اصول فقه الاداره 5و6--.docx
27.8K
5 شنبه 17/7/99- 20صفر 1442 – 8 اکتبر 2020 – درس 5و6 اصول فقه الاداره در سال تحصیلی 1399-1400 - مبتنی بردروس فی علم الاصول شهید صدر – حلقه ثالثه –
مبحث استصحاب–دلیل روایی بر اثبات حجیت استصحاب – صحیحه اول زراره
در نوبت قبل وجه استدلال این صحیحه بر اثبات حجیت استصحاب طرح و شرح شد اکنون به نقد ها وپاسخ نقد ها و وبررسی آنها پرداخته میشود :
و بهذا الإسناد عن الحسين بن سعيد عن حماد عن حريز عن زرارة قال: قلت له الرجل ينام و هو على وضوء أ توجب الخفقة و الخفقتان عليه الوضوء فقال يا زرارة قد تنام العين و لا ينام القلب و الأذن فإذا نامت العين و الأذن و القلب فقد وجب الوضوء قلت فإن حرك إلى جنبه شيء و لم يعلم به قال لا حتى يستيقن أنه قد نام حتى يجيء من ذلك أمر بين و إلا فإنه على يقين من وضوئه و لا ينقض اليقين أبدا بالشك و لكن ينقضه بيقين آخر.
وجه استد لال:
1- جهت "فقه الروایه " که مقصود از آن را روشن میسازد که ممکن است به دو نقطه یا سوال در این خصوص اشاره نماییم :
الف- امام ع چگونه حکم میکنند که اگر بناء بر بقاء وضو در زمان شک گذاشته نشود یقین بحدوث وضو وطهارت سابق نقض میشود در حالی که ظاهرا تنافی بین حکم به ارتفاع وضو در زمان شک و یقین سابق به طهارت وجود ندارد ؟ و خلاصه اینکه چگونه نقض یقین به شک اسناد داده میشود ؟ در حقیقت برای ما سوال است هر چند حکم امام ع را می پذیریم تعبدا .
ب- این قول امام "و إلا فإنه على يقين من وضوئه" مشتمل بر اداة شرط است ( کلمه "الا" مرکب از ان و لا است یعنی شرطیه و نافیه) یعنی " وان لم یستیقن انه قد نام" که این جمله شرطیه جوابی دارد
فقه الاداره 25و26.docx
29.4K
جمعه18/7/99-21 صفر 1442 - 9 اکتبر 2020 –درس25و 26فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400)
اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام
1-حیوة طیبه 54
2-مدینه طیبه36
7- لباس مدینه طیبة4
امام مدینه طیبه خوش لباس ترین شهروند مدینه که در مواقع ضروری لباس سرداری یا سربازی به تن میکند و از ص حماد بن عثمان قاعده ای استظهار شد که:" خير لباس كل زمان لباس أهله" یعنی نوع لباس به تناسب فرهنگ آن زمان است ولباس هر زمان در زمان دیگر لباس شهرت است که حرام یا مکروه شدید است این قاعده فقهیه اداریه است که رییس مذهب اهل بیت ع آن را انشاء فرمود که قابل تطبیق بر نوع پوشش عرف متشرعه در هر زمان یا زمانه است لباس حریر لباس بهشتیان است اعم از مردان یازنان که در دنیا ویژه بانوان است البته استعمال ابریشم برای آقایان در مرکب و مسکن مانعی ندارد ولباس حدید که لباس رزم است برای مردان از لباس حریر زیبنده تر است زیرا لباس جهاد و مقاومت است لباس حدید در بهشت به لباس حریر تبدیل میشود اعم از سندس یا استبرق که حریر نرم و ضخیم است ولی بانوان در دنیا وآخرت لباس حریر دارند وبعید نیست برای مردان ثروتمند که برای همسران و دختران تهیه نمایند از امام صادق ع آموختیم که لباس صوفیان ظاهرا خشن و باطنا نرم و راحت است برای عوام فریبی و از دست مردم نان خوردن و لی لباس امام ظاهرا نرم و زیبا و شیک و لی باطنا سخت و خشن است تا تدبیر نفس و تدبیر مدینه را به نحو احسن به جا آورد از قرآن استظهار شد که لباس دوزخیان بد بو و...✍️
تفسیر ترتیبی مدیریتی 5و6.docx
25.9K
📚 #تفسیر_مدیریتی ترتیبی قرآن کریم، سوره مبارکه آل عمران
📍حراست از نخبگان در سازمان
💠 استاد:
حضرت آیت الله قوامی دامظله
🔰 #متن جلسه ۵ و ۶
🗓 شنبه 99/7/19
https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
تفسیر 5و6.MP3
33.22M
🎙 #تفسیر_مدیریتی ترتیبی قرآن کریم، سوره مبارکه آل عمران
📍حراست از نخبگان در سازمان
💠 استاد:
حضرت آیت الله قوامی دامظله
🔰 #صوت جلسه ۵ و ۶
🗓 شنبه 99/7/19
https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
جمع بندی تفسیر 5و6.MP3
2.6M
🎙 #تفسیر_مدیریتی ترتیبی قرآن کریم، سوره مبارکه آل عمران
📍حراست از نخبگان در سازمان
💠 استاد:
حضرت آیت الله قوامی دامظله
🔰 جمع بندی جلسه ۵ و ۶
🗓 شنبه 99/7/19
https://eitaa.com/D_bonyadfeghhi1386
فقه الاداره 27و28.docx
30.7K
یکشنبه20/7/99-23 صفر 1442 -11 اکتبر 2020 –درس27و 28فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400)
اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام
1-حیوة طیبه 55
2-مدینه طیبه37
7- لباس مدینه طیبة5
لباس و پوشاک مظهر مدینه طیبه است و حاصل حیات طیبه و ذریه طیبه را نشان میدهد ومدینه را اصولا از نوع پوشش شهروندانش رقم میزنند امام مدینه شدیدا به شکل فردی و سیستمی مراقب لباس مردم و از ابعاد پاکی و پاکیزگی است بین نظافت و طهارت عموم وخصوص من وجه است مطلوب شارع نقطه اشتراک است که " طاهر نظیف" باشد هرشیء در مدینه این دو را باید در خود جمع کند اعم از انسان و لباس و کوچه ها و بیوت و... در حقیقت مصداقی از کلمه طیبه میشود مصداقی از کلمة الله میشود از جمله لباس که موضع بحث ما است که باید طاهر نظیف یعنی " پاک پاکیزه" باشد البته " پاک غیر پاکیزه" و " غیرپاک پاکیزه " هم به عنوان دو نقطه افتراق ، تصور دارد و لی مطلوب و مقصد شارع نیست مناسب مدینه طیبه نیست لذا امام مدینه باید براین نقطه اشتراک متمرکز شود و نظام مدینه را به این سمت سوق دهد و برنامه ریزی داشته باشد البته طهارت در لغت اعم از نظافت است و لی در اصطلاح ، طهارت ویژه ،محصول طهارات ثلاث است و البته میتوان مدینه طیبه را طاهره دانست که نظیف هم باشد مثل مساجد که باید طاهر و نظیف باشند و یادمان نرفته که نظافت مورد نظر شارع از ایمان نشات گرفته است و خداوند مومن نظیف را دوست دارد این ها راهبر دهای نبوی است و البته لباس زیبا و معصفر لباس شهرت نیست رسول خداص که امیر الم
هدایت شده از سید صمصام الدین قوامی
بسم الله الرحمن الرحیم
دیروز در پایان درس فقه الاداره مراسم تودیع و تکریم مدیران داخلی بنیاد فقهی مدیریت اسلامی با مراعات رفتار سازمانی شایسته انجام گرفت از حجج اسلام قزی و سعادتی دام عزهم مدیران سابق و جدید که این صحنه فاخر را آفریدند تشکر میشود . دوره مدیریت آقای قزی دوران شکوفایی بنیاد بود و آقای سعادتی دوره بالندگی را آغاز خواهند نمود فراموش نکنیم که در افق چشم انداز 1410 این بنیاد ،تربیت چهل مجتهد نظریه پرداز در عرصه مدیریت اسلامی به چشم میخورد که نظامات پژوهشی ، پرورشی ، آموزشی و اداری بنیاد در این جهت بسیج شده اند ومدیریت محترم جدید بر شتاب وشدت این بسیج خواهد افزود انشا الله ✍️
@Qavami
فقه الاداره 29و30.docx
44K
2شنبه21/7/99-24 صفر 1442 -12 اکتبر 2020 –درس29و 30فقه الاداره – فقه برنامه ریزی – پردازش نظام برنامه ریزی – درجه بندی اهداف نظام برنامه ریزی – (سال تحصیلی 1399-1400)
اهداف دنیوی نظام برنامه ریزی اسلام
1-حیوة طیبه 56
2-مدینه طیبه38
7- لباس مدینه طیبة6
استطهار شد که: پوشیدن لباس نو دعایی دارد که دارای ملاکات عیب پوشی ، تجمل و تزین بین مردم مدینه است بین تجمل و تزین فرق است ظاهرا زیبایی و آراستگی لباس ملاک است که "زیبایی" به رنگ و شکل و تزین به نظم و تمیزی و اندازه بودن ، گشاد و تنگ نبودن و امثال آن است و جالب است که معصوم در قالب دعا ملاکات لباس مطلوب شرع را ارائه میدهد مثل ادعیه صحیفه سجادیه که مهندسی و معماری مدینه فاضله است . لباس اعم از انگشتر و کفش و جوراب است به خلاف ثوب که لباس متداول و متبادر است با ویژگی پوشانندگی کل بدن . ولذا برای انگشتر، نگین عقیق توصیه معصوم است زیرا ضد نفاق است و البته نگه داری عقیق نافی فقر است و به یاد بیاوریم که علامت مومن تختم به یمین است و اصولا اصحاب الیمین در لباس برتری را به یمین میدهند که دارای میمنت گردد مثل این توصیه معصوم که در آوردن کفش از پای چپ شروع شود ولی به پا نمودن ان از پای راست آغاز گردد و اینکه انگشتر به دست راست باشد این ها نه تنها علامت مومن که علامت مدینه طیبه است همین علامات است که تبدیل به علامات و امارات حیات طیبه میشود و معصوم همه چیز را دیده است جلد شش کافی شریف به لباس اختصاص داده شده است ک ابواب آن بسیار متنوع است مثلا در رنگ ، زردی فاقع را در کفش توصیه مینماید که زردی است چشم نواز نه