فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 تیزر همایش ملی منطق بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور
🔻 محورها؛
🔹 هویت ساختار انقلابی فرهنگ
🔹 نقَادی ساختار فرهنگی کنونی
🔹 وضعیت مطلوب ساختار فرهنگی کشور
🔹 چگونگی بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور
🎙با حضور:
🔸 محمد قمی
🔸 علی اکبر رشاد
🔸 محمدمهدی اسماعیلی
🔸 سید سعید رضا عاملی
📆 زمان: شنبه ۲۳ مهرماه/ ساعت ۸صبح
🏢 تهران، مرکز همایشهای بینالمللی صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران
💻 لینک: iict.ac.ir/hamayeshb
#حکمرانی_فرهنگی
🆔@cultural_governance
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 یک جوان دهه هشتادی از آلمان، بی بی سی فارسی رو با خاک یکسان کرد
🔹 آخرش عجب جواب دندان شکنی به سوال حاشیه دار مجری بی بی سی فارسی داد که مجری مجبور شد حرفشو تایید کنه و به مِن مِن افتاد 😂👏
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
💠 آیتالله سید محمد مهدی میرباقری
📢 نمیشود جوان را از سرِ صبح تا بعد از ظهر در مقابل علم و عقلانیت غربی تحقیرش بکنم، بعد با یک درس اخلاق، توقع داشته باشم مثل غربیها لباس نپوشد! چرا نپوشد؟ به چه دلیل، شیوۀ آرایش غربی بد باشد؟ مگر همان دانش و عقلانیت نیست که این سبک زندگی غربی و این نوع پوشش را ایجاد کرده است؟
📢«نکتهای را سالها قبل در جلساتی با حضور دبیران عرض کردم؛ جلسهای بود راجع به اینکه برای اخلاق جوانها چه کار کنیم؟ ناچار شدم عرض کنم که: شما از اول صبح تا بعد از ظهر که سر کلاس هستید، دانشجوهایتان را در مقابل غرب تحقیر میکنید، هر معادلۀ علمی که میگویید با زبان غرب میگویید؛ یعنی گاهی زبانتان زبانِ فارسی نیست و اصطلاحاتتان اصطلاحاتِ غربی است. نام دانشمندان غربی را هم تجلیل میکنید و بالاسر آن میگذارید!
📢بعد به چه جرأتی به جوان میگویید موهایت را مثل آنها نزن و مدل لباست مثل او نباشد و سبک پوشاکت را عوض بکن؟!
او سبک آرایشش را چرا عوض بکند؟! مگر همان دانش و عقلانیت نیست که این سبک زندگی غربی را ایجاد کرده است؟! چرا من جوان را از سر صبح تا بعد از ظهر در مقابل غرب تحقیرش بکنم، بعد با یک درس اخلاق، توقع داشته باشم مثل غربیها لباس نپوشد! چرا نپوشد؟ به چه دلیل، شیوۀ آرایشش بد باشد؟ اگر بنیانِ تمدن جدید بر اومانیزم است چرا وقتی به سبک زندگی و به شیوۀ آرایش که میرسد پوچی و نیهیلیزم و فوکولیزم را شما بد میدانید؟ چرا بد میدانید؟ چرا وقتی به شیوۀ آرایش که میرسد، میگوئید بد است؟
(معنای این شیوههای جدید آرایش این است که زیبایی اصلاً هیچ معنای مطلقی ندارد. دیدهاید: هر روز، یک قیافههای عجیبوغریبی درست میکنند که انسان وقتی نگاهش میافتد متنفر میشود. اما بعد از یکمدتی، در خیابان جوانهای زبادی همان قیافه را به خودشان میگیرند!)
📢به جوان میگویم آقا در سبک پوشاکت از او تبعیت نکن! چرا تبعیت نکند؟ چرا الگوی خوراکش را از آنها برداشت نکند؟ چرا فستفودها شلوغ نشود؟
اگر واقعاً دانشگاههای ما، همۀ دانشش وارداتی است و همۀ عقلانیتی که آنها آوردند عقلانیت حقی است و دانش است و علم است و محترم است و مبارک است، چرا این سبک زندگی مبارک نباشد؟ چرا مدل شهرسازیشان و مدل معماریشان، بد باشد؟ چرا سبک خوراک و پوشاکشان بد باشد؟
📢چه کسی مأموریت دارد که نسل جوان را با این نقطهضعفهای تمدنی آشنا کند و از منحل شدن در این تمدن باز بدارد؟ جز شما اساتید چه کسی هست؟ و جز با اینکه نسبت به این تمدن، واقعاً افشاگری کنید و این تمدن را عریان نشان بدهید و نشان بدهید که این تمدن، یک مجموعۀ بههمپیوسته است و بهراحتی نمیشود خوب و بدش کرد و بلکه باید استحالهاش کرد. من نمیخواهم بگویم صددرصد فاسد است و نقاط مثبت در آن وجود ندارد و نمیشود استفاده کرد، اما میگویم جهتِ حاکم بر او، جهت حقّی نیست. و الاّ در کاخ فرعون هم، موسی کلیم رشد میکند؛ یا آسیه همسر فرعون و مؤمن آل فرعون در کاخ فرعون هست. بنابراین نمیخواهیم بگوییم که در تمدن غرب اصلاً عنصر خوب پیدا نمیشود.
📢ولی ببینید این جریان، یک جریان به هم پیوسته است. نمیشود بهراحتی غربِ خوب و بد کرد. نمیشود بهراحتی ژاپن را اسلامی درست کرد. ژاپن ایدئولوژی خودش را با خودش بههمراه دارد و اثر میگذارد. این غربِِ به هم پیوسته، لایههایی دارد. ظاهرش محصولاتِ مدرن است. ظاهرش نظم خیابانی و کارخانه و شهر و فستفود و ماشین بنز است. این ظاهر آن است. باطنش عقلانیت است و سرّش ایدئولوژی غرب است. این مجموعه را شما باید به نسل جوان معرفی بکنید و بهخصوص این کار را بهشکل عالمانه و تخصصی در حوزۀ دانشی خودتان انجام بدهید. یعنی نشان بدهید که این دانش با فلسفهاش با ایدئولوژیاش یک پیوستارِ به هم پیوستهاند. نمیشود بگویید من دانش اقتصاد غربی را قبول میکنم، ولی ایدئولوژی غرب را قبول ندارم، نمیشود.
📢نمیشود بگویید من علوم انسانی آن را لااقل، قبول میکنم ولی ایدئولوژیاش را قبول نمیکنم! اصلاً ایدئولوژیِ تجسّدیافته در حوزۀ عقلانیت، تبدیل به دانش میشود و ایدئولوژیِ تجسدیافته در حوزۀ عینیت تبدیل به مظاهر تمدنی میشود. شهر و جاده و خیابان و کارخانه و برق و همۀ اینها تجسّد آن میشود. ایدئولوژی در عقلانیت تجسد مییابد. ساختارها و علوم و فناوریها و رسانههای غربی، فرهنگ غربی را به همراه خود میآورد.
📢البته این تمدن را نمیشود کنار گذاشت؛ باید به قلههای علمِ مدرن دست یافت و حتی مرزشکنی کرد. مقدمهٔ عبور از تمدن غربی و منحل کردن آن در تمدن اسلامی، تسلّطِ به قلههای علمی موجود و استحاله آن در جهاز هاضمه تمدن اسلامی است، اما این «تسلّط» بهمعنای «مسخّر شُدن» نیست.» (۱۳۹۰)
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
🔴 روزنامه جوان:
٩٠ درصد بازداشت شدگان حوادث اخیر دوست پسر و دوست دختر بوده اند/ در تجمعات اخیر،رویکرد جنسی نقش تعیین کننده داشت
📝روزنامه جوان نوشت: براساس گزارشات به دست آمده از سوی یک دستگاه امنیتی، ۹۳ درصد حاضران در تجمعات اخیر در بازه سنی تا ۲۵ سال بودند که نشانگر به وجود آمدن نسل نو اغتشاشگران در کشور است.
🔺همچنین این گزارش نشان میدهد بهرغم اینکه گفته شد جنس تجمعات زنانه است، اما حضور جداگانه دختران و زنان در تجمع اخیر بسیار کم بوده است، اما در مقابل بیش از ۹۰ درصد بازداشت شدگان در سن پایین دوست دختر-دوست پسر بودند که برای هیجان آشوب و... وارد صحنه شده و حتی در بازجوییهای اولیه نیز اعلام کرده بودند برای نمایش قدرت و شجاعت و... در مقابل دوستانمان اقدام به آتش زدن سطلهای زباله و... کرده بودیم که به تعبیری مسائل جنسی در به صحنه آوردن نسل جدید برای تجمع عنصر تعیینکنندهای بوده است.
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
🔴 درد دل یک دهه هشتادی...!
#ارسال_مخاطبین
بنده یک دهه هشتادی متولد ۸۲ هستم.
رفیق آشوبگر دارم (دیشب پیشش بودم)؛
رفیق معترض هم دارم (تقریبا کسی نیست که معترض نباشه از جمله خودم)؛
رفیق بسیجی دارم؛
رفیق دانشجوی اطلاعات و امنیت دارم (سپاه و وزارت هر دو)؛
رفیق مخالف نظام و موافق نظام دارم و از قضا توی جمعهای مختلف که زمین تا آسمون با هم فاصله اعتقادی دارن هستم.
بهجای اینکه در مورد دهه هشتادیا نظر بدین حرفاشونو بشنوید.
حرف یه جوون توی سن من چی میتونه باشه؟
شاید باورتون نشه ولی اولیش سرگرمیه!
ما جوونیمونو توی فجازی زندگی کردیم
با پابجی و کالاف دیوتی و PS4 و PS بزرگ شدیم؛ نه؛ باهاشون زندگی کردیم؛ توش هویت پیدا کردیم. از کلش اف کلنز خلاقیت و درس استراتژی گرفتیم. با انواع سلاحها و شیوههای پیروزی و گذران مرحله در انواع گیمها آشنا شدیم و سعی کردیم به روشهای مختلف یه مرحله سخت از یه بازی سخت رو بگذرونیم
بازیهایی که آدم کشی روال ترین بخشش هست!
اما دهه هشتادیا بزرگ شدن؛ قد کشیدن؛ الان دانشگاه میرن؛ سر کار میرن؛ ولی با یه چیزی مواجهن؛ تفاوت عظیم با نسل قبل و قبلتر خودشون. با چاله عظیم نداشتن هیجان و سرگرمی در زندگی واقعی و در مقابلش تصویرسازی و رؤیاپردازی شدید مجازی از یه زندگی پر از هیجان. توی فجازی هویت پیدا کردیم و اکانت اینستا و توییترمون شد همه رسمیتمون.
حالا اما جامعه به ما به چشم بچه نگاه میکنه؛ بچه بیتربیت!
میفرمایید تقصیر خانوادشه شده آشوبگر.
عه! واقعا؟ یعنی الان دنبال مقصریم؟ بیخیال! بنظرم بحث قصور رو پیش نکشیم چون سفره این دل اگر باز بشه حرفهایی زده میشه که شاید حتی به بلاک شدن و بن شدن بنده منتهی بشه!
نسل من چیزی از انقلاب به دستش نرسید.
زمان جنگ هشت ساله امام خمینی بحرانیترین وضعیت ممکن رو سپرد به کسی همسن من، الان دسته بیل هم به بنده نمیدن!
درس بخون درس بخون!
جدا؟ ما برخلاف نسل قبل خودمون عاقلیم و ترسی از قضاوت جامعه نداریم.
درس بخونیم؟ جدا؟ چی بخونیم؟ چی بخونیم که توی این کشور بها داشته باشه؟
طولانیش نکنم؛ این نسلی که کف خیابونه نه چیزی از انقلاب به دستش رسیده نه چیزی یه اسم به رسمیت شناخته شدن و نه مفاهیم عمیق دینی و ارزش های اصیل انسانی.
از حجاب هیچی نمیدونه؛ با مفهوم عفاف آشنایی نداره؛ سود و ضررشو نمیدونه.
از صبح تا شب با سینما و سریال و رسانه تو گوشش کردن حجاب اجباری.
از صبح تا شب با مستندسازی و شبههاندازی تو منوتو اصالت انقلابشو ازش گرفتن و سال ۵۷ رو اوج جهالت مردم نشون دادن.
برخلاف جمهوری اسلامی جهودای بیشرف هزارتا برنامه براش پیاده کردن.
سلبریتیش دعوتش کرده به گل و وید کشیدن
نوجوونیشو با پورن گذرونده و شده معتاد پورنوگرافی.
یه سری جهش یافته هم داره که از مرحله مجازی به واقعی رسیدن و رسما مفهومی رو وارد قصه کردن به اسم فری ریلشن؛ بعدم وقتی کنار هم قرار گرفتن دیدن حرف مشترک زیاد دارن. تفاوت جنسیتی رو هم فراموش کردن و شدن اکیپهای دوستانه دختر و پسر بدون ذرهای مخفی کاری و علنی.
یه سر به پارکها و کافهها بزنید متوجه خواهید شد.
اینایی که کف خیابونن یه شبه به خیابون کشیده نشدن.
فضا یه کاری باهاش کرده که درگیری با پلیس براش تفریح محسوب بشه؛ هیجان داره؛ کیف میکنه.
از جهالتش گفتم تا هیجانش.
قصه حجاب و گشت ارشاد بالاخره تموم میشه اما درد بی برنامگی سیستم برا نسل پیشران کشور همچنان بدون ذررررررهای توجه باقی میمونه و صداش چند ماه دیگه با یه قصه دیگه شنیده خواهد شد.
اگر دستتون رسید درد دلای صادقانه بنده رو به نیابت از نسل چهارم انقلاب به اهلش برسونید.
برا ظهور امام زمانمون تا آخرش پای جمهوری اسلامی هستیم و بالاخره به هر زوری شده علم رو به صاحبش میرسونیم.
یا علی
#دهه_هشتادی
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
⭕️ چالشهای اینستا؛ مینگذاری: امروز؛ انفجار: فردا
🔹 روزی که #اینستاگرام چتر نحس خویش را بر فراز حریم الکترونیک کشور گسترانید، اعضای حقیقی #شورایعالی_فضای_مجازی، بجای ایستادگی دم بزنگاه متاسفانه پیجی برای خویش علم کردند و در جمع آوری فالور بیشتر گوی رقابت از همکاران ربودند. در بزنگاهی که عضو محترم شورا باید بصیرت به خرج می دادند و با اختیارات نابی که #رهبر انقلاب به این افاضل تفویض کرده بودند، قدمهای انقلابی بر میداشتند؛ ولی شوربختانه در آن بزنگاه تاریخی آقایان در آرزوی رساندن تعداد فالورهایشان به رقمهای نجومی فالورهای #شاخهای_مجازی مشغول بودند.
🔸 چه مفتضحانه از این شاخ ها جاماندند و این طنز تلخ تاریخ به نام آنها ثبت شده که فلان شاخ مجازی صرفا با داشتن هنر پخش لایو باد معده خویش برای عموم میلیونها فالور از آقایان جلو افتاده است.
🔹 عزیزان قصه #تلگرام به تکرار رسیده و اینستاگرام به لطف این سهل انگاری نابخشودنی بعنوان امپراطوری این شاخ ها همچنان پابرجا مانده است. اکنون چند دهه هفتادی گمراه مثل ندا یاسی و میلاد حاتمی و.. با میلیونها فالور، رسانه ای همگانی در اختیار دارد که تهدیدهایی جدی از رسانه رایگان خود برای کل نظام فراهم کرده است
🔰سئوال جدی اینجاست که چه کسی این رسانه بزرگ را به شاخ ها پیشکش کرده است؟ آقایان اعضا! اکنون در فاز دوم اجرایی نقشه اینستاگرام و شاخ هایش در ایران به سر می بریم. شاخ ها از آن سوی مرزها دعوتنامه گرفته اند و به کانادا، ترکیه، اتریش و انگلیس مهاجرت کرده اند، هزینه های مهاجرت و اقامت آنها در اروپا و آمریکا برایشان با افتخار پرداخت شده و اکنون در حاشیه امن در خارج از کشور اپوزیسیون هایی نجومی شده اند که در حال اجرای فاز دوم نقشه های نظام سلطه در داخل کشور هستند.
و سئوال اینجاست که نظام مجبوراست چه هزینه سنگینی برای دستگیری یک دختربچه دهه هفتادی یا هشتادی یا یک پسرک دهه نودی پرداخت کند.
🔸 اکنون سونامی فجیع #چالش های اینستایی به سمت نظام و فرهنگ جامعه #ایران نشانه رفته است. آقایان کلاه خود را بالاتر بگذارید این بچه شاخ های مجازی کوکی با چالش های متعدد اینستایی نظام را در چالشی فرهنگی، اجتماعی و امنیتی غافلگیر کنند. نگویید اطلاع ندارید که چند چالش شیطانی در معیت این بچه شاخها در کشور کلید خورده است، اگر روزی از نهنگ آبی و موموی وارداتی می ترسیدیم اکنون بچه شاخ ها چالش های ضد فرهنگی و امنیتی گسترده ای را در کشور اجرایی کرده اند.
اهداف اصلی این نوع چالش ها که اغلب آنها «خانواده» را نشانه گرفته اند، قبح شکنی حرمات اخلاقی و جنسی ابتدا در محیط خانه و خانواده است.
🔰موفقیت گسترده آنها در همراه کردن نوجوانان و جوانان کشور با نقشه های ضد فرهنگی شوم اپوزیسیون غیر قابل کتمان است. آیا باید چشمان خویش را به روی چالش تظاهر نوجوانان به حاملگی نامشروع نزد والدین و انتشار گسترده آن در پیج شاخ ها ببندیم، آیا از چالش سیگار کشیدن غافلگیرانه نوجوانان جلوی والدین باید کبک گونه درمان سر در برف کردن را پیشه کنیم؟ آیا از کنار انتشار گسترده فیلم باد معده ول کردن دخترکان نوجوانمان جلوی #خانواده باید بی اعتنا عبور کنیم؟
🔻 روشنفکری های تان، صبحانه های بی محل تان، ناآگاهی تان همچون تلگرام دوباره بر فضای حریم الکترونیک کشور سایه سیاه خویش را گسترده است. چرا از تصویب یک «نه» بجا دریغ کردید؟ چقدر کارشناسان گلو پاره کردند که اینستا به مراتب از تلگرام و غیره ناپاک تر است ولی شما در وسط این میدان ناپاک صبحانه ها تناول کردید دریغ از آنکه یک «نه» ی بجا در بزنگاه اولیه!
🔻 دوستان نگاهی به پشت سر بیندازید روزی که ویچت و وایبر و نظایر آن فیلتر شدند چون در بزنگاه اولیه این اقدام انقلابی صورت گرفت دیگر بودن یا نبودن آن محلی از اعراب ندارد ولی اینستاگرام امروز چطور، به جرات باید اعتراف کرد تقریبا غیر ممکن است.
🔰اکنون دیگر، راهکار، بستن جوی نیست بلکه امروز وظیفه تاریخی اعضای شورای عالی فضای مجازی برخورد با مجریان چالش ها در داخل کشور است. چالش های مجازی هنوز عمر چندانی ندارند. در بزنگاه چالش های مجازی قرار داریم. تا چالش های مجازی، چالش گسترده ای برای نظام و کشور فراهم نکرده باید قانونگذار در اولین فرصت ممکن سکوت قانون را در برابر این پدیده شوم نوظهور بشکند و آنرا با فوریت به جرم مشخص کیفری تبدیل نماید تا در سهل انگاری تاریخی مسئولین، حداقل #خانواده های ایرانی خود پا به میدان عمل بگذارند و جلوی چالشهای مجازی را تا چالشی جدی برای فرهنگ و نظام نشده از ریشه بگیرند.
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
دهه هشتادی ها چه کتابی می خوانند.pdf
43.88M
📂گزارش امایشی نسل z
📚دهه هشتادی های چه کتاب هایی را می خوانند؟
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
20میلیون_ایرانی_مشتری_روزانه_بازی_رایانه_ای.pdf
37.75M
📂گزارش امایشی نسل z
💻امارهای وضعیت بازی های رایانه ای در ایران
📌بیست میلیون گیمر ایرانی، مشتری روزانه بازی های کامپیوتری
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
امارهای عجیب دختران.pdf
17.72M
🔺امارهایی عجیب از دختران دور از تحصیل و مهارت
📌این ارقامرا دلسوزانه بخوانید: ۴۰ درصد دختران ۱۵ تا ۲۴ سال نه درس میخوانند، نه شغل دارند، نه در حال مهارتآموزی هستند
#نسل_زد
#زنان
🆔@cultural_governance
سبد مصرف فرهنگی دهه هشتادی.pdf
23.83M
📂گزارش امایشی نسل z
🎞سبد مصرف محصولات فرهنگی دهه هشتادی ها
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
نوشت افزار داخلی.pdf
48.76M
📂گزارش امایشی نسل z
🖍55 درصد نوشت افزار در دست تولید کنندگان داخلی
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
دانش اموزان و کتابخانه.pdf
15.4M
📂گزارش امایشی نسل z
👨🎓نیمی از دانش اموزان ایرانی عضو کتابخان های ایرانی هستند
📚بررسی وضعیت کتابخانه در نوجوانان
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
پول پارو کردن با دنیای بازی.pdf
31.09M
📂گزارش امایشی نسل z
👨🎓بررسی وضعیت گیم در دنیا
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
💠 بیایید کار فرهنگی نکنیم!
پیشاپیش و قبل از آغاز هر پویش و موجی برای #کار_فرهنگی با هدف اصلاح #نوجوانان، توجه داشته باشیم که اگر منظورمان از کار فرهنگی همین چیزی باشد که رایج است، بهتر است چنین خدمتی را در حق جمهوری اسلامی دریغ بفرماییم و بدانیم بزرگترین کار فرهنگی، توقف اینگونه کاریست که به آن کار فرهنگی میگوییم!
این تذکر نه یک تعریض که یک #راهکار_عملی است. برخلاف تصور بخشنامهای، بخش مهمی از خرابیهای فرهنگی و اجتماعی امروز، نه محصول «کار نکردنها» که میوهی کار فرهنگیِ مصطلح و عادتشدهی دهههای اخیر است.
ویژگیهایی مانند «مستمعپروری»، «تجمعمحوری» و «بولتنگرایی» در این به اصطلاح کار فرهنگی، جا افتاده؛ از الزامات چنین کار فرهنگیای، «زباندرازی نکردن»، «پرهیز از چونوچرا» و «ترکِ قیلوقال» است و محصولش «تعطیلی تفکر»، «وابستگی در اندیشیدن» و «ناتوانی در تحلیل»!
نشانهی خاصی که حکایت از بازاندیشی در معنا و اصول و شیوهی کار فرهنگی داشته باشد، نمیبینیم. حتی این اراده نیز مشهود نیست که نمونههای ارزشمند و تجربههای قابل اعتنای دورهی اخیر تقویت و تکثیر شود.
تا پیش از دگرگونی اساسی در معنا و شیوهی کار فرهنگی، دامن زدن به رویههای معیوب، جز خسارت مضاعف نیست.
✍️روح الله رشیدی
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
💥یک «مخالفمِ» خوب
✍️ سیدجواد محمدزاده
مخالفم
هر انسان نیک سرشتی با جمعی، یک گوشه ای نشسته اند و شب و روز در حال تلاش برای #فرهنگ اسلامی هستند.
کوه را جابجا می کنند!
عمق دریاها را می نوردند!
میلیاردها اسکناس را خرج تولید و تکثیر می کنند!
مخالفم از این هم انزوای فرهنگی!
حوزه علمیه در گوشه ای نشسته و سخت در حال تجزیه فعل و فاعل و تمییر و حال است!
دانشگاه در حصار نرده های خود، مقاله می نویسند و پایان نامه تولید می کند!
مدراس در گردونه زنگ هاو صف و کیف و مداد و پاک کن و تعطیلات،حروف الفبا و جمع و تفریق و ضرب و تقسیم؛ همچنان می چرخند!
مساجد با صدای اذان رنگ پریده، الله اکبر می گویند و چند رکعت نماز می گذارند و با خیال آسوده درب مسجد را چند قفله می کنند!
هیات، هر هفته بصورت منظم و دقیق با تیک تاک مداح و سخنران در حال برگزاری مراسم هفتگی خود است!
نویسندگان کتاب، هر روز می نویسند و تیراژ کتاب خود را به عرش الهی رسانده اند و سرمست از این همه کتاب رنگارنگ هستند!
گل فروشی سرکوچه ما نیز همچنان گل کاکتوس می فروشد!
✍️ سید جواد محمدزاده
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
🔰 وقتی باورها ضعیف شد، آن نوجوان ۱۳ ساله هرگز خود را فدای اسلام نخواهد کرد❗️
🔹آیت الله مصباح یزدی:
🔸 وقتى باورها و ايمانها ضعيف شد، ديگر يقينى به حيات پس از مرگ، قرب الاهى و سعادت و پاداش آخرتى نخواهد بود. آن وقت نوجوان سيزده ساله هرگز خود را فداى اسلام نخواهد كرد. او وقتى خود را زير تانك مىاندازد كه اعتقاد داشته باشد هنگام شهادت، سرش بر دامن امام حسين(عليه السلام) قرار مىگيرد؛ امّا اگر چنين اعتقادى نباشد، خواهد گفت براى چه جانم را فدا كنم؟!
چه چيزى سببِ پيروزىِ #انقلاب شد؟ سرّ آن همه ايثار و فداكارى كه انقلاب را در همه عرصهها به پيروزى رساند، در ايمان و باورهاى دينىِ نهفته بود. وقتى باورها ضعيف و سست شود، آن ايثارها و پيروزىها نخواهد بود و جز ننگِ ذلّت و تسليم در برابر دشمن، چيزى براى ما نخواهد ماند. اصلى ترين تلاش دشمن، در كنار تضعيف باورها، كمرنگ كردن ارزشها و ترويجِ انواع فسادها است. مىخواهند همان منجلاب فسادى را كه جوانان امريكايى و اروپايى در آن غوطهور شده اند، براى جوانان ما صادر كنند. اين روزها در رسانههاى گروهى، به طور دائم آمار و اخبارِ عجيبى از فساد و جنايتِ جوانان و نوجوانان غربى را شاهديم. شصت در صد تمام جناياتى كه در امريكا واقع مىشود، به دست نوجوانان است. چندى پيش شنيديد كه پسر بچه شش ساله در اعتراض به همكلاسى اش كه چرا آب دهانت را روى ميزِ من ريختى، اسلحه كشيده و او را كشته است. آمارِ قتلها، خودكشىها، آتش زدنها، فروپاشى خانوادهها، همجنس بازىها، كودك آزارىها و اقسام جنايتهاى ديگر در امريكا و اروپا شايد براى شما باوركردنى نباشد.
آمار ازدواج رسمى در غرب خيلى كم است. ضمن آن كه خيلى از همين ازدواجهاى رسمى نيز اسمى است. براى مثال زن و مردى تنها براى اين كه از شهردارى كمك بگيرند، به طور رسمى ازدواج مىكنند؛ در حالى كه ماه به ماه يك ديگر را نمى بينند. مرد با دوست خودش و زن نيز با دوست خودش زندگى مىكند. حال ببينيد بچهاى كه در چنين خانواده نابسامانى متولّد مىشود، چه عاطفه و محبّتى از پدر و مادر خود خواهد ديد و به چه رشد اخلاقى و معنوى مىتواند برسد. اصلا معلوم نيست كه پدرِ واقعى اين بچه كيست.
اين وضعيت اسفناك، دستاورد #تمدّن_غربى است كه مىخواهند با برنامهها و فيلمهاى فاسد، ما را نيز به چنين وضعى بكشانند؛ فيلمهاى مستهجنى كه حتّى خودِ كشورهاى غربى نيز آن را كنترل مىكنند.
🔹در چنين دوران پرمخاطرهاى وظيفه ما بسيار سنگين است. اولا بايد بكوشيم باورهاى خود را تقويت، و ثانياً ارزشهاى اسلامى را در زندگى خود با جدّيت تمام اجرا كنيم. تساهل و تسامح در دين هرگز روا نيست. در تقويت پايههاى اعتقادى و دفاع از عقايدمان جدّى باشيم. اگر در يك اعتقاد دينى شكّ و شبههاى برايمان پيدا شد، آن را دنبال كنيم تا رفع شود. و در مقابل شبهه افكنان نيز با غيرت و جدّيت تمام بايستيم و در برابر ارزشهاى اسلامى حسّاس باشيم و نعمتهاى بزرگى را كه به بهاى خون صدها هزار #شهيد به دست آمده است، به رايگان از دست ندهيم.
کتاب آفتاب ولایت
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
🔰 در زمینه سند خوب و تصمیم کمبود نداریم؛ بروید دنبال عمل جدی و مجاهدانه
🔻 رهبر انقلاب در دیدار معلمان: از آقای وزیر محترم تشکر میکنم. در صحبتهای ایشان نکات خوبی بود که ذکر کردند، هم تصمیمهایی که گرفتند و هم سندهایی که تنظیم شده. منتها یک نکته را من به ایشان و همهی مجموعهی ستادیتان عرض بکنم. ما از لحاظ تصمیم خوب و قانون خوب و سند خوب هیچ کمبودی نداریم. در کشور هر چه دلتان بخواهد ما تصمیمهای خوب و سندهای خوب و مانند اینها داریم. آنی که مهم است، این است که به این تصمیمها عمل بشود. این را دنبال کنید. ایجاد قرارگاه کار آسانی است . لکن ادامهی کار این قرارگاهها و خروجی این قرارگاهها خیلی مهم است. بروید دنبال عمل جدی و مجاهدانه.
🔰 از لحاظ کمیت معلمان دچار مشکلیم، کیفیت درس و سواد معلم هم مهم است/ ترتیبی بدهید که رتبههای بالای کنکور بیایند دنبال معلمی
🔻 ما از لحاظ کمیّت معلمان دچار مشکلیم. گزارشی که به من دادند این است که الان حدود هفتاد هزار معلم ما در شرف بازنشستگیاند، در حالیکه حدود نصف این جمعیت را میتوانیم جذب کنیم. مشکل بزرگی است. باید روی این قضیه کار کرد. کیفیت معلم هم مهم است. کیفیت سواد و درس و علم و... این جور نباشد که رتبههای پایین کنکور بروند سراغ این قضیه. ترتیبی بدهید که رتبههای بالای علمی بیایند و از لحاظ اخلاقی، تربیت اخلاقی، تربیت دینی، تدین، دینباوری قوی باشند.
🔰 دانشهای بیفایدهای که در دبیرستانها و دبستانها تدریس میشود را شناسایی و حذف کنید/ علم باید بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند
🔻 الان در دبیرستانهای ما و شاید در دبستانهای ما دانشهایی تدریس میشود که هیچ فایدهای به حال امروز و آیندهی این دانشآموز ندارد. یک چیزهایی است که ذهنیاتی است که یادشان هم میرود. در هیچ مسئلهی زندگی به اینها کمک نمیکند در پیشرفت علم به اینها کمک نمیکند اینها را شناسایی کنید حذف کنید. علم نافع آن علمی است که بتواند استعداد جوان و نوجوان را شکوفا کند. استعداد او را شناسایی کند آن را در جهت استعداد خودش رشد بدهد آن استعداد را شکوفا کند اینها علم نافع است.
🔰 روحیه مقاومت اکسیر علاج مشکلات کشور است؛ این روحیه باید از بچگی از نوجوانی در ما نهادینه شود
🔻 بچهها ارزش مقاوم بودن را بفهمند. مقاوم یعنی چه؟ یعنی در مقابل باجگیری عقبنشینی نمیکنند، در مقابل حمله به خودشان نمیلرزند، در مقابل زورگویی کوتاه نمیآیند، اکسیر علاج مشکلات کشور این است؛ احساس مقاومت، روحیهی مقاومت، باید یک ملت بتواند در مقابل زورگوییها مقاومت بکند این را باید یاد بگیریم از بچگی از نوجوانی این باید در ما نهادینه بشود.
۱۴۰۱/۲/۲۱
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
✅ از «آقامون جنتلمنه» نوشتید، از «سلام فرمانده» هم بنویسید
✍️محمد رستم پور
🔻چرا پژوهش و رسانه ایران به آسیبها بیشتر توجه دارد تا دستاوردها؟
🔹«بدنو ببین، جون بابا، خودتو بلرزون بابا» میخواندند و تأسف میخوردند و سر تکان میدادند که کودک و نوجوان ایرانی تباه شده و جمهوری اسلامی دچار شکاف نسلی عمیقی شده که دیگر پر کردنی نیست. ارزشها و هنجارهای انقلاب اسلامی را بر باد رفته میدیدند و به اندک تلاشهای مخلصانه بسیجیانی که مخلصانه و بیمزد و منت در حال تربیت نسل و برپایی حلقه صالحین و برگزاری اردوی جهادی بودند، پوزخند میزدند که چه نشستهاید که سیل همهتان را غرق خواهد کرد. اما امروز که یک سرود کاملاً ابتدایی و تقریباً بیهزینه روی لب دهها هزار کودک و نوجوان ایرانی نشسته، سکوت کردهاند و لب نمیجنبانند که نکند مالهکش و همدست و حکومتی خوانده شوند.
🔹«سلام فرمانده» شهر به شهر میچرخد. نمیتوان انکارش کرد. نمیتوان حکومتی دانستش. چیزی دارد که خریدنی نیست. نمیتوان اتوبوس و مینیبوس گرفت و این همه دختر و پسر نوجوان را جمع کرد و در میدانهای اصلی شهر، لبخوانی کردش. نمیتوان همه رسانههای فراگیر را به خط کرد و این چنین هماهنگ به خانهها فرستادش. «سلام فرمانده» در متن جامعه پیچیده، با همه مشکلات و دشواریها و رنجها و زخمهایی که این جامعه دارد و زیر بار آنها کمر خم کرده. اما هر چه بیشتر خوانده می شود، کمتر در موردش نوشته میشود.
🔹گویی کلیشههایی وجود دارد که روشنفکر و دانشگاهی و اهل کتاب و دانشگاه ایران نمیخواهد از آنها جدا شود. موضوع این نیست که این سرود از نظر عدهای «چیپ» است یا خیر، موضوع این است که بخشهایی از جامعه نخبگانی ما جرأت مقاومت در برابر فکر و نگاه غربی را از دست دادهاند، وگرنه «چیپ» هم تحلیل میشود، اگر از آن سوی آبها آمده باشد!
🔹ویدئوهایی که از همخوانی «سلام فرمانده» در شهرهای مختلف منتشر میشود، نشان میدهد این سرود از نظر ایجاد موج اجتماعی و ساخت همدلی موفق بوده است. ارزیابی میزان این موفقیت باید مبتنی بر معیارهایی کاملاً مستند و معتبر باشد. اما هر پژوهشی از یک حدس عالمانه آغاز میشود و حدس عالمانه این است که «سلام فرمانده» فراگیری بالایی ایجاد کرده آن هم در جامعهای که لایهها و اقشارش روز به روز از یکدیگر فاصله میگیرند. این فراگیری هم در سطح و هم در عمق رخ داده، هم از حیث شمار موجی که ایجاد شده و هم از نظر تنوعی که ساخته. نمیتوان گفت فقط چادریها، فقط بسیجیها، فقط مذهبیها «سلام فرمانده» را لبخوانی میکنند و حاضرند برایش تجمع کنند و شعرش را حفظ کنند. این حدس عالمانه یا فرض محتمل را لااقل بررسی کنید!
🔹جامعه دانشگاهی، اهالی پژوهش و فعالان رسانهای ایران، جرأت احتمالدهی، تأملورزی و اندیشهسازی را از دست دادهاند. گمان میبرند دیر یا زود در هاضمه فکری جهان حل خواهیم شد و اساساً قائل به نگاه تمدنی و تمایز فرهنگی نیستند. انقلاب اسلامی ایران، همان انقلابی که آن همه وصف و تعبیر و شگفتانه از دوست و دشمن، سیاستمدار و امنیتی، اقتصاددان و جامعهشناس در موردش رفته است، بیش و پیش از آنکه تجمع و تظاهراتی باشد، صورتبندی مسأله چرایی عقبماندگی ایران بود.
🔹انقلاب در قلبها ریشه زد. ذهنها را پرسشگر کرد. «نه شرقی و نه غربی» قبل از آنکه به یک برنامه کلان در سیاست خارجی تبدیل شود، یک باور ملّی و هنجار دینی است. اگر نخبه جامعه ایران، باور به امکان استقلال نظری در برابر جهان فریبنده غرب و شرق را از دست بدهد، تمدنسازی چگونه ممکن میشود؟ اگر نخبه جامعه ایران، مرتباً روی آسیبها و اشکالات متمرکز شود و فرصتها و داراییها را نبیند، آیندهسازی چگونه میسر میشود؟
🔹«سلام فرمانده» مهر باطلی است بر گزاره پرتکرار ناامیدی و دینستیزی مردم و به ویژه غربگرایی مطلق کودکان و نوجوانان ایرانی.
هر اندازه با محتوا و مضمون این سرود مشکل داشته باشیم و دلیل اثربخشی و فراگیری آن را درک نکنیم یا نسبت به بتسازی عوامل و طراحان و مجریان این سرود هشدار بدهیم و از موجسواری رسانههای پرادعا اما کماثر حکومتی روی این کار مردمی خشمگین شویم؛
🔹نمیتوانیم انکار کنیم «سلام فرمانده» به اصطلاح رسانهایها «گرفته» یا فراگیر شده و نشان داده که «امکان» مقاومت فرهنگی در برابر ساختههای مبتذل امثال ساسی مانکن که به شکل طراحی شدهای، نسل جدید را هدف گرفته، وجود دارد.
🔹دومین ویژگی یعنی طرح «امکان» مقاومت از نخستین ویژگی یعنی «فراگیری» مهمتر است؛ حتی اگر هیچ دانشگاهی، پژوهشگر یا اهل رسانهای بدان نپردازد. کاش یک دهم آسیبشناسها، دستاوردشناس داشتیم.
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
🔴 زلزله دهه هشتادیها!
📌 جواد موگویی در صفحه اینستاگرام خود روایت روز هفتم از سفر به لرستان را اینگونه توصیف می کند:
🔸 ساعت ۴ صبح رفتم میدان امام حسین قهوهخانههای سر راهی. 🔸 عجیب در کف چایی هستم. قند را در دهان گذاشتم که یک بچه۱۶-۱۷ ساله آمد و گفت داداش پول نقد داری؟ میخوام پول کرایه تاکسی بدم، اینجا عابربانک نیست.
🔸 بهش گفتم بچه کجایی؟
🔸 گفت شهریار.
🔸 گفتم اینجا چه میکنی؟
🔸 گفت آمدم کمک!
🔸 گفتم تنهایی؟
🔸 گفت: بچههای پایگاه بسیج محلمان چند روزه اینجا هستند.
🔸 عروسی دخترخالهام بود. بعد عروسی تنها راه افتادم. متولد مرداد ۸۰ بود؛ امیرحسین میرزایی.
🔸 با اتوبوس آمده بود خرمآباد. از آنجا تاکسی دربست گرفته بود به پلدختر! ۱۳۰هزارتومان...
سکانس دوم:
🔸 سه نفر را سوار موتور کردم! چهار ترکه شدیم. گفتند ما را ببر نزدیک پل. محمد سیفی از خرمآباد و امیرحسینوفایینژاد از ساری؛ دانشجوی گرمسار بودند و دهه هفتادی.
🔸 گفتند با ۷-۸ تا از بچههای دانشگاه، آمدهاند کمک همکلاسیشان در پلدختر.
سکانس سوم:
🔸 علی ناصری متولد ۷۸ تنهایی از شهرک غرب تهران آمده. دانشجوی کامپیوتر دانشگاه آزاد تهران مرکز است. چند روزیست که اینجاست.
🔸 اتفاقی در خیابان باهم آشنا شدیم.
📌 پینوشت:
🔸 ۱-مگر میشود این جوانان ۱۷-۱۸ سالهها را با برش چند عکس حذف کرد؟!
🔸 ۲- گروههای مردمی فوج فوج میآیند. اما کار بسیار سنگین است. سرکشی به روستاها امان امداد رسانها را بریده. جادهها تخریب شده و صعبالعبور است. گروههای مردمی همچنان خود را به پلدختر برسانند.
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
💥چالشهای رپرهای نوجوان محله ما
✍️ سید جعفر هاتف الحسینی، پژوهشگر میسیولوژی
نوجوان محله ما جمع شده بودند و کوری می خواندند به قول خودشان دیس گذاشته بودند. با آهنگ شروع به مسابقه رپ خواندن فی البداهه گذاشته بودند
فضای عجیبی بود نوجوانان محله ما در حال خودشان نبودند و گویی در آسمان بودند. در بین متن های رپ پر بود از فحش های رکیک و بی ادبانه!
برای من چالشی ایجاد شد حکم قذف چیست و حدود قذف چه بود؟
چالش جدید من یک سوال بود، چرا رپ خوانی با فحش رکیک یک کار پسندیده شمرده شده است. گویی ارزش فرهنگی جابجا شده است.
من طلبه با تحصیلات حوزوی سؤالاتی وجودم را گرفت.
راستی فرهنگ چیست؟
ارزش چیست؟
تهاجم فرهنگی چیست؟
چرا پس از سالها یک متن آکادمیک و دقیق علمی در مورد فرهنگ و تهاجم فرهنگی نداریم؟
چالش برای ما طلاب در حال حاضر چیستی فرهنگ و تهاجم فرهنگی است. چطور باید این فضا را مدیریت کرد تا از این بحران هویتی خارج شویم.
وقتی در محلههای کلانشهرها پیاده روی میکنی میفهمی تضاد فرهنگی بسیار جامعه اسلامی را گرفته است. تضاد فرهنگی با دانش و علم در جامعه اسلامی ایجاد شده است. الینه شدن (ازخود بیگانگی) در نسل جوان دیده میشود. نسلی که نه خود را می شناسد نه از گذشتگان خود چیزی میداند. این نسل مفاخر ایرانیان مسلمان را نمیشناسد حتی نام یکی از دانشمندان را نمی داند. آنان خود را نمی شناسند تا بدانند وارث عزت ایرانی هستند.
در محلهها نوجوانان در حال دیس گذاشتن با فحشهای رکیک هستند. این نسل خود را شاعر رپ می داند. در حالیکه این کار هیچ گاه در فرهنگ اسلامی ایرانی جای نداشته است! ایرانیان به ادب و علم سرشناس هستند. در ادبیات شیرین فارسی جز فضل و اندرز از قرآن و احادیث نیست.
این فرهنگ نه اسلامی است نه ایرانی!
اما چالش ما، طلاب در قرن ۲۱ شناخت دقیق علمی جریانهای فرهنگی است.
در میسیولوژی انسان شناسی تاریخ تغییر فرهنگ جوامع آمده است. می توان گفت ما با یک علم روبرو هستیم. امروزه مسیحیان برای تبلیغ دین شان مدل های جامعه شناسی و روانشناسی دارند.
چرا در اسلام حتی یک مدل تبلیغی نداریم؟ چرا ما از علوم روز برای دفاع و تبلیغ اسلام استفاده نمیکنیم؟ چرا دشمنان اسلام برای هجمه به اسلام مدلهای علمی تهاجم فرهنگی دارند؛ ولی ما برای دفاع از دینمان علمی کار نمیکنیم؟
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
پایتخت، رسانه ملی، فقدان نگاه راهبردی
✍️علیرضا محمدلو
وقتی هنرمان راهبردی نیست، بایستی پای پایتخت نشسته و روزمرگی ناشی از سیاست های ضعیف و خسته رسانه ای مان را تماشا کنیم.
هنر راهبردی و استراتژیک، به #بقای_تمدنی یک کشور کمک می رساند و مسائل کلان و نیازهای بلندمدت جامعه را در یک یا چندفصل، تبیین و تحلیل می نماید که عوام و خواص جامعه در موقعیت فهم اولویت های یک نظام قرار بگیرند و بیگانه از فرصت ها و تهدیدهای جامعه نبوده و درک همسویی از رخدادهای خرد و کلان آن داشته باشند.
برفرض مثال، سینمای هالیوود وقتی پای تولید برخی سکانس های سریال یا سینمایی اش، رییس جمهور کشورش را دعوت می کند یا ایده فیلمنامه اش را از وزارت دفاع یا اطلاعات کشورش می گیرد، کاملا نشان می دهد که رسانه باید در خدمت #اقتدار و #حل_مسائل_اصلی یک کشور قرار بگیرد.
بله قرار نیست که تیغ اصلاح گر و نقاد رسانه را کُند نمود و چون #هالیوود به تسخیر سیاستمداران و نظامیان درآمد، اما روا نیست که از آن ور بام افتاد و هرروز بدتر از دیروز و فقط بدلیل خط تعلیقی که طی چندسال اشغال تریبون صداوسیما در شلوغ ترین ساعات حضور مخاطبش، ایجاد شده، #محتوای_ضعیف و غیرآموزشی و صرفا #سرگرم_کننده!(درخوشبینانه ترین حالت) را روی آنتن ببریم و فرصت ویژه تعطیلات برای #ذهنیت_سازی_تمدنی و پاسخ به بسیاری از شبهات و مسائل اجتماعی_سیاسی در قالب فیلم را از دست بدهیم.
سریالی که با خرده روایت های عجیب و ضعیفش، اسیرشدن یک قشر روستایی در چنگال #فرهنگ_شهرنشینی را به بدترین و افراطی ترین وجه ممکن به تصویر می کشد بطوری که تمام #قهرمانان فصل های گذشته اش تبدیل به انسان های #معمولی و تازه به دوران رسیده می شود.
یا یک سیاستمدار متعهد ولی نه چندان مردمی و محبوبش را بقدری ضعیف به تصویر می کشد که توان اداره راننده چموش خود را ندارد.
اگر ایده ناظر فیلم، #خانواده_محور بوده و بر ارزش های خانوادگی تاکید می کند، با تصویر یک پدرضعیف و دروغگو با بنیه مذهبی عوامانه و مادری عاقل ولی جوزده و درگیرحاشیه در فیلم، نقض غرض شده و حتی حساسیت های ویژه آنها درباره #زیست_رسانه_ای فرزندانشان نیز به ثمر نمی نشیند.
گره گشایی و #حماسه_آفرینی و لحظه های ویژه و #الگو در فیلم دیده نمی شود و صحنه های ماندگار و #دیالوگ_های_گفتمان_سازش، بقدری ضعیف و مبتذل است که آورده ی فرهنگی و ادبی برای مخاطب نوجوان و جوان بدنبال ندارد.
الغرض اینکه صداوسیمای ما دچار #روزمرگی شده و از فقدان یک #نگرش_استراتژیک که هم طرح در مسئله، عمیق و جسورانه و با ملاک اولویت و اهمیت عمل کند(پایتخت ۵، گاندو و...) و هم روش حل مساله را در پیچیدگی ها و بحران های شهرنشینی و... به درستی آموزش بدهد، رنج می برد.
امنیت ملی ، پیشرفت ایرانی_اسلامی، سبک زتدگی اسلامی، #اقتصادبیمار، رسانه و سیاست و حتی نگاه آینده پژوهانه به جهان و #آخرالزمان می توانند سوژه های دارای اولویت و بِکری برای فیلمسازان ما باشند که مخاطب ۸۰ میلیونی سریال های محبوب، در ساحت سوادرسانه ای و حرکت تمدنی، رشد محسوسی در نگرش و منش و ادبیاتشان رقم بخورد.
#نسل_زد
#صدا_سیما
🆔@cultural_governance
شبکه پویا؛ منفعل یا پویا؟!
✍️ محمدمهدی احسانیفر
پس از بهبودی نسبی از کرونا، توان انجام کاری را نداشتم و مجبور بودم که بیشتر وقت را استراحت کنم. دختر کوچکم، بخشی از روز را به دیدن شبکه پویا می گذراند. از این فرصت استفاده کردم و به او گفتم: از این به بعد، با هم پویا ببینیم. خیلی خوشحال شد. حتی برنامه ها را برایم معرفی می کرد و گاهی با زبان خودش تحلیل می نمود. البته این همراهی حدود یک هفته تا ده روز طول کشید.
در آن روزهایی که پویا می دیدم، متوجه اشکالات زیادی در برنامه های این شبکه شدم. این اشکالات به اندازه ای است که نمی توان شبکه پویا را کانالی اسلامی یا ایرانی دانست و آن را در راستای اهداف انقلاب اسلامی دانست. حتی نمی توان این شبکه را در راستای نیازهای کودک و نوجوان دانست. برخی از آن اشکالات را یادداشت کرده ام.
۱. شبکه ویژه برای کودک و نوجوان، او را از فضای واقعی زندگی دور کرده و گمان می کند که همه چیز باید با دنیای کودکانه او هماهنگ شود. از این رو با جهان واقعی فاصله گرفته و خیال پردازی افراطی در وی شکل می گیرد.
۲. وقتی شبکه ای از صبح تا شب، برنامه کودک و نوجوان پخش کند، معنایش این است که این گروه سنی نیاز به کار دیگری ندارد. تفاوت این گروه با دیگران آن است که دیگران، توان انتخاب دارند ولی در اعضای این گروه، هنوز اراده انتخاب شکل نگرفته است. حال اگر این برنامه ها فقط یکی دو ساعت از روز را پوشش دهد، معنایش آن است که زندگی فقط "شبکه پویا دیدن" نیست.
۳. شبکه پویا شبکه ای سکولار است. در این شبکه به جای بهره گیری از زمینه دینی و تم اسلامی ایرانی، به ظاهرسازی های موقع اذان یا یکی دو سرود تکراری غیر جذاب اکتفا می شود. هیچگاه مخاطب شبکه پویا، عقاید و احکام و برنامه های دینی را در قالبی کودکانه نمی آموزد. بلکه یا اصلا چنین چیزهایی را یاد نمی گیرد و یا در قالبهای مستقیم که جذابیت ندارد، پخش می شود.
۴. شبکه پویا از ضعف سیاست گذاری و یا نداشتن سیاست رنج می برد. دیده نشدن سیاست واحد در تولید و پخش برنامه، بی توجهی به سیاست های کلان تربیتی، دوری از فضای آموزشی متناسب با کودک و نوجوان، حرکت نکردن به سمت اهداف انقلاب اسلامی و نداشتن خروجی تربیتی در میان مخاطبان، برخی از دلایل این ادعاست. آیا پس از راه اندازی شبکه پویا و تربیت دست کم یک نسل پای گیرنده های آن، کسی، غیر از نهادهای آماری و تبلیغی سازمان صداوسیما، می تواند ادعا کند که برنامه های این شبکه موجب پیشرفت او شده است؟
۵. تاکنون کارتون های ایرانی مختلفی تولید شده است. یکی از عجایب برخی از این کارتون ها، شخصیت پردازی خارجی و به ویژه غربی در کارتون ایرانی است! یعنی بیننده گمان می کند که با یک شخصیت خارجی رو به روست؛ چون هیچ نشان و نمادی از ایرانی بودن ندارد. بعد در پایان کارتون می بیند که تولید داخل بوده است!
#نسل_زد
#صدا_سیما
🆔@cultural_governance
✴️ مثبت و منفی "کلبه عمو پورنگ"
✍️ بابک شکورزاده
یکی از سریالهای پرمخاطب که برای گروه کودک و نوجوان ساخته شده و محصول گروه اجتماعی شبکه دو میباشد مجموعه تلویزیونی «کلبه عمو پورنگ» است. این مجموعه از نظر محتوایی سعی دارد که مضامین ارزشمندی مثل اعتماد به نفس را در قالب نمایشی فانتزی با بازیگرانی که عمدتا نقش حیوانی را دارند به کودکان و نوجوانان بیاموزد که نکته مثبت این مجموعه را میتوان همین موضوع دانست.
دو ویژگی مهم را می توان از موضوعات قابل نقد این مجموعه دانست:
موضوع اول داستان موسیقی است؛ این مجموعه را تقریبا میتوان به عنوان یک برنامه موزیکال تلقی کرد. نکته مهم در این جا خود را نمایان میکند و آن هم موزیکهایی است که اکثرا مصداق موسیقی مطرب و حرام است، به حدی که در بعضی اوقات بازیگران نیز بدنی تکان میدهند و رسما میرقصند. این موسیقی به گونهای است که به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و با فتوای هیچ فقیهی، حتی با فتوای کسانی مثل رهبر انقلاب که فتوای راحتتری نسبت به سایر مراجع در این باره دارند نیز سازگاری ندارد. اثبات این موضوع کار پیچیدهای نیست و کسی که اندک اطلاعی درباره احکام موسیقی داشته باشد به این نتیجه خواهد رسید.
درست است که برخی موسیقیها مشکوک است و نمیتوان به راحتی آن را مصداق موسیقی حرام دانست، ولی دست کم اکثریت موسیقی که در این مجموعه ساخته و پخش میشود مصداقی بی چون و چرا از موسیقی حرام است.
با این اوضاع حقیقتا چگونه میتوان نوجوانان را توجیه کرد که ما در شرع موسیقی حرام نیز داریم. آیا با این اوضاع کسی به راحتی میتواند پذیرا باشد؟ طبیعتا نوجوان با تناقضاتی روبه رو خواهد شد و به راحتی توجیه نمیشود.
نکته دوم که جای انتقاد دارد نحوه بازی کردن برخی بازیگران زن این مجموعه است که بعضا با ناز و عشوه همراه است که طبیعتا چنین رفتاری نیز در حضور نامحرم مشروع نیست. مصداق بارز این ادعا بازیهای سپیده خداوردی در نقش "مگو" است که لحن و بیانش در اکثر اوقات تقریبا عشوهآمیز است.
ممکن است که توجیه عوامل مجموعه این باشد که این برنامه برای کودک و نوجوان است و برای لطافت کار و توجیهاتی از این دست اقتضای اینگونه رفتارها منعی ندارد؛ ولی نکته این است که درست است که مخاطب، کودک ونوجوان است؛ ولی آیا فقط کودکان شاهد این عشوهگریها هستند؟ عدهای نامحرم در پشت صحنه و جلوی صحنه شاهد این وضعیت هستند و بعد از آن جمعیتی میلیونی شاهد این مجموعه خواهند بود که طبیعتا بخشی از اینجمعیت، شامل نامحرمان بزرگسال میشود. البته ناگفته نماند که گریم و آرایشی که برخی از این بازیگران زن نیزدارند بدون رعایت ضوابط شرعی است و همان مشکل عشوهگری را دارد. بنابراین باید چارهای اندیشیده شود که هم برای مخاطب کودک و نوجوان جذابیت داشته باشد و هم ضوابط شرعی رعایت گردد.
#نسل_زد
#صدا_سیما
🆔@cultural_governance
سیاست تلویزیونی بازگشایی مدارس.pdf
21.87M
📂گزارش راهبردی نسل z
🔹بررسی سیاست های تلویزیون در حوزه کودک و نوجوان، به مناسبت بازگشایی مداری
🔺باز امد بوی تکرار برنامه
#نسل_زد
🆔@cultural_governance
تولیدات فرهنگی و تلویزیونی برای نسل نوجوان.pdf
40.09M
📂گزارش راهبردی نسل z
🎥 تولیدات فرهنگی و تلویزیونی برای نسل نوجوان
🔖برنامه سازی تلویزیونی برای نوجوانان
#نسل_زد
🆔@cultural_governance