☑️ فلذة الکبد
«السَّلَامُ عَليْكِ يَا فلذة كبِدٍ المرمّل بِالدِّمَاء»
▪️ «فلذة کبد» از القاب حضرت زهرا (سلام الله علیها) می باشد. حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله وسلم) در خصوص حضرت فاطمة الزهراء (علیها السلام) می فرمودند: «إنّ فاطمة بضعة منّي»، «[فاطمة الزهراء] فلذّة كبد المصطفى»، «و هي الحوراء الانسيّة، و فلذّة كبد النبيّ».
📓 سفينة البحار، ج ۲، ص ۷۰۴؛ عوالم العلوم و المعارف والأحوال من الآيات و الأخبار و الأقوال (مستدرك سيدة النساء إلى الإمام الجواد، ج ۱۱، قسم ۱، فاطمة سلام الله علیها)، ص ۶ و ۹۶
▪️ مشابه این لقب شریف، حضرت رقیه (علیها السلام) نیز به «فلذة کبد مرمّل بالدّماء» خوانده شده اند؛ چنانچه در فرازی از زیارتشان آمده است:
«السَّلَامُ عَليْكِ يَا فلذة كبِدٍ المرمّل بِالدِّمَاء».
☑️ بررسی معنایی مفردات
✍️ فلذة، به معنای بضعة، قطعه ای از یک شیء (کبد، گوشت، مال و ...) می باشد. بنابراین «فِلْذَة كبد» یعنی پاره جگر یا جگرگوشه. و لذا فلذة مترادف بضعة می باشد. زیرا بضعة همچون فلذة به معنای تکه، جزء یا قطعه ای از گوشت می باشد.
📓 مجمع البحرين، ج ۳، ص ۱۸۶؛ لسان العرب، ج ۳، ص ۵۰۲؛ معجم مقاييس اللغة، ج ۴، ص ۴۵۰
▪️ «مُرَمَّل» نیز اسم مفعول از ریشۀ رمل، به معنای نوعی خاک (ماسه و شن) است، این واژه در هیئت اسم مفعول، معنای خاک آلود به خود می گیرد. لذا مرمّل بالدماء را آغشته به خون معنا کرده اند. و این عبارتیست که حضرت عقیله بنی هاشم مولاتنا زینب کبری (علیها السلام)، خطاب به جدّشان حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی (صلی الله علیه و آله و سلم) در مرثیۀ شهادت مولانا و سیدنا حضرت أبی عبدالله الحسین (علیه السلام) فرمودند:
«وَ كَانَتْ مولاتنا زَيْنَبُ تَقُولُ: وَا مُحَمَّدَاهْ! صَلَّى عَلَيْكَ مَلِيكُ السَّمَاءِ هَذَا حُسَيْنٌ مُرَمَّلٌ بِالدِّمَاءِ».
📓 لسان العرب، ج ۱۱، ص ۲۹۴؛ مناقب آل أبي طالب عليهم السلام (لابن شهرآشوب)، ج ۴، ص ۱۱۳
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
▪️پیامبر صلی الله علیه وآله:
أمسِكْ لِسانَكَ؛ فإنّها صَدَقةٌ تَصَدَّقُ بها على نَفسِكَ.
#زبانت را (از حرف ناروا) نگه دار؛ اين كار، #صدقهاى است كه براى خودت مىدهى.
📚 الكافي (ط - الإسلامية)، ج2، ص114.
👈 ماه صفر زیاد صدقه بدهیم،
به نیت تعجیل فرج
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
*فُجِعَ البـَدرُ و النُجومُ بَـواكِ*
*و السَّـما تندُبُ الإمامَ الزاكي*
▪️این زهر و درد سوختنت فرق می کند
تو طرزِ دست و پا زدن ات فرق می کند
▪️دارد حسین پیش تو از حال می رود
او از کنار تو ته گودال می رود
▪️شُکر خدا که پیکر پاک تو پا نخورد
سرنیزه ای میان گلوی تو جا نخورد
#هفت_صفر #شهادت_امام_حسن علیهالسلام تسلیت باد
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
1400-06-22_140921082434.WAV
6.65M
درس خارج فقه
جلسه 4_ مبحث حج
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
دوشنبه -1400/6/22
🎙رادیو مرجعیت :
تدوین و نشر دروس و بیانات معظم له
🆔 @radio_marjaeyat
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
1400-06-23_140921095117.WAV
6.89M
درس خارج فقه
جلسه 5_ مبحث حج
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
سه شنبه -1400/6/23
🎙رادیو مرجعیت :
تدوین و نشر دروس و بیانات معظم له
🆔 @radio_marjaeyat
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
▪️یکی از یاران امام مجتبی علیه السلام نقل میکند:
وقتى امام مجتبی عليه السّلام در مدائن (توسط عدهای از معترضان) مجروح شدند خدمت آن حضرت رسيدم...
حضرت فرمودند:
به خدا سوگند كه معاويه براى من بهتر از اين مردم است!
خیال میکنند كه شيعه من هستند.
و حال آنكه كمر به قتل من بسته و بارم را به غارت و مالم را به تاراج بردند...
به خدا اگر با معاويه جنگ كنم همينها مرا دست بسته تحويل او خواهند داد!
👈🏻 روزی پدرم امیرالمومنین علیه السلام به من فرمود: ...
🔻در حکومت معاویه حق مندرس میشود
🔻و باطل آشکار میگردد
🔻و صالحان لعن میشوند
🔻و هر كه در راه حق با او دشمنى ورزد، كشته مىشود
🔻و هرکه در راه باطل ولايت او را بپذیرد، صاحب قدرت میشود.
👈🏻 و این گونه خواهد بود تا اینکه خداوند مردی [حضرت مهدی علیه السلام] را در آخرالزمان و در دوران سختی و ناآگاهی مردم برانگیزد...
🔸در دوران او کافری باقی نخواهد ماند مگر اینکه به او ایمان بیاورد
🔹و بدکاری نخواهد بود مگر اینکه صالح و درستکار خواهد شد
🔸در حکومت او حتی درندگان رام و بیآزار میشوند،
🔹زمين، گياهانش را بيرون مىدهد
🔸و آسمان، بركتش را فرو مىفرستد
🔹و گنجهاى نهان برايش پديدار مىشوند.
🔸او شرق و غرب عالم را چهل سال (کنایه از سالهای طولانی) در اختيار خواهد داشت.
🍀 خوشا به حال كسى كه روزگار او را دريابد و سخن او را بشنود!
📚 الاحتجاج، ج2، ص290.
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
1400-07-24_150921100301.WAV
9.41M
درس خارج فقه
جلسه 6 - مبحث حج
آیت الله العظمی دوزدوزانی تبریزی
چهارشنبه 1400/6/24
🎙رادیو مرجعیت :
تدوین و نشر دروس و بیانات معظم له
🆔 @radio_marjaeyat
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
▪️8 صفر، #وفات حضرت #سلمان_فارسی
قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اَللَّهِ اَلصَّادِقِ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) : مَا أَكْثَرَ مَا أَسْمَعُ مِنْكَ يَا سَيِّدِي ذِكْرَ سَلْمَانَ اَلْفَارِسِيِّ ! فَقَالَ: لاَ تَقُلِ اَلْفَارِسِيَّ، وَ لَكِنْ قُلْ سَلْمَانَ اَلْمُحَمَّدِيَّ ، أَ تَدْرِي مَا كَثْرَةُ ذِكْرِي لَهُ قُلْتُ: لاَ. قَالَ: لِثَلاَثِ خِلاَلٍ: أَحَدُهَا: إِيثَارُهُ هَوَى أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) عَلَى هَوَى نَفْسِهِ ....
منصور بزرج مىگويد: به امام صادق عليه السّلام عرضه داشتم: آقاى من چه بسيار از شما ياد سلمان فارسى را مىشنوم.
امام فرمود: نگو سلمان فارسى بلكه بگو سلمان محمدى. آيا مىدانى چرا بسيار او را ياد مىكنم؟
عرضه داشتم: نه، امام فرمود: به خاطر سه ويژگى.
اول اينكه خواست امير مؤمنان عليه السّلام را بر خواست خود مقدم مىداشت....
📚 أمالی شیخ طوسی ; ج ۱، ص ۲۸۹.
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
💌 و کارم را به خدا میسپارم...
📖 غافر آیه ۴۴
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#استوری #اربعین
من اراد الله به الخير قذف في قلبه
حُب الحسين عليه السلام
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
#الدین_المأثور
یکی از القاب حضرت بقیة الله الأعظم فی السماوات و الأرضین (أرواحنا فداه) «دین مأثور» است
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir
#الدین_المأثور
یکی از القاب حضرت #بقیة_الله الأعظم فی السماوات و الأرضین (أرواحنا فداه) «دین مأثور» است (۱).
چنانچه در فرازهایی از زیارت حضرتشان می خوانیم:
«السَّلامُ عَلَی الدِّینِ الْمَأْثُورِ وَالْکِتابِ الْمَسْطُورِ ...» (۲)
«سلامُ اللَّهِ وَبَرَکاتُهُ وَتَحِیاتُهُ وَصَلَواتُهُ عَلی مَوْلای صاحِبِ الزَّمانِ صاحِبِ الضِّیاءِ وَالنُّورِ وَالدِّینِ الْمَأْثُورِ ...» (۳)
«مأثور» اسم مفعول از "أثر" به معنای باقیمانده و حاصل از شیء و نیز «ما وَرِثَ الخلفُ عن السلف» آمده است (۴). در اصطلاح علم حدیث و درايه، به حديث، «اثر» اطلاق شده (۵)، زیرا کلامی است که خلف آن را از سلف (معصومین علیهم السلام) نقل کرده است.
لذا «حدیث مأثور» را سخنی گفته اند که خلف آنرا از سلف (معصوم) نقل کرده؛ «ينقله خلفا عن سلف» (۶).
یا «تفسیر مأثور» را تفسیر حضرت قرآن مبتنی بر احادیث اهل بیت (علیهم السلام) معنی کرده (۷)،
و نیز «دعای مأثور» را دعای منقول از معصوم تعریف کرده اند (۸).
پس اینکه خلف صالح و باقیمانده الهی، حضرت مولانا بقیة الله الاعظم و بقیة الانبیاء و الأخیار (ارواحنا فداه) دین مأثور است؛ یعنی ایشان همان دین واحد و اثر معهود الهی است که از ساحت اقدس او به ودیعه گذاشته شده و از معصومی به معصوم دیگر منتقل شده تا توسط وارث الانبیاء و الاوصیاء لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّه محقق شود.
ا┅═✧❁ منابع ❁✧═┅ا
(۱) اوصاف المهدى (عج)، ص ۶۰
(۲) بحارالانوار، ج ۹۹، ص ۱۰۱
(۳) همان، ج ۹۹، ص ۸۳
(۴) مجمع البحرين، ج ۳، ص ۱۹۸؛ فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج۱، ص ۲۳۱
(۵) فرهنگ فقه مطابق مذهب اهل بيت عليهم السلام، ج۱، ص ۲۳۱ و ۲۳۲
(۶) مجمع البحرين، ج ۳، ص ۱۹۹؛ معجم المصطلحات و الالفاظ الفقهية، ج ۱، ص ۵۷
(۷) مبادى و اصطلاحات اصول فقه، ص ۱۱۷
(۸) اصطلاحات فقهى، ص ۴۵۷
📣 کانال رسمی دفتر آیت اللّه العظمی دوزدوزانی تبریزی
🆔 @duzduzani_ir