eitaa logo
دانلود
هدایت شده از سفرنامه لبنان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ام زینب که داشت مرخص میشد فاطمه بانوی ۲۳ساله سوری داشت آماده میشد برای سزارین کنار تختش نشستم غمگین بود احوالش را جویا شدم در خانه یکی از دوستان قدیمی پدرش مهمان بود با دست خالی به لبنان امده بود و حالا برای زایمان فردایش لباس نوزاد نداشت. او که با درد زایمان طبیعی به بیمارستان آمده بود حالا چون بچه در شکمش چرخیده بود و بند ناف دور بچه پیچیده بود باید سزارین میشد هم استرس عمل را داشت هم نگرانی لباس و تجهیزات بچه میگفت خودم همین یک لباس را دارم که یک ماه است نتوانسته ام آن را عوض کنم ظاهرش نشان می داد از آن جوانهای امروزی سوریه بوده از نحوه بستن شال و رنگ مو و مدل لباسش و... کاملا مشخص بود تا یک ماه پیش مثل خیلی ازما زندگی مرفه و به روزی داشته و الان اینگونه محتاج یک دست لباس شده😢 وقت خداحافظی به عمه اش که کنارش بود گفتم همراه من بیا پایین هدیه ای کوچک از طرف مردم مهربان ایران برای فاطمه داریم. ام زینب که سوار ماشین شد لوازم و مایحتاج فاطمه و فرزندش را به عمه اش دادم. از خوشحالی در پوست خود نمی گنجید دستانش پر شده بود از عشق ومحبت مردم ایران ❤️ معلوم بود از ذوق بال درآورده آنقدر که با یک بوسه با من خداحافظی و بسوی اتاق فاطمه پرواز کرد. 🇮🇷🇱🇧🇮🇷🇱🇧🇮🇷🇱🇧🇮🇷🇱🇧🇮🇷🇱🇧 https://eitaa.com/safarnameh_lobnan
داستان‌های قرآنی و مذهبی
عوامل شکل‌گیری‌جنگ جمل یکی از نبردهایی که حضرت علی (ع)  در آغاز خلافت، در راستای مسئولیت خطیر امامت خویش ناگزیر به آن شدند ایستادن در برابر ناکثین (پیمان شکنان) در جنگ جمل بود. در یک کلام عامل اصلی پیمان شکنی سران جمل در دنیاطلبی آنان خلاصه می شود. اما  آن ویژگی هایی که این دنیا طلبی را باعث می شد عبارت بودند از:  برتری‌جویی یکی از عواملی که مثلث شوم ناکثین را به جنگ با علی(ع) وادار کرد، برتری جویی آنها بود در جریان حرکت سپاه جمل بسوی بصره و در شهر بصره موارد بسیاری دیده می شد که طلحه و زبیر و یا فرزندان آنها برسر این که کدامیک از این دو به پیشنمازی مردم بایستند ، مشاجره داشتند و این نشان دهنده ی وجود حس خود بزرگ بینی در این افراد است. «آن گاه که خبر حرکت عایشه و طلحه و زبیر از مکه به بصره،  به علی(ع) رسید، خدا را ستایش کرد و ثنا گفت و فرمود: عایشه و طلحه و زبیر، حرکت کردند و هر یک از طلحه و زبیر، حکومت را برای خود می خواهد و نه همراهش.  طلحه ادعای خلافت نمی کند مگر از آن رو که پسرعموی عایشه است و زبیر مدعی آن نیست مگر از آن رو که داماد پدر اوست . به خدا سوگند اگر آنان به آنچه می خواهند دست یابند ، زبیر گردن طلحه را خواهد زد و طلحه گردن زبیر را و هریک با دیگری بر سر این حکومت ، ستیز خواهند کرد.» (1)  کینه‌توزی عامل دوم جنگ ناکثین با علی(ع) کینه ای است که از خاندان رسالت به دل داشتند . «انس بن مالک در روایتی می گوید: پیامبر(ص) سرش را روی شانه های علی(ع) گذاشت و گریست . علی(ع) از او پرسید: ای رسول خدا چه چیز تو را به گریه انداخت؟ فرمود: کینه هایی که در سینه های مردم است و آنها را آشکار نمی کنند تا من از دنیا بروم» (2) حسادت سومین عامل حسادت است. چون علی(ع) مورد توجه و علاقه ی فراوان پیامبر(ص) بود و همیشه در کنار او بود و پس از پیامبر شایسته ترین فرد برای رهبری مومنان بود، مورد حسادت ناکثین قرار گرفت . شیخ مفید دراین باره می گوید: «وقتی خبر حرکت عایشه و طلحه و زبیر از مکه به سوی بصره به امیرمومنان رسید، ابو هثیم بن تیّهان به پا خاست و گفت: ای امیرالمومنین! حسد قریشیان نسبت به تو دو گونه است: نیکانشان بر فضیلت و برتری مقام تو رشک برند، و بدان آنها چنان حسد ورزیدند که خدا، اعمال آنها را تباه ساخت وگناهشان را سنگین کرد آنان به برابری با تو رضایت ندادند، بلکه خواستند بر تو پیشی بگیرند. لیکن هدف، دست نیافتنی بود و مسابقه، آنان را فرو افکند . تو از خود قریش به آنان سزاوارتری، پیامبر آنان را در زندگی اش یاری کردی و پس از مرگ، حق او را ادا نمودی. به خدا سوگند آنها جز بر خویش ستم نکردند. اینک ما یاران و یاوران تو ایم. کارت را به ما بفرما. آنگاه اشعاری درمدح علی(ع) سرود...»(3)  طمع عامل دیگر حرص و طمع بود چون طلحه و زبیر در دوران خلفای قبلی امتیازاتی داشتند، به سراغ علی(ع)رفتند وگفتند : «ای امیرمومنان! شرایط زمانه را می دانی و از گرفتاری ما باخبری. نزد تو آمده ایم تا چیزی به ماببخشی تا به اوضاعمان سر و سامان دهیم و بتوانیم حقوقی را که برگردن داریم ادا کنیم. علی(ع) فرمود: شما از آنچه که من در ینبُع دارم، با خبرید اگر می خواهید، مقداری که ممکن است برای شما بنویسم .گفتند ما نیازی به ثروت شخصی تو در ینبع نداریم. علی (ع) فرمود: پس چه کنم؟ گفتند از بیت المال به ما مقداری اختصاص ده که زندگی ما را کفایت کند. امیرمومنان فرمود: سبحان الله! من چه اختیاری در بیت المال دارم؟ بیت المال از آن مسلمانان است و من تنها خزانه دار و امین آنانم. اگر مایل باشید بر منبر می روم و خواسته ی  شما را  از مردم می پرسم. اگر اجازه دادند، انجام می دهم. من چه اختیاری نسبت به آن دارم؟ این برای تمام مسلمانان است چه اینجا باشند چه نباشند لیکن من عذر خود را به شما گفتم. گفتند ما درصدد به زحمت انداختن تو نیستیم اگر تو را به این امر واداریم، مسلمانان تو را اجابت نخواهند کرد.» (4)  جهالت مردم پنجمین عامل را می توان جهالت و ساده اندیشی عامه ی مردم دانست نادانی آنان به حدی  بود که به راحتی فریب سران فتنه را می خوردند. درتاریخ طبری آمده است: «در روزجنگ جمل، دو قبیله ضبّه و ازُد دور عایشه را گرفتند . در این میان مردانی از قبیله ی ازد، سرگین شتر را برمی داشتند، آنرا خرد می کردند و می بوییدند و می گفتند: سرگین شتر مادرمان بوی مشک دارد!» (5) مردم آن روزگار به حدی نادان بودند ،که در زمان معاویه ، هنگام حرکت شامیان به سوی صفین، معاویه در روز چهارشنبه ، نماز جمعه به جای  آورد و آنان جان خود را در اختیار او گذاشته بودند تا جایی که لعن نمودن علی(ع) را یک سنت قرارداد. پی نوشت: 1- دانش نامه امیرالمومنین،4/427 2- نبردجمل،18( به نقل ازتاریخ دمشق) 3- دانش نامه امیرالمومنین،4/437 4- همان،442 5- تاریخ طبری،4/522 دسته: ستاد اقامه نمازمنتشر شده در 14 آذر 1401
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره فتح/ آیه ۲۲-۲۴، سنت الهی پیروزی حق: وَلَوْ قَاتَلَكُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا لَوَلَّوُا الْأَدْبَارَ ثُمَّ لَا يَجِدُونَ وَلِيًّا وَلَا نَصِيرًا ﴿٢٢﴾ اگر کافران با شما بجنگند حتماً پشت‌کنان می‌گریزند، آن‌گاه سرپرست و یاوری [که از آنان دفاع‌کند] نمی‌یابند. سُنَّةَ اللَّهِ الَّتِي قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلُ ۖ وَلَنْ تَجِدَ لِسُنَّةِ اللَّهِ تَبْدِيلًا ﴿٢٣﴾ خدا روشی‌ثابت و قطعی مقرّرکرده‌است که ازپیش [بر پیروزی مؤمنان و شکست کافران] جاری‌بوده‌است، و هرگز برای روش خدا تغییر و تبدیلی نخواهی‌یافت. وَهُوَ الَّذِي كَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنْكُمْ وَأَيْدِيَكُمْ عَنْهُمْ بِبَطْنِ مَكَّةَ مِنْ بَعْدِ أَنْ أَظْفَرَكُمْ عَلَيْهِمْ ۚ وَكَانَ اللَّهُ بِمَا تَعْمَلُونَ بَصِيرًا ﴿٢٤﴾ و اوست که پس‌ازآن‌که شما را [بی‌جنگ‌وخون‌ریزی] بر دشمن پیروزومسلط‌کرد، دست‌های آنان را از [جنگ با] شما و دست‌های شما را از [جنگ با] آنان در دل مکه [که منطقه حدیبیه است] بازداشت؛ و خدا هم‌واره به آن‌چه انجام‌می‌دهید بیناست. معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 https://eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عاقبت رزمنده ای که همسرش نگذاشت به سوريه برود. خاطره عجیب سردار نوعی اقدم از عاقبت رزمنده ای که همسرش نگذاشت با او برای دفاع از حرم به سوريه برود! عزیزان اگر شهید نشویم ، میمیریم...
4_6016931354116101861.mp3
9.22M
📌داستان حضرت سلیمان علیه السلام _ قسمت دهم 👈 ماجرای حکم کردن حضرت سلیمان در زراعت 🎙میثم ذوالقدر 👈 بازگشت به فهرست موضوعی 🎬قسمت ۱۶۴ ⏰️نه دقیقه ↙️ به ما بپیوندید ↙️ @meysamzolghadr
4_6021434953743472153.mp3
15.19M
💠 حوادث سال ششم هجرت ۵ 🔸 تاریخ اشرف کائنات حضرت محمد مصطفی صل الله علیه و آله و سلم ♦️ داستان صلح حدیبیه 🎙 میثم ذوالقدر 👈 بازگشت به فهرست موضوعی ↙️به مابپیوندید↙️ 🆔https://eitaa.com/meysamzolghadr 🌏http://mzolghadr.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره فتح آیه ۲۵ / دلیل پذیرش صلح حدیبیه: هُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَصَدُّوكُمْ عَنِ الْمَسْجِدِ الْحَرَامِ وَالْهَدْيَ مَعْكُوفًا أَنْ يَبْلُغَ مَحِلَّهُ ۚ وَلَوْلَا رِجَالٌ مُؤْمِنُونَ وَنِسَاءٌ مُؤْمِنَاتٌ لَمْ تَعْلَمُوهُمْ أَنْ تَطَئُوهُمْ فَتُصِيبَكُمْ مِنْهُمْ مَعَرَّةٌ بِغَيْرِ عِلْمٍ ۖ لِيُدْخِلَ اللَّهُ فِي رَحْمَتِهِ مَنْ يَشَاءُ ۚ لَوْ تَزَيَّلُوا لَعَذَّبْنَا الَّذِينَ كَفَرُوا مِنْهُمْ عَذَابًا أَلِيمًا ﴿٢٥﴾ آنان کسانی هستند که کفرورزیدند و شما را از [ورود به] مسجدالحرام بازداشتند و نیز نگذاشتند قربانی‌هایی که با خود آورده‌بودید به محل قربانی‌اش برسد، و اگر مردان و زنان مؤمن ناشناسی در میان مکه نبودند، تا جنگ شما سبب کشته‌شدن آن بی‌گناهان شود و درنتیجه امر ناملایم و مکروهی [چون دیه] گریبان شما را بگیرد [شما را از جنگ بازنمی‌داشتیم، ولی بازداشتیم] تا خدا هرکه را [مانند مردان و زنان مومنی که برای شما ناشناخته بودند] بخواهد در رحمتش درآورد. [و] اگر مؤمنان از کافران جدا بودند یقیناً کافران [از اهل مکه] را به عذابی‌دردناک عذاب‌می‌کردیم. معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 https://eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ام کلثوم کبری یکی از دختران امام علی (علیه‌السلام) که در کربلا حضور داشته و در زمره اسیران کربلا شمرده‌شده‌است. در منابع از دختر کوچک امیرمؤمنان (علیه‌السّلام) و فاطمه زهرا (سلام‌الله‌علیها) با نام زینب صغری و کنیه‌ ام کلثوم یادشده که از حاضران، شاهدان و اسیران در عرصه کربلا بوده و خواهر دیگری به نام ام کلثوم صغری (از طرف پدر) نیز داشت. هرچند حضرت زینب کبری (سلام‌الله‌علیها) با کنیه ام‌کلثوم ذکرشده و حتی برخی از منابع او را ام‌کلثوم کبری خوانده‌اند، اما ظاهرا ام کلثوم کبری غیر از حضرت زینت (سلام‌الله‌علیها) می‌باشد؛ بنابراین شاید بتوان گفت امام علی دو دختر به نام ام کلثوم داشته که یکی کبری و دیگری صغری بوده و در کربلا حضور داشتند، هرچند بسيارى از منابع از ام كلثوم به عنوان يكى از اسيران حادثه عاشورا نام برده‌اند، بدون اين كه مقيّد به صغرى و كبرى كنند.  - ایراد خطبه در کوفه سخنرانی‌ ام کلثوم در کوفه نیز از دیگر مواردی است که از حضور‌ ام کلثوم در کوفه حکایت دارد. نقل شده که در بدو ورود اسرا به کوفه و پس از سخنان فاطمه دختر امام حسین (علیه‌السّلام) در کوفه، ‌ام کلثوم (دختر امیرالمؤمنین علی (علیه‌السلام)) در حالی‌ که گریه راه گلویش را بسته بود و به سختی می‌گریست به سخن ایستاد...  - بازگشت از شام به مدینه روایت شده که‌ ام کلثوم پس از بازگشت از سفر شام و در بدو ورود به مدینه زمانی که شهر پیامبر (صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم) از دور پدیدار شد با حزن و اندوه بسیار شهر مدینة النبی را خطاب قراردادند... در زمان و مکان وفات‌ ام کلثوم اختلافاتی به‌چشم‌می‌خورد: در زمان عمر برخی منابع ذکرکرده‌اند که او با تنها پسر خود که از خلیفه دوم داشت، در یک روز ازدنیا‌رفتند، و عبدالله بن عمر نیز بر ایشان نماز خواند.  در مدینه بر اساس نقل برخی از منابع‌ ام کلثوم چهار ماه بعد از ورود کاروان اسرا به مدینه وفات کرد.  بنابر قول علامه حلی در العدد القویه و شیخ کفعمی در المصباح و شیخ مفید در مسار الشیعه که ورود اسرا به مدینه را بیستم صفر دانسته‌اند،  پس وفات آن بانوی ارجمند بایستی تقریبا در اواخر جمادی الثانی سال شصت و دو هجری صورت گرفته باشد. در شهر دمشق برخی دیگر از منابع محل وفات و مدفن این بانو را در شهر دمشق عنوان کردند ولی از تاریخ وفات ایشان سخنی به‌میان‌نیاورده‌اند. 📖 منبع: ویکی فقه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سوره فتح آیه ۲۶ / آرامش و سکینه هدیه خداوند: إِذْ جَعَلَ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي قُلُوبِهِمُ الْحَمِيَّةَ حَمِيَّةَ الْجَاهِلِيَّةِ فَأَنْزَلَ اللَّهُ سَكِينَتَهُ عَلَىٰ رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِينَ وَأَلْزَمَهُمْ كَلِمَةَ التَّقْوَىٰ وَكَانُوا أَحَقَّ بِهَا وَأَهْلَهَا ۚ وَكَانَ اللَّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمًا ﴿٢٦﴾ [یادکن] هنگامی‌را که کافران [پس‌از قرارداد صلح حدیبیه] دل‌هایشان را از تعصّب و خشم شدید جاهلی آکنده‌کردند، پس خدا هم آرامشش را بر پیامبرش و مؤمنان نازل‌کرد و روح تقوا را [که حقیقت و جان توحید است] ملازم آنان نمود، و آنان به [روح تقوا] سزاوارتر و شایسته آن بودند؛ و خدا هم‌واره به‌هرچیز داناست. معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 https://eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 🌿 مراقب همرزمانش بود.... ❤️ 📲 نسخه مناسب اشتراک در شبکه‌های اجتماعی 💫 نو+جوان؛ انرژی امید ابتکار 🌱 @Nojavan_Khamenei
14-40.Ghafir.11-12.mp3
3.36M
آیه ۱۱ و ۱۲ سوره غافر، معنای «دو بار مردن‏»: قَالُوا رَبَّنَا أَمَتَّنَا اثْنَتَيْنِ وَأَحْيَيْتَنَا اثْنَتَيْنِ فَاعْتَرَفْنَا بِذُنُوبِنَا فَهَلْ إِلَىٰ خُرُوجٍ مِنْ سَبِيلٍ ﴿١١﴾ می‌گویند: پروردگارا! دوبار ما را میراندی و دوبار زنده‌کردی، اکنون به گناهانمان معترفیم، پس آیا راهی برای بیرون‌آمدن [از دوزخ] هست؟ ذَٰلِكُمْ بِأَنَّهُ إِذَا دُعِيَ اللَّهُ وَحْدَهُ كَفَرْتُمْ ۖ وَإِنْ يُشْرَكْ بِهِ تُؤْمِنُوا ۚ فَالْحُكْمُ لِلَّهِ الْعَلِيِّ الْكَبِيرِ ﴿١٢﴾ این [سختیِ عذاب] به‌سبب این است که چون خدا به یگانگی [و بدون معبودانتان] خوانده می‌شد [یگانگی‌اش] را انکار می‌کردید، و اگر برای او شریک و همتایی قرارداده‌می‌شد، باور می‌کردید؛ پس [اکنون] داوری، ویژه خدای والامرتبه و بزرگ است. معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 https://eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm
14-40.Ghafir.15-16.mp3
3.29M
آیه ۱۵ و ۱۶ سوره غافر، قیامت، روز ملاقات: رَفِيعُ الدَّرَجَاتِ ذُو الْعَرْشِ يُلْقِي الرُّوحَ مِنْ أَمْرِهِ عَلَىٰ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ لِيُنْذِرَ يَوْمَ التَّلَاقِ ﴿١٥﴾ بالابرنده درجات و صاحب عرش است، روح را [که فرشته وحی است] به‌فرمانش به‌هرکس ازبندگانش که بخواهد القامی‌کند تا مردم را از روز ملاقات [که روز رستاخیز است] بیم‌دهد. يَوْمَ هُمْ بَارِزُونَ ۖ لَا يَخْفَىٰ عَلَى اللَّهِ مِنْهُمْ شَيْءٌ ۚ لِمَنِ الْمُلْكُ الْيَوْمَ ۖ لِلَّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ ﴿١٦﴾ روزی‌که همه آنان آشکار می‌شوند، [و] چیزی از آنان برخدا پوشیده‌نمی‌ماند. [و ندا آید:] امروز فرمان‌روایی ویژه کیست؟ ویژه خدای یکتای قهّار است. معجزه‌ی پیامبر در ایتا👇 https://eitaa.com/moejezeyepeyambar داستان‌های قرآنی و مذهبی در ایتا👇 https://eitaa.com/Dastanqm