🔹آن چیزی که روحانیون هرگز نباید از آن عدول کنند و نباید با تبلیغات دیگران از میدان به در روند، حمایت از محرومین و پا برهنههاست؛ چرا که هر کسی از آن عدول کند از عدالت اجتماعی اسلام عدول کرده است| امام خمینی(ره)
@syjebraily
🔻پاسخِ مسئله دکتر درخشان، معناست!
✍️محمدمهدی تهرانی
🔹"فریب بزرگ"، روایتگر همان مقطع تاریخی است که جونز درصدد برمیآید تا "آشفتگی علم اقتصاد" در عصر کلاسیکها را با میدان دادن به ریاضیات و زیربخشسازی علاج کند.
🔹در عصر کلاسیکها، اقتصاد و جامعهشناسی و تاریخ همآغوش یکدیگرند. این هر سه همزمان در فهم پدیده اقتصادی حاضرند و فهمی عمیق فراچنگ مینهند. این درهمآمیختگی درست همان چیزی است که جونز آن را "آشفتگی" نام مینهد.
🔹با غلبه ریاضیات و فیزیک در آن سالهاست که اقتصاد نئوکلاسیک با منشی ریاضیوار متولد میشود. به هر حال باید علوم تخصصی شوند. نمیشود این همه در هم سخن گفت!
🔹با ریاضیاتی شدن اقتصاد اما فهم اقتصادی از واقعیت اقتصادی فاصله میگیرد. آنقدر که دکتر درخشان اقتصادِ علمنما را "فریب بزرگ" نام مینهد؛ چه آنکه پشت نقاب زیبای "اقتصاد علمی" چهره زشت سرمایهداری را پنهان میکند.
🔹به این ترتیب صورت مسئلهای که درخشان پیش مینهد در بیانی ساده روشن شد. با این همه اما پاسخ چیست؟ اگر اعداد به میان آمدهاند، جای چه چیز را تنگ کردهاند و چه را بیرون انداختهاند؟ روی دیگر این سکه که درخشان بیش از همه وجه سلبیاش را روایت میکند، کجاست؟
🔹به نظر میرسد آنچه راهش بسته شده، "معنا"ست و راهحل نیز بازگشت به معنا. مشکل در علم اقتصاد آن است که معنای کنش اقتصادی، معنای واقعیت اقتصادی و شبکه معنایی اقتصاد را آنگونه که بایست درنمییابد.
🔹درخشان اصلِ انتزاعِ نئوکلاسیکی را میپذیرد اما نحوه انتزاع را به نقد مینشیند:"از دیدگاه ما روش صحیح انتزاع باید بتواند مجموعهای از مفاهیم و روابط تعریفشدهای از جهان واقعیِ اقتصادی را چنان انتزاع کند که ویژگی روابط زیربنایی بین آن مجموعه و عناصر غیراقتصادی محفوظ بماند."
🔹اما چنین چیزی چگونه ممکن است؟ چگونه میتوان این ویژگی را محفوظ نگه داشت؟ اگر از نکات روشی و بلایی که وبر بر سر ما آورده فعلا بگذریم، پاسخ باز هم در معناست. انتزاع، نباید معنا را خراب کند.
🔹به این ترتیب مسئلهای که درخشان به درستی پیش نهاد، پاسخ اصلیاش را بازمییابد؛ پاسخی که در موطن جامعهشناسی قابل بسط است.
@new_economic_sociology
«نسبت لیبرالیسم و آزادی»
آزادی در لیبرالیسم مانند گوشتی است که به گربه داده شود؛
به طور ذاتی منجر به تبعیض و تنها تأمینکننده منافع اقلیت صاحب سرمایه است.
لیبرالیسم با تقدیس بازار آزاد، بر این باور است که بدون دخالت دولت میتوان فضایی آزاد برای رقابت ایجاد کرد.
اما سوال اینجاست که چگونه میتوان از رقابتی عادلانه سخن گفت و آزادی را در نظر گرفت، در حالی که برخی افراد یا شرکتها با ثروتهای انباشته و منابع وسیع آغاز به کار میکنند، اما دیگران حتی از ابتداییترین ابزارها و تسهیلات تولید بی بهره اند؟
چگونه میتوان ادعا کرد که همه افراد، بدون توجه به نژاد، طبقه اجتماعی، سطح آموزش یا شانس، میتوانند در این رقابت شرکت کنند؛
در حالی که ساختارهای اجتماعی و اقتصادی، فرصتهای برابر را از بسیاری افراد میگیرند؟
در چنین شرایطی، که رقابت از همان آغاز ناعادلانه است، آیا انحصارگرایی برخی افراد موجب سلب آزادی از اکثریت مردم نمیشود؟
در بازاری که طرفداران لیبرالیسم آن را تقدیس میکنند، شرکتهای بزرگ میتوانند به راحتی با استفاده از منابع عظیم خود، رقبا را از میان بردارند یا مانع ورود دیگران شوند.
به عنوان مثال، صنعت خردهفروشی آمازون با قیمتشکنی و سرمایهگذاری کلان، بسیاری از فروشگاههای کوچک را از بازار حذف کرده است.
شرکتهای کوچک حتی اگر بخواهند، نمیتوانند با غولی مانند آمازون رقابت کنند.
در این وضعیت و در شرایطی که دولت برنامه حمایتی برای شرکت های خرد ندارد، صاحبان سرمایه به قدری فربه میشوند که عملاً خود قوانین بازی را تعیین میکنند و جایی برای آزادی باقی نمیگذارند.
در چنین "آزادی" تعریفشده، آزادی اقتصادی فقرا هیچ جایگاهی ندارد. هرچند که لیبرالیسم خود را به عنوان مدافع آزادی فردی معرفی میکند، در واقع این آزادی تنها به سلب آزادی از فقرا میانجامد.
فقرا برای تأمین نیازهای اولیه خود مجبور به پذیرش شرایط ناعادلانه هستند و نمیتوانند خطر کنند یا به دنبال فرصتهای جدید باشند.
اکنون چگونه میتوان گفت که لیبرالیسم به دنبال آزادی است، در حالی که فقرا قادر به خروج از چرخه تأمین نیازهای اولیه خود نیستند؟ آزادیای که در لیبرالیسم مطرح میشود نه تنها به بیعدالتی منتهی میشود، بلکه به دلیل نابرابری در نقطه آغاز رقابت و تأمین منابع تولید و به واسطه زیادهخواهی اقلیتی خاص، قوانین تحت سیاستهای این اقلیت تعیین میشود.
به دلیل سیاست مالکیت خصوصی و آزادی بازار، و نفوذ این اقلیت در دولت، عملاً هیچ قدرتی نمیتواند با آنها مبارزه کند.
✍زینب عبداللهیان
#لیبرالیسم
#جهاد_تبیین
@EghtesadeMardomi
کتابی بسیار خواندنی درباره مسألۀ اساسی علم اقتصاد یعنی #نظریه_ارزش که متاسفانه گمشده برنامه درسی مرسوم در دانشگاههاست.
ارزشمندی مواهب، خدمات، کالاها، امکانات، نهادها، طبقات اجتماعی، فعالیتهای اقتصادی و بسیاری امور دیگر در دانش اقتصاد که مستلزم توصیههای سیاستی متفاوتی است همگی برخاسته از موضع شما درباره ماهیت، ابعاد و مصادیق ارزش است.
خواندن این کتاب را به کسانی که دوست دارند عمیقتر اقتصاد را بفهمند اکیداً توصیه میکنم، ارزشش را دارد.
فهرست کتاب
مقدمه: ساختن در برابر ستاندن
فصل اول: تاريخچه كوتاه ارزش
فصل دوم: ارزش از ديد ناظر؛ مارژيناليستها
فصل سوم: محاسبه ثروت ملل
فصل چهارم: بخش مالى؛ هيولایی متولد مىشود
فصل پنجم: ظهور سرمايهسالار كازينويى
فصل ششم: مالىسازى اقتصاد واقعى
فصل هفتم: استثمار ارزش از طريق اقتصاد نوآورى
فصل هشتم: كمارزش نشاندادن بخش عمومى
فصل نهم: اقتصاد اميد
نسخه الکترونیک کتاب را میتوانید از اینجا دریافت کنید.
🆔 @DrSaeedi
❓تا حالا فکر کردید چقدر ساده و بی هیچ واکنش منطقی مردمی:
🔻دلار گران شد.
🔻لبنیات گران شد.
🔻طلا گران شد.
🔻خودرو گران شد.
🔻برق گران شد.
🔺بنزین گران خواهد شد.
و ...
🔹این عادی سازی صرفا به کشور ما محدود نمیشود در بسیاری از نقاط جهان #اقتصاد_نئولیبرالی با روش دکترین شوک کاری میکند تا این گرانی ها عادی سازی شود.
❓اما چگونه؟
🔸#دکترین_شوک میگوید برای اینکار باید با یک شوک حواس و توجه مردم مختل شود،گاهی این شوک جنگ و بلایای طبیعی است گاهی هم یک شوک برساخت است مثلا با بهانه کمبود مازوت،برق را قطع میکنند تا اضطراب و زیان به مردم وارد شود بعد از مدتی مردم بین گرانی و قطعی برق به گرانی راضی میشوند.
🍞🥖نمونه ضرر نانوا
https://virasty.com/ah_sharifi/1733000694860993851
12.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🗽 مهمترین گزارهها و توصیههای اقتصاد لیبرال
3️⃣ سرمایهسالاری، نفی تودهی مردم
🤔 سرمایهداری یا سرمایهسالاری⁉️ مسئله این است...
🧐 آیا اسلام مخالف سرمایهداریست❓
👈 ما با ثروتمند بودن مخالف نیستیم، با ولایت مطلقه سرمایه مخالفیم.
◽️سلسله مباحث تحلیل لیبرالیسم | حجتالاسلام سیدمحمدرضا رضی
#لیبرالیسم #اقتصاد_لیبرال #عدالت #ثروت #سرمایهسالاری #سرمایهداری #سید_رضی #ویدیو
⚜️ رهام، رسانه اقتصاد مردمی
🎬 @raham_media
در زمین نئولیبرالیسم، اقتصاد مقاومتی جوانه نخواهد زد.
در زمین تمدن غرب هم تمدن اسلامی نمی شود بنا کرد.
برای پرستیدن «الله» باید اله های موجود را نفی کرد.
#دکتر_جبرائیلی
#کتاب_خوب
#قدرت_و_پیشرفت
@EghtesadeMardomi
دکتر سید یاسر جبرائیلی:
در دوره ای که انگلیس ابرقدرت بود، مدل «استعمار کهنه» پیاده شد.
اما در دوره جدید، آمریکایی ها این مدل «استعمارنو» را که ابزار و واسطه اش دیکتاتورهای بومی دست نشانده بود، ابداع کرد.
اسم این مدل را گذاشتند«درهای باز و مرزهای بسته»
Open doors and closed frontiers
یعنی ما مرزهای شما را به رسمیت می شناسیم، اما دروازه های کشور را باید برای چپاول ما باز نگه دارید.
این الگو یعنی «واردات کارخانه ای» به جای «صنعتی شدن»
کارخانه ای (نساجی) بود که کلیه ماشین آلات آن وارداتی بود.
مواد اولیه ای که باید در این دستگاه ها ریخته می شد، تا نخ پروپیلن تولید و سپس بافته شود نیز وارداتی بود.
محصولات پتروشیمی را از ما می خریدند و می بردند فرآوری می کردند؛
بعد با قیمت گران تر به خودمان می فروختند تا آن مواد اولیه را در کارخانه هایی که یکجا از خودشان خریده بودیم، به محصول تبدیل کنیم.
بنده این گونه اشتغال را در نگاه کلان، «اشتغال کاذب» می نامم.
(قدرت و پیشرفت، ص۲۸,۲۹,۳۰)
#کتاب_خوب
#قدرت_و_پیشرفت
#جهاد_تبیین
@EghtesadeMardomi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#MASSISM
#مسیسم
روایت کوتاهی از ساختار نظام سرمایهداری
ویدئو توضیحات
#AI
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar