حکمرانی فرهنگی
#بخوانیم 🔰عنوان: بازینگاشت همهسنجی الگوی بازی در پلتفرمهای مختلف 🔺چه کسانی بازی میکنند؟ 🔺چه با
🌀 آمار گیمرها در جهان
🏎ما در جهان حدود ۲میلیارد و ۹۰۰ میلیون گیمر داریم.
🚓 بنابر پیشبینی کارشناسان این تعداد در سال ۲۰۲۳ به بین ۳ تا ۷ میلیارد نیز خواهد رسید.
🚀جالب است بدانید بزرگترین شبکه ارتباطی گیمرها توئیچ است.
#مدیریت_فرهنگی
🆔@cultural_governance
📚معرفی کتاب
🗒مطالعات موردی سیاستگذاری تغییر رفتار در ایران و جهان
🔸تلنگر برای ایران، نتیجه پژوهشها و تحقیقات علیرضا نفیسی، محسن اشعاری و سعید طهماسبی در زمینه مطالعات موردی سیاستگذاری تغییر رفتار در ایران و جهان است.
#کتاب
🆔@cultural_governance
ماهیت و فرآیند تحول در شوا
امشب ساعت ۱۹:۳٠
گفتگوی زنده در صفحه هاتف
https://instagram.com/hatefmag
#آقای_دکتر_علیرضا_نفیسی
#آقای_مهندس_مجتبی_فرهنگ
#مرکز_بررسی_مسائل_فرهنگی
#معاونت_راهبردی_سازمان_تبلیغات_اسلامی
🌐کانال حکمرانی فرهنگی
🆔 @Cultural_governance
فایل ارایه.pdf
68.7K
🔸امشب ساعت 19.30 با حضور خانم دکتر رایگانی و اقای دکتر نفیسی یک نشست حول ماهیت و فرآیند تحول در شورا عالی انقلاب فرهنگی داریم
📌این فایل کلیات ارایه گفت و گو من در نشست امشب خواهد بود.
حکمرانی فرهنگی
ماهیت و فرآیند تحول در شوا امشب ساعت ۱۹:۳٠ گفتگوی زنده در صفحه هاتف https://instagram.com/hatefmag
یاداوری
شروع مراسم و جلسه گفت و گو
New Microsoft Word Document.pdf
337.2K
🔹برای نگارش یک طرح فرهنگی باید ۲۲ مولفه آن تبیین شود
🔹قالب خام نگارش طرح فرهنگی
🔺جهت آموزش به سازمان های فرهنگی به ادمین پیام دهید.
#مدیریت_فرهنگی
#حکمرانی_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
جلسه پنجم.pdf
6.43M
🖊استاندار و شیوه طرح نویسی در فضای ستاد های فرهنگی و اجتماعی
#مدیریت_فرهنگی
#حکمرانی_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
حکمرانی فرهنگی
ماهیت و فرآیند تحول در شوا امشب ساعت ۱۹:۳٠ گفتگوی زنده در صفحه هاتف https://instagram.com/hatefmag
🔸امشب یک سری از مطالب را که نتوانستم در جلسه وبینار ارایه دهم در کانال بارگذاری خواهم کرد👇👇👇
📜اسیب شناسی سند نویسی در سازمان های فرهنگی
📌در حین نگارش سند
🔸عملیاتی و کاربردی نبودن
🔸عدم شناخت دقیق موضوع و مسئله
🔸جامع نبودن و نداشتن شاخصه نواوری
🔸عدم اشاره به شاخص های ارزیابی در سند
📌بعد از نگارش سند
🔸نبودن خط عملیات و لانچر جهت اجرای سند
🔸عدم ارزیابی مطابق با شاخص های ارزیابی
🔸عدم تجربه نگاری عملیات و تولید نکردن دانش ضمنی عملیات ها
📜انواع اسناد درسازمان های فرهنگی
📌نظری شامل
🔸مبنایی
🔸راهبردی
🔸سند تحول
📌کاربردی(فونکسیونل)
🔸طرح نامه 22 مولفه
🔸سند wbs
🔸سند cpm
🔸تجربه نگاری
#سند_نویسی
#حکمرانی_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
رویکرد های نگارش سند تحول در دستگاه ها و ارگان های فرهنگی
✅جمع سپاری یا crowdsourcing
🔸یکی از روش های نگارش سند تحول، استفاده از نظرات شبکه نخبگانی قابل دسترس می باشد. این شبکه نخبگانی می تواند اعضای درون آن سازمان و یا اعضای بیرونی باشند که هردو لایه دارای مزیت های نسبی می باشد. از طرف دیگر برگزاری روش های جمع سپاری خود دارای مدل های متفاوتی می باشد مانند مدل های برگزاری هم اندیشی،نوآوری های باز و...
🔸از مزیت های این رویکرد این می باشد که با استفاده از اجماع نظر مختلف، جامعیت خوبی حاصل می شود اما همین رویکرد دارای آسیب های ذاتی می باشد. در این روش اندیشه تولید شده یک کلاژ می باشد که تمامی اندیشه های مختلف در آن مخلوط شده است و معجون نامرتبی است. اساسا اندیشه های تولید شده از هم اندیشی به علت پرداخت ها و زاویه دید ها متفاوت فاقد محور و روح می باشند و به علت عمق افراطی در موضوعات به لایه کاربرد نمی رسد.
✅شناخت اکوسیستم فرهنگی
🔸در این روش با بررسی کنش های نقش افرینان در حوزه فرهنگ به بررسی اثرگذاری مجموعه های فرهنگی پرداخته می شود و با شناسایی خلا ها و آسیب ها سند تحول را تولید می نماییم.این روش با بررسی برآینداثرگذاری سازمان ها بر مخاطبین بدنبال این هسته که پازل نقش آفرینی مشخص و متمایزی را تعریف نماید.این روش با توجه به اینکه ناظر به شناخت کنشگران فرهنگی و مخاطبین می باشد در هر دو لایه مورد بررسی قرار گیرد.
🔸این روش دارای موانعی می باشدکه قابل برطرف است:
🔹اول اینکه غالب شناخت ستاد ها و سازمان های فرهنگی براساس گزارشات تهیه شده توسط خود سازمان ها، در این روش رخ میدهد که منبع صحیحی برای فهم واقعی باز اثرگذاری کار ها و کیفیت چگونگی کار را مشخص نمی کند(اگر بخواهیم یک شناخت صحیح از سازمان ها داشته باشیم باید طرح نامه،نظرسنجی مخاطبین،سامانه و یا سایر منابع دیگر برای شناخت فعالیت های آن سازمان را داشته باشیم)
🔹همچنین اشکالی دوم در این روش می باشد این است که برای شناخت اکوسیستم باید به مصرف کننده و مخاطب نهایی طرح فرهنگی دسترسی داشته باشیم تا اثر گذاری برنامه را درک کنیم که این دسترسی تا حدودی غیر قابل دسترس است
✅مبتنی بر اندیشه شناسی رهبری
🔸مقام معظم رهبری به عنوان محل رجوع؛ جهت انتخاب تکلیف، مسلما از فضای حقیقی کشور دید بهتری نسبت به دیگران دارند.در این روش با مبنا قرار دادن بیانات رهبری منشور فکری ایشان را در موضوع فرهنگ یا یا یکی از عرصه های کار فرهنگی اسخراج نموده و این سند را محور تحول قرار می دهیم.
🔸این روش از دو ناحیه ممکن است اسیب پذیر شود:
🔹اولا آیا دارای روش پژوهش در اندیشه رهبری هستیم یا خیر؟ یا بدون هیچ روشی می خواهیم با اندیشه ایشان مواجهه کنیم؟
🔹ثانیا ممکن است در انتهای مسیر گزاره های اخباری رهبری استخراج شود که به حکم وضعی، تکلیفی و عملیاتی نرسد
#سند_نویسی
#حکمرانی_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
رویکرد های نگارش سند تحول در دستگاه ها و ارگان های فرهنگی
✅براساس نظام مسایل فرهنگی کشور
🔸در این روش در گام نخست، مبتنی بر پایش های و آسیب شناسی وضعیت اجتماعی و فرهنگی گزارشاتی در سطوح ملی و استانی تهیه می شود. باید با استفاده از تکنیک های مساله شناسی،هر مشکل ریشه یابی شود و با طراحی ایده های نوارانه تولید راهکار صورت گیرد که غالبا این گزارشات به این مرحله نمی رسند و در لایه آمار و ارقام باقی می مانند ثانیا در حوزه دانش مساله شناسی ضعیف اساسی داریم (کلا 6 جلد کتاب بیشتر در حوزه مساله شناسی وجود ندارد که غالبا گفتمانی اند و به لایه روش نمیرسند)
خط عملیات فرهنگی محلات و مردم هستند شاید این اسناد برای سیاست گذاری کلی خوب باشد اما اساسا در میدان ها که دارای توابع متغیر زیادی می باشند فایده ای ندارد
✅آسیب شناسی سازمانی
🔸این رویکرد مبتنی بر این است که با استفاده از قدمت و تاریخچه سازمان براساس نظرات کارشناسان درونی و یا ادوار سازمانی این کار را انجام دهیم.هرچند این رویکرد قابل ملاحضه است اما صرف او در هندسه فرهنگی کشور ممکن است اثری نداشته باشد
🔸انتظار این بود که در طرح، فصل و بخشی به «آسیبشناسیِ گذشته» اختصاص مییافت و مسیر پیمودهشده، تحلیل میشد و «چالشها/ غفلتها/ لغزشها»، آشکار میشدند، نه اینکه به ناگهان، «بایدها و نبایدها» به میان آیند و هر آنچه که در گذشته رخ داده است، نادیده انگاشته شود.
🔸 ما با یک «ساختار نوپدید» مواجه نیستیم که در نقطۀ آغاز حیات خود قرار داشته باشد، بلکه این ساختار، همزاد انقلاب است و دههها، «تجربههای متراکمِ درست و نادرست» دارد. طرح تحوّل باید در چنین «زمینه»ای متولّد شود و از متن «مسألهها و معضلههای این مسیر طولانی»، سربرآورد، نه اینکه «بیتاریخ» و «معلّق»، در برابر مخاطب بنشیند و یکباره، مدینۀ فاضلۀ خویش را تصویر نماید.
#سند_نویسی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance
🔸نقد های سند شورای عالی انقلاب فرهنگی
#قسمت_اول
🖊در بررسی اندیشه رهبری 26 مدل اجماع دارد مانند شورا،قرارگاه،شبکه و ... در سند باید در ابتدا به این مساله اشاره میشد که تفاوت شورای عالی انقلاب فرهنگی با قرارگاه فرهنگی چیست؟شورا عالی به عنوان قرارکاه فرهنگی چیست وچه باید باشد ؟سند خیلی بر روی بخش های سلبی خود فکر نکرده است.این سند بر روی دوگانگی قرارگاه یا اداره فرهنگی نتوانسته است پاسخی دهد
🖊شورا نمی داند که می خواهد حکمرانی فرهنگی را به صورت جمهوریت مدیریت کند یا به صورت رویکرد تمرکز قدرت و به عنوان دستگاه فصل الخطاب گر.اگر شورای عالی انقلاب فرهنگی خواهان قدرت است این قدرت در سند یک قدرت خواهی حداقلی است و اهرم های الزام اور را ذیل خود نیاورده است
🖊سند شورای عالی انقلاب فرهنگی هر فصل آن نیازمند نگارش یک سند عملیات است.اساسا اسناد تحول، اسنادی نیمه کاربردی است که باید برای ان سند عملیاتی نگارش نمود.ایا قرار است برای نگارش اسناد کاربردی و عملیاتی ساختاری شکل گیرد؟
🖊در سند شورا عالی فرهنگی هیچ اشاره ای با مسایل زیر نشده است
ادغام نهاد های فرهنگی،بودجه ریزی،ارتباط شورای عالی انفلاب با 21 شورای عالی دیگر،نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع فضای مجازی (چرای این موضوعات دلیل دارد)
🖊رویکرد نگارش سند مبتنی بر نظرات اقا در مورد شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمع سپاری می باشد و از سایر رویکرد های دیگر جهت نگارش سند استفاده نشده است.شاید روش اسیب شناسی شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مهمترین رویکرد هایی می باشد که جای خالی ان خیلی حس می شود
🖊در یک بخش مجزا باید به صورت خلاصه کنش و فعل های شورای عالی انقلاب فرهنگی نگارش شود مثلا شورای عالی انقلاب می خواهد شبکه سازی،ارزیابی،رصد و سایر کنش های که می خواهد انجام دهد را مشخص نماید.(سازمان ها 32 کنش و فعل از خود بروز می دهند)
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
🔅کانال حکمرانی فرهنگی🔅
🆔 @Cultural_governance