🔻تربیت امثال شهید لندی؛ #علامت_حقانیت_انقلاب_اسلامی
✔️آیت الله فاضل لنکرانی در ديدار با بستگان #شهید_علی_لندی
بسم الله الرحمن الرحیم
یکی از علائم حقانیت انقلاب ما اين است که در سايه دين افرادی را تربیت کرده که در وجودشان ايثار موج میزند. جواناني که در قله ایثار و فداکاری قرار دارند. من وقتی جريان فداکاري اين شهيد عزيز را شنیدم پيش خود فکر میکردم چنین ایثاری به مراتب از حضور در میدان جنگ مشکلتر است، در میدان جنگ بالأخره انسان مجهز به اسلحه است، حمله میکند تا دشمن را از بين ببرد، ممکن است شهید هم بشود. اما اینجا در آتش انداختن خود براي نجات جان يک انسان است. حتماً این شهید 80، 90 درصد هم احتمال میداد که کار خودش تمام بشود! به نظرم مرتبه اين فداکاري از آن کسی که در جبهه شهید میشود به مراتب بالاتر است.
اين مطلب در روايات ما که هیچ قطرهای بالاتر از قطرهی خون شهید نیست مسلم در این مورد هم صدق ميکند. انگیزه شهید در جبهه جهاد فی سبیل الله است، دفاع از دین خدا و کشور و ناموس یک ملت است، آن انگیزه در اين مورد قویتر است. بايد ديد چه چیزی باعث میشود که یک انسان آن هم يک نوجوان، چنين کاري را انجام بدهد؟
اولاً چنین کسی حتماً باید معاد را باور داشته باشد یعنی معتقد باشد اگر از بین رفتم در عالم دیگر حیات اصلی من شروع میشود، کسی که اعتقادش به معاد ضعیف باشد قطعاً چنین کاری را نمیکند، اینها افرادی هستند که واقعاً به قیامت و عالم برزخ، به حیات در بهشت و جهنم برزخی یقین داشته و علم دارند که این کارشان معامله با خداست. يک مصداق بارز «ان الله اشتری من المؤمنین انفسهم و اموالهم بأن لهم الجنة» همین است که انسان جان خودش را برای نجات دیگری به خطر اندازد و فدا کند.
در هر حال بايد به شما و خانواده اين شهيد سعيد تبريک گفت که اين افتخار نصيبش شده که ایشان چهاردهمین شهید خانواده است. امثال اين عزيزان نظير شهيد حججي باید برای نسل امروز ما الگو باشند، همان طور که سردار حاج قاسم سلیمانی که نزدیک سالگرد شهادت ایشان هستیم برای همه ما الگو هستند. شما هم افتخار کنید که شهيدانتان الگو هستند بالخصوص این شهید که الگوی ویژهای براي همه خواهد بود. جوانان و مردم ما باید از وي براي تحکيم اعتقادات خود درس بگيرند. وقتي اعتقادات دینی انسان محکم باشد هیچ ابایی ندارد که خودش را در آتش بیندازد، همانگونه که اعتقاد حضرت ابراهیم آنچنان محکم بود با آنکه حضرت را به آتش هم انداختند دست از وظیفه خود برنداشت.
ما بايد نسبت به انقلاب توجّه خود را بیشتر کنیم، این انقلاب باید استمرار پیدا کند و ان شاء الله به برکت خون همین شهدا استمرار پیدا خواهد کرد، هرچند دشمنان ما برای مقابله با آن تلاش کنند ما چه بخواهیم و چه خدای ناکرده نخواهیم این انقلاب که بر پایه خون پاک جوانانمان استوار گرديده، استمرار خواهد يافت. آن خداوندي که در قیامت از خون به ناحق ريخته شده يک طفل سؤال ميکند «بأی ذنبٍ قتلت» قطعاً نمیگذارد خون این خون عزيزان پایمال شود منتهي بستگی دارد که ما چه مقدار خود را به حقیقت اینها نزدیک کنیم؟!
اميدوارم مسئله شهادت و شهادتطلبي، ایثار و ایثارگری، فداکاری برای دین خدا و حفظ انقلاب روز به روز در نسل ما و جامعه ما بیشتر بشود ان شاء الله.
✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#معرفی_مقاله
✅ «فقه نظام؛ ماهیت، ارکان و مختصات از دیدگاه آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
✔️ عباسعلی مشکانی سبزواری
🔹 چکیده:
در یک صورت بندی، دو رویکرد پیرامون فقه نظام وجود دارد: رویکرد تحصیلی و رویکرد حصولی. رویکرد تحصیلی معتقد است مقوله نظام به صورت امری علیحده و طبق یک برنامه ریزی فقاهی، باید از فقه استخراج و استنباط شود. در مقابل رویکرد حصولی، معتقد است «نظام» برایند طبیعی استنباط احکام است و اگر فقیه در مقام فقاهت، رویکرد حکومتی به فقه داشته باشد، نتیجه استنباط های او در حوزه های مختلف منتج به نظام آن حوزه می شود. از جمله قائلان به رویکرد حصولی در فقه نظام، استاد فاضل لنکرانی هستند. ایشان بر این باور است که اولاً: «نظام» برآیند طبیعی استنباط های فقیه در حوزه های مختلف است و لازمه وصول به نظام از طریق استنباط، نصب العین قرار دادن «رویکرد حکومتی به فقه» است؛ ثانیاً: در پروژه نظام سازی، فقه، بخشی از اجزای نظام های اجتماعی را تامین می کند (بخش حُکمی و تجویزی) و بخش های دیگر باید از طریق دانش های دیگر تامین شود (بخش توصیفی [تئوری ها، راهکارها و ابزارها]). ایشان ناظر به بخش اخیر مربوط به نظام سازی، معتقد به پیوند، پیوستگی و ارتباط دوسویه فقه با علوم انسانی، علوم طبیعی و هم چنین عرصه تکنولوژی و ابزار است. در نهایت نیز از نگاه ایشان، «فقه نظام» نه یک رویکرد در فقه، که «نتیجه و غایت فقه» است و رویکردی که در پرتو آن، فقه نظام قابل وصول است، فقه حکومتی (رویکرد حکومتی به فقه) است. در مورد نسبت فقه حکومتی و فقه اجتماعی نیز بر این باور است که «فقه اجتماعی» در مقابل «فقه فردی» قرار دارد و به مثابه بخشی از فقه بوده و نسبت آن با فقه حکومتی، «عام و خاص مطلق» است.
🔹 واژگان کلیدی: نظام، فقه نظام، رویکرد حصولی، رویکرد تحصیلی، فقه حکومتی، فقه اجتماعی، استاد فاضل لنکرانی
#دوفصلنامه_نظام_ولایی
#شماره_چهارم
🌐 لینک دانلود مقاله: http://ensani.ir/fa/article/474049/
✅ کانال دیدگاه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
#بازنشر_مناسبتی
🔻اگر #رهبری نبود، در #فتنه88 کشور #تجزیه شده بود
✔️ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
♦️در مورد فتنه 88 اگر کسی بخواهد منصفانه تحلیل کند، اگر رهبری با درایت خودش فتنه 88 را تدبیر نکرده بود امروز این مملکت تجزیه شده و خون صدها هزار بیگناه ریخته شده بود.
🔹 هوشیاری رهبری قابل تحسین است و هر کسی که با دیده انصاف به قضایای سال 88 و نقش رهبری نگاه کند به خوبی به این نتیجه میرسد که ایشان با بصیرت و درایت نظام اسلامی و مردم را از بلاها و آفتها حفظ کردند.
▪️ اگر هوشیاری رهبر معظم انقلاب و حضور و بصیرت مردم در سال 88 نبود معلوم نبود چه بر سر انقلاب و نظام میآمد.
🔸 دشمن انتخابات سال 88 را بهانه قرار داد تا از آن طریق توطئههای خود را پیاده کند. خوشبختانه مردم با تشخیص به موقع خود در صحنه حضور پیدا کرده و نقشههای دشمن را خنثی کردند.
▪️واقعاً اگر تدبیر ایشان و حضور مردم در آن زمان نبود معلوم نبود که کشور در آن زمان در چه وضعی قرار میگرفت! حوادثی به مراتب شدیدتر از حوادثی که در کشورهایی مثل لیبی، مصر و ... اتفاق افتاد در ایران واقع میشد اما این تدبیر رهبری و این حضور مردم بود که موجب شد این نظام و این کشور از گزند این خطرات حفظ شود. در قضیه سال 88 و حوادثی که در آن سال اتفاق افتاد انسان نقش مهم و بیبدیل ولایت فقیه و رهبری را به خوبی مشاهده میکند.
#فتنه88
#نهم_دی
#بصیرت
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔊 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در نشست واکاوی فقهی #تزریق_واکسن_کرونا:
مسأله تزریق واکسن کرونا امری عقلائی و بی نیاز از ورود شرع می باشد
▫️کرونا امروز یک واقعیتی هست و همه بشر گرفتارش هستند.
🔴 یکی از آپشن ها برای مقابله با کرونا ولو اینکه راه های دیگری هم هست و تعین ندارد، واکسن کرونا می باشد و در دسترس هم هست و آسان می توان بکارش گرفت. از فروض مساله هم اینست که ممکن است بعدا عوارضی برای این واکسن ها پیدا بشود و حتی ممکن است در مواردی باعث مرگ افرادی بشود.
🔴 آیا حتی با فرض عوارض یقینی، می توان گفت نباید واکسن زد؟ مساله علاج و معالجه اصلا ارتباطی با شارع ندارد و مانند نیاز بشر به غذا و لباس می باشد و نیازی به ورود شرع نیست لذا اینکه به چه دلیل شرعی باید واکسن زد سوال درستی نمی باشد و این یک #مساله_عقلی است.
🛎 شاید معلوم شود که مثلا جوانی سالم و تندرست بعد تزریق واکسن از دنیا رفته است؛ اینجا باید دید چه تعداد به خاطر واکسن از دنیا رفته اند ولی می دانیم که در مقابل بیمه شدن هفتاد میلیون نفر ایرانی عدد قابل توجهی نمی باشد.
🔴 وقتی یک بیماری مسری هست نمی شود گفت مختاری مراجعه به پزشک داشته باشی یا نه و قرینه لبیه داریم که دستور به صبر در برابر مرض شامل مرض های مسری یا مرض های منجر به موت نمی شود.
متن کامل بیانات ایشان👇
https://fazellankarani.com/persian/news/24141/
✅ معاونت پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)
🆔https://eitaa.com/pajuheshmarkazfeqhi
📚 دیدگاه آیتالله محمدجواد فاضل لنکرانی درباره فقه نظام
📕 برخی بر این باور هستند که با کنار هم قرار دادن قواعد سیاسی موجود مانند حرمت تسلط کفار بر مسلمین، اعانت بر اثم و … میتوان قواعد دیگری با تغییر موضوع، استنباط کرد و نام آن را نظام سیاسی گذاشت یا اینکه با کنارهم قرار دادن احکام اقتصادی مانند بیع، اجاره و … نظام اقتصادی را ایجاد کنیم. طرفداران این نظریه به چنین روشی، فقه نظامات میگویند.
📕 اما باید به این نکته توجه کرد در عالم واقع ما هستیم و این قواعد اجتماع موجود؛ از این رو نمیتوان گفت نظام سیاسی امری جدای از قواعد موجود است. این سخن مجرد خیال و توهم است. هرچند معتقد هستیم که برخی از قوانین کشف نشده است اما از دیدگاه ما نظام همان قواعد موجود است.
📕 نتیجه اینکه اگر گفته شود نظام سیاسی و … را باید به دست آورد؛ به این معنا است که اگر اجتهاد نبود، اسلام نظامی نداشت. دین موجود ما هم اکنون نیز دارای نظاماتی مانند نظام اخلاقی است. اینکه در اسلام رابطه میان عبد و مولی، انسان و والدین مشخص است، بیانگر وجود نظام اخلاق میباشد. البته باید به این نکته توجه داشت که امروزه مسائل جدیدی نیز در جوامع بشری ایجاد میشود که نیازمند اجتهاد فقها میباشد.
📚 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=25963
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔹بیانات در سوگواره شعر فاطمی «محبوبه خدا»
✔️ آیت الله فاضل لنکرانی
#بخش_اول
بسم الله الرحمن الرحیم
«اللهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ فِیهَا مِصْبَاحٌ الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لَا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ نُورٌ عَلَی نُورٍ یَهْدِی اللَّهُ لِنُورِهِ مَنْ یَشَاءُ وَیَضْرِبُ اللهُ الْأَمْثَالَ لِلنَّاسِ وَاللهُ بِکُلِّ شَیْءٍ عَلِیمٌ»
اگر بخواهیم کمی حضرت فاطمه (سلام الله علیها) را بشناسیم، فاطمهای که نامش فاطمه نهاده شد چون تمام مخلوقات عاجز از رسیدن به کنه معرفتش هستند «لان الخلق فطموا عن کنه معرفتها» پس باید با قرآن ارتباط برقرار کنیم و ببینیم خدای تبارک و تعالی که خالق اوست نسبت به فاطمه چه گفته و چه اشارتها در سورهها و آیات قرآن دارد. آنگاه به خصم بگوئیم حال شما آیهای در شأن زنان معاصر فاطمه زهرا (علیها السلام) به ما نشان دهید؟ که هرگز هیچ اشاره ممدوحی در قرآن نسبت به آنها و مقام آنها پیدا نخواهیم کرد.
این بسیار عجیب است؛ لیلة القدر قرآن؛ فاطمه است، لیلة القدری که خدا به پیامبرش نیز میفرماید: «وَ ما أَدْراکَ ما لَیْلَةُ الْقَدْرِ»، لیله مبارکه قرآن؛ فاطمه است و آت ذی القربی حقه؛ فاطمه است و بر حسب برخی از روایات، یکی از مصادیق مهم فاسئلوا اهل الذکر؛ فاطمه است. سوره دهر و سوره کوثر مربوط به فاطمه است. در مورد هر یک از این عناوین اگر بخواهیم بحث کنیم باید ساعتها بحث گردد و کتابها نوشته شود.
در این فرصت خیلی کوتاه به آیه شریفه سوره مبارکه نور اشاره میکنم و اگر خوب توجّه نموده و این آیه را در ذهن شریفتان بسپارید نورانیتی در خود احساس کرده و تقربی به مقام فاطمه پیدا میکنید که هدف این جلسه همین است. «اللَّهُ نُورُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ» خدا نور آسمانها و زمین است. این نور را ما درک نمیکنیم، نه با چشم ظاهری و نه با این قلب و ذهن و فکر محدود.
اینکه میفرماید خدا نور آسمانها و زمین است نور خدا چیست؟ ما این نورهای ظاهری را میتوانیم بفهمیم، اما نور خدا چیست؟ خدا در قرآن میخواهد برای نور خود یک مثلی بزند. میفرماید: «مَثَلُ نُورِهِ کَمِشْکَاةٍ» مَثَل نور خدا مثل یک مشکات و چراغدان است. «فِیهَا مِصْبَاحٌ» در این چراغدان یک چراغ و محل تابش شعله است. «الْمِصْبَاحُ فِی زُجَاجَةٍ» این چراغ درون یک شیشه بلوری قرار گرفته، هر کسی میفهمد وقتی شیشه بلورین دور چراغ قرار گیرد از آن نور محافظت کرده و موجب استمرار و بقا نور گشته و مانع خاموشی آن میشود. «الزُّجَاجَةُ کَأَنَّهَا کَوْکَبٌ دُرِّیٌّ یُوقَدُ مِنْ شَجَرَةٍ مُبَارَکَةٍ زَیْتُونَةٍ لَا شَرْقِیَّةٍ وَلَا غَرْبِیَّةٍ» منبع و انرژی این چراغ شجرهی مبارکهی زیتونه است که خواص بسیار زیادی دارد، «یَکَادُ زَیْتُهَا یُضِیءُ» این چراغ خود به خود اضائه و نورافشانی میکند وَلَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نَارٌ»، حتّی اگر شما آتشی را نزدیک آن نیاورید، خود به خود روشن است.
خدای تبارک و تعالی میفرماید میخواهید نور من را در این عالم دنیا ببینید، مَثَل نور من مشکاتی با این خصوصیات است در آیه بعد میفرماید: «فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ».
برخی از روایات مشکات را وجود مبارک پیامبر و مصباح را امیرالمؤمنین یا علم پیامبر قرار داده و زجاجه را امیرالمؤمنین قرار دادهاند، در بعضی از روایات هم مشکات را فاطمه ذکر کردهاند که من روی این نکته میخواهم تمرکز کنم. حتّی اگر ما روایتی هم نداشتیم دنباله آیه که میفرماید: «فی بُیُوتٍ أَذِنَ اللهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ» این مشکاتی که خدا نور خودش را به او تشبیه میکند، کیست؟ برای اینکه بشر بتواند نور خدا را در زمین ببیند میگوید به این بیوت نگاه کن.
از وجود مبارک پیامبر (ص) سؤال کردند این کدام بیت است که خداوند اجازه به رفعت و ذکر نام و اسمش در آن داده است؟ این خانه با همه بیوت بشر، با همه کاخها تفاوت دارد، این ذوات نورانی در میان بشر میدرخشند، خداوند به این بیوت اجازه داده که رفعت باطنی و معنوی داشته باشد.
در این بیوت «یُذْکَرَ فِیهَا اسْمُهُ» نام خدا برده میشود، صبحگاهان و شامگاهان در این بیوت تسبیح خدا میشود، آیه بعد شخصیّتهای این بیت را معرفی میکند. «رِجَالٌ لَا تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلَا بَیْعٌ عَنْ ذِکْرِ اللَّهِ وَإِقَامِ الصَّلَاةِ وَإِیتَاءِ الزَّکَاةِ» افرادی که همیشه به یاد خدا هستند، همیشه در حال اقامه نماز و پرداخت زکات هستند، «یَخَافُونَ یَوْمًا تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ» اینها خوف از قدرت و مقام خدا و خوف از روز قیامت دارند.
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔹بیانات در سوگواره شعر فاطمی «محبوبه خدا» ✔️ آیت الله فاضل لنکرانی #بخش_اول بسم الله الرحمن الرح
🔹بیانات در سوگواره شعر فاطمی «محبوبه خدا»
✔️ آیت الله فاضل لنکرانی
#بخش_دوم
برادران و خواهران، این آیات را در ذهنتان بسپارید، خدا میخواهد بفرماید ای بشر اگر میخواهی گوشهای از نور من را ببینی به فاطمه نگاه کن، به علی نگاه کن، به ائمه معصومین نگاه کن، اینها نور خدا در زمین هستند امام هادی علیه السلام در زیارت جامعه میفرماید «خلقکم الله أنواراً فجعلکم بعرشه محدقین حتّی منّ علینا» اینها نور خدا و تمثل نور خدا در زمین هستند، فاطمه نور خداست، همان طور که پیامبر و علی نور خداست.
مقام اهل بیت از خود این آیات به خوبی استفاده میشود و نیازی به روایت نداریم. خدا میفرماید مثل نور من این مشکات با این خصوصیات است مصداق این مشکات با این خصوصیات هم این بیوت است. کدام بیوت؟ بیوتی که «أَذِنَ اللّهُ أَنْ تُرْفَعَ وَ یُذْکَرَ فیهَا اسْمُهُ یُسَبِّحُ لَهُ فیها بِالْغُدُوِّ وَ اْلآصالِ»، قرآن با بلندترین و رساترین صدا میگوید ای بشر نگاهت به این انوار الهی باشد، نگاهت به فاطمه باشد، تو اگر دنبال نور من هستی و میخواهی از نور خدا بهرهگیری کنی تو نور من را نمیتوانی بفهمی! اما من مثلی برای خودم در روی زمین قرار دادم «هم فاطمة و ابوها و بعلها و بنوها» آن مَثَل هم فاطمه و پدرش پیامبر و همسرش امیرالمؤمنین و اولاد اوست.
من یک وقت فکر میکردم این روایتی که ائمه (ع) فرمودند «نحن حجج الله علی عباده و فاطمة حجةٌ علینا» معنای اینکه فاطمه حجّت بر ائمه است چیست؟ بر حسب این آیه، فاطمه حفاظ و حافظ همه ائمه ماست، فاطمه، مشکات علی است و علی، مصباح است، حسن، مصباح است، تا برسیم به آخرین امام، اینها همه چراغ هستند، اما آنکه نورانیت این چراغ را با قوت حفظ میکند و به آن تلألؤ خاص میبخشد، فاطمه است.
در یک روایت امام صادق (علیه السلام) میفرماید: «أنا فرعٌ من فروع الزیتونة من شجرة مبارکةٍ زیتونة و قندیل من قنادیل بیت النبوة» من شاخهای از شاخههای شجره مبارکه زیتونه هستم.
این فاطمهای که مشکات نور خدا و پیامبر و ائمه اطهار (علیهمالسلام) است و خداوند متعال او را مثل نور خودش بر زمین قرار داده شایسته است که ما دنبال شناخت او برویم، ببینیم چه موجودی بوده و چه عظمتی دارد؟
هدف این جلسه هم آن است که ما از دریچه ذهن و قریحه ذوق شعرای بزرگوار آئینی خود برای معرفت هرچه بیشتر حضرت بهره ببریم که پیداست نور فاطمه در قلب و ذهنشان تلألؤ پیدا کرده و توانستهاند این اشعار زیبا را برای ما بسرایند.
خدا را شکر که دو سه دهه است در این کشور صدای فاطمه به گوش جهانیان رسیده و عنایت خدا شامل ملت ایران و شیعیان بلکه مسلمین و همه بشر شده تا بتوانیم یک مقداری فاطمه را بشناسیم، فاطمه کیست؟ آقایان شعرا من نمیدانم آیا عناوینی که در قرآن راجع به حضرت فاطمه آمده در شعری آمده یا نه؟ در این شعر بسیار جالبی که آقای شریعتی خواندند بعضی از این عناوین وجود داشت. باید روی این جهت یعنی معرفت فاطمه از طریق قرآن بیشتر کار شود.
سوال ما این است فاطمهای که مشکات است، فاطمهای که مثل نور خداست، فاطمهای که محور بیوتی است که خدا اذن به ذکرش در آن داده است، آیا سزاوار بود به او بگویند شاهدی بر صحت گفتارت بیاور؟! آیا سزاوار بود که او را به مسجد بکشانند؟ آیا سزاوار بود که او را پشت درب و دیوار قرار بدهند؟ آیا سزاوار بود که او را در کوچه سیلی بزنند؟ بشر! با این نور خدا چه کردی؟
آن زمان ظلم شد و بدترین ظلمها هم شد، الآن نیز میگویند راجع به فاطمه حرف نزنید! راجع به مقامات فاطمه صحبت نکنید، راجع به مظلومیتهای فاطمه حرف نزنید! ما حرف نزنیم با قرآن چه میکنید؟ مگر قرآن مقام فاطمه را بیان نکرده؟ آیا سوره کوثر را میتوانید از قرآن حذف کنید؟ دنبال چه چیزی هستید؟ از خواب غفلت بیدار شوید و از این انوار مضیئه استفاده کنید.
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ از دیدگاه شهید صدر فقه به چهار بخش تقسیم میشود؛ یک بخش آن عبادات است که شامل نماز، روزه، اعتکاف، حج، عمره و کفارات میباشد. بخش دوم اموال، بخش سوم رفتار و آداب شخصی و بخش چهارم رفتار و آداب عمومی است.
⬅️ وجه تفاوت این تقسیم با دیگر تقسیمها در این است که شهید صدر بعضی از عناوینی که در حقوق امروز هم مطرح میشود را در تقسیم بندی لحاظ کرده است. اما این تقسیم بندی چند اشکال دارد: نخست اینکه بحث امر به معروف و نهی از منکر یک مسئلهی عمومی است و نمیشود آن را جزء رفتار شخصی قرار داد.
⬅️ اشکال دیگری که در تقسیم شهید صدر وجود دارد این است که عنوان کلی معاملات در تقسیم شهید صدر وجود ندارد حالی که میخواهیم ترسیمی از فقه موجود ارائه بدهیم. در تقسیمبندی فقهای پیشین، فقه به عبادات و معاملات تقسیم شده است. لکن ما عنوان معاملات را نمیتوانیم از این تقسیم استخراج کنیم.
⬅️ اما تقسیمی که ما میخواهیم ارائه بدهیم. موضوع علم فقه بر خلاف آن چه فقها تا کنون فرمودهاند، انحصار به فعل مکلف ندارد. بلکه موضوع علم فقه، فعل مکلف و فعل جامعه و اجتماع میباشد؛ بر این اساس فقه به دو بخش فردی و اجتماعی تقسیم میشود. هر یک از این دو بخش نیز به عبادی و غیر عبادی تقسیم میشود.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/y32347
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل
واکنش آیت الله فاضل لنکرانی به اتهام جدایی حوزه از سیاست.mp3
6.17M
✔️آیت الله فاضل لنکرانی در جلسه درس خارج فقه نظام سیاسی مطرح کرد:
🔻#جفا_به_حوزه_و_بزرگان_حوزه در نشست «صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم»
🔻منشأ «#الاسلام_هو_الحکومه» مبانی فقهی- کلامی #آیت_الله_بروجردی است
🔹آیت الله فاضل لنکرانی در پایان جلسه درس خارج فقه نظام سیاسی، در واکنش به اظهارات برخی در «نشست صدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم» پیرامون لزوم جدایی حوزه از سیاست، از گزارشهای خلاف واقع نسبت به حوزه و بزرگان آن انتقاد کردند.
ایشان با اظهار تأسف از نسبتدادن جدایی دین و حوزه از سیاست به آیت الله حائری یزدی و آیت الله بروجردی (رحمهما الله)، با استناد به کتابهای فقهی و اصولی آیت الله بروجردی (قدس سره) مبانی سیاسی ایشان را تبیین کردند...
🌐 تفصیل بیانات ایشان را در صوت پیوست استماع بفرمائید.
#شبهه_جدایی_حوزه_از_سیاست
#دین_و_سیاست
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
✔️ واکنش آیت الله فاضل لنکرانی به اتهام جدایی حوزه از سیاست (#بخش_اول)
🔻#جفا_به_حوزه_و_بزرگان_حوزه در نشست «صدمین سالگرد تاسیس حوزه علمیه قم»
🔻منشأ «#الاسلام_هو_الحکومه» مبانی فقهی- کلامی #آیت_الله_بروجردی است
🔹آیت الله فاضل لنکرانی در پایان جلسه درس خارج فقه نظام سیاسی، در واکنش به اظهارات برخی در «نشست صدمین سالگرد تأسیس حوزه علمیه قم» پیرامون لزوم جدایی حوزه از سیاست، از گزارشهای خلاف واقع نسبت به حوزه و بزرگان آن انتقاد کردند.
ایشان با اظهار تأسف از نسبتدادن جدایی دین و حوزه از سیاست به آیت الله حائری یزدی و آیت الله بروجردی (رحمهما الله)، با استناد به کتابهای فقهی و اصولی آیت الله بروجردی (قدس سره) مبانی سیاسی ایشان را تبیین کردند.
مشروح بیانات ایشان از قرار ذیل است:
🔻اظهار تأسف از تحریف اندیشه سیاسی بزرگان حوزه
در پایان بحث امروز میخواهم تأسف عمیق خود را نسبت به سخنان بیاساسی که در نشست یکصدمین سال حوزه علمیه قم مطرح شد، اظهار نمایم. حوزه با عظمتی که به دست مبارک مرحوم آیت الله العظمی حائری تأسیس شد و منشأ برکات فراوان گردید. چندین دوره فقه، اصول، تفسیر، اعتقادات، تکنگاریها، تدریسها، خصوصاً جلسات تدریسی عظیم در این صد سال برگزار شد.
از جمله برکات بسیار مهم این حوزهی مبارکه مرحوم آقای حائری، شکل¬گیری این انقلاب بود. یکی دیگر از برکات مرحوم آقای حائری، تربیتیافتهای مثل امام بود. امام خمینی (رضوان الله تعالی علیه) تربیت شده دو شخصیت بزرگ است؛ در درجه اول مرحوم آقای حائری و در درجه دوم مرحوم آقای بروجردی.
در این حوزه با عظمت، ما مرحوم آقای حائری، مرحوم بروجردی، امام و مراجع دیگر را در تاریخ صد سالهی حوزه، از سال 1301 که سال تأسیس این حوزه بود تا امروز مشاهده میکنیم. بنابراین، وقتی میخواهیم راجع به صدمین سال حوزه صحبت کنیم، باید همهی ابعاد آن را بررسی کنیم. اظهار تأسف شدید من این است که برخی آقایان جلسهای تشکیل دادند بهعنوان صد سالگی حوزه و در آن بزرگترین جفا را بر حوزه کردند. نسبت به حوزه، خلاف گفتند! نسبتهایی به مرحوم آقای بروجردی و حائری دادند که عالمانه نبود، و حرفشان خلاف واقع است.
🔻هزینه¬کردن از بزرگان حوزه برای ترویج جدایی دین و سیاست
به مرحوم آقای بروجردی نسبت دادند که ایشان دخالت در سیاست نمیکرد و آنچه را که امام در سال 1340 فریاد برآورد و به حوزههای علمیه، به دنیای شیعه و همه روحانیت در قم و غیر قم فرمود: آقایان بیدار باشید، این نقشه دشمن است که بگوید دین سیاست ندارد، نادیده گرفته و همین حرف ـ جدایی دین از سیاست ـ را به مرحوم آقای حائری و مرحوم آقای بروجردی چسباندند، و ادعا کردند از عظمت این بزرگان آن است که میگفتند: فقیه در مسائل سیاسی نباید دخالت و تصدّی کند، بلکه باید بر مسائل سیاسی نظارت کند! این حرف را مطرح کرده و گفتند اگر روحانیت بخواهد به هویت اصلی خودش برگردد، باید به همین مشی مرحوم آقای بروجردی بازگردد!
متأسفانه این حرف زده شد و واکنش درخوری به آن صورت نگرفت، و این یک تأسف دیگری است! آیا این است حق امام؟ این است پاسخ این همه زحمتی که امام برای دین کشید؟ بعد از گذشت40 سال از انقلاب افرادی بیایند و این حرف را مطرح کنند؟. حالا به چه انگیزههایی، من نمیدانم! ولی توقع این است که لااقل با انصاف و عالمانه حرف بزنید.
🔻نظریه¬ی سیاسی مرحوم آیت¬الله بروجردی
نظر مرحوم آقای بروجردی در بحث نماز جمعه، در کتاب البدر الزاهر فی صلاۀ الجمعة و المسافر (ص78 به بعد) آمده است، ببینید ایشان راجع به ولایت فقیه چه میگوید؟ راجع به دین چه میگوید؟ چرا نسبت خلاف به مرجعی داده میشود که استوانهای در میان مراجع بوده و تاریخ مرجعیت، کمتر مانند ایشان را به خود دیده است! امام خمینی نیز مولود و محصول مرحوم آقای بروجردی و همچنین مرحوم حائری است. من در این جلسه فعلاً به کلمات آقای بروجردی اشاره میکنم تا معلوم گردد هیچ تعصبی وجود ندارد. اگر آقایان میخواهند از حوزه گزارش دهند، درست گزارش دهند، نه این که بر حوزه و روحانیت، انقلاب، آقای بروجردی، شهدا و حضرت امام جفا کنند. دنبال چه هستند!؟
#شبهه_جدایی_حوزه_از_سیاست
#دین_و_سیاست
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani