eitaa logo
دیدبان هنر و رسانه
67 دنبال‌کننده
2.8هزار عکس
195 ویدیو
45 فایل
*دیدبانی هنر و رسانه با بیشتر خواندن و تمرکز بر دانسته‌های مفید* ✅ ارتباط با ما: @Asemoni93 ✅اینستاگرام: https://www.instagram.com/didban_art_media
مشاهده در ایتا
دانلود
6⃣6⃣ ✨سینمای تربیتی✨ ⚠️سینمای کودکان نمی‌تواند نسبت به تعلیم و تربیت کودکان بی‌اعتنا باشد و ⬅️این جا از زمره مواردی است که سینما قبل از آن که به مثابه مطلق سینما نگریسته شود باید همچون یک مسئله تربیتی مورد بررسی قرار گیرد. ⭕️کودکان و نوجوانان در سنینی از رشد هستند که انحرافی کوچک می‌تواند به نتایجی بزرگ در تعیین سرنوشت آنها منتهی شود. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔺آینده اینترتیمنت 🔺 📌تصویر پیوست 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔺آینده اینترتیمنت 🔺 📌تصویر پیوست 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3⃣3⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
🎞 🎥 🎞 🎥 🎞 ✨معضل اجتماعی✨ The Social Dilemma 📹کارگردان: جف اورلوسکی 🗓 محصول: آمریکا- 1399 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 🔸مستند معضل اجتماعی، یک مستند انتقادی است از زاویه نگاه کسانی که زمانی در شرکت‌های فیسبوک، اینستاگرام، اپل، گوگل، تویتر، یوتیوب و... در یکی از موقعیت‌های مهم و تأثیرگذار این شرکت‌ها مشغول به کار بوده‌اند. 🔸کسانی که بهتر و بیشتر از دیگران از ساز و کار این شرکت‌ها آگاه هستند. آنها از پشت صحنه شبکه‌های اجتماعی و موضوعی که آنها را نگران کرده است، خبر می‌دهند. 🔸از سودی که در اثر فروشِ توجه کابران به تبلیغات مختلف، عاید شرکت‌های تجاری می‌شود، پرده برمی‌دارند. 🔸 همچنین از شبیه‌سازی کاربران توسط ابر کامپیوترها و هوش مصنوعی با جمع‌آوری اطلاعات از کاربران، صحبت می‌کنند و گام بعدی را شرح می‌دهند که همان پیش‌بینی رفتار کاربران و سپس جهت‌دهی به انتخاب‌ها و کنترل افکار آنها است. ⭕️آنها تأثیرات واقعی اجتماعی و فرهنگیِ اعتیاد سایبری نظیر فرسوده کردن بافت جامعه، ایجاد اضطراب و ناامیدی در نوجوانان، قطبی کردن جامعه، گم شدن حقیقت و معنا و ... را گوشزد می‌کنند. ⬅️البته کسانی که در این مستند حضور دارند بهتر از هر شخص دیگری از مزایای تکنولوژی و برنامه‌های این چنینی آگاهی دارند. 💢آنچه آنها را نگران کرده، وضع موجود و آیندۀ بسیار نزدیکی است که با ادامه این روند، در حال رخ دادن است. در واقع آنها زنگ خطر را به صدا در می‌آورند و در نگاه مخاطب به فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی ایجاد تردید می‌کنند تا آن را زمینه‌ای برای اصلاح و تغییر وضعیت موجود قرار دهند. ⚡️آنها از طراحی اخلاق‌مدارانه‌ برای محصولات تکنولوژیک و فضای سایبر سخن می‌گویند و استفاده آگاهانه کاربران از شبکه‌های اجتماعی و فضای سایبر را پیشنهاد می‌دهند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
6⃣7⃣ ✨رمان و فلسفه✨ 🔸رمان، صورت ادبی تفکر مدرن است. ⬅️عناصر تشکیل دهنده رمان در صورت و کیفیتی که در ادبیات رئالیستی قرن نوزدهم میلادی ظهور کردند، همگی به نحوی بر گرفته از افق تاریخی-فرهنگی عالم پس از رنسانس بودند و بشر را به گونه‌ای متفاوت از اعصار پیشین تعریف می‌کردند. رمان نحوی از اَنحای تلاش و کاوش بشر مدرن برای بیان حدیث وجود خود و تبیین نسبت و جایگاه خویش در جهانی است که بدان پرتاب شده بود. 🔸از همین روست که میلان کوندرا رمان را به نحوی جانشین فلسفه در تاریخ قرن هجدهم به بعد غرب می‌داند. اگر چه سخن کوندرا بیان دقیق نسبت رمان و فلسفه نیست، اما مایه‌هایی از حقیقت در آن هست. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
5⃣ فیلم 🔴 دفاع ناتمام 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
⏬ دفاع ناتمام ⏬ 🔸بخش اول〰〰 ⏪(با بررسی فیلم «بد رفتاری»- Misbehaviour) ☑️اعاده حقوق زنان، برابری زن و مرد، نفی مرد سالاری و مسائلی از این دست، محور اصلی فیلم «بد رفتاری» را تشکیل می‌دهند. 💬 این فیلم از داستانی واقعی گرفته شده و حوادث آن در سال 1350 (1971 م) رقم می‌خورد. فیلم روایتگر زمانی است که اولین جنبش‌های اعتراضی آزادی زنان در لندن در حال شکل‌گیری است. 🔹صحنه‌های ابتدایی فیلم به طور موازی دو ماجرا را نشان می‌دهد که حاکی از دو نگاه متفاوت به زن است. در جایی تجمع سربازان آمریکایی شرکت کننده در جنگ ویتنام را می‌بینیم که برای روحیه دادن به آنها از «دختر شایسته جهان» دعوت شده تا بر روی صحنه بیاید. از آن سو هم یکی از شخصیت‌های اصلی فیلم (سالی الکلساندر) را نشان می‌دهد که در جلسه مصاحبه قرار دارد تا بتواند برای ادامه تحصیل وارد دانشگاه شود. ⬅️ این نگاه تطبیقی در چند صحنه دیگر هم اتفاق می‌افتد. در صحنه‌ای که تعدادی از خانم‌ها در کنگره جنبش آزادی زنان جمع شده‌اند و سخنران جلسه با شور از آزادی زنان و انقلاب علیه مردسالاری صحبت می‌کند، در صحنه بعد مدیر اجرایی برنامه «دختر شایسته جهان» از ملاک‌ها و معیارهای انتخاب دختران مانند برخورداری از هیکل مناسب، مرتب بودن دندان‌ها، متاهّل نبودن و... صحبت می‌کند! ادامه دارد〰〰 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
⏬ دفاع ناتمام ⏬ 🔸بخش دوم〰〰 ⏪(با بررسی فیلم «بد رفتاری»- Misbehaviour) ♦️با توجه به آنچه در فیلم نمایش داده می‌شود، جنبش آزادی زنان به برگزاری مراسم دختر شایسته معترض است و آن را یکی از بزرگترین «جشن‌های ظلم و ستم» می‌داند. 💬 «سالی» به دختر کوچکش اجازه تماشای برنامه دختر شایسته را نمی‌دهد و دوست ندارد که او رفتار ایشان را تقلید کند و بیان می‌کند که «نمی‌خواهم دخترم چنین چیزی را تماشا کند، زیرا تبعیض ‌آمیز و تحقیر آمیز است.» در حالی که درست در صحنه بعد مردی که با «سالی» زندگی می‌کند (هم‌باشی دارند) به آشپزخانه می‌رود تا غذا درست کند و مادر «سالی» به او که در حال خواندن کتاب «مردان کاگر» است، می‌گوید به نظرم این رفتار تبعیض‌آمیزتر است. 🔹در جای دیگر هم به او اعتراض می‌کند که «زمانی که تو داری متعصب‌بازی در میاوری من و «گَرت» باید از دخترت مواظبت کنیم. تو آزادی، چون به جای تو کس دیگری کارهایت را انجام می‌دهد.» ⭕️هر چند صحبت مادر سالی درست است اما در پس زمینه به مخاطب می‌فهماند تلاش سالی برای جلوگیری کردن از برگزاری مراسم دختر شایسته نادرست و بیهوده است. آنجا هم که «سالی» در برنامه تلویزیونی شرکت می‌کند و می‌گوید «عصبانیت ما به سیستمی است که ارزش‌ها را منحصراً بر اساس استانداردهای جسمی می‌داند. زنان شیء نیستند، ما زیور آلات نیستیم.» این صحبت‌ها بی‌اثر تلقّی می‌شود، زیرا بلافاصله دوربین روی چهره یکی از دختران شایسته دوره‌های قبل می‌رود در حالی که مجری برنامه در حال خوش و بِش کردن با اوست. ⬅️ در این صحنه این گونه القا می‌شود که این مراسم که نوعی «خوش بودن بی‌ضرر همگانی» است، ایرادی ندارد و آنها چون زیبا نیستند، درکی از این مراسم ندارند و به آن اعتراض می‌کنند! 💢این پیام‌های ضد و نقیض و عدم دفاع‌های به موقع و درست، در راستای تطهیرِ نگاه ابزاری به زن است. ادامه دارد〰〰 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
⏬ دفاع ناتمام ⏬ 🔸بخش سوم〰〰 ⏪(با بررسی فیلم «بد رفتاری»- Misbehaviour) ❇️از این فیلم می‌توان برداشت‌هایی کرد که نشان دهنده پایمال کردن برخی از حقوق ساده و ابتدایی زنان در اروپای متمدن! است و یا در جریان فیلم می‌توان گزاره‌هایی را یافت که نشان می‌دهد، نظام خانواده در آن سال‌ها در اروپا و آمریکا اهمیت داشته است. ⬅️ همچنین می‌توان تلاش آنان را برای شبیه شدن به مردها و نفی زن بودن با خلاصه شدن در اعمالی مانند پوشش مردانه، سیگار کشیدن، ماشین‌سواری، عدم فرزندآوری و... به جای احقاق حقوق واقعی زنان، به چالش کشید. ⚠️اما باید در نظر داشت که پیام اصلی فیلم چیست. ⏪ با توجه به آنچه در فیلم نشان داده می‌شود، در نهایت موضع فیلم به نفع کسانی است که از شعار آزادی زنان سوء استفاده کردند و از سود حاصل از استثمار ایشان را بهره بردند. ☑️نتیجه‌ای که در نهایت از فیلم حاصل می‌شود ادامه همان «نگاه ابزاری به زن» است، با این دستاورد متفاوت که یک دخترسیاهپوست هم می‌تواند، عنوان دختر شایسته جهان را دریافت کند و الگویی باشد برای دختر بچه‌های کوچک سیاهپوست! یعنی مبارزه علیه برگزاری چنین مراسمی با شکست رو به رو شده و دختر شایسته جهان، دورنمای دخترانی از سراسر دنیا است. این شکست در فیلم آنجا نمایش داده می‌شود که در عین حال که برای دختر شایسته جهان جشن کوچکی توسط هموطنانش برگزار می‌شود و دختران کوچک، گرد دختر شایسته جمع می‌شوند که راه او را ادامه دهند؛ از آن سو دخترانی که آشوب کرده و در اجرای مراسم دختر شایسته اختلال ایجاد کرده‌اند، بازداشت شده و گناهکار شناخته می‌شوند و باید یک دوره محکومیت را سپری ‌کنند. این شکست در صحنه‌های ابتدایی فیلم پیش‌بینی می‌شود. آنجا که سالی در جلسه مصاحبه ورودی دانشگاه قرار دارد و در پاسخ به این سؤال که چرا در بریتانیا هرگز انقلابی نداشتیم، می‌گوید: «در واقع نظام جدید فقط یک نسل دوام آورد، سؤال درست این است که بگوییم چرا همه انقلاب‌ها با شکست رو به رو شد.» ⛔️اما متأسّفانه شکست اصلی، وضع امروز زنان در اورپا، آمریکا و بسیاری از نقاط جهان است. نگاه ابزاری به زن نه تنها متوقف نشد، بلکه روز به روز زن، به شیء بی‌ارزش‌تری تبدیل شد. آمار بالای تجاوز، کودکان حرام‌زاده، فرزندان بی‌سرپرست و تک سرپرست، خشونت علیه زنان، برده‌داری جنسی، از بین رفتن مفهوم خانواده و مفقود شدن احساس امنیت و آرامشی که در اثر تشکیل خانواده حاصل می‌شود و... نمودهایی از ماحصل تلاش‌ها برای آزادی زن و نتیجه انحرافی است که در این جنبش رخ داده است! ❌این همان «بد رفتاری» است که با زنان شده است. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
6⃣8⃣ ✨سینمای اسلامی✨ 🔸سینمای اسلامی با سینمای معنوی یا دینی غرب، لزوماً یکسان نیست. ⬅️سینماگر مسلمان نباید معنویّت، عشق، عرفان و هنر را انتزاعی و امور آن جهانی و متقابلاً هنر، تکنیک، اقتصاد و سیاست را اموری این جهانی و بی‌ربط با یکدیگر دریابد. 🔹انقلاب اسلامی، بازار، دانشگاه، کارخانه، مزرعه، جبهه جنگ و آکادمی هنر را سراسر به مسجد و معبد توحیدی تبدیل می‌کند و همه را در مسیر عقلانیّت، معنویّت،عدالت و تربیت الهی بشر و برای رعایت حدود و تأمین حقوق به کار می‌گیرد. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
1⃣0⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
✨تفاوت قصه دینی و قصه های غیر دینی✨ ⏪اگر چیزی از مقام عقل تنزل نکند، ❌شنونده را عاقل نخواهد کرد. ⏪اگر چیزی از قلب نجوشد، ❌شنونده را صاحب دل نمی کند. ادامه دارد〰〰 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
3⃣4⃣ 🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰✳️🔰
📚📖📚📖📚📖📚📖📚 ✨سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می‌آمد✨ 🖌 نویسنده: نادر ابراهیمی 📚انتشارات: سوره مهر 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
🔻 ✅نه نادر ابراهیمی نویسنده گمنامی است و نه کتاب سه دیدار، ناشناخته. ⬅️ اما این کتاب به واسطه قلم توانای نویسنده‌اش آنقدر ظرفیت دارد که بارها معرفی شود. ❇️خواندن این کتاب هم از باب آشنایی با امام خمینی، مردی که از فراسوی باور ما آمد و انقلابی سترگ را رقم زد و به معنای تامّ کلمه مصلح اجتماعی بود، جای خواندن دارد و هم قدرت نویسنده در داستان‌پردازی با اطلاعات خام تاریخی، ما را به خواندن ترغیب می‎‌کند. 🔸 البته بخش‌هایی از این کتاب به دلیل نثر ویژه آن، به سهولت خوانده نمی‌شود و نیاز است تا در خوانش آن بخش‌ها تأنّی و تأمل بیشتری صورت گیرد. 💬 ساختار کتاب بر محور گفت و گو شکل گرفته است. گفت و گو‌ها در خلال رفت و آمدهای تاریخی به ادوار مختلف زندگی امام از کودکی تا میانسالی شکل می‌گیرد و در این سیر به دیدار امام با شخصیت‌های تاریخی نظیر آیت الله مدرس، آیت الله کاشانی و... نیز پرداخته می‌شود. ✅کتاب سه دیدار در دو جلد به نام‌های «رجعت به ریشه‌ها» و «در میانه میدان» به چاپ رسیده است. با توجه به آنچه در انتهای جلد دوم آمده، قرار بر نوشتن جلد سومی به نام «حرکت به اوج» نیز بوده است که البته هیچ گاه چنین کتابی منتشر نشد ❇️و نوشتن همین دو جلد برای نادر ابراهیمی کافی بود تا بگوید: «همین قدر می‌گویم که در عمر خویش، کاری چنین کمر شکن، در هم کوبنده و خوف انگیز انجام نداده‌ام و نه دیگر، خواهم داد.» 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📌📌📌📌📌📌 ✂️ ۱ 🔰شاه، در مقابل ابر مرد تقدیر🔰 یک دم باز نیامدنی و باور نکردنی تاریخ بود. به راستی شاه اگر می‌دانست آن که در مقابل او ایستاده است و از نشستن استنکاف می‌کند، همان مردی است که با اتّکال به حق و به همّت ملّت، سرنوشت او را رقم خواهد زد، چه می‌توانست بکند؟ و آنچه می‌کرد، تا چه حد ممکن بود بر حیات یک ملّت تأثیر ماندگار بگذارد؟ شاه اگر می‌دانست آن مردِ چشم بر زمین دوختۀ افتاده منشِ مغرور، زمانی، کلّ حجم ذهن علیل او را تصرّف خواهد کرد، و ساعتی، دقیقه‌ای، حتی دمی خواب راحت را هم از چشمان او بر خواهد گرفت و به التماس کردنش وا خواهد داشت و به اعترافش که «اشتباهاتی کرده‌ام که اگر اجازه بدهید جبران خواهم کرد» خواهد کشید و به سرسام از اشباع فضای زندگی یک ملّت از فریادهای «مرگ بر شاه» گرفتارش خواهد کرد و در نهایت به گریستنی مملو از زبونی و ذلتش وا خواهد داشت، در آن دقایق احساسِ سلطه و زورمندی و سوارگی، چه می‌توانست بکند؟ چه می‌کرد؟ 📕سه دیدار 📖جلد دوم- ص177 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
📌📌📌📌📌📌 ✂️ ۲ آقا! ملّای مؤمن خدا ترس، وقت وضو گرفتن که فقط باید به فکر خدا باشد که نمی‌آید با صدای بلند بپرسد: «خانم خانم‌ها! وضویت را گرفته‌ای؟» و وقت نماز که نمی‌پرسد: «خانم خانم‌ها! نمازت را خوانده‌ای؟» و وقت قرآن خواندن که ابتدا نمی‌رود سر وقتِ همسرش تا بپرسد: «خانم خانم‌ها! با من یک سوره نمی‌خوانی؟» و وقت انداختن عبا بر دوش نمی‌چرخد و نمی‌گوید: «خانم خانم‌ها! عبایم مرتب است؟ خودم رو به راهم؟ این عطر که زده‌ام، عطر خوش بویی است؟» آقا شما بگویید، مگر می‌شود که مرد، آن هم مرد خدا از همسرش در باب عطر و عبا سؤال کند؟ آقا روح الله خان! باور می‌کنی که پدر بزرگت از بانویش درباره خوب و بد عطر هم می‌پرسید؟ باور می‌کنی؟ آه چه حرف‌ها یادم می‌آید از آن دوران، چه نگاه‌ها و چه لبخندها ... و این ها همه حکایت غریب دوست داشتنی بود که عوام، زیر لب به آن عشق می‌گفتند. 📕سه دیدار 📖جلد اول - ص 102 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media
6⃣9⃣ ✨هنر استکباری ✨ وقتی انسان شیطنت کرد و استکبار علی الله ورزید و خود را پرستید، محال است به دیگران فکر کند و به دنبال سلطه بر دیگران نباشد؛ به این ترتیب جریان هنر برای تسلط بر امکانات و استخدام جامعه جهانی به نفع مقاصد خود، در خدمت استکبار نفس قرار می‌گیرد و از ارزش‌های قدسی آزاد می‌شود؛ چرا که ارزش‌های قدسی را ارزش‌های واقعی نمی‌داند. 🍃دیدبان هنر و رسانه🍃 @Didban_Art_Media