فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
✍ چرا علمای اهل سنت در بررسی اسناد روایات مرتکب خیانت علمی شده اند؟
#ولایت
#جهاد_تبیین
#چالش
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
33.79M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
﷽
شبهه: آیا در منابع روایی شیعه یک روایت هم از حضرت زهرا سلام الله علیها نداریم؟
پاسخ های ما را در کلیپ فوق مشاهده کنید!!
#فاطمیه
#جهاد_تبیین
#وهابیت
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
﷽
✍️ ریشه یابی انحرافات سیاسی جریان های روشنفکری معاصر در کلام آیة الله قزوینی:
🔹«علی عبدالرزاق» در سال 1925 میلادی کتاب «الاسلام و اصول الحکم» را نوشت. این کتابش در حقیقت یک موجی در کل جهان اسلام ایجاد کرد. عمده حرف ایشان این بود رسول اکرم (ص) تنها مبین شریعت است و وظیفه ای جز ابلاغ احکام ندارد. و اساسا تشکیل حکومت از وظایف آن حضرت نبوده است.
🔸این نویسنده برای اثبات ادعای خود به بیش از سی آیه قرآن کریم استدلال کرده است. آیاتی مثل (لَسْتَ عَلَيهِمْ بِمُصَيطِرٍ؛ غاشیه/ 22)، (وَمَا أَنْتَ عَلَيهِمْ بِجَبَّارٍ؛ ق/ 45)، (لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ؛ بقره/ 255) و (أَفَأَنْتَ تُكْرِهُ النَّاسَ؛ یونس/99).
🔻با بررسی های ما روشن می شود که منشأ انحرافات در مسائل سیاسی امثال کدیور، نصیری، شریعت سنگلجی، کسروی و عبدالعلی بازرگان می تواند همین کتاب باشد. این آیات مورد ادعای آنها برای نفی تشکیل حکومت اسلامی و ولایت سیاسی رسول خدا (ص) تقریباً دستمایه آقایان متجددین و دگر اندیشان شیعه شده است باید اساسی جواب داده بشود.
#جهاد_تبیین
#فقه_الحکومة
#فقاهت
کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی در ایتا🔻
https://eitaa.com/joinchat/280166401C0bce4a1497
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
✍ فهم بزرگ ترین شعرا و علمای لغت از معنی کلمه کوثر
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#کوثر
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
♦️دروغ پردازی یک عالم اهل سنت برای انکار شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها!
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#کوثر
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
﷽
⏹ شیوع مناظرات در موضوعات توحیدی در زمان معصومین علیهم السلام و تربیت علمای متخصص در این زمینه از سوی ائمه علیهم السلام
✍️ مرحوم کلینی روایت صحیح السند بسیار زیبایی در مسئله توحید اسماء و صفات نقل می کند:
🔹«... عَنْ هِشَامِ بْنِ الْحَكَمِ أَنَّهُ سَأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ أَسْمَاءِ اللَّهِ وَ اشْتِقَاقِهَا اللَّهُ مِمَّا هُوَ مُشْتَقٌّ قَالَ فَقَالَ لِي يَا هِشَامُ اللَّهُ مُشْتَقٌّ مِنْ إِلَهٍ وَ الْإِلَهُ يَقْتَضِي مَأْلُوهاً وَ الِاسْمُ غَيْرُ الْمُسَمَّى فَمَنْ عَبَدَ الِاسْمَ دُونَ الْمَعْنَى فَقَدْ كَفَرَ وَ لَمْ يَعْبُدْ شَيْئاً وَ مَنْ عَبَدَ الِاسْمَ وَ الْمَعْنَى فَقَدْ كَفَرَ وَ عَبَدَ اثْنَيْنِ وَ مَنْ عَبَدَ الْمَعْنَى دُونَ الِاسْمِ فَذَاكَ التَّوْحِيد...»
🔸هشام بن حكم گويد از حضرت صادق علیه السلام راجع به اسماء خدا و اشتقاق آنها پرسيدم كه اللَّه از چه مشتق است؟ فرمود: از «الاه» و اله مألوهى (آنكه پرستشش كنند) لازم دارد و نام غير صاحب نام است، كسى كه نام را بدون صاحب نام پرستش کند، كافر است و چيزى نپرستيده! و هر كه نام و صاحب نام را پرستد، كافر است و دو چيز پرستيده! و هر كه صاحب نام را پرستد نه نام را اين يگانه پرستى است!
✍️ سپس امام می فرماید:
🔹«أَ فَهِمْتَ يَا هِشَامُ»
🔸خوب مطلب من را یاد گرفتی؟
✍️ هشام درخواست توضیح بیشتر می کند و حضرت نیز با ظرافت فوق العاده ای تبیین می کند:
🔹«... إِنَّ لِلَّهِ تِسْعَةً وَ تِسْعِينَ اسْماً فَلَوْ كَانَ الِاسْمُ هُوَ الْمُسَمَّى لَكَانَ كُلُّ اسْمٍ مِنْهَا إِلَهاً وَ لَكِنَّ اللَّهَ مَعْنًى يُدَلُّ عَلَيْهِ بِهَذِهِ الْأَسْمَاءِ وَ كُلُّهَا غَيْرُهُ يَا هِشَامُ الْخُبْزُ اسْمٌ لِلْمَأْكُولِ وَ الْمَاءُ اسْمٌ لِلْمَشْرُوبِ وَ الثَّوْبُ اسْمٌ لِلْمَلْبُوسِ وَ النَّارُ اسْمٌ لِلْمُحْرِق...»
🔸«... خدا را نود و نه نام است اگر هر نامى همان صاحب نام باشد بايد هر كدام از نام ها معبودى باشند، ولى خدا خود معنائى است كه اين نامها بر او دلالت كنند و همه غير خود او باشند، اى هشام كلمه خبز (نان) نامى است براى خوردنى و كلمه ماء (آب) نامى است براى آشاميدنى و كلمه ثوب (لباس) نامى است براى پوشيدنى و كلمه نار (آتش) نامى است براى سوزنده...»
✍️این روایت مفسر روایتی از حضرت امیرالمومنین علیه السلام است که کمال توحید را در نفی صفات از خداوند تبارک و تعالی می داند:
🔹«... كَمَالُ التَّوْحِيدِ نَفْيُ الصِّفَاتِ عَنْهُ...»
📚التوحيد( للصدوق): ص57
✍️در ادامه حضرت می فرمایند:
🔹«... أَفَهِمْتَ يَا هِشَامُ فَهْماً تَدْفَعُ بِهِ وَ تُنَاضِلُ بِهِ أَعْدَاءَنَا وَ الْمُتَّخِذِينَ مَعَ اللَّهِ جَلَّ وَ عَزَّ غَيْرَهُ...»
🔸«... اى هشام طورى فهميدى كه بتوانى دفاع كنى و در مبارزه با دشمنان ما و كسانى كه همراه خدا چيز ديگرى پرستند پيروز شوى؟...»
✍️ بر اساس این روایت در عصر امام صادق علیه السلام مباحث مرتبط با توحید اسماء و صفات میان طرفدران مذهب اهل بیت علیهم السلام و مخالفین رواج بسیاری داشت تا جایی هشام بن حکم که از بزرگ ترین یاران و و اصحاب و متکلمین شیعه است می آید و از حضرت در این موضوعات کسب علم می کند.
دقت کنید! امام علاوه بر طرح دفاع از عقاید صحیح و حق در توحید، می فرماید: « ... تُنَاضِلُ بِهِ أَعْدَاءَنَا...»! ملا صالح مازندرانی در شرح این عبارت می نویسد:
«...أي تجادل و تخاصم و تسبقه و تغلبه به...»
«مناضلة» از ریشه «نضل» به معنی تیر اندازی و هدف قرار دادن دشمن در جنگ است. یعنی با دشمنان ما مناظره کنی و مجادله به حق انجام دهی در کارزار جنگ و مسابقه اعتقادی میان حق و باطل پیروز شوی!
📚شرح الكافي، ج3، ص: 140
✍️ ادامه روایت نیز می گوید:
🔹«...قُلْتُ نَعَمْ قَالَ فَقَالَ نَفَعَكَ اللَّهُ بِهِ وَ ثَبَّتَكَ يَا هِشَامُ قَالَ هِشَامٌ فَوَ اللَّهِ مَا قَهَرَنِي أَحَدٌ فِي التَّوْحِيدِ حَتَّى قُمْتُ مَقَامِي هَذَا»
🔸«... هشام می گوید به امام عرض كردم آرى، فرمود: اى هشام خدايت بدان سود دهد و استوارت دارد. هشام گويد: از زمانى كه از آن مجلس برخاستم تا امروز كسى در مباحثه توحيد بر من غلبه نكرده است»
📚الكافي: ج1، ص87
✅ این روایت نشان می دهد که ائمه علیهم السلام اصحابی مثل هشام بن حکم را برای مناظرات به حق تربیت می کردند تا آنها مدافعان عقاید شیعه و توحید اصیل باشند.
⏹ برگرفته از درس خارج آیة الله حسینی قزوینی، چهارم مهر 1402 قمری
#جهاد_تبیین
#مناظره
#تبلیغ_هجومی
کانال رسمی آیت الله حسینی قزوینی در ایتا🔻
https://eitaa.com/joinchat/280166401C0bce4a1497
هدایت شده از KHAMENEI.IR
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📢 رهبر انقلاب هماکنون در دیدار اعضای کنگره بزرگداشت شهدای استان لرستان:
👈 آمریکا شریک جرم قطعی جنایت رژیم صهیونیستی در غزه است
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
✍ تبیین مراد از حدیث «الانبیاء لم یورثوا دینارا و لا درهما» در کتب شیعه
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#فدک
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
Watch "فهم بزرگترین شعرا و علمای لغت از معنی کلمه کوثر /#فدک #شعر #چالش" on YouTube
https://youtu.be/EmEBGh5Eaoo?si=Q-eO9nU7AtYUL_g_
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
✍ تغییر چهره ابوبکر و عمر با شنیدن حدیث غدیر 😄😊
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#غدیر
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
✍ تبیین انحراف بزرگ جریان های نامنضبط وحدت
https://eitaa.com/joinchat/4077847026C86bbe18341
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
✍ پاسخ به شبهه وهابیت در موضوع شستن پاها به جای مسح کشیدن
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#غدیر
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
✍ تفسیر «الی المرافق »از دیدگاه علمای بزرگ نحوی
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#وضو
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
﷽
✍ پاسخ به شبهه مرتبط با معنی «مولا»در حدیث غدیر
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#غدیر
✧❁دانشگاه امامت❁✧
🆔 @Emamat110u
عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ، وَعَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ أَبِي سَعِيدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِيسَى عَنْ يُونُسَ عَنِ ابْنِ مُسْكَانَ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ قَالَ :
... وَلَكِنَّ اللَّهَ عَزَّوَجَلَّ أَنْزَلَهُ فِي كِتَابِهِ تَصْدِيقاً لِنَبِيِّهِ ﷺ : ﴿إِنَّمَا یُرِیدُ ٱللَّهُ لِیُذۡهِبَ عَنكُمُ ٱلرِّجۡسَ أَهۡلَ ٱلۡبَیۡتِ وَیُطَهِّرَكُمۡ تَطۡهِیرࣰا﴾ ... وَقَالَ : الرِّجْسُ هُوَ الشَّكُّ، وَاللَّهِ لَا نَشُكُّ فِي رَبِّنَا أَبَداً.
✅ امام فرمود : مقصود از «رِجس و پلیدی»، «شک» است. [لذا] ما هرگز به پروردگار خود شک نداريم.
📚 اصول کافی 286/1
✅ هردو سند، صحیح است. [مرآة العقول ٢٤٨/٣]
مقصود از «رِجس» در این آیه، «شک در معبود» است. لذا این آیه، صرفاً دلالت بر مؤمن بودنِ اهلبیت دارد. که آنها شکّی در پروردگار خود ندارند و مؤمن هستند
┅━✺𖣐﷽𖣐✺━┅┄
1⃣ مقدمه اول: یکی از مسلمات عقلی و قرآنی و حدیثی مذهب امامیه اعتقاد به عصمت اهل بیت علیهم السلام است.
2⃣ مقدمه دوم: بسیار روشن است که حکم عقلی دلالت بر عصمت مطلق دارد نه مقید و الا نقض غرض می شود. بسیاری از آیات قرآن همانند آیه تطهیر هم به قرینه حذف متعلق در اذهاب رجس و یطهرکم تطهیرا است. طبق ایات قران و گفتار اهل لغت، كلمه «رجس» اين است كه هر چيز پليدی كه از نظر عرف، عقل و شرع ناشايست به شمار برود و برای جسم يا روح ، ظاهر و يا باطن انسان نقص باشد، «رجس» خوانده ميشود .
🔻اینکه در کافی شریف با سند صحیح آمده رجس همان شک است و ما در پروردگارمان شک نمیکنیم منافاتی با عمومیت لفظ آیه ندارد زیرا منشأ هر گناه و کجی شک در وجود پروردگار است
🔻بعلاوه روایات متواتری عصمت مطلقه را برای عترت اهل بیت علیهم السلام اثبات می کند. همین روایت در کتاب سلیم هم امده 👇👇
◀️ اين آيه درباره من و برادرم على و دخترم فاطمه و دو پسرم و جانشينان يكى پس از ديگرى نازل شده است كه فرزندان من و فرزندان برادرم هستند: إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً. «خداوند خواسته است رجس و بدى را از شما اهل بيت ببرد و شما را پاك گرداند». اى سلمان، آيا مىدانيد «رجس» چيست؟ سلمان عرض كرد: نه. فرمود: شكّ است، آنان هرگز درباره چيزى كه از جانب خدا آمده باشد شك نمىكنند. ما در ولادتمان و در طينتمان تا حضرت آدم پاك هستيم، از هر بدى پاك و معصوم هستيم.
📚أسرار آل محمد عليهم السلام نویسنده : سليم بن قيس الهلالي جلد : 1 صفحه : 616
🌐 https://lib.eshia.ir/12539/1/616
3⃣ مقدمه سوم: روایت مورد استناد وهابی در مقام بیان یکی از مهم ترین مصادیق رجس است؛ بسیار روشن است که اثبات یکی از موارد رجس نفی موارد دیگر ناپاکی نمی کند به عبارت دیگر امام علیه السلام در مقام تفسیر معنی الرجس نبوده است؛ دلالت الرجس بر همه انواع آن روشن است.
4⃣ از آنجا كه در آيه شريفه تطهير كلمه «رجس» با الف و لام جنس همراه شده است، شامل هر نوع پليدی خواهد شد يعنی خداوند هر چيزی كه از نظر عرف، عقل و شرع، نقص و پليدی محسوب شود، از «اهل البيت» دور كرده است و اين همان عصمتی است كه ما به دنبال اثبات آن هستيم. وقتی رجس به معنای تمام پليديها باشد، طبيعتا شامل زنان پيامبر نخواهد شد؛ چرا كه قطعا آنها از تمام پليديها پاك نبودهاند و مرتكب گناه، معصيت و ... شدهاند.
✅ نتیجه: دلالت آیه بر طهارت مطلق اهلبیت علیهم السلام روشن است و تفسیر امام بیان یکی از مهم ترین مصادیق آن است
🔰ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید
کانال تلگرام _ گروه تلگرامی
ایتا _ اینستاگرام
✅پاسخ به شبهه جاعلین
⚠️متن شبهه :
♨️بنابر سخن مارسلینوس مورخ رومی: سربازان ساسانی پس از تسخیر شهرهای رومیان نه تنها به زنان و دختران #تجاوز نکردند بلکه حتی اسیران رو همنمی کشتند و برده فروشی به راه نمی انداختن ... منبع: مارسلینوس/ مورخ رومی/ دفتر ۲۳/ صفحات ۷۵-۸۴⚠️
🔻پاسخ شبهه
🔹در کتاب مارسلینوس ،دفتر ۲۳ چنین مطلبی نیست (کلیک لینک کتاب دفتر ۲۳ )
https://penelope.uchicago.edu/Thayer/E/Roman/Texts/Ammian/23*.html
⛔️اتفاقا در همین دفتر ۲۳ قسمت ۶ ، شماره ۷۵ الی ۸۱ چنین به توصیف ایرانیان پرداخته است:
۷۵- در توصیف ویژگیهای جسمانی آنها، در کل همه آنها باریک اندام هستند، تیره یا رنگ پریده، چشمانی خشن و عبوس مانند بز، ابروها بهم متصل و کمانی بصورت نیم دایره، ریشهای بلند و موهای پرپشت و ژولیده. همه بدون استثنا در ضیافتها و جشنها با شمشیر ظاهر می شوند.
۷۶- بیشتر آنها بطور افراطی آمیزش جنسی دارند و بندرت با معشوقه های متعدد خرسند میشوند. از ارتباط غیراخلاقی با پسران دوری میکنند. هر فردی با توجه به ثروت و مکنتش تعداد زیاد یا کم همسر برمیگزیند تا آنجایی که محبت تقسیم شده شان بین همسران سرد شود.
۷۷- به غیر از میزهایی که برای پادشاهان است، آنها ساعات مخصوصی برای وعده های غذایی ندارند ولی شکم هر مردی مثل یک ساعت آفتابی برایش کار میکند. بنابراین هروقتی که احساس گرسنگی کردند هرچه که در دست دارند میخورند و زیادتر از نیازشان نمیخورند.
۷۸- بی نهایت متعادل و مراقب هستند بطوریکه بعضی اوقات وقتی از باغات دشمن رد میشوند از ترس سم و جادو به چیزی دست نمیزنند.
۷۹- بعلاوه بندرت یک پارسی را می بینید که در حین این پیاده روی و رژه بایستد و رفع حاجت (اجابت مزاج) کند و آنها از این نوع کارهای ناشایست اجتناب میکنند.
۸۰- از طرف دیگر آنها خیلی آزاد و راحت هستند و بی ثبات و ناهماهنگ قدم برمیدارند و انسان فکر میکند که ضعیف و ناتوان هستند درحالیکه جنگجویان با ابهتی هستند اگرچه بیشتر حیله گرند تا دلیر. فقط در امور مدت دار ترس بر آنها غلبه میکند.آنها بی معنی، گزافه و نابخردانه سخن میگویند. لاف زن، خشن، تهاجمی هستند. هم با سختی دادن و هم با رفاه بطور یکسان تهدید میکنند، حیله گر، مغرور، ظالم. مدعی قدرت بر روی مرگ و زندگی بردگان و مردم عادی هستند. آنها پوست مردان را زنده زنده میکنند یا یکدفعه یا بتدریج. هیچ خدمتکاری که بالا سرش یا پشت میز ایستاده حق ندارد دهانش را باز کند یا تف کند ( یا داد بزند).
۸۱- آنها ترس خاصی از قوانین دارند. مخصوصا با افراد ناسپاس و کسانی که ترک وظیفه در سپاه کرده باشند این قوانین بسیار شدید است و برخی از این قوانین نفرت انگیز است بدین معنی که اگر یک فردی گناهکار باشد تمامی خویشاوندانش محکوم به مرگ میشوند.
(مثلا وقتی شاه ترور می شود)
دانشگاه امامت
آیا واقعا در ایران باستان رسم کنیزداری وجود نداشت ؟
ببینیم اسناد و منابع تاریخی در این مورد چی میگن👇👇👇
✅دستور انوشیروان عادل! به جمع آوری کنیز و زن از مناطق مختلف
🔹در تاریخ بلعمی آمده است که انوشيروان هر سال سه نفر خواجه را می فرستاد به روم و تاکستان و خزران که #کنیز دختر جمع آوری کنند کنیزانی که باید صفت ها و ویژگی های خاصی می داشتند
اگر کنیز با آن صفات می دیدند باید می خریدند اگر این دختران آزاد، بنده، توانگر، درویش یا دختر ملک بودند به زنی انوشیروان در می آمدند
🔻در متن چنین آمده است
▪️و کسری هر سالی سه خصی(خواجه) را بفرستادی ، یکی به روم و یکی به خزران ویکی به تاکستان، تا از بَهْرِ وی كنيزك می آوردندی . کسری صفت آن کنیزکان را بنوشتی از سر تا پای ،فرمودی که بدین صفت خواهم آن كنيزك ، که اورا این صفت باشد ، ترا بدید باید کردن . آن خصی برفتی ، اگر کنیز بدان صفت بدیدی ، بخریدی ، اگر آزاد و اگر بنده . واگر درویش و اگر توانگر یا دختر ملکی هر که بودی ، بیاوردندی تا کسری او را بزنی کردی▪️
📚https://b2n.ir/b61813
🔹جالب است در کتاب زرتشتی ریدک و خسرو قبادان ویژگی های زن مطلوب بیان شده که یحتمل با این توصیفی که در تاریخ بلعمی ذکر شده است، مطابقت دارد
🔻در متن زرتشتی #خسرو قبادان و ریدکی در مورد ملاک های انتخاب زن مطالبی آمده است که با تایید و درست بودن انوشیروان همراه است :
🔹 زن آن بهتر که با اندیشه (و) مرد دوست ( باشد ). او را افزونی (افزون) نباشد. (او را) بالا متوسط،سینه پهن، سر، کون، گردن موزون،پایش کوتاه و میان باریک و زیر پای گودی دار ، انگشتان بلند، اندامش نرم و توپر،و بِهْ پستان و ناخنش برفین،گوناش انار گون، چشمش باد امین، و لب بسدین و ابرو طاقدیس، دندان سپید، لطيف، و خوشاب و گیسو سیاه و براق (و) دراز (باشد ) و به بستر مردان سخن بیشرمانه نگوید.
🔹شاهنشاه پسندید و ( آن سخن را ) راست داشت
📚https://b2n.ir/t09961
✅ده هزار کنیز انوشیروان عادل!!!
🔻در یکی از متون زرتشتی به نام «خسرو قبادان و ریدکی» انوشیروان به ظاهر عادل در کاخ خود، ده هزار #کنیز داشت. در این متن پهلوی می خوانیم که ریدکی به انوشیروان میگوید: «انوشه باشید ای برترین مردان، که آن ده هزار کنیزک را که اندر کوشک سلطنتی تو هستند، ایشان را این باید کامه، و ایشان را این چیز باید کمال برتری باشد که رامش شما را گفتن.»
📚https://b2n.ir/r45887
🔻شاهنامه نیز می افزاید که تنها در یکی از اتاق های #انوشیروان، هفتاد کنیزک حضور داشتند: «كنيزك بدان حجره هفتاد بود كه هر يك بتن سرو آزاد بود»
🔹جدا از این که کاربرد این کنیزان چه بوده است
🔸هزینه نگهداری و خوراک و لباس و.... این ده هزار نفر چقدر میشد!
✅برده و کنیز هدیه دادن از رسوم شاهان ساسانی بنابر متن کتیبه های ساسانی
🔻در کتیبه افسای دبیر که ظاهرا مجمسه یکی از شاهان ساسانی رو تراشیده و به وی بابت این کار هدیه داده شده است و او از این هدیه شاهانه تشکر کرده است. این هدیه عبارتند از : زر، سیم، بنده(برده)، کنیز، باغ
🔻در متن کتیبه عبارت بَندَک(bandag) آمده است که دیاکونوف ایران شناس معروف اشاره می کند اصطلاح بندک در ایران باستان همان برده است.
👌البته باید دقت کرد در اصل کتیبه کنیز آمده است لذا بندگ نمی تواند مجدد معنی کنیز دهد
📚راهنمای کتیبه های ایرانی میانه، سعید عریان، صفحه 83
📚تاریخ ایران باستان، دیاکونوف، ترجمه روحی ارباب، صفحه 224
🔰ما را در شبکه های مجازی دنبال کنید
کانال تلگرام _ گروه تلگرامی _ ایتا _ اینستاگرام
هدایت شده از 《یادداشت های فقهی_اجتهادی یک طلبه》
﷽
⏹ تبیین بزرگ ترین عیب و عقب افتادگی حوزه های علمیه معاصر از دیدگاه امام خامنه ای
✍🏻 مقام معظم رهبری در دیدار جمعی از نخبگان حوزوی در سال ۱۳۷۴/۰۹/۱۳ در بیین عیوب کلیدی حوزه های علمیه بیان داشتند:
🔹عیب دوم، عدم گسترش کافی و لازم در باب کلام است که این، حقیقتاً فاجعه است. از این بالاتر و تلخ تر، فراموش شدن کلام است. حوزهی اسلام و حوزهی علمیهی اهل بیت، در درجهی اوّل، حوزهی کلام و بعد حوزهی فقه بود و بزرگانِ فقهای ما، متکلّمین بودند. شما نگاه کنید، در حوزههای ما «کلام» منسوخ است؛ در حالی که امروز بیشترین تهاجم از سمت مباحث کلامی است.
🔻همانطور که مطرح کردم، ما در گذشته عقب نبودیم و هر کس چیزی میگفت، فوراً جوابش حاضر بود؛ ولی امروز این قدر مباحث کلامی در دنیا مطرح می شود که حوزهی علمیه از آنها مطّلع نیست. می دانید امروز چقدر در دنیا مسألهی دین شناسی و فلسفهی دین، مورد بحث است و چه کسانی می نویسند و می گویند و تحقیق می کنند و ما خبر نداریم؟ این عیب بزرگی است.
🔺البته کسانی از آحاد منتسب به حوزه، کارهای با ارزشی کردند و می کنند؛ اما این کار، کار حوزه - در شکل نظام یافتهی آن - نیست. کارهای افراد، غیر از کارِ نظام است. نظام حوزه بایستی جواب بدهد. حالا یک نفری پیدا شد و وارد منطقهای گردید و کاری کرد و محصولی هم داد؛ نمی شود این را به حساب حوزه گذاشت. انصافاً حوزه در این زمینه کاری نمی کند.
🔸اگر از کار کلامی صحبت می کنیم، فوراً ذهن به نوشتن چهار کتاب بحث کلامی نرود. کار حوزه، نشر بیشتر نیست؛ بلکه تولید فکر تکاملی است. چنانچه تولید افزایش یافت، نوبت به نشر هم میرسد. نشر، مسألهی دوم است. این طور نباشد که خیال کنیم مثلاً ده کتاب دربارهی مسألهای نوشتیم و قضیه تمام شد؛ نه. حوزه باید در زمینههای کلامی، فکرهای نو تولید کند.
🔸عزیزان من! امروز شبهههای نو و خطرناکی وجود دارد. آن شبهههای قدیمی تمام شد. امروز، شبههی «ابن کمونه» را کسی مطرح نمی کند. امروز شبهات عظیم در تمام زمینههای کلامی وجود دارد. از اصل توحید و لزوم دین بگیرید تا به وجود صانع و نبوّت عامّه و نبوّت خاصّه و بعد مسألهی ولایت و مسائل گوناگونی که در زمینههای دینی و اسلامی وجود دارد، برسید. همهی اینها مورد بحث است و امروز نسبت به همهی اینها شبهه وجود دارد. چه کسی باید به این شبهات پاسخ دهد؟ مگر علما، مرزداران عقیده نیستند؟ آیا مرزهای عقیده مدافع ندارد و رهاست؟ چه کسی در مقابل ایتام آل محمّد صلواتاللَّه علیهم اجمعین که بی دفاع در معرض این امواج قرار گرفتهاند، جواب خدا را خواهد داد؟
🔻نتیجه این می شود که وقتی کسی بر جامعهی ما گستاخی کرد و یک شبهه را به صدای بلند گفت، به جای اینکه ناگهان از ده نفر صدایی بلند شود و بدون عصبانیت و خشم، جواب شبهه را بدهند، عصبانی می شویم و دعوا و جنجال می کنیم؛ در حالی که اگر دست ما پُر بود، چرا دعوا کنیم؟ یک نفر مقالهای می نویسد و حرف بی منطق و بی استدلالی را بیان می کند و یا با استدلال غلط و مغالطه جلو میآید - مثل قضیهِ معروفِ کشیدن عکس مار به جای نوشتن آن - آن گاه بلافاصله ده، بیست مقاله و یا صد مقاله از حوزهی علمیه قم بیرون میآید و در هر روزنامه و مجلّهای جوابش داده می شود و تمام میشود می رود.
🔺برای کسی که عصبانی شود، جایی باقی نمیماند. چرا عصبانی شویم؟ حیف نیست که حوزهی اسلام و این دینِ منطقی و مستدل را متّهم کنند که استدلالی نیست و شما اهل دعوا هستید!؟یک دروغ هم رویش بگذارند و بگویند شما اهل تکفیرید! ما چه کسی را تکفیر کردیم؟ چقدر کافر هستند که ما تکفیرشان هم نکردیم؟ امروز، حوزه کسی را تکفیر نمیکند. پس عیب اوّل مربوط به فقه بود و عیب دوم که به نظر من بیش از عیب اوّل است و واقعاً درد بزرگی است،مربوط به کلام است که باید زودتر به دادش برسیم. شما هم باید چنین کنید.
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=3962
#جهاد_تبیین
#تبلیغ_هجومی
#بصیرت
《یادداشت های فقهی _ اجتهادی》
🆔 @Ijtihad_Jurisprudence