eitaa logo
دولت اسلام | ابراهیم نوروزی
335 دنبال‌کننده
21 عکس
18 ویدیو
0 فایل
ابراهیم نوروزی معاون آموزش مرکز بررسی‌های دکترینال (اندیشکده یقین) «مقدمه جامعه اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است.» https://t.me/Ebrahim_Nowrouzi ارتباط: @Ebrahimnowrouzi
مشاهده در ایتا
دانلود
امامِ نظام‌سازی 🔸 شصت و یک سال پیش یعنی ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ هجری شمسی و کمی بعد از نیمه قرن بیستم میلادی را باید مبدا یک حرکت عظیم به رهبری سید روح‌الله برای دانست. در حالی که تمدن غرب در اوج سرمستی خود از پیشرفت‌های علمی، خود را بی‌نیاز از خدا می‌دید و دین را کنار زده بود، مردم ایران ۱۵ سال بعد از آن مبدأ تاریخی، حرکتشان را به ثمر نشاندند و انقلاب اسلامی به وقوع پیوست. 🔸 پس از وقوع انقلاب و تشکیل نظام جمهوری اسلامی، امام (ره) با نگاه بلند خود می‌دانست که دین باید از مسیر نظامات مختلف در جامعه جاری و ساری شود (همان که سال‌ها پیش امام خامنه‌ای بر آن تأکید کردند و فرمودند: مقدمه تحقق یک جامعه اسلامی، تشکیل دولت اسلامی است) از این رو، به محض اینکه مردم در ۱۲ فروردین ۱۳۵۸ به نظام جمهوری اسلامی رأی مثبت دادند، تشکیل دولت اسلامی را آغاز کردند. 🔸 حضرت امام در طول ده سال حیات با برکتش پس از انقلاب، با ایجاد چندین نهاد مهم از جمله سپاه پاسداران، مجلس خبرگان رهبری، شورای نگهبان، بسیج مستضعفان، جهاد سازندگی، دادگاه انقلاب، کمیته امداد، بنیاد مسکن، بنیاد شهید، شورای عالی انقلاب فرهنگی، نهضت سوادآموزی و ... را پی گرفتند. 🔸 اما چیزی که در این مسیر دشوار به نظر می‌رسید و کماکان هم سخت و پیچیده است، زدودن نهادهایی است که از دل تمدن غرب پدید آمده‌اند و در دوران مدرن شدن ایران به کشور وارد شده‌اند. این نهادهای غربی و سکولار به صورت نامحسوس سبک زندگی مردم را تغییر می‌دهند و باعث کم‌رنگ شدن دین و ارزش‌های دینی در جامعه می‌شوند. 🔸 یکی از این نهادهای تمدن غرب، «بیمه» است که نقش دعا و توکل به خدا را در جامعه کم‌رنگ و بشر را به خیال خام خود در مقابل خدا بی‌نیاز می‌کند. ( كَلَّآ إِنَّ ٱلۡإِنسَٰنَ لَيَطۡغَىٰٓ، أَن رَّءَاهُ ٱسۡتَغۡنَىٰٓ ) (کلیپ شماره یک) @Ebrahim_Nowrouzi
6.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
کلیپ شماره یک بهتر از این نمی‌شد نقشی که بیمه در زندگی مردم ایفا می‌کند را نشان داد (ثانیه ۲۴) @Ebrahim_Nowrouzi
شاخص معرفتی 🔸 به تعبیری، شیعه یعنی اشاعه دهنده (اشاعه ویژگی‌های شخصیتی فردی که از او پیروی می‌کند). از این رو، مقدمه تلاش برای اشاعه ویژگی‌های شخصیتی امیرالمؤمنین(ع)، آشنایی با این ویژگی‌ها است. امام خامنه‌ای یکی از ویژگی‌های برجسته‌ امیرالمؤمنین(ع) را مقام ایشان برمی‌شمارد. (۱) 🔸 اصل به عنوان نخستین و اساسی‌ترین اصل اعتقادی اسلام، معجزه‌ معرفتی دین است که متأسفانه برخی با عدم درک و فهم درست از آن، توحید را به «یکتاپرستی» ترجمه و به سادگی از آن عبور می‌کنند، اما امام خامنه‌ای حقیقت توحید را می‌دانند و می‌فرمایند: « لازمه‌ توحید این است که انسان در مقابل زورگویی ظالم به مظلوم بِایستد؛ حقیقت توحید این است. ما اگر چنانچه به توحید اعتقاد داریم، نمی‌توانیم زیر بار ظلم برویم، نمی‌توانیم در مقابل ظالم نَایستیم، این طبیعت توحید است. بدون مبارزه‌ ، مجبور به عقب‌نشینی نمی‌شود». (۲) ایشان همچنین می‌فرمایند: « لااله‌الّا‌الله صرفاً یک مسئله‌ اعتقادی و ذهنی محض نیست؛ لااله‌الّا‌الله منشأ اثر است، منشأ عمل است. برای همین هم به‌مجرّدی که پیغمبر فرمود: قولوا لا اِلهَ‌ اِلَّا ‌اللهُ تُفلِحوا، صاحبان زر و زور در همان محیط محدود و کوچک مکّه در مقابل او صف‌آرایی کردند». (۳) 🔸 بنابراین توحید یعنی مبارزه، مبارزه بین دوگانه‌هایی که تنها یکی از آن دو اصالت دارد و دیگری باید نفی و زدوده شود ( از قبیل حق و باطل، حلال و حرام، عقل و جهل، عدل و جور، قسط و ظلم، صدق و کذب، عزت و ذلت، معروف و منکر، ... ) و معرفت توحیدی یعنی شناخت و نفی طرف باطل این دوگانه‌ها. از این رو موحد به کسی گفته می‌شود که معرفتش توحیدی باشد و در راه زدودن طرف باطل این دوگانه‌ها مبارزه کند. 🔸 بنابراین اگر ما بخواهیم شیعیان واقعی حضرت امیر (ع) باشیم و نه فقط مُحبّ ایشان، باید معرفتمان توحیدی باشد. 🔸 این روزها و در جریان تبلیغات انتخاباتی، توجه به معرفت توحیدی نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌تواند یک شاخص مبنایی برای انتخاب فرد باشد. اصلح فردی است که از هوای نفس عده‌ای از مردم تبعیت نکند و برای اقامه حق و عدل و قسط در جامعه کند و عزت ملی را رقم بزند. --------------------------------------- ۱. بیانات در دیدار مردم استان ایلام در سالروز ولادت امیرالمؤمنین علیه‌السلام، ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۳ ۲. بیانات در دیدار مسئولان نظام و سفرای کشورهای اسلامی، ۲۵ فروردین ۱۳۹۷ ۳. همان @Ebrahim_Nowrouzi
غلبه انباشت سبک زندگی بر رویداد جشن غدیر 🔸 در «پویایی‌شناسی سیستم‌ها» (۱) مفهومی کلیدی وجود دارد به نام «انباشت» (۲) که بدون توجه به این مفهوم نمی‌توان درک درستی از وضعیت یک سیستم خصوصا یک سیستم اجتماعی داشت. 🔸 رویداد جشن عید غدیر موسوم به «مهمونی ده کیلومتری» که با اقتباس از مراسم پیاده‌روی اربعین در تهران و چندین شهر بزرگ دیگر برگزار می‌شود، ایده بسیار خلاقانه‌ای است که می‌تواند به برجسته کردن عید غدیر در تقویم ایران شیعی کمک کند. گرچه قطعا رابطه معناداری بین استقبال مردم از این رویداد و دین‌داری آن‌ها وجود دارد اما چیزی که می‌تواند به «غافلگیری استراتژیک» نظام منجر شود دقیقا از همین نقطه آغاز می‌شود. 🔸 یکی از معانی واژه «دین» عبارت است از «راه و روش زندگی» یا به اصطلاح امروزی . در واقع مسلمان بودن ـ نه مؤمن بودن ـ یعنی تسلیم دین اسلام شدن و پیاده کردن احکام و شریعت این دین ـ که مناسک دین را می‌سازند ـ در زندگی. بنابراین اگر سبک زندگی مردم منطبق با شریعت اسلام باشد این مردم دین‌دار هستند. در واقع دین، سبک زندگی می‌سازد و البته از طرف دیگر این سبک زندگی است که دین می‌سازد. 🔸 حال اگر خوش‌خیالی و ساده اندیشی را کنار بگذاریم و میزان استقبال مردم از رویداد جشن غدیر را به دین‌داری مردم ربط ندهیم باید ببینیم چه چیزهایی امروز سبک زندگی مردم جامعه ما را می‌سازد؟ و زیرنظام‌های نظام جمهوری اسلامی از جمله نظام آموزش‌ و پرورش، نظام آموزش عالی، نظام اقتصادی، نظام فرهنگی و ... چه نقشی در ساختن سبک زندگی مردم ما دارند؟ آیا امروز شریعت است که سبک زندگی مردم را می‌سازد یا مواردی از قبیل شبکه‌های اجتماعی، فیلم و سریال، معماری، بازار محصولاتی که پیوست فرهنگی دارند از جمله پوشاک و ... . 🔸 یکی از ویژگی‌های برجسته‌ امیرالمؤمنین(ع) مقام ایشان است (۳)، حال اگر رویداد جشن غدیر هر ساله با بهترین کیفیت هم برگزار شود کمکی به معرفت مردم نمی‌کند چرا که نظام جمهوری اسلامی در زیرنظام آموزش عالی، معرفت جوانان خود را با «دانش‌های ذاتا مسموم» (۴) مخدوش می‌کند. بنابراین تا وقتی معرفت مردم غیرتوحیدی باشد نمی‌توان انتظار داشت که با انجام مناسک دینی، آن جامعه، اسلامی شود چرا که مناسک به خودی خود به ایمان و اعتقادات افراد کمکی نخواهد کرد. 🔸 به مفهوم برمی‌گردیم. در قرآن و متون دینی به واژه توجه بسیاری شده و به مؤمنین توصیه می‌شود که اهل ذکر باشند. ذکر در متون دینی یعنی دائم به یاد خدا بودن و از یاد خدا غافل نشدن. در واقع عنصر مداومت که در مفهوم ذکر وجود دارد باعث می‌شود که یک نوع از رفتار در وجود انسان انباشته و به مرور تبدیل به بخشی از شخصیت فرد شود. سبک زندگی نیز اینگونه عمل می‌کند. در واقع انباشته شدن مداوم مؤلفه‌هایی که سبک زندگی افراد را شکل می‌دهند تبدیل به ملکات اخلاقی و رفتاری فرد می‌شوند و در این صورت این سبک زندگی است که بر مناسک موردی فرد مسلمان غلبه دارد و شخصیت وی را شکل می‌دهد. چه بسیار افرادی که در طول عمر خود بارها به سفرهای زیارتی از جمله حج، کربلا، مشهد و ... رفته‌اند اما پس از چند روز حال و هوای معنوی خود را از دست داده و سرگرم روزمرگی‌های قبل از سفر می‌شوند. دلیل این بازگشت به زندگی روزمره، این است که این حالات معنوی در فرد انباشته نمی‌شود و لذا مغلوب سبک زندگی خواهد شد. بنابراین رویدادهایی از جمله جشن غدیر در تقابل با هجمه سنگین سبک زندگی مغلوب خواهد بود. _________________ 1. System dynamics 2. Stock ۳. بیانات امام خامنه‌ای در دیدار با مردم ایلام در تاریخ 1393/2/23 ۴. بیانات امام خامنه‌ای در دیدار طلاب و اساتید حوزه علمیه قم‌ در تاریخ 1389/7/29 @Ebrahim_Nowrouzi
سو و سوزن‌بان (۲) 🔸 امام خامنه‌ای در دیدار رمضانی ابتدای سال با دانشجویان بیان کردند آرمان جمهوری اسلامی «اداره کشور به شیوه اسلامی» و «ارائه این الگو به مردم جهان» است. 🔸 عامل اصلی دشمنی جبهه استکبار جهانی به سرکردگی دولت آمریکا با جمهوری اسلامی ایران هم دقیقاً این نکته است که نمی‌خواهند یک نظام اسلامی برای ملت‌های مسلمان و حتی سایر کشورهایی که صدها سال تحت بردگی و غارت آن‌ها بوده‌اند تبدیل به یک الگو شود، چرا که در طول تاریخ از حضرت آدم تا کنون همیشه با به منافع مستکبران و ظالمان تاریخ به خطر افتاده است. 🔸 این جبهه برای تحقق هدف خود (ممانعت از الگو شدن نظام جمهوری اسلامی ایران)، همه تلاش و ظرفیت‌های خود را در این ۴۵ سال به کار برده است و پس از تحمیل انواع جنگ‌های سخت، نیمه‌سخت و نرم علیه مردم ایران و عدم کسب موفقیت در آن عرصه‌ها، تنها حربه‌ای که اکنون در اختیار دارد است تا بلکه این‌گونه مردم ایران را بشکند و آن‌ها را وادار به تسلیم شدن کند. 🔸 متأسفانه در داخل کشور عده‌ای از خواص ( افرادی که از ابتدای انقلاب مسئولیت‌هایی داشته‌اند) که تعبیر امام خامنه‌ای در مورد آن‌ها «پشیمان‌شده‌ها»، «از نفس افتاده‌ها» و «دنیاطلب‌ها» است (۱) ، چون خود از انقلاب و ارزش‌های آن خسته شده‌اند به بهانه کشور و چرخیدن ، خط با جبهه استکبار و در رأس آن‌ها آمریکا را دنبال می‌کنند و حل همه مشکلات کشور حتی آب خوردن مردم را به گره می‌زنند. 🔸 اعتقاد این جریان فکری این است که در مقابل ابرقدرت‌ها کنیم و باید دست از اعتقادات و باورهای دینی‌مان( که بر اساس آن انقلاب کردیم) برداریم و عقلانیت در این است که با آن‌ها سازش کنیم. رفتار این خواص باعث شده که بخش قابل توجهی از مردم نیز به این نتیجه برسند که مقاومت فایده‌ای ندارد و در انتخابات‌های گوناگون به نامزدهای این جریان فکری رأی می‌دهند تا شاید بتوانند به و مد نظر خود برسند. (هرچند رفتار متناقض برخی خواص حامی جریان مقاومت نیز در این نتیجه‌گیری بی‌تاثیر نیست) 🔸 اما امام خامنه‌ای در جواب به این نوع نگاه می‌فرمایند: « بعضی درمقابل شعارهای انقلاب، عنوان را مطرح می‌کنند؛ کَانّه عقلانیت نقطه مقابل انقلابی‌گری است؛ این خطاست. عقلانیت واقعی در انقلابی‌گری است. عقلانیت در این نیست که انسان خود را بعد از رهاشدن از چنبره آمریکا مجددا نزدیک آن‌ها کند؛ می‌گویند با قدرت‌ها هزینه دارد. بله اما هم هزینه دارد.» (۲) 🔸 بر این اساس مشخصاً در سال ۱۳۹۲، ۵۰/۷ درصد رأی‌دهندگان به نامزد این جریان رأی دادند تا بلکه بتواند با عقلانیت خود و به دور از انقلابی‌گری با رابطه برقرار کند و مشکلات کشور را حل نماید. اما مردم به وضوح دیدند پس از هشت سال تلاش برای تنش‌زدایی و رفع بهانه‌های آمریکا، دولت آقای روحانی و تجربه‌ای شد تا مردم متوجه شوند که « لَنْ تَرْضَىٰ عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَىٰ حَتَّىٰ تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ»، البته که به فرمایش حضرت امیر (ع) «ما أكثَرَ العِبَرَ وَ أقَلَّ الاِعتِبارَ» (۳) 🔸 امروز و در آستانه انتخاب ما، رای به هر یک از دو نفر راه یافته به دور دوم ( فارغ از کارنامه و برنامه، ضعف‌ها و قوت‌های فردی)، به مثابه همراهی و تأیید دو جریان فکری متضاد است. جریانی که می‌گوید در برابر زیاده‌خواهی‌های دشمن عین عقلانیت است و با توکل به و اتکا به خود کنیم و به یک برای مردم جهان تبدیل شویم یا جریانی که می‌گوید عقلانیت در و تسلیم شدن در برابر دشمن است و بدون حمایت پیدا کنیم. 🔸 در شرکت راه‌ آهن با یک حرکت ساده ولی مهم تعیین می‌کند که یک قطار به سمت تبریز حرکت کند یا شیراز. در انتخابات، هر رأی ما می‌تواند نقش سوزن‌بانی ایفا کند که و ریل حرکت قطار جمهوری اسلامی را در چند سال آینده تغییر دهد. ______ ۱. بیانات در دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان، ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ۲. بیانات در مراسم بیست و هشتمین سالروز رحلت حضرت امام خمینی (رحمه‌الله)، ۱۴ خرداد ۱۳۹۶ ۳. چه بسيارند عبرت‌ها و چه اندك است عبرت گرفتن، (حکمت ۲۹۷ نهج‌البلاغه) @Ebrahim_Nowrouzi
طبع طمع 🔸 دقیقاً یک سال پیش بود که امام خامنه‌ای در جمع مبلغین و طلاب حوزه‌های علمیه کشور فرمودند: «قوام نظام (اسلامی) به مردم و قوام مردم هم به ایمانشان است و اگر ایمان مردم نباشد نظام نخواهد بود. اوجب واجبات است، بنابراین واجب است». 🔸 امام صادق (ع) در پاسخ به فردی که از حضرت در مورد عاملی که ایمان را در قلب انسان تثبیت می‌کند پرسیده بود، می‌فرمایند: « الّذي يُثَبّتُهُ فيهِ الوَرَعُ ، و الّذي يُخْرِجُهُ مِنهُ الطَّمَعُ » بر این اساس یک تجویز راهبردی برای حفظ نظام جمهوری اسلامی (که وابسته به حفظ ایمان مردم است) زدودن از قلب مردم است، اما متأسفانه شاهد این هستیم که خود نظام با نهادها و کارگزارانش به افزایش طمع در مردم دامن می‌زند. 🔸 از دهه هفتاد بر اساس سیاست‌های دولت سازندگی به تدریج سبک زندگی بورژوازی در طبقه متوسط جامعه پدیدار شد. نهاد بورس و پیام‌های بازرگانی تلویزیون مبتنی بر بازاریابی اغوایی نیز از نیمه آن دهه به این موضوع سرعت بخشید. این سبک زندگی که محسن هاشمی پدر خود را بنیان‌گذار آن در ایران می‌نامد (۱)، منجر به شیوع سوداگری و منفعت‌طلبی شخصی در جامعه شده است. طمع برای کسب سود بشتر، علاوه بر اینکه اعتقاد به مفهوم قرآنی را در زندگی ما کم کرده، رحم و انصاف نیز از جامعه ما گرفته است. مردم از نیمه شب پشت در بانک برای خرید دلار و سکه و کسب سود چند میلیونی صف می‌کشند، فروشنده به خریدار و موجر به مستاجر رحم نمی‌کند و ... . همان‌طور که طمع عامل حضرت آدم شد، عامل هبوط انسانیت برخی از ما نیز شده است. 🔸 پدیده خطرناک طمع علاوه بر اینکه می‌تواند ایمان را از قلب آحاد جامعه خارج کند، قدرت این را دارد که خواصی چون قاضی شُریح و عمر بن سعد را در مقابل امام حسین (ع) قرار دهد. 🔸 اکنون یک سال از حکم فقهی امام خامنه‌ای مبنی بر اوجب واجبات بودن حفظ نظام و همچنین واجب بودن حفظ ایمان مردم می‌گذرد. متأسفانه این احکام نه از سمت دفتر رهبری برجسته شد و نه طُلّابی که در ۲۱ تیر ماه ۱۴۰۲ در حسینیه امام خمینی حضور داشتند. ظاهراً این موارد نیز باید به کتاب «حرف‌های گمشده» اضافه شوند. -------------------------- 1. www.khabaronline.ir/news/1851747 @Ebrahim_Nowrouzi
صورت مذهبی و مذهب صورتی 🔸 هنوز چند سالی از پیروزی انقلاب مردم در بهمن ۱۳۵۷ و تأسیس نظام جمهوری اسلامی نگذشته بود که بنیان‌گذار نظام در جمع وعاظ و خطبا می‌فرمایند: « هیچ فریضه‌ای در اسلام بالاتر از حفظ خود اسلام نیست. اگر حفظ اسلام بزرگترین فریضه است، بر همه ما و شما حفظ این جمهوری اسلامی از اعظم فرایض است» و سپس در همان جلسه انذار می‌دهند: « محرّم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. باید بدانید که اگر بخواهید نهضت شما محفوظ بماند، باید این سنت‌ها را حفظ کنید.» (۱) (کلیپ شماره یک) 🔸 جبهه دشمن که مدتی است از براندازی و رژیم چینج ناامید شده، استراتژی خود را به جمهوری اسلامی تغییر داده است. (عکس شماره یک) معنای واقعی نرمال کردن نظام یعنی شکل و صورت نظام تغییری نکند ولی رفتار، محتوا و سیرت نظام مورد طبع و پسند دشمن شود. امام خامنه‌ای در این باره می‌فرمایند: « اینها از اسم جمهوری اسلامی خیلی باکی ندارند؛ حتّی از اینکه یک عمامه‌به‌سری در رأس جمهوری اسلامی باشد هم [باکی ندارند]؛ اگر چنانچه جمهوری اسلامی محتوای خود را از دست بدهد، اسلامی بودن را و انقلابی بودن را از دست بدهد، اینها با آن (جمهوری اسلامی) کنار می‌آیند. آنچه با آن دشمنی دارند عبارت است از محتوای جمهوری اسلامی» (۲) 🔸 جبهه دشمن با درک انذار استراتژیک امام، و با فهم اینکه قادر به تعطیل کردن سنت عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) نیست، مدتی است در صدد تحریف و استحاله آن است که در سال‌های اخیر نیز شدت گرفته است. متأسفانه این امر به وسیله مداحان و هیئت‌های سکولار با ضریب می‌خورد (کلیپ شماره دو) ، و غافل از طرح استراتژیک جبهه دشمن، عاملی شده‌اند برای نرمال کردن این میراث هزار ساله که نتیجه‌ای جز محو آن نخواهد داشت. امام خامنه‌ای نیز بارها در مورد خطر (کلیپ‌ شماره سه) ، و شیوه‌های جذب مذهبی‌های صورتی (کلیپ شماره چهار) هشدار داده است. 🔸 زنجیرزنی دختران بی‌حجاب و آرایش کرده با تم محرم (کلیپ شماره پنج) ، لبه دیگر قیچی نرمالیزاسیون عزاداری اباعبدالله‌الحسین (ع) است که سال‌ها پیش لبه اولش با قمه‌زنی شیعیان انگلیسی، در انگلیس بنیان نهاده شده است. 🔸 هیئت سکولار سکه‌ای دو روست که یک رویش صورت مذهبی و روی دیگرش مذهب صورتی است. عوام صورت و فرم مذهبی‌اش را می‌بینند و اهل معرفت مذهب صورتی‌اش. و چه خون دلها می‌خورد سید علی از دست افراد سکولاری که گمان می‌کنند اگر نظامی که پرچم اسلام را در دنیای مادی امروز بلند کرده است نباشد، ظهور می‌تواند رقم بخورد. (عکس شماره دو) ____________________ ۱. بیانات در دیدار وعاظ و خطبای تهران و قم، ۴ آبان ۱۳۶۰ ۲. بیانات در دیدار فرماندهان و کارکنان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش، ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ @Ebrahim_Nowrouzi
عکس شماره یک