🔻آیتالله فاضل لنکرانی:
❇️ شناخت دشمنان؛ رمز موفقیت امام(ره) بود
امام راحل، یک سر سوزن هم در مقابل آنها عقبنشینی نکرد، اینکه کسی بگوید آمریکا امروز میخواهد یک خدمتی به کشورهای اسلامی کند، امری محال است و به هیچ وجه و در هیچ زمانی واقع نمیشود.
◼️ مرتکبان فاجعه پیشاور از دین خارج هستند
یک مسلمان نمیتواند چنین کشتار فجیعی انجام بدهد اینها مسلم از دایره اسلام خارج هستند و دنیا هم باید این را بداند، البته ممکن است به حسب ظاهر اسم اسلام بر خودشان بگذارند، اما یقیناً مسلمان نیستند.
https://hawzahnews.com/xbCRS
@HawzahNews | خبرگزاریحوزه
✅ پژوهشکده حج و زیارت با همکاری مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) نشت علمی «تحلیل دیدگاههای فقهی توسعه مطاف» را با ارائه آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی برگزار میکند.
⏰ زمان: چهارشنبه 25 اسفند 1400 ، ساعت 10 صبح
🏢 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع)
🌐 لینک حضور مجازی در همایش:👇
www.markazfeqhi.com/live
#نشست_علمی
#ریاست_مرکز
🆔@pajuheshmarkazfeqhi
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ یکی از بهترین آیات، سه آیه مبارکه سوره شوری میباشد. چند عنوان در آیات مذکور وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. نخست اینکه مفاد تشریع است؛ «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا»، خطاب «لَكُمْ» به مسلمانان میباشد؛ به این معنا که برای شما مسلمانها، أی نهج أی أوضح أی بیّنَ، خداوند متعال دینی را آورده است. خدا از دین، «مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى» را تشریع کرده است.
⬅️ دومین مفاد معنای «مَا وَصَّى» است که دو احتمال برای آن مطرح شده است.
1️⃣ جامعیت اسلام. بگوئیم خدا میفرماید دینی را که برای شما تشریع کردم، متضمن توصیههایی است که به نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و عیسی کردم؛ در این صورت یعنی اسلام جامع همهی ادیان پیامبران اولوالعزم است.
2️⃣ اشتراک اسلام با ادیان پیشین. خداوند میخواهد بگوید روح همه ادیان یکی است. بسیاری از بزرگان اهلسنت طرفدار این نظر میباشند.
⬅️ به نظر میرسد احتمال اول که جامعیت دین را بیان میکرد صحیح باشد؛ بنابراین جمله «مَا وَصَّى» تا پایان این فراز از آیه، چنین معنا میشود؛ تشریعی را که برای مسلمین بیان شده، جامعٌ لجمیع الشرایع السابقه میباشد.
📝 متن کامل: https://b2n.ir/d18797
————————————————————————————-—
#فقه_نظام
#درس_خارج
#فقه_سیاسی
#آیت_الله_محمد_جواد_فاضل
🔻میرزای نائینی و #ولایت_فقیه
✔️ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹 بر خلاف برخی گمانه زنی ها، مرحوم میرزای نائینی رحمه الله علیه از جمله قائلان به ولایت فقیه بود و تا آخر عمر خویش نیز معتقد به آن بود.
دوشنبه ۱۴٠٠/۱۲/۲۳
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻میرزای نائینی و #ولایت_فقیه ✔️ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹 بر خلاف برخی گمانه زنی ها، مرحو
#رسانه_ها
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻آیت الله فاضل لنکرانی:
دادن وعده ظهور نزدیک به مردم اشتباه است/باید جزء منتظران باشیم
◻️ یکی از اشتباهات بسیار بزرگ این است که ما به مردم وعده بدهیم ظهور نزدیک است، ما باید جزء منتظران باشیم و منتظر یعنی در انتظار وقوع و این ممکن است الآن واقع بشود یا بعد ولی درست نیست به مردم وعده بدهیم و بعد هم آن را به برخی از مراجع منتسب کنیم و این حرفها با نفی و اغراق کم و زیاد بشود.
https://fazellankarani.com/persian/news/24335/
📚منشورات جدید مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهمالسلام)
1. قضاوت شورایی از دیگاه امامیه
2. مبانی استفتائات قضائی آیتالله العظمی فاضل لنکرانی (ره)
3. شرط جنسیت در منصب ولایی و غیر ولایی
4. بررسی فقهی نمایش آلات موسیقی در رسانه ملی
5. فقه تجارت هنر هفتم
6. درسنامه مسائل خلافی
7. مجموعه اندیشه های فاضل 8 جلد
🔻توهین به امام خمینی، نشانه درماندگی و بیچارگی دشمنان انقلاب است
🔸 بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در محکومیت توهین به حضرت امام خمینی(ره)
🔹آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی :
یک نکته راجع به این عمل بسیار مزبوحانه و بزدلانهای است که إلمان حضرت امام را در میدان مرجعیت آتش زده اند. روشن است که این کار، کار مردم نیست. این خیلی واضح است.
این کار، کاری سازماندهی شده، از بیرون کشور است. مزدورانی دارند که پول می گیرند و این کارها را میکنند.
مباشران این کارها، دنبال گرفتن پول هستند. طراحان این کارها نیز ، فکر می کنند به خیال خام خودشان، با این آتش زدن مثلا، یک تزلزلی در این انقلاب عظیم و اعتقادات مردم به وجود میآید. اینها نه امام را و نه انقلاب را و نه مردم را نشناختهاند.
🔸با همه مشکلاتی که وجود دارد و این مشکلات نیز کم نیستند. روزی نیست که کسی انقلابی باشد و از مشکلاتی که برای مردم وجود دارد، خون دل نخورد. واقعاً آن کسی که انقلابی است، روی اساس دین و اعتقادات و اساس پایه های فکری، در این زمینه دغدغه دارد. در مورد این گرانیها واقعاً انسان خون دل می خورد که یک انسان معمولی چگونه می تواند زندگیاش را بگذراند. ولی با همه این حرفها و مشکلات و با همه این دزدی ها و ناجوانمردیهایی که برخی از مسئولین در دوره های مختلف به این مردم کرده اند وخیانتهایی که به دین و انقلاب و مردم کردند، با همه اینها، آن کسی که انقلاب را با همه وجودش پذیرفته، با آتش زدن یک إلمان تزلزل پیدا نمی کند. آن خانواده هایی که جوانشان (نه یکی، بلکه گاهاً چند فرزند) را در راه این انقلاب دادهاند، با این حرفها و کارها تزلزل پیدا نمیکنند.
🔹 تزلزل، مال انقلابی نماهاست، مال کسانی است که «نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض» هستند. اما کسی که واقعاً میداند انقلاب از اساس دین برخاسته است و یک امر سیاسی به معنای مصطلح در دیگر انقلابها در کشورهای دیگر نبود، بلکه مبتنی بر دین بوده و رهبری آن با یک فقیه، فیلسوف، عارف و آشنای به دین، جزو آشناترین افراد زمان خودش بود، با این حرفها تزلزل پیدا نمی کند. مردم هم که با اخلاص، آمدند این انقلاب را به ثمر رساندند، این انقلاب برخاسته از عمق دین و ایمان شان است و اینطور نیست که امروز بگویند میخواهیم و فردا بگویند نمیخواهیم.
🔘 ولی تبلیغات علیه این انقلاب بسیار فراوان است. از جمله تبلیغ می کنند که مردم از خود دین برگشته اند. یک عده ای که دلسوز دین هم نیستند، اینها میخواهند نیشی به این انقلاب بزنند، می گویند این انقلاب سبب شده که مردم از دین برگشتهاند!
▪️بله، یک عده افرادی که دینشان، دین متزلزلی بوده، ممکن است از دین و انقلاب برگشته باشند، اما قاطبه مردم دینشان از راه برهان، قرآن، پیامبر و ائمه گرفته اند و به این راحتی تزتزل در دینشان صورت نمی گیرد.
📛 علی أیّ حال، می خواهیم به این افراد که این کارها می کنند بگوییم که این کارها، شاید در صد سال پیش میتوانست موثر باشد، اما امروزه این کارها در اراده ملت هیچ تزلزلی ایجاد نمی کند و این کارها کشف از این می کند که شماها در مورد انقلاب اسلامی، خیلی درمانده و بیچاره شدهاید.
۱۴۰۱/۱/۱۴
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
هدایت شده از مدرسه مطالعات فقه نظام
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
♦️ آیات13 تا 15 سوره مبارکه شوری مستند فرمایش «الاسلام هو الحکومه» امام خمینی (ره)
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد:
⬅️ با توجه به قرائن موجود اصل این مطلب «الاسلام هو الحکومه» را امام از مرحوم آیت الله بروجردی ـ بنابر آنچه در البدرالزاهر فرمودند ـ اقتباس کرده است. به نظر ما آیات13 تا 15 سوره مبارکه شوری میتواند مستند فرمایش امام باشد:
❇️ فراز «أنْ أَقِيمُوا الدِّينَ»؛ به نظر میرسد آیه نمیخواهد بگوید تمام اینها دین واحد است بلکه در مقام بیان این نکته است که دین اسلام جامع تمام ادیان است و غایت این تشریع «أَنْ أَقِيمُوا الدِّین» میباشد.
❇️ فراز« شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ»؛ یعنی دین اسلام، دین حضرت نوح، ابراهیم نیز اسلام بوده. به نظر ما آیه در مقام بیان این نکته نیست بلکه آیه میگوید خطاب «شَرَعَ لَكُمْ» شامل پیامبر و همه امت پیامبر است. خب چه چیزی شرع؟ تمام دستوراتی که به نوح، ابراهیم، موسی و عیسی دادیم.
❇️ فراز « كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ»؛ دنباله آن میفرماید: «كَبُرَ عَلَى الْمُشْرِكِينَ مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ اللَّهُ يَجْتَبِي إِلَيْهِ مَنْ يَشَاءُ» این قرینه دوم بر ادعای ما است. «كَبُرَ» أی عظم. خیلی سنگین است بر مشرکین «مَا تَدْعُوهُمْ إِلَيْهِ». آن چه را که مشرکین به آن دعوت میکنید.
❇️ فرازِ «وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ»؛ خداوند میفرماید: «وَلَوْلَا كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ إِلَى أَجَلٍ مُسَمًّى لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ» خیلی تهدید عجیبی است. اگر سنت خداوند مبنی بر عذاب کردن افرادی که حکومت اسلامی را نپدیرفتند در قیامت نبود، همین الان آنها را به عذاب میرساند؛ یعنی این ملاک و استحقاق عقاب الان موجود است.
❇️ فرازِ «وَأُمِرْتُ لِأَعْدِلَ بَيْنَكُمُ»؛ شعار اولیه حاکم اسلامی «عدالت بین الناس» است. این شعار بهترین قرینه است که بگوییم غایت «شَرَعَ لَكُمْ» اقامه دین است. اگر گفته شود پیامبر صلی الله علیه و آله حاکم نباشد و شهروندی مانند دیگران باشد، معنا ندارد که خداوند او را مأمور به عدالت کند؛ فقط حاکم است که میتواند مأمور به عدالت باشد.
متن کامل: https://b2n.ir/k45814
————————————————————————————-—
🔻 آیت الله فاضل لنکرانی تأکید کرد:
🔹ضرورت تبیین صحیح ابعاد شخصیتی و روش فقهی امام راحل(ره)
#مکتب_فقهی_امام_خمینی
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
💢باید کتابها راجع به روش اجتهادی امام (ره) نوشت
✔️استاد محمدجواد فاضل لنکرانی:
🔹امام شخصيتی است که در هر بُعدی ابعادی و در هر فنی فنونی دارد. در مورد فقاهتش باید کتابها راجع به روش اجتهادی امام نوشته شود. هنوز روش اجتهادی امام روشن نشده حتی به برکت پیروزی انقلاب و تشکيل حکومت اسلامی و ده سال رهبری امام باز آن مبانی فقهی امام در تمام فقه، روش اجتهادی امام، مبانی اصولی امام منقح نشده و لازم است اینها در یک میدان پژوهشی قوی قرار داده شود و آثار و ثمرات هر يک از اين مباني بيان شود.
🔸نظير بحث خطابات قانونیه که از جمله بحثهایی است که من در موردش مفصل بحث کردم و چاپ هم شده است. در بُعد علمی بايد کتابها راجع به روش علمی امام نوشته شود و آراء و نظرات امام در فقه، فلسفه، تفسیر، اخلاق، عرفان، و حتّي مسائل سیاسی و اجتماعي تبيين شود که خیلی نیاز به کار دارد.
🔹امام خمینی یک شخصیت کمنظیر و در خیلی از ابعاد و مباحث علمی بینظیر بود. یک چنین شخصیتی که ابعاد منحصر بفرد و وسيع دارد، باید به مراکز علمی نسل امروز و آینده معرفی شود و بايد بدانيم بقای حوزه علمیه از امام است. اگر امام نبود اثری از این حوزهها و این مراکز علمی و پژوهشی که در حوزهها ايجاد شده نبود.
🆔 https://eitaa.com/ijtihad
🔹 کیفیت شب قدر طلاب و روحانیون
✔️ آیت الله فاضل لنکرانی
▪️به نظر من شب قدر هر قشرى بايد كيفيت مخصوص خودش را داشته باشد؛ شب قدر ما طلبه ها هم بايد چنين باشد و يك كيفيت مخصوص به روحانيت را داشته باشد و نبايد با كيفيت سايرين از نظر خواسته و تقاضا يكسان باشد.
▪️آنچه كه واقعاً براى ما طلبه ها مهم است، اين است كه حال كه يك روزنه هايى از دين و احكام دين به ما نشان داده شده و به قول امروزى ها چشمه هایی را به مان نشان دادهاند، بايد شاكر باشيم. گاه مريض شدن و دورى از درس، نفهميدن مطلبى، يك منشأ مهمش ناشكرى است؛ يعنى نمىفهميم خداوند چه نعمتى به ما عنايت كرده و چه بابي را براي ما مفتوح كرده است؟!.
▪️وقتى مىگوييد امير المؤمنين(ع) در نهج البلاغه دارد كه جهاد باب من ابواب الجنة فتحه اللَّه لخاصة اوليائه ، وقتى در مورد جهاد چنين تعبيرى داريم، و از آن طرف هم مىگوييم قلم علما و قلم مدافعين از دين، از جهاد در راه خدا بالاتر است، اين را ميفهميم که باب فهم دين هم بايد اخص الخواص باشد؛ و ما بايد قدر اين را بدانيم؛ نميتوان گفت که ما تصادفاً سر سفره دين و علم نشستهايم؛ نه، اينها يك عنايت خاصی است كه خداوند به ما كرده است و در درجه اول بايد شاكر باشيم؛ شكر هم به اين است كه خودمان را لايق ندانيم؛ اگر كسى بگويد من استعداد دارم، زحمت مىكشم، شب ها بيدار هستم، مشغول نوشتن و تحقيق هستم، بزرگترين آفت براي انسان مىشود؛ بلکه بايد اين درس و بحثها را از عنايات خداوند بدانيم و دائماً اين مطلب را حديث نفس كند و بداند که خودش چيزى نميداند و خداوند است که عنايت ميکند.
▪️بدبختى انسان از جايى شروع مىشود كه خودش را چيزى بداند و بگويد که در مراتب علمى و تقوائي داراي جايگاه ويژهاي است. بعد از مسأله شكر، بايد اين را بفهميم كه خداوند از هزاران خزينه علم، يك صدم و يک هزارمش را به ما داده است؛ و اگر بخواهيم بالاتر رويم، خود اوست که بايد دستمان را بگيرد و به ما عنايت کند؛ همين جاست که ما بايد واقعاً فراتر از ديگران، در شب قدر، يك مقدرات عجيبى را براى خودمان رقم بزنيم؛ نه اين كه همان مطالبي را که مردم معمولى هم از خدا مىخواهند و جزء مقدراتشان است را ما نيز همان ها را از خداوند طلب کنيم که براي ما نيز قرار دهد؛ كه البته آنها هم لطف بزرگ خداست و احتياج به شكر بسيار دارد که قدرت شکر آنها را هم نداريم؛ ولى بايد سطح خواستههايمان را بالا ببريم و هميشه يكى از دعاهايمان اين باشد كه خداوند عمر ما را در مسير دين و خدمت به دين قرار دهد؛ مبادا ما يك زماني مضرّ براى دين شويم، واقعاً اين را از خدا بخواهيم.
▪️انسان چه مىداند که چند سال ديگر چه ميشود و ممکن است که يك دفعه روى قدرت طلبى و هوا پرستى وشهوت و شهرت طلبى، يكسرى از مسلمات را انكار كنيم؛ در تاريخ بودند افرادى كه متأسفانه به اين بلا گرفتار شدند.
▪️در روايت نيز آمده است که ائمه ما عليهمالسلام مىفرمودند: خدايا عمر ما را مرتع براى شيطان قرار نده؛ يكى از دعاهاي ما بايد همين باشد که دين را به عنوان شغل خودمان قرار ندهيم؛ ترويج دين را به عنوان كاسبى خودمان قرار ندهيم؛ اين خيلى مهم است و حسن عاقبت در اين جهت بسيار مهم است و از خداوند متعال بخواهيم كه در اين مسير استقامت كنيم و با نور خودش ما را حفظ كند؛ و آنچه كه را که خودش بدان راضى است، بر زبان و دست و قلب و دل ما جارى كند؛ و اگر قيامت بپرسد که عمرتان را در چه گذرانديد؟ بتوانيم بگوييم در ترويج و فهم دين. بايد اين شبها واقعاً اين ذخاير را حسابى فراهم كنيم و بسيار هم مهم است. ما نيز از همه آقايان التماس دعا داريم.
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🔻 آیتالله فاضل لنکرانی در مراسم رونمایی از کتاب حجاب در قرآن:
❇️ #حجاب از ضروریات اسلام است و قابلیت اجتهاد ندارد
◻️ خداوند در قرآن کریم خطاب میکنند: «یَا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لِأَزْوَاجِکَ وَبَنَاتِکَ وَنِسَاءِ الْمُؤْمِنِینَ یُدْنِینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلَابِیبِهِنَّ». «نساءالمومنین» یعنی زنهای مومن آن زمان تا روز قیامت، نه زنان مومن در زمان نزول آیه شریفه. «جلباب» هم لباسی است که از سر تا پا را فرامیگیرد. آیه میفرماید به زنان مومن بگو این جلبابها را به عنوان پوشش سراسری خود قرار دهند. البته در آیات دیگر وجه و کفین را استثنا میکند ولی این آیه تصریح دارد که زنان باید از جلباب استفاده کنند.
◻️ جلباب چادر امروزی است که بانوان جامعه از آن استفاده میکنند. هم در لغت عرب و هم در لغت فارسی، جلباب لباس سراسری است که همه بدن را میپوشاند.
◻️ خدا یک چنین دستور صریحی را در مورد حجاب دارد. شاید برخی فکر کنند حجاب از زمان صفویه به وجود آمده است. این تفکر باطلی است. شاید برخی فکر کنند حجاب بر اثر اجتهادهای پیچیده فقهی به وجود آمده است و در زمان ما قابلیت اجتهاد جدید دارد ولی هرگز اینگونه نیست. یکی از امور مسلم در اجتهاد این است که اجتهاد در ضروریات دین راه ندارد.
چطور در مسئله وجوب روزه اجتهاد راه ندارد و اگر انسان مسافر و مریض نباشد روزه بر او واجب است، حجاب هم همینطور است.
hawzahnews.com/xbHgy
هدایت شده از آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیا تعریف از امیرالمؤمنین(علیه السلام) و دعوت به ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) دعوت به غیر خداست؟!
@Fazellankarani
❇️ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی به یک انتقاد
رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در پاسخ به کسانی که نسبت به توسعه حرم ائمه علیهم السلام انتقاد دارند گفت: یکی از وجوه توسعه و تزیین حرم اهل بیت علیهم السلام در ایران و عراق این است که به بشر بگوییم ایشان استثنائات بشر هستند و ویژگیهایی دارند که در بشر معمولی نیست چرا که حجت بین خدا و مردم هستند.
https://hawzahnews.com/xbJsb
@HawzahNews |حوزهنیوز
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
❇️ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی به یک انتقاد رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در پاسخ به کسانی
* پاسخ به یک انتقاد
آیت الله فاضل لنکرانی در پاسخ به کسانی که نسبت به توسعه حرم ائمه علیهم السلام انتقاد دارند گفت: یکی از وجوه توسعه و تزیین حرم اهل بیت علیهم السلام در ایران و عراق این است که به بشر بگوییم ایشان استثنائات بشر هستند و ویژگیهایی دارند که در بشر معمولی نیست چرا که حجت بین خدا و مردم هستند، حالا اگر قبر آنها در کنار قبور دیگر خیلی عادی بود بالاخره این سؤال برای بشر به وجود نمیآمد که این شخص چه کسی هست اما الآن هر کسی به مشهد الرضا میآید سؤالش این است که این چه شخصیتی است که این همه برای او عظمت قائلند، این سؤال او را هدایت میکند.
وی از جمله فوائد زیارت اهلبیت علیهم السلام را زیر بار ظلم نرفتن برشمرد و گفت:مردم با ارتباط با اهلبیت (علیهم السلام ) میدانند حکومت ظالم را نباید بپذیرند، باید به شریفه «لن یجعل الله للکافرین علی المؤمنین سبیلا» عمل کنند، میدانند وقتی ائمه ما فرمودند اگر یک کسی به اندازهی قلمی که در دوات بزند برای تحکیم حاکم جور بنویسد اینکار حرام بیّن است، مردم وقتی اینگونه تربیت شوند دنبال حکومت صالح میروند، دنبال حاکم صالح میروند، دنبال آن حکومتی که خدای تبارک و تعالی فرموده میروند و این برای اینها مشکلساز است.
این استاد حوزه با بیان اینکه این حادثهای که در سال ۱۳۰۵ شمسی به وجود آمده نباید فراموش شود گفت: دولت وقت ایران در آن زمان این روز را روز عزای عمومی اعلام کرده و الآن هم باید دولت جمهوری اسلامی به این مسئله توجه شدید داشته باشد؛ چراکه در فرمایشات رهبری معظم انقلاب و مراجع بزرگوار، مرحوم والد ما رضوان الله تعالی علیه و سایر مراجع، نسبت به این حادثه تعابیر بسیار مهمی وجود دارد، یعنی بزرگان نسبت به این مسئله هر سال پیام دادند و واکنش نشان دادند، حوزه باید توجه داشته باشد به مردم ما یادآوری کنیم یک چنین مصیبتی بر اسلام در چنین وقتی واقع شده است.
وی در پایان تخریب قبور ائمه بقیع را با مودّت با ذی القربی ناسازگار دانست و گفت : مسلما این اقدام بر خلاف قرآن و رضایت خدا و پیامبر اکرم (ص) است و اظهار امیدواری کرد حوزههای علمیه و مردم توجه خیلی بارز و اکیدی را داشته باشند و با صحبتها و با تشکیل مجالس عزاداری این مصیبت را مطرح کنند و در نسلهای آینده این مسئله باقی بماند.
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
🏴 هدف اصلی در تخریب قبور ائمه(ع) جدا کردن مردم از امامت است
✔️ آیت الله فاضل لنکرانی
https://eitaa.com/j_fazel_lankarani/585
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🏴 هدف اصلی در تخریب قبور ائمه(ع) جدا کردن مردم از امامت است ✔️ آیت الله فاضل لنکرانی https://eitaa
🏴 هدف اصلی در تخریب قبور ائمه(ع) جدا کردن مردم از امامت است
✔️ آیت الله فاضل لنکرانی
به گزارش خبرگزاری حوزه، آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار علیهم السلام در سخنانی به مناسبت سالروز تخریب قبور مطهر ائمه بقیع با بیان اینکه روشن است که وجود بارگاه بر قبور ائمه هیچ ربطی به مسئلهی شرک ندارد، گفت: وجود بارگاه بر قبوری مثل قبر پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (علیهم السلام) مصداق بارز مهم تعظیم شعائر الله است.
وی افزود: این یک امر انسانی و عقلایی است و حتی غیر مسلمانها قبل از اسلام انجام دادند و بعد از اسلام هم غیر مسلمانها انجام دادند و الآن هم انجام میدهند و یک امر طبیعی است و در قبوری مثل قبر پیامبر اکرم (ص) و ائمه معصومین (ع) مصداق بارز مهم تعظیم شعائر الله و از شعائر دین خداست، چرا که ایشان الگوهای بشر هستند.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با اشاره به اینکه در سال ۱۳۴۴ قمری با فتوای پانزده نفر از علمای مدینه، ظلم و جنایت بزرگ به اسلام و تاریخ اسلام واقع شد گفت: با فتوای ابن تیمیه و شاگردان او مبنی بر اینکه بناء بر قبور شرک است، بارگاه ائمه بقیع تخریب شد اما در اصل و با یک فتوای بی پایه و اساس دنبال تخریب بارگاه پیامبر (ص) بودند که به لطف خدا موفق نشدند.
آیت الله فاضل لنکرانی با طرح این سؤال که به چه دلیل بنای بر یک قبر عنوان شرک را دارد؟ ادامه داد: اگر یک کسی را در یک جا دفن کردند یک اتاقی روی آن قبر درست کردند به هدف تعظیم صاحب آن قبر، به هدف حفظ یک تاریخ، یک حقیقت یا حفظ تاریخ یک کشور مخصوصاً اگر تاریخ مربوط به دین باشد، کجای این عنوان شرک را دارد؟
وی افزود: روشن است هر کسی که کمترین آشنایی با اسلام و قرآن داشته باشد می داند شرک این است که ما در کنار خدا، غیر خدا را پرستش کنیم، کنار خدا یک معبود دیگری داشته باشیم این میشود شرک، و آیه «و لا تدعوا مع الله إلهاً آخر» ، ملاک اصلی در این زمینه است، اما اگر یک بارگاهی برای حفظ تاریخ یک کشوری، برای تاریخ یک دین، برای بیان عظمت صاحب این قبر که صاحب این قبر با اموات دیگر یک فرقی دارد، ساخته شود، کجای این عنوان شرک را دارد؟
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه بارگاه بر روی قبور پیامبران قبل از اسلام مثل حضرت داود (ع) در قدس، بر روی قبر حضرت یعقوب، ابراهیم، اسحاق و ... در الخلیل بوده و بعد از اسلام هم در جنگهایی که واقع شده و مسلمین آن مکانها را فتح کردند کسی نیامده بگوید اینها عنوان شرک را دارد! و در زمان خود پیامبر اکرم (ص) قبوری بوده که دارای اتاق و بارگاه بوده و پیامبر (ص) نهی نفرمودند و حتی درباره بعضی از صحابه که در زمان خود پیامبر فوت شدند چنین چیزی تحقق پیدا کرده و مورد نهی پیامبر قرار نگرفته و خود صحابهی پیامبر هم اگر بعداً روی قبور برخی از همسران و برخی از اولاد پیامبر اتاق و بارگاهی درست میشد نمیگفتند اینها شرک است! از کجا ابن تیمیه چنین حرف باطلی را به میدان آورد؟
وی با اشاره به اینکه وهابیت و بهائیت در اعتقادات و احکام، فراوان دست بردند از جمله در مسئله شرک، ادامه داد: اینها برای اینکه بین مردم و صاحبان این قبور جدایی بیندازند، گفتند زیارت و ساختن بنا بر قبور شرک است! در حالی که هدف اصلی آنها در تخریب قبور ائمه جدا کردن مردم از امامت است که باید برایش یک عنوانی درست کنند و عنوان شرک را آوردند.
آیت الله فاضل لنکرانی با طرح این سؤال که چطور این عنوان شرک در قرن هفتم و هشتم به وجود آمد و در هفت قرن مسلمین این را شرک نمیدانستند و بنای بر قبور و زیارت قبور ، شرک نبود و در قرن هفتم شرک شد؟! گفت: مگر تا هفت قرن از علما کسی نبود و آشنایان به دین و اهلبیت، صحابه و تابعین نبودند که بگویند این مسئله شرک است؟
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani
هدایت شده از آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
💢برداشتی ناصواب از ضروریِ دین و چند نکته
✔️اجتهاد در حجاب و تجدید نظر در استحاله جمع نقیضین؛
✍️سید محمد حسینی احمدی
🔻یادداشتی با عنوان «نقدی بر سخنان استاد فاضل لنکرانی پیرامون اجتهاد در ضروریات دین» منتشر شد که به سبب خروج از موازین بحث علمی و گرایشِ آشکار و پیشداورانه به یک تفکر خاص، علیرغم کوتاه بودنش، مغالطات متعدد و خطاهای فاحشی در آن به چشم میخورد.
✂️ضروریات مسائلی هستند که از شدت وضوح و بداهت بی نیاز از دلیل هستند و این امری تکوینی و خارجی است که ربطی به فقیه ندارد. بله فقیه یا هرکسی ممکن است در تشخیص مصادیق آن ورود کند اما این به معنای (ضروری شدن چیزی توسط فقیه) نیست! نهایتاً میتوان گفت که تشخیص فقها از ضروریات الزاماً صحیح نیست. بله چنین چیزی ممکن ـ اگرچه نادر ـ است؛ اما در هرحال سخن راندن از اجتهاد در ضروریات همچنان سخنی واهی است.
✂ادعای خطای همه فقها یا قاطبه متدینان در تشخیص مصادیق ضروریات، در بسیاری از موارد جز دستاویزی برای شبهه افکنی و هجمه به تعالیم دینی نیست. هر از چندگاهی یک امیرحسین ترکاشوند یا عبدالکریم سروش یا آرش نراقی یافت میشوند که سخن از تجدید نظر در برخی ضروریات دین میرانند. اینان اگر ادعای تجدید نظرطلبی درباره حقانیت اسلام یا ـ دست کم ـ تغییرپذیری دین در طول زمان را داشته باشند در وهله اول ادعای معقولی دارند که ممکن است قابل استماع باشد؛ اما اگر بخواهند مطالب خویش را به عنوان تعالیم اسلامی معرفی کنند، سخنانشان چیزی جز (شبهه در برابر بدیهه) نخواهد بود.
👈متن کامل یادداشت در «شبکه اجتهاد»: https://b2n.ir/t67104
📸 نشست گنکره ملی #۴۰۰۰شهیدروحانی با عنوان «دفاع از اسلام ناب محمدی و حاکمیت ارزشها» در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)برگزار شد؛
🔻 آیت الله فاضل لنکرانی در نشست کنگره ۴۰۰۰ روحانی شهید:
◻️ نقش #شهدای_روحانیت در دفاع مقدس باید برای جامعه بیشتر تبیین شود.
افتخار حوزه این است که از طلبه سال اولی تا مجتهد شهید دارد.
وقتی به تاریخ مراجعه می کنیم، می بینیم که نقش روحانیت محدود به انقلاب و دفاع مقدس نمیشود بلکه تاریخ پر از حضور خونین روحانیت در دفاع از اسلام است.
این برگ زرین دیگری در تاریخ هزار و چندصد ساله روحانیت شیعه است که ما در انقلاب و دفاع مقدس ۴۰۰۰ شهید داریم.
◻️ شهدای روحانیت برای این شهید شدند که اسلام و قرآن بر مردم حکومت کند، چرا ما به این جهت توجه نمیکنیم؟
◻️ اندیشه #حکومت_اسلامی یک ریشه قرآنی مفصل دارد، چرا محققان ما این زوایا و حقایق را برای مردم و بشریت بیان نمی کنند؟ حکومت مهمترین مساله بشر است و اگر دین موضع مشخصی برای زندگی بشر و حکومت نداشته باشد، آن دین ناقص است.
◻️ امام خمینی(ره) در #اوج_فقاهت بود و به گفته مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانی اگر امام خمینی نبود، این انقلاب به پیروزی نمی رسید.
◻️ ما قبل از انقلاب، اطلاع بسیار کم و محدودی از دین داشتیم، امام خمینی حقایق دین را به بشریت معرفی کرد و گفت که فقط خداوند باید بر بشر حکومت کند.
◻️ وقتی امام خمینی(ره) مطرح کرد که اسلام بر بشر حکومت دارد، عدهای تعجب می کردند چرا که از اسلام، فقط نماز و روزه و احکام فردی را مطرح کرده بودند و کسی به خوبی نمی دانست که اسلام در باب حکومت نیز آموزه های مهمی دارد.
https://hawzahnews.com/xbK48
📸 گزارش تصویری:
https://hawzahnews.com/xbK4g
✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی
🆔 @j_fazel_lankarani