✍پرسش
چگونه بايد از صبر و نماز كمك گرفت؟
👈پاسخ:
«وَاسْتَعِينُواْ بِالصَّبْرِ وَالصَّلاَةِ...»؛ از شكيبايى و نماز يارى جوييد.(1)
☘️صبر، هر بلا و يا حادثه عظيمي را كوچك و ناچيز می كند، و نماز كه اقبال به خدا، و التجاء به او است، روح ايمان را زنده مي سازد، و به آدمی می فهماند: كه به جایی تكيه دارد كه انهدام پذير نيست، و به سببی دست زده كه پاره شدنی نيست.(2) در واقع براى پيشرفت و پيروزى بر مشكلات دو ركن اساسى لازم است، يكى پايگاه نيرومند درونى و ديگر تكيه گاه محكم برونى، در آيات فوق به اين دو ركن اساسى با تعبير صبر و صلوة اشاره شده است: صبر آن حالت استقامت و شكيبائى و ايستادگى در جبهه مشكلات است، و نماز پيوندى است با خدا و وسيله ارتباطى است با اين تكيه گاه محكم.
🌸گر چه كلمه صبر در روايات فراوانى به روزه تفسير شده است، ولى مسلّما منحصر به روزه نيست، بلكه ذكر روزه به عنوان يك مصداق بارز و روشن آن است، زيرا انسان در پرتو اين عبادت بزرگ اراده اى نيرومند و ايمانى استوار پيدا مى كند و حاكميت عقلش بر هوس هايش مسلّم مى گردد.
🍃مفسران بزرگ در تفسير اين آيه نقل كرده اند كه رسول گرامى اسلام (صلی الله عليه و آله و سلم) هر گاه با مشكلى روبرو مى شد كه او را ناراحت مى كرد از نماز و روزه مدد مى گرفت.
🍀و نيز از امام صادق (عليه السلام) نقل شده كه فرمود: هنگامى كه با غمى از غم هاى دنيا روبرو مى شويد وضو گرفته، به مسجد برويد، نماز بخوانيد و دعا كنيد، زيرا خداوند دستور داده «و استعينوا بالصبر و الصلوة».
🌸توجه به نماز و راز و نياز با پروردگار نيروى تازه اى در انسان ايجاد مى كند و او را براى روياروئى با مشكلات نيرو مى بخشد.
🌼از امام صادق (عليه السلام) نقل است: «كان على (عليه السلام) اذا احاله امر فزع قام الى الصلوة ثم تلا هذه الاية و استعينوا بالصبر و الصلوة»؛ هنگامى كه مشكل مهمى براى على (عليه السلام) پيش مى آمد به نماز بر مى خاست سپس اين آيه را تلاوت مى فرمود "و استعينوا بالصبر و الصلوة".(3) و (4)
ــــــــــــــــ
(1) بقره/ 45.
(2) ترجمة الميزان، ج 1، ص 229.
(3) تفسير برهان،ج 1، ص9.
(4) با اندكي تغيير ر.ك: تفسير نمونه ، ج 1، صص218و 21.
@Emam_kh
💦⛈💦⛈💦
♥️عشق پایدار♥️
#قسمت پنجم
راضی کردن باقرخان هم یکی از هفت خوان رستم بود که انگار یوسف میرزا موفق شده بود به سرانجام رساند، اما چگونه؟
یوسف میرزا مرد جنگ بود وبی حوصله، و عادت به مقدمه چینی و حاشیه روی نداشت پس پرده از راز درونش برداشت سر دل را فاش نمود...برای پدر.... گفت، ازعشق دلش و گفت که عاشق دختر رعیت زاده شده.... گفت که با همان نگاه اول دل از کف داده و حال ازدواج وتشکیل خانواده به سرش زده....
باقرخان با شنیدن حرفهای پسر دردانه اش خون خودش را میخورد ومدام با کف دست بر زانویش میزد و زیر لب لااله الاالله میگفت اما از راه مهر پدرانه وارد شد وبه اوگوشزد کرد که او ارباب زاده است و دست روی هر دختر زیبا و تحصیل کرده و اعیونی و فرنگ رفته ای که بگذارد جواب رد نمیشنود,گفت حتی حاضراست به نزد سردارسپه بیاید ودختر سردار را برای یوسف میرزا خواستگاری کند و حتی گوشزد کرد که بسیاری از خان های اطراف با زبان بی زبانی خواهان دامادی یوسف میرزا هستند و از طرفی وصلت پسرش را بایک رعیت زاده ننگ میدانست...اخه باقرخان ,خان چندین پارچه آبادی را چه به وصلت با دختر عبدالله رعیت که تمام عمرش را در تپاله وپشکل دام دست و پا زده
اما این حرفها برای یوسف میرزا چون کوبیدن میخ درسنگی آهنین بودو باقر خان درک نمیکرد دلی که درپی عشق لرزید وفرو ریخت فقط با وصال است که دوباره بنا خواهد شد....
یوسف میرزا باهمان تحکم نظامی اش علم مخالفت با اورا برافراشت وپادرون یک کفش کرد تابه بتول برسد....
و رو به پدر گفت:پدر جان بزرگتری,زحمتم را کشیدی,احترامت واجب اما دل من هیچ سرش نمیشود جز انچه که میطلبد وباید به خواسته اش برسد. من در عمرم سفرهای زیادی داشتم ، با بزرگان زیادی حشر و نشر داشتم ،در مجالسی بودم که دختران زیبایی ، چشم به دنبالم داشتند اما هیچ کدام نتوانست نظر من را به خود جلب کند...این..این دخترک...دختر نیست...پری آسمان است...فرشته ای در روی زمین است...یا قبول میکنی و من به خواسته ی دلم میرسم و سرو سامان میگیرم ، یا میروم و دیگر پشت سرم را نگاه نخواهم کرد.
باقرخان کارد میزدی خونش در نمیامد از ناچاری بلند شد و درحالیکه به سمت حیاط عمارت میرفت بلند بلند با خود حرف میزد ,حالا برای من عاشق شده آنهم عاشق دختر بی کس و کار عبدالله رعیت .... خدایا این چه مهریست که در دلش گذاشتی؟ لااقل چاره کار را هم نشانم بده....
نوکرها باشنیدن این کلام باقرخان گوشهایشان تیز شد وسر از کار یوسف میرزا درآوردند.
کم کم راز خان زاده دهان به دهان شد واز فردی,به فردی دیگر از خانه ای به خانه دیگر به طوری که شب نشده کل ابادی خبر جدید و شگفت انگیز خانزاده را شنیدند و به گوش عبدالله هم رسید....
#براساس واقعیت
#ادامه دارد ....
💦⛈💦⛈💦
#قسمت_شش
♥️عشق پایدار♥️
عبدالله ازشایعه ای که در آبادی پیچیده بود ودهان به دهان میگشت با ماه بی بی مادربتول صحبت کرده بود و از اوخواست تا این شایعه به واقعیت نرسیده وقاصدهای ارباب به خانه ی عبدالله نیامده اند چاره ای بیاندیشد………خانه ی اربابی ملتهب و خانه ی عبدالله ملتهب تراز آن بود,دل یوسف میرزا در تب و تاب رسیدن به بتول ، دخترک زیبای رعیت زاده بود و دل بتول از همه جا بی خبر در پی یار دیرینش ,عزیز تازه از سفر برگشته اش بود.
ماه بی بی, بیقرار تراز همیشه به سمت تنور رفت و ته مانده های خمیر را چانه گرفت وبا صدای بلند بتول را به بیرون خواند,بتول با شنیدن صدای مادرش با سرعت از اتاق بیرون امد وگفت:مادر,چی شده؟
ماه بی بی:بیا دخترم,دیگه رمق ندارم این نانهای آخر را تو به تنور بزن,بزار منم یه لحظه کنار عزیز اقا بشینم و ببینم آن طرف دنیا چه خبراست که ما نمیدانیم و با این حرف,بتول به سمت تنور رفت وماه بی بی به سمت اتاق ,ماه بی بی استکانی چای ریخت و جلوی دامادش گذاشت وگفت:اقا عزیز حرف زیاد است اما بتول را به بهانه ای,بیرون فرستادم تا انچه که در ابادی پیچیده را به گوشت برسانم و شروع کرد به سخنانی که نقل میان مجلس این روزها بود واو رادر جریان قرارداد,بتول که بی خبراز همه جا قرصی نان گرم به دست داشت تا برای اقا عزیز بیاورد ناخوداگاه حرفهای اخر ماه بی بی را شنید و باشنیدن این خبر انگار خانه برسرش خراب شده مانند طفل مادرمرده ای گریه سرداد.
ماه بی بی که با گریه ی دخترش متوجه حضور او شد به سمتش امد و سرش را به سینه چسپاند و دلداریش میداد وگفت:نترس دخترکم,نترس بتولم ,هرکاری چاره ای دارد ,فقط مرگ است که چاره ندارد ,اسمان که به زمین نیامده چاره کار راحت است,فردا شب خیلی ساده به عقد اقا عزیز درمیایی وکارتمام است,ارباب زاده که هیچ,بالاتر از ارباب زاده هم بیاید نمیتواند زن عقدی مردی را برای کسی دیگر ببرند………
و کاش همه چیز به راحتی که ماه بی بی میگفت بود.
هعی ,هعی از دست این روزگار که همیشه جوری میچرخد که عده ای درزیر چرخهایش له میشوند .
بتول شب تا صبح با هجوم افکار مختلفی که به سرش,هجوم اورده بود,چشم بر هم نگذاشت وگاهی,از,شادی رسیدن به عزیز قند در دلش اب میشد وگاهی از فکر ارباب و ارباب زاده تلخی درکامش میریخت.
صبح زود بتول با یک شادی نامحسوس آماده میشد تا عصر به همراه خانواده و اقاعزیز راهی آبادی پایین شوند تا آقا سید عاقد آبادی پایین خطبه عقدشان رابخواند,چون نمیخواستند کسی متوجه شود این مراسم باید خیلی ساده وبی سروصدا انجام میشد و بعدش خانزاده توی عمل انجام شده قرار میگرفت وشاید اصلا این شایعه به واقعیت نمیپوست....
بعداز نهاربود, که عبدالله در تدارک رفتن به ده پایین بود ناگهان قاصدان ارباب رسیدند.
خانعلی مباشر ارباب داخل تنها اتاق محقرعبدالله شدوپیغام باقرخان رابا تمام وسایل رنگ و وارنگی که برای عروس خانم داده بودند، ابلاغ کرد وگفت:با دخترت صحبت کن,فردا صبح خیلی مرتب بالباسهایی که ارباب فرستاده بتول را برمیداری ومی آیی خانه ی اربابی,اونجا بهتون میگن چکارکنید....
رنگ از رخ عبدالله پرید وانگار روح از تن عروس وداماد این خانه درحال عروج به آسمان بود
ادامه دارد ...
نویسنده.....حسینی
╭❁━═━⊰✼❆🍃🌹🍃❆✼⊱━═━❁╮
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
🌹شرح #حکمت64 ( 1 )
🔹 اهل دنیا ؛ اهل غفلت
💠 در حکمت ۶۴ نهج البلاغه امیرالمؤمنین (علیهالسلام) میفرمایند:
« أَهْلُ الدُّنْيَا كَرَكْبٍ يُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِيَامٌ »
" اهل دنیا مانند سوارانی هستند که در حالیکه خوابند، آنها را شبانه می برند. "
🔻 درباره " اهل الدّنیا " ، دو نکته اساسی قابل بیان است؛
1⃣ نکته اول این است که جز یک مورد، در تمام مواردی که در نهج البلاغه، ترکیب اهل الدّنیا استفاده شده است، مذمّت است؛ یعنی کسانی که دلبستگی به دنیا دارند و گرفتار دنیا هستند؛ فقط در یک مورد این بار منفی وجود ندارد، که آن هم در خطبه ۱۶۰ نهجالبلاغه است که در این خطبه امیرالمومنین (علیهالسلام)، پیامبر را یکی از اهل دنیا معرفی می کنند و میفرمایند:
« أَهْضَمُ أَهْلِ الدُّنْيَا كَشْحاً وَ أَخْمَصُهُمْ مِنَ الدُّنْيَا بَطْناً» ؛
" پیغمبر از همه اهل دنیا، از فرط گرسنگی پهلویش بیشتر از همه فرو رفته بود و شکمش از همه گرسنه تر بود. "
در اینجا معنا، معنای خنثایی است؛ یعنی کسی که مدتی در دنیا زندگی کرده است، نه اینکه دلبستگی به دنیا داشته است.
🔻 لذا در خطبه ۲۳۰ درباره زاهدان میفرمایند:
" آن ها با اینکه به ظاهر اهل این دنیا هستند،( یعنی در این دنیا زندگی می کنند)، اما در باطن « لَيْسُوا مِنْ أَهْلِهَا » از اهل و دلبستگان دنیا نیستند؛ « فَكَانُوا فِيهَا كَمَنْ لَيْسَ مِنْهَا »
پس زهّاد، در دنیا به گونه ای زندگی می کنند، گویا اصلاً در دنیا نیستند. »
2⃣ بحث بعدی درباره اهل الدنیا به بهانه حکمت ۶۴، ویژگیهای اهل دنیا در نهج البلاغه است.
🎙حجت الاسلام مهدوی ارفع
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعدازماهرمضانچهکنیم؟
مراقب حال خوبمون باشیم
استادپناهیان
@Emam_kh
🔴 درخواستی عاجزانه از رئیسی
آقای رئیسی عزیز ، سربسته عرض می کنم :
باور کنید گاهی اوقات با مشاهده برخی تصمیمات عجیب و غلط دولت به خصوص در موضوعات اقتصادی ، تنها چیزی که به نظرمان می رسد این است که گویا برخی مسئولین تمام سعیشان ، ایجاد نارضایتی در مردم و بحران سازی است.
عاجزانه درخواست می کنیم تا دیر نشده دولت را از شرّ بانیان وضع موجود و نفوذی های ظاهرالصلاح پاکسازی کنید ...
#نفوذ
✍ قاسم_اکبری
@Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔷حتی اگه بدترین گناهارو انجام دادی،
از رحمت خدا ناامید نشوید
👌خیلی شنیدنی
اَلَّلهُمعجِّللِوَلیِڪَالفرَج
@Emam_kh
📔 رفع درد زانو
☘ یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و همان مقدار روغن زیتون را با هم مخلوط کنید و روزی دوبار زانو را ماساژ دهید، این کار را باید تا رفع درد تکرار کنید.
.☘🍁☘🍁☘
طرح_لوزی_کلاه
بعد از بافت کشباف دورج رو بافی انجام دادم بعدش 4 سانت زیر بافی وقتی به رج برگشت بافت که باید رو ببافیم رسیدیم همین رج به زیر می بافیم که دونه ها از روی کار رو بافی باشه. بعد به رج جلوی کار که رسیدیم دونه اول که حاشیه هست .از قسمت رو بافی بعد از کشباف یه دونه بلند میکنیم روی میل چپ میندازیم و با دونه بعدش دوتا یکی میکنیم. تعداد دونه های وسط هر لوزی باید فرد باشه من 9 تا دونه که رو بافتم باز یه نخ از پایین گرفتم روی میل انداختم با دونه دهم دوتا یکی کردم. به همین ترتیب تا آخر. برای رج برگشت همه دونه ها به رو بافته که جلوی کار زیر بافی باشه. در ادامه 4 سانت زیر بافی. بعد رج پشت کار همه دونه ها به زیر. به جلوی کار که رسیدیم دونه های رو بافته الان از وسط لوزی قبل دونه گرفته و روی میل انداخته دوتا یکی کرده. 9 تا رو بافته دوباره نخ گرفته با دونه 10 دوتا یکی میکنیم. به همین ترتیب تا آخر.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ والدینی که میخوان بچههای سرنوشتساز برای کشور تربیت کنن لازمه که این کلیپ رو ببینند
⚠️ مولفهای مهم در تربیت کودکان که اکثرا رعایت نمیکنیم و فاجعه دوران ما به حساب میآید!
@Emam_kh
🔴سرباز امام زمان هستیم یا نه؟!
✅مامون رقی روایت می کند:
نزد آقایم امام صادق (علیه السّلام) بودم که شخصی به نام «سهل بن حسن خراسانی» رسید، سلام كرده و نشست.
🔆عرض كرد: یابن رسول الله ! چرا از حق خود دفاع نمیكنید؟ چرابا دشمنان و مخالفان نمیجنگید؟
آن هم در صورتی كه بیش از صدهزار شیعه شمشیرزن و مطیع دارید!
🌸در این لحظه حضرت به تنور اشاره کردند و فرمودند:
بلند شو و داخل تنور شو.
🔘مرد خراسانی ترسید و عرض كرد: یابن رسول الله ! مرا با آتش مسوزان، از من درگذر...
✨حضرت فرمودند : تو را بخشیدم.
🌺در این هنگام یكی از اصحاب امام صادق (علیه السّلام) به نام «هارون مكی» وارد شد، خدمت رسید و سلام كرد.
❤️امام جواب سلام او را داد و فرمود:
برو داخل تنور..
🍃هارون مكی بدون هیچ سخنی، داخل تنور شد. امام شروع كرد با مرد خراسانی از اوضاع خراسان پرسیدن و ...
✅سپس گفت: ای خراسانی برو داخل تنور را نگاه كن.
مرد خراسانی به طرف تنور رفت و دید كه «هارون مكی» چهار زانو در تنور نشسته است...
🌺امام از مرد خراسانی سئوال كرد:
از این یاران در خراسان چند نفر پیدا میشود؟
❗️مرد خراسانی عرض كرد:به خدا قسم یك نفر هم نیست!
🌷امام (علیه السّلام) فرمودند:
ما تا زمانی كه پنج نفر یاور این چنینی نداشته باشیم قیام نخواهیم كرد. ما خودمان موقعیت مناسب را بهتر می دانیم.
💠این است فرق "شیعه و یاور واقعی" با "مدعیان یاوری"!
@Emam_kh
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
هیچڪس بی درد و غصّہ
وگرفتـاری نیست اما
قشنگیـش به این ڪه
تو اوج غم لبخند بزنی
و ببیــنی خدا خیـلے بزرگــہ🌸🍃
شبتون بخیر و نیکی🌸
@Emam_kh
الإمام الصادق عليه السلام :
يَأتي عَلَى النّاسِ زَمانٌ لَيسَ فيهِ شَيءٌ أعَزُّ مِن أخٍ أنيسٍ ، وكَسبِ دِرهَمٍ حَلالٍ .
امام صادق عليه السلام :
روزگارى بر مردم خواهد آمد كه در آن ، چيزى كمياب تر از برادرى دمساز و به دست آوردن دِرهمى حلال نيست .
تحف العقول : 368 ، بحار الأنوار : 78 / 251 / 102 .