eitaa logo
دکتر علی سعیدی
1.9هزار دنبال‌کننده
485 عکس
252 ویدیو
122 فایل
معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه بین‌المللی قم | استادیار گروه اقتصاد اسلامی https://qom.ac.ir/saeedi ارتباط: @a_saeedi
مشاهده در ایتا
دانلود
انجمن علمی اقتصاد دانشگاه ایت الله بروجردی با همکاری انجمن های علمی اقتصاد قم ،شهید چمران ،مشهد ،سمنان و حکیم سبزواری به مناسبت روز حمایت از صنایع کوچک برگزار میکند: 🔹صنایع کوچک و نقش آنها در اقتصاد ملی سر فصل ها • بررسی نقش صنایع در اقتصاد • حمایت از صنایع کوچک تا چه حد در رشد اقتصاد اثر گذار است؟ • لزوم حمایت از صنایع کوچک سخنرانان : 🔸 دکتر علی سعیدی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه قم 🔹 دکتر مرتضی افقه عضو هیئت علمی گروه اقتصاد شهید چمران 🔸 دکتر جعفریزدی مقدم عضو هئیت علمی گروه مهندسی صنایع حکیم سبزواری زمان : شنبه21 مرداد ساعت18 در بستر ادوب کانکت لینک ورود به جلسه : http://vc.abru.ac.ir/tjge/ 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻برای پیشرفت باید متصل به جهان شد؟! 🔹دکتر حمیدرضا مقصودی ☘️کانال تحلیل های اقتصادی دکترحمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 سیاست کلی نظام از نظریه اقتصاد‌ مقاومتی 🔹دکتر علی سعیدی اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه قم 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
شرایط الان خیلی متفاوت است به ویژه اینکه ما در دوره سلطه نظام سرمایه داری با تکنولوژی تولید انبوه هستیم، و این چیزی است که در پیش از این نبوده، حتی مباحثی که آدام اسمیت درباره مزایای بازار آزاد رقابتی مطرح کرده مربوط به پیش از انقلاب صنعتی بوده، با انقلاب صنعتی و امکان تولید انبوه توسط یک یا چند تولیدکننده محدود، انحصار به ویژگی ذاتی نظام‌های اقتصادی تبدیل شده و رقابت حتی اگر وجود داشته باشد تنها در قالب «رقابت انحصاری» و آن هم بین غولهای صنعتی است. برای حکمرانی اسلامی در چنین شرایطی، باید دنبال شیوه مواجهه حضرت رسول صلوات الله علیه با انحصارگران و محتکران و رباخواران بود که عمدتا یهودی بودند. 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اندیشکده قصد
💢 سلسله نشست های یکشنبه های اندیشه‌ورزی 🔹با موضوع: جدیت، جمهوریت،عدالت (روایت دیدار اخیر فعالان تعلیم و تربیت با رهبر انقلاب) 🔸با ارائه: حجت الاسلام دکتر محسن خاکی پژوهشگر حوزه عدالت و اقتصاد ⏰زمان: یکشنبه ۲۹ مردادماه ۱۴۰۲ ساعت۱۸ 🏢مکان: اندیشکده قصد 📌پخش زنده از طریق کانال اندیشکده قصد در پیام‌رسان ایتا 💠 اندیشکده قصد 💡 @qasdway
✍️ فناوری پیچیدۀ مدرن که تنها عامل تفاخر غربی‌ها بر سایر ملت‌هاست، با مصرف روزافزون انرژی و آلایندگی گستردۀ محیط‌زیست، نه‌تنها زندگی را برای انسان امروز راحت و آسان نکرده است بلکه دغدغه‌های بسیاری را برای مهار عوارض جانبی آن برای انسان‌ها ایجاد کرده است. 🔸 این روزها از بالارفتن مصرف برق و کمبود انرژی و لزوم صرفه‌جویی در آن سخن زیاد گفته می‌شود. هم با ذهن تک‌سیلابی خود،‌ تنها راه مدیریت مصرف انرژی را آن می‌دانند تا با محروم‌کردن اقشار ضعیف از بهره‌مندی از انرژی، مقدار محدود آن را بین اغنیا توزیع کنند. 🔸 اما در دورۀ تمدن اسلامی که در آن به‌جای غلبۀ انگیزۀ سودمحوری و چپاول‌گری سرمایه‌داران (که امروزه دانش اقتصاد به‌نادرستی با آن مترادف شده است!) انگیزه‌های انسانی و الهی حاکم بود و به جای اقتصاد سودمحور، زیربنا بود، مسئلۀ استفاده از انرژی به گونۀ‌ دیگری حل می‌شد که نه آلایندگی داشت، نه پیچیده بود و نه در انحصار کسی. 🔸تنها اشکال فناوری‌های تمدن اسلامی‌ایرانی این بود که عاری از و برای عده‌ای خاص بود و البته برای توده‌های مردم بسیار پرمنفعت و پرسود بود. 🔸به جای دنباله‌روی کورکورانه از تکنولوژی حقارت‌آمیز مدرن، باید به گونۀ دیگری اندیشید و در مسیر دیگری و با رویکردی متفاوت نوآوری کرد. 🔗برای مطالعۀ سامانه‌های خنک‌کننده در معماری اسلامی‌ایرانی، لینک زیر را ببینید: https://dp-magazine.com/تهویه-طبیعی-در-معماری-سنتی/ 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از محسن قنبریان
📍 فقه در میدان سیاستگذاری اقتصادی چکیده ارائه حجت الاسلام قنبریان در مدرسه تابستانه اقتصاد اسلامی/ ۲۲مرداد۱۴۰۲ ✔️ در این ارائه تمایز "مکتب و نظام اقتصادی" با "علم اقتصاد" و با "روابط اقتصادی" معلوم و "فقه پیشرو" و "پیرو" معلوم می شود. • دکارت گفت: فرشته ای به او گفته کلید حل معماهای عالم ریاضیات است/ در شک دستوری اش هم بعد از خودِ شک، در "عدد"، شک نکرد! اینکه ریاضیات، تنها علم یقینی است و بقیه علوم باید به آن تاویل روند؛ یک آموزه فلسفی، معرفت شناسی و کلامی است، نه ریاضی! • در اقتصاد هم اینکه مثلا: - منشاء مالکیت چیست؟ کار یا سرمایه؟! - منشاء ارزش و قیمت چیست؟! کار یا کمیابی؟! پاسخش هرگز اقتصادی نیست! اقتصاد از آن پس شروع می شود. - کلام و فلسفه پاسخ داد: اقتضاء کرامت انسان این است که پس از خودِ انسان، "کار متصل" او ارزشمند باشد بعد "کار منفصل" و سرمایه! " مالکیت" مفهومی اعتباری است. اعتبار و مَجاز فرقش با دروغ این است که "حد و تعریف" چیزی به چیزی دیگر داده شود با لحاظ مشابهت. مالکیت انسان در صور خیالی و اعمال متصلش حقیقی است؛ بعدا حد این به ساخته ها و بافته هایش داده میشود و اعتبار مالکیت اعتباری برای آنها میشود. - در فقه و حقوق ثابت شد واحد اول مالکیت، کار است؛ چه در صورت "صناعت" چه "حیازت"؛ مالکیت های بعدی مثل بیع و هدیه و ارث، تبعی است. • حالا از آن بنیانها، نظام و مکتب اقتصادی بنا می شود؛ مثلا: - "همه بهره مندی ها باید از کار باشد" (نفی بورس بازی و کارهای فیک) - "کار موجب بهره مندی شود" (نفی استثمار) [ر.ک: مجموعه آثار مطهری ج۲۰] ⬅️ رابطه کارگر و ابزار تولید(سرمایه) چگونه باشد❓ الف) سود برای سرمایه، اجاره و دستمزد برای کارگر (مکتب سرمایه داری) ب) اجاره ابزار تولید، سود برای کارگر (نظریه شهید صدر و نظر اول شهید بهشتی) ج) تسهیم سود بین هردو (نظر شهید مطهری و نظر دوم شهید بهشتی) ❗️ مسیر اول علم اقتصاد: آن نظام ارزشی و مکتب اقتصادی که محقق شد یا در تحقق فرضی اش، روابط عینی و علیّ و معلولی بین اجزاء و ارکان قابل محاسبه و سنجش است که علم اقتصاد آن مکتب را شکل می دهد. • ادامه مثال: ❓ارزش و قیمت به چیست؟! چگونه محاسبه شود؟! - الف) قیمت کالا = میزان کار انجام شده (ابزار هم کار انباشته و مجسم است) - ب) میزان کار + کمیابی ! مثلا ماهی صید شده، کار کمتری از پرورش مرغ می برد پس ارزانتر است! قیمت، مال کالری و... نیست! (مثال شهید بهشتی) ❗️اگر در تور، ماهی کمیابی بود، حتما قیمت بالاتری در ساحل دارد؛ پس عرضه کم، قیمت را بالا می برد! - نه! اگر همین ماهی کمیاب بخواهد تحصیل شود (نه اتفاقی حاصل شود)، باز کار بیشتری می برد؛ پس معیار قیمت همان میزان کار است! (نظر شهید بهشتی)⬅️ لذا در نظام قیمت گذاری از "علم اقتصاد" (نه فقه و حکومت) می خواهد بر اساس این نظام ارزش، قیمت را معلوم کند. ❗️ مسیر دوم علم اقتصاد: روابط عینی و واقعی محاسبه می شود؛ مثلا ۲۰۰هزار کارفرما و حدود ۱۵میلیون کارگر! روابط عینی بر نظام و مکتب اثر می کند. ایده مکتبی بهشتی این است: همگانی شدن ابزار تولید (بند۲ اصل۴۳) از فقه می پرسد: شما در مالکیت شرط دارید که حتما اقلی باشد و درصدی از جامعه مالک و بقیه کارگر آنها باشند؟! فقه پاسخ می دهد: خیر! مالکیت چنین قیدی ندارد (حداکثر در مالکیت فرد قید دارد و مثلا معادن زیر زمین و جو بالای ملک او را مملوکش نمی کند) ⬅️ دخیل کردن خیل میلیونی توده ها در تولید میشود مکتب و نظامی مبتنی بر درک روابط عینی (نظر امام خمینی) • وقتی از چگونگی همگانی شدن ابزار تولید بپرسی؛ ایده های کارشناسی شکل می گیرد: - تعاونی: پیوند مالک های کوچک (نظریه شهید بهشتی) - کارگاه ها شرکت های کوچک: کوچک کردن صنایع (ایده رهبری در سال۹۵) - مالکیت عمومی صنایع بزرگ (ایده شهید مطهری) - و... ❗️ دو فقه: ۱) فقه پیشرو: در تفقه کامل از منظومه دین، و دیدن درست و دقیق روابط عینی حاکم بر اقتصاد، نظام و مکتب اقتصادی اسلام را در راستای تحقق قسط ،کشف می کند و با حرکت انقلابی خود، روابط عینی را منطبق بر نظام و مکتب می کند. ۲) فقه پیرو: روابط عینی و حاکم را برهم نمی زند، متاخر از آن حرکت کرده و نظامات و اقتضائات آن روابط عینی را امضاء یا ویرایش جزیی می کند! 🎙 صوت جلسه * برای وضوح بیشتر این مطالب را ببینید: - نمای فقه اقتصادی امام خمینی - اندیشه های اقتصادی امام و تحریف، تعطیل و تأویل ولایت مطلقه - شهید بهشتی و عدالت اجتماعی ☑️ @m_ghanbarian
🌟 وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری دانشگاه قم برگزار می‌کند: 🏠 سومــــین رویــــداد مـــلی اقتصـــادی هجـــرت "خانه سلیمانی" 🔻 ویژه بانوان 📚 در محورهای: • نقش‌آفرینی بانوان در عرصه اقتصاد و اشتغال • خلق ارزش متناسب با الگوهای اقتصادی انقلاب اسلامی • ترسیمی از فناوری اجتماعی مطلوب برای حضور مؤثر بانوان در امور اقتصادی 🗓️ زمان برگزاری: ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه 📍محل برگزاری: دانشگاه قم ⏳ مهلت ثبت‌نام: تا ۱۰ شهریور ماه 🖥 نشانی ثبت‌نام: 🌐 www.hejrat3.ir 🔆 کانال اطلاع‌رسانی رویداد در پیام‌رسان‌های ایتا و بله: 🆔 @khanehsoleimani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این فیلم را ببینید. این نیست، زندگی ایرانی بوده، زندگی‌ای توأم با لطافت و زیبایی همراه با معنویت و ارزشهای فرهنگی. تلفیقی از ماده و معنا است، حقیقتاً مزرعه آخرت است، روح دارد، به آسمان نزدیک است، حفظ حریم شریعت و ارزشهای الهی در آن آسان است، مادر و فرزندان آرامش دارند، مهمان‌داری ساده و پررونق است و... چنین گنجی را امروز کنار گذاشته‌ایم در جستجوی ! سود و سود و سود! فکر هم نمی‌کنیم که در این سراب‌گردی، چقدر هزینه برای خود و خانواده و جامعه‌مان درست کرده‌ایم، در این ! پی‌نوشت: فیلم مربوط به خانه تاریخی پهلوان رزاز است از بناهای تاریخی پایتخت. این خانه دارای شاه‌نشین، حوض‌خانه، مطبخ، اتاق‌های زاویه، خزینه و حتی بادگیر هم بوده است. 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از عماریار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣 جدیدترین مستند از شهید منتشر شد / دانلود و تماشای رایگان «آقامصطفی» ⭕️ مستند «آقا مصطفی» همزمان با انتشار تقریظ‌‌‌ رهبر معظم انقلاب بر کتاب «سرباز روز نهم» منتشر شد. 🎬 حکایتی از جهاد فرهنگی شهید مدافع حرم «مصطفی صدرزاده» است و روایتگر دنیای جوانانی شده که وی با روش‌های نامتعارف، آنان را به سوی پایگاه بسیج جذب کرده است. آنهایی که ابتدا او را تحقیر و حتی کتک زده‌اند و امروز همان بچه محل بسیجی دیروز، برایشان شده «آقا مصطفی». 🎥 تماشای رایگان با بلیت اختیاری: 🌐 b2n.ir/amste را دنبال و به دوستان معرفی کنید، مرجع فیلم‌های سالم و جذاب و انقلابی👇 🆔 eitaa.com/joinchat/1460338702C7e130ac336
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏠 سومــــین رویـــداد مـــلی اقتصـــادی هجــرت "خانه سلیمانی" 🔻 ویژه بانوان 🗓️ زمان برگزاری: ۲۲ تا ۲۵ شهریور ماه 📍محل برگزاری: دانشگاه قم ⏳ مهلت ثبت‌نام: تا ۱۰ شهریور ماه 🖥 نشانی ثبت‌نام: 🌐 www.hejrat3.ir 🆔 @khanehsoleimani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ما هیچ‌ها اشتباه داریم، خیال میکنیم چیزی هستیم! ما هیچی نیستیم! هیچی... 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌟 | دعوت دکتر علی سعیدی، دبیر سومین رویداد ملی اقتصادی هجرت و معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم از بانوان جهت شرکت در رویداد "خانه سلیمانی" 🔰 تلاش ما بر این است که نگاهی متفاوت و الگویی بومی برای نقش آفرینی زنان در عرصه اقتصاد با تکیه بر آموزه‌های دینی و مولفه‌های فرهنگی ایرانی اسلامی طراحی کنیم. 🔸 پیوند ثبت‌نام در رویداد: 🌐 www.hejrat3.ir 🆔 @khanehsoleimani
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرفی اساتید سومین رویـداد ملی اقتصادی هجرت "خانه سلیمانی" 🌟 دکتر مهری طالبی دارستانی 🔸 دانش‌آموخته کارشناسی ارشد مطالعات زنان گرایش حقوق از دانشگاه خوارزمی تهران 🔹 دانشجوی دکتری مطالعات زنان گرایش حقوق دانشگاه علوم و تحقیقات 🔸 رئیس مرکز بازرسی، ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی 🔹 مدیر برگزیده جهادی در عرصه توسعه کشور در سال ۱۴۰۱ 🆔 @khanehsoleimani
🔸 اولویّت اصلی کشور عبارت است از و ؛ این دو اولویّتهای اصلی‌اند... و همچنین حمایتهای فرهنگی از تولید داخلی. حمایت فرهنگی از تولید داخلی یعنی اینکه ما به مردم تفهیم کنیم که محصول داخلی باید مصرف بشود؛ یعنی آنجایی که محصول داخلی وجود دارد باید مردم به سمت محصول داخلی بروند؛ این مهم‌ترین است. بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع هیأت دولت در ۸ شهریور ۱۴۰۲ 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 معرفی اساتید سومین رویداد مـلی اقتصادی هجرت "خانه سلیمانی" 🌟 دکتر علی‌ سعیدی 🔸 دانش‌آموخته دکتری اقتصاد اسلامی از دانشگاه امام صادق علیه‌السلام 🔹 معاون فرهنگی و اجتماعی دانشگاه قم 🔸 نویسنده کتاب‌های «دغدغه قد کشیدن» «پیش رفته‌ایم» و «تولید، جهش، پیشرفت» 🆔 @khanehsoleimani
اینجا است ریحانه‌های سرزمین من تمدن آینده جهان را می‌سازند... 🆔 @DrSaeedi
الگوي مصرف در توسعه ايراني اسلامي.pdf
327.5K
مقاله ارائه دکتر علی سعیدی در سومین رویداد ملی اقتصادی هجرت 🆔 @DrSaeedi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
خوشبختانه ما دانشمندان جوانِ مؤمن و تحصیل‌کرده‌ی باایمان داریم که میتوانند یک حرکت علمىِ فراگیر و به معنای واقعی کلمه، در عرصه‌ی علوم انسانی به وجود آورند؛ از اینها باید استفاده بشود. مواظب باشید دچار آن بت‌پرستی نشوید؛ آن کسی که در فلسفه، اقتصاد، علوم ارتباطات و سیاست، همان حرفی که از دهن یک متفکر غربی درآمده، آن را حجت میداند؛ حالا گاهی اوقات آن حرف هم در خود غرب نسخ شده! از این نمونه‌ها ما زیاد هم داریم. یک مطلبی را چهل، پنجاه سال پیش، یک فیلسوف اجتماعی یا سیاسی در غرب گفته و بعد آمدند ده تا نقد بر آن نوشته‌اند؛ این آقا تازه به حرف آن پنجاه سال قبل دست یافته و به عنوان حرف نو، به داخل کشور میآورد و با بَه‌بَه و چَه‌چَه آن را به خوردِ دانشجو و شاگرد و محیط خودش میدهد؛ از این قبیل هم داریم. چقدر براساس همین نظرات اقتصادی غربی، بانک جهانی و مجامع پولی و مالی جهانی به ملت‌ها و دولت‌ها برنامه‌ها دادند و چقدر از طرف خود غربیها علیه آنها موارد نقض نوشته شده! باز هم کسانی را داریم که همان توصیه‌ها را میآیند عیناً تکرار میکنند و عیناً همان نسخه‌ها را مینویسند. این غلط است. تحقیق علمی به معنای فقط فراگیری و تقلید نیست؛ تحقیق، ضد تقلید است. این کار، کار شماست. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
مشکلات اقتصاد آلمان بخاطر بحران انرژی ناشی از جنگ روسیه-اکراین در اخبار۱۴ شبکه یک رو شنیدید؟ اقتصاد عظیم آلمان بخاطر افزایش چند درصدی قیمت انرژی دچار مشکل شده چطور انتظار دارید با تغییرات چند هزار درصدی قیمت انرژی در کشور، اتفاقی برای اقتصاد نیفتد؟! تا مشکلات بدتر نشده چاره کنید. ‏سال۸۵ نفت ملی رایگان،تحویل پالایشگاهها می شد،چطور فکرکردید که اگر نفت را مستقیما به قیمت جهانی به داخل بفروشند،کشور شاهد شکوفایی اقتصادی خواهدشد؟خیلی وقت است دیگر نمیتوانم باور کنم نیت خیری در این کار بوده،چطوری فکر میکردید اگر پالایشگاهها به فروش برسند اتفاقی نخواهد افتاد؟
هدایت شده از پرفسور مسعود درخشان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎯 آنچه باید در دست دولت باشد و آنچه باید در دست مردم باشد را چگونه تشخیص دهیم؟ 🔹 دولت سیمکش و ماهیگیر و سیگارفروش غلط است 🔶 بانکداری خصوصی نیز غلط است 🔹 هر نهادی که نظام سیاسی مبتنی بر ولایت و نظام فرهنگی مبتنی بر ارزش های اسلامی را مختل کند باید در اختیار دولت و حاکمیت اسلامی باشد. 💠 @profderakhshan
چرخه معیوب ‎، گران‌سازی، افزایش درآمد دولت و خصولتی‌ها، افزایش فزاینده مخارج و هزینه‌ها و نهایتا ‎ و ‎! نتیجه تمام تحقیقات مثلا علمی ‎ 🆔 @DrSaeedi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مردم بورژوا و جامعه ی سوداگر 🔰این ویدئو در ابتدا به معرفی طبقه ی بورژوا یا مرچنت(merchant) و به نحوه ی شکل گیری تفکر مرکانتیلیسم می پردازد. و سپس چگونگی و تبعات تغییر الگوی معیشت مردم بر اساس این تفکر را ارایه می نماید. در نهایت نیز نگاه جامع و کاملاً متفاوت اسلام را در مقابل این نوع از تفکر بیان می کند. 🆔 @islamic_business_ir
بسمه تعالی‏ ‏‏محضر مبارک رهبر کبیر انقلاب اسلامی ایران و امید مستضعفین جهان، امام‏‎ ‎‏خمینی، ایدکم الله‌ تعالی، سلام علیکم‏ ‏‏از صندوق قرض الحسنه محبان المهدی علیه السلام جهت استفتای کارمزد‏ ‏‏1. درصد کارمزد معینی که جهت تأمین مخارج روزمره و حقوق پرسنل‏‎ ‎‏صندوق های قرض الحسنه، از وام گیرنده دریافت می شود شرعاً چه صورت دارد؟‏ ‏‏بسمه تعالی، درصد، کارمزد نیست و بهرۀ پول، حرام است، هر چند به اسم‏‎ ‎‏کارمزد گرفته شود. 🆔 @DrSaeedi
دکتر علی سعیدی
چرخه معیوب ‎#یارانه_پنهان، گران‌سازی، افزایش درآمد دولت و خصولتی‌ها، افزایش فزاینده مخارج و هزینه‌ها
چالش یارانه پنهان و چرخه شوم تورم 🔸 تجربۀ تقریباً سی‌سالۀ تعدیل اقتصادی در ایران نشان می‌دهد که: 🔸 اولا افزایش قیمت انرژی در کشور منحصر در انرژی نمی‌ماند و به قیمت سایر کالاها نیز تسری پیدا می‌کند. درنتیجه، پس از یک دوره تلاطم در قیمت‌های نسبی، مجدداً به سطح مشابهی از قیمت‌های نسبی سابق می‌رسیم. اما در طول این تلاطم، آنچه بیش از همه قربانی می‌شود، دستمزدهاست که به‌عنوان آخرین جزء تعدیل می‌شود آن هم نه به‌صورت کامل. 🔸 ثانیاً، اگرچه با افزایش قیمت انرژی، درآمدهای دولت افزایش پیدا می‌کند، اما افزایش قیمت سایر کالاها و خدمات به نسبت انرژی، باعث افزایش مخارج دولت نیز می‌شود. همچنین با افزایش مخارج زندگی، دولت ناچار است که حقوق و دستمزد کارکنان خود و همچنین یارانه‌های نقدی حمایتی به اقشار مستضعف را نیز تا حدی جبران کند. بدین‌ترتیب، تمام افزایش درآمد دولت با افزایش در مخارج دولت،‌ خنثی می‌شود و دولت همچنان برای تأمین مخارج خود نیازمند خلق نقدینگی خواهد بود. بنابراین، سیاستی که به‌دنبال کاهش کسری بودجه ازطریق افزایش قیمت انرژی و حذف به‌اصطلاح یارانه پنهان بود (اگر اساسا چنین نظریه‌ای درست باشد!)، در سطحی دیگر، باعث کسری بودجه و تورم ناشی از فشار هزینه می‌شود. نتیجه چیزی جز رکود تورمی و تشدید بی‌عدالتی اقتصادی نخواهد بود. 🔸 اما این پایان ماجرا نیست. افزایش قیمت‌ها، نرخ ارز را هم در بر می‌گیرد و با افزایش نرخ ارز، معادل ریالی قیمت انرژی نیز افزایش پیدا می‌کند و دوباره یارانه پنهان خود را ظاهر می‌کند. بنابراین، افزایش قیمت یارانه‌ها هیچ‌گاه تمامی نخواهد داشت. تلاش برای افزایش قیمت انرژی در حالی صورت می‌گیرد که مشکل اصلی اقتصاد نه در یارانه پنهان و کسری بودجه، بلکه در ضعف تولید است. افزایش قیمت انرژی نه‌تنها کمکی به تولید نمی‌کند، بلکه با افزایش هزینه تولید، تیر خلاص را به آن می‌زند و بیکاری و فقر را گسترش می‌دهد. 🔸 چالش بعدی، عمیق‌تر از این حساب و کتاب‌هاست. فرض کنیم که دولت توان صادرات حداقل بخشی از بنزین مصرفی داخلی را به قیمتی بالاتر از قیمت داخل دارد. اما آیا دولت «حق» این را دارد که بنزینی را که در داخل کشور بدان نیاز است به خارج صادر کند؟ این سؤال زمانی درک می‌شود که بدانیم حق مردم در بنزین تولیدشده چقدر است و این بنزین با چه مبنایی باید میان نیازهای داخلی و منافع صادراتی تخصیص پیدا کند. طبق مادۀ ۲ قانون نفت، «مالکیت نفت متعلق به همۀ مردم است» بنابراین مالکیت بنزین تولیدشده از نفت داخلی نیز متعلق به همه مردم است و دولت و شرکت‌های پتروشیمی تنها به‌اندازۀ هزینۀ تبدیل نفت خام به بنزین «حق» دارند از مردم مطالبۀ پولی داشته باشند. 🆔 @DrSaeedi