🔴بیانیه اساتید اقتصاد اسلامی
به مناسبت سال «مهار تورم و رشد تولید»
خطاب به دولت
🔴متأسفانه بذر تورم سال جاری با اتخاذ سیاستهای نامناسب ارزی در سال گذشته کاشته شده است.
♦️یک نرخ، و تنها یک نرخ برای واردات کالاهای اساسی، ضروری، مواد اولیه و کالاهای سرمایهای، حداکثر ۲۸.۵۰۰ تومان (البته با مدیریت دقیق، میتواند کمتر هم بشود) توسط بانک مرکزی تعیین و به شکلی سختگیرانه اعمال شود.
♦️مدیریت عرضه و نظارت دقیق بر بازگشت بهموقع و ۱۰۰ درصدی ارز مؤسسات و نهادهای صادرکننده، بهویژه پالایشگاهها، پتروشیمیها، فولادیها و شرکتهای بزرگ به چرخه اقتصاد کشور با پیمانسپاری ۱۰۰ درصدی ارزی صورت گیرد، بهگونهای که حتی یک درصد از ارز حاصل صادرات، خارج از سیستم مذکور توزیع نشود.
♦️از کاربرد واژه غیر فنی «بازار آزاد ارز»، به دلیل انحصار این بازار، اجتناب شده و بانک مرکزی از رسمیتبخشی به این بازار پرهیز کند.
♦️دلار به صورت تدریجی در ساز و کار تبادل مالی و تسویه حسابهای مالی کشور با کشورهای دیگر حذف و تلاش شود پول ملی کشورها یا ارز دیگری غیر از دلار و یورو جایگزین آن شود.
♦️♦️با حفظ گروه موجود اقتصادی ـ اجرائی در دولت، موفقیت چشمگیر در مهار تورم و تغییر اساسی در رشد تولید بعید به نظر میرسد. ازاینرو، تغییر در تصمیم سازان و مجریان تصمیم ضروری است.
متن کامل را در سایت زیر مطالعه کنید👇
https://www.hawzahnews.com/news/1079036
🆔 @DrSaeedi
ذَ ٰلِكُم وَأَنَّ ٱللَّهَ مُوهِنُ كَیدِ ٱلكَـٰفِرِینَ • إِن تَستَفتِحُوا۟ فَقَد جَاءَكُمُ ٱلفَتحُ
[سوره اﻷنفال: ۱۸ و ۱۹]
و خداوند حیله و مکر کافران را سست میکند. اگر دنبال پیروزی هستید همانا پیروزی به سراغتان آمده است!
#آیه_امید_آفرین
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از جهانِ پساکرونا
✅ علی سعیدی، عضو هیاتعلمی گروه اقتصاد دانشگاه قم:
💢 ما اقتصاد دانشبنیان را در چهارچوب اقتصاد اسلامی و در یک ارتباط سیستمی تعریف میکنیم. اگر هر کدام از اجزا را حذف کنید اقتصاد دانشبنیان بیخاصیت میشود. بدینترتیب، الگوی توزیع درآمد و ثروت تغییر میکند و دراختیار مالک پلتفرم که البته از پشتیبانی اقتصادسیاسی لازم برخوردار باشد، قرار میگیرد. بنابراین این نحوه ورود فناوری نمیتواند اهداف اقتصاد اسلامی در گسترش عدالت و توزیع عادلانه امکانات و فرصتها و ثروتها را فراهم سازد.
💢 اینکه ما تاکید میکنیم اقتصاد اسلامی از توزیع اولیه شروع میکند به این دلیل است که هیچوقت اجازه ندهیم نهاد و شرکت بالاسری که صاحب پلتفرم است به وجود بیاید. در نگاه اقتصاد اسلامی، پلتفرمها نباید مالکیت خصوصی داشته باشند بلکه مالکیت آنها یا باید بهصورت تعاونی باشد یعنی همان استفادهکنندگان از پلتفرم به نحو مشاع مالک پلتفرم هم باشند، یا باید خود پلتفرم تحت مالکیت عمومی قرار بگیرد یا در سطحی متعالیتر، در قالب وقف باشد.
💢 تا این اتفاق نیفتد، پلتفرمها صرفا واسطههای متکثر و متعدد را حذف و تمام منافع را در اختیار مالک پلتفرم قرار میدهد و بدینترتیب، ظرفیتهای مردمی را در جهت منافع سرمایهداری به خدمت میگیرد. باید روی این نکته دقت شود و اصل پلتفرم نباید مالکیت شخصی داشته باشد و نباید کسی از اصل پلتفرم سود شخصی کسب کند.
📝 متن کامل:
http://ihkn.ir/?p=30087
📌جهانِ پساکرونا👇
https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
✳️ تهدید فروپاشی هنجار اجتماعی حجاب و عفاف به عنوان بخشی از گرامر فرهنگی پشتیبان پیشرفت اقتصادی
♦️کریستیانا بیچیری(۲۰۰۶) در کتاب «گرامر جامعه: ماهیت و دینامیک هنجارهای اجتماعی»، هنجارهای اجتماعی را همانند گرامر زبان می داند که خواسته یا ناخواسته مورد تبعیت قرار میگیرد. تمرکز تحلیل او بر هنجارهای اقتصادی همچون انصاف، همکاری و مقابله به مثل است، ولی یافته های او حتی برای فهم تحول هنجارهای حجاب و عفاف نیز مفید است.
https://b2n.ir/g63282
❎ وقتی پایه های هنجار حجاب و عفاف به عنوان گرامر حفظ کننده حریم خانواده متزلزل شود، فشار اجتماعی حمایت کننده از آن برداشته میشود.
❎ در این مسیر جامعه در معرض گرامر فرهنگی مدرنیسم قرار میگیرد، گرامری متکی بر فهم مدرنی که در آن جوانان تصور میکنند با شل کردن پوشش و روابط خانوادگی به توسعه میرسند، و این سرآغازی برای انتقال از فرهنگ اصیل پیشرفت به سمت فرهنگ توسعه عاریتی است، که تنها در لایه های رویین توسعه گرفتار میشود، گرامری در حد تجددخواهی سطحی بدون فهم اینکه توسعه محصول کار و تلاش است نه تقلید ناشیانه در حذف گرامر پشتیبان خانواده!
❇️ سخن در این باب زیاد است، شاید وقتی دیگر بیشتر نوشتم.
✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🔅 قَالُوا۟ یَـٰشُعَیبُ أَصَلَوٰتُكَ تَأمُرُكَ أَن نَّترُكَ مَا یَعبُدُ ءَابَاؤُنَا أَو أَن نَّفعَلَ فِی أَموالِنَا مَا نَشَـٰۤؤُا ۖ إِنَّكَ لَأَنتَ ٱلحَلِیمُ ٱلرَّشِیدُ [سوره هود: ۸۷]
گفتند ای شعیب، آیا نماز تو به تو دستور میدهد که آنچه را پدرانمان میپرستند ترک کنیم یا با اموالمان آنگونه که میخواهیم رفتار نکنیم؟ قطعاً تو بردبار و رشید هستى!
🔸 کافران زمان حضرت شعیب علیه السلام از این امر تعجب کردهاند که چرا پیامبر خدا درباره تصرف مردم در اموال شخصی دستورات خاصی دارد و اجازه نمیدهد که آنها آنگونه که دلشان میخواهد داراییها و ثروتهای خود را مصرف کنند.
🔸 این مواجهه بادین خدا دقیقاً مشابه مواجهه اقتصاد خواندههای #لیبرال است که وقتی از اقتصاد اسلامی حرف میزنیم رو ترش میکنند و میگویند مگر اسلام هم اقتصاد دارد؟ میگویند اقتصاد علم است و ربطی به دین ندارد!
🔸 آری! نماز ما به ما امر میکند که نمیتوانیم هر کاری که دلمان بخواهد با اموال شخصی خود بکنیم! نمازمان به ما میگوید این اموال در دست ما امانت است و باید آن را در جایی صرف کنیم که مالک حقیقی آن يعنی خداوند قادر متعال دستور داده است. این از اموال شخصی تا چه رسد به اموال عمومی و اموال دیگران!
🔸 نماز ما از اقتصاد ما جدا نیست همانگونه که از سیاست ما جدا نیست و چقدر دقیق گفت شهید مدرس بزرگوار که «سیاست ما عین دیانت ما است و دیانت ما عین سیاست ما» و من اضافه میکنم «اقتصاد ما عین دیانت ما است و دیانت ما عین اقتصاد ما»!
#اقتصاد_فرهنگی
#لیبرالیسم
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از کانال معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم
🔰 همزمان با ۱۷ رمضان ، سالروز تاسیس مسجد مقدس جمکران برگزار می کند:
💠گردهمایی بزرگ دختران دانشجو و طلبه استان قم
1⃣تشکیل زنجیره دختران مهدوی در صحن مسجد
2⃣برگزاری مراسم جشن در شبستان کربلا
✅همراه با ضیافت افطاری
🔸زمان: شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲
🔹حرکت از مزار شهید ستار یکه زارع
ساعت ۱۵:۳۰
برگشت از مسجد جمکران: ساعت ۲۰
👈خانه فرهنگ خواهران دانشگاه قم، از علاقه مندان به حضور در این برنامه ثبت نام می کند. لطفا نام و نام خانوادگی خود را به همراه ذکر بومی یا غیر بومی بودن به شناسه زیر ارسال نمایند.
@homefarhang
◽معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه قم
@moavenat_farhangi_qom
🔸 در جامعه اسلامی دولت از طریق یک بانک رسمی، عملیات جمعآوری اموال و بهکارگیری آن را بر عهده دارد و به #بخش_خصوصی اجازه نمیدهد که وارد عرصه سودبریهای بانکی شود.
🔸 بدینسان، هدف توسعهای این عملیات بانکی از محتوای سرمایهداری آن جدا میشود؛ چه اینکه عملیات جمعآوری اموال، فرایندی اجتماعی میشود که حکومت به یک معنا آن را به نیابت از جانب خود صاحبان اموال، انجام میدهد.
🔸 لذا برخلاف جوامع #سرمایه_داری که در آن افرادی خاص بر نظام بانکی سیطره یافتهاند و زمام کل حیات اقتصادی را در اختیار دارند، در جامعه اسلامی قدرت جدیدی که از راه جمعآوری سرمایهها بهدست میآید در ملکیت یک فرد یا افراد محدود نخواهد بود.
#شهید_صدر
#نه_به_بانک_خصوصی
#نه_به_سرمایه_داری
🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از افرا (اقتصاد فردای روشن ایران)
مغالطه قیمت خودروی دسته دوم!
در رسانهها دائما اعداد مختلفی درباره مقایسه قیمت خودروها در ایران با خارج از کشور بویژه دبی منتشر میگردد.
در صدر این ماجرا جناب رشیدی کوچی از نمایندگان مجلس استان فارس قرار دارد که دائما اعداد و ارقام نادرست و عجیبی را مطرح مینماید که هربار بنا بر تقاضای مخاطبین محترم، اعداد واقعی قیمت خودروها منتشر میگردد.
مقایسه صحیح قیمتها برای رسیدن به حقیقت و مطالبه درست بدین شرح است که یا باید قیمت کارخانه یا MSRP خودروها در کشور مبدا مورد مقایسه قرار گیرد که در این قیمت میتوان عملکرد مستقیم خودروسازی و سیاستهای صنعتی دولت را مورد نقد و بررسی قرار داد و یا قیمت بازاری مصرف کننده نهایی یا Market Avr صفر یا کارکرده، مقایسه گردد که این قیمت نشاندهنده میزان تقارن و تعادل عرضه و تقاضای خودروی مورد نظر در کشور بوده و دادهای درباره عملکرد شرکت خودروسازی یا سیاست صنعتی کشور به طور مستقیم نمیدهد اما از شرایط اقتصاد کلان کشور اثرپذیر است و میزان تفاوت آن در کشورهای مختلف بستگی مستقیم به نرخ تبدیل ارز، قدرت خرید عمومی مردم و میزان عرضه و میزان تقاضا دارد.
برای مثال تفاوت قیمت خودروی کارکرده پورشه ماکان در امارات و ایران نشانه تقاضای بسیار بالاتر این خودرو در ایران نسبت به امارات است. اما باید دانست اساسا این آدرس غلط مافیای خودرو به نفع بچه پولدارهاست و اساسا قیمت خودروی دبی با عرضه فقط ۱۵۰هزار خودرو قادر به تقاضای ۸میلیونی داخل کشور نیست و فقط باعث تشدید گرانی و هدررفت منابع ارزی به نفع گروه خاصی از جامعه میگردد.
✍سیدامیرحسین حسینی
✅به افرا بپیوندید:
@afra_eco
*آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید :*
🔹امکان تربیت دینی در آپارتمان وجود ندارد. از نظر اخلاقی ساخت آپارتمان صحیح نیست.
🔹امکان ارتباطات همسایگان را فراهم نمی کند. بچه ها در این محیط محبوس شده اند.
🔹دولت باید برای مردم خانه های ویلایی ٢۰٠ - ۳٠٠ متری بسازد.
🔹حفظ اسلامیت نظام با این انبوهسازی ها نمی شود.
✅ @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بله. معماری اسلامی. همین امروز. این ساختمان در حال ساخت است. با اصول معماری اسلامی. با اندرونی و بیرونی. با تفکر بر جهت آفتاب. با باغ مثمر.
با حمام سنتی و مطبخ مستقل. بر روی جنس آجر و کاشی به طور جد تفکر شده. درب های چوبی و نورگیر و هشتی و ...
معماری اسلامی واقعا یک فلسفه است.
☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی
@hamidrezamaghsoodi