نائومی کلاین:
«شولتز میگفت: ایالات متحده باید برنامههای اقتصادیاش در خارج را بازبینی کند...ما میخواهیم که (کشورهای فقیر) فقط از طریق رابطه با ما و پی گرفتن راه مورد توصیه ما برای رسیدن به توسعه اقتصادی، برنامه نجات اقتصادی خود را طرحریزی کنند.»
نخستین طرح آنها بسیار ساده بود؛ ایالات متحده مخارج اعزام دانشجویان شیلییایی برای تحصیل در رشته اقتصاد(در دانشگاه شیکاگو) را تأمین کرد.
هدف از «پروژه شیلی» پرورش جنگجویانی ایدئولوژیک بود که در جنگ ایدهها علیه اقتصاددانان (توسعهگرا با رویکرد ملی) آمریکای لاتین پیروز شوند.
بین سالهای ۱۹۵۷ و ۱۹۷۰ یکصد دانشجوی شیلییایی تحصیلات عالیه خود را در «دانشگاه شیکاگو» دنبال کردند.
شهریه دانشگاهی و هزینههای آنان را دولت و برخی بنیادهای ایالات متحده پرداخت میکردند.
(دکترین شوک، ص۱۰۰,۱۰۱)
#کتاب_خوب
#دکترین_شوک
#نه_به_نئولیبرالیسم
✍ در ایران و از سال ۱۳۶۸ دلار به نمایندگی از امریکا، واسطه تمام معاملات و کنشگریهای اقتصادی در خارج و داخل ایران قرار گرفت.
از سویی دیگر، کتب دانشگاهی در رشته اقتصاد و اقتصادخواندههای دانشگاههای غرب، همان رسالت مبارزه با اقتصاد ملی و مقاومتی را در ایران، به خوبی ایفا کردند.
به طوری که امروز اساتید اقتصاد، فرمولهای کتابهای سفارشی «علمنما»ی اقتصاد را مانند ایدئولوژی الهی دانسته و هر نظریه مخالف با آن را تکفیر میکنند.
آنها رسالت دارند که اجازه ندهند دهها استاد و کتابهای منتقد و همچنین هزاران مقاله علمی در زمینه اقتصاد مقاومتی و مردمی، در فضای دانشگاهی بررسی شوند.
@EghtesadeMardomi
♦️نسخههای شفابخش! صندوق بینالمللی پول برای ببرهای آسیاییِ دچار بحران
🔸وقتی در نتیجه بحران مالی، ببرهای آسیا با خزانههایی تهی، ورشکسته شدند، از نظر صندوق بینالمللی اکنون آماده بازسازی بودند. اولین مرحله از این فرایند، زدودن کشورها از تمام مولفههای موثر "معجزه آسیایی" یعنی سیاستهای دولت در حمایت از تولیدکنندگان داخلی، مداخله فعال دولتی در عرصه اقتصاد و محدود و مشروط کردن سرمایهگذاری خارجی بود.
🔸صندوق از کشورها میخواست که بودجه خود را بسیار کاهش دهند که این کار به اخراج جمعی کارگران بخش دولتی انجامید، آن هم در جایی که مردم خودکشی کردند و آمار آن بیش از همیشه بود. در مرحله بعد خدمات اساسی خصوصیسازی شد، بانکهای مرکزی مستقل، نیروی کار "منعطف"، هزینههای اجتماعی پایین و البته تجارت کاملا آزاد.
🔸طبق موافقتنامههای جدید با صندوق، تایلند به بیگانگان اجازه میداد که سهام زیادی از بانکهای کشور را تملیک کنند، اندونزی یارانههای غذایی را قطع میکرد و کره قانون حمایت از کارگران در برابر اخراج جمعی را لغو میکرد. صندوق حتی زمانبندی مشخص برای اخراج کارگران در کره را تعیین کرده بود: برای دریافت وام، بخش بانکی کشور باید پنجاه درصد از نیروی کار خود را اخراج میکرد.
🔸اینگونه مطالبات برای بسیاری از شرکتهای چندملیتی غربی بسیار مهم بود، زیرا شرکتها میخواستند مطمئن شوند که در موسسات آسیایی که در شُرُف خرید آنها بودند، میتوانند ریشهای تعدیل نیرو کنند.
🔘دکترین شوک
@Radmanminer
ترویج لیبرالیسم در صداوسیما
صداوسیما کارشناس اقتصادی دعوت میکند که بگوید مصرف گاز خانوادهها در خانههایشان غیرمولد است و باید گران کنیم!
مطلوب این نظام کارشناسی که علم انسانی مسموم غربی رو پذیرفته خانههای تکنفره و خوابگاهی است (همان ۲۵ متریهایی که در دستور کار است)
#علیه_خانواده
@hzamanim
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
◾️«مراحل سقوط بشار اسد» در یک نگاه از حیث اقتصادی
📆 سال 2005: شروع برنامه «اقتصاد بازار اجتماعی» و جایگزینی آن با سیاستهای رفاه عمومی
📆 سال 2005: خصوصیسازی شرکتهای عمومی و دولتی
📆 سال 2006: حرکت در چارچوب سیاست ارز تکنرخی و دریافت تقدیر از صندوق بین المللی پول!
📆 سال 2008: شروع آزادسازی یارانه(!) سوخت با سه برابر کردن قیمت گازوئیل
تا
📆 سال 2023: تشدید خصوصیسازی منابع عمومی
📆 سال 2024: تشدیدخصوصیسازی حوزه بهداشت و درمان و بیمارستانهای دولتی
و
📆 سال 2024: سقوط دولت سوریه.
⛔️ دقیقا همین برنامههای غلط، سرمایه اجتماعی بشار اسد را منهدم و راه جنگ را هموار کرد.
⛔️ ورود تروریستها و وقوع جنگ از سال ۲۰۱۱ «معلول» این انهدام سرمایه اجتماعی با سیاست های غلط اقتصادی بود.
⛔️با آگاهسازی عمومی تلاش کنیم دولت و ایران عزیز از گزند تجویزهای «هوچیگران بورسی، پکیجفروشان و بلاگرهای بیبنیه» در امان بماند.
🖊 محمد طاهر رحیمی
@Economics_Finance
هدایت شده از حکمرانی اقتصادی|محمد طاهر رحیمی
💴یارانه پنهان یا «مالیات پنهان»
📝کاهش ارزش پولملی را باید تعبیر کرد به گرفتن «مالیات پنهان» از مردم؛ نه دادن یارانه پنهان(!) به مردم.
🔖ما در ایران «مالیات پنهان-Hidden Tax» داریم نه مفهوم موهومی به نام یارانه پنهان
📝یکی از انواع مهم «مالیات پنهان»
«مالیات تورمی-Inflation Tax» است،
یعنی تحمیل مخارج بیشتر به مردم از کانال تورم.
📝ازطرفی در ایران ارز «لنگر انتظارات تورمی» است؛ پس جهش ارزی با ایجاد جهش تورمی، باعث اخذ مالیات پنهان از نوع مالیات تورمی از مردم میشود نه دادن یارانه پنهان به آنها.
📝بنابراین تبدیل قیمت سوخت در کشورهای دیگر به ریال مبتنی بر نرخ ارز جهشیافته و فاکتور کردن اختلاف آن با نرخ فعلی! به عنوان یارانه پنهان! مصداق "تحلیل معکوس" است
🔖جهش ارزی؛ «مالیات پنهان» خلق میکند نه یارانه پنهان!
🔖و مالیات پنهان، راه مالیات شفاف و تنظیمگر را سد میکند.
📍کانال ایتا:
https://eitaa.com/economics_finance
📍کانال تلگرام:
https://t.me/Economics_Finance_T
📍صفحه توئیتر:
https://twitter.com/taherrahimi68
هدایت شده از zahra Gh naghibi
#باب_هفتم_فقهالمکاسب
⚡️تنقیح مفهوم «هدایت نقدینگی» (با تعریف کینز)؛
✍ کینز بعد از تعریف «پسانداز»، صحبت از سرمایه گذاری آن (در بخش تولید) کرده و میگوید: «هدایت نقدینگی» به سمت تولید، موجب تقویت و گسترش صنایع شده و از طریق باز توزیع درآمدها در الگوی تولید صنعتی، میتوان #عدالت را محقق کرد! مثلا با سرمایه گذاری کردن پسانداز در حساب بانکی خود، #تجمیع_سرمایه اتفاق میافتد و بانک هم( بر فرض پرهیز از غلط بزرگی به نام بنگاهداری!)، با تزریق آن سرمایه به بخش تولید صنعتی، موجب تقویت صنایع میشود...
🔺۴ اشکال الگوی تولید صنعتی؛
1⃣ گسترش بیعدالتی؛ به دنبالِ واگذاری سرمایه های تجمیع شده توسط بانکها به سرمایهگذاران و در نتیجه در اختیار قرار گرفتن گردش اعتبارات و سود این بنگاههای تولید صنعتی به نفع آنها...
2⃣ افزایش آلودگی محیط زیست؛ که موجب گسترش بستهبندی های صنعتی( خصوصا در حوزه غذا) و ایجاد فاجعه جزایر پلاستیک در دنیا شده است...
3⃣ گسترش بیماریها؛ که به دلیل از بین رفتن #اصل_تازه_خوری_غذا و استفاده از مواد نگهدارنده و شیمیایی در تولید صنعتی غذا اتفاق میافتد...
4⃣ گسترش اسراف در انرژی؛ مثلا فقط در تولید صنعتی غذا، چه در فرآیند تولید، چه در فرایند نگهداری و چه در فرایند توزیع و انتقال آن کلی برق مصرف شده و شما باید دائما از یخچالها استفاده کنید...
👌 با توضیحات بالا، الگوی تولید خانگی و محلی و به اصطلاح #مردمی_کردنِ حداکثری تولید، راهکار اصلی تحقق عدالت در بخش تولید است.
📖 مرور جلسات گذشته؛ جلسه اول/ جلسه دوم/ جلسه سوم/ جلسه چهارم
🗞جهت مطالعه کتاب؛ «نظریه فقهی انفاق»
#مباحثات
📌مشهد مقدس | جمعه انتظار
https://eitaa.com/olgou_mashhad
هدایت شده از zahra Gh naghibi
نظریه فقهی انفاق.pdf
5.92M
🗞متن کامل گزارش راهبردی مدرسه هدایت درباره نظریه فقهی انفاق (باب هفتم فقه المکاسب) در مقایسه با تعریف کینزی از پس انداز و مفهوم معیوب هدایت نقدینگی به سمت تولید / ۲۵۳ صفحه
❓بررسی اشکالات ۴ گانه هدایت نقدینگی به سمت تولید صنعتی
❓بررسی عواقب عدم توجه به مفهوم کنز
❓بررسی مصادیقی از هدایت نقدینگی به سمت تنظیم روابط انسانی (مفهوم انفاق)
❓مقایسه سود ناشی از پس اندازهای بانکی با سود ناشی از انفاق و هدایت نقدینگی به سمت تنظیم روابط انسانی (محور ویژه بحث)
#فصل_هفتم_مکاسب
#نظریه_فقهی_انفاق
#هدایت_نقدینگی_به_سمت_تولید
@olgou4
46.87M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حرف های شنیدنی. که شنیده نشد.
#نه_به_نئولیبرالیسم
@EghtesadeMardomi
دکتر سیدیاسر جبرائیلی:
اشتباه بزرگ این است که دولت برای حل مسائل کشور، متصدی شرکتهایی با مأموریتهای مختلف باشد.
اما اشتباه بزرگتر این است که شرکتهای خصوصیِ فعال در بخشهای مختلف و مرتبط با مسائل اولویتدار کشور، نسبتی با برنامه پیشرفت ملی نداشته باشد.
رهبر حکیم انقلاب میفرمایند بخش خصوصی «موتور محرک اقتصاد» است؛
هنر دولت باید این باشد که میان انتفاع بخش خصوصی و منافع ملی یک رابطه معنادار برقرار کند.
(قدرت و پیشرفت، ص۱۰۲)
#دکتر_جبرائیلی
#کتاب_خوب
#قدرت_و_پیشرفت
@EghtesadeMardomi
📝 حکایت حذف ارز نیما به کام معدود سفته بازان بورسی
💵 جهش ۵۰٪ ارز نیما تا حدود 60 هزار تومان طی حدود 3 ماه اخیر و شدت گرفتن آن با حذف سقف سامانه نیما، باعث سود قابل توجه همان حدود ۹۶ هزار نفری میشود که بیش از ۱ میلیارد در بورس دارند نه عموم مردم.
📚 علم اقتصاد به این فاجعه «جابجایی درآمد» میگوید، از مردم به یکدهمدرصدیها، از اقتصاد مولد پاییندست به خامفروش بالادست.
💰نرخ بازار سیاه را هم در ماههای آتی میبینیم.
🔖 مفصل دربارهاش مینویسم انشاالله که چگونه و در چه فرآیندی این خطای راهبردی در حذف سقف نرخ ارز در سامانه نیما، هم بازار سیاه را جهش میدهد، هم دوباره سقف قیمتی را در نرخهای بالاتر احیا میکند و هم سرمایه اجتماعی اندک دولت چهاردهم را به باد میدهد متاسفانه.
⛔️ تحلیل اقتصاد سیاسی ماجرا هم همین است که رییس مرکز پژوهشهای اتاق بازرگانی گفتند:
«بازار توافقی ارز و حذف سقف نیما حاصل رایزنی اتاق بازرگانی با رئیس کل بانک مرکزی بود»... تمام!!!
@Economics_Finance
دکتر سیدیاسر جبرائیلی:
اگر طی فرایند خصوصیسازی، دولت به موازات کوچکشدن، ضعیف هم بشود، نهتنها نخواهد توانست نقش حامی، هادی و ناظر را ایفا کند، بلکه این ضعف دولت موجب هرج و مرج نیز میشود و روشن نیست مسیری که بخشهای خصوصی قدرتمند شده و رها از هدایت و نظارت دولت برای تأمین منافع خود میپیمایند، چه نسبتی با منافع ملی داشته باشند؛
بماند که نفس ایده کوچکسازی دولت نیز محل سؤال است.
ضمن اینکه براساس شاخصهایی چون میزان مخارج دولت به تولید ناخالص داخلی، عمده دولتهای عضو OECD بزرگتر شدهاند.
بنیانهای نظری دولت کوچک نیز فروپاشیده است.
(قدرت و پیشرفت، ص۱۰۴)
#دکتر_جبرائیلی
#کتاب_خوب
#قدرت_و_پیشرفت
@EghtesadeMardomi
بارها و بارها از من پرسیده شده که تعریف اقتصاد اسلامی در یک جمله چیست؟
و من هربار از ایشان میپرسم تعریف اقتصاد سرمایهداری چیست؟ تو آن را در یک جمله تعریف کن (یا از جایی تعریف یکخطیاش را بیاور) من هم دقیقا همانگونه اقتصاد اسلامی را تعریف میکنم!
سرچ میکند و از ویکیپدیا میخواند (عکس بالا)
من هم میگویم:
آیا نظام سرمایهداری این است که خواندی؟ آیا در نظام سرمایهداری ابزارهای تولید همه خصوصی هستند؟ آیا در نظام سرمایهداری مالکیت دولتی و عمومی وجود ندارد؟ آیا در نظام سرمایهداری بازارها رقابتی هستند؟ آیا در نظام سرمایهداری بازارهای انحصاری وجود ندارند؟ آیا در نظام سرمایهداری مالکیت خصوصی آزاد است برای همه؟ آیا نظام سرمایهداری بعد و زیربنای فرهنگی ندارد؟ آیا نظام سرمایهداری ابعاد سیاسی و اجتماعی ندارد؟ آیا نظام سرمایهداری ....
حالا با توجه به همین تعریف من اقتصاد اسلامی را تعریف میکنم:
یک نظام اقتصادی که پایههای آن بر روی مالکیت گسترده عموم مردم بر ابزارهای تولید قرار میگیرد و از این راهبرد برای تولید و توزیع عادلانه ثروت در جامعه استفاده میشود.
بعد میپرسم الان مشکل شما با اقتصاد اسلامی حل شد؟!
از چهرههایشان مشخص است که خیر!
مشکل خیلیها ایمان به نظام سرمایهداری است نه کفر به اقتصاد اسلامی!
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
نظریه #بردارهای_قدرت پرفسور درخشان بسیار پیچیده و درکش نیاز به شرح مفصل دارد اما سعی کردم یک برش بسیار سطحی و ساده از این نظریه را بیان کنم.
نظریهای که امیدواریم ایشان روزی فرصت کنند و شرح دهند.
#اقتصاد_اسلامی #تولید_علم
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از بزرگترین #کلاهبرداری_بانکها و مال هایی مانند #سرای_ایرانی و #سرای_فرش و #شهر_لوازم_خانگی و... خبر دارید؟
آیا میدانید #صداوسیما پشت نظام سرمایه داری کثیف ایستاده است؟
👆این کلیپ بخشی از این فاجعه را افشا میکند!
#حذف_خرده_مالکیتها
#هضم_در_مالکیتهای_کلان
#حاکمیت_ابرشرکتها
https://eitaa.com/joinchat/3848995129Ce91ba86e04
دکتر سیدیاسر جبرائیلی:
در دهه ۱۳۴۰ گروهی از دانشگاه هاروارد آمریکا برای کمک به نگارش برنامه عمرانی سوم وارد ایران شده و در سازمان برنامه مستقر شدند.
فارغ از اینکه مشاوران هاروارد رویکرد استعماری آمریکا را در ایران دنبال میکردند، روایت جالبی از مدیران سازمان برنامه ایران دارند:
«نزدیک به تمام سمتهای عالی سازمان برنامه را فارغ التحصیلان خارج از کشور پر کردهاند... همکاران ایرانی ما کمهوش و فاقد قابلیتهای برجسته بودند، اما اینان با خود نشانه حضوری طولانی در خارج از کشور را دارند...
این عده اکثرا به معنای واقعی در ایران غریب بودند؛
زیرا با چند سال زندگی در خارج از کشور، رنگ و بوی فرهنگ بیگانه را به خود گرفته بودند.
آنها اغلب هیچ نشانی از همدردی ملموس با واقعیات زندگی در ایران نداشتند و اکثرا بر مقیاس ارزشی نادرست مبتنی بودند.» (مکلئود،۱۹۶۴)
این یک روایت آمریکایی از غربزدگی مدیران سازمان برنامه ایران در دوره پهلوی است.
اما پرسش اینجاست که آیا ما از این غربزدگی در نظام برنامهنویسی کشور خلاص شدهایم؟
متأسفانه پاسخ منفیست.
چقدر این تعبیر حضرت امام خمینی دقیق بود که فرمودند: «ما از شر رضاخان و محمدرضا خلاص شدیم، لکن از شر تربیتیافتگان غرب و شرق به این زودی ها نجات نخواهیم یافت»
(قدرت و پیشرفت،ص ۱۰۴,۱۰۵)
#دکتر_جبرائیلی
#کتاب_خوب
#قدرت_و_پیشرفت
@EghtesadeMardomi
حقیقت بما هو کشک!
انگلیسی ها با دست راست سیگار میکشند و ایرانی ها با دست چپ
تحلیل ها
پزشک: با بررسی ژنتیک به این نتیجه رسیدیم که ...
روانشناس: تحقیقات روانشناسی بالینی به ما می گوید که...
عصب شناس: نیم کره راست انگلیسی ها ...
جامعه شناس: جامعه انگلیس به علت ...
تاریخدان: تاریخ انگلیس نشان می دهد که...
اقتصاددان: حالت بهینه گرفتن سیگار در انگلیس...
سیاست مدار: زبان بدن یک انگلیسی متاثر از سیاسیون...
حقوق دان: جنایت هایی که با دست راست در انگلیس شده...
معلم: اجبار بچه ها به نوشتن با دست راست...
زیست شناس: اجداد میمون انگلیسی ها ....
فیلسوف: حق کشیدن سیگار با دست راست در انگلیس...
راننده تاکسی: فرمان خودروها در انگلیس سمت راست است و فرمان خودروها در ایران سمت چپ! 😎
ماجرای علوم انسانی و علوم اجتماعی در عصر ما همینقدر مضحک و مبتذل است.
و این وسط چند سوال مطرح است:
1. چه لزومی دارد افرادی به این مسائل بپردازند و نتیجه تحقیقاتشان را با عنوان "علم" منتشر کنند
2. تخصص گرایی افراطی سبب شده پیچیدگی های حقیقی قوانین تغییر و حرکت در نظر گرفته نشود و پاسخهای سطحی و تک بعدی به مسائل داده شود
3. پاسخ ظاهرا علمی افراد کاملا به زبانِ مدرک آنها بستگی دارد نه حقیقت. زبانی علمی که می توانند با آن سخن بگویند تاثیر مستقیمی در تحلیل آنها دارد.
4. هیچ کس از خودش نمی پرسد آیا آن گزاره ابتدایی صحیح بود یا خیر! یک فرضیه بود که افراد زیادی برای پاسخ دادن به آن وقت خودشان را هدر دادند. در حقیقت به همین راحتی می توان جهت علم و اهداف دانشمندان را معین کرد.
5. بسته به قدرت اقتصادی و سیاسی یکی از جوابهای بالا پررنگ شده و در رسانه ها و دانشگاه ها و نشریات و... منتشر می شود
6. هیچکس متعرض کمپانی های تولید سیگار نمی شود و سیگار کشیدن نه تنها تقبیح نمی شود بلکه به عنوان یک موضوع علمی مطرح می گردد
7. همین مثال را برای تحقیقات بسیاری که در زمینه صنعت پ.ور.ن و همجنس.بازی و... شده است تطبیق دهید. تحقیقات علمی بسیاری در این زمینه ها انجام می شود.
8. اقتصادِ علم نما هم که یکی از کلیدی ترین مسائلش رباست همین گونه است. اساسا مساله اقتصاددان سود سرمایه دار است و نه نفع مردم و عدالت و ...
9. ارزش زدایی از علم یک شعار دروغ و مضحک است. در همین مثال و مثالهای مشابه زیادی می بینید که اساسا علم جهت دارد و "کشف واقع بماهو واقع" یک #فریب_بزرگ است در ساحت علوم انسانی غربی
10. فرض کنید کسی دقیق ترین و جامع ترین دلیل را برای این مساله کشف کرد. ثم ماذا؟ چه نفعی دارد این علم؟ قرار است چه کسی را خوشبخت کند و چه خدمتی به جامعه انجام دهد؟
11. فرض کنید یک پزشک بعنوان یک گزاره علمی اثباتی بگوید: سیگار کشیدن باعث سرطان می شود و هیچ گزاره هنجاری دیگری هم در مورد سیگار نگوید. آیا همین گزاره ظاهرا اثباتی و خالی از ایدئولوژی سرتاسر نهی از سیگار کشیدن نیست؟ آیا می توانید در علوم اجتماعی مثالی بزنید که این ویژگی را نداشته باشد؟
12. شناخت دنیا و مافیها کار ما انسان ها نیست و علم نزد کسی است که خالق این عالم هستی است. آنچه برای ما اهمیت دارد و باید اهمیت داشته باشد مسیری است به سوی هدفی که او برای ما تعیین کرده است. در این مسیر باید تلاش کنیم با تمسک به قرآن کریم، روایات اهل بیت علیهم السلام و عقلی که تحت ولایت کلیه وحی باشد چراغی روشن کنیم و قدمی برداریم. چه بسا اهل علمی که با خودشان هیچ چیزی جز ظلمت نبردند و اهل عملی که نورشان برزخ و قیامت را روشن میکند...
رب زدنی علما و عملا و الحقنی بالصالحین...
♨️ اقْتِصادِفَرهَنگی: 🇮🇷
💠 @h_abasifar