کارکردهای کلام و پارادایم های کلامی 🔻شنبه تادوشنبه ۱۳ تا۱۵ مرداد 🎙عبدالحمید واسطی 🔸کارکردهای عرفان و پارادایم‌های فلسفی (حکمت متعالیه) 🔻شنبه و دوشنبه ۱۳ و ۱۵ مرداد 🎙غلامرضا فیاضی 🔸مباحث فلسفه نفس 🔻شنبه ۱۳ مرداد 🎙عباس جوارشکیان 🔸مناسبات و رابطه فلسفه با معنویت 🔻یک شنبه ۱۴ مرداد 🎙علی اکبر رشاد 🔸فلسفه معنویت 🔻یک شنبه و دوشنبه ۱۴ و ۱۵ مرداد 🎙حمید پارسانیا و مهدی گلشنی 🔸رابطه فلسفه فعل الهی بافیزیک مدرن 🔻سه شنبه ۱۶ مرداد 🎙محمدصفرجبرئیلی و جعفر مروارید 🔸سیر تطورعلوم عقلی و آینده آنها 🔻سه شنبه ۱۶ مرداد 🔷زمان برگزاری: ۶الی۱۸ مرداد 🌐لینک ثبت نام: https://portal.hozehkh.com/registers ✍🏻 مدرسه تابستانه دارالعلم 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
📣 تازه های نشر # معرفی کتاب امامان اسماعیلی شرح حال تاریخی ✍ نویسنده: فرهاد دفتری 📝 مترجم: خشایار بهاری ☑️ دکتر فرهاد دفتری در زمینه فرقه اسماعیلیه، نویسنده آثاری مانند: 📚 تاریخ و سنت‌های اسماعیلیه، اسماعیلیه و ایران، تاریخ تشیع، تاریخ معاصر اسماعیلیان، سنت‌های عقلانی در اسلام، تاریخ اسماعیلیه، تاریخ و اندیشه‌های اسماعیلی در سده‌های میانه، افسانه‌های حشاشین و... است. ⬅️ اثر حاضر با عنوان «امامان اسماعیلی شرح حال تاریخی» به ترجمه خشایار بهاری، جدیدترین اثری است که از ایشان منتشر شده است. ⬅️ در این کتاب به شرح حال امامان آغازین، امامان مستور، امامان خلفای فاطمی، امامان الموت، امامان دوره انجدان و امامان عصر جدید پرداخته است. 💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel
با سلام ؛ انجمن ادیان و مذاهب حوزه طبق شرایط ذیل عضو می پذیرد ، افرادی که تمایل به عضویت در انجمن را دارند لطفا فرم الصاقی را تکمیل کنند و به آیدی و اکانت پیام رسان ایتا ارسال نمایید. SshSh110@
شرایط: 1. افرادی که سطح 4 یا دکتری رشته تخصصی مذاهب یا ادیان دارند. 2. افرادی که رشته ایشان مرتبط با ادیان و مذاهب نیست و سطح 4 یا دکتری دارند اگر یک مقاله علمی پژوهشی یا یک کتاب به همراه تدریس مرتبط در حوزه ادیان و مذاهب داشته باشند نیز پذیرفته می شوند البته به صورت آزمایشی تا یک سال بعد از یک سال دوباره ارزیابی و بازنگری در خصوص ایشان انجام می گیرد. 3. افرادی که دکتری غیر مرتبط دارند و تدریس مرتبط ندارند، کار پژوهشی مرتبط ندارند این افراد به مدت یکسال عضو وابسته می شوند و به ایشان تاکید می شود اگر کار مرتبط در این حوزه انجام دادند به عنوان عضو پیوسته پذیرفته خواهند شد. 4. افرادی که دانشجوی سطح 4 هستند ولی هنوز دفاع نکردند به شرطی که موضوع رساله ایشان تصویب شده باشد مشروط بر اینکه کارهای مرتبط در حوزه ادیان و مذاهب داشته باشند. 5. افرادی که دانشجوی دکتری هستند و هنوز دفاع نکردند به شرطی که امتحان جامع داده باشند و کارهای مرتبط در حوزه ادیان و مذاهب داشته باشند. 6. دارای تحصیلات حوزوی
💥کانال اطلاع رسانی انجمن ادیان و مذاهب https://eitaa.com/Communityinformationchannel