240612_002.mp3
7.83M
📢 #اصول #المقصد_السابع #الاصول_العملیة
#اصالة_الاحتیاط #دوران_الامر_بین_المتباینین
#التنبیه_العاشر_و_الحادی_عشر
📅 ۲۳/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۱۳۵
📚موضوع جلسه :
1️⃣وقتی شکّ در دخول یا خروج یک طرف در محل ابتلاء می شود پس اگر شبهه معنائیه بود اصل مؤمِّن در طرف مشکوک و در طرف داخل جاری می شود و عرف مناقضه ای نمی بیند و اگر شبهه مفهومیه یا موضوعیه باشد اطلاقی در ادله اصول مرخصه نیست و باید سراغ اصل عقلی رفت که در نظر مختار عبارتست از احتیاط عقلی پس باید از اناء مشکوک و اناء داخل در محل ابتلاء احتراز کرد.
2️⃣مشهور قائلند که در ملاقی بعض اطراف علم اجمالی اصل مؤمن بدون معارض جاری است و علم اجمالی نسبت به آن منجِّز نیست اما شهید صدر فرموده اند که علم اجمالی نسبت به ملاقی بعض اطراف منجِّز است؛ بنابراین نسبت به آبی که درون یکی از دو اناء ریخته شده است و قبلا علم اجمالی به نجاست آنها وجود داشت اختلاف است که آیا این آب را می توان شرب کرد یا با آن وضو گرفت؟
3️⃣در بحث ملاقی بعض الاطراف همیشه علم اجمالی دومی متولد می شود که با علم اجمالی اول طرف مشترک دارد و بحث در این است که آیا تکلیف نسبت به ملاقی بعض اطراف منجَّز است و اگر منجَّز است منجِّز آن چیست؟
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240615_001.mp3
6.88M
📢#فقه #کتاب_الطهارة
#فصل_فی_اعتبار_المماثلة_بین_المغسل_و_المیت
📅۲۶/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه۱۳۶
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240615_002.mp3
8.55M
📢 #اصول #المقصد_السابع #الاصول_العملیة
#اصالة_الاحتیاط #دوران_الامر_بین_المتباینین
#التنبیه_الحادی_عشر
📅 ۲۶/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۱۳۶
📚موضوع جلسه :
1️⃣علم اجمالی اول از نظر مشهور منجِّز تکلیف در ملاقی بعض الاطراف نیست اما شهید صدر همین علم اجمالی به نجاسة احدهما را منجّز تکلیف می داند نسبت به بطلان نماز با آبی که درون اناء ابیض ریخته شده است (ایشان قائلند که علم اجمالی اول نسبت به حکم وضعی در ملاقی منجِّز است نه حکم تکلیفی آن)
2️⃣صحت و بطلان از احکام انتزاعیه است که اموری واقعی هستند و امور واقعی ازلی و ابدی هستند و زمان بردار نیستند؛ بنابراین بطلان نماز با مایع متنجس متوقف بر وجود ملاقات بین آب و نجاست در عالم خارج نیست بلکه این بطلان ازلی و ابدی است.
3️⃣فعلیت احکام وضعیه مانند فعلیت احکام تکلیفیه دائر مدار وجود موضوع در خارج است اما احکام انتزاعیه ازلی و ابدی هستند.
4️⃣علم اجمالی مصطلح وقتی است که پای تکلیف فعلی در میان باشد و این که علم وجود دارد به نجاست احد الانائین، علم اجمالی مصطلح نیست زیرا تکلیفی در کار نیست بلکه علم اجمالی به حرمت شرب احد الانائین است که علم اجمالی مصطلح است.
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240616_001.mp3
5.07M
📢#فقه #کتاب_الطهارة
#فصل_فی_اعتبار_المماثلة_بین_المغسل_و_المیت
📅۲۷/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه۱۳۷
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240616_002.mp3
6.37M
📢 #اصول #المقصد_السابع #الاصول_العملیة
#اصالة_الاحتیاط #دوران_الامر_بین_المتباینین
#التنبیه_الحادی_عشر
📅 ۲۷/ خرداد ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۱۳۷
📚موضوع جلسه :
1️⃣در نظر شهید صدر علم اجمالی اول در بحث ملاقی بعض الاطراف نسبت به احکام وضعیه منجِّز است و علم اجمالی دوم مطلقا منجِّز است لذا نمی توان ملاقی بعض الاطراف را مرتکب شد چه نسبت به احکام تکلیفیه و چه نسبت به احکام وضعیه.
2️⃣نظر صحیح این است که علم اجمالی اول منجِّز نیست نسبت به تکلیف در ملاقی بعض الاطراف و اما علم اجمالی دوم هم در صورتی که متاخر از علم اجمالی اول باشد منجز نیست.
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
📣قابل توجه طلاب محترم
دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد تا شروع سال تحصیلی جدید تعطیل است
شروع درس خارج اصول در سال تحصیلی آینده ان شاء الله از ابتدای « دوران امر بین اقل و اکثر» خواهد بود
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
📣قابل توجه طلاب محترم
دروس خارج فقه و اصول حضرت استاد
ان شاالله
از روز یکشنبه ۱۴۰۳/۶/۲۵ مصادف با یازدهم ربیع الاول
از ساعت هفت صبح در موسسه صاحب الامر آغاز خواهد شد
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240915_001.mp3
6.56M
📢 📢#فقه #کتاب_الطهارة
#فصل_فی_احکام_الاموات
📅 ۲۵/ شهریور ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۱
فصل: فی موارد سقوط غسل المیّت
الأول: الشهید ومن قتل فی حفظ بیضة الإسلام
240915_002.mp3
4.98M
📢 #اصول #المقصد_السابع #الاصول_العملیة
#اصالة_الاحتیاط #دوران_الامر_بین_الاقل_و_الاکثر
📅 ۲۵/ شهریور ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۱
📚موضوع جلسه :
مورد دوم: دوران امر بین اقل و اکثر
فرق بین متباینین و اقل و اکثر
اقسام اقل و اکثر
فرق بین ارتباطی و استقلالی
تقریر محل نزاع
اقسام اقل و اکثر ارتباطی
الاول: الاقل و الاکثر بحسب الاجزاء
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240916_001.mp3
8.25M
📢#فقه #کتاب_الطهارة
#فصل_فی_احکام_الاموات
📅 ۲۶ / شهریور ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۲
فصل: فی موارد سقوط غسل المیّت
الأول: الشهید ومن قتل فی حفظ بیضة الإسلام
240916_002.mp3
6.29M
📢 #اصول #المقصد_السابع #الاصول_العملیة
#اصالة_الاحتیاط #دوران_الامر_بین_الاقل_و_الاکثر
📅 ۲۶ / شهریور ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۲
📚موضوع جلسه :
بررسی جریان برائت شرعیه
اشکالات وارد بر جریان برائت شرعیه
اشکال اول: مانعیت علم اجمالی
جواب از این اشکال
جواب اول: انحلال حقیقی علم اجمالی
اشکال استاد دام ظله به جواب اول
احتمال اول:
احتمال دوم:
جواب دوم: انحلال حکمی
اشکال دوم: مانعیت علم تفصیلی
دو پاسخ از این اشکال
پاسخ اول: عدم وجود علم تفصیلی
پاسخ دوم: امکان ترخیص در موارد علم تفصیلی
🆔https://eitaa.com/DorusOstadMadadi
240917_001.mp3
5.96M
📢 📢#فقه #کتاب_الطهارة
#فصل_فی_احکام_الاموات
📅 ۲۷ / شهریور ماه/ ۱۴۰۳
💠جلسه ۳
فصل: فی موارد سقوط غسل المیّت
الأول: الشهید ومن قتل فی حفظ بیضة الإسلام