eitaa logo
دروس الشباب
395 دنبال‌کننده
122 عکس
25 ویدیو
53 فایل
محور مباحث این کانال، علوم اسلامی و دروس حوزوی است. باز ارسال مطالب با ذکر آدرس کانال، مجاز است. ارتباط با ادمین: @Ebn_Ahmad
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از میراث فقاهت خراسان
230209_002.MP3
18.76M
با موضوع : تبیین نظریه ولایت فقیه با عنایت به کتاب حاکمیت در اسلام مرحوم آیت الله موسوی خلخالی 🔹سخنران : حجت الاسلام والمسلمین زمانی فرد (استاد دروس خارج) 📆 زمان: پنج شنبه ۲۰ بهمن ماه ⏰ ساعت: ۱۰ صبح 🕌 مکان: مدرسه سلیمانیه 🕌حوزه علمیه خراسان مدرسه سطح چهار ┏━━━━━━━📚┓ https://b2n.ir/g62934 ┗📚━━━━━━━
امشب ساعت 21 همه با هم:
: از علیه السلام: ▫️و اما حق زن بر شوهر آنست كه بدانى كه حق سبحانه و تعالى زن را آفريده است كه تو به یاری او آرامش یابی و مایۀ انس تو باشد. پس بايد بدانى كه همسرت نعمتى الهی است که به تو داده است پس بايد كه او را گرامى دارى و با او با مدارا و نرمی رفتار كنى. و هرچند حقی که تو بر گردن او داری بزرگتر است از حق او بر تو؛ و لی بر تو واجب است كه بر او رحم كنى زيرا كه او اسير توست (تا زنده است در خانه توست و به جايى نمى‏تواند رفت و به کس دیگری امید ندارد) و بايد كه خوراك و پوشاک او را (به قدر متعارف) تأمین کنی و اگر مرتکب جهالت شد باید او را عفو نمایی. 🟢توضیح واژۀ : چون حضرت زین العابدین امام سجاد علیه السلام زن را به تشبیه نمود که در دست شوهرش گرفتار است، لازم است این واژه را بیشتر توضیح دهم: «أَسْر» یعنی: بستن كسى با زنجير و طناب. مثلا می‌گويند: أَسَرْتُ‏ القتبَ يعنى زين و برگ را بر پشت مركب بستم. را هم بدین مناسبت اسير ناميده‏اند كه مقيّد و محدود مى‏شود. با استفاده از: معجم المقاييس اللغة ج‏1 107 نوشتۀ: ابن فارس https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
به مناسبت ولادت حضرت علی اکبر علیه السلام: در جریان مناظره ای که در حضور مأمون صورت گرفته بود، یکی از دانشمندان حديث (از اهل سنت) گفت: از پيغمبر (ص) رسيده است كه فرمود: «ابو بكر و عمر دو سيد پيران اهل بهشتند.» مأمون گفت: «اين محال است زيرا كه در بهشت مرد پير نيست. و روايت شده است كه اشجعيه كه زن پيرى بود در نزد پيغمبر (ص) بود؛ آن جناب فرمود: عجوزه داخل بهشت نمي شود. آن زن گريه كرد. پيغمبر (ص) فرمود: همانا خدا فرموده است‏ إِنَّا أَنْشَأْناهُنَّ إِنْشاءً فَجَعَلْناهُنَّ أَبْكاراً عُرُباً أَتْراباً (همانا زنان دنيا را (باز) ایجاد خواهیم کرد و سپس آنها را به صورت دختران دوشيزه و باکره قرار خواهیم داد.) يعنى هر گاه شوهر نزد آنها رود آنها را بكر خواهد يافت. پس اگر شما مى‏پنداريد كه ابو بكر چون داخل بهشت شود جوان مى‏شود خودتان روايت كرده‏ايد كه پيغمبر (ص) فرمود حسن و حسين دو سيد جوانان اهل بهشتند از اولين و آخرين و پدر آنها بهتر است از آنها». کتاب: عيون أخبار الرضا عليه السلام ؛ ج‏2 ؛ ص187 https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
شعار غلط : اگر کسی فقط دو بچه بیاورد و آنها سالم و زنده بمانند و آنها نیز صاحب دو فرزند شوند، خواهد ماند؛ زیرا: یکی و دیگری می شود. در حالی که: 1- برخی از این فرزندان نمی مانند 2- برخی دیگر نمی کنند 3- برخی دیگر نمی شوند 4- برخی دیگر می آورند 5- از دو فرزند می آورند سؤال: اگر این روند ادامه پیدا کند؛ و و ما و از آنِ ..... ؟ https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
17.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 بفرمایید آغوش رایگان... واقعاً دیدنیه👌 🌏 👇 🆔 @takhribchi110
البلاغه نهج البلاغة خطبه1 دربارۀ ترکیب بدن انسان از 4 چیز (اخلاط اربعه یا طبایع اربعه): نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 42 صفة خلق آدم عليه السلام‏ 1- ثُمَّ جَمَعَ سُبْحَانَهُ مِنْ حَزْنِ الْأَرْضِ وَ سَهْلِهَا وَ عَذْبِهَا وَ سَبَخِهَا تُرْبَةً سَنَّهَا بِالْمَاءِ حَتَّى خَلَصَتْ وَ لَاطَهَا بِالْبِلَّةِ حَتَّى لَزَبَتْ فَجَبَلَ مِنْهَا صُورَةً ذَاتَ أَحْنَاءٍ ....... ثُمَّ نَفَخَ فِيهَا مِنْ رُوحِهِ- [فَتَمَثَّلَتْ‏] فَمَثُلَتْ إِنْسَاناً ذَا أَذْهَانٍ ..... وَ جَوَارِحَ يَخْتَدِمُهَا وَ أَدَوَاتٍ يُقَلِّبُهَا وَ مَعْرِفَةٍ يَفْرُقُ بِهَا بَيْنَ الْحَقِّ وَ الْبَاطِلِ وَ الْأَذْوَاقِ وَ الْمَشَامِّ وَ الْأَلْوَانِ وَ الْأَجْنَاسِ مَعْجُوناً بِطِينَةِ الْأَلْوَانِ الْمُخْتَلِفَةِ- وَ الْأَشْبَاهِ الْمُؤْتَلِفَةِ وَ الْأَضْدَادِ الْمُتَعَادِيَةِ وَ الْأَخْلَاطِ الْمُتَبَايِنَةِ مِنَ الْحَرِّ وَ الْبَرْدِ وَ الْبَلَّةِ وَ الْجُمُودِ- بنابر گفتۀ اطبای سنتی جسم انسان مرکب از 4 طبع است: آب، باد، خاک و آتش البته فهم اینکه منظور از این 4 طبع چیست و آیا منظور همین آب و خاک و آتش و باد معروف است؟ یا اینکه این 4 مورد، معنای اصطلاحی خاصی دارند؟ ابن سینا این مطلب را در شفا به خوبی توضیح داده و معلوم می شود که خنده بر این مطلب به خاطر نفهمیدن معنای اصطلاحی این واژگان و از روی جهل است. https://eitaa.com/DUROUS_ALSHABAB
هدایت شده از عزیزی
درنگی در کتاب جواهر البلاغه https://jap.isca.ac.ir/article_4033.html
بر است؟ انجام واجبات و ترک حرام ها در مقابل نعمت و است. توضیح: 1- کسی که عقل ندارد () بر گردن او نیست. 2- کسی که سلامت جسمی ندارد (روزه داری برای او ضرر دارد) روزه بر او . به عبارت دیگر: عاقل بودن و سالم بودن جسم از شرط های اولیۀ واجب شدن روزه و بلکه از شرط های اساسی تمامی واجبات و حرام های الهی است. تکلیف: 1- عاقل بودن 2- قدرت داشتن بر انجام تکلیف 3- بالغ بودن 4- اختیار داشتن نتیجه: گرفتن چند نعمت است: 1- نعمت عقل 2- نعمت طول عمر به اندازه ای که به سن بلوغ برسیم و بتوانیم آخرت خویش را آباد کنیم. 3- سلامتی 4- اختیار و رهایی از قدرتی که ما را بر کارهای ناشایست وادار کند. نتیجه: روزه خواری علنی و لو به بهانۀ ضرر داشتن روزه، فراموش کردن نعمت عقل و آزادی و طول عمر است. و اولیۀ تکلیف @DUROUS_ALSHABAB