eitaa logo
اقتصاد مردمی
87 دنبال‌کننده
126 عکس
61 ویدیو
4 فایل
ما به دنبال آشنایی با اقتصاد و نقدهای وارد بر آن به زبان ساده هستیم. شناسه ادمین @Z_Gh_naghibi
مشاهده در ایتا
دانلود
(با عرض پوزش)کمی اقتصادبدانیم! طبق دستورالعمل IMF خدمات روسپیگری ارائه شده توسط ساکنین به توریست خارجی باید به عنوان صادرات خدمات در حساب های خارجی ثبت شود. همچنین خدمات فحشا خریداری شده توسط مشتریان داخلی به توریست خارجی باید به عنوان واردات خدمات ثبت شود. خدمات روسپیگری بین افراد مقیم و غیر مقیم باید به عنوان خدمات شخصی، فرهنگی و تفریحی طبقه بندی شود، مگر در مواردی که مشتریان این خدمات را در خارج از کشور در تعطیلات یا سفرهای کاری خریداری می کنند. در چنین مواردی خدمات فحشا باید در سفر گنجانده شود. چارچوب کلی پیشنهاد شده توسط یورواستات (2018)، رویکرد عرضه را اتخاذ می کند. تخمین تعداد روسپی ها در کشور ضربدر تعداد کل ملاقات های هر روسپی (در هر دوره) ضربدر میانگین قیمت هر ملاقات است: کل فروش = تعداد روسپی ها x تعداد تماس های هر روسپی x قیمت فقط خواستم ببینید برخی شاخصهای بین‌المللی همین قدر ناکارآمد و کثیف بوده و حتی انسان را کالا میبینند و بر روی او قیمت میگذارند و در آمارهای صادرات و واردات خود حساب می‌کنند! در شاخص های اقتصادی در صدر جدول بودن می‌تواند نشانه حجم فرومایگی اقتصاد یک کشور باشد. امروز که وزیر گردشگری قانون حجاب را مانع جذب گردشگر میداند؛ چند وقت بعد مصاحبه می‌کند که طبق دستورالعمل IMF و برای تقویت صنعت گردشگری باید روسپیگری و خدمات جنسی را نیز در کشور آزاد کنیم تا رشد اقتصادی ۸٪ محقق شده و تحت فشار مجامع جهانی قرار نگیریم و با این کار به شکوفایی اقتصادی و رونق صادرات و واردات و پیشرفت صنعت گردشگری دست یابیم! ✍️سیدامیرحسین حسینی🇮🇷 ✅به افرا بپیوندید: @afra_eco
بازتاب| وب سایت ایتالیایی ANTIDIPLOMATICO محورهای اصلی یادداشت منتشر در روزنامه تهران تایمز درباره نقش سیاست‌های نئولیبرال در سقوط اسد را ترجمه و بازنشر کرده است. https://www.lantidiplomatico.it/dettnews-il_neoliberismo_ha_spianato_la_strada_alla_caduta_di_assad/45289_58183/ @syjebraily
1_7834588731.mp3
1.94M
حسین... حبیبی🥀 مشق نام لیلی دید مجنون را یکی صحرا نورد درمیان بادیه بنشسته فرد صفحه ای از ریگ و انگشتان قلم می نویسد نام لیلی دم به دم گفت ای مجنون شیدا چیست این می نویسی نامه بهر کیست این؟ گفت مشق نام لیلی می کنم خاطر خود را تسلی می کنم چون میسر نیست ما را کام او عشق بازی می کنم با نام او @EghtesadeMardomi
به هر بهانه ای دلم تو را نگاه می کند برای سیر دیدنت اشک نثار می کند پلک سرشکین نظر به قاب عکس روبرو از دل سرد و خسته ام آه روانه می کند دست فلک از آن زمان خط فراق را کشید تیرِ کمان ابرویت قلب نشانه می کند ای همه عمرو هستی ام در خم و پیچ زلف تو حال منه خراب را وصل تو چاره می کند دلنوشته ای به یاد«تو»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اقتصاد مردمی
نائومی کلاین: سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹ و «رکود بزرگ»ی که در پی داشت... پس‌اندازهای یک عمرِ مردم ک
عرض سلام و ادب و احترام حتما در خبرها شنیدید که دکتر همتی قصد دارد ارز نیمایی را حذف کند. متأسفانه این همان سوء استفاده‌هایی ست که دولت با کارشناسان اقتصادی نئولیبرال، از موقعیت حساس منطقه غرب آسیا می‌کنند. اگر مردم با اصول و قواعدی که غربگراها از آن پیروی می‌کنند آشنا شوند، با شکل‌گیری جریان مطالبه مردمی، می‌توان به یاری خداوند از شکل‌گیری فتنه داخلی جلوگیری کرد.
تسنیم: "حذف نرخ دلار نیما از شنبه ۲۴ آذر بنا بر اعلام بانک مرکزی، با راه اندازی بازار ارز معاملات تجاری، از روز شنبه ۲۴ آذر، صادرکنندگان در سامانه نیما می توانند با نرخ توافقی معاملات خود را انجام دهند. این تصمیم به معنی حذف نرخ ارز نیمایی از شنبه هست..." ما که به آزمون و خطا عادت داریم، بعد از بازار مبادله، ثانویه، نیما،... این را هم تجربه می‌کنیم. ولی مطمئن هستیم نرخ ارز افزایشی خواهد بود. از ما گفتن. @DrRezaGholami
نائومی کلاین: «شولتز می‌گفت: ایالات متحده باید برنامه‌های اقتصادی‌اش در خارج را بازبینی کند...ما می‌خواهیم که (کشورهای فقیر) فقط از طریق رابطه با ما و پی گرفتن راه مورد توصیه ما برای رسیدن به توسعه اقتصادی، برنامه نجات اقتصادی خود را طرح‌ریزی کنند.» نخستین طرح آنها بسیار ساده بود؛ ایالات متحده مخارج اعزام دانشجویان شیلی‌یایی برای تحصیل در رشته اقتصاد(در دانشگاه شیکاگو) را تأمین کرد. هدف از «پروژه شیلی» پرورش جنگجویانی ایدئولوژیک بود که در جنگ ایده‌ها علیه اقتصاددانان (توسعه‌گرا با رویکرد ملی) آمریکای لاتین پیروز شوند. بین سال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۷۰ یکصد دانشجوی شیلی‌یایی تحصیلات عالیه خود را در «دانشگاه شیکاگو» دنبال کردند. شهریه دانشگاهی و هزینه‌های آنان را دولت و برخی بنیادهای ایالات متحده پرداخت می‌کردند. (دکترین شوک، ص۱۰۰,۱۰۱) ✍ در ایران و از سال ۱۳۶۸ دلار به نمایندگی از امریکا، واسطه تمام معاملات و کنش‌گری‌های اقتصادی در خارج و داخل ایران قرار گرفت. از سویی دیگر، کتب دانشگاهی در رشته اقتصاد و اقتصادخوانده‌های دانشگاه‌های غرب، همان رسالت مبارزه با اقتصاد ملی و مقاومتی را در ایران، به خوبی ایفا کردند. به طوری که امروز اساتید اقتصاد، فرمول‌های کتاب‌های سفارشی «علم‌نما»ی اقتصاد را مانند ایدئولوژی الهی دانسته و هر نظریه مخالف با آن را تکفیر می‌کنند. آنها رسالت دارند که اجازه ندهند ده‌ها استاد و کتاب‌های منتقد و همچنین هزاران مقاله علمی در زمینه اقتصاد مقاومتی و مردمی، در فضای دانشگاهی بررسی شوند. @EghtesadeMardomi
♦️نسخه‌های شفابخش! صندوق بین‌المللی پول برای ببرهای آسیاییِ دچار بحران 🔸وقتی در نتیجه بحران مالی، ببرهای آسیا با خزانه‌هایی تهی، ورشکسته شدند، از نظر صندوق بین‌المللی اکنون آماده بازسازی بودند. اولین مرحله از این فرایند، زدودن کشورها از تمام مولفه‌های موثر "معجزه آسیایی" یعنی سیاست‌های دولت در حمایت از تولیدکنندگان داخلی، مداخله فعال دولتی در عرصه اقتصاد و محدود و مشروط کردن سرمایه‌گذاری خارجی بود. 🔸صندوق از کشورها می‌خواست که بودجه خود را بسیار کاهش دهند که این کار به اخراج جمعی کارگران بخش دولتی انجامید، آن هم در جایی که مردم خودکشی کردند و آمار آن بیش از همیشه بود. در مرحله بعد خدمات اساسی خصوصی‌سازی شد، بانک‌های مرکزی مستقل، نیروی کار "منعطف"، هزینه‌های اجتماعی پایین و البته تجارت کاملا آزاد. 🔸طبق موافقت‌نامه‌های جدید با صندوق، تایلند به بیگانگان اجازه می‌داد که سهام زیادی از بانک‌های کشور را تملیک کنند، اندونزی یارانه‌های غذایی را قطع می‌کرد و کره قانون حمایت از کارگران در برابر اخراج جمعی را لغو می‌کرد. صندوق حتی زمانبندی مشخص برای اخراج کارگران در کره را تعیین کرده بود: برای دریافت وام، بخش بانکی کشور باید پنجاه درصد از نیروی کار خود را اخراج می‌کرد. 🔸این‌گونه مطالبات برای بسیاری از شرکت‌های چندملیتی غربی بسیار مهم بود، زیرا شرکت‌ها می‌خواستند مطمئن شوند که در موسسات آسیایی که در شُرُف خرید آنها بودند، می‌توانند ریشه‌ای تعدیل نیرو کنند. 🔘دکترین شوک @Radmanminer
ترویج لیبرالیسم در صداوسیما صداوسیما کارشناس اقتصادی دعوت می‌کند که بگوید مصرف گاز خانواده‌ها در خانه‌هایشان غیرمولد است و باید گران کنیم! مطلوب این نظام کارشناسی که علم انسانی مسموم غربی رو پذیرفته خانه‌های تک‌نفره و خوابگاهی است (همان ۲۵ متری‌هایی که در دستور کار است) @hzamanim
◾️«مراحل سقوط بشار اسد» در یک نگاه از حیث اقتصادی 📆 سال 2005: شروع برنامه «اقتصاد بازار اجتماعی» و جایگزینی آن با سیاست‌های رفاه عمومی 📆 سال 2005: خصوصی‌سازی شرکتهای عمومی و دولتی 📆 سال 2006: حرکت در چارچوب سیاست ارز تک‌نرخی و دریافت تقدیر از صندوق بین المللی پول! 📆 سال 2008: شروع آزادسازی یارانه(!) سوخت با سه برابر کردن قیمت گازوئیل تا 📆 سال 2023: تشدید خصوصی‌سازی منابع عمومی 📆 سال 2024: تشدیدخصوصی‌سازی حوزه بهداشت و درمان و بیمارستان‌های دولتی و 📆 سال 2024: سقوط دولت سوریه. ⛔️ دقیقا همین برنامه‌های غلط، سرمایه اجتماعی بشار اسد را منهدم و راه جنگ را هموار کرد. ⛔️ ورود تروریست‌ها و وقوع جنگ از سال ۲۰۱۱ «معلول» این انهدام سرمایه اجتماعی با سیاست های غلط اقتصادی بود. ⛔️با آگاه‌سازی عمومی تلاش کنیم دولت و ایران عزیز از گزند تجویزهای «هوچی‌گران بورسی، پکیج‌فروشان و بلاگرهای بی‌بنیه» در امان بماند. 🖊 محمد طاهر رحیمی @Economics_Finance
💴‏یارانه پنهان یا «مالیات پنهان» 📝کاهش ارزش پول‌ملی را باید تعبیر کرد به گرفتن «مالیات پنهان» از مردم؛ نه دادن یارانه پنهان(!) به مردم. 🔖ما در ایران «مالیات پنهان-Hidden Tax» داریم نه مفهوم موهومی به نام یارانه پنهان 📝‏یکی از انواع مهم «مالیات پنهان» «مالیات تورمی-Inflation Tax» است، یعنی تحمیل مخارج بیشتر به مردم از کانال تورم. 📝ازطرفی در ایران ارز «لنگر انتظارات تورمی» است؛ پس جهش ارزی با ایجاد جهش تورمی، باعث اخذ مالیات پنهان از نوع مالیات تورمی از مردم می‌شود نه دادن یارانه پنهان به آن‌ها. 📝‏بنابراین تبدیل قیمت سوخت در کشورهای دیگر به ریال مبتنی بر نرخ ارز جهش‌یافته و فاکتور کردن اختلاف آن با نرخ فعلی! به عنوان یارانه پنهان! مصداق "تحلیل معکوس" است 🔖جهش ارزی؛ «مالیات پنهان» خلق می‌کند نه یارانه‌ پنهان! 🔖و مالیات پنهان، راه مالیات شفاف و تنظیم‌گر را سد می‌کند. 📍کانال ایتا: https://eitaa.com/economics_finance 📍کانال تلگرام: https://t.me/Economics_Finance_T 📍صفحه توئیتر: https://twitter.com/taherrahimi68
هدایت شده از zahra Gh naghibi
⚡️تنقیح مفهوم «هدایت نقدینگی» (با تعریف کینز)؛ ✍ کینز بعد از تعریف «پس‌انداز»، صحبت از سرمایه گذاری آن (در بخش تولید) کرده و می‌گوید: «هدایت نقدینگی» به سمت تولید، موجب تقویت و گسترش صنایع شده و از طریق باز توزیع درآمدها در الگوی تولید صنعتی، می‌توان را محقق کرد! مثلا با سرمایه گذاری کردن پس‌انداز در حساب بانکی خود، اتفاق می‌افتد و بانک هم( بر فرض پرهیز از غلط بزرگی به نام بنگاه‌داری!)، با تزریق آن سرمایه به بخش تولید صنعتی، موجب تقویت صنایع می‌شود... 🔺۴ اشکال الگوی تولید صنعتی؛ 1⃣ گسترش بی‌عدالتی؛ به دنبالِ واگذاری سرمایه‌ های تجمیع شده توسط بانک‌ها به سرمایه‌گذاران و در نتیجه در اختیار قرار گرفتن گردش اعتبارات و سود این بنگاه‌های تولید صنعتی به نفع آنها... 2⃣ افزایش آلودگی محیط زیست؛ که موجب گسترش بسته‌بندی‌ های صنعتی( خصوصا در حوزه غذا) و ایجاد فاجعه جزایر پلاستیک در دنیا شده است... 3⃣ گسترش بیماری‌ها؛ که به دلیل از بین رفتن و استفاده از مواد نگه‌دارنده و شیمیایی در تولید صنعتی غذا اتفاق می‌افتد... 4⃣ گسترش اسراف در انرژی؛ مثلا فقط در تولید صنعتی غذا، چه در فرآیند تولید، چه در فرایند نگه‌داری و چه در فرایند توزیع و انتقال آن کلی برق مصرف شده و شما باید دائما از یخچال‌ها استفاده کنید... 👌 با توضیحات بالا، الگوی تولید خانگی و محلی و به اصطلاح حداکثری تولید، راهکار اصلی تحقق عدالت در بخش تولید است. 📖 مرور جلسات گذشته؛ جلسه اول/ جلسه دوم/ جلسه سوم/ جلسه چهارم 🗞جهت مطالعه کتاب؛ «نظریه فقهی انفاق» 📌مشهد مقدس | جمعه انتظار https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از zahra Gh naghibi
نظریه فقهی انفاق.pdf
5.92M
🗞متن کامل گزارش راهبردی مدرسه هدایت درباره نظریه فقهی انفاق (باب هفتم فقه المکاسب) در مقایسه با تعریف کینزی از پس انداز و مفهوم معیوب هدایت نقدینگی به سمت تولید / ۲۵۳ صفحه ❓بررسی اشکالات ۴ گانه هدایت نقدینگی به سمت تولید صنعتی ❓بررسی عواقب عدم توجه به مفهوم کنز ❓بررسی مصادیقی از هدایت نقدینگی به سمت تنظیم روابط انسانی (مفهوم انفاق) ❓مقایسه سود ناشی از پس اندازهای بانکی با سود ناشی از انفاق و هدایت نقدینگی به سمت تنظیم روابط انسانی (محور ویژه بحث) @olgou4
دکتر سیدیاسر جبرائیلی: اشتباه بزرگ این است که دولت برای حل مسائل کشور، متصدی شرکت‌هایی با مأموریت‌های مختلف باشد. اما اشتباه بزرگ‌تر این است که شرکت‌های خصوصیِ فعال در بخش‌های مختلف و مرتبط با مسائل اولویت‌دار کشور، نسبتی با برنامه پیشرفت ملی نداشته باشد. رهبر حکیم انقلاب می‌فرمایند بخش خصوصی «موتور محرک اقتصاد» است؛ هنر دولت باید این باشد که میان انتفاع بخش خصوصی و منافع ملی یک رابطه معنادار برقرار کند. (قدرت و پیشرفت، ص۱۰۲) @EghtesadeMardomi
📝 حکایت حذف ارز نیما به کام معدود سفته بازان بورسی 💵 جهش ۵۰٪ ارز نیما تا حدود 60 هزار تومان طی حدود 3 ماه اخیر و شدت گرفتن آن با حذف سقف سامانه نیما، باعث سود قابل توجه همان حدود ۹۶ هزار نفری میشود که بیش از ۱ میلیارد در بورس دارند نه عموم مردم. 📚 علم اقتصاد به این فاجعه «جابجایی درآمد» میگوید، از مردم به یک‌دهم‌درصدی‌ها، از اقتصاد مولد پایین‌دست به خام‌فروش بالادست. 💰نرخ بازار سیاه را هم در ماه‌های آتی میبینیم. 🔖 مفصل درباره‌اش می‌نویسم انشاالله که چگونه و در چه فرآیندی این خطای راهبردی در حذف سقف نرخ ارز در سامانه نیما، هم بازار سیاه را جهش میدهد، هم‌ دوباره سقف قیمتی را در نرخ‌های بالاتر احیا میکند و هم سرمایه اجتماعی اندک دولت چهاردهم را به باد میدهد متاسفانه. ⛔️ تحلیل اقتصاد سیاسی ماجرا هم همین است که رییس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی گفتند: «بازار توافقی ارز‌ و حذف سقف نیما حاصل رایزنی اتاق بازرگانی با رئیس کل بانک مرکزی بود»... تمام!!! @Economics_Finance
دکتر سیدیاسر جبرائیلی: اگر طی فرایند خصوصی‌سازی، دولت به موازات کوچک‌شدن، ضعیف هم بشود، نه‌تنها نخواهد توانست نقش حامی، هادی و ناظر را ایفا کند، بلکه این ضعف دولت موجب هرج و مرج نیز می‌شود و روشن نیست مسیری که بخش‌های خصوصی قدرتمند شده و رها از هدایت و نظارت دولت برای تأمین منافع خود می‌پیمایند، چه نسبتی با منافع ملی داشته باشند؛ بماند که نفس ایده کوچک‌سازی دولت نیز محل سؤال است. ضمن اینکه براساس شاخص‌هایی چون میزان مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی، عمده دولت‌های عضو OECD بزرگ‌تر شده‌اند. بنیان‌های نظری دولت کوچک نیز فروپاشیده است. (قدرت و پیشرفت، ص۱۰۴) @EghtesadeMardomi
بارها و بارها از من پرسیده شده که تعریف اقتصاد اسلامی در یک جمله چیست؟ و من هربار از ایشان می‌پرسم تعریف اقتصاد سرمایه‌داری چیست؟ تو آن را در یک جمله تعریف کن (یا از جایی تعریف یک‌خطی‌اش را بیاور) من هم دقیقا همانگونه اقتصاد اسلامی را تعریف می‌کنم! سرچ می‌کند و از ویکی‌پدیا می‌خواند (عکس بالا) من هم می‌گویم: آیا نظام سرمایه‌داری این است که خواندی؟ آیا در نظام سرمایه‌داری ابزارهای تولید همه خصوصی هستند؟ آیا در نظام سرمایه‌داری مالکیت دولتی و عمومی وجود ندارد؟ آیا در نظام سرمایه‌داری بازارها رقابتی هستند؟ آیا در نظام سرمایه‌داری بازارهای انحصاری وجود ندارند؟ آیا در نظام سرمایه‌داری مالکیت خصوصی آزاد است برای همه؟ آیا نظام سرمایه‌داری بعد و زیربنای فرهنگی ندارد؟ آیا نظام سرمایه‌داری ابعاد سیاسی و اجتماعی ندارد؟ آیا نظام سرمایه‌داری .... حالا با توجه به همین تعریف من اقتصاد اسلامی را تعریف می‌کنم: یک نظام اقتصادی که پایه‌های آن بر روی مالکیت گسترده عموم مردم بر ابزارهای تولید قرار می‌گیرد و از این راهبرد برای تولید و توزیع عادلانه ثروت در جامعه استفاده می‌شود. بعد می‌پرسم الان مشکل شما با اقتصاد اسلامی حل شد؟! از چهره‌هایشان مشخص است که خیر! مشکل خیلی‌ها ایمان به نظام سرمایه‌داری است نه کفر به اقتصاد اسلامی! ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظریه پرفسور درخشان بسیار پیچیده و درکش نیاز به شرح مفصل دارد اما سعی کردم یک برش بسیار سطحی و ساده از این نظریه را بیان کنم. نظریه‌ای که امیدواریم ایشان روزی فرصت کنند و شرح دهند. ♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷 💠 @h_abasifar
21.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
از بزرگترین و مال هایی مانند و و و... خبر دارید؟ آیا میدانید پشت نظام سرمایه داری کثیف ایستاده است؟ 👆این کلیپ بخشی از این فاجعه را افشا میکند! https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
دکتر سیدیاسر جبرائیلی: در دهه ۱۳۴۰ گروهی از دانشگاه هاروارد آمریکا برای کمک به نگارش برنامه عمرانی سوم وارد ایران شده و در سازمان برنامه مستقر شدند. فارغ از اینکه مشاوران هاروارد رویکرد استعماری آمریکا را در ایران دنبال می‌کردند، روایت جالبی از مدیران سازمان برنامه ایران دارند: «نزدیک به تمام سمت‌های عالی سازمان برنامه را فارغ التحصیلان خارج از کشور پر کرده‌اند... همکاران ایرانی ما کم‌هوش و فاقد قابلیت‌های برجسته بودند، اما اینان با خود نشانه حضوری طولانی در خارج از کشور را دارند... این عده اکثرا به معنای واقعی در ایران غریب بودند؛ زیرا با چند سال زندگی در خارج از کشور، رنگ و بوی فرهنگ بیگانه را به خود گرفته بودند. آن‌ها اغلب هیچ نشانی از همدردی ملموس با واقعیات زندگی در ایران نداشتند و اکثرا بر مقیاس ارزشی نادرست مبتنی بودند.» (مک‌لئود،۱۹۶۴) این یک روایت آمریکایی از غرب‌زدگی مدیران سازمان برنامه ایران در دوره پهلوی است. اما پرسش اینجاست که آیا ما از این غرب‌زدگی در نظام برنامه‌نویسی کشور خلاص شده‌ایم؟ متأسفانه پاسخ منفی‌ست. چقدر این تعبیر حضرت امام خمینی دقیق بود که فرمودند: «ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیت‌یافتگان غرب و شرق به این زودی ها نجات نخواهیم یافت» (قدرت و پیشرفت،ص ۱۰۴,۱۰۵) @EghtesadeMardomi