11.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت دوم 2⃣
سه دقیقه با خانم نائومی کلاین
نویسنده کتاب «دکترین شوک»
@EghtesadeMardomi
شاید باورتان نشود اما این پرت و پلاها را پدر علم اقتصاد گفته و مسعود نیلی هم به همینها استناد میکند:
آدام اسمیت میگوید: فرد ثروتمند بیشتر از شکمش نمیتواند بخورد و مواهب ثروتش به کارگرانی که برایش کار میکنند میرسد. اسمیت به این میگوید دست نامرئی که منجر به عدالت میشود!
حالا #مسعود_نیلی هم به همین حرف استناد میکند و میگوید:
آحاد جامعه وقتی در پی کسب منافع و مطلوبیتهای خود هستند و تصمیمات اقتصادی را بر اساس خواستهها و اهداف خود اتخاذ میکنند خودبهخود در مسیر ایجاد یک نظام اقتصادی کار آمد و بهینه گام بر میدارند.
اسمیت در توضیح چگونگی این فرایند از اصطلاح دست نامریی (Invisible hand) استفاده میکند. وقتی فردی در پی کسب خواستهها و اهداف خود عمل میکند دست نامریی موجود در نظام بازار آزاد و رقابتی باعث میشود منافع جمعی به بهترین صورت تحقق یابد و این تحقق منافع کل جامعه، به مراتب بیش از وقتی است که افراد آگاهانه در صدد منفعت رساندن به جامعه باشند. دست نامرئی در واقع یک نظریه فلسفی در باب چگونگی هماهنگی منافع فردی و منافع جمعی است...
وضع امروز دنیا که نتیجه همین تفکر است را هم می بینیم. ده نفر به اندازه سه میلیارد نفر ثروت دارند و میلیاردها نفر زیر خط فقر زندگی میکنند
💠 @h_abasifar
سؤالی را از استاد درخشان بدین شرح پرسیدم که چنانچه بپذیریم علم اقتصاد متعارف چیزی جز اقتصاد علم نما نیست، آیا می توانید مثالی بزنید که کاشف از علم اقتصادی باشد که جنابعالی آن را واقعی می دانید. پاسخ ایشان به شرح ذیل است.
«اگر ما علم اقتصاد متعارف را اقتصاد علم نما می دانیم، بدین سبب است که وجه اقتصادی را از حیات اجتماعی چند وجهی در عینیت به صورت مجرد یا انتزاعی جدا می کند و آن را فاقد مبانی ارزشی پنداشته و در کنار سایر علوم فیزیکی قرار می دهد و با روش های ریاضی به تحلیل مسائل اقتصادی و طراحی سیاست گذاری های اقتصادی می پردازد.
در چنین وضعی کاربرد اقتصاد «علم نما» در تنظیم امور اقتصادی مسلمانان که باید بر مبنای ارزش های الهی باشد، کارایی خود را از دست خواهد داد. زیرا نه می تواند با معیارهای ارزش های اسلامی تأثیر سیاست های اقتصادی بر ابعاد سیاسی و فرهنگی و اجتماعی را بررسی کند و نه آنکه قادر است از ابتدا نقش عوامل سیاسی و فرهنگی و اجتماعی در طراحی سیاست های اقتصادی را مد نظر قرار دهد. مطالعات اقتصادی به شرطی علمی است که مجموعه تأثیر و تأثر پیش گفته، اساس تحلیل های اقتصادی باشد.
متأسفانه تاکنون پیشرفت های چشمگیری در ساختن علم اقتصاد واقعی نداشته ایم. زیرا که نوعاً جامعه مدرسان و پژوهشگران و دانشجویان اقتصاد در کشور ما، همچون سایر کشورهای سرمایه داریِ لیبرال، سال هاست در چارچوب اقتصاد متعارف که تک بعدی است، زندانی اند و علاقه ای به رهایی از این زندان ندارند.
ایشان علم اقتصاد را علمی می دانند همچون علوم مهندسی که فاقد مبانی ارزشی است و ربطی به نظام های اسلامی و غیر اسلامی ندارد.
از دیدگاه اینجانب، نخستین گام اساسی برای شناخت اقتصاد اسلامی این است که ظهور ارزش های اسلامی در تعادل سیاست های اقتصادی با حوزه های سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را متجلی کنیم.
تأکید مقام رهبری در ضرورت پیوست عدالت و پیوست فرهنگی برای هر سیاست اقتصادی نمونه بارزی از حرکت به سمت اقتصادی است که آن را اقتصاد اسلامی می نامیم که از دیدگاه اینجانب همان علم اقتصاد واقعی است.
(فریب بزرگ، صفحه ۴۵/پاورقی)
#فریب_بزرگ
#اقتصاد_مکانیکی
@EghtesadeMardomi
هدایت شده از رهام مدیا
📚 "در اقتصاد اسلامی به تمام خواستههای انسان توجه میشود نه فقط به خوراک و پوشاک و مسکن و نظایر آن؛ به خواستههای رقیقتر و لطیفتر هم توجه باید بشود."
✍️ شهید بهشتی
#اقتصاد #اقتصاد_اسلامی #شهید_بهشتی #عکس_نوشته
⚜️ رهام، رسانه اقتصاد مردمی
🎬 @raham_media
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
✨کتاب قدرت و پیشرفت روانه بازار نشر شد
در این کتاب به مسائل روز اقتصاد ایران نظیر مدل مطلوب برای اقتصاد ما، نظام برنامهنویسی کشور، استقلال بانک مرکزی، ریشههای سقوط ارزش پول ملی، خصوصیسازیها، الگوی مشارکت مردم در اقتصاد، نرخ ارز، رمزارزها، بورس، توافق راهبردی با چین، رابطه قدرت نظامی و پیشرفت اقتصادی، تغییر نظم جهانی، توافق پاریس، FATF و... پرداختهام.
از طریق لینک اختصاصی زیر، میتوانید این کتاب را با ۱۱ درصد تخفیف خریداری کنید.
https://bookroom.ir/fb/22616
«هر مصوبه ای که شما تصویب می کنید، هر لایحه ای که در دولت تنظیم می کنید، هر بخشنامه ای که خود شما در دستگاه خودتان صادر می کنید، یک پیوست عدالت باید داشته باشد. این روش، این کار، این دستور ضربه ای به عدالت نزند و طبقات مظلوم را پایمال نکند. این مراقبت باید همیشه وجود داشته باشد. « دیدار با اعضای دولت سیزدهم،۶/۶/ ۱۴۰۰» مقام معظم رهبری
پروفسور درخشان:
اگر تاکنون الگویی برای طراحی و اجرای پیوست های پیش گفته تدوین نشده است، دلیل این کاستی را نباید در قصور یا تقصیر مدیران ارشد دانست، بلکه ضروری است برای یافتن ریشه آن به ماهیت اقتصادِ علم نما مراجعه کرد که با هر پیوستی که ریشه در مبانی ارزشیِ اسلامی دارد در تعارض است.
اقتصاد متعارف یا علم اقتصاد علم نما بر مبنای ماتریالیسم استوار است. ظهور این مبنا در روبنای اقتصادی مانند شبکه بانکی و بازار سرمایه و اصالت ربا و حاکمیت صاحبان قدرت اقتصادی در مدیریت بازارهای آزاد و رقابتی و جز اینها که همگی بر محور اصل تکاثر سرمایه شکل گرفته است، در سازگاری کامل با مبانی نظام های سیاسی و اجتماعی و فرهنگیِ کشورهایی است که تحت سلطه سرمایه داری لیبرال قرار دارند.
در چنین وضعی نمی توان انتظار داشت که پیوست عدالت و پیوست های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی برای برنامه ها و سیاست گذاری های اقتصادی که مبنای ارزش های اسلامی بنا شود به تحقق برسد.
حاصل آنکه از دیدگاه اینجانب علم اقتصادی که با پیوست عدالت و پیوست های فرهنگی و اجتماعی و سیاسی«ذاتا» بیگانه باشد، همان اقتصاد علم نماست که متأسفانه بر دانشکده های اقتصاد حاکم شده است.
(فریب بزرگ، ص۴۵)
@EghtesadeMardomi
11.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
قسمت سوم 3⃣
سه دقیقه با خانم نائومی کلاین
نویسنده کتاب «دکترین شوک»
@EghtesadeMardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پاسخ پرفسور استفان مارگلین (استاد تمام اقتصاد دانشگاه هاروراد) به مسعود نیلی!
این چیزی که شما به آن علم می گویید ایدئولوژی "ایمان به بازار" است و...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
1_7834588731.mp3
1.94M
حسین... حبیبی🥀
#محمد_الجنامی
مشق نام لیلی
دید مجنون را یکی صحرا نورد
درمیان بادیه بنشسته فرد
صفحه ای از ریگ و انگشتان قلم
می نویسد نام لیلی دم به دم
گفت ای مجنون شیدا چیست این
می نویسی نامه بهر کیست این؟
گفت مشق نام لیلی می کنم
خاطر خود را تسلی می کنم
چون میسر نیست ما را کام او
عشق بازی می کنم با نام او
به هر بهانه ای دلم تو را نگاه می کند
برای سیر دیدنت اشک نثار می کند
پلک سرشکین نظر به قاب عکس روبرو
از دل سرد و خسته ام آه روانه می کند
دست فلک از آن زمان خط فراق را کشید
تیرِ کمان ابرویت قلب نشانه می کند
ای همه عمرو هستی ام در خم و پیچ زلف تو
حال منه خراب را وصل تو چاره می کند
دلنوشته ای به یاد«تو»
چقدر این حدیث زیباست!
ساعت هاست که مرا به خود مشغول ساخته است.
با خود می اندیشم بنابر گفته امام علی (ع)،
تسلیم کردن بخشی از اموال توسط ثروتمندان به فقرا و تهیدستان، نه تنها لطف نیست، بلکه حقی است بر دوش ثروتمندان.
یعنی اگر چنین نکنند مصداق حرام خواری ست؛
اما چه میشود که در برابر چنین معارف بلندی،
مکتبی سربر می آورد، که مالکیت خصوصی مطلق را حق انسان می داند. در صورتی که دیدگاه عدالت محور امام علی، نه مالکیت خصوصی را مطلق می داند، نه رقابت بی قید را مجاز میشمارد، بلکه بر حق فقرا در اموال اشخاص پافشاری میکند؛
و علاوه بر آنکه مالکیتِ آنچه سهم اوست را حق او میداند، اما آن را مطلق نمیشمارد.
بلکه به دلیل بهره مندی از منابع و فرصت ها، ثروتمندان را موظف میداند تا مازاد احتیاج خود را به فقرا تقدیم کنند.
در چنین شاکله و طرحی، آنکه به حقیقت صاحب مطلق است خداوند است نه بشر.
حال چگونه میشود لیبرالیسم را که مالکیت خصوصی را مطلق میداند، مکتبی توحیدی دانست؛
یا اقتصاد کشور اسلامی که معتقد به مبانی توحیدی ست را با چنین مکتبی اداره کرد؟!
✍زینب عبداللهیان
@EghtesadeMardomi