هدایت شده از بسلام آمنين
#یادداشت_۱۶۵
۱۷ خرداد ۱۴٠۳/ سال چهارم
مک دونالد یا اکبر جوجه یا....؟!؟!
مکدونالد، شرکت آمریکایی فستفودهای زنجیرهای است که در سال ۲۰۲۱ با بیش از ۴۰٬۰۰۰ شعبه در ۱۰۰ کشور جهان، روزانه به ۶۹ میلیون مشتری خدمات داده است. این شرکت، کار خود را از ۸۴ سال پیش در نیویورک شروع کرد(اینجا).
مدل خُرد و داخلی اش همین #اکبر_جوجه خودمان است که از حدود ۸٠ سال پیش وارد ذهن و خاطره ایرانی ها شد. سال ۱۳۲۳ که جوانی به نام علی اکبر کلبادی نژاد، یک غذاخوری کوچک در اطراف شهرستان گلوگاه راه اندازی کرد.
می خواهم بگویم یکی از مهم ترین مشکلات جمهوری اسلامی در مسیر حل مشکلات مردم و حرکت به سمت #تمدن_اسلامی، همین دعوای مک دونالد و اکبرجوجه است. بسیاری از نخبگان و قاعدتا مردم ما تصور می کنند که مدل های نظام سرمایه داری و #دستگاه_قارون_ساز مدرن، الگوی مطلوب حکمرانی است و راه حل رفع مشکلات در #آنجا! نتیجه اینکه ما هم برای رسیدن به زندگی بهتر، تا می توانیم باید شبیه آنها شویم. در الگوی سیاست خارجی، تعلیم و تربیت، اقتصاد، سلامت و بهداشت، معماری و از جمله در مسائل مربوط به تغذیه و #اطعمه و #اشربه.
ریشه این یکسان انگاری مخرب هم در عدم رجوع حداکثری به #قرآن و #روایات است. تا جاییکه بسیاری گمان می کنند که تفاوت مدل مدیریتی #ائمه_نور و #نار در همان بسم الله آغازین است(قصص۴۱/سجده۲۴). حال آنکه اگر #سؤالهایمان_را_از_امام_بپرسیم، در همین مورد به خصوص از دوگانه مذکور در تولید غذا خارج شده و به مدل بسیار پیشرفته سومی خواهیم رسید. الگویی که بسیار نزدیک تر به سلامت، عدالت و امنیت است.(اینجا).
اکنون که در ایام انتخاب اصلی ترین مسئول اجرایی کشور هستیم، مهم ترین شاخص انتخاب صحیح، مطالبه گری از نماینده های جریان انقلاب برای گذر از دوگانه مک دونالد و اکبرجوجه است. ما به جد نیازمند یک #دستگاه_کارشناسی جدید هستیم. ما بیش از حساسیت درباره شخص رئیس جمهور، محتاج دقت در مسیری هستیم که می خواهد برود و طرح هایی که می خواهد عملیاتی کند. اینکه آن طرحها برگرفته از نظام کارشناسی خالق انسان است (قرآن و روایات) یا دست پرورده سازمان های کافر و کور بین المللی؟ الگوهای مدیریتی که خود آنها را هم به خوشبختی، عدالت، امنیت و سلامت نرساند!
در همین راستا متنی تحت عنوان: قرار داد اجتماعی کارشناسان الگوی پیشرفت اسلامی، جریانهای تمدنی، گروه های جهادی مردم پایه و مخالفان بخش های ۱۷ گانه سند توسعه پایدار 2030 با رئیس جمهور آینده ایران تنظیم شده است. این متن شامل ارائه ده پیشنهاد تمدنی بسیار راهبردی در حل مشکلات مردم است. پیشنهادهای علمی جوشیده از چشمه زلال وحی الهی. مردم عزیزمان باید بدانند که تغییر راننده به تنهایی کفایت نمی کند و باید فکری به حال تغییر جاده ها کرد. تا می توانیم این متن را مطالعه، منتشر و از داوطلبان عرصه ریاست جمهوری مطالبه نماییم.
بعضی از سرفصلهای این #عهدنامه_تمدنی به شرح زیر است:
۱. اعطای زمین رایگان به مستاجران در راستای حکم مترقی احیای موات
۲. ساخت دار واسعه برای مردم و منع حداکثری آپارتمان
۳. برنامه ریزی برای مردمی کردن بهره برداری از معادن و اخراج آن از سیطره قارون های بخش خصوصی!
۴. تغییر جدی و بنیادین کتابهای درسی و حرکت به سمت محتوای برآمده از علم نافع
۵. تغییر جدی در مدل ارزیابی غذا بر اساس معیارهای غذایی قرآن و عبور از معیارهای غذایی پوسیده کدکس آلیمنتاریوس
۶. تمرکز بر پیشگیری از بیماری ها به جای محوریت دادن به درمان و داروفروشی و...
متن کامل عهدنامه تمدنی مردم و رئیس جمهور
@besalamen_amenin
#یادداشت_هشتم
۱۸ خرداد ۱۴۰۳
زیباییِ مُسری در «رگِ عمو و عمه،دایی و خاله» یا جراحی های پر خطر؟!
✍️ انسان ها فطرتاً زیبایی را دوست داشته و از زشتی ها دوری میکنند. همه چیز در این عالَم بِحَسب خودش زیبا #خلق شده و تمام این زیبایی ها از منبعی بی انتها سرچشمه میگیرد.(إِنَّ اَللَّهَ جَمِيلٌ يُحِبُّ اَلْجَمَالَ...خداوند زیبا بوده و زیبایی را دوست دارد و نیز دوست دارد که #اثر_نعمت هایش را که زیبایی یکی از آنهاست، در بنده اش ببیند.«الکافی ج۶ ص۴۳۸» .اگر در جایی زشتی دیده میشود، بخاطر نبود زیباییست! اساسا چیزی متصف به زشتی میشود که ظرفیت و استعدادِ پذیرش وصف زیبایی را دارا بوده اما بنا به شرایطی از آن محروم شده است.
توجه به روایات «لِکُلِّ شَیءٍ زِینَةٌ أَو حِلْیَةٌ...» موجب توسعه معنایی این مفهوم شده و درک انسان را نسبت به این مفهوم ارتقاء میدهد. زیبایی امری مطلوب بوده و ترک آن در مواقعی باعث اختلال در #روابط_انسانی( خصوصا رابطه خانوادگی) میشود.« آیه ۳۲ اعراف/ الکافی ج۵ ص۵۶۷».
👈 و اما زیبایی مد نظر در این یادداشت، زیبایی مادرزادی و قبل از تولد است که در ادامه توضیح میدهم( و زیبایی بعد از تولد، یادداشت دیگری میطلبد...).
مدتی است که #بحرانِ_خود_زشت_پنداری میان جوانان خصوصا دختران و زنان خودنمائی کرده و بازار جراحی های زیبایی داغ شده است! به حدی که از تیغِ زیباییِ پزشکان عمومی، صدای وزارت بهداشت هم در آمده است.(لینک). جراحی پلاستیک _ بینی _ پروتز لب _ نقاط خصوصی!! و... اما غافل از آسیب های بعد آن همچون؛ انواع سوختگی ها، التهاب ها، خونریزی، عفونت ها و آسیب های بافتی و...که موجب زشت شدن ظاهر و نیز #افسردگی_پس_از_جراحی میگردد. چرا که به قول معروف: «خواست أبروشو درست کنه زد چشمشو کور کرد!»
در حالی که اگر کمی تأمل نموده و پِی #حکمتِ این زیبایی ها و زشتی های ظاهریِ چهره بروند، و به عباراتی مثل #امتحان_و_مشیّتِ_الهی (که اندیشمندان اسلامی را در برهه ای از زمان برای پاسخِ حداقلی به آن به تکاپو انداخته...)،اکتفا ننمایند، در می یابند که عامل آن در اکثر موارد به والدین بر میگردد؛که بخاطر ناآگاهی آنان از
آداب مترقی إنعقاد نطفه (جهت جلوگیری از بیماری های مادرزادی...) و تاثیر #رگِ_شباهت در زیباییِ انسان است. در روایات داریم که در بدن انسان ۹۹ رگ بین او و اجدادش تا آدم وجود دارد که برخی ساکن و برخی متحرک است. برخی مربوط به پدر و مادر و برخی مربوط به عموها و عمه ها، دایی ها و خاله هاست!...« الکافی ج۵ ص۵۶۱ / الجعفریات(الأشعثیات) ج۱ ص۹۰ ».
طبق فرموده امیرالمومنین علیه السلام؛ اگر زوجین هنگام مُجامعت و إنزال نُطفه، قلبی آرام ( بدون تپش و استرس و نگرانی) و بدنی غیر مُضطرب و رگ های آرمیده( یعنی رگ هایی که بر اثر برخی عوامل مثل خوردن بعضی خوراکی ها و... در بدن به تحرّک در نیامده) داشته باشند، نطفه شبیه به پدر و مادر شده و اگر انزال نطفه با قلبی غیر آرام و بدنی مضطرب و رگ های متحرک صورت بگیرد، در اینصورت نطفه بر هر کدام از رگ های عموها و عمه ها یا دایی ها و خاله ها که قرار گرفت، به همان شباهت خواهد رساند./ علل الشرائع ج۱ ص۹۶ _ عیون اخبار الرضا ج۱ ص۶۵».
👈 برخی از خوراکی های که در روایات برای زیبا شدن فرزند آمده( و چه بسا بر تحرک یا عدم تحرک عروق وراثت نیز اثر بگذارد!): خوردن میوه بِه _ خوردن کُندُر که باعث تیزهوشی پسر و خوش اندام شدن دختر میشود _ خوردن کاسنی _ خوردن خربزه با پنیر برای مادر باردار و...
در آخر، به مسوولین وزارت بهداشت و متخصصین ژنتیک توصیه میکنم که کمی از (ماساچوست و استنفورد) فاصله گرفته و قدری هم محضر اهل بیت علیهم السلام زانوی تعلّم زده و در رابطه با این روایات، مطالعه و آزمایشات تجربی نیز داشته باشند و روحانیت معزّز هم تبلیغشان از قالَ الباقر و قالَ الصّادق های أفزایندهٔ کیفیت نسل خالی نباشد.
مطالعات تکمیلی 👈 پیشگیری ساختاری از بیماری
🌴 @Darol_salam
دارُ السَّلام🌴
#یادداشت_هشتم ۱۸ خرداد ۱۴۰۳ زیباییِ مُسری در «رگِ عمو و عمه،دایی و خاله» یا جراحی های پر خطر؟! ✍️ ا
نشر یادداشت بالا، باقیات الصالحات امواتم و امواتتون.
#یادداشت_نهم
۱۹ خرداد ۱۴۰۳
انتخاب عاقلانه ( تجارت دو سر سود یا دلخوشیِ موقتی؟!)
✍️ حضرت امیر البیان علی علیه السلام میفرماید:
ترجمه: «اى بندگان خدا! بدانيد كه تقوا پيشگان، نيكى #دنيای_گذرا و #آخرتِ_پايدار را به دست آوردند و با اهل دنيا در دنيايشان شريك گشتند اما اهل دنيا در امور اخروى آنان شريك نشدند. خداوند از دنيا به آن مقدار كه ايشان را كفايت كند و بىنيازشان سازد بر آنان مباح ساخت. خداوند عزّ و جلّ مىگويد:«بگو چهكسى زينتهاى خداوند را كه براى بندگانش خارج ساخته است و روزىهاى نيكو را حرام ساخته است؟! بگو آن نعمت(خالص و بدون عیب و نقصی) در روز قيامت براى كسانى است كه در زندگى دنيا ايمان آوردند و اخلاص داشتهاند. اين چنين،نشانههايمان را براى گروهى كه مىدانند شرح مىدهيم.» در دنيا به بهترين شيوه زندگى كردند و از بهترين خوردنىها استفاده نمودند و با دنياپيشگان در دنيايشان همراهى نمودند و با ايشان از نيكوترين خوردنىها بهره بردند و از نيكوترين آشاميدنىها، استفاده كردند و از بهترين لباسها پوشيدند و در بهترين مساكن، سكونت گزيدند و با بهترين همسران ازدواج نمودند و بر بهترين مركبها سوار شدند. با دنياپيشگان از لذتهاى دنيا بهره بردند و آنان فردای[ قيامت] همسايگان خدای متعال هستند. هر آنچه از خدا تمنّا مىكنند به ايشان عطا مىنمايد و خواستۀ آنان رد نمىشود و بهرهاى از لذت آنان كاسته نمىشود. پس اى بندگان خدا! هركس عقل داشته باشد و با تقواى الهى رفتار نمايد به اين[شيوۀ زندگى] رغبت نشان مىدهد و هيچ نيرو و توانايى جز با كمك خداوند ممكن نيست.»
📚الأمالی(للطوسی) ج۱ ص۲۴
〰〰〰〰〰
✍️ چند کلمه ای تحلیل
۱_ #نظام_مقایسه ای که امیرالمومنین علیه السلام در این روایت بین متقین و اهل دنیا انجام داده اند، مایه تلنگر بوده و از گویا ترین سخنان برای عامه مردم (برای انتخاب یکی از این دو نوع زندگی) است. لذا در دعوت مردم، لازم است که عقل ها را بواسطه ایجاد یک نظام مقایسه و طرح سوال خوب(#حسنُ_السّوال) تحریک کرده و زمینه ها( بسترهای فردی و اجتماعی) را برای انتخاب عاقلانه و آزادانهٔ شیوه سبک زندگی، مساعد کنیم.
۲_ روایت درصدد توجه دادن افراد و ارجاع آنان به #عقل_سلیم است که اگر قدری روی شیوه زندگیِ عاقلانهٔ متّقین در دنیا تأمل نمایند، مشتاق چنین زندگی شده و نه تنها حسرت زندگی اهل دنیا را نمیخورند، بلکه یک #تجارت_دو_سر_سود هم خواهند داشت. (برخلاف اهل دنیا).
۳_ استفاده از بهترین امکانات خدادادی در دنیا، در اصل برای مومنین است. اما از آنجایی که دنیا سرای گذر است، خداوند رحمان کفار را هم از آن برخوردار کرده و چه بسا غرق در #لذات_سطحی_و_ناپایدار آن میکند تا علاوه بر عدم احتجاج کفار بر علیه خدای رحمان، گرفتار #استدراج شده و به سوی #عذاب_مُهین شتاب کنند.( البته مراتبی از این عذاب در دنیا هم برایشان تدارک دیده شده)...
👈« آیات استدراج در قرآن »
🌴@Darol_salam
دارُ السَّلام🌴
#یادداشت_نهم ۱۹ خرداد ۱۴۰۳ انتخاب عاقلانه ( تجارت دو سر سود یا دلخوشیِ موقتی؟!) ✍️ حضرت امیر البیان
✍️ آقایان کاندیدا پاسخ بدهند که برای تحریک و بارور شدن #قوّة_عاقله و فکر مردم( به صورت فردی یا بسترسازی اجتماعی) چه کرده اند⁉️
👈 آیا آموزش و پرورش فعلی با روش آموزش دانشِ موجود( مدیریت تحقیقات)؛ یعنی با مدرک گرایی و نمره محوری و ارائه محتوای واحد در زمانی واحد به دانش آموزانی که دارای استعداد و فهم یکسانی نیستند!، توانسته این #پیامبر_باطنی را بیدار و تقویت کند؟!
👈 در زمینه غذا چطور؟! آیا الگوی فعلیِ ارزیابی غذا در کشور هم توانسته عقل مردم را شکوفا کند؟! ( اگر آری، پس افزایش مراکز سلامت روان ( اینجا )و نیز افتخار و مباهات به کثرت آن چه معنایی دارد⁉️🤔
🌴 @Darol_salam
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ اجلاسیه تخصصی: رئیس جمهور و الگوی پیشرفت اسلامی روز یکشنبه ۳ تیر ۱۴۰۳ در شهر قم برگزار می گردد. (به فضل الهی)
✅ محورهای اجلاسیه:
❓چهار سخنرانی با موضوع روش اصلاح نظام برنامه ریزی در کشور
❓ یک سخنرانی با موضوع تحول در حوزه سلامت
❓یک سخنرانی با موضوع تحول در حوزه مسکن
❓ یک سخنرانی با موضوع ارائه راه کار های جدید در حوزه گرانی و تورم
❓ یک سخنرانی با موضوع تغییر در کتب درسی آموزش و پرورش
✅ مجموعاً ۸ سخنرانی....
#رئیس_جمهور_تمدنی
#انتخابات
#فقه_نظام
https://eitaa.com/olgou4
دارُ السَّلام🌴
✍ بعد از مقداری تحقیقات در حوزه تغییرات اقلیمی (مصنوعی!) که یکی از بند های اصلی سند توسعه پایدار(۲۰۳
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 چاپگر صنعتی گوشت مصنوعی و تولید روزانه چند تن و بازدید نتانیاهو از آن❗️
بزرگواری بود که بهم میگفت نگران این مسأله نباشید؛ چون نیاز کشورها روزانه چند میلیون تن است و این چیزا نمیتونه جایگزین نیاز انسان به دام واقعی بشه...
اما گویا بنده خدا کمی زیادی خوشبین بود!
🌴 @Darol_salam
دارُ السَّلام🌴
🎥 چاپگر صنعتی گوشت مصنوعی و تولید روزانه چند تن و بازدید نتانیاهو از آن❗️ بزرگواری بود که بهم میگف
کلید واژه «گوشت مصنوعی» رو در بالای صفحه کانال جستجو کنید مطالب مربوطه براتون میاد.
دارُ السَّلام🌴
🎥 چاپگر صنعتی گوشت مصنوعی و تولید روزانه چند تن و بازدید نتانیاهو از آن❗️ بزرگواری بود که بهم میگف
❓این جایگزینی و نیز جایگزین مثلا شیر سوسک بجای شیر گاو ( که محققان معتقدند سه تا چهار برابر شیر گاو پروتئین دارد!! اینجا / اینجا / اینجا) و جایگزین های دیگر در صنعت غذایی... ناشی از کدام مدل ارزیابی غذایی در دنیاست؟!
مدل ارزیابی غذایی در کشور ما هم آیا بمانند دنیاست یا متفاوت با آن است؟!
مگر در حال حاضر غذاها را با شاخص های کیلو کالری _ ریز مغذی ها و مولکول های زیستی ارزیابی نمی کنند؟! خب این ریز مغذی ها آیا در جانوران دیگر نیست؟!
👈 اگر در حوزه غذا شاخص های ارزیابی تغییر نکند، حشره خواری و گوشت تقلبی خوردن و.. در آینده دور از ذهن نیست...
از ما گفتن بود.
خب حالا چه گام هایی در این راستا دانشمندان ما در کشور خودمان و دیگر کشورها برداشته اند؟!!!👇
اینجا / اینجا / اینجا
❓خب پس مدل صحیح ارزیابی غذا چگونه است؟!🤔
در ادامه توضیح خواهم داد به امید خدا
🔸#مدل_صحیح_ارزیابی_غذا ۱
✍️ به طور کلی ما غذاها را بر اساس سه مفهوم ارزیابی میکنیم:
۱_ مفهوم طیّبات ( بقره ۱۶۸ _ ۱۷۲ / مؤمنون ۵۱ / نحل ۱۱۴ / اعراف ۳۲ و...)
۲_ مفهوم مِزاج
۳_ اخلاق و تاثیر غذا بر آن
(در واقع دو مفهوم طیّبات و تاثیر بر اخلاق نیز به محوریت مِزاج است و خود مزاج، سه لایه و سه رُتبه دارد که بعدا به آن اشاره میکنیم...).
طیّبات یعنی چیزهایی که با طبیعتِ نوع انسان ها سازگار است و در صورت رعایت اعتدال، زیانی به انسان نمیرساند.( و البته اگر مفهوم طیب را به محوریت مزاج در نظر بگیریم، دو احتمال به وجود میآید:
۱_ فقط آن دسته از خوراکی هایی که با مِزاج افراد سازگار است، طیب بوده و از آنجایی که مزاج ها متفاوت است، پس خوراکی های طیب به حسب افراد، متفاوت خواهد بود. یعنی یک خوراکی با توجه به مزاج یک شخص، طیب بوده و با توجه به مزاج شخصی دیگر طیب نخواهد بود...
۲_ مزاجِ مختلف افراد، خِللی در طیب بودن یک خوراکی ایجاد نمیکند و آن خوراکی همیشه طیّب است. منتهی این به خود افراد بر میگردد که با توجه به مزاج خود، خوراکی های طیب را استفاده کنند؛ چه اینکه استفاده نابجا و یا زیاده روی در مصرف طیبات هم به جهت اسراف و ماهیتِ ضرری که در اسراف وجود دارد، باعث آسیب رسیدن به انسان میشود. مثلا فردی که تازه حجامت کرده نباید بلافاصله از خرما استفاده کند. بلکه توصیه میشود که انار یا شربت عسل یا نیشکر مصرف کرده و یا صفراوی مزاجان از ماهی کبابی استفاده کنند... از بین دو احتمال، بنده احتمال دوم را بیشتر می پذیرم...)
اما منظور از طیّبات، «أقلامِ برتر» همه گروه های خوراکی( رایج بین مردم) است.
یعنی مثلا اقلام برتر در گروه حبوبات، (عدس و نخود...) و در گروه سبزیجات،( سبزی های چهارگانه: برگ چغندر_ کاسنی _تره_خُرفه...)، در گروه میوه ها(أنار و بعد بِه و سنجد و انگور...)، در گروه گوشت ها( گوسفند و بُز و خروس و بلدرچین و دُرّاج و...)، در گروه روغن ها( زیتون و روغن حیوانی: شحم و زرد...)، در گروه شیرینی ها(عسل_ خرما_ مَویز_نیشکر ...) و... است.
نکته آخر👈 همه طیّبات، حلال هستند اما همه حلال ها لزوما طیّب نیستند! لذا طیّب به لحاظ کیفیت، یک مرحله بالاتر از حلال است.
🌴 @Darol_salam
#مدل_صحیح_ارزیابی_غذا ۲
❓ از کجا بفهمیم غذایی که میخوریم طیّب است؟! ( اصلا چرا این سوال را مطرح میکنیم؟!🤔)👈 چون قرآن فرموده: «فَلْیَنْظُرِ الْإنْسانُ إلی طَعاٰمِهِ.../ عبس ۲۴»
✍️ نشانه و اثر طیّبات
طبق آیه ۵۱ سوره مؤمنون، یکی از اثرات خوردن طیّبات، #عمل_صالح است. یعنی خوردن طیبات باید منجر به عمل صالح بشود. این غذا تبدیل به انرژی شده و باید این انرژی در راه اعمال صالح مصرف شود.
همینجا ممکن است که یک سوالی به وجود بیاید:👈 آیا خوردن طیبات لزوما باید منجر به اعمال صالح بشود و «اختیار انسان» در اینجا نقشی ندارد؟! یعنی هر کسی که الان عمل صالح انجام میدهد ناشی از طیب بودن غذای او و هر کسی که عمل فاسد انجام میدهد ناشی از خبیث بودن غذای اوست؟؟!!
✅ خیر.
غذای طیب به منزله علّتِ إعدادی است و زمینه را برای انجام اعمال صالح فراهم میکند. و الا عوامل دیگری هم برای توفیق در انجام عمل صالح نقش دارند...
و اما غذای طیّب باعث تقویت قوای ادراکی انسان و تولید فکر و اندیشهٔ درست شده و با همّت شخص و توفیقٍ مِنَ الله منجر به عمل میشود.👈 اینجا
لذا برخی غذاها مایه تقویت و افزایش ذهن و حافظه بوده و برخی غذاها سبب تقویت و افزایش عقل شده و در نتیجه سطح فهم انسان ارتقاء پیدا میکند.
فی المثل: یکی از خاصیت های میوه انار و بِه، تقویت ذهن است(📚الکافی ج۶ ص۳۵۴ / مکارم الأخلاق ج ۱، ص ۱۷۲)
و یا خوردن کندر باعث صافی ذهن و تیز هوشی میشود( 📚بحارالانوار ج۵۹ ص ۲۹۴) و نیز خوردن بِه ، کدو، سرکه طبیعی انگور، سبزی خرفه، سدّاب، سبزی کرفس، خوردن گوشت و... عقل را تقویت میکند (📚المحاسن ج ۲، ص ۵۵۰/ الکافي ج ۶، ص ۳۷۱ / الکافي ج ۶، ص ۳۲۹ / المحاسن ج ۲، ص ۵۱۷ / الکافي ج ۶، ص ۳۶۷ / طب النبي صلّی الله عليه و آله ج ۱، ص ۳۱).
در بحث تاثیر غذا بر اخلاق، این مسأله روشن تر خواهد شد.
🌴 @Darol_salam
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
پرسشهای انتخاباتی الگو ۲۱ خرداد ۱۴۰۳.mp3
14.63M
🎙 پرسشهای انتخاباتی الگوی پیشرفت اسلامی/ دوشنبه ۲۱ خرداد ۱۴۰۳ / ۳۰ دقیقه
❓ الگوی پیشرفت مدنظر رئیس جمهور آینده چه ویژگیهایی دارد؟!
❓چگونه الگوی غلط پیشرفت در یک بخش را اصلاح کنیم؟!
❓الگوی پیشرفت رئیس جمهور آینده باید به مسائلی مانند: پیشگیری ساختاری از بیماری، تحول بنیادین در کتب درسی، واگذاری زمین رایگان به مستأجرها و... توجه جدی نماید...
#رئیس_جمهور_تمدنی
#انتخابات
#پرسشهای_انتخاباتی
https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی
⚡️ گزارش های تصویری دومین اجلاسیه مشترک جریانهای تمدنی در روز ۳ خرداد ۱۴۰۳
🎥 گزارش تصویری از اجلاسیه دوم جریانهای تمدنی:
https://eitaa.com/Tamadon_Islam/98
🎥 گزارش تصویری از سخنرانی افتتاحیه (حجت الاسلام رضا عزت زمانی):
https://eitaa.com/Tamadon_Islam/99
🎥 گزارش تصویری از سخنرانی حجت الاسلام سید ناصر میرمحمدیان با موضوع: تعریف جدید محله
https://eitaa.com/Tamadon_Islam/102
🎥 گزارش تصویری از سخنرانی حجت الاسلام محمد صادق حیدری با موضوع: نگاهی نو به عوامل تورم و گرانی
https://eitaa.com/Tamadon_Islam/103
🎥 گزارش تصویری از سخنرانی حجتالاسلام امیر جهانی با موضوع: نقش نظریات غربی روانشناسی در گسترش ناامنی
https://eitaa.com/Tamadon_Islam/104
🎥 گزارش تصویری از سخنرانی حجتالاسلام محمد اسماعیل زاده با موضوع: شیوه ارزیابی دانش آموز در مدارس آینده
https://eitaa.com/Tamadon_Islam/106
🎥 گزارش تصویری از سخنرانی حجت الاسلام محمد رضا قدیری با موضوع: میزان طلای مورد نیاز برای تغییر واحد پول در ایران
https://eitaa.com/Tamadon_Islam/108
🎥 گزارش تصویری از سخنرانی حجتالاسلام اصغر قاسمی با موضوع: پیشگیری و درمان بیماری های مغز و اعصاب
https://eitaa.com/Tamadon_Islam/109
🎥 گزارش تصویری از سخنرانی حجتالاسلام امیر نادری با موضوع: ساختار دواء در طب اسلامی
https://eitaa.com/Tamadon_Islam/110
🎥 گزارش تصویری از سخنرانی اختتامیه اجلاسیه دوم (حجتالاسلام علی رضا پناهیان)
https://eitaa.com/Tamadon_Islam/111
🎙 پیشنهاد استماع همه سخنرانی های اجلاسیه دوم+ نظر هیئت عالی نقد و بررسی
https://eitaa.com/Tamadon_Islam/97
#جامعیت_اسلام
#فقه_نظام
#اجلاسیه_مشترک
https://eitaa.com/Tamadon_Islam
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
✅ تبیین کاربردی برنامه ریزی تمدنی برای رئیس جمهور آینده ایران...
❓معرفی نقشه جامع برنامه های تمدنی در ایام انتخابات ریاست جمهوری با ارایه حجتالاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی
❓ رئیس جمهور آینده ایران حق ندارد به اسم جهش ایران و پیشرفت کشور نهضت ترجمه اسناد بین المللی و طرح های توسعه پایدار را در ایران را راه اندازی کند...
🎙 به زودی...
#نقشه_جامع_تمدن_اسلامی
#رئیس_جمهور_تمدنی
#یکسان_انگاری_پیشرفت_و_توسعه
https://eitaa.com/olgou4
دوره برنامه ریزی تمدنی - جلسه اول -۲۲ خرداد ۱۴۰۳.mp3
18.28M
🎙 دوره مباحثاتی برنامه ریزی تمدنی / جلسه اول / سه شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ / ۱۸ دقیقه
✅ نقد دیدگاه های رئیس جمهور آینده ایران در حوزه پیشرفت
❓سرفصل های دوره:
۱- مروری بر شکست های برنامه های توسعه در جهان و ایران
۲- تبیین تفصیلی تفاوت های دولت اسلامی و دولت مدرن
۳- شرح خدمات نه گانه دولت اسلامی و تمدن اسلامی (شرح خدمات اقتصادی، خدمات ارزیابی، خدمات امنیتی و پدافند غیرعامل و...)
#نقشه_جامع_تمدن_اسلامی
#رئیس_جمهور_تمدنی
#یکسان_انگاری_پیشرفت_و_توسعه
https://eitaa.com/olgou4
#مدل_صحیح_ارزیابی_غذا ۳
✍️ طبق آیه ۱۷۲ بقره، یکی دیگر از اثرات خوردن طیّبات، میتواند احیا و تقویت روحیه #شکرگزاری در انسان باشد.
❓چگونه؟؟!👇
غذای طیب باعث ارتقاء سطح فهم انسان شده و به هر میزان که شعورش ارتقاء پیدا کند،( درک و فهم انسان ها بر اساس سطوح مختلف ظرفیت های عقلی، ۵ درجه است که به آن اشاره خواهیم کرد...) به همان اندازه نسبت به نعماتِ اطرافش شکرگزار خواهد بود.
چه اینکه برای هر مخلوق، #خالقی و برای هر نعمت، #مُنعمی وجود داشته و توجه به پدیده های مختلف بدون توجه به پدید آورنده آن، نشان از کوری عقل است!
در واقع مراد از تقویت عقل، تقویت همهٔ هفتاد و پنج سرباز تحت فرمان اوست!
👈««حدیث جنود عقل و جنود جهل»»
شناخت و تقویت عقل با مجموع سپاهیانش، زمینه #هدایت انسان را فراهم میکند.
««...أَوَلَوْ كَانَ آبَاؤُهُمْ لَا يَعْقِلُونَ شَيْئًا وَلَا يَهْتَدُونَ / بقره ۱۷۰ »»
یکی از اموری که باعث تقویت عقل و سپاهیانش میشود، توجه به مسأله غذا است.
👌یکی دیگر از تقویت کننده های عقل، توجه به مسأله ««عطر و رایحه خوش»»
است...
👌 یکی دیگر، بحث««مدارا کردن»»
و نیز ««دوستی نمودن»»
با مردم است.
👌 یکی دیگر ««تدبیر نمودن زندگی و معیشت»» است.
👌یکی دیگر،««مشورت کردن با انسان عاقل»»، و
👌 ««مجالست با علماء»»
است که علوم اهل بیت را تعلیم میدهد...
👈 یکی از امور کاهش دهنده عقل،««ترک تجارت کردن»» میباشد.
إن شاءالله در پیام های بعدی درباره تاثیر غذا بر اخلاق صحبت خواهیم کرد.
🌴 @Darol_salam
#مدل_صحیح_ارزیابی_غذا ۴
✍️تاثیر غذا بر اخلاق
برخی از خوراکی هایی که روی #خوش_اخلاقی انسان اثر مثبت دارند؛
__ کدو
پیامبر اسلام به امیرالمومنین علیه السلام فرمودند: «کدو بخور. همانا کسی که کدو میخورد، اخلاقش نیکو و چهره اش خرّم و با نشاط میگردد. کدو خوراک من و خوراک پیامبرانِ قبل از من است».««مستدرک الوسائل ج۱۶ ص۴۲۵»»
__ روغن زیتون
پیامبر اسلام فرمودند:«بر شما باد به روغن زيتون.زيرا معده را پاك مىكند، بلغم را زُدوده،و اعصاب را تقويت مىكند، بيمارى فرسودهكننده را از بين بُرده،اخلاق را نيكو میسازد، روح را آرامش داده و اندوه و غمّ را میزداید».««عیون اخبارالرضا ج۲ ص۳۵»»
__ مَویز
پيامبر خدا(صلّى الله عليه و آله)فرمود:«بر شما باد كشمش كه آن صفرا را باز مىكند و بلغم را از بين مىبرد و رگ را محكم مىكند و خستگىها را برطرف مىسازد و اخلاق را نيكو مىكند و نفس را پاك مىكند و غصه را از بين مىبرد». ««الخصال ج۲ ص۳۴۳»»
__ گوشت
پیامبر خدا فرمودند:«گوشت خوردن چهره و اخلاق را نیکو میکند». ««کنز العمّال ج۱۵ ص۲۸۲»».
و نخوردن گوشت تا ۴۰ روز در بد اخلاقی انسان اثرگذار است.««من لایحضره الفقیه ج۱ ص۲۹۹»».
🔸سرکه انگور و شهوت زنا!
امام صادق علیه السلام فرمود: «خورش قرار دادن سركه، شهوتِ زنا را قطع مىكند».««الکافی ج۶ ص۳۳۰»»
🔸 خواص شگفت انگیز 👈««میوه بِه»» رو بخوانید.
🌴 @Darol_salam
⚡️ ۳ پرسش مهم از طلاب و فضلای فقه نظام
👌 به طلاب و فضلای فقه نظام -و حتی فقهای فقه نظام- پیشنهاد می دهیم: برنامه های تبلیغاتی نامزدهای ریاست جمهوری را با دقت فراوان استماع بفرمائید و به سه سؤال زیر پاسخ دهید:
👌سؤال اول: میزان نفوذ مفاهیم معیوب توسعه پایدار 2030 در ذهنیت مسئولین را چگونه ارزیابی می کنید؟! (به عنوان مثال یکی از نامزدهای محترم در حال ترویج هدف ۷ و هدف ۹ سند طاغوتی توسعه پایدار 2030 -باحذف نام سند 2030- است.)
👌سؤال دوم: بعد از استماع سخنان نامزد ها؛ چه راه حل های جایگزینی از مجموعه مباحث الگوی پیشرفت اسلامی و فقه نظام به کارشناس های کشور و رئیس جمهور پیشنهاد می کنید؟! (به عنوان مثال به جای تدابیر معیوب بخش هفتم سند توسعه پایدار 203 در حوزه انرژی چه پیشنهادی برای حل مشکلات انرژی در کشور پیشنهاد می کنید؟! )
👌 سؤال سوم: چرا دیدگاه های بین المللی و توسعه غربی با صدای بلند در ایام انتخابات ترویج و تبلیغ می شود؟! (بیش از ۱۰۰ راه حل تمدنی در حوزه علمیه قم در حوزه های مختلف وجود دارد؛ ولی این راه حل ها کمتر در فضای تصمیم سازی کشور استماع و مطرح می شود!)
#پیشنهادهای_حوزوی_به_رئیس_جمهور
#رئیس_جمهور_تمدنی
#یکسان_انگاری_پیشرفت_و_توسعه
https://eitaa.com/olgou4
⚡️۱۰۰ پرسش تمدنی از رئیس جمهور آینده ایران / قسمت اول
👌 اگر هدف انقلاب اسلامی را تحقق تمدن اسلامی می دانیم؛ باید مفاهیم بخشی و موضوعی مرتبط با ساخت تمدن اسلامی را بشناسیم و آن را در فضای تصمیم سازی کشور ترویج دهیم. ساخت تمدن اسلامی با کلی گویی درباره تمدن اسلامی و ایضاً تقلید از برنامه های پوزیتویستی به دست نمی آید. برخی از پرسش های تمدنی موضوع محور به شرح زیر است:
👌پرسش اول: چه تفاوتی میان نوع خدمات در دولت مدرن و نوع خدمات در دولت اسلامی قائل هستید؟! آیا شما خدمات دولت اسلامی را همان خدمات دولت مدرن می دانید و فقط در توزیع خدمات وصف عدالت را لحاظ می کنید؟! (رئیس جمهور باید درکی تفصیلی از خدمات دولت اسلامی و تفاوت های آن با خدمات دولت مدرن داشته باشد!)
👌پرسش دوم: شاخصه های ارزیابی پیشرفت در تمدن اسلامی چه تفاوتی با شاخصه های ارزیابی در دولت مدرن دارد؟! آیا شما هم پیشرفت کشور را بر اساس نماگرهای معیوب اقتصاد کلان ارزیابی می کنید؛ یا برای ارزیابی کشور شاخصه های جدیدی در ذهن دارید؟! (به عنوان مثال: آیا تحقق عدالت را با شاخصه بسیار معیوب کاهش ضریب جینی محاسبه می کنید؛ یا برای محاسبه عدالت به شاخص جدیدی دست یافته اید؟!)
👌پرسش سوم: آیا تقسیمات شهری بزرگ مقیاس و مفهوم منطقه شهری را برای اداره جامعه مناسب تر می دانید؟! یا برای دستیابی به تقسیمات شهری کوچک مقیاس و مفهوم محله شهری برنامه ریزی خواهید نمود؟! از نظر رئیس جمهور آینده مساحت مطلوب برای طرحی و ساخت یک محله به چه میزان است؟!
👌 پرسش چهارم: در دولت اسلامی معیارهای مطرح برای رتبه دهی به ساختمان چیست؟! آیا برای ارزیابی پایداری و مفید بودن یک ساختمان به معیارهائی مانند سبز بودن ساختمان و... بسنده می کنید؟! یا برای رتبه دهی و ارزیابی ساختمان شاخصه های جدیدی را تعریف خواهید کرد؟!
👌 پرسش پنجم: رئیس جمهور آینده ایران چه شاخصه هائی را برای ارزیابی موفقیت در سیاست های پولی و مالی مدنظر دارد؟! آیا شاخصه های معیوبی مانند: نرخ بهره واقعی (اسم علمی ربا!!)، اعتبارات مازاد، نوسانات پول، مانده حساب جاری تراز پرداخت ها و... را برای ارزیابی موفقیت سیاست های پولی و مالی لحاظ می کنید؟! ( برای ارزیابی موفقیت سیاست های پولی و مالی کشور شاخص هائی مانند: ۱- ارتقای قدرت ذخیره ارزش در پول، ۲- کاهش نیاز به تبادل با پول، ۳- تبادل مستقل و کاهش نقش بانک ها در فعالیت های اقتصادی، ۴-دریافت غیرمتمرکز زکات و... تعریف کرده ایم.)
✅ ادامه دارد....
#پیشنهادهای_حوزوی_به_رئیس_جمهور
#رئیس_جمهور_تمدنی
#یکسان_انگاری_پیشرفت_و_توسعه
https://eitaa.com/olgou4
#یادداشت_دهم
۲۶ خرداد ۱۴۰۳
تذکری به حامیان نامزدهای انتخاباتی⚠️
✍️ به طور معمول در ایام انتخابات، اکثر حامیان نامزدهای انتخاباتی به شاخص های کلی همچون تدیّن، تقوا، انقلابی گری و ولایت مداریِ نامزدها،( که البته مسأله مهمی هم بوده) پرداخته و ملاک در انتخاب #فرد_اصلح را توجه به این شاخص ها میدانند.
👈 اما آنچه که اهمّ و دارای اولویت بوده و تا حدی باعث رهایی از «معضل کلی گویی در معیارهای انتخابِ فرد اصلح و در نتیجه ارتقاء درکِ مردم برای #انتخابِ_أحسن» میشود، تبیین و توجه دادن مردم به سمت #برنامه_های_مسأله_محور نامزدها است.
این برنامه های مدیریتی، یا تقلید از برنامهها و طرح های مدیریتی در دنیای غرب است( که خودشان هم چندان خیری ندیدند!...)، یا تئوریزه شدهٔ آن با یکسان انگاری دو مفهوم #توسعه_و_پیشرفت!( که از ابتدای انقلاب تاکنون با آن مواجه بوده ایم..) و یا مستنبط از آیات و روایات و علوم سرشارِ حاملان و حافظانِ وحی برای #اداره_کشور_به_شیوه_اسلامی.
👌فی المثل یکی برنامه های مسأله محور، توجه به یکی از مهمترین دغدغه های صحیح و بجای مردم در حوزه مسکن، یعنی #اعطای_زمین_رایگان با متراژ بالا و ساخت ارزانِ خانه های ویلایی و بیش از پیش فراهم شدن زمینه #تفریحاتِ_خانگیِ_روزانه و رسیدگی بیشتر و بهتر به تربیت فرزندان است.
👈 آیا این امر با ساخت قفس های طبقاتی برای مردم و یا صرفاً احداث بوستان های منطقه ای و محله ای( پارک بانوان و...) ولو که فاصله آن تا منزل هم کم باشد، ممکن خواهد بود⁉️ 👉
حال بماند که «السَّفَرُ قِطْعَةٌ مِنَ الْعَذابِ» یعنی مسافرت زیاد یا طولانی متضمّن رنج بوده( بجهت کثرتِ دوری از خانواده و یا غربت...) و سفرهای فراوانِ درون شهری هم مصداقی از آن!
امام کاظم علیه السلام فرمودند:«بكوشيد كه وقت خود را ( در شبانه روز) چهار بخش كنيد: ۱_ بخشى براى مناجات با خدا. ۲_ بخشى براى گذران زندگى و معاش. ۳_ بخشی براى همنشينى با برادران و افراد مطمئنّى كه شما را از عيوبتان آگاه ساخته و در دل، خيرخواه شما هستند. ۴_ و خالی کردن بخشی از زمان هم براى بهره بردن از لذتهاى غير حرام. و در پرتو اين بخشِ آخر است كه بر آن سه بخش ديگر توان مىيابيد!...»/📚««تحف العقول ج۱ ص۴۰۹»»
به همه دوستان و دوست داران پیشرفت ایران اسلامی توصیه اکید میکنم که نزاع را صرفاً بر سر شخصِ نامزدها محدود نکنند، و بر سر برنامه های مسأله محور و میزان کارآمدی آنها( با توجه به قوّت منبع آن) دغدغه داشته و در کنار بولد کردن أشخاص در چشم و ذهن مردم، به بزرگ نمایی برنامه های مسأله محور و کارآمدی آن بپردازند که شناساندن این برنامه ها، شناخته شدن مدیر کارآمد را هم در پی خواهد داشت به حول و قوة الهی.
والسَّلامُ عَلی مَن إتَّبعَ الْهُدی.
🌴 @Darol_salam
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
⚡️ پیشنهادهاي دکتر محمد باقر قالیباف برای اصلاح نظام بانکی و اصلاح نظام مجوزها، ۶ عارضه جبران ناپذیر دارد!
👌 مقدمه: تولید صنعتی به شش دلیل ۱- تخریب محیط زیست، ۲- گسترش فاصله طبقاتی، ۳- تضعیف قدرت تنظیم وقت افراد، ۴- افزایش هزینه های اقتصادی دولت و مردم، ۵- تضعیف تولید طیبات و غذای سالم و ۶- گسترش بیماری های مزمن؛ گزینه مطلوب تولید برای تمدن اسلامی محسوب نمی شود و باید "الگوی مردم پایه مشاغل برتر" برای مسئولین و اقتصاددان های کشور -به عنوان الگوی مطلوب تولید - تدریس شود.
👌نکته اول: تأکید برنامه هفتم توسعه و قانون استقلال بانک مرکزی بر اصلاح ترازنامه بانکها و در یک جمله اصلاح نظام تأمین مالی کشور به شکل فعلی، به معنای تثبیت تولید صنعتی و عوارض شش گانه آن در کشور است. فقه المکاسب برای اصلاح نظام تأمین مالی کشور، تأمین مالی غیرمتمرکز مردم پایه برای حمایت از مشاغل برتر را تئوریزه کرده است. فتأمل
👌نکته دوم: الگوی اصلاح نظام مجوزهای خانگی، صنفی و حوزه تجارت خارجی کشور برای رونق کار آفرینی در کشور به معنای توسعه تولید صنعتی و بالتبع تشدید عوارض ۶ گانه تولید صنعتی در کشور است. برای اصلاح مجوزهای تولید به سمت مشاغل برتر از ابزارهای آموزش و تعریف جدید بازار بهره می بریم.
👌 نتیجه بحث: اصلاح نظام تأمین مالی و نظام مجوزهای کشور در راستای تولید صنعتی ۶ عارضه جبران ناپذیر دارد و لازم است تا نامزدهای انتخاباتی و دکتر محمدباقر قالیباف برنامه عملیاتی خود برای اصلاح الگوی تولید کشور را ارائه نمایند. به نظر حقیر دکتر محمدباقر قالیباف درک روشنی از مردمی کردن اقتصاد ندارند و مردمی کردن اقتصاد و خصوصی سازی اقتصاد را یکی می پندارند!
حجتالاسلام علی کشوری (دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی) نقد دیدگاههای اقتصادی دکتر محمد باقر قالیباف در حوزه تأمین مالی و نظام مجوزهای کارآفرینی / جمعه انتظار ۲۶ خرداد ۱۴۰۳ / قم
#پیشنهادهای_حوزوی_به_رئیس_جمهور
#رئیس_جمهور_تمدنی
#یکسان_انگاری_پیشرفت_و_توسعه
https://eitaa.com/olgou4
هدایت شده از الگوی پیشرفت اسلامی
✅ تغییر در الگوی کارشناسی کشور سرنوشتی محتوم است!/ برای مواجهه با ذهنیت توسعه محور نامزدهای انتخاباتی و نخبگان به تبیین پنج نظریه زیر اولویت دهید:
۱- قانون مترقی احیای موات (احیای موات در حوزه های ثلاثه مشاغل برتر، مسکونی و مدیریت آب به صورت پیوسته)
۲- مدیریت شهری محله محور (تبیین مزایای قطعی تقسیمات شهری کوچک مقیاس)
۳- مقررات فقهی ساختمان و تعریف سیستم های جدید رتبه دهی به ساختمان
۴- نظریه مشاغل برتر فقه المکاسب
۵- تبیین راه حل های الگوی پیشرفت اسلامی در حوزه انرژی
❓ متن کامل اطلاعیه انتخاباتی حجتالاسلام علی کشوری:
https://eitaa.com/olgou4/6580
#پیشنهادهای_حوزوی_به_رئیس_جمهور
#رئیس_جمهور_تمدنی
#یکسان_انگاری_پیشرفت_و_توسعه
https://eitaa.com/olgou4