eitaa logo
مدرسه فقهی مدیریت اسلامی
991 دنبال‌کننده
901 عکس
9 ویدیو
2.3هزار فایل
کانال مدرسه فقهی مدیریت اسلامی تابع بنیاد فقهی مدیریت اسلامی-حوزه علمیه قم ارائه دروس خارج: فقه الادارة اصول فقه الادارة تفسیر مدیریتی قرآن کریم انعکاس اخبار کرسی‌های نظریه‌پردازی و رسالات اجتهادی وب سایت مدرسه: https://fiim.ir/feqhi-school/
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر ترتیبی مدیریتی درس 3و4.MP3
24.39M
🎙 ترتیبی قرآن کریم، سوره مبارکه آل عمران 📍صورتگری و تصویر پردازی 💠 استاد: حضرت آیت الله قوامی دام‌ظله 🔰 جلسه ۳ و ۴ 🗓 شنبه 99/7/12 https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
فقه الاداره 17و18.docx
18.9K
یکشنبه13/7/99-16 صفر 1442 - 4 اکتبر 2020 – درس17و 18فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400) اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام 1-حیوة طیبه 51 2-مدینه طیبه33 6 – زوجه طیبه و زوج طیب12 متعه دارو است نه غذا یعنی مرهمی براسیبهای اجتماعی است و ضد زنا است شوینده زنا است و لی ازدواج دائم یک غذای سالم و کامل است و نیز اخبار بازدارنده در متعه کم نیستند مثل این که معصوم میفرماید برای جایگاه های خطیر اجتماع صلاح نیست یا فواجر نوعا گرایش به متعه پیدا میکنند یا این که بحث اولویت داری نیست و این که سراغ اَبکار نباید رفت ( اتقوالله من الاَبکار ) و امثال ذلک که ما نام بازدارنده برآن میگذاریم یعنی اخبار بازبرنده کمتر داریم که تشویق کننده به متعه باشد بله شرائط متعه را معصوم تعلیم و اعلام میکند مثل پزشکی که نسخه می پیچد ولی تشویق نمی کند زیرا به دارو تشویق نمی کنند بله بازار آزاد است شبیه بلکه نوعی تجارت است باید تراضی باشد وتشبیه جالب تر اینکه مثل اماء است یعنی ازداوج با کنیزان که هم حکمند لذا احکام متعه با احکام نکاح با کنیزان به شکل موقت خیلی شبیهند در عده و مهر و شهود و اذن ولی و... لذا همین تشبیه نشان گر درجه دو بودن متعه دارد که نباید ترویج و تشویق شود ولی به عنوان دارو به آن نیاز هست . واکنون ادامه اخبار باب : 202 محمد بن إسماعيل بن بزيع قال: سألت أبا الحسن ع هل يجوز للرجل أن يتمتع من المملوكة بإذن أهلها و له امرأة حرة قال نعم إذا رضيت الحرة و قلت الرجل يتزوج المرأة متعة سنة أو أقل أو أكثر
فقه الاداره 19و20.docx
23.7K
2شنبه14/7/99-17 صفر 1442 - 5 اکتبر 2020 – درس19و 20فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400) اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام 1-حیوة طیبه 52 2-مدینه طیبه34 6 – زوجه طیبه و زوج طیب13 طلاق نقش مقابل متعه را در باب خانواده دارد یعنی یک دارو و یا داغ و درفش نهایی وآخرین تیر ترکش را دارد که هیچ راهی برای صلح و سازش وجود ندارد و مدینه طیبه و بیوت طیبه نیاز به چنین دارو ودر مانی دارد طلاق از خبائث نیست والا حلال نمیشد ( یحل لهم الطیبات و یحرم علهیم الخبائث) ولی دارویی تلخ و شبیه جام زهر است که ناچارا باید نوشید تا فرصت برای زندگی ملائم جدید پیدا شود طلاق مثل متعه میتواند خانمان برانداز باشد اگر مراعات شیوه های سخت گیرانه آن نشود و ابزار بوالهوسان و جهال قرار گیرد و میتواند بیوت طیبه را ترمیم و تجدید کند وتبدیل به احسن نماید به این شرط که امامت مدینه طیبه سریعا برای نمامی اطراف آسیب دیده علی السویه به فکر زندگی آرام جدید باشد تا فرزندان طلاق بد عاقبت نشوند و مادر آنها نیز تا پایان بی سرپرست نماند و در فرهنگ پیشرفته ای که در مدیبنه طیبه حاکم است بلا فاصله بعد از انقضاء عده مشروعه به خانه دلخواه خود بپیوندد و سر بلندی او محفوظ بماند و این از وظائف اصلی امام است که بدون فوت وقت به جبران استخوان شکسته شده همت کند و مدینه طیبه یک خانه بی تلائم را به دوخانه متلائم تبدیل میکند و زندگی پاک تر و زیباتر میشود ولی طلاق هم چنان مبغوض است و مطلوب نیست و فقط چاره ناچاران است این آنی است که نصوص با
حجه الاسلام جناب آقای سعادتی دام عزه از اینکه مدیریت داخلی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی را در آغاز گام دوم این بنیاد فاخر پذیرفته اید صمیمانه تشکر میکنم ✍ @qavami
فقه الاداره 21و22.docx
20.2K
3شنبه15/7/99-18 صفر 1442 - 6 اکتبر 2020 –درس21و 22فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400) اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام 1-حیوة طیبه 52 2-مدینه طیبه34 7- لباس مدینه طیبة2 لباس در مدینه طیبه از ارکان است لباس را هداوند نازل کرده و هدیه به انسانها نموده تا از دیگر موجودات متمایز باشد عیوب او را بپوشاند و زینت و علامت شخصیت او گردد پوشیدگی علامت بهشتیان و برهنگی علامت اخراج از بهشت است جامعه روبرهنگی جامعه پشت به بهشت و روبه آتش وجاهلیت است یعنی لباس نماد تمدن عدن وطوبی است و برهنگان مثل شیطان و با نقشه او از رانده شدگان از بهشت هستند واین آنچه بود که در نوبت قبل که نوبت اول بود از آیات قرآن متوجه شدیم و این که لباس از آیات خدا است و لباس تقوی که لباس حفاظت دل از پلیدیها است بهترین لباس است لباس بزم النحل : 14 وَ هُوَ الَّذي سَخَّرَ الْبَحْرَ لِتَأْكُلُوا مِنْهُ لَحْماً طَرِيًّا وَ تَسْتَخْرِجُوا مِنْهُ حِلْيَةً تَلْبَسُونَها وَ تَرَى الْفُلْكَ مَواخِرَ فيهِ وَ لِتَبْتَغُوا مِنْ فَضْلِهِ وَ لَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ او كسى است كه دريا را مسخّر (شما) ساخت تا از آن، گوشت تازه بخوريد؛ و زيورى براى پوشيدن (مانند مرواريد) از آن استخراج كنيد؛ و كشتيها را مى‏بينى كه سينه دريا را مى‏شكافند تا شما (به تجارت پردازيد و) از فضل خدا بهره گيريد؛ شايد شكر نعمتهاى او را بجا آوريد! (14) فاطر : 12 وَ ما يَسْتَوِي الْبَحْرانِ هذا عَذْبٌ فُراتٌ سائِغٌ شَرابُهُ وَ هذا مِلْحٌ أُجاجٌ وَ مِنْ كُلٍّ تَأْكُلُونَ لَحْماً
فقه الاداره 23و24.docx
32.7K
4شنبه16/7/99-19 صفر 1442 - 7 اکتبر 2020 –درس23و 24فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400) اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام 1-حیوة طیبه 53 2-مدینه طیبه35 7- لباس مدینه طیبة3 یک نوع لباس از دریا به عنوان حلیه استخراج میشود که نشان از جواز حلیه لباس است یعنی زیبایی و جمال و زیوری که با لباس است به شکل مروارید و مرجان و یا نوع پوشش گیاهی زیر دریا که ظرفیت تبدیل به لباس در صنعت پوشاک و منسوجات دارد نوبت قبل با دوآیه مشابه در نحل و فاطر به مضمون فوق آشنا شدیم والبته بانوان در حلیه نشات یافته اند یعنی شاکله آنان حلیه است ( ینشا فی الحلیه ) ( زخرف) و مردان از این نظر شدید نیستند مگر انحراف جنسی داشته باشند لذا حلیه مستخرجه دریایی اولا و بالذات برای لباس زنان است و اما لباس رزم هم با تعلیم خداوند سامان میگیرد که ( صنعه لبوس ) است برای حفاظت در جنگ که به حضرت داوودع تعلیم داده شده است و در کنار لباس محافظ از سرما و گرما محافظ از زخم خصم است وطبق گزارش سوره نحل هر سه نوع توسط خدا جعل و خلق شده است و یک نعمت تمام است تا شکر گزاری و تسلیم و اطاعت را به دنبال داشته باشد شکر به معنای بهره برداری بهینه از نعمت است که تهیه لباس با اصول و حیانی باشد تا عطر عفاف و جمال و جلال و کمال را در مدینه طیبه بتراود عیب پوش و زیبا و امن باشد و نیز باعث اطاعت باشد چون انسان سلیم فطرتا و ذاتا شاکر و مطیع ولی نعمت خود است و چه نعمتی تمام تر از هدیه آسمانی و بهشتی لباس و... و حال ادامه بررسی ظواهر و نصوص :
اصول فقه الاداره 5و6--.docx
27.8K
5 شنبه 17/7/99- 20صفر 1442 – 8 اکتبر 2020 – درس 5و6 اصول فقه الاداره در سال تحصیلی 1399-1400 - مبتنی بردروس فی علم الاصول شهید صدر – حلقه ثالثه – مبحث استصحاب–دلیل روایی بر اثبات حجیت استصحاب – صحیحه اول زراره در نوبت قبل وجه استدلال این صحیحه بر اثبات حجیت استصحاب طرح و شرح شد اکنون به نقد ها وپاسخ نقد ها و وبررسی آنها پرداخته میشود : و بهذا الإسناد عن الحسين بن سعيد عن حماد عن حريز عن زرارة قال: قلت له الرجل‏ ينام‏ و هو على وضوء أ توجب الخفقة و الخفقتان عليه الوضوء فقال يا زرارة قد تنام العين و لا ينام القلب و الأذن فإذا نامت العين و الأذن و القلب فقد وجب الوضوء قلت فإن حرك إلى جنبه شي‏ء و لم يعلم به قال لا حتى يستيقن أنه قد نام حتى يجي‏ء من ذلك أمر بين و إلا فإنه على يقين من وضوئه و لا ينقض اليقين أبدا بالشك و لكن ينقضه بيقين آخر. وجه استد لال: 1- جهت "فقه الروایه " که مقصود از آن را روشن میسازد که ممکن است به دو نقطه یا سوال در این خصوص اشاره نماییم : الف- امام ع چگونه حکم میکنند که اگر بناء بر بقاء وضو در زمان شک گذاشته نشود یقین بحدوث وضو وطهارت سابق نقض میشود در حالی که ظاهرا تنافی بین حکم به ارتفاع وضو در زمان شک و یقین سابق به طهارت وجود ندارد ؟ و خلاصه اینکه چگونه نقض یقین به شک اسناد داده میشود ؟ در حقیقت برای ما سوال است هر چند حکم امام ع را می پذیریم تعبدا . ب- این قول امام "و إلا فإنه على يقين من وضوئه" مشتمل بر اداة شرط است ( کلمه "الا" مرکب از ان و لا است یعنی شرطیه و نافیه) یعنی " وان لم یستیقن انه قد نام" که این جمله شرطیه جوابی دارد