17.25M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻قیام علیه منفعت شخصی
۱. او علی خضریان است؛ نمایندهی مردم تهران در مجلس و سخنگوی کمیسیون اصل نود. بنگرید که چگونه از نظارت وزارت کشور بر نمایندگان دفاع میکند تا نمایندگان، دچار جهتگیری انتخاباتی در مناسبات و ارتباطاتشان با دولت نشوند. درحالیکه «دویست نماینده»، وزیر کشور را تهدید به استیضاح میکنند و میکوشند با جوسازی و هوچیگری، ورق را به نفع خود برگردانند، اما خضریان با «نظارت بر خویش»، موافقت میکند.
۲. این رفتار به آن معنی است که او در تلهی «تعارض منافع» نیفتاده است؛ چون چشم به انتخابات و تداوم قدرت و رأیآوری ندارد. دغدغهی او تکلیف است و نه نتیجه. اغلب نمایندگان مجلس برای فضای مجازی و حجاب و اغتشاش، یقه چاک ندادند و خاموش و منفعل نشستند، اما در اینجا با «قلدری» و «گردنکلفتی»، از نظارت و تعیین حدود منطقی گریختند. در مقابل، خضریان برخلاف موجسازی منفعتطلبان در مجلس حرکت میکند و حق را میگوید و به خود قید میزند تا قدرت، «عدالت» را به حاشیه سوق ندهد.
۳. این ماجرا، یک امتحان و ابتلای رسواگر برای مجلس بود که در آن، «دویست نماینده» به حقیقت و عدالت باختند و از چشم حساس و مساواتطلب مردم افتادند، اما خضریان و آنان که چون او هستند، اعتبار و منزلت مردمی بیشتری یافتند.
۴. فضیلت خضریان، محدود به این موضع و کنش نیست، بلکه شخصیت او دربردارندهی مجموعهای از «فضائل انقلابی» است. حضورش در مجلس، مایهی دلگرمی و امید است؛ چنانکه حضور برخی دیگر، موجبات تأسف و خجلت را فراهم کرده است. در انتخابات بعدی، قاطعانه تجدیدنظر خواهیم کرد.
@sedgh_mahdijamshidi
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،
۱. واقعهی غدیر به این معنی است که دینیبودن «حکم» (قانون)، شرط کافی برای دینیبودن «حکومت» نیست، بلکه «حاکم» (مجری) نیز باید از سوی خدا تعیین (نصب) شود.
۲. هرچه از این دو شرط ضروری، فاصله گرفته شود(فرسایش ایدئولوژیک)، به «سکولاریسم» نزدیک شدهایم.
۳. استحاله و زوال «هویت سیاسی»، اغلب تدریجی است.
،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
فقیه نیز از طرف امام معصوم، «نصب عام» شده و خبرگان، فقط کاشف از ارادهی امام معصوم هستند. ازاینرو، او ولایت دارد نه وکالت. به باور امام خمینی:
«مجلس خبرگان میخواهند تصویب کنند آن چیزی را که خدای تبارک و تعالی فرموده است. ... قضیهی ولایت فقیه، یک چیزی نیست که مجلس خبرگان ایجاد کرده باشد. ولایت فقیه، یک چیزی است که خدای تبارک و تعالی درست کرده است؛ همان ولایت رسولالله هست.»
(صحیفهی امام خمینی، ج۱۰، ص۳۰۸).
تکنوکراتها، ولایت فقیه را «امر زمینی» و لیبرالها، آن را «امر انتخابی» میدانند، درحالیکه هر دو نظر، ترجمان سکولاریسم هستند.
https://virasty.com/Mahdijamshidi
،،،،،،،،
عباس عبدی نوشته حضور مردم در اجتماعات غدیر، به دلیل «توزیع اقلام دولتی» بوده است.
این در حالی است که:
۱. بیشتر اقلام، از «نذورات مردمی» بوده، نه از «بودجهی دولتی».
۲. اقلام سفرهی اهلبیت در نظر و دیدهی مردم، همچون «تبرک» هستند نه «طعام».
۳. محبت و ارادت مردم به اهلبیت، «قلبی» است نه «اقلامی».
،،،،،،،،،
🖇 تعلیقه:
۱. وقتی او میگوید نظام به دنبال «تولید مناسک دینی» با تکیه بر «توزیع اقلام دولتی» است، دربارهی «مردم ایران» نیز قضاوت کرده است. قضاوتش این است که دینداری مردم، گرهخورده به «شکم»شان است و به دلیل این ضعف، نظام میتواند از طریق توزیع اقلام دولتی، بازیسازی مناسکی کند و مناسکهای عظیم دینی بیافریند.
۲. اگر مردم در مناسک دینی شرکت نکنند، مدعی میشوند که جامعه به سوی «دینداری سکولار» حرکت کرده است، و اگر شرکت کنند به معنی «دینداری شکمی» خواهد بود. پس هر نوع حضور و حیات دینی مردم، به گونهای تفسیر و معنا میشود که حاکی از «شکست فرهنگی» باشد. «تفاسیر کینهای» نسبت به انقلاب، اینچنین رسوا هستند.
۳. غرض عباس عبدی، اثبات ناکامی انقلاب در زمینهی فرهنگ است و تا آن حد در این باره لجاجت دارد که حتی پروایی از «اهانت به مردم» نیز ندارد. اینکه نظام میخواهد از طریق توزیع اقلام دولتی، بستر تداوم مناسک را فراهم کند یعنی مردم در اجتماعات سیاسی، «ساندیسخور» هستند و در اجتماعات دینی، «قابلمهبهدست». هیچ انسان شریفی بر روی دینداری مردم، «قمار سیاسی» نمیکند و نمیکوشد با اقلامی (شکمی) تفسیر کردن آن، به آبروی انقلاب، ضربه بزند.
10.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻جلوهگری ظرفیتهای اجتماعی
🖊 مهدی جمشیدی
۱. جنگ ترکیبی کنونی، معطوف به تخریب و انهدام چند نقطهی کانونی دربارهی باطن و ارادهی جامعهی ایران است:
الف. امکان و گشودگی زندگی روزمره
(مسألهی نابودی زندگی)،
ب. توانمندی در ایجاد اجتماعات دینی عظیم
(مسألهی ازدسترفتن خیابان)،
ج. تداوم دینداری و دینمآبی در مردم
(مسألهی گذار از سنت دینی)،
د. تعلقخاطر مردم به حاکمیت سیاسی
(مسألهی زوال اعتماد سیاسی)،
ه. جریانداشتن حیات و نشاط در جامعه
(مسألهی فقدان امید)،
و. همبستگی و همصدایی اجتماعی
(مسألهی شکاف اجتماعی)،
ز. پیوستگی و استمرار نسلی ارزشها
(مسألهی گسست نسلی).
۲. خوشبختانه سیاست حکیمانه و خلاقانهی سازمان تبلیغات اسلامی در زمینهی صورتبندی و طراحی چنین اجتماع فخیم و فراخی، تمام ظرفیتها و امکانهای پیشگفته را فعال و نمایان کرد و مسألهها و چالشهای معطوف به آنها را به حاشیه راند. به رسم انصاف و ایمان، باید قدردان بود و آغوش سپاس گشود و دست ارادت فشرد.
۳. آنان که مناسکستیزی میکنند و دینداری نمایانشده را قشری میانگارند،
و آنان که سرگرم حواشی و لغزشهای جزئی هستند و توقع حداکثری از مهار کلاناجتماع دارند،
از چنین کارکردهای درخشان و فتوحات شیرینی غافل هستند. این تجربهی اجتماعی، حتی با وجود اینکه در نقطهی آغاز خویش قرار دارد، ستودنی است.
۴. کاش آن دسته از برادران انقلابی که قدرتنشیناند، اما بر طبل انسداد اجتماعی و فقر امکانهای مردمی میکوبند و مدعی غلبهی گسستها و غلیان قطبیتها در جامعه هستند، از این تجربه بیاموزند.
31.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻فقدان انقلابی، فلاکت تجددی:
غربزدگی ساختاری در وزارت علوم
🖊 مهدی جمشیدی
تدبیر علم در اختیار «بوروکراتهای تجددمآب» قرار گرفته است که قبلهشان غرب است و شاخصهای تجددی را میپرستند. در همهی دولتها هستند، بلکه دولتها همینها هستند. تفاوتی هم میان دولت لیبرالی و دولت انقلابی نیست. منطق، یکسان است و همهی کارگزاران در خدمت «منطق واحد» هستند. مسألهی اینان، حل مسألهی ما نیست، بلکه سجدهی رعیتمآبانه به عالم تجدد است. نانشان را از کیسهی مردم ایران میخورند و خدمتشان نصیب بیگانه میشود. ما دچار غربزدگی مضاعف شدهایم و ازاینرو، بردگی بیمزد را احساس نمیکنیم. ساختار و سیاستها و مدیران وزارت علوم، سالهاست که نسبتی با انقلاب ندارد و همآغوش تجدد شده است. آدمهای محافظهکار و ضدتحول، انقلاب را به زنجیر کشیدهاند و مجال جهش را ستاندهاند. علوم انسانی اسلامی را به کالای قاچاق تبدیل کردهاند و به آن برچسب ایدئولوژی زدهاند.
از جمله خطاهای انتصابی رئیسجمهور، گماردن وزیر علوم بود که نسبتی با اقتضاها و ضرورتهای گام دوم انقلاب ندارد. کافیست به کنشگری او در زمینهی لایهی دانشگاهی و دانشجویی اغتشاشات بنگرید؛ دریغ از مواجهه و فاعلیت و حضور محسوس. شما کمترین حس و درکی از انقلابیگری او دارید؟! تجلی و ظهور ندارد؛ چه رسد به علائم حیات انقلابی. اینان کارمندان علم و متعهدان به تداوم وضع موجود هستند نه آدمهای ایجاد چرخش تاریخی و انقلاب معرفتی. متوسطان بوروکرات، نیروهای ثبات هستند نه تغییر.
8.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سخنان مقام معظم رهبری در خصوص ملاک های ارتقای اعضای هیات علمی که می تواند محور تحول در نظام ارزیابی عملکرد علمی اعضا باشد