در آيهى پيش، خطر دشمنان خارجى مطرح بود، اينجا خطر دشمنان داخلى و عوامل نفوذى و منافق مطرح است.
صحنههاى جنگ، وسيلهى خوبى براى شناخت افراد ضعيف الايمان و منافقان است.منافقان، عامل تضعيف روحيّهى مسلمانانند . منافقان، عدم شركت در جنگ، فرار از جبهه و نجات از مرگ را رمز موفّقيت و سعادت مىدانند.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
روز پنجشنبه ۱۴۰۲/۳/۱۸
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۷۲ سوره نساء ( خانواده)
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
وَإِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصَابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قَالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيدًا(۷۲)
و همانا گروهی از شما (در کار جنگ) کندی و درنگ میکنند، اگر برای شما حادثه ناگواری پیش آید (به شماتت) گویند: خدا ما را مورد لطف خود قرار داد که با آنان حاضر نشدیم.(۷۲)
معانی کلمات آیه
يبطئن: بطوء: تأخير كردن. «يبطئن» يعنى تأخير مى كند.
مصيبة: بلا. صوب به معنى نزول و قصد است. گويى بلا انسان را قصد مى كند.[۱]
نزول
محل نزول:
این آیه همچون دیگر آیات سوره نساء در مدینه بر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله نازل گردیده است. [۲]
شأن نزول:
«شیخ طوسى» گوید: حسن بصرى و قتادة و مجاهد و ابن جريح و ابن زيد گويند: اين آيه درباره منافقين نازل گرديده زيرا آنان مسلمين را از جهاد بازميداشتند و اگر مصيبتى در جهاد از حيث قتل و هزيمت به آنان وارد مى گرديد مورد شماتت قرار ميدادند و بايد دانست كه مؤمنين در اين آيه مورد خطاب مى باشند[۳].[۴]
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ إِنَّ مِنْكُمْ لَمَنْ لَيُبَطِّئَنَّ فَإِنْ أَصابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ قالَ قَدْ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ إِذْ لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ شَهِيداً «72»
وهمانا از شما كسانىاند كه (هم خودشان سست مىباشند وهم) عامل كُندى و دلسردى رزمندگان مىشوند، چون به شما مشكلى برسد، مىگويد: خدا بر من منّت نهاده كه همراه آنان (در جبهه) حضور نيافتم (يا همراه آنان شهيد نشدم)
جلد 2 - صفحه 104
نکته ها
در آيهى پيش، خطر دشمنان خارجى مطرح بود، اينجا خطر دشمنان داخلى و عوامل نفوذى و منافق مطرح است.
«لَيُبَطِّئَنَّ» از ريشهى «بطو» به معناى كُندى است. به گفته اهل لغت، «بطوء» هم حركت كند است و هم ديگران را به كندى در حركت فراخواندن.
پیام ها
1- صحنههاى جنگ، وسيلهى خوبى براى شناخت افراد ضعيف الايمان و منافقان است. وَ إِنَّ مِنْكُمْ ...
2- خداوند، از افكار و گفتار منافقان پرده برمىدارد. وَ إِنَّ مِنْكُمْ ...
3- منافقان، گاهى چنان به رنگ مؤمنان در آيند كه جزء آنان جلوه كنند. «مِنْكُمْ»
4- همهى اصحاب پيامبر عادل و در خط حضرت نبودند. مِنْكُمْ ... لَيُبَطِّئَنَ 5- منافقان، عامل تضعيف روحيّهى مسلمانانند «لَيُبَطِّئَنَّ» پس بايد آنان را شناخت و به جبهه نفرستاد.
6- منافقان، عدم شركت در جنگ، فرار از جبهه و نجات از مرگ را رمز موفّقيت و سعادت مىدانند. «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ»
7- هر رفاهى، مصون ماندنى و لطف و نعمت خدا نيست. «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ»
8- چشيدن سختىها در كنار مؤمنان، نعمت است، امّا رفاه جدا از مؤمنان نعمت نيست. أَصابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ ... لَمْ أَكُنْ مَعَهُمْ
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام
ایام وعاقبتتان بخیر
خدایا
هنگامی که ثروتم دادی، خوشبختیام را نگیر.
هنگامی که تواناییام دادی، عقلم را نگیر.
هنگامی که مقامم دادی، تواضعم را نگیر.
آنگاه که تواضعم دادی، عزتم را نگیر.
وقتی قدرتم دادی، عفوم را نگیر.
هنگامی که تندرستیام دادی، ایمانم را نگیر.
و آنگاه که فراموشت کردم، فراموشم نکن .
🌹🌺🌸🍄🌷💐🌴🌳🌲🍀🌵
هدایت شده از بسوی گام دوم
زمزمه کلام وحی؛
💐💐💐💐💐
وَسَكَنتُمْ فِي مَسَـاكِنِ الَّذِينَ ظَلَمُواْ أَنفُسَهُمْ وَتَبَيَّنَ لَكُمْ كَيْفَ فَعَلْنَا بِهِمْ وَضَرَبْنَا لَكُمُ الأَمْثَالَ (45)
و (شما بوديد كه) در خانه هاى كسانى كه (پيش از شما بودند و) به خويشتن ستم كردند، ساكن شديد، و براى شما روشن شد كه با آنان چه كرديم و براى شما مثل ها زديم (پس چرا عبرت نگرفتيد)
🪴🪴🪴🪴🪴🪴
@gamedovoom
هدایت شده از بسوی گام دوم
پیام آیه ی شریفه؛
🌱🌹🌱🌹🌱🌹
1⃣- بسيارى انسان ها از سرنوشت پيشينيان عبرت نمى گيرند و با آنكه در جاى آنان نشسته اند، همه چيز را فراموش مى كنند. «سكنتم فى مساكن الذين ظلموا»
2⃣- خداوند اتمام حجّت مى كند. «الذين ظلموا انفسهم، ضربنا لكم الامثال» (هم عذاب امّت هاى قبلى را بيان مى كند وهم با مثال هاى متعدّد، مسايل را روشن مى سازد.)
3⃣- سنّت هاى خدا بر تاريخ وجامعه ثابت وحاكم است. «تبين لكم كيف فعلنا بهم»
🌻🌻🌻🌻🌻🌻
@gamedovoom
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
🔴 نتیجه تلاش حداکثری برای هدایت مردم
🔵 حضرت آیتالله بهجت (ره):
🌕 اگر ما نیز به اندازه توان خود در هدایت مردم تلاش و کوشش کنیم، آیا امکان دارد که مورد عنایت «عینُ الله الناظرة» و #امام_زمان (عجلاللهتعالیفرجهالشریف) نباشیم؟!
📚 در محضر بهجت، ج١، ص١٠٣
هدایت شده از بسوی گام دوم
امام خمینی《ره》:
آنها که در برابر خطرهایی که متوجه اسلام شده است قیام نکنند، مقابله نکنند و به دفاع برنخیزند، آنها در عداد مردگانند. 💯
هدایت شده از غدیر بگو ، مگو
پيروزى در جنگ و غنائم آن، از فضل خداست. به خاطر منافع دنيوى، منافقان عاطفه را از دست مىدهند.
آنكه در غم مؤمنان شريك نيست، ولى مىخواهد در بهرهها سهيم باشد، خصلتى از منافقان دارد.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
روز جمعه ۱۴۰۲/۳/۱۹
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۷۳ سوره نساء (خانواده
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
وَلَئِنْ أَصَابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَبَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يَا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزًا عَظِيمًا(۷۳)
و اگر فضل خدا شامل حال شما گردد آنچنان که گویی میان شما و آنان ابداً دوستی نبوده (با تأسف) گویند: ای کاش ما نیز با آنان به جهاد رفته بودیم تا (از غنیمت) نصیب فراوان میبردیم(۷۳)
معانی کلمات آیه
فوز: نجات. رستكارى.[۱]
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ لَيَقُولَنَّ كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ فَأَفُوزَ فَوْزاً عَظِيماً «73»
واگر فضل وغنيمتى از سوى خداوند به شما برسد، آنچنان كه گويا ميان شما و او هرگز دوستى نبوده (تا نفع شما را نفع خود داند) خواهد گفت: اى كاش (در جهاد) با آنان بودم تا به رستگارى بزرگ (پيروزى و غنائم) مىرسيدم.
جلد 2 - صفحه 105
نکته ها
در رسيدن فضل و غنيمت، نام خدا مطرح است، «الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ» ولى در برخورد با سختىها كه در آيه قبل بود، نامى از خدا نيست، «أَصابَتْكُمْ مُصِيبَةٌ» گويا اشاره به اين است كه از خداوند، جز فضل و رحمت، چيزى به ما نمىرسد.
پیام ها
1- پيروزى در جنگ و غنائم آن، از فضل خداست. «أَصابَكُمْ فَضْلٌ مِنَ اللَّهِ»
2- به خاطر منافع دنيوى، منافقان عاطفه را از دست مىدهند. «كَأَنْ لَمْ تَكُنْ بَيْنَكُمْ وَ بَيْنَهُ مَوَدَّةٌ»
3- آرزوهاى منافق، صادقانه نيست. لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ ... يا لَيْتَنِي
4- منافق، نان به نرخ روز مىخورد. هنگام ناگواريها مىگويد: خدا لطف كرد كه ما نبوديم. «أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيَّ» و هنگام فتح و غنيمت مىگويد: كاش مىبوديم. «يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ»
5- آنكه در غم مؤمنان شريك نيست، ولى مىخواهد در بهرهها سهيم باشد، خصلتى از منافقان دارد. لَئِنْ أَصابَكُمْ فَضْلٌ ... يا لَيْتَنِي كُنْتُ مَعَهُمْ
6- در نظر منافقان، رستگارى، رسيدن به دنياست. «فَوْزاً عَظِيماً»
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
هدایت شده از غدیر بگو ، مگو
سلام
ایام وعاقبتتان بخیر
السلام علیک یا ابا صالح المهدی
آیت الله جوادی آملی:
فرج وجود مبارک امام عصر(عج) از بزرگترین آرزوهای پیروان مکتب اهلبیت(ع)است که سبب امید به آینده و حرکت و پویایی در جامعه اسلامی است.
مهم، باور حتمی بودن ظهور و انتظار راستین برای تحقق آن است.
رسول خدا (ص) بهترین عمل امت را انتظار فرج از جانب خدای سبحان میداند: «أفضل أعمال اُمّتی انتظار فرج من الله (عزوجل)»
و اهلبیت(ع)، برجستهترین مصداق این عنوان کلی را انتظار فرج وجود مبارک ولیعصر(ع) دانستهاند، چراکه برای انسانهای مؤمن ظهور آن حضرت گشایش حقیقی است.
🌺🌹🌴🌴🍄🌷🍀🪴🌺🌸🌳
هدایت شده از بسوی گام دوم
زمزمه کلام وحی؛
🌱🌹🌱🌹🌱🌹
وَقَدْ مَكَرُواْ مَكْرَهُمْ وَعِندَ اللّهِ مَكْرُهُمْ وَإِن كَانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبَالُ (46)
به يقين آنان تمام مكر خود را به كار گرفتند، ولى مكر و حيله ى آن ها نزد خداست گرچه كوه ها از مكرشان از جا كنده شود.
🍀🌸🍀🌸🍀🌸
@gamedovoom
هدایت شده از ذبیح اله قاسمی
نکته آیه ی شریفه؛
💐💐💐💐💐
خداوند، هم به نيرنگ آن ها آگاه است و بر آن احاطه ى كامل دارد و هم كيفر آن همه توطئه را خواهد داد و هم مى تواند مكر آن ها را دفع و خنثى كند و يا به خودشان برگرداند.
ممكن است مراد از «جبال»، دين اسلام و پيامبر باشد كه همچون كوه در برابر مكر و حيله ى دشمنان ثابت و پابرجاست.
🦋🦋🦋🦋🦋
@gamedovoom
هدایت شده از ذبیح اله قاسمی
پیام آیه ی شریفه؛
🌹🌹🌹🌹🌹
1⃣- ستمگران هرچند صاحب قدرت و قوت باشند اما سرانجام مخذول خداوند خواهند شد. «عنداللَّه مكرهم»
🌺🌺🌺🌺🌺
@gamedovoom
هدایت شده از بسوی گام دوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ شاید صد بار بیشتر به این جمله ی حکیمانه ی حکیم انقلاب اسلامی حضرت امام خامنه ای عزیز حفظه الله اشاره کرده ام؛
👈 «اهمیت فضای مجازی به اندازه ی انقلاب اسلامی است»
♨️هشت سال دو کشور شیعه در جنگی خسارت بار
♨️دولتها بعد از موفقیت مردمیدان دیپلماسی و بازار را نشناختند وبیشترین سهم بازار عراق را ترکیه دارد
💢 و اکنون امپراطوری #رسانه و فضای مجازی شبهات را به ذهن جوانان دوکشور بمباران میکند (قبلا اشاره کردیم که شبهه اطراف قرقگاه محرمات خداست)
😔 چه رسد اختلاف افکنی برای دوملت‼️حتی ندانستن سرچشمه ی فرات!!!؟
@gamedovoom
هدایت شده از بسوی گام دوم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥♦️ فرزندتون رو عوامانه تربیت نکنید!
🎙مرحوم استاد #فاطمی_نیا(ره)
#تربیت_فرزند
یکی از توصیه های مهم بیانیه #گام_دوم انقلاب اسلامی #احیای_سبک_زندگی_اسلامی است
@gamedovoom
هدف از جنگ در اسلام، فقط خداست، نه كشورگشايى، نه استثمار ونه انتقام.جهاد اكبر و مبارزه با دنيا پرستى، مقدّمهى جهاد اصغر و مبارزه با دشمن است. در جبههى حقّ، فرار و شكست مطرح نيست، يا شهادت يا پيروزى.منافق، فقط غنائم را «فوز عظيم» مىداند (آيه قبل) ولى قرآن، هم پيروزى و هم شهادت را «اجر عظيم» مىداند.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
روز شنبه ۱۴۰۲/۳/۲۰
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۷۴ سوره نساء( خانواده)
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
فَلْيُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَيَاةَ الدُّنْيَا بِالْآخِرَةِ ۚ وَمَنْ يُقَاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْرًا عَظِيمًا(۷۴)
پس کسانی باید در راه خدا جهاد کنند که (دست از جان شستهاند و) زندگی این جهان را به آن جهان میفروشند. و هر کس در راه خدا جهاد کند و کشته شود یا فاتح گردد، زود باشد که او را اجری عظیم دهیم.(۷۴)
معانی کلمات آیه
«فَلْیُقَاتِلْ»: باید جنگ کند و به پیکار پردازد. «الَّذِینَ»: فاعل فَلْیُقاتِلْ است. «یَشْرُونَ»: میفروشند. فعل ثلاثی مجرّد و از باب دوم است.
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
فَلْيُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا بِالْآخِرَةِ وَ مَنْ يُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ فَسَوْفَ نُؤْتِيهِ أَجْراً عَظِيماً «74»
پس بايد در راه خدا كسانى بجنگند كه زندگى دنيا را به آخرت مىفروشند و كسى كه در راه خدا مىجنگد، كشته شود يا پيروز گردد، بزودى پاداشى بزرگ به او خواهيم داد.(۷۴)
پیام ها
1- هدف از جنگ در اسلام، فقط خداست، نه كشورگشايى، نه استثمار ونه انتقام.
جلد 2 - صفحه 106
«فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
2- جهاد، توفيقى است كه به همه داده نمىشود. فَلْيُقاتِلْ ... الَّذِينَ يَشْرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا دنياطلبان لياقت وشجاعت جبهه رفتن را ندارند.
3- جهاد اكبر و مبارزه با دنيا پرستى، مقدّمهى جهاد اصغر و مبارزه با دشمن است. فَلْيُقاتِلْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ الَّذِينَ ...
4- مجاهد فى سبيلاللَّه هرگز مغلوب نيست. (به جاى «يَغْلِبْ» مىفرمايد: «يُقْتَلُ»
5- در جبههى حقّ، فرار و شكست مطرح نيست، يا شهادت يا پيروزى. «فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ»
6- منافق، فقط غنائم را «فوز عظيم» مىداند (آيه قبل) ولى قرآن، هم پيروزى و هم شهادت را «اجر عظيم» مىداند. «أَجْراً عَظِيماً» 7- وعدهى «أَجْرٌ عَظِيمٌ» تشويق براى عزيمت به جبهه است.
8- زندگى آخرت برتر از زندگى دنياست و معامله دنيا با آخرت كار بزرگى است. يَشْرُونَ الْحَياةَ الدُّنْيا بِالْآخِرَةِ ... أَجْراً عَظِيماً
9- پاداش مجاهد شهيد و رزمنده پيروز يكسان است. فَيُقْتَلْ أَوْ يَغْلِبْ ... أَجْراً عَظِيماً
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام
ایام وعاقبتتان بخیر
استاد صفائی حائری :
هنگامى كه شناخت، از تدبر و تجربه، از تفكر و استنتاج، از سنجش و نظارت و تعقل برخوردار بود، ديگر نه خرافهاى مطرح خواهد شد و نه فاجعهاى؛
چون انسان پيش از آن كه علم و قدرتش زياد شود، خودش زياد شده و به حاكميت رسيده و مىتواند به تمام دارايىهايش جهت بدهد و آنها را رهبرى كند؛
كه رشد همين جهت دادن و رهبرى كردن و زياد شدن انسان است، نه تكامل استعدادها و شكوفايى نيروهاى او.
اين منطق و روش شناخت اسلامى است كه تا اين حد سرشار و بارور است، كه هم مواد فكرى مىدهد، هم شكل فكرى و هم روش فكر كردن را.
🌴🍄🌳🌷🌲💐🍀🌺🌵🌸🎄
هدایت شده از بسوی گام دوم
زمزمه کلام وحی؛
🌱🌱🌱🌱🌱🌱
فَلاَ تَحْسَبَنَّ اللّهَ مُخْلِفَ وَعْدِهِ رُسُلَهُ إِنَّ اللّهَ عَزِيزٌ ذُو انْتِقَامٍ (47)
مپنداريد كه خداوند وعده اى را كه به پيامبرانش داده است تخلّف مى كند، قطعاً خداوند شكست ناپذير و صاحب انتقام است.
🍀🌺🍀🌺🍀🌺🍀
@gamedovoom
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
🌹دعایی که امام صادق با چشمان اشک بار می خواند
♦️عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ، قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع يَقُولُ وَ هُوَ رَافِعٌ يَدَهُ إِلَى السَّمَاءِ "رَبِّ لَا تَكِلْنِي إِلَى نَفْسِي طَرْفَةَ عَيْنٍ أَبَداً- لَا أَقَلَّ مِنْ ذَلِكَ وَ لَا أَكْثَرَ-" قَالَ فَمَا كَانَ بِأَسْرَعَ مِنْ أَنْ تَحَدَّرَ الدُّمُوعُ مِنْ جَوَانِبِ لِحْيَتِهِ- ثُمَّ أَقْبَلَ عَلَيَّ فَقَالَ يَا ابْنَ أَبِي يَعْفُورٍ إِنَّ يُونُسَ بْنَ مَتَّى- وَكَلَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَى نَفْسِهِ أَقَلَّ مِنْ طَرْفَةِ عَيْنٍ- فَأَحْدَثَ ذَلِكَ الذَّنْبَ- قُلْتُ فَبَلَغَ بِهِ كُفْراً أَصْلَحَكَ اللَّهُ قَالَ لَا- وَ لَكِنَّ الْمَوْتَ عَلَى تِلْكَ الْحَالِ هَلَاكٌ .
♦️ابن ابى يعفور می گوید؛ حضرت صادق عليه السّلام دستهاى خود را بدعا برداشت و شنيدم که مي گويد: "خدايا مرا يك چشم بهم زدن، بخود وامگذار نه كمتر و نه بيشتر"
♦️در اين موقع اشک از رخسار امام جارى شد ، وبه من فرمود: ابن ابى يعفور خداوند « يونس پیامبر» را كمتر از يك چشم بهم زدن به خود واگذاشت و مرتكب آن نافرمانی شد. عرض كردم آقا به حد كفر رسيد؟! فرمود نه، ولى مردن در آن حال، هلاكت است.
📚بحار الأنوار ج47، ص: 47
هدایت شده از بسوی گام دوم
نکته آیه ی شریفه؛
🌷🌷🌷🌷🌷🌷
انتقام گرفتنِ انسان همراه با كينه و تشفّى دل است، ولى انتقام الهى بر اساس عدل و حكمت و تأديب است.
🌿🌸🌿🌸🌿🌸🌿
@gamedovoom
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بسیار عالی و شنیدنی
(احتمال تاثیر در امر به معروف و نهی از منکر)
پیشنهاد دانلود
مسلمانان بايد نسبت به هم، غيرت و تعصّب مكتبى داشته باشند و در برابر نالهها و استغاثهها بى تفاوت نباشند.
از اهداف جهاد اسلامى، تلاش براى رهايى مستضعفان از سلطه ستمگران است. ارتش اسلام بايد به حدى مقتدر باشد كه نجات بخش تمام محرومان جهان باشد.
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
روز یکشنبه ۱۴۰۲/۳/۲۱
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۷۵ سوره نساء(خانواده)
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
وَمَا لَكُمْ لَا تُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاءِ وَالْوِلْدَانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَٰذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَاجْعَلْ لَنَا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيرًا(۷۵)
چرا در راه خدا جهاد نمیکنید و در راه (آزادی) جمعی ناتوان از مرد و زن و کودک که (در مکه اسیر ظلم کفارند و) دائم میگویند: بار خدایا، ما را از این شهری که مردمش ستمکارند بیرون آر و از جانب خود برای ما (بیچارگان) نگهدار و یاوری فرست(۷۵)
معانی کلمات آیه
مستضعف: كسى كه در اثر فشار و ظلم و اختناق به ضعف و بيچارگى كشانده شده است. ولدان: كودكان. مفرد آن وليد است . به دختر و پدر گفته مى شود. القرية: شهر بزرگ. شهر. قرى در اصل به معنى جمع كردنست، قريه موضعى است كه مردم در آن جمع شوند (قاموس قرآن).[۱]
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
وَ ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا أَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْيَةِ الظَّالِمِ أَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً «75»
شما را چه كه در راه خدا و (در راه نجات) مردان و زنان و كودكان مستضعف نمىجنگيد، آنان كه مىگويند: پروردگارا! ما را از اين شهرى كه مردمش ستمگرند بيرون بر و از جانب خود رهبر و سرپرستى براى ما قرار ده و از سوى خودت، ياورى براى ما تعيين فرما.(۷۵)
جلد 2 - صفحه 107
نکته ها
آيه دربارهى مسلمانانى است كه زير فشار و شكنجهى مردم مكّه قرار داشتند. و از كسانى كه جهاد در راه آزادى آنان را رها كردهاند، نكوهش مىكند.
امام باقر عليه السلام فرمود: مقصود از مستضعفانى كه در تحت حكومت ظالمانند، ما هستيم. و امام صادق عليه السلام در پاسخ به اينكه مستضعفان چه كسانى هستند؟ فرمود: كسانى كه نه مؤمن هستند و نه كافر. «1»
پیام ها
1- مسلمانان بايد نسبت به هم، غيرت و تعصّب مكتبى داشته باشند و در برابر نالهها و استغاثهها بى تفاوت نباشند. ما لَكُمْ ...
2- از اهداف جهاد اسلامى، تلاش براى رهايى مستضعفان از سلطه ستمگران است. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ»
3- اسلام مرز نمىشناسد، هرجا كه مستضعفى باشد، جهاد است. «وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ»
4- ارتش اسلام بايد به حدى مقتدر باشد كه نجات بخش تمام محرومان جهان باشد. «ما لَكُمْ لا تُقاتِلُونَ»
5- در شيوهى دعوت به جهاد، بايد از عواطف مردم كمك گرفت. الْمُسْتَضْعَفِينَ ... الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا ...
6- سرپرستى و ولايت بر مسلمانان بايد از طرف خدا باشد. «مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا»
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام
ایام وعاقبتتان بخیر
آیت الله حائری شیرازی:
اگر کسی، مومنی را به عنوان مومن در آغوش بگیرد یا با او دیدار کند، مثل این است که خدا را در عرش زیارت کرده است.
چه حرف عجیبی است دربارهی انسان!! این معنای انسان_شناسی است: «مَن زارَ أخاهُ المُومِنَ کَمَن زارَ اللهَ فی عَرشِهِ»؛ این تعریف انسان است. یعنی انسان موجودی است که میتواند دیدن او به معنای دیدن خدا باشد.
اگر همدیگر را دوست ندارید به جایی نمیرسید. وقتی که دوست نداری از او جدایی، وقتی از او جدایی شیطان تو را تنها گیر میآورد. وقتی تنها گیرت بیاورد میخوردت، قورتت میدهد. شیطان گرگ است دنبال زمانی میگردد که تو از رفقایت جدا شدهای، توصیه میکنم که همدیگر را دوست بدارید و این را به عنوان یک اصل برای خودتان قرار دهید. جدی بگیرید.
(فراموش نکنید که همسرتان یکی از مصداقهای اصلی این سخنان است.)
🍇🍏🍋🥥🍒🍓🥝🍑🍐🥒🍌
هدایت شده از بسوی گام دوم
زمزمه کلام وحی؛
🌱🌹🌱🌹🌱🌹
يَوْمَ تُبَدَّلُ الأَرْضُ غَيْرَ الأَرْضِ وَالسَّمَاوَاتُ وَبَرَزُواْ للّهِ الْوَاحِدِ الْقَهَّارِ (48)
روزى كه زمين به غير اين زمين وآسمان ها (به آسمان هاى ديگر) تبديل شوند و (همه مردم) در پيشگاه خداوند يگانه قهّار حاضر شوند.
🌾🌾🌾🌾🌾🌾🌾
@gamedovoom
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فقط بلد نباش چادر سرتون کنین به همجنساتونم کمک کن با نهی از منکراونا فقط خطا کارن با مهربونی تذکر بهشون بدین شاید نمیدونن ومتذکربشن
#واجب_فراموش_شده
هدایت شده از سلوک شیدای حسین(ع)
علامه حسن زاده آملی ره :
اگر جان همت داشته باشد،کار برای بدن دشوار نمیشود. اگر بدن تنبلی میکند بخاطر آن است که روح نشاط ندارد
#حسن_زاده_آملی
جهاد اسلامى، در راه خدا و براى حفظ دين خداست، نه كشورگشايى يا انتقامگيرى.جامعهى الهى و غير الهى را از نوع درگيرىهايشان مىتوان شناخت.درگيرى و تضاد هميشه بوده وهست، ولى در چه راهى وبراى چه هدفى؟
💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚💚
روز دوشنبه ۱۴۰۲/۳/۲۲
🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍🤍
آیه ۷۶ سوره نساء(خانواده)
❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️❤️
الَّذِينَ آمَنُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ۖ وَالَّذِينَ كَفَرُوا يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقَاتِلُوا أَوْلِيَاءَ الشَّيْطَانِ ۖ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطَانِ كَانَ ضَعِيفًا(۷۶)
اهل ایمان در راه خدا، و کافران در راه طاغوت (شیطان) جهاد میکنند، پس (شما مؤمنان) با دوستان شیطان بجنگید (و از آنها بیم و اندیشه مکنید) که مکر و سیاست شیطان بسیار سست و ضعیف است.(۷۶)
معانی کلمات آیه
طاغوت: طغيانگر. اين شامل حكمرانان ستمگر، مكتبهاى باطل و معبودهاى باطل است.
اولياء: پيروان. دوستان.
كيد: حليه. تدبير.[۱]
===============================
تفسیر آیه
تفسیر نور (محسن قرائتی)
الَّذِينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الَّذِينَ كَفَرُوا يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ فَقاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً «76»
«1». تفسير عيّاشى، ج 1، ص 257.
جلد 2 - صفحه 108
كسانى كه ايمان آوردهاند، در راه خدا جهاد مىكنند و كسانى كه كافر شدهاند در راه طاغوت مىجنگند. پس با دوستان و ياران شيطان بجنگيد (و بيم نداشته باشيد) زيرا حيلهى شيطان ضعيف است.(۷۶)
نکته ها
گرچه نيرنگهاى شيطانى كفّار بزرگ است، «وَ مَكَرُوا مَكْراً كُبَّاراً» «1» و نزديك است كوهها از مكر كفّار، از جا كنده شود، «وَ إِنْ كانَ مَكْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبالُ» «2» ولى در برابر ارادهى خداوند، سست و ضعيف است.
پیام ها
1- لازمهى ايمان، جهاد با كفّار است. «الَّذِينَ آمَنُوا يُقاتِلُونَ»
2- جهاد اسلامى، در راه خدا و براى حفظ دين خداست، نه كشورگشايى يا انتقامگيرى. «يُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ»
3- جامعهى الهى و غير الهى را از نوع درگيرىهايشان مىتوان شناخت. «فِي سَبِيلِ اللَّهِ، فِي سَبِيلِ الطَّاغُوتِ»
4- درگيرى و تضاد هميشه بوده وهست، ولى در چه راهى وبراى چه هدفى؟ فِي سَبِيلِ اللَّهِ ...
5- مثلث كفر، طاغوت وشيطان، اتحاد محكمى دارند. «كَفَرُوا، بِالطَّاغُوتِ، الشَّيْطانُ»
6- با مقايسه ميان دو نوع مبارزه وهدف، به ارزش كار خود پى ببريد ودر جنگ بكوشيد. «فَقاتِلُوا أَوْلِياءَ الشَّيْطانِ»
7- گرچه دشمنان نقشهها دارند، ولى نترسيد، كه نقشههايشان ضعيف است. «إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً»
8- پايان خط طاغوت و راه شيطان، ناكامى است. «إِنَّ كَيْدَ الشَّيْطانِ كانَ ضَعِيفاً»
«1». نوح، 22.
«2». ابراهيم، 46.
تفسير نور(10جلدى)، ج2، ص: 109
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙
سلام
ایام وعاقبتتان بخیر
«چون زلف توام جانا در عین پریشانی
چون باد سحرگاهم در بیسروسامانی
من خاکم و من گردم، من اشکم و من دردم
تو مهری و تو نوری، تو عشقی و تو جانی
خواهم که ترا در بر، بنشانم و بنشینم
تا آتش جانم را ،بنشینی و بنشانی
ای شاهد افلاکی در مستی و در پاکی
من چشم ترا مانم تو اشک مرا مانی
در سینه سوزانم، مستوری و مهجوری
در دیده بیدارم ،پیدایی و پنهانی
من زمزمه عودم، تو زمزمه پردازی
من سلسله موجم، تو سلسله جنبانی
از آتش سودایت ،دارم من و دارد دل
داغی که نمیبینی ،دردی که نمیدانی
دل با من و جان بیتو، نسپاری و بسپارم
کام از تو و تاب از من، نستانم و بستانی
ای چشم رهی سویت ،کو چشم رهیجویت ؟
روی از من سر گردان، شاید که نگردانی»
رهی معیری
🌴🍄🌳🌺🌲🌹🌵💐🍀🌸🌿
📌متن شبهه👇
مکه و حاجی شدن
ـــــــــــــــــــــــــــــــــ
چرا محمد حج را واجب کرد؟چرا باید رفتن به خانه خدا فقط برای ثروتمندان مقدور باشد؟ مگر فقرائی که قدرت مالیشان اجازه نمیدهد که به مکه بروند، بنده او نیستند؟
آیا تهیدستان، ارزش مهمان بودن در خانه خدا را ندارند؟
آیا این خود یک تبعیض طبقاتی نیست؟
چرا خدا بجای مکه، تمام مساجد را خانه کعبه اعلام نکرد؟ و اگر مساجد نیز خانه خدا هستند، پس چرا رفتن به مکه واجب شد و چرا فقط مکه رفته ها لقب حاجی را بدست آورده و به آن میبالند؟
آیا حاجی، بمعنی این نیست که پول مکه رفتنت را از هموطنانت که ترا دوست دارند، میگیری و به اعرابی که از تو نفرت دارند و خونت را حلال میدانند تقدیم میکنی؟
زمانیکه در سال دهم هجری، مسلمانان مکه را فتح کردند، محمد فرمان داد که بتهای مکه را شکسته و از بین ببرند. مردم مکه بخصوص اقوام نزدیک محمد که کلیددار مکه بودند، به او اعتراض کرده و گفتند که بتهای مکه، منبع اصلی در آمد آنان است، چون مردم عرب، برای زیارت این بتها به مکه میآیند و مشتریان خوبی برای کاروانسراها و بازارهای آنان بوده و اقتصاد مکه و درآمد مردم مکه، وابستگی شدیدی به این مسافرین و زائرین دارد و با از بین رفتن این بتها، مکه و مردم آن به هیچ وجه نمی توانند از نظر اقتصادی و مالی، خود را تامین کنند و همه محکوم به فنا خواهند بود.
به همین سبب، چیزی نگذشت که محمد زیارت مکه را جزو واجبات دینی گردانید تا مکیان از وی راضی باشند.
زیارت مکه، هیچ ارزش دینی ندارد و فقط فرمانی بود که شهر مکه را از نابودی نجات داد.
📌پاسخ👇
1️⃣ برای فهم حقیقت، نباید با پیشفرض و پیش داوری به سمت وقایع رفت زیرا نتیجه آن، دستیابی به فهم غلط و غیر صحیح خواهد شد. دقیقا مانند متن فوق، که نویسنده قبل از آنکه اسلام و قوانین آن را بفهمد، دشمنیاش را آغاز کرده و با این پیشداوری به سمت فهم اسلام رفته است.
2️⃣ یک قاعده عقلی وجود دارد که بر همه احکام اسلامی حاکم است. آن قاعده این است: خدا یا هر کسی که بر دیگران حکومت دارد، نباید پیروان خود را به چیزی دستور دهد که از توان آنها خارج است.
👈 اگر کسی معلول است و توان جنگیدن ندارد؛ خدا نباید جنگ و جهاد را بر او واجب کند.
👈 اگر کسی فقیر است یا گاو و گوسفند او به حد نصاب زکات نمیرسد، خدا نباید خمس و زکات را بر او واجب کند.
👈 اگر کسی پا ندارد، خدا نباید نماز ایستاده را بر او واجب کند.
🔆 لَا يُكَلِّفُ اللَّهُ نَفْسًا إِلَّا وُسْعَهَا(بقره/286)👈 خدا هیچ کس را تکلیف نکند مگر به قدر توانایی او.
⁉️ کدام عاقلی عمل مطابق این حکم عقلی را مصداق تبعیض می داند؟⁉️
➕ آیا واجب نبودن جهاد برای معلولین، تبعیض بین افراد سالم و معلول است؟
➕ آیا معاف بودن فقرا از پرداخت خمس و زکات، تبعیض بین ثروتمندان و فقیران است؟
👈 این موارد نه تنها مصداق تبعیض نیست، بلکه مصداق عدالت است.
✳️ در مسئله حج نیز همین حکم عقلی وجود دارد. کسی که از لحاظ مالی یا جسمی یا امنیت راهها، نمیتواند به حج برود، حج بر او واجب نیست. این دستور عین عدالت است نه تبعیض.
3️⃣ شاید کسی بگوید که در اینصورت، ثروتمندان در آخرت هم از فقرا مقام بالاتری دارند زیرا با پول خود توانستهاند به حج بروند و ثواب کسب کنند⁉️
🔹 در پاسخ میگوییم؛ راه کسب ثواب و سعادت، محدود به این اعمال نیست.
👈 بر اساس آموزههای دینی، حتی نیّت و شوق باطنی انجام کارهای خیر، سبب میشود انسان از ثواب آن عمل بهره ببرد هر چند قادر به انجام آن عمل نباشد.
👈 صبر فقیران بر مشکلات زندگی خود ثواب ویژهای دارد که در آخرت مقام آنها را بسیار بالا میبرد.
👈 اعمال جایگزین سادهای وجود دارد که میتواند ثواب اعمال پر هزینه را در کارنامه انسان ثبت کند.
➕ برای نمونه، سلام به امام حسین(ع) از راه دور ثواب یک حج و عمره دارد.(هرچند رفع تکلیف نمیکند)
🔆 در روایت معتبری از امام صادق (ع) نقل شده که به یکی از اصحاب خود فرمودند:
👈 بر روی پشت بام خانه ات برو، پس توجهی به جانب راست و بعد به جانب چپ بنما سپس سرت را بلند کن و بسوی آسمان توجه کن، سپس رو کن بسمت قبر حسین و بگو "السلام علیک یا اباعبدلله السلام علیک و رحمة الله و برکاته" که برایت بدین خاطر یک زیارت نوشته می شود، این زیارت یک حج و یک عمره است.
📚وسائل الشیعة ج 14 ص 493.
-----------------
☑️کانال جامع پاسخ به شبهات وشایعات در #فضای_مجازی 👇🏻
🆔 https://chat.whatsapp.com/G1fWlqxY2xrGVgfOQU47BD
📱 پیام رسان تلگرام👇🏻
🆔 https://t.me/+XUFbrmQ2MKEyMzY0
📱پیام رسان ایتا 👇🏻
🆔 https://eitaa.com/joinchat/5701648C9536f328f0
📱پیام رسان روبیکا👇🏻
🆔 https://rubika.ir/joinc/CGHFIJC0CKPENNJFHSWEARSJJWMASSXT
📱پیام رسان سروش👇🏻
🆔 https://splus.ir/poorseshgar
📱 پیام رسان بله👇🏻
🆔 https://ble.ir/porseshgar
📱پیام رسان آیگپ👇🏻
htt
ص۲ آیه ۷۷
«1» تفسير نوالثقلين كافى ج 2 ص 114.
جلد 2 - صفحه 110
امام باقر عليه السلام يكى از نمونهها را صلح امام حسن عليه السلام معرّفى فرمودند كه آن صلح از آنچه خورشيد بر آن مىتابد براى امّت اسلام بهتر بود. «1»
آرى، رهبر معصوم گاهى مثل امام حسن عليه السلام فرمان آتشبس مىدهد و گاهى مانند امام حسين عليه السلام جنگ و شهادت را لازم مىداند.
در روايات متعددى مىخوانيم كه مراد از اجل قريب كه مردم تقاضاى تأخير جهاد را تا آن زمان دارند، قيام حضرت مهدى عليه السلام است. «2» يعنى افرادى مىگويند: تا زمان قيام امام زمان عليه السلام نبايد حكم قتال بيايد.
پیام ها
1- توجّه به تاريخ، سازنده است. أَ لَمْ تَرَ ...
2- در آغاز هر انقلابى، تحمل مشكلات و سعهى صدر لازم است. «كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ»
3- بايد احساسات زودرس و شعارهاى توخالى را كنترل كرد. «كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ»
4- دستورهاى خداوند، طبق مصالح واقعى است، نه تقاضاى مردم. «كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ» (با توجّه به شأن نزول)
5- هميشه و همه جا شمشير كارساز نيست. در شرايط بحرانى و عدم آمادگى، نبايد بهانه به دشمن قوى پنجه داد. «كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ»
6- از رسول خدا و فرمان خدا جلو نيفتيد و در امور دينى، اظهار سليقهى شخصى نكنيد. «كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ»
7- با نماز كه ياد خداست، آرامش درونى كسب كنيد و با زكات، خلاهاى اقتصادى را پر كنيد. «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ»
8- مسائل عبادى اسلام با مسائل اقتصادى آن بهم پيوسته است. «الصَّلاةَ، الزَّكاةَ»
9- در ميان عبادات، نماز و زكات جايگاه ويژه دارد. «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ»
10- نماز بر زكات مقدّم است. (هر كجا نامى از اين دو است، اوّل نام نماز است)
«1». كافى ج 8 ص 330.
«2». تفسير عيّاشى، ج 1، ص 257.
جلد 2 - صفحه 111
11- فرمان نماز وزكات قبل از جهاد صادر وتشريع شده است. كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ وَ أَقِيمُوا الصَّلاةَ ...
12- خودسازى، مقدّم بر جامعهسازى است، آنكه اهل نماز و زكات نباشد، اهل اخلاص و ايثار نخواهد بود. «أَقِيمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّكاةَ» 13- آنان كه زود داغ مىشوند، زود هم سرد مىشوند. آرى هر داغى، سرد مىشود، ولى هيچ پختهاى خام نمىشود. كُفُّوا أَيْدِيَكُمْ ... فَلَمَّا كُتِبَ ... لِمَ كَتَبْتَ
14- انقلابى بودن مهم نيست، انقلابى ماندن مهم است. گاهى از شعار تا عمل فاصله زياد است. فَلَمَّا كُتِبَ ... إِذا فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ
15- فرمان جهاد، وسيلهى آزمايش مردم است. كُتِبَ ... الْقِتالُ ... فَرِيقٌ مِنْهُمْ يَخْشَوْنَ
16- سرچشمه اعتراض بهفرمان جهاد، ترس است. يَخْشَوْنَ ... لِمَ كَتَبْتَ
17- عامل مهم ترك جبهه و جهاد، دلبستگىهاى دنيوى است. «لَوْ لا أَخَّرْتَنا إِلى أَجَلٍ»
18- به فرمانهاى خدا و زمان صدور آنها اعتراض نكنيد. در برابر امر الهى، محاسبات زمانى و مكانى خود را كنار بگذاريد. «لَوْ لا أَخَّرْتَنا إِلى أَجَلٍ قَرِيبٍ»
19- اعتراض به فرمان خدا، نشانهى بىتقوايى است. لِمَ كَتَبْتَ ... خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقى
20- اگر چشم اندازتان را وسيعتر از اين جهان مادّى قرار دهيد، به متاع اندك دنيا دلبسته نمىشويد. «وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ»
21- كاميابان آخرت، تنها اهل تقوايند. «خَيْرٌ لِمَنِ اتَّقى»
دانشنامه اسلامی
💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙💙