May 11
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 شعرخوانی اشکآلود درباره شهادت حضرت زهرا (س) و واکنش رهبر انقلاب
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═
#حذف_مباهله
1️⃣ بر اساس روایات متواتر شیعه و اهل سنت یکی از افرادی که به دستور الهی توسط رسول خدا (ص) در مباهله (61/ آل عمران) حاضر شد، امیرالمومنین (ع) بود.
📚 الصحيح من سيرة النبى الأعظم (ط-جديد)، ج29، ص: 9
2️⃣ بر اساس این روایات امیرالمومنین (ع) مصداق«أَنْفُسَنا» است. بر اساس این آیه او نفس و جان پیامبر اکرم (ص) است. لذا همه مقامات و فضائل پیامبر (ص) غیر از مواردی که بنا بر ادله مختص رسول خدا (ص)_ همانند نبوت_ است، شامل امیرالمومنین (ع) نیز است.
3️⃣ سیاست شیطانی بنی امیه در ممانعت از نقل فضائل اهل بیت (ع) بود. با تاسف فراوان برخی از عالمان و محدثین بزرگ اهل سنت_ همانند بخاری و شعبی و ... _ نیز از این سیاست تبعیت می کردند.
4️⃣ طبری در تفسیر آیه مباهله می گوید که: جریر می گوید به مغیرة گفتم: مردم در ماجرای مسیحیان نجران روایت می کنند که علی (ع) نیز با مباهله کننده گان بود. او گفت: این در حالی است که «شعبی» به این مطلب اشاره ای نکرده است! من نمی دانم این امر _ اشاره نکردن شعبی _ به خاطر دیدگاه منفی بنی امیه نسبت به علی (ع) بوده یا اینکه در حدیث نبوده است. (رک: تصویر فوق)
5️⃣ بخاری نیز در صحیح خود در باب «باب قصة أهل نجران» هیچ اشاره ای به این فضیلت متواتر و قطعی اهل بیت (ع) نکرده است.
✅ بر اساس آیه مباهله حضرت علی ع برتر از تمام انبیاء الهی _غیر از رسول خدا (ص) است. شاید این امر باعث شده تا بنی امیه و علمای درباری همانند شعبی و بخاری و ... ترس از نقل آن داشته باشند!
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
═✧❁﷽❁✧═
#مصاحبه
#نقد_فیلم-بانوی-بهشت
#آیه-الله-طبسی
🔸آیت الله طبسی: فیلم بانوی بهشت برای ایجاد تفرقه میان امت اسلامی است.
🔹آیت الله نجم الدین طبسی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، به مسائل پشت پرده فیلم «بانوی بهشت» پرداخت و گفت: فردی که زیر نظر او این فیلم ساخته شده، دارای چهره ای ناشناخته و مشکوک و بدون سابقه تحصیلات حوزوی است و یک باره در لندن به صورت معمم مشاهده شد.
آیت الله طبسی ابزار کرد: استعمار پیر انگلستان سابقه طولانی در راه اندازی تفرقه میان امت اسلامی دارد و در این زمان هم به فعالیت های تفرقه افکنانه خود میان جوامع اسلامی ادامه می دهد؛ فیلمی که با عنوان دفاع از عقاید تشیع، در چنین کشوری با این سابقه و از سوی مدیر شبکه تفرقه افکن فدک ساخته شود، جای تأمل و تفکر دارد.
وی با بیان اینکه باید دفاع از مکتب و عقاید تشیع به صورت عاقلانه و منطقی صورت بپذیرد، افزود: ساخت و تدوین سریال امام علی(ع) از سوی دفتر رهبر معظم انقلاب تأیید شد و بعد در شبکه های سیما پخش شد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: فلان بیت بارها انتساب های این فرد را به خود رد کرده؛
وی با تأکید بر اینکه امروز باید با زبان روز به دفاع از عقاید مذهب شیعه پرداخت، گفت: ساخت و تدوین فیلم و سریال، تأثیرگذاری بسیاری بر مردم دارد و می توان با این روش حقایق مکتب شیعه را تبیین کرد.
آیت الله طبسی ابزار کرد: فیلم ها و سریال هایی که در حجم بزرگ ساخته می شود و بازخوردهای بسیاری در جوامع اسلامی به همراه دارد؛ باید ابتدا توسط مراجع عظام تقلید و ولی فقیه مورد تأیید قرار گرفته و سپس اکران عمومی صورت گیرد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: حضرات آیات سبحانی، مکارم شیرازی و مراجع عظام تقلید با ساخت، تدوین و اکران عمومی فیلم بانوی بهشت مخالفت کردند.
وی ایجاد داعش را پروژهای تفرقه افکن میان امت اسلامی دانست که از سوی استعمارگران تأسیس شده است و در این زمینه گفت: این فیلم با نمایش صحنه ای از جنایت داعش شروع شده است و با وجود اینکه آمریکا عامل اصلی به وجود آمدن گروه تکفیری داعش در منطقه بود، اما در این فیلم هیچ صحنه ای در مخالفت با آمریکا نشان داده نشده است.
آیت الله طبسی بیان کرد: رژیم بعث عراق با پشتیبانی ۸۰ کشور جهان جنگ تحمیلی علیه ایران راه انداخت و بسیاری از جوانان مملکت را به شهادت رساند؛ اما هیچ واکنش و بیانیه ای از سوی این جریان مشاهده نکردیم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ابزار داشت: گروه های تکفیری به شهر شیعه نشین زینبیه هجوم بردند و تمام شیعیان را از منطقه اخراج کردند؛ همچنین گروههای تکفیری تا نزدیکی کربلای معلی آمدند، اما هیچ کدام از طرفداران این جریان در کنار رزمندگان سوری و مدافعان حرم نبودند و هیچ تأییدی از آنها در جهت حمایت از رزمندگان مدافع حرم مشاهده نکردیم.
وی با بیان اینکه ساخت فیلم «بانوی بهشت» در جهت تکمیل پروژه داعش از سوی استعمارگران بوده، گفت: پشت پرده دست های پنهانی وجود دارد که گاهی برای ایجاد داعش برای کشتار مسلمانان هزینه می کند و گاهی برای ساخت این فیلم و ایجاد تفرقه میان امت اسلامی خرج می کند.
آیت الله طبسی ابراز داشت: کسی که می خواهد در زمینه دفاع از اهل بیت(ع) فیلمنامه بنویسد، باید مصالح جوامع اسلامی را بسنجد؛ بسیاری از اهل سنت به اهل بیت(ع) و نظام اسلامی ایران علاقه مند هستند و نباید فعالیتی انجام دهیم که زمینه ساز تحریک اهل سنت در مخالفت با تشیع شود و در راستای اهداف رژیم صهیونیستی و استکبار جهانی و در جهت اختلاف افکنی میان مسلمان گام برداریم.
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═
#مذهب_اموی
1️⃣ «عنبسة بن خالد اموی» از خاندان پلید بنی امیه و فردی جنایتکار بود. ابوحاتم رازی _از بزرگ ترین علمای رجالی اهل سنت_ درباره او می گوید:
♦️ «... كان على خراج مصر وكان يعلق النساء بالثدي...»
🔸 عنبسه مسئول مالیات مصر بود و او کسی بود که (برای مجازات) زنان را از سینه هایشان آویزان می کرد.
2️⃣ عنبسه فردی کذاب بود به گونه ای که علمای رجالی اهل سنت می گویند:
♦️ «... إنما يحدث عن عنبسة مجنون أحمق.»
🔸همانا فقط انسان دیوانه و احمق از عنبسه روایت نقل می کند!(رک: تصویر بالا)
3️⃣ با وجود جنایتکار و دروغگو بودن عنبسه و اینکه احمد بن حنبل هیچ ارزشی برای او قائل نبود، بخاری در صحیح خود در چندین جا از او روایت نقل کرده است. این روایت ها توهین های بسیار زشت به امیرالمومنین (ع) و حمزه سید الشهدا عموی پیامبر (ص) است. (روایت های شماره 6266 و 4003 چاب دار ابن کثیر بیروت یک جلدی)
✅ آیا با وجود روایت های فراوان صحیح بخاری از کذابین و دشمنان اهل بیت (ع) می توان دین خود را از آن گرفت؟ آیا با وجود راویان ناصبی همانند عنبسه می توان گفت که صحیح بخاری صحیح ترین کتاب بعد از قرآن است؟
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
═✧❁﷽❁✧═
#دشمنان_دین
1️⃣ روایت #متواتر روایتی است که باعث ایجاد قطع و یقین در انسان می شود. هر روایتی که در تعارض با حدیث متواتر قرار گیرد ارزشی ندارد. «نظم المتناثر من الحدیث المتواتر» کتابی از علمای اهل سنت است که مجموعه ای از روایت های متواتر را گردآوری کرده است.
2️⃣ در این کتاب «مومن و اهل نجات بودن» پدر و مادر رسول اکرم (ص) و حضرت ابوطالب (ع) از جمله مورادی دانسته شده است که روایت های #متواتر و قطعی آن را ثابت می کند.
3️⃣ با نهایت تاسف در چاپ های جدید این کتاب، با این ادعای واهی که رافضی ها (شیعیان) قائل به مومن و اهل نجات بودن پدر و مادر پیامبر (ص) و حضرت ابوطالب (ع) _ کسی که ده ها سال همانند پدر دلسوز از رسول الله (ص) محافظت کرد _ هستند! با بی شرمی تمام این روایت ها #حذف✂️شده است.(رک: تصویر بالا)
✅ چرا برخی علمای نادان و وهابیت پلید قائل به مشرک بودن والدین پیامبر (ص) و ابوطالب (ع) _ با وجود روایت های متواتر و قطعی بر خلاف آن_ هستند؟ این اعتقاد چه سودی برای آنها دارد؟ آیا این توهین به اسلام و رسول خدا (ص) نیست؟ آیا این جماعت با کاریکاتوریست ها و توهین کننده گان صهیونیست پیامبر (ص) فرقی دارند؟
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
═✧❁﷽❁✧═
#همفکری
1️⃣ روایت زیر از زیباترین فضائل اهل بیت علیهم (س) است. این روایت در منابع شیعه و اهل سنت وارد شده است.
2️⃣ روایت از منابع اهل بیت (ع):
https://hadith.inoor.ir/hadith/228071?utm_source=hadith_app&utm_medium=display&utm_content=share_hadith
3️⃣ روایت از منابع اهل سنت:
⏺ (ذكر ما ظهر لها من الكرامة على الله عزوجل وأنها أعز) (الناس عليه صلى الله عليه وسلم ومغفرة الله لها وإجرائها في مجرى مريم بنت عمران) عن أبى سعيد قال قال على عليه السلام ذات يوم فقال يا فاطمة هل عندك من شئ تغدينيه ؟ قالت لا والذى أكرم أبى بالنبوة ما أصبح عندي شئ أغديكه ولا أكلنا بعدك شيئا ولا كان لنا شئ بعدك منذ يومين الاشئ أوثرك به على بطني وعلى ابني هذين قال يا فاطمة ألا أعلمتينى حتى أبغيكم شيئا قالت إنى أستحى من الله أن اكلفك مالا تقدر عليه فخرج من عندها واثقا بالله حسن الظن به فاستقرض دينارا فبينا الدينار في يده أراد أن يبتاع لهم ما يصلح لهم إذ عرض له المقداد في يوم شديد الحر قد لوحته الشمس من فوقه وآذته من تحته فلما رآه أنكره فقال يا مقداد ما أزعجك من رحلك هذه الساعة قال يا أبا حسن خل سبيلى ولا تسألني عما ورائي وقال يا ابن أخى انه لا يحل لك ان تكتمني حالك قال اما إذا أبيت فو الذى أكرم محمدا بالنبوة ما أزعجني من رحلى إلا الجهد ولقد تركت أهلى يبكون جوعا فلما سمعت بكاء العيال لم تحملني الارض فخرجت مغموما راكبا رأسي فهذه حالتي وقصتي فهملت عينا على بالبكاء حتى بلت دموعه لحيته ثم قال احلف بالذى حلفت به ما أزعجني غير الذى ازعجك ولقد اقترضت دينارا فهاك واوثرك به على نفسي فدفع له الدينار ورجع حتى دخل على النبي صلى الله عليه وسلم فصلى الظهر والعصر والمغرب فلما قضى النبي صلى الله عليه وسلم صلاة المغرب مر بعلى في الصف الاول فغمزه برجله فسار خلف النبي صلى الله عليه وسلم حتى لحقه عند باب المسجد ثم قال يا أبا الحسن هل عندك شئ تعشينا به فأطرق على لايحر جوابا حياء من النبي صلى الله عليه وسلم قد عرف الحال الذى خرج عليها فقال له النبي صلى الله عليه وسلم إما أن تقول لا فننصرف عنك أو نعم فنجئ معك فقال له حبا وتكريما إذهب بنا وكأن الله سبحانه وتعالى قد أوحى إلى نبيه صلى الله عليه وسلم أن تعش عندهم فأخذ النبي صلى الله عليه وسلم بيده فانطلقا حتى دخلا على فاطمة عليها السلام في مصلاها وخلفها جفنة تفور دخانا فلما سمعت كلام النبي صلى الله عليه وسلم خرجت من المصلى فسلمت عليه وكانت أعز الناس عليه فرد عليها السلام ومسح بيده على رأسها وقال كيف أمسيت عشينا غفر الله لك وقد فعل فأخذت الجفنة فوضعتها بين يديه فلما نظر على ذلك وشم ريحه رمى فاطمة ببصره رميا شحيحا فقالت ما أشح نظرك وأشده سبحان الله هل أذنبت فيما بينى وبينك ما أستوجب به السخطة قال وأى ذنب أعظم من ذنب أصبتيه اليوم أليس عهدي بك اليوم وأنت تحلفين بالله مجتهدة ما طعمت طعاما يومين فنضرت إلى السماء فقالت إلهى يعلم ما في سمائه ويعلم ما في أرضه إنى لم أقل إلا حقا قال فأنى لك هذا الذى لم أر مثله ولم أشم مثل رائحته ولم آكل أطيب منه فوضع النبي صلى الله عليه وسلم كفه المباركة بين كتفي على ثم هزها وقال يا على هذا ثواب الدينار وهذا جزاء الدينار هذا من عند الله إن الله يرزق من يشاء بغير حساب ثم استعبر النبي صلى الله عليه وسلم باكيا وقال الحمد لله كما لم يخرجكما من الدنيا حتى يجريك في المجرى الذى أجرى فيه زكريا ويجريك يا فاطمة في المجرى الذى أجرى فيه مريم كلما دخل عليها زكريا المحراب وجد عندها رزقا قال يا مريم أنى لك هذا.
📚 ذخائر العقبى - (1 / 45)
✅ از علما و اعضای کانال دانشگاه امامت می خواهیم بهترین #برداشت و برترین #درس خود را از این روایت را با ما به اشتراک بگذارند.
◀️درس ها و برداشت های خود را به @Abolhasanain110 بفریستید. بهترین ها در کانال برای عموم عرضه می شود.
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═
#ام_البنین
1️⃣ «تنقیح المقال فی علم الرجال» اثر علامه مامقانی برترین اثر رجالی موجود میان شیعه است.
2️⃣ او در شرح حال حضرت ام البنین (س) می گوید:
🔸 امیرالمومنین (ع) با ام البنین از قبیله بنی کلاب، که از معروف ترین قبائل عرب به شجاعت بود ازدواج کرد. او برای حضرت علی (ع) حضرت ابالفضل العباس _که جانم به فدای او باد _، عبدالله، جعفر و عثمان را به دنیا آورد.
♦️« ... فلما نعى اليها الأربعة قالت قد قطعت نياط قلبى اولادى و من تحت الخضراء كلّهم فداء لأبيعبد اللّه الحسين (ع) اخبرنى عن الحسين (ع)...»
🔸 زمانی که بشیر در مدینه خبر شهادت هر کدام از فرزندانش را به او می داد او خبر و سراغ از حسین (ع) می گرفت. وقتی خبر شهادت هر چهار فرزندش را شنید، گفت: رگ های قلبم را پاره کردی! همه فرزندانم و هر آنچه در زیر آسمان ها است فدای حسین (ع) باد! از حسین (ع) به من خبر بده!
3️⃣ این مطلب نشان از اوج ایمان و دینداری و تشیع ام البنین (س) است. باید ریشه این همه وابستگی و فداکاری را فقط در اعتقاد به #امامت امام حسین علیه السلام دانست.
4️⃣ او اشعار جانسوزی در مصیبت فرزندش عباس (ع) می گفت که دوست و دشمن را می گریاند:
♦️ أنبئتُ أَنَّ ابني أُصيبَ بِرأسه مَقطُوعَ يد
🔸 خبردار شدهام که به سر فرزندم ضربت وارد شده درحالی که بریده دست بود.
♦️ ويلي على شبلي أَمالَ برأسه ضربُ العَمَد
🔸 وای من بر شیر بچهام که ضربت عمود سرش را خمیده کرد.
♦️ لو كانَ سيفُكَ في يديكَ لمَا دنا منه أحد
🔸 اگر شمشیر در دستانت بود احدی جرات نمی کرد نزدیک او گردد
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
دانشگاه امامت
═✧❁﷽❁✧═ #همفکری 1️⃣ روایت زیر از زیباترین فضائل اهل بیت علیهم (س) است. این روایت در منابع شیعه و ا
⏺ ضمن تشکر از دوستانی که همکاری کردند نظرات آنها را به اشتراک می گذاریم: 👇👇
هدایت شده از یوسفعلی تبار
ایثار حضرت زهرا نسبت به امیرالمومنین
که یک جنبه این ایثار بابت اهتمام به توصیه پدر هستش
این خیلی اخلاقیه هم اهمیت شوهرداریه و هم توجه به توصیه های پدری
یکطرف دیگرش که در روایت نیست اما با قرائن خارجیه فهم میشه اینکه با وجودیکه علی توان جسمی و پشتکار بالایی داشت اما آنقدر غرق جهاد و کار برای خدا بود که نمی دانست در خانه اش چه می گذره و این اوج جهاد یک انسان و اوج خانه ی امنی هست که همسر یک مجاهد برای شوهرش می سازه.
قسمت دیگر این ماجرا اوج حسن ظن بالله امیرالمومنین هست . از اون لحظه ایکه میخواد بره بیرون و پول قرض کنه تا اون لحظه ایکه میخواد ایثار کنه به مقداد
جنبه دیگرش اهمیت برادری و اخوت در جامعه دینی هستش
یکطرف دیگر ماجرا هم محبت امیرالمومنین به حضرت رسول هست
یکطرف دیگرش هم مقام فاطمه است
در روایت ابوسعید مقام امیرالمومنین تجلی داره و در روایت عیاشی مقام حضرت زهرا
و اشتراک هر دو در حسن ظن بالله هست
═✧❁﷽❁✧═
#بیت_الاحزان
✍️ در روزهای گذشته یکی از اساتید تاریخ درباره وجود مکانی به نام «بیت الاحزان» برای صدیقه طاهره اشکالی مطرح کرده بود. این در حالی است که منابع متعدد شیعه و اهل سنت اشاره به وجود این مکان برای حضرت زهرا (س) دارد:
1️⃣ نقل سفرنامه ابن جُبَیر متوفی 614 هجری قمری
♦️ ويلي هذه القبة العباسية بيت ينسب لفاطمة بنت الرسول، صلى الله عليه وسلم الله عليه وسلم،👈 ويعرف ببيت الحزن، يقال: إنه الذي آوت اليه والتزمت فيه الحزن على موت أبيها.
◀️ ابن جبیر این مکان مقدس را در سال 578 زیارت کرده است
📚 رحلة ابن جبير - (1 / 72)
2️⃣ نقل ابن همام حنفی متوفی 681 قمری
♦️ ويُصَلِّي فِي مَسْجِدِ فَاطِمَةَ بِنْتِ رَسُولِ اللَّهِ بِالْبَقِيعِ 👈وهُوَ الْمَعْرُوفُ بِبَيْتِ الْأَحْزَانِ ، وَقِيلَ قَبْرُهَا فِيهِ
📚 فتح القدير لكمال بن الهمام - (6 / 253)
3️⃣ نقل سمهودی شافعی متوفای 911
♦️ و المشهور ببيت الحزن إنما هو الموضع المعروف بمسجد فاطمة في قبلة مشهد الحسن و العباس، و إليه أشار ابن جبير بقوله: و يلي القبة العباسية بيت لفاطمة بنت الرسول صلى اللّه عليه و سلم، 👈و يعرف ببيت الحزن، يقال: إنه الذي أوت إليه و التزمت الحزن فيه عند وفاة أبيها صلى اللّه عليه و سلم، انتهى.
📚 وفاء الوفاء بأخبار دار المصطفى - (3 / 24)
⛔️ نقل سمهودی و ابن همام نشان می دهد که مسجد فاطمه (س) همان بیت الاحزان ایشان بوده است. با در نظر گرفتن این نکته وجود بیت الاحزان از حیث تاریخی قطعی می شود. زیرا وجود مسجد فاطمه (س) در بقیع از قطعیات تاریخی است.
4️⃣ نقل ابن ابى الحديد متوفی 655
♦️ و الشيعة تروي أن قوما من الصحابة أنكروا بكاءها الطويل و نهوها عنه و أمروها بالتنحي عن مجاورة المسجد 👈 إلى طرف من أطراف المدينة.
📚 شرح نهج البلاغة لابن أبى الحديد ؛ ج13 ؛ ص43
5️⃣ گزارش ابن تیمه متوفی 728 قمری
♦️ ثم إن هؤلاء الشيعة وغيرهم يحكون عن فاطمة من حزنها على النبي صلى الله عليه و سلم ما لا يوصف 👈 وأنها بنت بيت الأحزان ولا يجعلون ذلك ذما لها
📚 منهاج السنة النبوية - (8 / 459)
6️⃣ نقل علامه مجلسی اعلی الله مقامه متوفی 1110 هجری
♦️ ثمَّ إِنَّهُ بَنَى لَهَا بَيْتاً فِي الْبَقِيعِ نَازِحاً عَنِ الْمَدِينَةِ 👈يسَمَّى بَيْتَ الْأَحْزَانِ وَ كَانَتْ إِذَا أَصْبَحَتْ قَدَّمَتِ الْحَسَنَ وَ الْحُسَيْنَ ع أَمَامَهَا وَ خَرَجَتْ إِلَى الْبَقِيعِ بَاكِيَةً فَلَا تَزَالُ بَيْنَ الْقُبُورِ بَاكِيَةً فَإِذَا جَاءَ اللَّيْلُ أَقْبَلَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع إِلَيْهَا وَ سَاقَهَا بَيْنَ يَدَيْهِ إِلَى مَنْزِلِهَا.
📚 بحار الأنوار ؛ ج43 ؛ ص177
7️⃣ نقل علامه قهپایی متولد 1016
♦️ و دفنت عليها السلم بين القبر و المنبر او فى بيتها و قيل 👈 فى بيت الأحزان من البقيع
📚 مجمع الرجال ؛ ج7 ؛ ص185
✅ کاش به جای رد و انکار قعطی و اتهام زدن به علما و حوزه و مداحان و ... تحقیقات بیشتری بکنیم.
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
═✧❁﷽❁✧═
✍️ یکی از اعضای محترم کانال «دانشگاه امامت» در دفاع از استاد یوسفی غروی، به پست #بیت_الاحزان نقد هایی وارد نموده است. ابتدا عین نقد های ایشان را در کانال قرار می دهیم و سپس اشکالات وارد بر استدلال های ایشان را بررسی می کنیم.
✅ مجموعه «دانشگاه امامت» از هر نقد علمی با تمام وجود استقبال می کند.
⏺ نقدهای وارد شده 👇👇
هدایت شده از مهدی
بسم الله الرحمن الرحیم
قال الله تعالی: (أم أتیناهم کتابا من قبله فهم به مستمسکون* بل قالوا إنا وجدنا آباءنا علی أمه و إنا علی آثارهم مهتدون)
یکی از اساتید ما یکی از آقایانی را که درمجلس ختم های مسجد اعظم منبر می رفتند را نقد می کرد و می گفت: این آقا مثلا موضوع صحبتش فلان مسئله بود شب قبلش در نرم افزار فقه آن کلمه را سرچ کرده بود و مثلا چند هزار بار این کلمه در کتب فقه تکرار شده بود بعد اون بنده خدا می گفت نگاه کنید فلان کلمه چند هزار بار در کتب فقه ما تکرار شده است لذا در بین فقهاء ما این مسأله امری ثابت شده است. غافل از این که کسی که به دنبال رد آن مسئله باشد هم مجبور است از این کلمه استفاده کند و اصلا از کجا معلوم مرادشان از این کلمه چه بوده است.
الغرض اینکه بیایم و اینگونه پژوهش های سرچی را کنار بگذاریم. کأنه شما رفتید و همچین کاری کردید.
عزیز دل ببینید مدعا چیست ؟مدعا این است که دلیلی مبنی بر وجود بیتی به نام بیت الاحزان در زمان فاطمه زهراء سلام الله علیها وجود ندارد و این شما هستید که باید دلیل اقامه کنید زیرا شما مدعی هستید که همچین بیتی وجود داشته و الدلیل علی المدعی و لی ادعای ما مطابق با اصل است.
اما دلیل شما چیست؟ سفرنامه ابن جبیر 614م که در قرن 6 رفته و بیت الاحزان را در بقیع مشاهده کرده. خب وجود مکانی به نام بیت الاحزان در قرن 6 ثابت میکند که در قرن 1 هم این مکان وجود داشته؟؟؟؟😳 استصحاب قهقری میکنید؟؟؟ واقعا نمیدانید که باید دلیلی بیاورید که بیت الاحزان در قرن 1 را ثابت کند نه قرن 6 را؟ خیلی عجیب است. الان وجود مکانی به نام مقبره کورش ثابت میکند که کوروش در اینجا دفن شده؟ آیا همین که در حال حاضر کنار مسجد کوفه منزلی منسوب به منزل امیر المومنین علیه السلام وجود دارد برای اثبات این که اینجا محل زندگی ایشان بوده کفایت می کند؟ خبر بحار ازاین جهت مشکلی ندارد.و بهتر از این سفرنامه هاست.
ایضا همین مشکل در فتح القدیر ابن همام(قرن 7) و وفاء الوفاء سمهودی(قرن 10) است.
اما کلام ابن تیمیه که در منهاج السنه النبویه آماده اصلا شاید مویدی برای ما باشد زیرا این کتاب را ناظر به شیعه نوشته و یکی از کار هایی را که انجام داده این است که معتقدات شیعه را به زعم خودش جمع آوری کرده و اکاذیبی را به مذهب نسبت داده. من جمله اینکه گفته شیعه معتقد است امام زمان در سرداب مقدس زندگی می کند و از آنجا ظهور خواهد کرد. حال اینکه دشمن شیعه مطلبی را به شیعه نسبت دهد و خودش هم بخواهد نتیجه سوء از آن بگیر چیزی را ثابت نمی کند. بر فرض هم که همچین انتسابی صحیح باشد باز هم چیزی ثابت نمی شود زیرا رب مشهور لا اصل له شما باید سندی تاریخی بیاورید که از قرن یک حکایت کند نه چیز دیگر مدعا را فراموش نکنید.
اما نقل ابن ابی الحدید که ظاهرا مشابه آن را صدوق نیز نقل کرده است اجنبی از کلام است زیرا بحث بر وجود مکانی به نام بیت الاحزان است که اشاره ای به آن نشده.
تا اینجا معلوم شد که الغریق یتشبث بکل حشیش.
مورد شش شما همین حدیث مورد بحث است یعنی آن کسی که بیت الاحزان را سرچ می کرده و هر چیزی پیدا کرده و آن را آورده اصلا نگاه نکرده ببینه که آنچه در بحار الانوار ج 43 ص 177 آمده همان حدیثی است که بحث بر سر آن است و استاد یوسفی همین خبر را مورد نقد قرار داده است آن وقت سرچ کننده همین را به عنوان موید برای رد کلام استاد آورده.
تا اینجای کار به این نتیجه رسیدیدم که تنها دلیل وجود مکانی به نام بیت الاحزان در زمان صدیقه طاهره همین گزارش مخدوش بحار است و مستند دیگری ندارد. و این ادعا لا غبار علیه .
اگر کسی در قوطی عطاری و جاهای دیگری سند تاریخی مبنی بر وجود همچین بنایی با این اسم پیدا کرد ما را هم بی خبر نگذارد.
و قولوا قولا سدیدا
دانشگاه امامت
بسم الله الرحمن الرحیم قال الله تعالی: (أم أتیناهم کتابا من قبله فهم به مستمسکون* بل قالوا إنا وجدن
═✧❁﷽❁✧═
#بیت_الاحزان
✍ در دو یادداشت قبل به نقد ادعای استاد یوسفی غروی پرداخته شد. برخی از مخاطبان کانال به این یادداشت ایراداتی وارد کرده اند. از همین رو به چند نکته دیگر و پاسخ اشکالات ایشان، اشاره می شود:
☑️استاد یوسفی غروی با اطمینان خاطر مدعی است که بیت الاحزان وجود خارجی ندارد. ایشان چندین بار تصریح می کند که #تنها مصدری که بیت الاحزان در آن ذکر شده بحار الانوار است! #هیچ سندی در این باره وجود ندارد و تاکید می کند که سندی از نوع قوطی عطاری نیز برای بیت الاحزان یافت نمی شود!
1️⃣ با یک جستجوی ساده در نرم افزارهای حدیثی و تاریخی به خوبی روشن می شود که این ادعا رنگی از واقعیت ندارد. در دو یادداشت قبلی برخی از منابعی که در آنها از بیت الاحزان سخن به میان آمده اشاره شده است. به عنوان نمونه سفرنامه ابن جبیر نشان می دهد که بیت الاحزان در حدود 900 سال قبل وجود داشته است. این نقل و گزارش های دیگر حاکی از این است که بیت الاحزان مکانی بوده که حضرت زهرا س در آنجا اقامه عزا و تظلم خواهی می کرده است. با وجود این دلائل، شواهد و قرائن، بدون تردید قول « وجود بیت الاحزان بر اساس خبر حسی مورخ ۹۰۰ سال پیش» به « رد بدون دلیل بیت الاحزان بعد از ۱۴۰۰ سال توسط آقای یوسفی غروی» مقدم است.
2️⃣ ابن همام حنفی و فقهای متعدد دیگر، یکی از مستحباب مرتبط با بقیع را نماز خواندن در مسجد فاطمه (س) که معروف به بیت الاحزان بوده را نام می برند. بدیهی است که این حکم شرعی، فرع بر مسلم و قطعی دانستن وجود مکانی به نام بیت الاحزان بوده است. مثلا اگر کسی بگوید: «برو در مسجد کوفه دو رکعت فلان نماز مستحبی را به جای بیاور» وجود مسجد کوفه برای او مسلم است. به نظر می رسد ناقد محترم وجه استدلال به کتاب های مذکور فقهی را متوجه نشده است.
◀️ آن چه از سمهودی و ابن همام بر می آید این است که مسجد فاطمه (س) و بیت الاحزان یکی است. با در نظر گرفتن این نکته وجود بیت الاحزان از حیث تاریخی قطعی می شود. زیرا وجود مسجد فاطمه (س) در بقیع از قطعیات تاریخی است.
3️⃣ همان طور که می دانیم شهر مدینه در کانون جهان اسلام قرار داشته است. از همین رو وقایعی که دراین شهر روی می داده از چشم مسلمانان و به ویژه علما دور نمی مانده است. در طول تاریخ علمای شیعه بارها برای زیارت به این شهر مشرف شده و در جریان ریز و درشت حوادث و تغییرات قرار می گرفته اند. اگر چنین مکانی ساخته و پرداخته عده ای بود، با حساسیتی که از علمای شیعه سراغ داریم قطعا به این واقعه واکنش نشان می دادند. بنابراین عدم انکار توسط علما و شیعیان شاهد دیگری است که وجود بیت الاحزان را قوت می بخشد.
◀️ بر این اساس ما استدلال را برمیگردانیم که عدم الدلیل دلیل العدم. یعنی نیافتن مدعایی درباره انکار بیت الاحزان شاهد بر این است که مکانی که به شکل جعلی منتسب به حضرت زهرا (س) باشد نداریم ، بلکه با انضمام گزارش های متعدد بر وجود چنین مکانی می گوییم چنین مکانی حقیقتا موجود بوده است.
مثال درباره کوروش هم قابل مناقشه است زیرا ما گزارش بر خلاف مقبره کوروش داریم که قبلا این مکان مشهور به مقبره مادر سلیمان ع بوده اما در بیت الاحزان با گزارش های تاریخی بر تایید آن مواجه هستیم.
4️⃣ مخاطب محترم کانال اشکال کرده که استاد غروی حدیث بحارالانوار را رد می کند و پس ذکر این روایت در میان دلائل اثبات بیت الاحزان مصادره به مطلوب است. در این باره نیز باید گفت که استدلال ما به روایت بحارالانوار از جهت قاعده «تجمیع قرائن و ظنون» است.
5️⃣ از دلائلی که بر اساس آن به رد بیت الاحزان استدلال شده عبارتی است که علامه مجلسی بعد از نقل این روایت آورده است: « وَجَدْتُ فِي بَعْضِ الْكُتُبِ خَبَراً فِي وَفَاتِهَا ع فَأَحْبَبْتُ إِيرَادَهُ وَ إِنْ لَمْ آخُذْهُ مِنْ أَصْلٍ يُعَوَّلُ عَلَيْهِ». گفتنی است که این عبارت به معنای جعلی و دروغ بودن این روایت نیست. بر اساس مبانی علامه مجلسی در مباحث مرتبط با امور دینی مثل احکام و عقاید سخت گیری بیشتری در ادله لازم هست لذا علامه بر اساس مبنای خود فقط از کتب و اصول معتبر و متواتر و مستفیض استفاده می کند. ولی در مباحث صرف تاریخی مانند وجود مکانی به نام بیت الاحزان این سخت گیری لازم نیست و می توان از اصول و کتب ضعیف تر هم استفاده کرد.
6️⃣ عبارت ابن تیمیه یکی دیگر از شواهد وجود بیت الاحزان است. دشمنی و بغض او نسبت شیعه بر کسی پوشیده نیست اما با وجود این، او بیت الاحزان را بین شیعه و غیر شیعه ثابت می داند: «... هؤلاء الشيعة وغيرهم...»
✅ آیا دروغ دانستن بیت الاحزان آن هم بدون هیچ دلیل و تخطئه علما و مراجع و مادحین اهل بیت(ع) به سود شیعه است؟ آیا تضعیف عزای فاطمی و تضعیف مراجع و خادمان مکتب حقه جعفری، نقشه صهیونیزم جهانی نیست؟
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
═✧❁﷽❁✧═
◀️ پاسخ های اعضای کانال «دانشگاه امامت» به استاد یوسفی غروی» در موضوع انکار #بیت_الاحزان👇
دانشگاه امامت
◀️ مستندات:
1️⃣ أ لم يروا ما فعل قبل ذلك من لعن أمير المؤمنين عليه السّلام على المنابر ثمانين سنة ليس فيها مسلم ينكر حتّى أنّ أحد خطبائهم بمصر نسى أن يلعن أمير المؤمنين عليه السّلام على المنبر في خطبته و ذكر ذلك في الطريق عند منصرفه، فلعنه حيث ذكر قضاء لما نسيه، و قياما بما يرى أنّه فرض، و قد لزم و بنى في ذلك المكان مسجدا و هو باق إلى الآن بسوق وردان يعرف بمسجد الذكر، و هدم في بعض السنين لأمر من الأمور فرأيت في موضعه سرجا كثيرة و آثار بخور لنذور، و قيل لي: إنّه يؤخذ من ترابه و يتشافى به، ثمّ بني بعد ذلك و عظم أمره.
📚 التعجب من أغلاط العامة ؛ ص118
2️⃣ http://www.hzrc.ac.ir/post/9567/%D8%A2%D8%A8%D8%A7%D8%B1-%D8%B9%D9%84%D9%8A#_ftnref21
═✧❁﷽❁✧═
#بوی_بهشتی
1️⃣ قرآن معراج رسول خدا (ص) را تسبیح توحیدی وصف کرده است: «سُبْحانَ الَّذي أَسْرى بِعَبْدِهِ ...»
2️⃣ معراج اوج تقرب رسول خدا (ص) در محضر الهی است. جایی که از «جنة المأوی» و «سدرة المنتهی» بالاتر رفت و به «ثُمَّ دَنا فَتَدَلَّى. فَكانَ قابَ قَوْسَيْنِ أَوْ أَدْنى» رسید.
3️⃣ در بالاترین منزلگاه های صعود و قرب الهی بود که مقدمات سفر زمینی فاطمه زهرا (س) آماده شد:
♦️ «... أتاني جبريل عليه الصلاة و السلام بسفرجلة من الجنة فأكلتها ليلة أسري بي فعلقت خديجة بفاطمة فكنت إذا اشتقت إلى رائحة الجنة شممت رقبة فاطمة»
🔸 «در شب معراج جبرئیل(ع) میوه ای بهشتی (سیب یا بِه) برایم آورد و آن را میل کردم که با آن میوه، وجود زمینی فاطمه (س) در وجود خدیجه (س) شکل گرفت. هر گاه مشتاق بهشت می شوم وجود فاطمه را استشمام می کنم»(رک: تصویر بالا)
4️⃣ این حدیث شریف با #یازده سند در منابع اهل سنت نقل شده است. هر عالمی که اندک اطلاعی از علم رجال داشته باشد در صحت و صدور و قطعی بودن آن تردید نمی کند.
✅ «مادر بوی بهشت دارد» نه! بالاتر «بهشت بوی مادر می دهد» بلکه بالاتر «بهشت زیر پای #مادران_فاطمی است»... .
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
May 11
═✧❁﷽❁✧═
#شجنة
1️⃣ یکی از فضائل انحصاری حضرت زهرا (س) حدیث زیر است. این روایت از حیث سندی در اوج صحت و اعتبار است:
♦️ «إنما فاطمة شجنة مني يبسطني ما يبسطها و يقبضني ما يقبضها»
🔸 #شِجنه در لغت به معنی قرابت و وابستگی و درهم تنیدگی شدید یک چیز با امر دیگر است. مثلا درخت انگور که یک شاخه اصلی و مهم دارد و یا قلب انسان که اتصال شدید به رگ های اصلی خود دارد. آن شاخه اصلی و رگ های کلیدی #شجنه برای درخت و قلب است.
📚 لسان العرب،ج۱۳،ص۲۳۳ و النهایه،ج۲، ص۴۴۷
2️⃣ بر اساس این روایت حضرت فاطمه زهرا (س) تنها #شجنه پیامبر (ص) است. این اتصال و وابستگی شدید به گونهای است که اگر صدیقه طاهره (س) خوشحال شود قلب تمام عالم هستی یعنی محمد (ص) خوشحال است! و اگر وی آزرده و غمگین شود او نیز آزرده و غمگین میگردد.
3️⃣ بر این اساس، قبض و بسط، خوشی و ناخوشی، رضایت و غضب صدیقه طاهره موجب قبض و بسط، خوشی و ناخوشی، رضایت و غضب رسول خدا (ص) است.
4️⃣ بر اساس آیات و روایات، غضب و رضایت پیامبر (ص) ملازمه با غضب و رضایت الهی دارد.
✅ مهم ترین درخواست ما در نماز هدایت در صراط مستقیم و دوری از صراط مغضوبین الهی است. بر این اساس انبساط و خوشحالی فاطمه (س) صراط مستقیم الهی و ناراحتی و غضب او علامت دوری از این صراط است.
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u