59.36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#اقتصاد_خرد3 | جلسۀ دهم | فصل دوازدهم: نظریۀ بازی
دکتر علی سعیدی
#اقتصاد_خرد3 | جلسۀ دهم | فصل دوازدهم: نظریۀ بازی
فیلم «ذهن زیبا» دربارۀ زندگی جان نش
https://www.namava.ir/movie/16034-a_beautiful_mind
#تمرین #اقتصاد_اخلاقی
این متن را با دقت بخوانید:
«کیانوش جهانپور درباره اجباری یا اختیاری بودن تزریق واکسن کرونا گفت: تزریق واکسن کرونا اکنون اجباری نیست و داوطلبانه است اما در مسیر واکسیناسیون در هفته ها و ماه های آینده که واکسیناسیون گسترده می شود، ممکن است دریافت برخی خدمات در کشور مستلزم داشتن گواهی واکسیناسیون باشد.»
با استفاده از چارچوب فایدهگرایی، از اجباریبودن واکسیناسیون دفاع کنید. سپس با استفاده از همان چارچوب فایدهگرایی و بدون خارج شدن از آن، این سیاست را نقد کنید.
Von Neumann-Theory of games and economic behavior.djvu
6.44M
کتاب #نظریۀ_بازی و رفتار اقتصادی
نوشتۀ فون نیومن و مورگنشترن
این دو نویسنده اولین بار نظریۀ بازی را که خودشان ابداع کرده بودند وارد دانش اقتصاد کردند.
به عنوان فعالیت کلاسی مازاد برای دانشجویان اقتصاد خرد ۳، ترجمۀ فصل اول آن را پیشنهاد میکنم.
ethiceco07.mp3
9.15M
#اقتصاد_اخلاقی | جلسه هفتم | اختیارگرایی (لیبرتارینیسم) ۱
🌺 با سلام خدمت دانشجویان محترم و با تبریک عید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات🌺
🔆 انشاءالله کلاسها از این هفته به صورت آنلاین و در ساعت مقرر برگزار میشود.
🔸 در صورتی که مشکلی در برگزاری آنلاین کلاسها باشد در کانال اعلام میکنم و فایل آن را به صورت آفلاین دراختیار شما قرار میدهم اما اصل بر آنلاینبودن است.
❗️سعی کنید جلسات آفلاین عقبمانده را سریعتر ببینید تا بتواند در کلاسهای آنلاین مشارکت موثری داشته باشید.
🔆 من معمولا هر روز دانشگاه حضور دارم، اگر دانشجویانی تمایل داشتند میتوانند برای رفع اشکال به صورت حضوری تشریف بیاورند، البته ساعت حضور را قبلا هماهنگ کنید.
موفق و پیروز باشید.
با سلام خدمت دانشجویان #اقتصاد_اخلاقی
کلاس امروز ساعت ۱۴ به صورت آنلاین برگزار میشود.
با سلام خدمت دانشجویان #اقتصاد_خرد۱
کلاس امروز ساعت ۱۳:۴۵ به صورت آنلاین برگزار میشود. چون این هفته فرد است فقط یک جلسه درس داریم.
با سلام خدمت دانشجویان #اقتصاد_خرد۳
کلاس امروز ساعت ۱۳:۴۵ به صورت آنلاین برگزار میشود. چون این هفته فرد است فقط یک جلسه درس داریم.
موضوعات داغ
“بیانیه حضرت آیت الله اراکی پیرامون طرح قانون جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران”
پژوهش انجام شده توسط پژوهشگران گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام برای دست یابی به نمونه ای از بانک مطلوب اسلامی،نمونه خوبی در جهت حل مشکلات اساسی مورد نیاز نظام اسلامی است

“بسم الله الرحمن الرحیم”
انقلاب شکوهمند اسلامی ایران قیام تمام قد و همه جانب امت مسلمان ایران بر علیه تمدن منحط و ظالمانه غرب بود و جمهوری اسلامی به عنوان حکومت بر آمده از این انقلاب اسلامی در مسیر تحقق دولت و در نهایت تمدن نوین اسلامی با حذف و یا اصلاح مدل ها و نهادهای برآمده از تمدن غربی در صدد است تا در همه عرصه ها نظام اسلامی را معرفی و محقق سازد که از جمله آن نظام اقتصادی اسلام است. نظام اقتصادی اسلام بر پایه توحید و عدل و رابطه امامت و امت استوار است و نرم افزار مدیریت آن، همان شریعت اسلام است که به عنوان آخرین شریعت تضمین کننده سعادت دنیا و آخرت انسان ها تا روز قیامت می باشد. از این رو لازم است همه نهادهای فعال در عرصه اقتصاد بر اساس اصول مترقی نظام اقتصادی اسلام طراحی شده و در مسیر اهداف این نظام حرکت نماید.
یکی از نهادهای موثر در نظام اقتصاد سرمایه داری بانک است که منطبق بر مبانی تمدن غربی و در مسیر اهداف سرمایه داری عمل می نماید. متأسفانه در جمهوری اسلامی و دیگر کشور های اسلامی به جای طراحی نهاد پولی متناسب با نظام اقتصادی اسلام، اکثر تلاش ها به این معطوف شده است که بانکداری غربی با اصلاح ظاهری و طراحی ابزارهای مختلف بر اساس عقود اسلامی عملیاتی گردد که تجربه بیش از چهل ساله جمهوری اسلامی نشان دهنده آن است که هم به لحاظ شرعی دچار آسیب های جدی و هم به لحاظ آثار اقتصادی دچار مفاسد فراوان است. متأسفانه با وجود این تجربه همچنان مشاهده می شود که ظرفیت های مختلف کشور به جای اینکه معطوف به طراحی نهاد پولی متناسب با نظام اقتصادی اسلام عمل نماید، در صدد توجیه و تثبیت وضعیت فعلی بانکداری بوده که طرح قانون جامع بانکداری جمهوری اسلامی ایران که چند سالی است در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار دارد و کلیات آن یکبار در مجلس دهم و به گونه دیگری در مجلس کنونی به تصویب رسید از این قبیل است. اگر چه طراحان این قانون تلاش نموده اند برخی از آسیب ها مانند ضعف قدرت نظارتی بانک مرکزی و میزان استقلال آن از دولت و برخی مناشئ فساد در بانکداری را اصلاح نمایند اما متأسفانه نگاه تحولی نداشته و هیچ نشانه ای از حرکت در جهت طراحی نهاد پولی بر اساس نظام اقتصادی اسلام در آن دیده نمی شود و مهمترین اشکالات شرعی از قبیل خلق پول، استفاده از حیل، صوری سازی در عقود، کسب سود با تضمین سرمایه، توزیع ناعادلانه ثروت نه تنها حل نشده بلکه در برخی موارد قانونی نیز شده است و در مواردی می تواند تبعات زیان باری برای اقتصاد کشور به همراه داشته باشد.
در این میان حوزه های علمیه رسالت بزرگی بر عهده داشته و لازم است ضمن ورود به حل مشکلات اساسی مورد نیاز نظام اسلامی، پیشگام در ارائه راه کارهایی جهت طراحی نهادهای مورد نیاز بر اساس مطلوب اسلامی و تحول در وضعیت موجود و حرکت به سمت مطلوب باشد. در این زمینه پژوهش انجام شده توسط پژوهشگران گروه فقه نظام اقتصادی پژوهشگاه فقه نظام برای دست یابی به نمونه ای از بانک مطلوب اسلامی، نمونه خوبی در این جهت محسوب شده که می تواند آغاز یک حرکت بزرگ در جهت اصلاح نهاد پولی در نظام اسلامی و البته الگویی برای حضور هر چه بیشتر متخصصان حوزوی در عرصه های اساسی مورد نیاز نظام اسلام باشد.
محسن اراکی
۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰
با سلام خدمت دانشجویان #اقتصاد_کلان۳
جلسه امروز به صورت #آفلاین در اختیار شما قرار خواهد گرفت.
موفق باشید
هدایت شده از اندیشکده قصد
دزدخیزترین کشورهای جهان!
نمودار فوق تعداد سرقت به ازای هر صدهزار نفر را در کشورها نشان میدهد.
کشورهای غربی که اساس تمدن آنها بر سرقتهای کلان و تاریخی است در بالای جدول قرار گرفتهاند.
ایران از میان حدود ۸۰ کشور، رتبه ۶۲ را دارد اما متاسفانه تحقیر تاریخی و عدم اعتماد به نفس در میان مردم ما باعث ترویج انگارههای نادرست دربارۀ جامعۀ ایران میشود.
بیایید با نگاه مقایسهای به آمار جهانی، جایگاه واقعی خود را در جهان بهتر بشناسیم و از خودتحقیری بپرهیزیم.
🆔 @Qasdway
هدایت شده از عبدالهادی
♨️ثبت مرگ ۱۰۵۷۰ نفر و آسیب به ۴۰۵۲۵۹ نفر در نتیجه تزریق #واکسن #کرونا در سامانه عوارض دارویی اتحادیه اروپا
📕منبع :
🌐https://b2n.ir/w11814
@Abdolhadi_ir
هدایت شده از اندیشکده قصد
🔸کالایی سازی آموزش و تبعیض بین نسلی(۲)
✍️حجتالاسلام قنبریان
🔹استدلال نخست در بحث کالاییسازی دانش، قاعده مشهور عدالت است. وقتی موضوع بحث از طریق قاعده عدالت خوب منقح شود، مشخص میشود که کالاییسازی دانش، موجب تبعیض آموزشی و تبعیض بین نسلی میشود و ثروت را تبدیل به قدرت در نسل بعدی میکند.
🔹استدلال دوم مبتنی بر حقوقی است که برای حاکم اسلامی ثابت میشود و در فقه نیز حاکم اسلامی وظایفی دارد. برای نمونه در خطبه٣۴ نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علیهالسلام میفرمایند:« فامّا حقکم علیَّ .... تَعلیمُکُم کَیلا تَجهَلوا »...
🔹 استدلال سوم را شیخ انصاری در مکاسب بیان داشته که اگر چیزی از حق مخلوقین شد، یعنی ثابت شد که حق مخلوق است، در قبال پرداخت این حق نمیتوان اجرتی طلب کرد. محقق اصفهانی بر آن قیدی زده که این حق باید یک حق مصرح شرعی باشدو...
🔹چهارمین استدلال هم از طریق واجبات نظامیه است. در واجبات نظامیه جناب میرزای نائینی از استثناء قضاوت در بین واجبات نظامیه استفاده کرده و اجرت گرفتن از قضاوت را درعینحال که واجب نظامیه است، حرام دانسته است. چراکه این شغل مانند سایر حرفهها نیست که اجرت خود را از مراجعین به دادگاه بگیرد...
✅ باسواد شدن را نمیتوان فروخت و مثل کالای خصوصی با آن برخورد کرد و آن را وارد رقابتها و سایر مناسبات بازار کرد.
✅بر طبق اصل٣٠ قانون اساسی دولت موظف است وسائل آموزشوپرورش رایگان برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم سازد و وسائل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی بهطور رایگان گسترش دهد.
🔰مشاهده کامل مطلب:
📌http://public.qasd.ir/articles/573#start
🆔@Qasdway
دکتر علی سعیدی
🔸کالایی سازی آموزش و تبعیض بین نسلی(۲) ✍️حجتالاسلام قنبریان 🔹استدلال نخست در بحث کالاییسازی دانش
#تمرین چهارم #اقتصاد_اخلاقی
با توجه به مباحثی که در جلسۀ این هفته مطرح شده دربارۀ مشکلات اخلاقی بازارها، مطلب فوق را مطالعه کنید و توضیح دهید که:
آیا توزیع «آموزش» و «دانش» را میتوان به بازار واگذار کرد و ملاک بهرهمندی از آنها را «قدرت خرید بازاری افراد متقاضی آموزش و دانش» دانست؟
تلاش کنید یک بار از منظر فایدهگرایی بحث کنید و یک بار از منظر اختیارگرایی و نهایتا با نقد هر دوی این دیدگاهها، نظر خود را به صورت مستدل و منطقی بیان کنید.