دموکراسیبازی (۲)
منتخب آنها، مصطفای ما
🔸 از آغاز غیبت کبری تا کنون، بر طبق شواهد و اسناد تاریخی، ۶۱ مرجع عام، زعامت شیعیان جهان را برعهده داشتهاند. قبل از امام خامنهای و امام خمینی، پنجاه و نهمین زعیم شیعه، آیتالله بروجردی است. از شیوه انتخاب افراد این لیست شصت و یک نفره تا قبل از آیتالله بروجردی اطلاع خاصی در دسترس نیست ولی در آنچه در مورد ایشان نقل شده است نکته بسیار مهمی وجود دارد و آن اینکه آیتالله بروجردی بعد از بازگشت از نجف به قم نمیروند و در بروجرد ساکن میشوند تا اینکه سالها بعد از وفات شیخ عبدالکریم حائری (بزرگ حوزه قم) و سید ابوالحسن اصفهانی ( زعیم شیعه آن دوران)، پس از اصرار چندین ساله مردم و علمای بزرگ قم با اکراه حاضر میشوند به آنجا عزیمت کنند و عهدهدار این مسئولیت بزرگ شوند.
🔸 حال این فرایند انتخاب را مقایسه کنیم با آنچه ما در این سالها خواستهایم مطابق با قواعد دموکراسی غربی در انتخاباتهای مختلف حتی انتخابات مجلس خبرگان اجرا کنیم.
🔸 از سال ۱۳۶۲ که نخستین دوره مجلس خبرگان رهبری تشکیل شد تا ۱۴۰۲ که در آستانه انتخابات ششمین دوره آن هستیم ۴۰ سال میگذرد. چهل سالگی دوران پختگی و کامل شدن است، لذا توقع این است که این نهاد و فرایند انتخاب اعضای آن نیز بعد از چهل سال به یک پختگی نسبی رسیده باشد اما هرچه از تأسیس این نهاد مهم گذشته است، فرایند انتخاب اعضای آن ، بیشتر به انتخابات مجلس شورای اسلامی و شوراهای شهر و روستا با همه جناحبازیهای سیاسی و زد و بندهای اقتصادی و رزومهبازیهای رایجشان شبیه است تا انتخاب عدهای عالم و مجتهد پا به سن گذاشته و وفادار به انقلاب که وظیفه خطیر و حساس انتخاب رهبر را به عهده دارند.
🔸 پختگی فرایند انتخاب اعضای مجلس خبرگان در این است که این افراد از بین علمای شاخص و برجسته هر قوم و دیاری، مطابق با سنت الهی #اصطفی شوند نه به سبک دموکراسی غربی #انتخاب.
🔹 در انتخاب، فرد (نامزد انتخابات) باید خود را به مردم #عرضه کند، اما در اصطفی فرد از طرف مردم مورد #تقاضا قرار میگیرد (یا به عبارتی دیگر در انتخاب، فرد باید به مردم روی آورد اما در اصطفی مردم به فرد روی میآورند.)
🔹 در انتخاب، فرد باید برای برگزیده شدن با دیگران #رقابت کند، اما در اصطفی فرد شخصا تمایلی به قبول مسئولیت ندارد و لذا اصلاً رقابت بیمعناست.
🔹در انتخاب، رضایت #مردم (و تمایلاتشان) مهم است اما در اصطفی رضایت #خدا.
🔹 در انتخاب، #آینده مهم است و وعدههای فرد، اما در اصطفی #عاقبت مهم است و کارنامه فرد.
🔸 اگر مصطفی شدن افراد برای مجالس و شوراهای مختلف محلی و ملی از جمله مجلس شورای اسلامی خیلی از واقعیات فعلی ما فاصله دارد اما حداقل برای مجلس خبرگان رهبری میتوان به آن فکر کرد.
@Ebrahim_Nowrouzi
اگر در ماجرای #کوروش_کمپانی مردم متوجه شوند که #سلبریتی کیست و چه کارکردی دارد، میارزد به همه پولی که مالکش دزدید و برد.
سمفونی کبکها
🔸 میزان مشارکت در انتخابات به میزان انگیزه مردم برای این امر بستگی دارد. انگیزه مردم هم به دو عامل #ایمان و #امید آنها وابسته است.(همان چیزی که در ۱۴ خرداد امسال امام خامنهای بر آن تأکید کردند و پیشرفت ایران را در گرو تقویت این دو عنصر در آحاد جامعه دانستند)
🔸 امام خامنهای اخیرا قوام نظام را به مردم و قوام مردم را به ایمانشان نسبت دادند (۱) و در ضمن یکی از راهبردهای دشمن برای خارج کردن مردم از صحنه را ناامید کردن آنها نسبت به آینده دانستند(۲). بنابراین علاوه بر مؤمن بودن به متعلقات هفتگانه ایمان، تا مردم به این نظام اسلامی و کارآمدیاش ایمان نداشته باشند و معتقد نباشند که این نظام آینده خوبی را پیش روی خود و فرزندانشان قرار میدهد، انگیزه و علاقهای نیز برای حفظ آن نخواهند داشت.
🔸 از این رو نظام برای حفظ و بقای خود منطقا باید با هر عاملی که این دو عنصر را در آحاد مردم تضعیف کند مقابله نماید. یکی از این عوامل تضعیفکننده، رفتار متناقض برخی کارگزاران نظام با ارزشهایی است که نظام از آنها دم میزند و مردم را به آنها فرا میخواند. نمیشود همزمان با مرگ بر آمریکا و انگلیس گفتن، فرزندانمان دنبال اقامت و تابعیت و تحصیل در این کشورها باشند؛ نمیشود همزمان با توصیه به خرید و حمایت از کالای داخلی، اطرافیانمان جهیزیه و سیسمونی خود را از خارج تهیه کنند؛ نمیشود از داخل جکوزی ویلای هزارمتری مردم را به سادهزیستی و قناعت دعوت کرد و از این قبیل تناقضها.
🔸 بنابراین هرچند در داشتن برخی امکانها برای عموم مردم هیچ ایرادی نیست اما یک کارگزار نظام نباید از آن امکان برخوردار باشد. از این رو نظام باید نسبت به این مسئله حساس بوده و با #جرمانگاری این موارد برای کارگزارانش، بین حفظ آبروی نظام و آبروی کارگزارش، آبروی خود را ترجیح دهد. نظام باید علیه مسئولی که نمیفهمد سفر اطرافیانش به فلان کشور برای خرید و درخواست اقامت پسرش به بهمان کشور برای تحصیل (علاوه بر تهدیدات اطلاعاتی-امنیتی برای کشور) چه ضربهای به ایمان و امید مردم میزند (و در پاسخ به مردم میگوید مگر سفر رفتن جرم است) اعلام جرم کند و به او بفهماند که وی مسئله #حفظ_نظام را (که از دیدگاه امام جامعه #اوجب_واجبات است) دچار چالش کرده است. برخورد با فساد مالی فلان سردار و بهمان مسئول بسیج دانشجویی که تازه به پست و مقام رسیده است که دیگر جای خود دارد.
🔸 اما مادامی که همه نهادهای هسته سخت نظام با هم و همصدا این موارد را انکار و سر خود را چون کبک در برف فرو میکنند و به خیال خام خود آنچه آنها نبینند و انکار کنند، مردم هم نخواهند دید، نباید از مردم (که به فرموده حضرت امام از مردم حجاز در عهد رسولالله بهتر هستند) توقع #مشارکت_حداکثری داشت.
___________
۱. بیانات در دیدار طلاب، ۲۱ تیر ۱۴۰۲
۲. بیانات در دیدار مردم قم ، ۱۹ دی ۱۴۰۲
@Ebrahim_Nowrouzi
از دروازه قرآن تا دروازهی قرآن
🔸 بنای «دروازه قرآن» شیراز نماد یکی از رسوم دینی مردم ایران یعنی «از زیر قرآن رد شدن» در چند صد سال اخیر است. در خیلی از موقعیتهای دیگر نیز از قرآن برای مبارک شدن یک امر یا مکان استفاده میشود. هر چند این موارد، جزء آداب و رسوم پسندیده فرهنگ ماست اما کمترین بهره از قرآن (معجزه پیامبر اسلام و اولین و مطمئنترین منبع فقه) است.
🔸 در ماه رمضانی که گذشت فصل دوم برنامه #محفل با پشتیبانی سازمان تبلیغات اسلامی از صداوسیما پخش شد. هر چند این برنامه با توجه به معیارهای رسانهای، یک برنامه موفق و درجه یک تلویزیونی است که به اهدافش رسیده و در سطح خود هیچ ایرادی به آن وارد نیست (و اصولاً از یک برنامه تلویزیونی و حتی صداوسیما هم انتظاری بیش از این نباید داشت ) اما اگر بخواهیم به این برنامه و آثارش در سطح کلان بنگریم باید گفت آنچه این برنامه در ناخودآگاه جامعه مذهبی ایران بیش از گذشته برجسته میکند پرداختن به دو مقوله #قرائت و #حفظ قرآن و احیانا مشهور شدن بدین وسیله است (کلیپ شماره یک)
🔸 اگر صِرف قرآن ز بَر خواندن در چهارده روایت و هفت مقام و به صورت ضربدری و معکوس و ... ، #دولت_اسلامی تشکیل و #جامعه_اسلامی ایجاد میشد، کشور مصر با مصطفی اسماعیل و عبدالباسط عبدالصمد و محمد صدیق منشاوی و شحات انور و راغب مصطفی غلوش، میبایست خیلی پیشتر نه تنها دولت اسلامی و جامعه اسلامی تشکیل میدادند بلکه تمدن اسلامی برپا میکردند نه اینکه اکنون حامی و همکار آمریکا و اسرائیل در ریختن خون دهها هزار مردم مظلوم فلسطین باشند.
بنابراین پرداختن به این موارد نه تنها جامعه را ذرهای قرآنی نخواهد کرد بلکه گاهی اوقات وسوسههای شیطان کار تا جایی پیش خواهد برد که باید در آنچه میشنویم احتیاط کنیم که احیانا مرتکب فعل حرام نشده باشیم. (کلیپ شماره دو)
🔸 معجزه قرآن، مفاهیم آن است و مادامی که قرآن و مفاهیمش را دروازهی (Gateway) نظامسازی قرار ندهیم، دولت اسلامی تشکیل نخواهد شد. بنابراین بهره حداقلی از قرآن برای تبرک کردن خانه و به سلامت سفر رفتن و اخیراً جذب مخاطب، شاید برای دورانی که حکومت اسلامی تشکیل نشده بود ایرادی نداشت، اما امام خامنهای در ۲0 بهمن سال ۱۳۶۰ در پیام خود به مناسبت افتتاح اولین دوره مسابقات بینالمللی حفظ و قرائت قرآن کریم تأکید میکنند: « اما اکنون (که یک نظام اسلامی تأسیس شده است) نوبت آن است که رهنمودها و فرامین قرآن را برای تشکیل نظام اسلامی کامل به کار گیریم و جامعه را #قرآن_مجسم کنیم. »
@Ebrahim_Nowrouzi
سو و سوزنبان (۱)
🔸 امام خامنهای چند هفته پیش در دیدار رمضانی با دانشجویان بیان کردند: «جمهوری اسلامی میتواند آرمانهای خودش را در ذیل دو عنوان کلّی خلاصه کند؛ یک عنوان عبارت است از «ادارهی کشور به شیوهی اسلامی»؛ عنوان دوّم، «ارائهی یک الگو به مردم جهان برای ادارهی خوب یک کشور»
🔸 وقتی ایشان «اداره کشور به شیوه اسلامی» (که تعریف #دولت_اسلامی است) را #آرمان نظام جمهوری اسلامی میداند یعنی نه تنها هنوز دولت اسلامی ( که حلقه واسط بین نظام اسلامی و جامعه اسلامی است) تشکیل نشده است بلکه متأسفانه فاصله زیادی تا تشکیل آن داریم.
🔸 البته ایشان سه سال پیش و باز هم در دیدار رمضانی دانشجویان (۱۴۰۰/۲/۲۱) بیان کردهاند : «رسیدن به این آرمانها پیچیدگیهای زیادی دارد؛ آن روز (اوایل انقلاب)ما به این پیچیدگیها توجّه نداشتیم؛ مسائل را خیلی با نگاهِ اوّلی نگاه میکردیم؛ در واقع بسیاری از مسائل آسانگیری میشد. شور انقلابی موجب بود که کار انجام بگیرد منتها با یک نگاه ابتدائی، با یک نگاه ساده و بدون در نظر گرفتن پیچیدگیها و دشواریها.» (کلیپ شماره یک) و نمونه این #سادهانگاری را در مسئله اسلامی کردن دانشگاه توضیح میدهند.
🔸 در واقع نسبت بین آنچه تا کنون برای اسلامی کردن زیرنظامهای جمهوری اسلامی انجام شده است و توقعی که از فقه برای اداره کشور به شیوه اسلامی داریم ، به این میماند که فقط راننده یک پیکان را عوض کنیم ولی توقع داشته باشیم ماشینمان تبدیل به بنز شده باشد.
🔸 برای تشکیل دولت اسلامی ( که پس از ۴۵ سال هنوز محقق نشده است و آرمان جمهوری اسلامی است) باید #سو و ریل را عوض کرد نه راننده را. در شرکت راه آهن #سوزنبان با یک حرکت ساده ولی مهم تعیین میکند که یک قطار به سمت تبریز حرکت کند یا شیراز. در عالم نظر، مفاهیم نقش سوزنبان را ایفا میکنند و انسان را به پارادایمهای فکری کاملاً متفاوتی جهت میدهند. هر کدام از دوگانههای فلسفه و حکمت، طبیعت و خلقت، مدیریت و هدایت، سیاست و ولایت، صحت و سلامت و ... قابلیت این را دارند که جامعه بشری را به سمت #ضلالت یا #سعادت جهت دهند.
🔸 معجزه قرآن، مفاهیم آن است و مادامی که قرآن و مفاهیمش را دروازهی (Gateway) نظامسازی قرار ندهیم و ریل را عوض نکنیم، دولت اسلامی تشکیل نخواهد شد.
@Ebrahim_Nowrouzi
الگوی فارسی
🔸 هر مسلمانی فارغ از اینکه زبان مادریاش چه باشد باید نماز را به زبان عربی بخواند. این امر علاوه بر داشتن دلایل منطقی، یک دلیل خاص دارد و آن اینکه عبادتی با این کیفیت، جزئی از سنت پیامبر اسلام است (منحصر به فرد و مختص اسلام است) و در ادیان دیگر نظیری ندارد، بنابراین نماز در دین اسلام باید به سبک پیامبر اسلام خوانده شود و قابل ترجمه به هیچ زبانی نیست.
🔸 این روزها و در جریان اعتراضات دانشجویی جهان در حمایت از مردم مظلوم غزه، شاهد این هستیم که بعد از آمریکا، ایتالیا و چند کشور اروپایی، این بار در ژاپن هم شعار «مرگ بر اسرائیل» را نه با لفظ Down with Israel بلکه به #زبان_فارسی میگویند. (کلیپ شماره یک)
🔸 شعار «مرگ بر اسرائیل» ( و «مرگ بر آمریکا» ) مولود جمهوری اسلامی ایران و جزئی از ذات آن است و آزادگان جهان دریافتهاند که این شعار که دیگر به یک منسک اعتقادی-سیاسی تبدیل شده است قابل ترجمه نیست و الزاما باید آن را به زبان اصلی بیان کنند.
🔸 چند هفته پیش امام خامنهای در دیدار با دانشجویان آرمان جمهوری اسلامی را «تشکیل دولت اسلامی» و «ارائه آن به عنوان الگو به مردم جهان» دانستند. برای تحقق این آرمان بلند، مثل شعار مرگ بر اسرائیل که مولود جمهوری اسلامی بوده و اکنون به یک الگو برای مردم جهان تبدیل شده است، دولت اسلامی را الزاماً باید با نهادهایی که از دل انقلاب اسلامی و بر اساس ارزشهای آن متولد شده و میشوند (از قبیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، بسیج، جهاد سازندگی، کمیته امداد و ... ) تشکیل دهیم.
🔸 بنابراین با #نظامات_وارداتی که از دل تمدن غرب بیرون آمدهاند نه میتوان دولت اسلامی تشکیل داد و نه میتوان به آزادگان جهان که دنبال یک الگوی جایگزین هستند، الگو ارائه داد.
@Ebrahim_Nowrouzi
بابالخدمة
🏴 در طول هزار و اندی سال گذشته و به عمر فقه شیعه، در اقوال و روایات مختلف بابهای هشتگانهای برای بهشت ذکر شده که معروفترین آنها عبارتند از: ۱. بابالتوبه ۲. بابالصلاه ۳. بابالصبر ۴. بابالزکاه ۵. بابالحج ۶. بابالجهاد ۷. باب اهل المعروف ۸. بابالورع.
به نظر میرسد نامگذاری این ابواب هشتگانه تحت تأثیر فقه فردی در دوران طولانی که زمام حکومت در دست شیعیان نبوده اتفاق افتاده است. (کما اینکه ابواب فقه نیز همینگونه است)
🏴 اما اکنون که به قول امام خامنهای «ما دیگر یک عده شیعه مستضعف مظلوم در یک گوشهای از جهان نیستیم، ما اکنون یک حکومت شیعی هستیم، پس فقه ما باید از سطح فردی عبور و به مسائل کلان حکومتی ورود کند» ، ابوابالجنه نیز میتواند از سطح فردی عبور و به سطح حکومتی برسد.
🏴 #خدمت، نعمت و فرصتی است که خدا در اختیار کارگزاران نظام جمهوری اسلامی قرار داده است. بنابراین آنان میتوانند با #خدمت به نظام و مردم راه رسیدن به بهشت را برای خود هموار کنند و اگر در این راه، جان خود را از دست دهند به فیض شهادت نائل خواهند شد.
البته ظاهراً خدمت به نظام و مردم باید با نیت خالصانه و حتماً در طول امر ولی فقیه باشد تا در دستگاه الهی پذیرفته شود کما اینکه در طول عمر نظام جمهوری اسلامی کارگزارانی بودهاند که هرچند خدماتی انجام دادهاند اما با توهم پشتوانه چندین میلیون رأی، علیه ولی فقیه #طغیان کرده و عاقبت به خیر نشدهاند.
🏴 #شهید_جمهور سید ابراهیم رئیسی کارگزار ترازی است که با تبعیت محض از ولی و خدمت خالصانه خود به نظام و مردم، عاقبت به خیر شد و از مردم لقب #سید_شهیدان_خدمت گرفت.
🏴 به قول شهید حاج قاسم سلیمانی «جمهوری اسلامی حرم است» و هر کس با نیت الهی #خادم این #حرم شد، اجرش را از صاحب حرم خواهد گرفت.
@Ebrahim_Nowrouzi
امامِ نظامسازی
🔸 شصت و یک سال پیش یعنی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هجری شمسی و کمی بعد از نیمه قرن بیستم میلادی را باید مبدا یک حرکت عظیم به رهبری سید روحالله برای #به_عرصه_آوردن_دین دانست. در حالی که تمدن غرب در اوج سرمستی خود از پیشرفتهای علمی، خود را بینیاز از خدا میدید و دین را کنار زده بود، مردم ایران ۱۵ سال بعد از آن مبدأ تاریخی، حرکتشان را به ثمر نشاندند و انقلاب اسلامی به وقوع پیوست.
🔸 پس از وقوع انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، امام (ره) با نگاه بلند خود میدانست که دین باید از مسیر نظامات مختلف در جامعه جاری و ساری شود (همان که سالها پیش امام خامنهای بر آن تأکید کردند و فرمودند: مقدمه تحقق یک جامعه اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است) از این رو، به محض اینکه مردم در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ به نظام جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند، تشکیل دولت اسلامی را آغاز کردند.
🔸 حضرت امام در طول ده سال حیات با برکتش پس از انقلاب، با ایجاد چندین نهاد مهم از جمله سپاه پاسداران، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان، بسیج مستضعفان، جهاد سازندگی، دادگاه انقلاب، کمیته امداد، بنیاد مسکن، بنیاد شهید، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهضت سوادآموزی و ... #تشکیل_دولت_اسلامی را پی گرفتند.
🔸 اما چیزی که در این مسیر دشوار به نظر میرسید و کماکان هم سخت و پیچیده است، زدودن نهادهایی است که از دل تمدن غرب پدید آمدهاند و در دوران مدرن شدن ایران به کشور وارد شدهاند. این نهادهای غربی و سکولار به صورت نامحسوس سبک زندگی مردم را تغییر میدهند و باعث کمرنگ شدن دین و ارزشهای دینی در جامعه میشوند.
🔸 یکی از این نهادهای تمدن غرب، «بیمه» است که نقش دعا و توکل به خدا را در جامعه کمرنگ و بشر را به خیال خام خود در مقابل خدا بینیاز میکند. ( كَلَّآ إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لَيَطۡغَىٰٓ، أَن رَّءَاهُ ٱسۡتَغۡنَىٰٓ ) (کلیپ شماره یک)
@Ebrahim_Nowrouzi