eitaa logo
📚 داستان های آموزنده 📚
69.1هزار دنبال‌کننده
8هزار عکس
2.6هزار ویدیو
67 فایل
﷽ 🔹تبادل و تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak 🔴تبادل نظر
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از قاصدک
❌صبر کنید رد نشید❌ چراااااا⁉️🧐 🔰🔰🔰🔰 💣اینجا بمب 💥 يه کار تکراری نمیتونی پیدا کنی از بس داره😎✅ 🎯😱😱 روز باش💯 به سراسر کشور✈️ http://eitaa.com/joinchat/2331246625C19d6f9a597
‌ 📚 مردی ثروتمند که زن و فرزند نداشت تمام کارگرانی که پیش او کار می کردند برای صرف شام دعوت کرد. و جلوی آن ها یک نسخه قرآن مجید و مبلغی از پول گذاشت و هنگامی که از صرف شام فارغ شدند از آن‌ها پرسید قرآن را انتخاب می‌کنید یا آن مبلغ پولی که همراه آن گذاشته شده است. اول از *نگهبان* شروع کرد پس گفت: انتخاب کنید؟ نگهبان بدون اینکه خجالت بکشد جواب داد: آرزو دارم که قرآن را انتخاب کنم ولی تلاوت قرآن را بلد نیستم لذا مال را می‌گیرم چرا که فائده آن با توجه به وضعیت من بیشتر هست و مال را انتخاب کرد. بعداً از *کشاورزی* که پیش او کار می‌کرد، سوال کرد. گفت اختیار کن!؟ کشاورز گفت: زن من خیلی مریض است و نیاز به مال دارم تا او را معالجه کنم اگر مریضی او نبود قطعا قرآن را انتخاب می‌کردم ولی فعلا مال را انتخاب می‌کنم. بعد از آن سوال از *آشپز* بود که آیا قرآن یا مال را انتخاب می کنید. پس آشپز گفت: من تلاوت را خیلی دوست دارم ولی من پیوسته در کار هستم وقتی برای قرائت قرآن ندارم بنابر این پول را بر می گزینم. و در سری آخر از *پسری* که مسئول حیوانات بود پرسید این پسر خیلی فقیر بود پس گفت: من به طور قطعی می دانم که تو حتما مال را انتخاب می کنید تا این‌که غذا بخری یا اینکه به جای این کفش پاره پاره خود کفش جدیدی بخری. پس آن پسر جواب صحیح داد: درسته من نیاز شدیدی دارم که کفش نو خرید کنم یا این‌که مرغی بخرم تا همراه مادرم میل کنم ولی من قرآن را انتخاب می کنم چرا که مادرم گفته است: *یک کلمه از جانب الله سبحانه و تعالی ارزشمندتر از هر چیز است و مزه و طعم آن از عسل هم شیرین تر است* قرآن را گرفت و بعد از این‌که قرآن را گشود در آن دو کیسه دید در اولین کیسه مبلغی ده برابری آن مبلغی بود که بر میز غذا بود، وجود داشت . و کیسه دوم یک وثیقه بود که در او نوشته بود: به زودی این مرد غنی را وارث می‌شود پس آن مرد ثروتمند گفت: هر کسی گمانش نسبت به الله خوب باشد پس الله او را ناامید نمی کند. •✾📚 @Dastan 📚✾•
📚مفرداتش خوب است اما مرده شوی ترکیبش را ببرد. این اصطلاح در مواقعی به کار می‌رود که شخصی از موضوعی سررشته ندارد ولی با یاد گرفتن چند کلمه و چند مطلب در باره آن موضوع و یا با لفاظی و استفاده از کلمات پیچیده می‌خواهد خود را اهل فن نشان دهد و در آخر هم گفته‌هایش هیچ سودی ندارد. همچنین در مواردی که عواملی که هر کدام به تنهایی مفید بوده یا بی‌ضرر باشند ولی با ترکیب و اختلاطشان نتیجه مطلوبی به دست نیاید از این اصطلاح استفاده می‌شود. در کتاب امثال و حکم مرحوم دهخدا اینچنین آمده که گویند سبحانی نامی درویش مسلک تعدادی کلمات حکمت و عرفان را یاد گرفته و دنبال هم به طنز به‌کار می‌برد، بدون آنکه ربطی بین آنها باشد. به نحوی که شنونده ناآگاه گمان می‌برد که او مطلبی جدی می‌گوید و فهم آن دشوار است. روزی ناشناس در حلقه درس میرزا ابوالحسن حکیم معروف به جلوه حاضر شد و در میان مباحثه همان الفاظ را به کار برد. حکیم چند لحظه متحیر بدو نگریست وسپس بفراست، بی‌معنی بودن گفته‌های او را دریافت و گفت: مفرداتش خوب است اما مرده‌شوی ترکیبش را ببرد. در اینجا منظور حکیم از ترکیب، اشاره‌ای دوگانه دارد از یک طرف به مجموعه کلمات او که هر کدام به تنهایی معنی دارند ولی در ترکیب با هم و دنبال هم بی‌معنی بودند، و از طرف دیگر ترکیب اشاره‌ای طنزگونه به ریخت و قیافه وی دارد به جهت توهین به وی. این داستان را به مورد مباحثه مطربی با یکی از علمای دربار فتحعلی‌شاه هم نسبت می‌دهند. وقتی مطرب در مورد تکان دادن دست‌ها و پاها به تنهایی از عالم می‌پرسد وی می‌گوید اشکالی ندارد. مطرب نیز با زرنگی برخاسته و شروع به رقصیدن می‌کند و می‌گوید پس این کار هم که ترکیب همان حرکات است نباید اشکالی داشته باشد. وی در پاسخ این جمله را به کار می‌برد. ضمن اینکه امروزه مردم بیشتر از بخش دوم این اصطلاح یعنی جمله "مرده‌شوی ترکیبش را ببرد" یا "مرده‌شور ترکیبش را ببرد" در مورد یکدیگر استفاده می‌کنند و منظورشان توهین به ظاهر و قیافه شخص می‌باشد. •✾📚 @Dastan 📚✾•
‌ 📚 اجتماع قلوب مسیر سعادت روزی معلم از دانش‌آموزانش پرسيد: آيا می‌دانيد چرا وقتی انسان‌ها با هم دعوا می‌کنند سر يک ديگر داد می‌زنند؟ يکی گفت: شايد به اين خاطر که می‌خواهند سخن خود را به هم بقبولانند. يکی ديگر گفت: شايد می‌خواهند بگويند زور من بيشتر است. و هر کدام چيزی گفتند ... ولی هيچکدام جواب معلم نبود. معلم سخنش را ادامه داد و گفت: وقتی آدم‌ها با هم دعوا می‌کنند، قلب‌هايشان از هم دور می‌شود. و ديگر صدای همديگر را نمی‌شنوند. به همين خاطر بر سر هم داد می‌زنند. در واقع جسم‌های آنها به هم نزديک است ولی قلب‌ها دور! ولی وقتی قلب‌ها به هم نزديک باشد ديگر احتياجی به داد زدن نيست. احتياجی به نزديک بودن هم نيست حتی گاهی احتياج به حرف زدن هم نيست اگر دو نفر که همديگر را دوست دارند پيش هم باشند فقط با چشم‌هايشان هم ديگر را می‌بينند و با قلب‌هايشان با هم حرف می‌زنند. ديگر زبان به کار نمی‌آيد. و اين زيباترين نوع حرف زدن است! امام مهدی علیه السلام: اگر شیعیان ما که خداوند توفیق طاعتشان دهد، در راه ایفای پیمانی که بر دوش دارند، قلب‌هایشان با یکدیگر جمع می‌شد، میمنت ملاقات ما از ایشان به تأخیر نمی‌افتاد و سعادت دیدار ما زودتر نصیب آنان می‌شد ... •✾📚 @Dastan 📚✾•
📚 #منبر_بزرگان توبه نمی‌کنیم چون خود را بد نمی‌دانیم! ✍ آیت‌الله بهجت(ره): حوادثی که اتفاق می‌افتد، نتیجه کارهای ماست که بر سر ما می‌آید: « وَ ما أَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَةٍ فَبِما كَسَبَتْ أَيْديكُمْ؛ هر مصیبتی به شما می‌رسد، به‌واسطه اعمال شماست».(شوری: 30) آیا نباید به فکر باشیم و از گناهان گذشته که باعث این همه بلاها و مصیبت‌ها شده است، توبه کنیم؟ ولی ما توبه نمی‌کنیم، چون کارهای خود را بد نمی‌دانیم، و به خود و کارهای خود خوش بین هستیم! آیا در این حوادث و گرفتاری‌ها که از هزار سال پیش به ما خبر داده‌اند، نباید شرح صدر پیدا کنیم و همان‌طور که دستور داده‌اند باشیم؟! که فرموده‌اند: «تَمسکوا بِالأَمْرِ الأولِ؛ به دستور اول تمسک بجویید [و عمل کنید]» یعنی اینکه به یقینیات اعتقاد داشته باشیم و به واضحات و ضروریات دینی عمل کنیم، و در موارد شک و تردید احتیاط نماییم. و نیز در مثل این زمانه که اهل ایمان به بلاهای فراوان مبتلا هستند، چنان‌که دستور داده‌اند، دعای فرج را زیاد بخوانیم. 📚 در محضر بهجت، ج2، ص13 #داستانهای_آموزنده •✾📚 @Dastan 📚✾•
❌ یادتون باشه 👈برای دوام زندگی تون همیشه به همسرتون "حال و احساس خوب " بدید ! 🔵حال و احساس خوب یعنی چی؟ یعنی احساس کنه که مهمه، ارزشمنده و بهش نیاز دارید 🔹یعنی در کنار شما آرامش داشته باشه و همش نگران نباشه که نکنه الان بهش یه گیری میدید . 🔹 حس استقلال خودش رو حفظ کنه و یه موجود وابسته و چسبنده نباشه 🔹 احساس امنیت داشته باشه. بدونه که در هر شرایطی چه خوشی و چه ناراحتی یک تکیه گاه داره. •✾📚 @Dastan 📚✾•
⛔️ غلط ترین کارها حمله به از غلط ترین کارهاست. را خواندن دروغ و موجب دلسردی مردم است. (رهبر انقلاب - بهمن98)
وصیتـــنامہ شہـــید محسـن حجـجے بہ خـواهـران همیشہ این بیت شعر را بہ یاد آورید...↓ آن زمانے کہ "حضرت رقیہ (س)" خطاب بہ پدرش فرمودند: غصہ‌یِ حجابِ من را نخوری بابا جان...! 『چادرم』 #سوختہ اما بہ سرم هست هنوز #داستانهای_آموزنده •✾📚 @Dastan 📚✾•
امام علی علیه السلام: از هر دانشى بهترينش را انتخاب كنيد. زنبورِ عسل از هر گلى زيباترينش را مى خورد. در نتيجه دو جواهر گران بها از آن توليد مى شود... غررالحكم حدیث 5082 #داستانهای_آموزنده •✾📚 @Dastan 📚✾•
اگر بدانید که مردم به سردرد معمولی خود بیشتر بها میدهند تا به شنیدن خبر مرگ من و تو، اینقدر به نظر مردم بها نمیدهید.. #سلام #روزتون_خوش 🌺 #داستانهای_آموزنده •✾📚 @Dastan 📚✾•
‍ ‌ چرا ؟ 2⃣ قسمت دوم 2⃣ خدا صلی الله علیه و آله وسلم فرمود: « إنّ اللّه لیملی للظّالم فإذا أخذه لم یفلته ثمّ قرأ: "وَ کذلِک أَخْذُ رَبِّک إِذا أَخَذَ الْقُری وَ هِی ظالِمَةٌ إِنَّ أَخْذَهُ أَلِیمٌ شَدِیدٌ" ـ خداوند متعال به شخص ستمگر مهلت می دهد، امّا اگر او را گرفتار سازد، رهایش نمی کند آن گاه این آیه را تلاوت نمود: "‌گیردبی‌گمان‌بازخواست‌او‌سهمگین‌وسنگین‌است"» (بحارالانوار/ج 67/ص336 ـ هود/102) پس مهلت دادن به ستمگر به معنای نادیده گرفتن ستم او نیست چه بسا ستمگر چنین تصور کند که خدا او را به خودش واگذاشته است. مثلاً خداوند به فرعون چهل سال مهلت داد بعد از این مدت او را به عذاب دنیا و آخرت گرفتار کرد. همچنین قوم نوح و لوط و غیره که به علت ستم های فراوان خداوند آن ها را به سزای اعمالشان رساند. در حدیثی از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم چنین نقل شده: « اذا رایت اللَّه یعطی العبد من الدنیا علی معاصیه ما یحب فانما هو استدراج ثم تلا رسول اللَّه ص "فَلَمَّا نَسُوا ما ذُکرُوا بِهِ فَتَحْنا عَلَیهِمْ أَبْوابَ کلِّ شَی ءٍ حَتَّی إِذا فَرِحُوا بِما أُوتُوا أَخَذْناهُمْ بَغْتَةً فَإِذا هُمْ مُبْلِسُون"ـ هنگامی که ببینی خداوند در برابر گناهان نعمت می بخشد بدان که مقدمه مجازات است سپس آیه فوق را تلاوت فرمود: "هنگامی که (اندرزها سودی نبخشید، و) آن چه را به آن ها یادآوری شده بود فراموش کردند، درهای همه چیز (از نعمت ها) را به روی آن ها گشودیم تا (کاملاً) خوشحال شدند (و دل به آن بستند) ناگهان آن ها را گرفتیم (و سخت مجازات کردیم) در این هنگام، همگی مأیوس شدند (و درهای امید به روی آن ها بسته شد)"» (تفسیرنمونه/ج5/ص238 ـ انعام/44) بنابراین کیفر ستم خودش را می بیند یا در دنیا بازتاب اعمالش را توسط ظالم دیگر و یا سایر عوامل می بیند و یا در آخرت به کیفر اعمالش می رسد اما مردم هم ای دارند که باید انجام دهند. یعنی در ابتدا باید کنند بعد اگر گوش ندادند آن موقع است که خداوند آن ها را به سزای اعمالشان می رساند، همان طور که خداوند فرموده: « حَتی إِذَا اسْتَیسَ الرُّسُلُ وَ ظَنُّواْ أَنهَُّمْ قَدْ کذِبُواْ جَاءَهُمْ نَصْرُنَا فَنُجِّی مَن نَّشَاءُ وَ لَا یرَدُّ بَأْسُنَا عَنِ الْقَوْمِ الْمُجْرِمِین ـ (پیامبران به دعوت خود، و دشمنان آنها به مخالفت خود هم چنان ادامه دادند) تا آن گاه که رسولان مأیوس شدند، و (مردم) گمان کردند که به آنان گفته شده است در این هنگام، یاری ما به سراغ آن ها آمد، آنان را که خواستیم یافتند و و عذاب ما از قوم گنهکار بازگردانده نمی شود.» (یوسف/110) •✾📚 @Dastan 📚✾•
‌ 📚چه کشکی ٬ چه پشمی چوپانی، گله را به صحرا برد و به درختِ گردوی تنومندی رسید. از آن بالا رفت و به چیدنِ گردو مشغول شد که ناگهان گردبادِ سختی درگرفت. خواست فرود آید، ترسید. باد، شاخه ای را که چوپان روی آن بود به این طرف و آن طرف می برد. دید نزدیک است که بیفتد و دست و پایش بشکند. در حال مستاصل شد. از دور، بقعه ی امامزاده ای را دید و گفت: " ای امام زاده! گلّه ام نذر تو، از درخت، سالم پایین بیایم." قدری باد ساکت شد و چوپان به شاخه ی قوی تری دست زد و جای پایی پیدا کرده و خود را محکم گرفت. گفت: " ای امام زاده! خدا راضی نمی شود که زن و بچه ی منِ بیچاره، از تنگدستی و خواری بمیرند و تو، همه ی گلّه را صاحب شوی. نصفِ گلّه را به تو می دهم و نصف هم برای خودم.." قدری پایین تر آمد. وقتی که نزدیکِ تنه ی درخت رسید، گفت: "ای امام زاده نصف گله را چطور نگهداری می کنی؟ آنها را خودم نگهداری می کنم در عوض، کشک و پشمِ نصفِ گله را به تو می دهم." وقتی کمی پایین تر آمد گفت: " بالاخره چوپان هم که بی مزد نمی شود، کشکش مالِ تو، پشمش مالِ من به عنوان دستمزد. " وقتی باقیِ تنه را سُرخورد و پایش به زمین رسید، نگاهی به گنبدِ امامزاده انداخت و گفت: "چه کشکی چه پشمی، حالا ما یک غلطی کردیم. غلطِ زیادی که جریمه ندارد. " •✾📚 @Dastan 📚✾•