Joshan.pdf
373.7K
☑️متن دعای جوشن کبیر
#شب_قدر
#اللهمْعجِلْلِوَلِیِڪالفَـــࢪَج
التماس دعا
--------------
https://eitaa.com/Duzduzani_ir
🕌دعا روز بیست و سوم ماه مبارك رمضان
🍃اللهمّ اغسِلْنی فیهِ من الذُّنوبِ وطَهِّرْنی فیهِ من العُیوبِ وامْتَحِنْ قَلْبی فیهِ بِتَقْوَى القُلوبِ یا مُقیلَ عَثَراتِ المُذْنِبین.
🌸خدایا بشوى مرا در این ماه از گناه وپاكم نما در آن از عیب ها وآزمایش كن دلم را در آن به پرهیزكارى دلها اى چشم پوش لغزش هاى گناهكاران.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
جزء23_180617121128.mp3
4.03M
#تحدیر(تندخواني)
#استاد_معتز_آقايي
#جزء_بيست_سوم
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
#بیان_احکام
#احکام_روزه
◀️ مسأله 1723 ) مسافرى که باید نمازهاى چهار رکعتى را در سفر دو رکعت بخواند نباید روزه بگیرد و مسافرى که نمازش را تمام مىخواند، مثل کسى که زیاد مسافرت مىکند یا سفر او سفر معصیت است، باید در سفر روزه بگیرد.
◀️ مسأله 1724 ) مسافرت در ماه رمضان اشکال ندارد، ولى اگر براى فرار از روزه باشد، مکروه است.
◀️ مسأله 1730 ) اگر روزه دار بعد از ظهر مسافرت نماید، باید روزه خود را تمام کند و اگر پیش از ظهر مسافرت کند، وقتى به حد ترخّص برسد، نمىتواند نیت روزه را ادامه دهد و اگر پیش از آن روزه را باطل کند کفاره بر او واجب است.
◀️ مسأله 1731 ) اگر مسافر پیش از ظهر به وطنش برسد، یا به جائى برسد که مىخواهد ده روز در آنجا بماند چنانچه کارى که روزه را باطل مىکند انجام نداده، باید آن روز را روزه بگیرد و اگر انجام داده، روزه آن روز بر او واجب نیست و در این مسأله فرقى نیست که قبل از فجر در سفر بوده و یا آن که ابتداءً روزه گرفته و سپس مسافرت کرده و بعد به وطن یا جائى که مىخواهد ده روز در آنجا بماند، رسیده است.
◀️ مسأله 1732 ) اگر مسافر بعد از ظهر به وطنش برسد، یا به جائى برسد که مىخواهد ده روز در آنجا بماند، نباید آن روز را روزه بگیرد. گفتنى است که در این مسأله و مسأله قبلى حد ترخّص ملاک نیست، بلکه ملاک خودِ شهر است.
ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3407347782C6a1edc0676
تلگرام
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq 👈
#آیات_الأحکام
#آیات_تشریعی
#جزء۱۹
بسم الله الرحمن الرحیم
✨ «وَ إِنَّهُ لَتَنْزِيلُ رَبِّ الْعالَمِينَ»
✨ به يقين اين [قرآن] از سوى پروردگار جهانيان نازل شده است.
📗سوره مبارکه شعراء، آیه ۱۹۲
┅═✧❁ تفسیر ❁✧═┅
✍🏻 حضرات آل الله امام باقر و امام صادق (علیهما السلام) فرمودند:
«هی الولایة لأمیرالمؤمنین (علیه السلام)»
«الْوَلَایَة الَّتِی نَزَلَتْ لِأَمِیرِ الْمُؤْمِنِینَ (علیه السلام) یَوْمَ الْغَدِیرِ».
مراد از تنزیل قرآن از سوی پروردگار جهانیان، نزول ولایت حضرت مولانا امیرالمومنین علی (علیه السلام) می باشد.
و در حدیث دیگر فرمودند: مقصود نزول ولایت آن حضرت (علیه السلام) در روز غدیر است.
📚 تفسیر القمی، ج۲، ص۱۲۴؛ تفسیر کنزالدقائق و بحر الغرائب، ج۹، ص۵۰۶
🆔 ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3407347782C6a1edc0676
تلگرام
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq 👈
🕌دعای روز بیست و چهارم ماه مبارك رمضان
🍃اللهمّ إنّی أسْألُكَ فیه ما یُرْضیكَ وأعوذُ بِكَ ممّا یؤذیك وأسألُكَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَكَ ولا أعْصیكَ یا جَوادَ السّائلین.
🌸خدایا من از تو میخواهم در آن آنچه تو را خوشنود كند و پناه مى برم بتو از آنچه تو را بیازارد واز تو خواهم توفیق در آن براى اینكه فرمانت برم ونافرمانى تو ننمایم اى بخشنده سائلان.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
Joze 24_060616163721.mp3
3.94M
🔊 #جزء_بیستوچهارم #قرآن
تلاوت تحدیر (تند خوانی)
استاد آقایی
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
اعلام میزان #فطریه و #کفاره از سوی حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
🔻به اطلاع مؤمنین می رساند؛ مبلغ فطریه 1444 قمری - 1402 شمسی، از سوی حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی، شصت هزار تومان (60.000) بابت سه کیلوگرم گندم برای هر نفر اعلام شد.
🔻لازم به ذکر است با توجه به تفاوت قیمت در مناطق مختلف باید به همان قیمت منطقهای محاسبه گردد.
🔻همچنین کفاره روزه غیر عمد 750 گرم گندم، برنج، ماکارونی و امثال اینها ست و کفاره در صورتی واجب است که شخص نتواند تا یکسال قضای روزه را بجا بیاورد.
🔻شایان ذکر است، زکات فطره را بنابر احتیاط واجب باید فقط به فقرای شیعه بدهند.
🔻بهتر است که زکات فطره ( فطریه ) را در محل و شهر خود مصرف نماید. در صورت عدم دسترسی می توانید به حساب مرجع عالیقدر واریز نمائید.
🔻🔻احتیاط واجب آن است که فطریه را بعد از طلوع آفتاب عید فطر، پرداخت گردد.
همچنین از طریق سایت معظم له از بخش واریز وجوه ( جهت پرداخت کلیک کنید ) امکان پرداخت وجوه شرعی و فطریه عام و فطریه سادات میسر می باشد.
📣 کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر شیعه آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
🕌دعای روز بیست و پنجم ماه مبارك رمضان
🍃اللهمّ اجْعَلْنی فیهِ محبّاً لأوْلیائِكَ ومُعادیاً لأعْدائِكَ مُسْتَنّاً بِسُنّةِ خاتَمِ انْبیائِكَ یا عاصِمَ قُلوبِ النّبییّن.
🌸خدایا قرار بده در این روز دوست دوستانت ودشمن دشمنانت و پیرو راه و روش خاتم پیغمبرانت اى نگهدار دلهاى پیامبران.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
4_150817725059433341.mp3
4.01M
🔊 #جزء_بیستوپنجم #قرآن
تلاوت تحدیر (تند خوانی)
استاد آقایی
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
#اعتقادی
⭕️پرسش: چرا به حضرت امام علی علیه السلام، «امیر المؤمنین» میگویند؟
✍️ یکی از القاب حضرت امام علی علیهالسلام، «امیرالمؤمنین» است. در روایات آمده است که این لقب اختصاص به آنحضرت دارد و هیچکس حتی امامان دیگر هم نمیتوانند این لقب را برای خود استفاده کنند.
امام صادق علیهالسلام به مردی که با نام امیرالمؤمنین به ایشان سلام کرد، فرمود: «این اسم فقط برای حضرت علی بن ابیطالب جایز است و این نامی است که خدا برای او انتخاب کرده است».
🔹در روایات در علت نامگذاری امام علی(ع) به «امیرالمؤمنین» چند وجه بیان شده است:
1️⃣امامت و ولایت:
در روایتی پیامبر اکرم(ص) امام علی(ع) را اینگونه توصیف میکند: «...أَنْتَ إِمَامُ کُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ، وَ وَلِیُ کُلِ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ بَعْدِی...»؛و تو پس از من، امام و ولیّ هر مرد و زن با ایمان هستی!
2️⃣اعطای علم:
در برخی از روایات، معنای دیگری برای این عبارت بیان شده است که علت انتخاب این لقب برای امام علی(ع) به این دلیل است که به مؤمنان علم و دانش عطا میکند. امام کاظم(ع) و نیز امام باقر(ع) میفرمایند: «به این دلیل که حضرت علی(ع) عهدهدار عطا کردن علم به مؤمنین است، امیرالمؤمنین نام گرفته است.
🆔 ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3407347782C6a1edc0676
تلگرام
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq 👈
🕌دعاى روز بیست و ششم ماه مبارک رمضان
🍃اللَّهُمَّ اجْعَلْ سَعْيِي فِيهِ مَشْكُوراً وَ ذَنْبِي فِيهِ مَغْفُوراً وَ عَمَلِي فِيهِ مَقْبُولاً وَ عَيْبِي فِيهِ مَسْتُوراً يَا أَسْمَعَ السَّامِعِينَ؛
🌸خدايا كوششم را در اين ماه مورد سپاس، و گناهم را آمرزيده، و عملم را پذيرفته، و عيبم را پوشيده قرار ده، اى شنواترين شنوايان.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
Joze 26_060616164023.mp3
3.98M
🔊 #جزء_بیستوششم #قرآن
تلاوت تحدیر (تند خوانی)
استاد آقایی
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
#مستند_امساک_روزه
❔کجای قرآن آمده وقتی روزهایم نباید چیزی بخوریم یا بیاشامیم ❗️برخی میگویند روزهداری در زمان پیامبر اینطور بود که فرد روزهدار از صبح تا شام گناه و معصیت نمیکرد و امساک داشت و روزه به خوردن و آشامیدن ارتباطی نداشت❗️
👌امساک از خوردن و آشامیدن در هنگام روزه مورد تاکید قرآن قرار گرفته و می فرماید ؛
«كُلُوا وَاشْرَبُوا حَتَّى يَتَبَيَّنَ لَكُمُ الْخَيْطُ الْأَبْيَضُ مِنَ الْخَيْطِ الْأَسْوَدِ مِنَ الْفَجْرِ ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيامَ إِلَى اللَّيْلِ» «بخوريد و بياشاميد تا رشته سپيد صبح از رشته سياه (شب) براى شما آشكار گردد، سپس روزه را تا #شب تكميل كنيد» (بقره 187)
👌بر اساس آیه شریفه مسلمانان در ماه رمضان حق داشتند در تمام طول شب از خوردنيها و نوشيدنيها استفاده كنند، اما به هنگام طلوع سپيده صبح امساك نمايند.
، سپس روزه را تا شب تكميل كنيد" (ثُمَّ أَتِمُّوا الصِّيامَ إِلَى اللَّيْلِ). اين جمله تاكيدى است بر ممنوع بودن خوردن و نوشيدن و آميزش #جنسى در روزها براى روزه داران، و نيز نشان دهنده آغاز و انجام روزه است كه از طلوع فجر شروع و به شب ختم مى شود.
📚تفسیر نمونه ج1 ص651
👌 مساله امساک از اکل و شرب در حال روزه ، در روایات اسلامی نیز مورد تاکید قرار گرفته است .
❕امیرمؤمنان علیه السلام فرمود :
« حدود روزه چهار چیز است ؛ اولین آنها اجتناب از خوردن و آشامیدن، دوم اجتناب از جماع کردن و سوم اجتناب از قی کردن عمدی و چهارم اجتناب از سر زیر آب کردن ...»
📚وسائل الشیعه ج10 ص32
❕امام صادق علیه السلام فرمود :
«روزه عبارت است از امساک از غذا خوردن و آشامیدن ، اگرچه شایسته انسان است که زبانش را از لغو و باطل حفظ کند چه در ماه رمضان و چه در غیر آن »
📚التهذیب ج4 ص189
👈🏻در ثواب نشر سهیم باشید👉🏻
••┈┈••✾❀☘️🌹☘️❀✾••┈┈••
🆔 ایتا
https://eitaa.com/joinchat/3407347782C6a1edc0676
تلگرام
https://t.me/+PA6VP_9f5EnsFUNq 👈
🕌دعای روز بیست و هفتم ماه مبارك رمضان
🍃اللهمّ ارْزُقْنی فیهِ فَضْلَ لَیْلَةِ القَدْرِ وصَیّرْ أموری فیهِ من العُسْرِ الى الیُسْرِ واقْبَلْ مَعاذیری وحُطّ عنّی الذّنب والوِزْرِ یا رؤوفاً بِعبادِهِ الصّالِحین.
🌸خدایا روزى كن مرا در آن فضیلت شب قدر را وبگردان در آن كارهاى مرا از سختى به آسانى وبپذیر عذرهایم وبریز از من گناه وبارگران را اى مهربان به بندگان شایسته خویش.
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
Joze 27_060616164200.mp3
4.02M
🔊 #جزء_بیستوهفتم #قرآن
تلاوت تحدیر (تند خوانی)
استاد آقایی
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼👈🏼
🍃إحیاگر مذهب شیعه مرحوم علّامه مجلسی (رضوان اللّه علیه):
✍️«إعلموا - یا إخوانی- أنّی لا آلوکم نصحاً و لا أطوي عنكم كشحاً في بيان ما ظهر لي مِن الحق و إن أرغمت منه المراغم فلا أخاف فی اللّه لومة لائم»
برادران دینی من! بدانید که من در نصیحت و خیرخواهی شما کوتاهی نمی کنم و آنچه از حق برای من ظاهر شده است را از شما پوشیده نمی دارم،گرچه عده ای را ناخوش آید؛پس در راه خداوند (و بیان دین او) از سرزنش هیچ مَلامَتگری نمی ترسم!
27ام رمضان سالروز وفات عالم و #محدث جلیل القدر، _فقیه _اهل_بیت مرحوم #علامه محمدباقر #مجلسی رحمت الله علیه
🌱🌺 شایسته است به روح علامه مجلسی و محدثین جلیل القدر امامیه، صلوات و فاتحه ای تقدیم کنیم.
#محمد_باقر_مجلسی #حدیث #بحارالانوار
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir👈🏼👈🏼
🔰فطريه مهمان
❓سوال: صاحب خانه جمعي را در آخر ماه رمضان براي افطاري دعوت کرده و ميهمان ها پيش از اذان مغرب وارد شده اند، آيا فطريه ي آن ها بر صاحب خانه واجب است؟
🖊جواب: بنابر اظهر در اين گونه مهماني ها زکات بر دعوت کننده لازم نمي باشد و به اين گونه افراد عيال صدق نمي کند.
#استفتاء
ارسال سوال
✅ @aduzduzani👈
دفتر مرجع عالیقدر شیعه حضرت آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
▪️27 ماه رمضان وفات علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله
محمّد باقر بن محمّد تقی بن مقصود علی مجلسی (1037 _ 1110 قـ) معروف به علّامه ی مجلسی یا مجلسی دوّم، از فقیهان و محدّثان مشهور شیعه می باشد.
علامّه مجلسی رَحِمَهُ الله از میان شاخه های علوم اسلامی بیش از همه به حدیث نگاری علاقه داشت و مشهورترین کتاب او، مجموعه پُر حجم حدیثی به نام «بحار الأنوار» است که نقش بارزی در احیای جایگاه حدیث در منظومه ی معرفت دینی داشت.
ایشان با تربیت شاگردان و آثار پر تعداد خود که بسیاری از آن ها را به زبان فارسی و برای استفاده عموم مردم نگاشت، بر فرهنگ شیعی و روش های علمی علمای پس از خود تأثیر گذاشت.
وی به دلیل حضور در حکومت صفویّان و نقش بارز سیاسی و اجتماعی اش در آن دوران از شهرت زیادی بر خوردار بوده است. در دوران سلطنت شاه سلیمان صَفَوی به مقام «شیخ الإسلام» رسید و در دوران سلطان حسین صفوی صاحب نفوذ بود.
← ولادت و نسب
مجلسی رَحِمَهُ الله در سال 1037 هـ در اصفهان به دنیا آمد. (1)
ولادت او با آخرین سال سلطنت شاه عبّاس اوّل صفوی مصادف است. پدرش محمّد تقی مجلسی رَحِمَهُ الله مشهور به مجلسی اوّل از بزرگان و مجتهدان سرشناس عصر خویش و از شاگردان شیخ بهایی، ملا عبدالله شوشتری و میرداماد بود.
مادرش، دختر صدر الدّین محمّد عاشوری قُمی است که از خاندان علم و فضیلت به شمار می روند. (2)
او دارای 3 همسر بود که از آن ها صاحب 4 پسر و 5 دختر گردید.
← خاندان مجلسی
گفته شده که چون جدّ او دارای مجالس پُر شور بوده یا اینکه در اشعارش از تخلّص «مجلسی» استفاده می کرده، به این نام شهرت یافتند. (4) نقل دیگر آن است که چون پدر علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله در قریه ی «مجلس» اصفهان می زیسته است، این خاندان به مجلسی معروف گردیدند. (5)
جدّ پدری ایشان حافظ ابو نعیم اصفهانی از محدّثان و حفّاظ است. (6) پدر بزرگ شان، «ملّا مقصود» نیز اهل شعر، ادب و فضل بوده است. (7)
جدّه پدری علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله دختر کمال الدّین شیخ حسن عاملی نطنزی اصفهانی است. محدّث نوری رَحِمَهُ الله برادران علّامه مجلسی یعنی میرزا عزیزالله و ملّا عبدالله را مدح کرده است. آمنه بیگم مشهور ترین خواهر علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله همسر ملّا صالح مازندرانی و عالم دینی بوده است. (8)
← اساتید و شاگردان
ظاهراً ایشان بیش از هر استاد دیگری نزد پدرشان آموزش دیده اند و از آنجا که پدرشان از شاگردان شیخ بهایی بود، می توان از تأثیر اندیشه های شیخ بهایی بر علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله به واسطه ی پدرشان محمّد تقی مجلسی رَحِمَهُ الله سخن راند. (9)
افزون بر آن ایشان از بسیاری از علمای دوران خود حدیث شنیده و از آنان اجازه روایت داشت که از مهم ترین این افراد باید به ملّا صالح مازندرانی، ملّا محسن فیض کاشانی و شیخ حرّ عاملی رحمة الله علیهم اجمعین اشاره کرد. البتّه منابع 18 تن از استادان ایشان را نام برده اند. (10)
ایشان، شاگردان بسیار و مجالس درس متعدّدی داشته اند. برخی منابع شاگردان ایشان در مجالس درس شان را بالغ بر هزار تن ذکر کرده اند. (11)
از بین شاگردان علّامه برخی از مشاهیر علمای شیعه تربیت شدند که از آن جمله می توان به میرزا عبدالله افندی اصفهانی، سیّد نعمت الله جزایری، شیخ عبدالله بحرانی، محمّد بن علی اردبیلی، میر محمّد حسین خاتون آبادی و سیّد ابو القاسم خوانساری رحمة الله علیهم اجمعین یاد کرد. (12)
← جایگاه و اهمیّت علمی
علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله در علوم مختلف اسلامی مانند تفسیر، حدیث، فقه، اصول، تاریخ، رجال و دِرایه تخصّص داشت و به نگارش آثاری در این زمینه ها پرداخت.
او نویسنده ای بسیار پُر کار بود و بر اساس برخی محاسبات، در طول حیات علمی خود یعنی بعد از دوران بلوغ به طور متوسط روزانه 67 سطر می نوشته که هر سطر به طور متوسط 50 کلمه داشته است. (13)
#ادامه_دارد ...
📚 منابع :
1. اعیان الشیعة : ج 9، ص 182. و ... .
2. الذریعة : ج 1، ص 151. و ... .
3. مرآت الاحوال : ص 122. و ... .
4. بحار الأنوار : ج 102، ص 105.
5. خدمات علّامه مجلسی (مکتب اسلام) : شماره 7، ص 50.
6. اعیان الشیعة : ج 9، ص 192.
7. بحار الأنوار : ج 102، ص 105. و ... .
8. ریاض العلماء : ج 5، 407. و ... .
9. علامّه مجلسی (طارمی) : ص 14.
10. بحار الأنوار : ج 102، ص 76 _ 83.
11. الکنی و الألقاب : ج 3، ص 147.
12. شرح احوال علّامه مجلسی (بلاغی) : ص 24 _ 28.
13. علّامه مجلسی (طارمی) : ص 119 _ 120.
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر شیعه آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir
← بحار الأنوار و سایر آثار حدیثی
علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله بیش از هر چیز به نگارش مجموعه های حدیثی علاقه داشت و از میان کتاب های او «بحار الأنوار»که مجموعه ی بزرگی از احادیث امامان شیعه است، بیش از همه شهرت دارد.
باز گشت به متون حدیثی و جمع آوری مجموعه های حدیثی و نیز شرح کتب حدیثی گذشتگان، جریانی بود که در دوران صفویّان رواج یافت و ریشه در تلاش علمای شیعه برای پاسخ گویی به نیاز های عقیدتی دوران خود داشت. نگارش کتاب «بحار الأنوار» نیز بخشی از توجّه عمومی علمای دوران به حدیث و حدیث نگاری بود. (14)
بحار الأنوار شامل همه دانش های بشری می باشد که در کلام امامان بازتاب یافته است و نقش دایرة المعارف شیعی را در دوران خود ایفا می کرد.
علمای این دوران و از جمله علّامه ی مجلسی رَحِمَهُ الله با این نگره که «همه ی علوم، منشأ الهی دارد و رد پای همه آن ها را در سخن امامان علیهم السلام می توان یافت» به تألیف چنین آثاری دست زدند. (15)
باز سازی حدیث شیعه تلاشی بود برای در دسترس همگان قرار دادن اندیشه ی معتبر دینی که پیش از همه در احادیث امامان متبلور شده و فراهم کردن متونی که به پرسش های شیعیان پاسخ دهد و آنان را از پرداختن به عرصه ها و علوم انحرافی مانند فلسفه و تصوّف بی نیاز کند. (16)
از همین روست که عملکرد علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله در تألیف مجموعه های حدیث شیعه معمولاً همچون عملی در تقویت مذهب تشیع ارزیابی شده و از او همچون احیاء کننده مذهب تشیّع یاد شده است. (17)
مجموع آثار عربی علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله را تا 10 عنوان ذکر کرده اند که پُر حجم ترین آن ها «بحار الأنوار» است که حدود 700 هزار سطر داشته و در یکی از چاپ های آن، 110 جلد است.
علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله به شرح مجموعه های حدیثی کهن شیعه نیز پرداخت و در این شرح ها مباحث مختلف فقهی و غیر از آن را بررسی کرد.
او شرحی بر کتاب کافی نوشت و آن را «مرآة العقول» نام گذاری نمود. وی همچنین شرحی بر کتاب تهذیب الاحکام نوشته ی شیخ طوسی رَحِمَهُ الله نگاشت به نام «ملاذ الأخیار فی فهم تهذیب الاخبار».
از دیگر آثار علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله باید به : شرح «چهل حدیث»، «الفوائد الطریفة فی شرح الصحیفه» در شرح صحیفه ی سجّادیه، رساله ی «اعتقادات»، رساله ی «اوزان»، و کتاب «الوجیزه فی الرّجال» اشاره کرد. (18)
← فارسی نگاری
علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله کتاب ها و رسالات متعدّدی به زبان فارسی نگاشت، که تعداد آن را تا 49 کتاب و رساله شمرده اند.
نگارش رسالات فارسی با هدف ترویج علوم دینی بین مردم عادّی انجام می شد و رویه ای بود که مدّتی پیش از علّامه مجلسی رَحِمَهُ الله آغاز شده بود، امّا آثار ایشان از شهرت بیشتری بر خوردار شد و با استقبال بسیاری از فارسی زبانان همراه گشت. (19) از جمله آثار فارسی علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله می توان به کتاب های زیر اشاره کرد (20) :
1. «عین الحیاة» که شرحی است بر وصیّت پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله به جناب ابوذر غِفاری مشتمل بر پند های اعتقادی، معارفی و اخلاقی.
2. «مشکاة الأنوار» در باب قرآن و دعا، فضیلت قرائت و ثواب آن.
3. «حیاة القلوب» در باب سر گذشت پیامبران، زندگانی پیامبر خدا صلّی الله علیه و آله و درباره ی امامت.
4. «جلاء العیون» در باب تاریخ و مصائب چهارده معصوم علیهم السلام.
5. «حلیة المتّقین» در باب آداب معاشرت و مستحبات زندگی روزانه ی فردی و اجتماعی.
6. «حقّ الیقین» در اعتقادات.
← وفات
علّامه محمّد باقر مجلسی رَحِمَهُ الله سر انجام در شب 27 رمضان سال 1110 هـ و در 73 سالگی ـ به تاریخ قمری ـ در اصفهان از دنیا رفت. (21) آقا جمال خوانساری بر ایشان نماز گذارد. (22) ایشان بنابر وصیّت شان در کنار مسجد جامع اصفهان و در جوار پدرش به خاک سپرده شد.
📚 منابع :
14. علّامه مجلسی (طارمی) : ص 70 ـ 71.
15. بحار الأنوار از زاویه نگاه دایرة المعارفی : ص 28 ـ 30.
16. همان : 36 ـ 37.
17. أعیان الشیعة : ج 9، ص 183.
18. علّامه مجلسی (طارمی) : ص 122 ـ 129.
19. همان : 89 ـ 95.
20. أعیان الشیعة : ج 9، ص 183.
21. الکنی و الألقاب : ج 3، ص 149.
22. روضاتی : ص 61.
کانال رسمی دفتر مرجع عالیقدر شیعه آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
@duzduzani_ir