eitaa logo
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
927 دنبال‌کننده
360 عکس
111 ویدیو
3 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت‌الله محمد جواد فاضل لنکرانی : 🔹 امروزه هیچ فعلی از افعال بشر نیست که فقه نتواند آنجا ورود پیدا کند و بی نیاز از فقه باشد. 🔹اهمیت و جایگاه علم و لزوم توجه جدی طلاب در کسب علوم حوزوی پرداخت. 🔹گاهی فکر می‌کنیم که علم یعنی چهارتا قاعده و فرمول و مطلب علمی‌و حال آنکه علم یک حقیقتی می‌باشد که پایانی ندارد، چرا که به فرموده قرآن کریم، کلمات خداوند پایانی ندارد و علم نیز از مصادیق کلمات الهی است. 🔹علم چه حوزوی و چه علوم غیرحوزوی پایان ناپذیر است و نباید گفت که علم کی تمام می‌شود، کسی که این توقع را داشته باشد در حقیقت مفهوم علم را درک نکرده است. 🔹 یکی از نکاتی که گاهی برای ما طلاب مبهم است و باید تحت برنامه‌هایی برای طلاب مشخص و تبیین شود حقیقت علم حوزه است، اگر کسی حقیقت علم حوزه را دریافت کرد دیگر از تعلیم و تعلم خسته نمی‌شود، برای او تعطیلی و تحصیلی معنا ندارد چنین شخصی دیگر علم حوزه را وسیله ای برای رسیدن به مناصب پوچ دنیایی قرار نمی‌دهد. 🔹اگر ما همه عمر خود را برای فهم حتی یک آیه قرآن کریم قرار دادیم می‌توان گفت که عمرما هدر نرفته است و توفیق بزرگی است، اما اگر از نورانیت و معنویت بهره ای نبرده باشیم آن وقت دچار خسران واقعی شده ایم. 🔹قرآن مجید کلام الهی است و یک حقیقت جوشان است که هرکسی می‌تواند استفاده‌هایی از این حقیقت ببرد که گذشتگان نبرده اند، لذا شایسته است همگان به ویژه طلاب جوان با این کتاب الهی مانوس باشند و در آن تدبر کنند. 🔹شما طلاب جوان سعی کنید از علم لذت ببرید، با علم نشاط پیدا کنید که در این صورت نورانی خواهید شد و مثمر ثمر واقع می‌شوید. 🔹در درجه اول فایده علم حوزه برای خودانسان است، نباید گفت که بعدش چه می‌شود؟ خود علم دارای ارزش است و در درجات بعدی فایده این علم به جامعه بشری می‌رسد چرا که امروزه هیچ فعلی از افعال بشر نیست که فقه نتواند آنجا ورود پیدا کند و بی نیاز از فقه باشد. 🔹امروزه در عرصه‌های مختلف فقه می‌تواند ورود جدی داشت، مثلا در بحث نظامی‌فقه به میدان می‌آید و می‌گوید که تولید سلاح کشتار جمعی حرام است و مقام معظم رهبری نیز در مباحث هسته ای این فتوا را دادند، فقه عزاداری، فقه پزشکی، فقه زنان، فقه کودکان و ده‌ها قلمروی مهم دیگر که فقه برای آن حرف دارد. 🔹اجتهاد مفید به حال اجتماع و نظام اسلامی‌است، اجتهاد کلید فهم دین است و اگر کسی اجتهاد نداشته باشد دین را به صورت کامل نمی‌فهمد و نمی‌تواند کتاب الهی را تفسیر کند.
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻لزوم تزریق واکسن کرونا؛ ✔️ نقد استاد خسروپناه و پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی 🔹 آیت الله فاضل لنکرانی چندی قبل در نشست «واکاوی فقهی واکسن کرونا» بر لزوم تزریق واکسن کرونا تاکید داشت و تزریق آن را با وجود احتمال خطر هم امری عقلایی دانسته و با اشاره به آیه شریفه «لا تلقوا بایدیکم الی التهلکه» تصریح کرده زدن واکسن واجب است و امروز واکسن از اموری است که با ترک آن انسان به دست خودش خود و جامعه را به هلاکت می‌اندازد. وی معتقد است «لا تلقوا» فقط جنبه‌ی ایجابی ندارد که بگوئیم اگر سمی بخورید خودتان را به هلاکت می‌اندازید پس خوردن سم حرام است، گاهی اوقات ترک یک عمل مثل ترک واکسن موجب هلاکت جامعه می‌شود و لذا این مشمول آیه «و لا تلقوا بایدیکم إلی التهلکه» است، لذا خیلی روشن است که ترک واکسن از مصادیق این آیه شریفه است. پس از آن استاد عبدالحسین خسروپناه نقدی بر این سخنان و دیگر مطالب ایراد کرد که آیت الله فاضل لنکرانی برای آن پاسخی نگاشته است که از منظرتان می‌گذرد. ✅ به نام شافی مطلق عالم فقیه و برادر متقی حضرت آیت‌الله فاضل لنکرانی سلام علیکم کلیپ کوتاهی درباره حکم شرعی واکسن از جنابعالی مشاهده کردم و نکته ذیل به نگارش این مسکین در آمد: این استدلال وقتی تمام است که درمان‌های بدیل به صورت اطمینانی در درمان و کنترل کرونا بی اثر باشند، در حالی که درمان طب سنتی سینوی در کلینیک‌‌های دانشکده‌های طب سنتی به خوبی پاسخ داده و عوارض واکسن را هم ندارند. این تحقیقات با روش علمی، تدوین و قابل عرضه است. علاوه بر اینکه واکسنی مثل فایزر با شواهد علمی، کم‌اثر بودن آن ثابت شده است. اطلاعات علمی کم‌اثر بودن و ضرر حداکثری آن توسط دکتر صالحی استاد تمام عفونی تدوین شده است. همچنین تولید واکسن از نظر علمی وقتی اطمینان بخش است که حداقل سه سال تجربه حیوانی و انسانی خود را طی بکند و چون این فرایند طی نشده لذا مجوز همه واکسن‌ها بدون استثنا، مجوز اضطراری هستند. حال در دوران امر بین مجوز اضطراری واکسن و شیوه درمان طب سنتی اطمینان بخش، کدام تقدم دارد؟ حکومت با این موضوع شناسی باید هر دو راه را آزاد بگذارد ولی کنترل شده که همه افراد جامعه حتما از یکی از دو طریق درمان سنتی و و مدرن به درمان و پیشگیری بپردازند. انطباق حدیث شریف کافی و آیه شریفه بر واکسن صحیح نیست؛ چون مورد درمانی حدیث، تجربه اطمینان‌آور بوده است، لکن مجوزهای واکسن همگی اضطراری هستند نه اطمینانی. این بحث نمونه بارزی است بر اینکه فقیه در صدور حکم و تمسک به ادله، باید موضوع شناسی دقیقی داشته باشد و از کارشناسان مختلف و میان رشته‌ای با گرایش‌های مختلف دانشی و رویکردی استفاده کند. والسلام ارادت: خسروپناه ✅ بسمه تعالی خدمت حضرت آقای خسرو پناه (دامت برکاته) بعد از سلام و تحیت و تشکر از توجه عالمانه جنابعالی، چند نکته را عرض می‌کنم: اولا: ادعای وجوب تزریق واکسن، به نحو وجوب تخییری است نه تعیینی. ثانیا: در فرضی که درمانی هنوز کشف نشده، چنانچه تشخیص غالب متخصصین، استفاده از واکسن حتی برای پیشگیری باشد، عقل همین ادراک را دارد که وجوب تخییری است، در حقیقت غالب اهل فن اطمینان نوعی بر پیشگیری دارند و اینطور نیست که فقط تیری به تاریکی باشد. در این امور، ضابطه همان نوع است نه اشخاص. ثالثا: از حدیث شریف این ضابطه استفاده می‌‌شود که برای علاج یا پیشگیری، ملاک همان ظن نوعی به نتیجه است، حتی اطمینان لازم نیست. رابعا: آیه دلالت واضح بر عدم جواز ایقاع در تهلکه دارد، حال اگر غالب اهل فن بگویند عدم استفاده از واکسن، موجب تلفات زیاد است، باید از آن استفاده نمود اگرچه در برخی موارد تلفات داشته باشد. والسلام علیکم و رحمة الله ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
میراث معنوی امام راحل بود. از میراث (ره) باید پاسداری کنیم. آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🌀 مظلومیت علمی امام خمینی قدس سره 👤 مرحوم آیت الله العظمی فاضل لنکرانی(ره) 🔸 شاید سالیان درازی طول بکشد تا همه ابعاد وجودی حضرت امام خمینی روشن بشود و آن مقداری هم که تا به حال برای ما روشن شده، مقداری از ابعاد شخصیتی ایشان است و هنوز برخی از ابعاد امام مخصوصاً جنبه‌ی علمی ایشان مشخص نشده است. ✅ به نظر من امام از نظر فطانت و قوت استعداد و ذکاوت، فرد ممتاز و بی‌نظیری بود، نمی‌خواهیم ادعا بکنیم در طول تاریخ نظیری برای ایشان وجود نداشته ولی ما نظیری برای ایشان درک نکرده‌ایم. 🔹 خود من ۲۶ سال است که کتاب «تحریرالوسیله» ایشان را شرح می‌کنم و هنوز هم شاید بیش از ثلث آن باقی مانده باشد. من برای شرح کتاب وقتی مطالب دیگران را با نظریات ایشان مقایسه می‌کنم می‌بینم که فاصله‌ی زیادی وجود دارد و نظریات ایشان بسیار دقیق و با ارزش است، امّا با این حال مقام علمی ایشان بسیار مخفی مانده است. 🔹 یادم هست در مهمانی شامی در قم به حاج احمد آقا گفتم پدر شما با این که شهرت جهانی پیدا کرده و فکر نمی‌کنم کسی روی زمین باشد که اسم ایشان را نشنیده باشد ولی از نظر علمی یک محرومیت و مظلومیت عجیبی دارد، چون برخی می‌پندارند که نظریات ایشان علمی نیست و از این نظر باید اظهار تأسف کرد. البته اگر این گرفتاری‌های امام نبود و فقط در جنبه‌ی علمی متمحض بود حوزه از وجود ایشان استفاده‌ی زیادی می‌توانست بکند لکن گرفتاری تشکیل و اداره حکومت ایشان را از این معنا بازداشت. 🔹 مقام علمی ایشان به ویژه برای طلبه‌هایی که درس ایشان را ندیده‌اند و کتاب‌های ایشان را درست مطالعه نکرده‌اند خیلی روشن نیست و من مخصوصاً به برادران طلبه‌ی جوان نصیحت می‌کنم که از کتاب‌های ایشان غفلت نکنند. مخصوصاً کتاب «بیع» که تقریباً پنج جلد است به تمام معنا قابل استفاده است و مطالبی در آن هست که در هیچ کجا یافت نمی‌شود. 📚 کنگره امام خمینی و اندیشه حکومت اسلامی / مصاحبه‌های علمی، ج ۱۰، ص ۹
بسم الله الرحمن الرحیم إنا لله و إنا إلیه راجعون ارتحال مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی آقای حاج شیخ لطف الله صافی گلپایگانی(ره) همه ارادتمندان به مکتب اهل‌بیت عصمت و طهارت(علیهم السلام) و محبان و منتظران حضرت ولی عصر(عج) و حوزه‌های علمیه و شیعیان را داغدار نمود. این شخصیت بزرگ مجموعه‌ای از خرد و عقلانیت، متانت و تواضع، علم و تقوا، تدبیر و آینده‌نگری، دلسوزی و رأفت بود. در محضر او آنچه که بیش از همه و قبل از هر چیز بروز داشت، اخلاص و سرسپردگی به ولایت ائمه معصومین(علیهم السلام) خصوصاً امام زمان حجة بن الحسن العسکری(ارواحنا فداه) بود. آن مرجع بزرگ و وارسته افتخار تألیفات گرانسنگ در فقه و اصول خصوصاً روایات منتخب مرتبط با حضرت بقیة الله الاعظم(عج) و تحلیل بسیار جامع و دقیق از حادثه کربلا را داشت. حضور بسیار مؤثر و جدی ایشان در انقلاب و مجلس خبرگان قانون اساسی و نیز ریاست شورای محترم نگهبان حکایت از نگاه عمیق و اعتقاد راسخ به نقش دین در جامعه داشت. این مصیبت بزرگ را به محضر مقدس امام عصر(ارواحنا فداه) و حوزه‌های علمیه و مراجع تقلید، خصوصاً رهبری معظم انقلاب و بیت رفیع مرجع بزرگ شیعه حضرت آیت الله العظمی آقای گلپایگانی(قدس)) و آقازادگان و بیت مکرم ایشان خصوصاً حضرت مستطاب حجت الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمد حسن صافی و نیز دامادهای محترم و بالاخص آیت الله آقای کریمی جهرمی و ارادتمندان و مقلدان ایشان تسلیت عرض می‌نمایم. حشره الله مع الانبیاء و الصالحین محمدجواد فاضل لنکرانی ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ @Fazellankarani
🔻اعتقاد راسخِ آیت الله صافی(ره) به نقش دین در جامعه ✔️آیت الله فاضل لنکرانی: 🔹حضور بسیار مؤثر و جدی ایشان [مرحوم آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره)] در و مجلس خبرگان و نیز ریاست حکایت از نگاه عمیق و اعتقاد راسخ به داشت. ▪️بخشی از پیام تسلیت آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی به مناسبت رحلت آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره) ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ تبیین جایگاه حکومت برای امام (ره) با یک تطور فکری حاصل شده است. البته مقتضای تحقیق و محقق بودن این است که محققی برای دست یابی به نتیجه‌ای، آرام آرام از یک مسئله‌ای شروع می‌کند تا به نظریه‌ی تحقیق برسد؛ به عنوان نمونه می‌توان به مسئله خطابات قانونیه اشاره کرد. ⬅️ از برخی عبارات امام استفاده می‌شود که حکومت در اسلام به عنوان مقدمه‌ی عادی، عرفی یا عقلائی برای اجرای احکام اسلام محسوب می‌شود؛ بنابراین حکومت عنوان مقدمیت دارد؛ به عنوان مثال ایشان در بحث ولایت فقیه‌ بر این باور است؛ مسلمین برای انجام اموری مانند حفاظت و دفاع از خود و اجرای احکام اسلام، نیازمند تشکیل حکومت هستند؛ یعنی حکومت مقدمه‌ است برای اجرای احکام اسلام. ⬅️ امام می‌فرماید حکومت از احکام اولیة اسلام است و بر تمام احکام فرعیه مانند نماز، روزه و حج مقدم می‌باشد. امام بزرگوار در جوابیه‌ای که به رهبری معظم انقلاب در همان ایام نوشت، اشاره کرد که حکومت از احکام اولیه و مقدم بر همه‌ی احکام فرعیه است. حاکم می‌تواند مسجد یا منزلی را که در مسیر خیابان است خراب کند، پول منزل را به صاحبش رد کند، حاکم می‌تواند مساجد را در موقع لزوم تعطیل کند، مسجدی که ضرار باشد در صورتی که رفع بدون تخریب نشود خراب کند. ⬅️ امام می‌فرماید: «الاسلام هو الحکومة» نه اینکه حکومت یکی از احکام اولیه اسلام باشد، اصلاً جوهر اسلام حکومت با همه شئون است. امام در کتاب بیع خود نوشته است: «إن فی الاسلام تشکیلات و حکومةً بجمیع شئونها»، در اسلام یکی از عناصری که وجود دارد حکومت است، بعد ترقی می‌کنند: «بل یمکن أن یقال إن الاسلام هو الحکومة بشئونها». یعنی اگر در تعریف واقعی از دین باید گفت اسلام یعنی حکومت، با تمام شئون مالی، اقتصادی، نظامی، فرهنگی، سیاسی، اخلاقی، تربیتی، که یک حکومت دارد. 📝 متن کامل: https://fazellankarani.com/persian/lessons/24192/
همایش بین المللی حضرت حمزه (ع) ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
✍️ پاسخ آیت الله فاضل لنکرانی به سوالاتی پیرامون تزریق واکسن کرونا پس از نشست «واکاوی فقهی تزریق واکسن کرونا»» آیت الله فاضل لنکرانی به سوالاتی پیرامون واکسن کرونا پاسخ داد. متن این پرسش ها و پاسخ به شرح زیر است:👇 https://fazellankarani.com/persian/news/24223/
💢 بررسی «انطباق اهدای جنین با فقه» 🔹 آیت‌ الله محمد جواد فاضل لنکرانی: ما واقفیم به اینکه اهدای جنین یا تخمک و اسپرم امروز یکی از نیازهای اجتماعی جامعه است، از این جهت نمی‌توانیم به این موضوع فقط به عنوان یک مسئله شخصی نگاه کنیم، این یک معضل اجتماعی است. وقتی معضل اجتماعی شد، طبیعی است که مسئولین حکومت، قوه‌ی مقننه، وزارتخانه‌های مربوطه همه وظیفه دارند به میدان بیایند و راهکارهایی برای حل آن ارائه بدهند لذا باید با این دید به موضوع نگاه کنیم. 🔹 اگر یک فقیهی که از نظر فقاهت ثبوتاً و اثباتاً کسی در او مناقشه‌ای ندارد بگوید اهدای جنین جایز است و بقیه آن را جایز ندانند، شرعاً افرادی که مقلد مراجع دیگر هستند می‌توانند به فتوای وی عمل کنند. 🔸 دکتر طباطبائی مدیر مرکز ناباروری: به دلیل تعداد آراء مراجع معظم تقلید و تفاوت نظرات، باعث مشکلات و سوء استفاده‌ای در چرخه درمان شده که آسیب‌هایی ایجاد خواهد کرد. بحث اهداء جنین هر چند در سال ۱۳۸۲ به تصویب مجلس رسید و در یک بازه دو سه ماهه، آئین‌نامه اجرائی از طرف وزارت بهداشت ابلاغ شد، با این حال بسیاری از مسائل نامشخص است که باعث سردرگمی‌های پزشکی حوزه‌ درمان نازائی شده است. 🔸 دکتر عابدینی، مدیر گروه نازائی وزارت بهداشت و درمان: ما به مراکز گفتیم چارچوب فعالیت‌ها باید بر اساس قانون باشد، و موارد تخلف مورد تذکر و برخورد قرار خواهند گرفت. 📚 متن کامل: https://fazellankarani.com/persian/news/24186/
گفت‌وگوی آیت‌الله محمدجواد فاضل‌لنکرانی بمناسبت سالگرد و تحلیل حرکت (ره)
دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی
🔻 آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ آنچه از ظاهر عبارت امام رضوان الله تعالی علیه به دست می‌آید، نظریه چهارم می‌باشد. هر چند در بعضی از تعابیر ایشان، مطلب سوم نیز به ذهن متبادر می‌شود؛ یعنی ایشان می‌گوید حکومت از احکام اولیه محسوب می‌شود از این رو در هنگام تزاحم با سایر احکام، حکومت مقدم است. اما در نظریة چهارم نمی‌گوئیم حکومت یکی از احکام است بلکه می‌گوییم اسلام یعنی حکومت. یا حتی دین یعنی حکومت. ⬅️ مدعای امام این است که دین یعنی حکومت. هر پیامبری که دین و شریعتی را آورده، دین او مساوق با حکومت است. در ادامه به مستند این مطلب اشاره می‌شود. اگر حکومت را مقدمه عرفی، عادی، عقلی و از احکام اولیه بدانیم، نیاز به استدلال ندارد و واضح است. ⬅️ اما در این که ادله «الاسلام هو الحکومة» چیست و چه ادله‌ای می‌توان برای آن اقامه کرد؛ به نظر می‌رسد در ابتدا باید به بعضی از آیات قرآن کریم مراجعه کرد و دید آیا می‌توان برای این آن دلیلی استخراج کرد یا خیر؟ اگر در قرآن کریم دلیلی یافت نشد، به روایات مراجعه می‌شود اما باید به این نکته توجه داشت که عقل نمی‌تواند بگوید الاسلام هو الحکومة و احکام مطلوبات بالعرض هستند. یا باید قرآن دلالت بر این مطلب داشته باشد یا سنّت. ⬅️ اقامه‌ی دین یعنی چه؟‌ مرحوم طبرسی در مجمع البیان می‌گوید: «و إقامة الدين التمسك به و العمل بموجبه و الدوام عليه و الدعاء إليه» اقامه دین یعنی تمسک به دین، عمل به آنچه که دین آورده و استمرار بر آن و اینکه دیگران را هم دعوت به این آن کنیم. در این معنا دعوت دیگران به دین یکی از شئون اقامه دین محسوب می‌شود 📝متن کامل: https://b2n.ir/q12865 ————————————————————————————-—
آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی بر سر مزار آیت الله العظمی صافی گلپایگانی(ره). @Fazellankarani
🔻آیت‌الله فاضل لنکرانی: ❇️ شناخت دشمنان؛ رمز موفقیت امام(ره) بود امام راحل، یک سر سوزن هم در مقابل آنها عقب‌نشینی نکرد، اینکه کسی بگوید آمریکا امروز می‌خواهد یک خدمتی به کشورهای اسلامی کند، امری محال است و به هیچ وجه و در هیچ زمانی واقع نمی‌شود. ◼️ مرتکبان فاجعه پیشاور از دین خارج هستند یک مسلمان نمی‌تواند چنین کشتار فجیعی انجام بدهد اینها مسلم از دایره اسلام خارج هستند و دنیا هم باید این را بداند، البته ممکن است به حسب ظاهر اسم اسلام بر خودشان بگذارند، اما یقیناً مسلمان نیستند. https://hawzahnews.com/xbCRS @HawzahNews | خبرگزاری‌حوزه
✅ پژوهشکده حج و زیارت با همکاری مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) نشت علمی «تحلیل دیدگاه‌های فقهی توسعه مطاف» را با ارائه آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی برگزار می‌کند. ⏰ زمان: چهارشنبه 25 اسفند 1400 ، ساعت 10 صبح 🏢 مکان: قم، میدان معلم، مرکز فقهی ائمه اطهار (ع) 🌐 لینک حضور مجازی در همایش:👇 www.markazfeqhi.com/live 🆔@pajuheshmarkazfeqhi
✅ آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی در درس خارج «فقه سیاسی» بیان کرد: ⬅️ یکی از بهترین آیات، سه آیه مبارکه سوره شوری می‌باشد. چند عنوان در آیات مذکور وجود دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد. نخست اینکه مفاد تشریع است؛ «شَرَعَ لَكُمْ مِنَ الدِّينِ مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا»، خطاب «لَكُمْ» به مسلمانان می‌باشد؛ به این معنا که برای شما مسلمان‌ها، أی نهج أی أوضح أی بیّنَ، خداوند متعال دینی را آورده است. خدا از دین، «مَا وَصَّى بِهِ نُوحًا وَالَّذِي أَوْحَيْنَا إِلَيْكَ وَمَا وَصَّيْنَا بِهِ إِبْرَاهِيمَ وَمُوسَى وَعِيسَى» را تشریع کرده است. ⬅️ دومین مفاد معنای «مَا وَصَّى» است که دو احتمال برای آن مطرح شده است. 1️⃣ جامعیت اسلام. بگوئیم خدا می‌فرماید دینی را که برای شما تشریع کردم، متضمن توصیه‌هایی است که به نوح، حضرت ابراهیم، حضرت موسی و عیسی کردم؛ در این صورت یعنی اسلام جامع همه‌ی ادیان پیامبران اولوالعزم است. 2️⃣ اشتراک اسلام با ادیان پیشین. خداوند می‌خواهد بگوید روح همه ادیان یکی است. بسیاری از بزرگان اهل‌سنت طرفدار این نظر می‌باشند. ⬅️ به نظر می‌رسد احتمال اول که جامعیت دین را بیان می‌کرد صحیح باشد؛ بنابراین جمله «مَا وَصَّى» تا پایان این فراز از آیه، چنین معنا می‌شود؛ تشریعی را که برای مسلمین بیان شده، جامعٌ لجمیع الشرایع السابقه می‌باشد. 📝 متن کامل: https://b2n.ir/d18797 ————————————————————————————-—
🔻میرزای نائینی و ✔️ آیت الله محمدجواد فاضل لنکرانی: 🔹 بر خلاف برخی گمانه زنی ها، مرحوم میرزای نائینی رحمه الله علیه از جمله قائلان به ولایت فقیه بود و تا آخر عمر خویش نیز معتقد به آن بود. دوشنبه ۱۴٠٠/۱۲/۲۳ ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani
🔻آیت الله فاضل لنکرانی: دادن وعده ظهور نزدیک به مردم اشتباه است/باید جزء منتظران باشیم ◻️ یکی از اشتباهات بسیار بزرگ این است که ما به مردم وعده بدهیم ظهور نزدیک است، ما باید جزء منتظران باشیم و منتظر یعنی در انتظار وقوع و این ممکن است الآن واقع بشود یا بعد ولی درست نیست به مردم وعده بدهیم و بعد هم آن را به برخی از مراجع منتسب کنیم و این حرف‌ها با نفی و اغراق کم و زیاد بشود. https://fazellankarani.com/persian/news/24335/
📚منشورات جدید مرکز فقهی ائمه اطهار (علیهم‌السلام) 1. قضاوت شورایی از دیگاه امامیه 2. مبانی استفتائات قضائی آیت‌الله العظمی فاضل لنکرانی (ره) 3. شرط جنسیت در منصب ولایی و غیر ولایی 4. بررسی فقهی نمایش آلات موسیقی در رسانه ملی 5. فقه تجارت هنر هفتم 6. درسنامه مسائل خلافی 7. مجموعه اندیشه های فاضل 8 جلد
🔻توهین به امام خمینی، نشانه درماندگی و بیچارگی دشمنان انقلاب است 🔸 بیانات آیت الله فاضل لنکرانی در محکومیت توهین به حضرت امام خمینی(ره) 🔹آیت الله محمد جواد فاضل لنکرانی : یک نکته راجع به این عمل بسیار مزبوحانه و بزدلانه‏ای است که إلمان حضرت امام را در میدان مرجعیت آتش زده اند. روشن است که این کار، کار مردم نیست. این خیلی واضح است. این کار، کاری سازماندهی شده، از بیرون کشور است. مزدورانی دارند که پول می گیرند و این کارها را می‏کنند. مباشران این کارها، دنبال گرفتن پول هستند. طراحان این کارها نیز ، فکر می کنند به خیال خام خودشان، با این آتش زدن مثلا، یک تزلزلی در این انقلاب عظیم و اعتقادات مردم به وجود می‏آید. اینها نه امام را و نه انقلاب را و نه مردم را نشناخته‏اند. 🔸با همه مشکلاتی که وجود دارد و این مشکلات نیز کم نیستند. روزی نیست که کسی انقلابی باشد و از مشکلاتی که برای مردم وجود دارد، خون دل نخورد. واقعاً آن کسی که انقلابی است، روی اساس دین و اعتقادات و اساس پایه های فکری، در این زمینه دغدغه دارد. در مورد این گرانی‏ها واقعاً انسان خون دل می خورد که یک انسان معمولی چگونه می تواند زندگی‏اش را بگذراند. ولی با همه این حرفها و مشکلات و با همه این دزدی ها و ناجوانمردی‏هایی که برخی از مسئولین در دوره های مختلف به این مردم کرده اند وخیانتهایی که به دین و انقلاب و مردم کردند، با همه اینها، آن کسی که انقلاب را با همه وجودش پذیرفته، با آتش زدن یک إلمان تزلزل پیدا نمی کند. آن خانواده هایی که جوانشان (نه یکی، بلکه گاهاً چند فرزند) را در راه این انقلاب داده‏اند، با این حرفها و کارها تزلزل پیدا نمی‏کنند. 🔹 تزلزل، مال انقلابی نماهاست، مال کسانی است که «نُؤمِنُ بِبَعضٍ وَ نَکفُرُ بِبَعض» هستند. اما کسی که واقعاً می‏داند انقلاب از اساس دین برخاسته است و یک امر سیاسی به معنای مصطلح در دیگر انقلاب‏ها در کشورهای دیگر نبود، بلکه مبتنی بر دین بوده و رهبری آن با یک فقیه، فیلسوف، عارف و آشنای به دین، جزو آشناترین افراد زمان خودش بود، با این حرفها تزلزل پیدا نمی کند. مردم هم که با اخلاص، آمدند این انقلاب را به ثمر رساندند، این انقلاب برخاسته از عمق دین و ایمان شان است و اینطور نیست که امروز بگویند میخواهیم و فردا بگویند نمی‏خواهیم. 🔘 ولی تبلیغات علیه این انقلاب بسیار فراوان است. از جمله تبلیغ می کنند که مردم از خود دین برگشته اند. یک عده ای که دلسوز دین هم نیستند، اینها می‏خواهند نیشی به این انقلاب بزنند، می گویند این انقلاب سبب شده که مردم از دین برگشته‏اند! ▪️بله، یک عده افرادی که دین‏شان، دین متزلزلی بوده، ممکن است از دین و انقلاب برگشته باشند، اما قاطبه مردم دین‏شان از راه برهان، قرآن، پیامبر و ائمه گرفته اند و به این راحتی تزتزل در دین‏شان صورت نمی گیرد. 📛 علی أیّ حال، می خواهیم به این افراد که این کارها می کنند بگوییم که این کارها، شاید در صد سال پیش می‏توانست موثر باشد، اما امروزه این کارها در اراده ملت هیچ تزلزلی ایجاد نمی کند و این کارها کشف از این می کند که شماها در مورد انقلاب اسلامی، خیلی درمانده و بیچاره شده‏اید. ۱۴۰۱/۱/۱۴ ✅ کانال دیدگاه ها و اندیشه های آیت الله فاضل لنکرانی 🆔 @j_fazel_lankarani