eitaa logo
دکتر علی سعیدی
2.1هزار دنبال‌کننده
502 عکس
260 ویدیو
124 فایل
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی قم | استادیار گروه اقتصاد اسلامی https://qom.ac.ir/saeedi ارتباط: @a_saeedi
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهانِ پساکرونا
✅ علی سعیدی، عضو هیات‌علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم: 💢 ما اقتصاد دانش‌بنیان را در چهارچوب اقتصاد اسلامی و در یک ارتباط سیستمی تعریف می‌کنیم. اگر هر کدام از اجزا را حذف کنید اقتصاد دانش‌بنیان بی‌خاصیت می‌شود. بدین‌ترتیب، الگوی توزیع درآمد و ثروت تغییر می‌کند و دراختیار مالک پلتفرم که البته از پشتیبانی اقتصادسیاسی لازم برخوردار باشد، قرار می‌گیرد. بنابراین این نحوه ورود فناوری نمی‌تواند اهداف اقتصاد اسلامی در گسترش عدالت و توزیع عادلانه امکانات و فرصت‌ها و ثروت‌ها را فراهم سازد. 💢 این‌که ما تاکید می‌کنیم اقتصاد اسلامی از توزیع اولیه شروع می‌کند به این دلیل است که هیچ‌وقت اجازه ندهیم نهاد و شرکت بالاسری که صاحب پلتفرم است به وجود بیاید. در نگاه اقتصاد اسلامی، پلتفرم‌ها نباید مالکیت خصوصی داشته باشند بلکه مالکیت آنها یا باید به‌صورت تعاونی باشد یعنی همان استفاده‌کنندگان از پلتفرم به نحو مشاع مالک پلتفرم هم باشند، یا باید خود پلتفرم تحت مالکیت عمومی قرار بگیرد یا در سطحی متعالی‌تر، در قالب وقف باشد. 💢 تا این اتفاق نیفتد، پلتفرم‌ها صرفا واسطه‌های متکثر و متعدد را حذف و تمام منافع را در اختیار مالک پلتفرم قرار می‌دهد و بدین‌ترتیب، ظرفیت‌های مردمی را در جهت منافع سرمایه‌داری به خدمت می‌گیرد. باید روی این نکته دقت شود و اصل پلتفرم نباید مالکیت شخصی داشته باشد و نباید کسی از اصل پلتفرم سود شخصی کسب کند. 📝 متن کامل: http://ihkn.ir/?p=30087 📌جهانِ پساکرونا👇 https://eitaa.com/joinchat/476184625C62ff62b069
✳️ تهدید فروپاشی هنجار اجتماعی حجاب و عفاف به عنوان بخشی از گرامر فرهنگی پشتیبان پیشرفت اقتصادی ♦️کریستیانا بیچیری(۲۰۰۶) در کتاب «گرامر جامعه: ماهیت و دینامیک هنجارهای اجتماعی»، هنجارهای اجتماعی را همانند گرامر زبان می داند که خواسته یا ناخواسته مورد تبعیت قرار می‌گیرد. تمرکز تحلیل او بر هنجارهای اقتصادی همچون انصاف، همکاری و مقابله به مثل است، ولی یافته های او حتی برای فهم تحول هنجارهای حجاب و عفاف نیز مفید است. https://b2n.ir/g63282 ❎ وقتی پایه های هنجار حجاب و عفاف به عنوان گرامر حفظ کننده حریم خانواده متزلزل شود، فشار اجتماعی حمایت کننده از آن برداشته می‌شود. ❎ در این مسیر جامعه در معرض گرامر فرهنگی مدرنیسم قرار می‌گیرد، گرامری متکی بر فهم مدرنی که در آن جوانان تصور می‌کنند با شل کردن پوشش و روابط خانوادگی به توسعه می‌رسند، و این سرآغازی برای انتقال از فرهنگ اصیل پیشرفت به سمت فرهنگ توسعه عاریتی است، که تنها در لایه های رویین توسعه گرفتار می‌شود، گرامری در حد تجددخواهی سطحی بدون فهم اینکه توسعه محصول کار و تلاش است نه تقلید ناشیانه در حذف گرامر پشتیبان خانواده! ❇️ سخن در این باب زیاد است، شاید وقتی دیگر بیشتر نوشتم. ✍️ توکلی https://eitaa.com/eqmoq2
🔅 قَالُوا۟ یَـٰشُعَیبُ أَصَلَوٰتُكَ تَأمُرُكَ أَن نَّترُكَ مَا یَعبُدُ ءَابَاؤُنَا أَو أَن نَّفعَلَ فِی أَموالِنَا مَا نَشَـٰۤؤُا ۖ إِنَّكَ لَأَنتَ ٱلحَلِیمُ ٱلرَّشِیدُ [سوره هود: ۸۷] گفتند ای شعیب، آیا نماز تو به تو دستور می‌دهد که آنچه را پدرانمان می‌پرستند ترک کنیم یا با اموالمان آنگونه که می‌خواهیم رفتار نکنیم؟ قطعاً تو بردبار و رشید هستى! 🔸 کافران زمان حضرت شعیب علیه السلام از این امر تعجب کرده‌اند که چرا پیامبر خدا درباره تصرف مردم در اموال شخصی دستورات خاصی دارد و اجازه نمی‌دهد که آنها آنگونه که دلشان می‌خواهد دارایی‌ها و ثروت‌های خود را مصرف کنند. 🔸 این مواجهه بادین خدا دقیقاً مشابه مواجهه اقتصاد خوانده‌های است که وقتی از اقتصاد اسلامی حرف می‌زنیم رو ترش می‌کنند و می‌گویند مگر اسلام هم اقتصاد دارد؟ می‌گویند اقتصاد علم است و ربطی به دین ندارد! 🔸 آری! نماز ما به ما امر می‌کند که نمی‌توانیم هر کاری که دلمان بخواهد با اموال شخصی خود بکنیم! نمازمان به ما می‌گوید این اموال در دست ما امانت است و باید آن را در جایی صرف کنیم که مالک حقیقی آن يعنی خداوند قادر متعال دستور داده است. این از اموال شخصی تا چه رسد به اموال عمومی و اموال دیگران! 🔸 نماز ما از اقتصاد ما جدا نیست همانگونه که از سیاست ما جدا نیست و چقدر دقیق گفت شهید مدرس بزرگوار که «سیاست ما عین دیانت ما است و دیانت ما عین سیاست ما» و من اضافه می‌کنم «اقتصاد ما عین دیانت ما است و دیانت ما عین اقتصاد ما»! 🆔 @DrSaeedi
🔰 همزمان با ۱۷ رمضان ، سالروز تاسیس مسجد مقدس جمکران برگزار می کند: 💠گردهمایی بزرگ دختران دانشجو و طلبه استان قم 1⃣تشکیل زنجیره دختران مهدوی در صحن مسجد 2⃣برگزاری مراسم جشن در شبستان کربلا ✅همراه با ضیافت افطاری 🔸زمان: شنبه ۱۹ فروردین ۱۴۰۲ 🔹حرکت از مزار شهید ستار یکه زارع ساعت ۱۵:۳۰ برگشت از مسجد جمکران: ساعت ۲۰ 👈خانه فرهنگ خواهران دانشگاه قم، از علاقه مندان به حضور در این برنامه ثبت نام می کند. لطفا نام و نام خانوادگی خود را به همراه ذکر بومی یا غیر بومی بودن به شناسه زیر ارسال نمایند. @homefarhang ◽معاونت فرهنگی اجتماعی دانشگاه قم @moavenat_farhangi_qom
🔸 در جامعه اسلامی دولت از طریق یک بانک رسمی، عملیات جمع‌آ‌وری اموال و به‌کارگیری آن را بر عهده دارد و به اجازه نمی‌دهد که وارد عرصه سودبری‌های بانکی شود. 🔸 بدین‌سان، هدف توسعه‌ای این عملیات بانکی از محتوای سرمایه‌داری آن جدا می‌شود؛ چه اینکه عملیات جمع‌آوری اموال، فرایندی اجتماعی می‌شود که حکومت به یک معنا آن را به نیابت از جانب خود صاحبان اموال، انجام می‌دهد. 🔸 لذا برخلاف جوامع که در آن افرادی خاص بر نظام بانکی سیطره یافته‌اند و زمام کل حیات اقتصادی را در اختیار دارند، در جامعه اسلامی قدرت جدیدی که از راه جمع‌آوری سرمایه‌ها به‌دست می‌آید در ملکیت یک فرد یا افراد محدود نخواهد بود. 🆔 @DrSaeedi
مغالطه قیمت خودروی دسته دوم! در رسانه‌ها دائما اعداد مختلفی درباره مقایسه قیمت خودروها در ایران با خارج از کشور بویژه دبی منتشر میگردد. در صدر این ماجرا جناب رشیدی کوچی از نمایندگان مجلس استان فارس قرار دارد که دائما اعداد و ارقام نادرست و عجیبی را مطرح می‌نماید که هربار بنا بر تقاضای مخاطبین محترم، اعداد واقعی قیمت خودروها منتشر میگردد. مقایسه صحیح قیمت‌ها برای رسیدن به حقیقت و مطالبه درست بدین شرح است که یا باید قیمت کارخانه یا MSRP خودروها در کشور مبدا مورد مقایسه قرار گیرد که در این قیمت می‌توان عملکرد مستقیم خودروسازی و سیاست‌های صنعتی دولت را مورد نقد و بررسی قرار داد و یا قیمت بازاری مصرف کننده نهایی یا Market Avr صفر یا کارکرده، مقایسه گردد که این قیمت نشان‌دهنده میزان تقارن و تعادل عرضه و تقاضای خودروی مورد نظر در کشور بوده و داده‌ای درباره عملکرد شرکت خودروسازی یا سیاست صنعتی کشور به طور مستقیم نمیدهد اما از شرایط اقتصاد کلان کشور اثرپذیر است و میزان تفاوت آن در کشورهای مختلف بستگی مستقیم به نرخ تبدیل ارز، قدرت خرید عمومی مردم و میزان عرضه و میزان تقاضا دارد. برای مثال تفاوت قیمت خودروی کارکرده پورشه ماکان در امارات و ایران نشانه تقاضای بسیار بالاتر این خودرو در ایران نسبت به امارات است. اما باید دانست اساسا این آدرس غلط مافیای خودرو به نفع بچه پولدارهاست و اساسا قیمت خودروی دبی با عرضه فقط ۱۵۰هزار خودرو قادر به تقاضای ۸میلیونی داخل کشور نیست و فقط باعث تشدید گرانی و هدررفت منابع ارزی به نفع گروه خاصی از جامعه میگردد. ✍سیدامیرحسین حسینی ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
*آیت الله سبحانی از مراجع عظام تقلید :* 🔹امکان تربیت دینی در آپارتمان وجود ندارد. از نظر اخلاقی ساخت آپارتمان صحیح نیست. 🔹امکان ارتباطات همسایگان را فراهم نمی کند. بچه ها در این محیط محبوس شده اند. 🔹‏دولت باید برای مردم خانه های ویلایی ٢۰٠ - ۳٠٠ متری بسازد. 🔹‏حفظ اسلامیت نظام با این انبوه‌سازی ها نمی شود. ✅ @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
بله. معماری اسلامی. همین امروز. این ساختمان در حال ساخت است. با اصول معماری اسلامی. با اندرونی و بیرونی. با تفکر بر جهت آفتاب. با باغ مثمر. با حمام سنتی و مطبخ مستقل. بر روی جنس آجر و کاشی به طور جد تفکر شده. درب های چوبی و نورگیر و هشتی و ... معماری اسلامی واقعا یک فلسفه است. ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از بلد طیّب/منان رئیسی
رمزگشایی از ربط مفهومیِ سیدالّیالی و سیده نساء العالمین همراه با پی‌نوشتی معمارانه زمان لازم برای مطالعه: ۳ دقیقه 🔹 شب قدر که از هزار ماه برتر است را سیدالّیالی می‌گویند. آنچه که از روایات به ما رسیده است این است که حقیقت شب قدر، حضرت فاطمه سلام الله علیها است. اما رمز این ربط مفهومی چه می‌تواند باشد؟ اگر واژه "سَکَن: آرامش" را در قرآن جستجو بفرمایید، چند موضوع با این واژه توصیف شده‌اند که فقط سه تای آنها مربوط به همه اعصار هستند و مختص جغرافیای خاصی نیستند: شب، همسر و خانه. به آیات زیر عنایت بفرمایید: هُوَ الَّذِي جَعَلَ لَكُمُ اللَّيْلَ لِتَسْكُنُوا فِيه: اوست که شب را برای شما پدید آورد تا در آن آرامش یابید (یونس/۶۷). وَ مِنْ آيَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَكُمْ مِنْ أَنْفُسِكُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْكُنُوا إِلَيْهَا: و از نشانه‌های او این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی آفرید تا در کنارشان آرامش یابید (روم/۲۱). وَاللَّهُ جَعَلَ لَكُمْ مِنْ بُيُوتِكُمْ سَكَنًا: و خداوند از خانه‌هایتان برایتان آرامش قرار داد (نحل/۸۰). 🔹 لذا بین شب و همسر به لحاظ قابلیت سکن و آرامش‌بخشی، تناظری مفهومی برقرار است. اما راز این آرامش بخشی در چیست؟ به جز واژه سکن، تنها واژه مشترک دیگری که قرآن کریم برای این دو (شب و همسر) به کار برده است واژه "لباس: پوشش" است: وَ جَعَلْنَا اللَّيْلَ لِبَاسًا: و شب را پوشش قرار دادیم (نبأ/۱۰). هُنَّ لِبَاسٌ لَّكُمْ وَ أَنْتُمْ لِبَاسٌ لَّهُنَّ: آنان (همسرانتان) برای شما پوشش و شما هم برای آنان پوشش هستید (بقره/۱۸۷). لذا چنین استنتاج می‌شود که شب و همسر، از این جهت آرامش بخش هستند که هر دو همچون لباس، پوشاننده‌اند. همسر، پوششی است برای ستر عیوب زوجش و کمک به تکامل او؛ و تاریکی شب نیز پوششی است برای تکاپوی روزانه انسان و کمک به تعالی او. 🔹 لذا بر اساس آیات فوق، تناظر مفهومیِ شب قدر به عنوان سیدالّیالی و فاطمه سلام الله علیها به عنوان سیده نساءالعالمین را چنین می‌توان رمزگشایی نمود که بهترین شبها، شبی است که قابلیت ستر و پوشانندگی بیشتری در آن جلوه‌گر شود و ستارالعیوبی و غفارالذنوبیِ خدای متعال در آن شب، تجلی بیشتری یابد؛ کمااینکه بهترین همسران نیز همسری است که هرچه بیشتر، پوشاننده همسرش باشد و رفیق بهتری برای طریقِ تعالی او باشد و فاطمه سلام الله علیها چه خوب این پوشانندگی و رفیقِ طریق بودن را برای علی علیه‌السلام معنا کرد. 🔹 پی‌نوشت معمارانه: در کنار دو واژه شب و همسر، از واژه خانه نیز در قرآن کریم به "سکن:آرامش" تعبیر شده است اما نه هر خانه‌ای؛ که اگر هر خانه‌ای آرامش بخش بود نمی‌فرمود "مِنْ بُيُوتِكُمْ: از خانه‌هایتان". اما از منظر معماری، چه خانه‌ای آرامش بخش است؟ خانه‌ای که همچون دو عامل آرامش بخش دیگر (یعنی شب و همسر)، پوشاننده و به تعبیر قرآن کریم، لباس باشد. به این ترتیب که هرچه خانه پوشاننده‌تر باشد و حریم خصوصی انسان را بیشتر محافظت نماید، بیشتر می‌تواند مصداق "مِن بیوتکم سکنا" باشد. رمز اینکه انسانها در کلانشهرهای معاصر و مملو از آپارتمانهای عریان و فاقد حریم، غالبا در مقایسه با شهرهای سنتی و متشکل از خا‌نه‌های حریم‌مند و باصفایی که حیاطشان پر از عطر حیات و زندگی بود، به رغم افزایش آسایش، از آرامش کمتری بهره‌مند هستند را بایستی در همین مهم جستجو نمود. بر این اساس و با توجه به تناظر مفهومیِ سیدالّیالی و سیده نساءالعالین، می‌توان چنین گفت که سیدالبیوت و یا بهترین خانه‌ها نیز خانه‌ای است که در کنار داشتن سایر ویژگی‌های لازم، هرچه بیشتر پوشاننده باشد تا مبتنی بر این پوشانندگی، بتواند حریم ساکنانش را بهتر حفظ کند و آرامش بیشتری را در دل هیاهوی شهر برای آنها مهیا کند. 🔹 اگر از خواندن این یادداشت بهره‌ای بردید استدعا دارم نگارنده را در این شبهای عزیز از دعای خیرتان محروم نفرمایید. انشاالله همه ما در سیدالّیالی، مشمول دعای خیر سیده نساءالعالمین باشیم و به برکت دعای ایشان، تحول اساسی در شب قدر در خود ما ایجاد شود و نه صرفا در ماه. @baladetayyeb
🔅 لَهُۥ دَعوَةُ ٱلحَقِّۚ وَٱلَّذِینَ یَدعُونَ مِن دُونِهِۦ لَا یَستَجِیبُونَ لَهُم بِشَیءٍ إِلَّا كَبَـٰسِطِ كَفَّیهِ إِلَى ٱلمَاءِ لِیَبلُغَ فَاهُ وَمَا هُوَ بِبَـٰلِغِهِۦۚ وَمَا دُعَاءُ ٱلكَـٰفِرِینَ إِلَّا فِی ضَلَـٰل🔅 [سوره الرعد: ۱۴] دعوت حق متعلق به اوست. و کسانی که غیر از او را می‌خوانند هیچ پاسخی از آنها دریافت نمی‌کنند، مانند کسی که دستان خود را به سمت آب دراز می‌کند تا به دهانش برساند ولی نمی‌تواند! درخواست کافران جز در گمراهی نیست. 🔸 می‌گوید ثروت نباید صرفاً بین اغنیا دست به دست شود اما می‌گوید درآمدهای خود را مصرف نکنید و پس‌انداز کنید تا مبالغ بیشتر و بیشتری در اختیار قرار دهید تا آنها ثروت بیشتر و بیشتری به دست آورند! 🔸 می‌گوید اموالی را که زندگی شماست به سفیهان ندهید، اما می‌گوید اموالتان را به بورس‌بازان و بانکداران بدهید تا به شما بدهند! 🔸 می‌گوید ندهید و نگیرید تا تجارت‌تان نشود، اما می‌گوید ربا باعث ایجاد انگیزه برای جذب سرمایه‌های نقدی می‌شود و برای ضروری است! 🔸 می‌گوید داشته باشید تا از زمین و آسمان برایتان برکت بجوشد و از زیر پا و بالای سرتان متنعم شوید، اما می‌گوید آنچه اصالت دارد، مطلوبيت یا است و کار خوب کاری است که بیشترین سود پولی و مادی را داشته باشد، سایر ارزشها و فضائل انسانی و الهی نیز تا جایی خوب است که منتج به سود بیشتر شود! 🔸 دعوت حق متعلق به اوست و دعوت کفار جز در گمراهی نیست، هیچ اکراه و اجباری هم در کار نیست، مسیر از متمایز شده است، انتخاب با شما! 🆔 @DrSaeedi