eitaa logo
دروس الشباب
394 دنبال‌کننده
122 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
نام کتاب مآثر آثار.استاد حسن حسن زاده آملی.ج1ص379: ▫️عدد إسم جمله موجودات ▫️ ضرب در شش نمای ای استاد ▫️یک بیفزای و جمله را در ده ▫️ ضرب کن حاصل آنچه روی بداد ▫️تا توانی از آن بیفکن بیست ▫️هین ببین تا از او چه می ماناد ▫️آن عدد را به یازده ضرب کن ▫️ این به نام علی درست افتاد 🟢استاد حسن زاده می فرمایند: این اختصاص به عدد 6 ندارد،.... اینگونه امور استحسانی دلیل بر حجیت قول امامیه نیست؛آنان در امامت براهین قاطعه قرآنی و برهانی و عرفانی دارند. و این دو بیت در تعمیم قاعده فوق بهتر گفته شده است: ▫️علی بینی بهر اسمی معین ▫️ بکن همچند اعدادش در این فن ▫️بیفزا یک بکن در عشر مضروب ▫️بطرح بیست بر،بر یازده زن 🔵إبن أحمد: به جای عدد شش هر عدد زوجی را می توان گذاشت. ولی عدد فرد در همه موارد جور در نمی آید. میلاد علیه السلام مبارک. مطالب، با ذکر ، مانعی ندارد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
سید نعمت الله جزایری کتابی دارد که دربارۀ اسمش سه نقل است: الف- مسكن الشجون في وجوب الفرار من الطاعون. (خود سید در زهر الربیع این عنوان را نوشته است.) ب- مسكن الشجون في جواز الفرار من الطاعون (سید بحر العلوم در کتاب تحفة العالم فی شرح خطبة المعالم این عنوان را نوشته است.) ج- مسكن الشجون في حكم الفرار من الوباء و الطاعون‏ (آقابزرگ تهرانی در الذریعه این عنوان را نوشته است.) آقابزرگ محتوای کتاب را چنین گزارش نموده است: باب اول: مرگ و حقیقت آن باب دوم: مبادی طاعون باب سوم: حکم فرار از آن باب چهارم: در توضیح اجل (سررسید عمر) باب پنجم: وظیفۀ مسئولین حکومتی و علماء در زمان وقوع چنین رویدادهایی چیست؟ انگیزه سید از نوشتن این کتاب: در سال 1102 در روم وبا و طاعون و مرگ مفاجات زیاد شد و به استامبول و شامات و بغداد و عتبات عالیات و خوزستان و بصره و حویزه و دورق هم رسید و بسیاری از بزرگان و علماء را به کام مرگ کشاند به حدی که این سال را «عام الحزن» (سال اندوه) نام نهادند. در این سال بسیاری از مردم برای نجات خویش از این مناطق کوچ کردند اما برخی معتقد بودند این مهاجرت و فرار جایز نیست زیرا مخالف ارادۀ الهی و به معنای نارضایتی از تقدیرات خداست. اینان معتقد بودند باید در مردم این مناطق باید در همان شهر و محل خویش بمانند و فرار عملی حرام است. سید نعمت الله جزایری که معتقد بود کوچ کردن و فرار از این مناطق جایز است این کتاب را نوشت تا ثابت کند فرار از مهلکه (جایی که احتمال مرگ می رود) یک واجب عقلی است که با روایات و حکم شرع نیز تأیید شده است. مطالب، با ذکر ، مانعی ندارد. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
230209_002.MP3
18.76M
با موضوع : تبیین نظریه ولایت فقیه با عنایت به کتاب حاکمیت در اسلام مرحوم آیت الله موسوی خلخالی 🔹سخنران : حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد (استاد دروس خارج) 📆 زمان: پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه ⏰ ساعت: ۱۰ صبح 🕌 مکان: مدرسه سلیمانیه 🕌حوزه علمیه خراسان مدرسه سطح چهار ┏━━━━━━━📚┓ https://b2n.ir/g62934 ┗📚━━━━━━━
امشب ساعت 21 همه با هم:
: از علیه السلام: ▫️و اما حق زن بر شوهر آنست كه بدانى كه حق سبحانه و تعالى زن را آفريده است كه تو به یاری او آرامش یابی و مایۀ انس تو باشد. پس بايد بدانى كه همسرت نعمتى الهی است که به تو داده است پس بايد كه او را گرامى دارى و با او با مدارا و نرمی رفتار كنى. و هرچند حقی که تو بر گردن او داری بزرگتر است از حق او بر تو؛ و لی بر تو واجب است كه بر او رحم كنى زيرا كه او اسير توست (تا زنده است در خانه توست و به جايى نمى‏تواند رفت و به کس دیگری امید ندارد) و بايد كه خوراك و پوشاک او را (به قدر متعارف) تأمین کنی و اگر مرتکب جهالت شد باید او را عفو نمایی. 🟢توضیح واژۀ : چون حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام زن را به تشبیه نمود که در دست شوهرش گرفتار است، لازم است این واژه را بیشتر توضیح دهم: «أَسْر» یعنی: بستن كسى با زنجير و طناب. مثلا می‌گويند: أَسَرْتُ‏ القتبَ يعنى زين و برگ را بر پشت مركب بستم. را هم بدین مناسبت اسير ناميده‏اند كه مقيّد و محدود مى‏شود. با استفاده از: معجم المقاييس اللغة ج‏1 107 نوشتۀ: ابن فارس https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام: در جریان مناظره ای که در حضور مأمون صورت گرفته بود، یکی از دانشمندان حديث (از اهل سنت) گفت: از پيغمبر (ص) رسيده است كه فرمود: «ابو بكر و عمر دو سيد پيران اهل بهشتند.» مأمون گفت: «اين محال است زيرا كه در بهشت مرد پير نيست. و روايت شده است كه اشجعيه كه زن پيرى بود در نزد پيغمبر (ص) بود؛ آن جناب فرمود: عجوزه داخل بهشت نمي شود. آن زن گريه كرد. پيغمبر (ص) فرمود: همانا خدا فرموده است‏ إِنَّا أَنْشَأْناهُنَّ إِنْشاءً فَجَعَلْناهُنَّ أَبْكاراً عُرُباً أَتْراباً (همانا زنان دنيا را (باز) ایجاد خواهیم کرد و سپس آنها را به صورت دختران دوشيزه و باکره قرار خواهیم داد.) يعنى هر گاه شوهر نزد آنها رود آنها را بكر خواهد يافت. پس اگر شما مى‏پنداريد كه ابو بكر چون داخل بهشت شود جوان مى‏شود خودتان روايت كرده‏ايد كه پيغمبر (ص) فرمود حسن و حسين دو سيد جوانان اهل بهشتند از اولين و آخرين و پدر آنها بهتر است از آنها». کتاب: عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص187 https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
شعار غلط : اگر کسی فقط دو بچه بیاورد و آنها سالم و زنده بمانند و آنها نیز صاحب دو فرزند شوند، خواهد ماند؛ زیرا: یکی و دیگری می شود. در حالی که: 1- برخی از این فرزندان نمی مانند 2- برخی دیگر نمی کنند 3- برخی دیگر نمی شوند 4- برخی دیگر می آورند 5- از دو فرزند می آورند سؤال: اگر این روند ادامه پیدا کند؛ و و ما و از آنِ ..... ؟ https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
17.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بفرمایید آغوش رایگان... واقعاً دیدنیه👌 🌏 👇 🆔 @takhribchi110
البلاغه نهج البلاغة خطبه1 دربارۀ ترکیب بدن انسان از 4 چیز (اخلاط اربعه یا طبایع اربعه): نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 42 صفة خلق آدم عليه السلام‏ 1- ثُمَّ جَمَعَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَزْنِ الْأَرْضِ وَ سَهْلِهَا وَ عَذْبِهَا وَ سَبَخِهَا تُرْبَةً سَنَّهَا بِالْمَاءِ حَتَّى خَلَصَتْ وَ لَاطَهَا بِالْبِلَّةِ حَتَّى لَزَبَتْ فَجَبَلَ مِنْهَا صُورَةً ذَاتَ أَحْنَاءٍ ....... ثُمَّ نَفَخَ فِيهَا مِنْ رُوحِهِ- [فَتَمَثَّلَتْ‏] فَمَثُلَتْ إِنْسَاناً ذَا أَذْهَانٍ ..... وَ جَوَارِحَ يَخْتَدِمُهَا وَ أَدَوَاتٍ يُقَلِّبُهَا وَ مَعْرِفَةٍ يَفْرُقُ بِهَا بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ وَ الْأَذْوَاقِ وَ الْمَشَامِّ وَ الْأَلْوَانِ وَ الْأَجْنَاسِ مَعْجُوناً بِطِينَةِ الْأَلْوَانِ الْمُخْتَلِفَةِ- وَ الْأَشْبَاهِ الْمُؤْتَلِفَةِ وَ الْأَضْدَادِ الْمُتَعَادِيَةِ وَ الْأَخْلَاطِ الْمُتَبَايِنَةِ مِنَ الْحَرِّ وَ الْبَرْدِ وَ الْبَلَّةِ وَ الْجُمُودِ- بنابر گفتۀ اطبای سنتی جسم انسان مرکب از 4 طبع است: آب، باد، خاک و آتش البته فهم اینکه منظور از این 4 طبع چیست و آیا منظور همین آب و خاک و آتش و باد معروف است؟ یا اینکه این 4 مورد، معنای اصطلاحی خاصی دارند؟ ابن سینا این مطلب را در شفا به خوبی توضیح داده و معلوم می شود که خنده بر این مطلب به خاطر نفهمیدن معنای اصطلاحی این واژگان و از روی جهل است. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از عزیزی
درنگی در کتاب جواهر البلاغه https://jap.isca.ac.ir/article_4033.html