eitaa logo
اقتصاد مردمی
82 دنبال‌کننده
81 عکس
23 ویدیو
2 فایل
ما به دنبال آشنایی با اقتصاد و نقدهای وارد بر آن به زبان ساده هستیم. شناسه ادمین @Z_Gh_naghibi
مشاهده در ایتا
دانلود
دکتر سیدیاسر جبرائیلی: در دهه ۱۳۴۰ گروهی از دانشگاه هاروارد آمریکا برای کمک به نگارش برنامه عمرانی سوم وارد ایران شده و در سازمان برنامه مستقر شدند. فارغ از اینکه مشاوران هاروارد رویکرد استعماری آمریکا را در ایران دنبال می‌کردند، روایت جالبی از مدیران سازمان برنامه ایران دارند: «نزدیک به تمام سمت‌های عالی سازمان برنامه را فارغ التحصیلان خارج از کشور پر کرده‌اند... همکاران ایرانی ما کم‌هوش و فاقد قابلیت‌های برجسته بودند، اما اینان با خود نشانه حضوری طولانی در خارج از کشور را دارند... این عده اکثرا به معنای واقعی در ایران غریب بودند؛ زیرا با چند سال زندگی در خارج از کشور، رنگ و بوی فرهنگ بیگانه را به خود گرفته بودند. آن‌ها اغلب هیچ نشانی از همدردی ملموس با واقعیات زندگی در ایران نداشتند و اکثرا بر مقیاس ارزشی نادرست مبتنی بودند.» (مک‌لئود،۱۹۶۴) این یک روایت آمریکایی از غرب‌زدگی مدیران سازمان برنامه ایران در دوره پهلوی است. اما پرسش اینجاست که آیا ما از این غرب‌زدگی در نظام برنامه‌نویسی کشور خلاص شده‌ایم؟ متأسفانه پاسخ منفی‌ست. چقدر این تعبیر حضرت امام خمینی دقیق بود که فرمودند: «ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیت‌یافتگان غرب و شرق به این زودی ها نجات نخواهیم یافت» (قدرت و پیشرفت،ص ۱۰۴,۱۰۵) @EghtesadeMardomi
حقیقت بما هو کشک! انگلیسی ها با دست راست سیگار میکشند و ایرانی ها با دست چپ تحلیل ها پزشک: با بررسی ژنتیک به این نتیجه رسیدیم که ... روانشناس: تحقیقات روانشناسی بالینی به ما می گوید که... عصب شناس: نیم کره راست انگلیسی ها ... جامعه شناس: جامعه انگلیس به علت ... تاریخدان: تاریخ انگلیس نشان می دهد که... اقتصاددان: حالت بهینه گرفتن سیگار در انگلیس... سیاست مدار: زبان بدن یک انگلیسی متاثر از سیاسیون... حقوق دان: جنایت هایی که با دست راست در انگلیس شده... معلم: اجبار بچه ها به نوشتن با دست راست... زیست شناس: اجداد میمون انگلیسی ها .... فیلسوف: حق کشیدن سیگار با دست راست در انگلیس... راننده تاکسی: فرمان خودروها در انگلیس سمت راست است و فرمان خودروها در ایران سمت چپ! 😎 ماجرای علوم انسانی و علوم اجتماعی در عصر ما همینقدر مضحک و مبتذل است. و این وسط چند سوال مطرح است: 1. چه لزومی دارد افرادی به این مسائل بپردازند و نتیجه تحقیقاتشان را با عنوان "علم" منتشر کنند 2. تخصص گرایی افراطی سبب شده پیچیدگی های حقیقی قوانین تغییر و حرکت در نظر گرفته نشود و پاسخهای سطحی و تک بعدی به مسائل داده شود 3. پاسخ ظاهرا علمی افراد کاملا به زبانِ مدرک آنها بستگی دارد نه حقیقت. زبانی علمی که می توانند با آن سخن بگویند تاثیر مستقیمی در تحلیل آنها دارد. 4. هیچ کس از خودش نمی پرسد آیا آن گزاره ابتدایی صحیح بود یا خیر! یک فرضیه بود که افراد زیادی برای پاسخ دادن به آن وقت خودشان را هدر دادند. در حقیقت به همین راحتی می توان جهت علم و اهداف دانشمندان را معین کرد. 5. بسته به قدرت اقتصادی و سیاسی یکی از جوابهای بالا پررنگ شده و در رسانه ها و دانشگاه ها و نشریات و... منتشر می شود 6. هیچکس متعرض کمپانی های تولید سیگار نمی شود و سیگار کشیدن نه تنها تقبیح نمی شود بلکه به عنوان یک موضوع علمی مطرح می گردد 7. همین مثال را برای تحقیقات بسیاری که در زمینه صنعت پ.ور.ن و همجنس.بازی و... شده است تطبیق دهید. تحقیقات علمی بسیاری در این زمینه ها انجام می شود. 8. اقتصادِ علم نما هم که یکی از کلیدی ترین مسائلش رباست همین گونه است. اساسا مساله اقتصاددان سود سرمایه دار است و نه نفع مردم و عدالت و ... 9. ارزش زدایی از علم یک شعار دروغ و مضحک است. در همین مثال و مثالهای مشابه زیادی می بینید که اساسا علم جهت دارد و "کشف واقع بماهو واقع" یک است در ساحت علوم انسانی غربی 10. فرض کنید کسی دقیق ترین و جامع ترین دلیل را برای این مساله کشف کرد. ثم ماذا؟ چه نفعی دارد این علم؟ قرار است چه کسی را خوشبخت کند و چه خدمتی به جامعه انجام دهد؟ 11. فرض کنید یک پزشک بعنوان یک گزاره علمی اثباتی بگوید: سیگار کشیدن باعث سرطان می شود و هیچ گزاره هنجاری دیگری هم در مورد سیگار نگوید. آیا همین گزاره ظاهرا اثباتی و خالی از ایدئولوژی سرتاسر نهی از سیگار کشیدن نیست؟ آیا می توانید در علوم اجتماعی مثالی بزنید که این ویژگی را نداشته باشد؟ 12. شناخت دنیا و مافیها کار ما انسان ها نیست و علم نزد کسی است که خالق این عالم هستی است. آنچه برای ما اهمیت دارد و باید اهمیت داشته باشد مسیری است به سوی هدفی که او برای ما تعیین کرده است. در این مسیر باید تلاش کنیم با تمسک به قرآن کریم، روایات اهل بیت علیهم السلام و عقلی که تحت ولایت کلیه وحی باشد چراغی روشن کنیم و قدمی برداریم. چه بسا اهل علمی که با خودشان هیچ چیزی جز ظلمت نبردند و اهل عملی که نورشان برزخ و قیامت را روشن میکند... رب زدنی علما و عملا و الحقنی بالصالحین... ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
نائومی کلاین: (در توضیح هدف از نگارش کتابش و نقد فریدمن و مکتب اقتصادی شیکاگو و سیاست‌های بازار آزاد می‌نویسد) کتابی که در دست دارید چالشی در مقابل این ادعای محوری‌ست که گویا پیروزی سرمایه‌داری مبتنی بر مقررات زدایی ثمره آزادی است که بازارهای آزاد فارغ از قید و شرط همواره با دموکراسی عجین هستند. برعکس، من در این کتاب نشان خواهم داد که سرمایه‌داری بنیادگرا نوزادی است که قابله‌اش بی‌رحمانه‌ترین شکل‌های قهر و اجبار بوده و ضربات این قهر و اجبار بر جامعه سیاسی و نیز بر تعداد بی‌شماری از افراد جامعه وارد آمده است. تاریخچه بازار آزاد معاصر- که بیشتر به عنوان ظهور شرکت سالاری قابل درک است- متأثر از شوک‌های بسیار بوده است. (دکترین شوک، ص۴۱) @EghtesadeMardomi
41.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بیانات «پروفسور درخشان» اقتصاددان بزرگ دانشگاه شیکاگو (گری بکر) و نهاد مقدس خانواده 00:00 ازدواج سفید 04:00 همجنس بازی 09:50 (گری بکر جانشین فریدمن در دانشگاه شیکاگو بود. شاگردانش در ایران استاد دانشگاه هستند و کلی هم احترام و اعتبار دارند. تفکر گری بکر در بسیاری از نهادهای فرهنگی و اقتصادی ما ساری و جاری شده است و ما دنبال نخود سیاه می گردیم!) 💠 @profderakhshan
به موازات تلاش اسرائیل برای محاصره حزب‌الله، الیگارش‌های قدرت‌مند درون کشور نیز در حال تلاش برای محاصره اقتصادی مردم هستند. اما همان‌گونه که اسرائیل باذن‌الله ریشه‌کن خواهد شد، ساختار الیگارشی رانت‌خوار درون کشور هم ریشه‌کن خواهد شد و مردم انقلابی متدین ایران به اهداف والای انقلاب خواهند رسید. ☘️کانال تحلیل‌های اقتصادی دکتر حمیدرضا مقصودی @hamidrezamaghsoodi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✨در محضر استاد 📌 کتاب فریب بزرگ را نوشتم تا شیعه بماند، تا قالَ الصادق(علیه السلام) بماند. باید بت "علم اقتصاد" شکسته شود. 🎙پرفسور مسعود درخشان @EghtesadeMardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بغض مسعود پزشکیان با دیدن عکس همسر فقیدش در اجلاس خانواده/ رئیس جمهور پس از دیدن عکس همسر مرحومش نتوانست به سخنرانی خود ادامه دهد ✍✍ ✍✍ وارونگی ارزش‌ها و «زلنسکی‌ ایران» آنچه در این چند دقیقه شاهد بودیم، تا مدت‌ها به عنوان سند افتخار رئیس جمهور، در رسانه‌های غربگرا دست‌به‌دست می‌شود. با معیارهای آخرین انتخابات در اوکراین که منجر به پیروزی زلنسکی و ویرانی اوکراین و تسخیر حدود ۲۰ درصد از خاکش و آوارگی میلیون‌ها نفر گردید، همین‌طور هم هست. اما با معیارهای سنن باستانی ایران و فرهنگ غنی اسلامی، این واکنش رییس جمهور، نقطه تاریکی در تاریخ پرمخاطره ایران است. ما در این کادر با مردی مواجه هستیم که ۳۰ سال پیش و پس از رحلت همسرش، دیگر قادر به انجام تکلیف ملی و الهی‌اش نبود. او یا نخواست و یا نتوانست، مأمن یکی از هزاران زن مجردی باشد که نیاز به تکیه‌گاه دارند. او نخواست یا نتوانست با ازدیاد نسل و تربیت فرزندان سالم و صالح، دِین الهی خود را نسبت به پروردگار و میهن ادا نماید.‌ انگیزه یا توان او در همین حد بود. او در خوشبینانه‌ترین حالت، مردی ضعیف و کم توان است که در بحران ایجاد شده، فقط توان اداره خود و دخترش را دارد.‌ این فرد ضعیف، با وسوسه اطرافیان فرصت‌طلب، وارد فضای انتخابات می‌شود و دیگر به اینکه توان، هوش، عقلانیت و دانشش را ندارد، فکر نمی‌کند. وارد میدانی می‌شود که مرد آن نیست! و مردمی سکان کشور را به او سپردند که اوکراین‌وار، فانتزی و رمانتیک با سرنوشت کشور مواجه شدند. امروز، کشور و جبهه مقاومت با مشکلات اقتصادی و شکست‌های متعدد، با ظهور«زلنسکی ایران» مواجه است. @EghtesadeMardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 نهاد هیات، زمینه‌ساز همکاری اقتصادی 👈 شرح نمونه‌ای واقعی از نقش هیات در ایجاد هماهنگی بین فعالان اقتصادی در قطب تولید مبل ایران ▫️سلسله مباحث اقتصاد مردمی | دکتر روح الله ایزدخواه ⚜️ رهام، رسانه اقتصاد مردمی 🎬 @raham_media
بسمه تعالی با عرض ادب و احترام جای جای متن جناب آقای دکتر رحمانی درباره آدام اسمیت محل خدشه و اشکال است. فرمایشات ایشان که از اساتید اقتصاد در ایران هستند، فرصتی است برای کندوکاو پشت‌ پرده‌های تاریخ اقتصاد و به اصطلاح بزرگان آن و کنار زدن مشهوراتی که تا کنون مانع دیده شدن حقایق مستور درباره پدران این دانش است. در تحقیق گسترده‌ای که پیرامون زمانه و زندگانی اسمیت داشته‌ام قدری به این کندوکاو نزدیک می‌شویم. نکاتی به اجمال به عرض می‌رسد و تفصیل به شما و مطالعه کتاب «روایت ایجاد دانش اقتصاد؛ نگاهی دیگر بر زمانه و زندگانی آدام اسمیت» که در دست چاپ است واگذار می‌شود. ۱. هرچند پدر علم استعماری اقتصاد سرمایه‌داری و تئوری ظالمانه بازار آزاد بودن به خودی خود یک رذیلت اخلاقی و موجب عار است و نه مایه مباهات اما اینکه آدام اسمیت پدر علم اقتصاد باشد توسط اهل تحقیق در تاریخ اندیشه رد شده است. ۲. اینکه فرموده‌اند اسمیت به لحاظ اخلاقی فردی وارسته بوده است، هرچند از مشهورات است اما جای بسی تعجب است. شومپیتر یکی از این افراد است که اسمیت را یک نظریه پرداز پیشرو و فردی دارای نبوغ نمی‌داند. هرچند شومپیتر خطاهای فاحشی نیز مانند سانسور اندیشه‌های اقتصادی علمای مسلمان در تحلیل‌های خود دارد اما در این اظهار نظر خود پیرامون اسمیت درست می‌گوید. ۳. حقیر نیز در مطالعاتم به همین نتیجه رسیده‌ام. اسمیت یک مدون کننده و ویراستار است تا نظریه پرداز. اندیشه اقتصاد لیبرال قبل از او توسط ماندویل، هیوم، جان لا، مونتسکیو، روسو و بسیاری دیگر مطرح شده بود. ادامه: https://eitaa.com/h_abasifar/1624 💠 @h_abasifar
هدایت شده از اقتصاد فرهنگی
ادامه پاسخ به دکتر تیمور رحمانی: اسمیت در یک سفارش کار پژوهشی با تامین مالی چارلز تاونزهند(تاونشند) در ازای حقوقی بالا در دوران نوشتن کتاب و نیز حقوقی مادام العمر و نیز وعده ریاست گمرک ادینبورا که درآمدی هنگفت داشت، کرسی درس خود در دانشگاه گلاسکو را رها کرد و معلم سرخانه فرزندخوانده تاونزهند، دوک سوم باکلو، شد تا در این قالب محک بخورد و‌ سپس نوشتن کتاب را آغاز کند. مدیر علمی و‌ ایده‌پرداز اصلی کتاب، دیوید هیوم بود و‌ نوشتن و ویراستاری و جفت و جور کردن عدد و رقم برای تحلیلها با اسمیت. اسمیت از ابتدا به عنوان یک طلبه با بورسیه تحصیلی اسنل در حوزه علمیه آکسفورد مشغول به تحصیل شد و نهایتا با گرفتن درجه اجتهاد در کرسی تدریس فقه حوزه علمیه گلاسکو تکیه زد. نکته مهم در تمام این دوران، گرایش قوی و وصف ناپذیر او به کفر بود. ریا از مهمترین ابزارهای او در پیمودن پله‌های ترقی در حوزه بود. او به هنگام نیاز در محیط علمی ریایی آشکار و در خارج از آنجا رفتاری متفاوت داشت. در خلوت خود در گلاسکو نماز نمی‌خواند. محیط آنجا را ملال آور می‌دانست. مخفیانه کتابهای کفرآمیز دایی زاده اش، دیوید هیوم را می‌خواند و به همین جهت توبیخ شد. او با هیوم پیوندی بسیار عمیق داشت و تمام قد از این زندیق تمام قرون دفاع می‌کرد. در اینجا سخن مربوط به نقد گمراهی و اندیشه‌های الحادی او نیست بلکه سخن در داشتن این اندیشه‌ها در کسوت یک روحانی مجتهد مسیحی است. او به قدری با دین آشکار شده، یا شریعت، دشمن بود که به هنگام تأسیس انجمن پیشنهاد داد بحث از شریعت در این محفل ممنوع باشد. ۴. به لحاظ اخلاق فردی و رعایت آداب متناسب با یک طلبه، در باشگاهها و انجمنهایی که عضو بود آشکارا شراب می‌نوشید. دوستش....، درباره او می‌گفت «تو مشمئزکننده‌ترین سگی هستی که دیده‌ام؛ در آن هنگام که مشروب در گلویت حباب می‌زند!» هرچند تا پایان عمر ازدواج نکرد اما با زنان ارتباط داشت و در دوره سفر به فرانسه با معشوقه‌اش مرتبط بود. این رابطه موضوع فصلی مستقل از کتاب زندگینامه آدام اسمیت است. ۵. اسمیت به لحاظ انسانی نیز از وارستگی بهره‌ای نداشت. او و خاندانش به نحو بسیار گسترده‌ای در خدمت دستگاه استعمار خونین بریتانیا بودند. پدر و عموزادگان او از کارگزاران دسته چندم دربار بریتانیا بودند. خاندان مادری‌اش یعنی داگلاسها که افتخار داشتند جنایتکارانی مانند آرچیبالد ترسناک و‌ داگلاسهای سیاه از ایشانند، اکثرا جنگجو، نظامی و در خدمت ارتش بریتانیا در داخل کشور و نیز پهنه مستعمرات مظلوم بریتانیا از هند تا آمریکا بودند. ۶. همچنین او‌، پدر و اقوام پدری‌اش به صورت سنتی خانه زاد خانواده‌های اشرافی و استعمارگر اسکاتلند بودند. مهمترین این خاندانها، خانواده دوکهای آرگیل بودند. پدر او در خدمت دوک دوم آرگیل بود. دوک دوم آرگیل در سرکوب نهضت جاکوبیتهای اسکاتلند نقش اساسی داشت و بی‌رحمانه ایشان را می‌کشت تا جایی که به او لقب جان قرمز داده بودند. پدر اسمیت در دادگاههای صحرایی دوک آرگیل دست اندرکار بود و احتمالا منظور زندگی‌نامه نویسانی چون رافائل از اینکه اسمیت پدر را از دست اندرکاران دستگاه قضایی بریتانیا دانسته‌اند همین بوده است. ۷. اسمیت در خدمت حلقه تاجران مستعمراتی و دلالان بزرگ برده مانند پل اینگرام، جان گلسفورد و دیوید کوچرین(کوکران) حضور داشت و هیچ گونه تعرضی به این رفتارهای ددمنشانه نمی‌کرد بلکه باشگاه اقتصاد سیاسی اسکاتلند که مجمع او و همفکرانش بود متعلق به دیوید کوچرین بود و هزینه‌هایش را این تاجر برده تامین می‌کرد. باشگاهی که ریشه‌های کتاب ثروت ملل در آن شکل گرفته بود. ۸. اسمیت به هیچ وجه مخالف استعمار و تجارت استعماری نبود بلکه مخالف تجارت استعماری انحصاری بود. او خود از عوامل این دستگاه استعماری در گمرک ادینبورا بود و روزانه صحنه‌ تجارت بردگان و‌ دسترنجشان در تولید کالاهایی مثل تنباکو و پنبه را می‌دید و نه تنها با آن مشکلی نداشت بلکه از این تجارت در گمرک تحت مدیریتش کسب درآمد می‌کرد و حق و حساب می‌گرفت. او‌ و دوستانش با این نظام استعماری تنها یک مشکل داشتند و آن انحصاری بودن آن بود. از همین رو با کمال احترام به انحصار کمپانی هند شرقی و نه اصل آن اعتراض می‌کردند. اسمیت یکی از گزینه‌ها برای معلمی پسر رابرت کلایو، غارتگر و‌جنایتکار معروف بریتانیا در هند بود. ۹. اسمیت استعمار را حق مسلم اروپائیان می‌دانست. او استعمار کنندگان را فرزندان مهربان مادر ماگنا بر می‌شمرد. وی استعمار را منتی می‌دانست از سوی استعمار کنندگان بر سر استعمارشوندگان. این اعتقادات انباشته از وارستگی در جلد چهارم کتاب ثروت ملل به روشنی بیان شده است؛ همان مجلدی که در ایران ترجمه نشده است... امید آنکه اشارات فوق فصلی جدید در برابر پژوهشگران اقتصادی در ایران و جهان بگشاید. سید محمدرضا رضی 💠 @h_abasifar
‏بنده حاضرم این ۳۵۶هزار تومان سود سهام عدالت را به شرکت‌های سیمانی و فولادی و پتروشیمی و.. بورسی برگردانم تا به بهانه پرداخت سود سهام عدالت، پرداخت اقساط مسکن ملی و ثبت نام خودرو برای بنده و سایرین تبدیل به آرزو نگردد! اگر این سهام مال ما هست پس حق سیاستگذاری آن را داریم و راضی به جهانی‌سازی قیمت محصولاتشان نیستیم. راضی نیستیم به خاطر پرداخت چندصدهزار تومان سود سهام عدالت، چند ده و چند صدمیلیون از قدرت خرید ما کاهش یابد و دود تورمی آن در چشم ما باشد. ✍️سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
دکتر درخشان: والراس مدعی بود که با به‌کارگیری هر دو استدلال قیاسی و استقرایی می‌توان اقتصاد ریاضی را هم‌ردیف علومی مانند نجوم و مکانیک قرار داد:«در قرن بیستم... این نیاز حتی در فرانسه احساس خواهد شد که علوم اجتماعی را باید بر عهده فرهیختگانی گذاشت که پذیرای هر دو تفکر استقرایی و قیاسی بوده و با استدلال و نیز تجربه آشنا باشند.‌ اقتصاد ریاضی با علوم نجوم و مکانیک هم‌ردیف خواهد شد و در آن روز است که کارهای ما را عادلانه قضاوت خواهند کرد» پارِتو در سال ۱۸۹۲ کرسی استادی والراس در لوزان را بر عهده گرفت. پارِتو بعد از آنکه در نظریه تعادل عمومی والراس به چندین دستاورد مهم رسید بر کاستی‌های جدی در اقتصاد محضِ والراسی واقف شد. نامبرده در کتاب دوره اقتصاد سیاسی (۷ـ۱۸۹۶) چنین نوشت:«... اقتصاد محض، صورت عمومی پدیده‌ها را به ما نشان می‌دهد و اقتصاد کاربردی، تقریب ثانویه‌ای از این پدیده‌هاست لیکن هیچ‌کدام نمی‌توانند به ما نشان دهند که زندگی اقتصادی آحاد جامعه را چگونه می‌توان مدیریت کرد» پارِتو در کتابش بر اهمیت روابط متقابلی که بین پدیده‌های اقتصادی و اجتماعی وجود دارد تأکید زیادی کرده است. سخنان او در مباحث پایانی این کتاب(راهنمای اقتصاد سیاسی۱۹۰۶) انحراف از اصول والراس(انتزاع برخی اصول از اقتصاد و ریاضی‌نمایی آن) را به خوبی نشان می‌دهد:«هرآن‌کسی که بخواهد حقایق اجتماعی را به صورت علمی مطالعه کند باید واقعیات را مد نظر قرار دهد نه اصول انتزاعی و نظایر آن را» جالب اینکه«از آن به بعد پارِتو اقتصاد را رها کرد و صرفا بر جامعه‌شناسی متمرکز شد» (فریب بزرگ،ص۶۶,۶۷,۶۸) @EghtesadeMardomi
پرفسور درخشان: فُون‌نویمن و مورگِنِشترن(۱۹۴۴) مهمترین عوامل مؤثر در توسعه نیافتگی رویکرد ریاضی به اقتصاد را در بستر وسیع‌تری بررسی کردند. سؤال ایشان این بود، اگر اقتصاد علم است، چرا برخلاف سایر علومی که کاربرد ریاضیات در آنها توفیقات بزرگی به همراه داشته، استفاده از ریاضیات در اقتصاد چندان موفق نبوده است؟ آنان معتقد بودند که بسیاری از علوم بدون ریاضیات به سختی می‌توانند پیشرفت داشته باشند در حالی که نقش واقعیِ ریاضیات در اقتصاد هنوز به صورت سؤال بحث‌برانگیز باقی است. از دیدگاه ایشان ترکیب دو وضعیت نامساعد به شرح ذیل عامل اصلی در این امر بوده است. الف- ابهام در مفاهیم پایه‌ای اقتصاد فُون‌نویمن و مورگِنِشترن(۱۹۴۴ص۴) بر این نکته تأکید کرده‌اندکه «مسائل اقتصادی به روشنی فرمول‌بندی نشده و اغلب با عبارات مبهمی بیان شده‌اند که منطقا از ابتدا معلوم است که رویکرد ریاضی فایده‌ای در برنخواهد داشت، زیرا که در چیستی واقعیِ این مسائل نااطمینانی کامل وجود دارد. دلیلی وجود ندارد که از روش‌هایی دقیق استفاده کنیم و آنها را برای مفاهیم و موضوعاتی به کار بندیم که فاقد شفافیت‌اند» ب- محدودیت‌های رویکرد ریاضی به رفتارانسانی تحلیل‌های دقیق اقتصادی مستلزم بررسی عوامل غیراقتصادیِ مرتبط در زمینه‌های اجتماعی، سیاسی، تاریخی و فرهنگی است. بنابراین در ریاضی‌نماییِ رفتار انسانی محدودیت‌های جدی وجود دارد. فُون‌نویمن و مورگِنِشترن نخستین اقتصاددانان ریاضیِ برجسته در قرن ۲۰ بودند که این حقیقت را پذیرفتند، نظریه‌های اقتصادی را نمی‌توان بر همان سیاق رایج در علم فیزیک ساخت. (فریب بزرگ/ص۶۹,۷۰) @EghtesadeMardomi
اقتصاد مردمی
✨شکل گیری علم اقتصاد و به طور خاص «بازار آزاد» از کجاست؟ ✨ این علم چطور و از چه زمانی بر اقتصاد ایرا
عرض خیر مقدم خدمت سرورانی که افتخار دادند و به کانال پیوستند.🌷 ان شاء الله همه ما در جهت اطاعت از دستور امام المسلمین، روحی له الفداء، مبنی بر جهاد تبیین، با نشر پیام‌های مفید و تأثیرگذار کوشا باشیم. التماس دعا
عمری لیبرال‌های داخلی کشور را از ابرتورم ونزوئلا و ونزوئلایی شدن اقتصاد ایران میترساندند. امروز که آرژانتین سرنوشتی مانند ونزوئلا پیدا کرده و ابرتورم صدها درصدی را تجربه میکند از آن دستاورد ساخته و نسخه آرژانتینی شدن را تجویز میکنند! راز این تناقض در تجویز نسخه برای اقتصاد ایران به نظر شما چیست؟ ✍️سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
1_7834588731.mp3
1.94M
حسین... حبیبی🥀 مشق نام لیلی دید مجنون را یکی صحرا نورد درمیان بادیه بنشسته فرد صفحه ای از ریگ و انگشتان قلم می نویسد نام لیلی دم به دم گفت ای مجنون شیدا چیست این می نویسی نامه بهر کیست این؟ گفت مشق نام لیلی می کنم خاطر خود را تسلی می کنم چون میسر نیست ما را کام او عشق بازی می کنم با نام او @EghtesadeMardomi
به هر بهانه ای دلم تو را نگاه می کند برای سیر دیدنت اشک نثار می کند پلک سرشکین نظر به قاب عکس روبرو از دل سرد و خسته ام آه روانه می کند دست فلک از آن زمان خط فراق را کشید تیرِ کمان ابرویت قلب نشانه می کند ای همه عمرو هستی ام در خم و پیچ زلف تو حال منه خراب را وصل تو چاره می کند دلنوشته ای به یاد«تو»
برخی عزیزان انتقاد کردند که چرا گفت‌وگوهای تصویری حکمران در ایتا منتشر نمی‌شود. کانال ایتا راه‌اندازی شده و می‌توانید تولیدات حکمران را از این کانال دنبال کنید. @HokmranOnline
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
فراخوان همکاری داوطلبانه با حکمران هم‌وطنان عزیز سلام چندی پیش با جمعی از نخبگان تصمیم گرفتیم که با توجه به اهمیت فوق‌العاده رسانه مکتوب در فضای تصمیم‌سازی کشور، هفته‌نامه‌ای با همکاری مردم و برای مردم راه‌اندازی کنیم. خواستیم در هیاهوی رسانه‌های نئولیبرال که صدای سرمایه‌داران هستند، صدایی برای محرومان و مستضعفان که حامیان واقعی انقلاب اسلامی‌اند، باشیم. هزاران پیام پرمهر برای اعلام حمایت مالی از نشریه از طرف شما دریافت کردیم و این اعتقاد و اعتماد، افتخار ما شد. اما بنای ما بر این نیست که از مردم تحت عنوان "کمک مالی برای نشریه"، پول دریافت کنیم. همین‌که خودتان و هر کسی که می‌توانید همراهش کنید، مشترک هفته‌نامه شوید، بزرگترین کمک مالی به حکمران است. ان‌شاءالله به زودی سازِکار اشتراک، خدمت‌تان اعلام خواهد شد. این فراخوان اما فراتر از کمک مالی است. ما می‌خواهیم در امور فنی و محتوایی رسانه خودتان نیز مشارکت کنید. فرم زیر را تکمیل فرمائید و در هر زمینه‌ای می‌توانید دست یاری به حکمران دهید، به ما بگوئید. ان‌شاءالله در اولین فرصت، همکاران ما با شما تماس خواهند گرفت و عضوی از خانواده بزرگ حکمران خواهید شد. این رسانه، ان‌شاءالله محلی برای همکاری و همدلی و اجتماع ما خواهد بود. برادر کوچک شما سید یاسر جبرائیلی https://survey.porsline.ir/s/Mnx6y1Tu @syjebraily
دکتر سیدیاسر جبرائیلی: محسن مهرآرا و آرزو غضنفری، اثر ۱۳ متغیر اقتصادی را بر روی تورم در ایران در دوره ۱۳۳۸-۱۳۹۰ بررسی کرده‌اند که رشد قیمت انرژی، عدم تعادل پولی، رشد نرخ ارز در بازار آزاد، رشد تولید ناخالص داخلی،...، تخصیص نامناسب تسهیلات از سوی بانک‌ها، عدم نظارت بر توزیع صحیح کالاها و خدمات، احتکار و سوداگری و... از جمله آن‌هاست. رتبه نخست نیز به «رشد قیمت انرژی» اختصاص یافته است. اگر یکی از این عوامل را علت تام و یا اقوی بگیریم و میزان تعیین کنندگی آن را در هر حال و شرایطی، به طور مطلق ثابت تلقی کنیم، دچار دگماتیسمی شده‌ایم که ما را از واقعیت امر اجتماعی که همیشه متغیر و متحول و متنوع است، دور می‌کند. بنابراین، این ادعای تجویز‌ کنندگانِ استقلالِ بانک مرکزی که تنها دلیل تورم، عرضه پول توسط دولت برای ایجاد اشتغال است و می‌توان با مستقل کردن بانک مرکزی از دولت و توقف عرضه پول، نرخ تورم را کنترل کرد، به هیچ‌وجه پذیرفتنی نیست. (قدرت و پیشرفت/ ص۱۱۲) @EghtesadeMardomi