eitaa logo
مرکز اسناد دفاع مقدس
1.4هزار دنبال‌کننده
435 عکس
276 ویدیو
40 فایل
🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان خراسان رضوی / دانشنامه؛ مرکز اسناد و کتابخانه تخصصی. 📬 پاسخگویی به سوالات و ارتباط مستقیم: 👇 📱 @doc_admin 🔄 لینک عضویت در کانال: 👇 📱 eitaa.com/Doc_d_moghadas 📱http://t.me/Doc_d_moghadas .
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 📌 مرحله سوم؛ 🔹 رزمندگان در تاریخ ۶۵/۱۰/۲۸ از کنار اروندرود به مواضع دشمن در محور نهر جاسم هجوم میبرند و بدین ترتیب سومین مرحله عملیات را آغاز میکنند. یگانهای سردرگم دشمن بلافاصله در عملیات گازانبری گرفتار می‌آیند و تعدادی از آنها کشته یا زخمی میشوند و تعدادی دیگر هم به اسارت در می‌آیند. 🔹 نیروهای خط شکن با پشتیبانی گردانهای زرهی پس از شکستن مقاومتهای اولیه دشمن از نهر جاسم عبور و پس از تسلط بر پلهای ارتباطی این محور به عمق یک کیلومتری در غرب نهر جاسم نفوذ میکنند. در این تهاجم ضرباتی مهلک بر لشکر مکانیزه و چند تیپ دیگر عراق وارد می‌آید و بیش از ۲۰۰۰ نفر از نیروهای عراقی کشته و زخمی و عده‌ای هم اسیر میشوند. همچنین ۴۵ تانک و نفربر منهدم میشود و ۱۰ دستگاه تانک به غنیمت در می‌آید. بدین ترتیب تا صبح مرحله سوم عملیات تلفات عراق به ۲۹۰۰۰ کشته و زخمی و تعداد اسرا به ۲۰۱۰ نفر افزایش مییابد. ستاد تبلیغات جنگ ایران از خبرنگاران جهان برای بازدید از فتوحات رزمندگان اسلام دعوت میکند. 🔹 رزمندگان بار دیگر به نیروهای عراق هجوم میبرند. دشمن مستأصل بار دیگر برای دفع حمله برق آسای رزمندگان متوسل به سلاح ممنوعه میشود. نیروی هوایی عراق در ادامه بمبارانهای شیمیایی دگر بار دست به جنایت میزند که با مقاومت شایسته رزمندگان مواجه میشود. با اجرای آتش و اقدامات نیروی هوایی ایران، ۴ فروند دیگر از هواپیماهای دشمن سقوط میکند. با فرار هواپیماهای دشمن از آسمان منطقه عملیاتی، آسیب پذیری یگانهای پیاده و زرهی دشمن افزایش می‌یابد. 🔹 در حالی که شش شهر ایران توسط دشمن بمباران میشود، از ایران میخواهد که صلح را بپذیرند و به مرزهای بین‌المللی عقب نشینی کنند. رزمندگان در حمله به غرب نهر جاسم خسارات جدیدی به دشمن وارد می‌آورند که در پایان این نبرد بر مواضع جدیدی تسلط می‌یابند و به تحکیم آنها میپردازند و با اجرای آتش روی یگانهای از هم پاشیده عراق خسارات و تلفات سنگینی به دشمن تحمیل و نیز از سازماندهی آنها برای انجام پاتک جلوگیری میکنند. 🔹 خلبانان در ادامه پشتیبانی رزمندگان و هجوم به دشمن حماسه می آفرینند و پاتکهای دشمن را عقیم میکنند. «نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران» با پروازهای بسیار و بمباران دشمن در ارتفاع بسیار کم نیروهای عراق را به استیصال میکشاند. توپخانه ها و خمپاره اندازهای ایران نیز در این عملیات با ریختن آتشن پرحجم خود بر سر دشمن جهنمی مجسم برای آنها فراهم می‌آورند. 🔹 رزمندگان در یک حمله غافلگیرانه مواضع دشمن را در غرب نهر جاسم و کانال زوجی مورد تهاجم قرار میدهند. دشمن با توسل به سلاح شیمیایی و آتشباری سنگین تلاش میکند عملیات را متوقف کند و خود را از بن بستی که گرفتار آمده نجات بخشد. اما با حضور لشکرهای ایران و گرفتن ابتکار عمل در نبرد دشمن منهزم بیشتر منزوی میشود و عملاً هیچ توفیقی در صحنه‌های نبرد کسب نمیکند. با تداوم عملیات رزمندگان هجوم خود را به غرب دریاچه ماهی میکشانند. 🔹 رزمندگان یازدهم بهمن با انجام سه عملیات محدود، ضربات جدیدی بر دشمن وارد می‌آورند این عملیات از سه جناح علیه مواضع دشمن اجرا میشود. جناح میانی شلمچه - بصره و جناح شمالی در غرب آبگرفتگی کنار دریاچه ماهی و جناح جنوبی در شمال منطقه جزیره صالحیه و غرب رودخانه جاسم. عملیات در جناح میانی باعث تصرف توپخانه و مقر فرماندهی توپخانه لشکر ۱۱ عراق میشود. در دو جناح شمالی و جنوبی نیز خسارات قابل توجهی به دشمن وارد میشود که رزمندگان بلافاصله به تثبیت مواضع میپردازند و با اجرای آتش، جابجایی یگانهای تازه وارد عراق را مختل و با حرکات مؤثر نقشه‌های فرماندهان شکست خورده عراق را با بن بست مواجه میسازند. 🔹 دشمن شکست خورده بار دیگر به جنگ شهرها متوسل میشود و در اوج شقاوت به یک مدرسه دخترانه در شهر میانه حمله میکند و دانش آموزان آن را به خاک و خون میکشد. همچنین چند شهر دیگر را بمباران میکند. تمام این جنایتهای دشمن با عکس العمل کوبنده جمهوری اسلامی ایران مواجه میشود. رزمندگان اسلام با نیت انتقام دختران مظلوم میانه و شهدای دیگر شهرها در بمباران دشمن تهاجم سختی را علیه نیروهای دشمن تدارک می‌بینند. از موانع ایذایی در غرب نهر جاسم عبور میکنند و تیپهای ۱۱۶ و ۳۸ عراق را مورد حمله انتقام جویانه قرار میدهند و تلفات و خسارات سختی را بر این تیپها وارد می‌آورند. ⬆️ ادامه در فِرسته‌ی بعد: ⬇️ .
. ⬆️ ادامه از فِرسته‌ی قبل: ⬇️ 🔹 گردان مالک اشتر با عبور از موانع ایذایی آتش دشمن را متوجه خود میکند. نبردی سخت آغاز میشود و از هر سوی آتش دشمن باریدن میگیرد. یک دسته از این گردان پس از شکافتن خط دفاعی دشمن به قلب بعثیان نفوذ میکنند. دشمن آنان را به محاصره میگیرد و با فشار مضاعف، لحظه به لحظه حلقه محاصره را تنگتر میکند؛ اما تلاش دشمن با اقدام و عکس العمل این دسته مواجه شده و در میان ناباوری و حیرت دشمن محاصره شکسته میشود. این دسته پس از شکستن محاصره به مواضع دشمن هجوم میبرند و هدف از پیش تعیین شده را به تصرف در می‌آورند. دشمن پس از شکست از این تعداد اندک اقدام به چند پاتک میکند که هر بار تلفات و خسارات سنگینی متحمل میشود. 🔹 شورای فرماندهی عراق با تشکیل جلسه به دلیل شکستهای اخیر، ژنرال طالع خليل الدواری را به خاطر بی کفایتی از کار برکنار میکند. در جنوب شرقی دریاچه ماهی دشمن تحت محاصره پس از به جا گذاشتن تعداد زیادی کشته زخمی و اسیر مواضع خود را از دست داده‌اند. با حمله شدید نیروی هوایی ایران ۷۰۰ کشته و زخمی و تعدادی اسیر از دشمن به جا میماند. 🔹 در ادامه عملیات، شمال جاده بصره - شلمچه مورد هجوم رزمندگان قرار میگیرد و مواضع جدیدی از دشمن تصرف میشود. دشمن با روشن شدن هوا با تکیه به سلاح شیمیایی اقدام به دو پاتک میکند که با دفع آنها ۲۰۰۰ کشته و زخمی دیگر به دشمن تحمیل میشود و بدین ترتیب تمام اهداف از پیش تعیین شده عملیات کربلای ۵ محقق میشود و این عملیات با نتایج بسیار درخشان برای ایران اسلامی به پایان میرسد. 📚 منبع: کتاب کارنامه توصیفی عملیات‌های ۸ سال دفاع مقدس از ص ۲۸۶ ؛ علی سمیعی | نمایندگی ولی فقیه در نیروی زمینی سپاه ۱۳۷۶. 📷 تصویر نقشه عملیات: ● https://eitaa.com/Doc_d_moghadas/1312 📝 شرح مراحل ۱و۲ : 1⃣ https://eitaa.com/Doc_d_moghadas/1313 2⃣ https://eitaa.com/Doc_d_moghadas/1321 🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد: 📱 @Doc_d_moghadas .
21.47M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 🎥 شهید آوینی، سالها پیش در مستند «روایت فتح» داستان امروز مقاومت را روایت کرده است! 🎬 برش‌هایی از «روایت فتح» 👤 وقتی سید مرتضی آوینی؛ راوی و شهید میشود! ● دشمن رمز پیروزی ما را نمیداند و از همین است که هنوز شکست کامل خویش را باور ندارد و میپندارد که توان ایستادن در برابر رزمندگان اسلام را داراست ... 📆 ۲۹ دی روز غزه، نماد مقاومت فلسطین 🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد: 📱 @Doc_d_moghadas .
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 پرسش و پاسخ دوازدهم از شهید آوینی: ⬇️
. 📌 پرسش و پاسخ دوازدهم: 📋 به نظر شما علت نفی ارزش واقعی کار و حاکمیت یا دیکتاتوری پول بر جهان چیست و آیا امکان طراحی ساختارهایی به منظور تبدیل اقتصاد پولی به اقتصاد صلواتی متصور است؟ ❁ میان پول امروز و پول گذشته، تفاوتی عمده وجود دارد که کمتر کسی بدان توجه دارد. پول‌های گذشته سکه‌های طلا و نقره هر چند ارزش استعمالی دیگری جز پول بودن نداشته باشند، اما باز هم فی نفسه دارای ارزش هستند، حال آنکه پول امروز، اعم از سکه یا اسكناس، فی نفسه دارای ارزش نیست. اگر یک روز این قرارداد عمومی که اسکناس‌ها را صاحب ارزش کرده لغو شود، ناگهان همه‌ی مردم جز سیاست مداران فقیر میشوند. یکی از نویسندگان غربی اظهار شگفتی کرده بود که به راستی چگونه دولتها توانسته‌اند ثروت واقعی مردم را با چنین کالای موهومی - پول - که فی نفسه هیچ ارزشی ندارد مبادله کنند! ❁ اگر چه پول اکنون فی نفسه هیچ ارزشی ندارد، اما در عین حال میزان همه‌ی ارزش‌هاست و این چنین، خود جانشین همه چیز است و جانشینی ندارد. بدین ترتیب، پول میتواند مبدأ همه‌ی ارزش‌ها قرار بگیرد و به راستی هم اکنون این امکان، ضرورت یافته است. ❁ آنچه که انسان را به سوی کالاها و اشیای مختلف میکشاند، نیازهایی است که گاه حقیقی، اما اکثراً كاذب هستند و از اعتبارات انسان نتیجه شده‌اند و از آنجا که فقط پول است که میتواند همه‌ی نیازهای انسان، اعم از حقیقی و کاذب را برآورده سازد، بنابراین پول مبدأ همه‌ی ارزش‌ها میشود و به همه چیز، معنا و مفهوم و ارزش میبخشد. ❁ وقتی پول تنها وسیله‌ای است که انسان را به همه‌ی اهداف خویش میرساند، دیگر نمیتوان آن را در حد یک وسیله نگه داشت و بالطبع پول جایگزین همه‌ی اهداف میشود و به هدف و بلکه بزرگترین هدف بشر تبدیل میشود. این بیماریی است که اکنون همه‌ی جوامع بشر را مبتلا ساخته است؛ چرا که دیگر بشر نمیتواند بدون واسطه‌ی پول، کالاها و اشیا را مستقیماً در برابر نیازهای خویش معنا کند. ❁ نخست، این ماده گرایی بشر است که به اقتصاد در برابر سایر وجوه حیات بشر اصالت میبخشد و این بار اصالت اقتصاد، در صورت اصالت پول ظاهر میشود. وقتی پول تنها انگیزه‌ای باشد که انسان را به «کار» وا میدارد، دیگر کار معنای حقیقی خویش را از دست میدهد و به شر واجبی تبدیل میشود که باید هرچه بیشتر و سریع‌تر از آن خلاصی یافت. ❁ بدون رودربایستی باید گفت که ادارات موروثی ما، همگی بر همین محور شکل گرفته‌اند و کارمندان موروثی ما به جز عده‌ای قلیل همه برای پول است که کار میکنند و این چنین است که کار کردن دیگر معنای خود را از دست داده است. آنها منتظرند تا ساعات مشخص کار در اداره پایان پیدا کند و به خانه‌ها بروند و زندگی واقعی آنها تازه از آن لحظه است که آغاز میشود. ❁ آنها که همواره میخواهند ماهیات را انکار کنند، ممکن است بگویند: «آقا! این به خوبی یا بدی افراد بر میگردد و به نظام (سیستم) بازگشت ندارد.» حال آنکه اگر درست نظر کنیم، این فاجعه بیشتر ناشی از سیستم است تا افراد، هر چند افراد نیز در آن مقصرند. ❁ سیستم موروثی ادارات ما که از بینش غربی نتیجه شده است، به گونه‌ای است که در آن، با نفی تمایزات حقیقی و روحی افراد، سعی میکنند آنها را همچون پیچ و مهره‌هایی که یک سیستم کارخانه‌ای را میسازند، در یک سیستم اداری به کار وا دارند. حال آنکه هویت حقیقی انسان در تمایزات روحی و کیفی است. کارمندهای یک اداره کمیت محض نیستند که بتوان آنها را بدون در نظر گرفتن روحیات و تمایزات کیفیشان، در یک سیستم کارخانه‌ای به کار کشید. ❁ در نظام اسلامی کار هرکس مستقیماً بر اعتقادات و تمایزات کیفی و روحی افراد بنا میشود و آنچه انسانها را به کار وا میدارد نه پول که عشق است. مؤمن تابع اعتقاد خویش است نه اقتصاد، و عمل او مستقیماً بر نیت اوست که بنا میشود. در سیستم کارخانه‌ای، کارگر و کارمند پیوند اعتقادی خویش با کارش را از دست میدهد و بالاجبار، فقط برای امرار معاش دست به کار میزند و از آنجا که همه‌ی احتیاجات او با پول برآورده میشود، این پول است که غایت آمال و مبدأ و میزان همه‌ی ارزش‌ها میشود. ⬆️ ادامه در فِرسته‌ی بعد: ⬇️ .
. ⬆️ ادامه از فِرسته‌ی قبل: ⬇️ ❁ در این بینش خشک و غیر انسانی، تنها انگیزه‌ای که آدمها را به کار وا میدارد «کسب پول بیشتر» است و «پیوند اعتقادی» انسانها با کارشان کاملاً منقطع شده است. اگر بخواهیم با همین بینش راهیان کربلا را، آنچنان که عادت غربی‌هاست به مثابه یک «پدیده» مورد بررسی قرار دهیم، گرایش وسیع مردم برای شرکت در صفوف راهیان کربلا و جانبازی برای اسلام اصلاً قابل ادراک نیست؛ چرا که هیچ «توجیه اقتصادی» ندارد. در علم امروز که بنیان آن بر «پدیده شناسی» است، همه امور همچون پدیده‌هایی صرفاً فیزیکی و مادی مورد بررسی قرار میگیرند و براستی با این بینش چگونه میتوان «عشق به کربلا» را معنا کرد؟ در نظام‌های اجتماعی این روزگار که تحت سیطره «دیکتاتوری اقتصاد» شکل گرفته است «پول» همواره طرف دوم معادله‌ای است که به همه چیز معنا و مفهوم و ارزش میبخشد. ❁ آنچه را که نتوان با پول سنجید اصلاً در دنیا وجود ندارد. ❁ عصر ما براستی عصر شگفتی‌هاست. از یک سو نظری به آنچه در درون آسمان خراش‌های وال استریت میگذرد بیندازید و از سوی دیگر به «صلواتی‌های» جبهه نگاه کنید؛ وقتی انسان بنیان کار و حیات خویش را بر «اعتقاد» خود بنا کند نخستین چیزی که نقش محوری خود را از دست میدهد «پول» است و درست به همین علت انسان در محدوده «جبهه اسلام» به پول نیازی ندارد. در جبهه دیگر به پول که همه چیز را به صورتی قلابی و غیر حقیقی به یکدیگر پیوند میدهد نیازی نیست و این چنین اقتصاد پولی به «اقتصاد صلواتی» تبدیل میشود. ❁ اجازه بدهید که باز هم بر این نکته اساسی تأکید کنم؛ چرا که سر ادراک مطلب در همین نکته اصولی است. وقتی انسان ارزش «کار» خود را صرفاً با «پول» بسنجد دیگر کار تبدیل به یک عمل مکانیکی میشود که هیچ ارتباط و پیوندی با روح و اعتقادات انسان ندارد. و اجازه بدهید باز هم این سؤال را تکرار کنیم: آیا ساختار اداری یا نظام تشکیلاتی جامعه اسلامی نیز باید بر مبنای اصالت پول بنا شود؟ آیا هیچکس نباید جز بخاطر اضافه حقوق به مأموریت برود؟ خیر. از همان آغاز با ایمان آوردن به «لا اله الا الله» نقش محوری پول نفی میشود و پول به همان جایگاه حقیقی خویش که معادل همگانی بودن است باز میگردد. پول، سلطان بی منازع جهان امروز است و از طریق یک نظام بانکداری پیوسته بر همه کره زمین حکومت میراند و باز هم باید تکرار کنیم که آنچه به پول قدرتی این چنین بخشیده ماده گرایی بشر است. ❁ انسان اراده خویش را صرفاً در مسیری اعمال میکند که به غایات و خواسته‌های او منجر میشود. همین غایات یا اهداف هستند که در وجود او برای کار کردن ایجاد انگیزه میکنند. اگر بخواهیم به زبان روز سخن بگوییم باید گفت انسان اراده خویش را صرفاً در جهت برآورده ساختن نیازهایش اعمال میکند و این نیازها اگر تنها به محدوده مادی وجود آدم باز گردد فقط و فقط با پول برآورده میشود. بدین ترتیب است که پول هرچند خود فی نفسه مطلوب انسان نیست، اما از آنجا که مقدمه تأمین همه حوائج مادی است غایت آمال او میشود و به تنها عاملی که اراده او را بر می‌انگیزاند، تبدیل میشود. این درد همه گیر بشر امروز است و دردی هم نیست که از طریق داروهای شیمیایی یا روانپزشکی درمان شود. ❁ ذکر این نکته ضروری است که ما هرگز قصد انکار نقش پول را نداریم. پول امروز که جانشین نقدین - طلا و نقره - شده است، هر چند برخلاف نقدین دیگر فی نفسه دارای ارزش نیست، اما با این همه نشان دهنده نسبت ارزشی فی مابین اشیاست. ❁ البته این نسبت که در اختلاف قیمتها ظاهر شده با تغییر نظام ارزشی دگرگون میشود اما به هر تقدیر ضرورت وجود چیزی مثل پول که نسبت ارزشی بین اشیا از طریق آن ظاهر میشود قابل انکار نیست. آنچه مذموم است و به پول قدرتی این چنین بخشیده، حاکمیت سرمایه یا دیکتاتوری اقتصاد است که آن نیز خود نتیجه ماده گرایی بشر امروز است. 📚 کتاب آوینی پاسخ میدهد (۷۲ سوال از ) صفحه ۵۳ تا ۵۸. 📱 طرح استوری: ● https://eitaa.com/Doc_d_moghadas/1348 🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد: 📱 @Doc_d_moghadas .
5.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
. 📌 روش و فرمول مذاکره آمریکا؛ ● آمریکایی‌ها: 1⃣ اهداف اصلی خود را قبل از مذاکره مشخص میکنند. 2⃣ از اهداف اصلی خود یک قدم عقب نشینی نمیکنند. 3⃣ از طرف مقابل کننده امتیاز نقد میخواهند. ● و ... 🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد: 📱 @Doc_d_moghadas .
. 📚 کتاب «به روایت همت» درس گفتارهای معلم بسیجی؛ شهید محمد ابراهیم همت 👤 پدید آور: 🔹 حسین بهزاد 📝 معرفی: ❁ این کتاب در برگیرنده ۳۲ گفتار برگزیده از مجموعه مصاحبه‌ها، سخنرانی‌های معلم بسیجی شهید محمد ابراهیم همت در حد فاصل بهار ۱۳۵۹ تا زمستان ۱۳۶۲ است که طی یک روند پژوهشی - نگارشی، ضمن رجوع به آرشیوهای مدارک دیداری، شنیداری و مكتوب مؤسسه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه محمد رسول الله (ص) ، مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه و چند مأخذ آرشیوی دیگر فراهم آمده است. ❁ این ۳۲ گفتار که مقطع ۴ ساله پایانی حیات دنیوی شهید همت؛ از بدو حضور وی در پاوه تا ۱۰ روز مانده به شهادت او در را در بر میگیرد، واجد مهمترین جنبه‌های شخصیتی و دغدغه‌های عقیدتی آرمانی، سیاسی، فرهنگی و نظامی آن بزرگوار میباشد. به خلاف بسیاری از کتاب‌ها که در آنها شهید را دوستان، هم رزمان و نیروهای رزمنده تحت امر وی برای نسل پس از جنگ به روایت می‌نشستند، در فصل به فصل این کتاب خود شهید است که باورها و دیدگاه‌هایش به عوالم لاهوت و ناسوت، تاریخ، سیاست و فرهنگ را برای معاصرین بازگو میکند. 📡 اطلاعات: 🔹 انتشارات صاعقه | سال ۱۳۹۱ | صفحه شمار: ۱۰۰۰ صفحه. | توجه این کتاب دارای نسخه ۳ جلدی نیز میباشد. 🌷 اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی / دانشنامه و مرکز اسناد: 📱 @Doc_d_moghadas .