eitaa logo
اقتصاد مردمی
87 دنبال‌کننده
126 عکس
62 ویدیو
4 فایل
ما به دنبال آشنایی با اقتصاد و نقدهای وارد بر آن به زبان ساده هستیم. شناسه ادمین @Z_Gh_naghibi
مشاهده در ایتا
دانلود
نائومی کلاین: در «بازار واقعا آزاد»ی که در کلاس‌ها و کتاب‌های «مکتب اقتصادی شیکاگو» مطرح می‌شد، نیروها (عرضه، تقاضا، تورم و بی‌کاری) در حالت تعادل کامل بودند و تقاضا درست همان‌طور با عرضه در پیوند بود که ماه با جزرومد. اگر اقتصاد دچار تورم شدید باشد، طبق نظریه پولی فریدمن، علتش بدون استثناء این است که سیاست‌گذارانِ گمراه، به جای آن‌که بگذارند بازار به خودی خود به تعادل برسد، اجازه می‌دهند پول خیلی زیادی به سیستم تزریق شود. درست مانند زیست سامانه‌ها که «خودسامان»اند و خود را در حالت تعادل نگه می‌دارند، بازار به حال خود رها شده نیز میزان درستِ تولیدات را با قیمت‌های دقیقا درست عرضه خواهد کرد! محصولاتی که کارگرانی آن را تولید می‌کنند که دست‌مزدشان دقیقا برای خرید آن محصولات کافی ست! یعنی همه چیز خود‌به خود با هم جفت‌و‌جور می‌شود! چالش پیش روی فریدمن و همکارانش این بود که چگونه اثبات کنند که بازار جهان واقعی با خیال‌پردازی‌های پرشور آنان منطبق است. فریدمن همیشه احساس غرور می‌کرد که رویکرد او به اقتصاد آن را به اندازه فیزیک و شیمی، علمی قطعی و دقیق می‌شمارد. (دکترین شوک، ص ۸۶,۸۷) @EghtesadeMardomi
1_7834588731.mp3
1.94M
حسین... حبیبی🥀 مشق نام لیلی دید مجنون را یکی صحرا نورد درمیان بادیه بنشسته فرد صفحه ای از ریگ و انگشتان قلم می نویسد نام لیلی دم به دم گفت ای مجنون شیدا چیست این می نویسی نامه بهر کیست این؟ گفت مشق نام لیلی می کنم خاطر خود را تسلی می کنم چون میسر نیست ما را کام او عشق بازی می کنم با نام او
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دکتر حمیدرضا مقصودی
زمانی که فقهای شیعه از مالکیت محدود سخن می گفتند، طغیان انسان های لاابالی که از محل رانتهای عجیب و غریب و به اسم نوآوری و اختراع بر مردم سلطه پیدا می کنند را خوب می دیدند. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
وَقّروا کِبارکم... کِبار و بزرگان فقط مربوط به قوم و قبیله نیستند... یک خانواده، یک محله، یک مسجد، یک شهر، یک دانشگاه، یک کشور و یک امت کبار و بزرگان خودشان را دارند. یک جریان علمی نیز کِبار خود را دارد. جریان اقتصاد اسلامی بزرگانی دارد که اگر بزرگ داشته نشوند این جریان عقیم خواهد شد. بزرگانی چون مرحوم آیت الله شاه آبادی، شهید صدر، شهید مطهری، شهید بهشتی از نسل اول اقتصاد اسلامی باید بزرگ داشته شوند بزرگانی چون پرفسور درخشان، دکتر توتونچیان، دکتر سبحانی و ... باید بزرگ داشته شوند اگر تصور کنیم که بدون احترام و گرامیداشت بزرگانمان می توانیم قدمی پیش برویم زهی خیال باطل... این سنت خداوند است و راه دیگری نیست... اگر غرور و تکبر را کنار نگذاریم و منیّت ها و "انا رجل"ها را دور نریزیم سرنوشتمان چیزی جز فراموشی نخواهد بود... و این فقط یک گناه و خطای شخصی نیست. نابودی یک انقلاب است. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
نائومی کلاین: عالمان علومِ قطعی، برای اثبات نظریه‌هایشان، قادرند نحوه کنشِ عناصر تشکیل دهنده جهان مادی را به عنوان شواهد خود ارائه کنند. در حالی که فریدمن برای اثبات اینکه زدودن همه «انحراف‌ها و نابه‌جایی‌ها» ماحصل، جامعه‌ای است در کمال سلامت و وفور نعمت، نمی‌توانست به هیچ اقتصاد حی و حاضری اشاره کند. چون هیچ کشوری در جهان دارای ملاک‌های اقتصادِ کاملا آزاد نبود. فریدمن و همکارانش که نمی‌توانستند نظریه‌هایشان را در بانک‌های مرکزی و وزارت‌خانه‌های بازرگانی بیازمایند، چاره‌ای نداشتند جز آنکه به معادله‌های پیچیده و بدیع ریاضی و مدل‌های رایانه‌ای اکتفا کنند که در کارگاه‌های زیرزمینی ساختمان علوم اجتماعی دانشگاه شیکاگو طراحی می‌شد. (دکترین شوک، ص ۸۷) @EghtesadeMardomi
نائومی کلاین: سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹ و «رکود بزرگ»ی که در پی داشت... پس‌اندازهای یک عمرِ مردم که یک شبه بر باد رفت، خودکشی‌ها، آشپزخانه‌های خیریه که به تنگدستان سوپ رایگان می‌داد و خیلِ پناه‌جویان. ابعاد این فاجعه مخلوقِ بازار آزاد، به خواست‌های فزاینده مردم برای تشکیل دولت‌هایی منجر شد که مشخصا و مستقیما وارد عمل شوند. «رکود بزرگ» مبین پایان سرمایه‌داری نبود ولی همان‌طور که جان مینارد کینز، چند سال پیش از آن پیش‌بینی کرده بود، «پایان اقتصاد آزاد» بود. یعنی خاتمه دادن به اینکه بازار اجازه یابد رأسا خود را سامان دهد. دهه ۱۹۳۰ تا اوایل دهه ۱۹۵۰ دوره دخالتِ بدون شرمندگیِ دولت (روزولت) در بازار بود. (دکترین شوک، ص۹۲) @EghtesadeMardomi
سوریه چگونه به نقطه‌ای رسید که افسر نظامی‌اش چنان محتاج شود که امنیت کشورش را به یک بسته نان بفروشد؟ یکی از خطاهای راهبردی بشار اسد، تن دادن به سیاست‌های نئولیبرال بود. البته او در سال‌های اخیر شروع به صحبت علیه نئولیبرالیسم کرد؛ تا جایی که در اجلاس ۱۹ می ۲۰۲۳ اتحادیه عرب، گفت خاورمیانه را دو خطر بزرگ تهدید می‌کند: صهیونیسم و نئولیبرالیسم. اما بشار دیر بیدار شد... سال ۲۰۰۵ بشار با پیروی از دستورالعمل‌های صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی، برنامه دهم توسعه سوریه را با شعار "اقتصاد بازار اجتماعی" تدوین کرد و یارانه‌زدایی و خصوصی‌سازی و کاهش خدمات اجتماعی دولت و... آغاز شد. همچون هر کشور در حال توسعه دیگری، این سیاست‌ها منجر به معیشت‌سوزی و نابرابری شد. بله! آوار نئولیبرالیسم به دست خود بشار بر سر اقتصاد سوریه خراب شد. ‏سال ۹۷ برای تدریس در یک دوره آموزشی برای مدیران سوری، به دمشق دعوت شده بودم. در طول دوره، کتاب دولت و بازار را با آنها مرور کردم. شدت شیفتگی‌شان به اقتصاد بازار حیرت‌انگیز بود. کشور زیر چرخ‌های نئولیبرالیسم له شده بود و افکار مدیرانش همچنان در اسارت این سیاست‌ها بود... @syjebraily