eitaa logo
اقتدار ولایی
968 دنبال‌کننده
15هزار عکس
21.5هزار ویدیو
249 فایل
مباحث سیاسی فرهنگی اجتماعی اقتصادی تاریخی ادبیات فارسی و تفسیر و احادیث اهل بیت عصمت و طهارت صلوات الله علیهم اجمعین
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 | سپاه؛ سربلند بحران ها 🔸رابطه عمیق بین مردم و سپاه مانع نفوذ دشمن 🔸 حضور همیشگی سپاه در بحران های کشور؛ از زلزله، سیل و کرونا تا بی اثر کردن تحریم های اقتصادی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سندرم تراکم، بلای جان کلانشهرها ✍️ مهدی عسگری ریشه‌ی بسیاری از مشکلات کلانشهرها، تراکم جمعیت در یک جغرافیای محدود است روندی که درصورت تداوم، چالش‌های مزمن اجتماعی، زیست محیطی، بهداشتی و فرهنگی را تشدید و تاب‌آوری را متلاشی خواهد کرد. ✔️ تأکید آقای موزون براساس بررسی يافته‌های متعدد از تجربه‌گران زندگی پس از زندگی در کشورهای مختلف نشان می‌دهد که کدام سبک زندگی و کدام الگوی مسکن و شهر سازگاری بیشتری با آرامش آدمی دارد. تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد با افزایش طبقات آپارتمان‌ها، آسیب‌های اجتماعی و بزهکاری افزایش می‌یابد! ⚠️حتی آزمایش‌های انجام شده بر روی موش‌ها نیز نشان می‌دهد که تراکم جمعیت (باوجود تأمین تمام نیازهای دیگر) به پرخاشگری، اصطکاک، افزایش مرگ و میر و نهایتا فروپاشی کامل جمعیت می‌انجامد. تغییر الگوی ساخت شهر و مسکن از آپارتمان‌های ‌انبوه و توسعه عمودی به خانه‌های یک طبقه حیاط‌دار و توسعه افقی، یک نیاز جدی و مطالبه‌ی عمومی است، که با وجود مصوبه اخیر مجلس در برنامه هفتم، (🎬 افزایش ۲۵درصدی مساحت سکونتگاهی کشور) تکلیفی است که باید با نظارت مجلس و اهتمام دولت، با جدیت دنبال شود. این پیشنهاد که در کمیته احیاء اراضی آماده و به تصویب مجلس رسید، بستر قانونی برای توزیع متوازن جمعیت در کشور، مبتنی بر آمایش سرزمین و جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه را فراهم کرده است. انتشار این محتوای آگاهی‌بخش و مطالبه‌گری عمومی، برای پیشبرد این هدف، مؤثر و مزید امتنان است. 🇮🇷 رئیس کمیته احیاء و بهره‌برداری عادلانه اراضی/ کمیسیون تلفیق برنامه هفتم
https://virasty.com/Mahdijamshidi/1713678019374607473 🗒 دفاع از «حضورِ میدانیِ نیروی انتظامی» که مسأله‌ای فرعی و دست‌چندم است؛ اگر آیت‌الله خامنه‌ای بگویند تو دیگر حتی درباره‌ی دفاع از «اصل حجاب» نیز کلمه‌ای نگو و ننویس، با ایمان قلبی پاسخ می‌دهم: به روی چشم. کسانی چون من، در «دلالتِ روایتِ مبهمِ دیگران» تردید داریم، نه در «تبعیت از ولایت مطلق ایشان». 🖇 تعلیقه: هیچ خبری از «مصداق کار بی‌قاعده» ندارم. مسأله این است کسانی اتهام زدند که چنانچه نظر رهبر با شما مخالف باشد، آن را بر نخواهید تابید. من نیز در اینجا تصریح کردم که چنین نیست و هرچه باشد تابعم. اینکه «نظر ایشان» چیست، مطلع نیستم. «ابهام‌زدایی»، بر عهده‌ی «ابهام‌سازان» است که البته شانه خالی کرده‌اند. من موافق حضور نیروی انتظامی هستم اما اگر رهبر انقلاب بگویند‌ به‌صلاح نیست، همگی «مطیع» و «تسلیم» خواهیم بود؛ اما مشخص نیست که رهبر انقلاب، چنین نظری داشته باشند. با آن «سخن مبهم»، نزاع تفسیرها و برداشت‌ها شکل گرفت. آن «ابهام در نقل»، این «آشوب در فهم» را برانگیخت. وظیفه‌ی ما، ترجیح نظر ایشان است. https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
طرح کلّی اندیشۀ اسلامی در قرآن.pdf
1.56M
🔻یک نسخۀ نایاب و تاریخی از کتاب «طرح کلّیِ اندیشۀ اسلامی در قرآن» به قلم امام خامنه ای که در سال ۱۳۵۴ منتشر شده و به احتمال زیاد، چاپ اوّل یا دوّم این کتاب باشد. ،،،،،، در بخش بیست ‌و یکم این کتاب می‌خوانیم: برای «مخالف ‌بودن»، «مخالفت ‌کردن» لازم نیست؛ «همراهی ‌نکردن» کافی است. هرکه در «میانه» باشد نیز با نبی نیست. 🖇 تعلیقه: تاریخ، سرشار است از آدم‌های «بینابینی» و «حد وسط» که حاضر به موضع‌ گیری شفاف نیستند و نمی‌خواهند هزینه بدهند. دکان دو نبش گشوده‌اند و از دوپهلوگویی، نان می‌خورند. حرف‌های زیرمیزی دارند و شخصیت آغشته به ابهام. گاهی به نعل می‌زنند و گاهی به میخ. هم خدا را می‌خواهند و هم خرما را. قدرت معنوی برای انتخاب ندارند؛ چون دلبسته‌ی منافع‌شان هستند. به زیست‌ متوسط، خو کرده‌اند و در برابر حقیقت، تهی از حس مسئولیت تاریخی‌اند. به عرف و اقتضا و موقعیت می‌نگرند و بر موج عوام‌زدگی می‌نشینند تا برای ساختار شکنی، هزینه ندهند. زندگی می‌کنند نه مبارزه. کارمند هستند نه دردمند. اگر دریابند که می‌توان بر تن حقیقت، زخمه زد، دریغ نمی‌ورزند. محافظه ‌کار هستند نه انقلابی؛ و مگر ممکن است جمع میان انقلابی‌گری و ابهام؟! هویت‌شان ژله‌ای است و بازی دوگانه را خوب آموخته‌اند. میانه ‌نشینان، هرجایی و رنگ ‌پذیرند و همواره راهی برای گریز از صراحت‌های مسأله ‌ساز دارند. زبان‌شان سخنی دارد و دل‌شان سودایی دیگر. بی‌طرفی را فضیلت می‌شمارند اما همواره به سوی مخالف، غش می‌کنند.‌ حق را با باطل می‌آمیزند تا رسوا نشوند. در نقش عقل کل، ظاهر می‌شوند و می‌خواهد کدخدامنشانه، ارزش‌ها را به حاشیه‌ برانند.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻همبستگی و قطبیدگی اجتماعی (بازسازی امروزین موضع شهید آوینی) ،،،،،،،،،،، 🖇 هر چه عموم مردم بر آن اتفاق یابند لزوماً حقیقت و عدالت نخواهد بود و «اکثریت آرا»، ضرورتاً متمایل به جانب حق و عدالت نیست. رأی اکثریت مردم، لزوماً «محترم» نیست(شهید سیدمرتضی آوینی، آغازی بر یک پایان، مقاله‌ی وفاق اجتماعی، ص۶۲). 📍فیلم کامل گفتگو را در اینجا مشاهده کنید: https://www.aparat.com/v/UaHM1
🗒 بازی هوس معترض، ما هستیم؛ درد داریم و خموشیم امّا چه بگوییم از این قصّۀ تلخ؟! شهر، تب‌دار شده برگ‌ریزان حیاست و چه غوغایی‌ست از حجمِ هوس، آرمان‌، گوشه‌ی کوچه، به زمین افتاده عجمیان تنهاست؛ زیر رگبار قساوت، جان داد و حقیقت نیز، زندانیِ زنجیرِ روایت‌بافان گیسوانت شده بازیچۀ باد عقده‌ها، حسرت‌ها داغ‌ها، نفرت‌ها چشم‌ها آلوده، دل تو آسوده شهر در پیچ‌وخمِ زلف تو در خود پیچید و چه تلخی‌ها دید شبِ گیسوی پریشانِ تو شد فاجعه‌ساز و تو هم می‌دانی؛ فتنه این‌بار شده موج‌سوارِ تن تو بدنت، طعمه شده و خیابان شده بازارِ حراجِ بدنت چشم‌ها، وسوسه‌آلودِ تنت بدنت، سهمِ نظربازیِ هر بی‌سروپا عشق، این است؟! رهاییِ تَنَت؟! 🖌مهدی جمشیدی
۱. برای طرح ولایت، هیچ بدیل و جایگزینی نمی‌شناسم. منحصربه‌فرد است و با مختصات تفکر رهبران انقلاب، اتحاد و اشتراک کامل دارد. دیگرانی که امروز مدعی هستند، بیش‌وکم، فاصله و زاویه دارند اما معارف طرح ولایت، ریشه در متن انقلاب دارد و ناب و اصیل است. مختصر است و منظومه‌وار. روزآمد است و کارساز. عقلی است و پیش‌برنده. ۲. اگر این بنیان‌های نظری را ندانیم، حتی در تداوم راه خویش نیز گرفتار تزلزل می‌شویم؛ چه رسد به هدایت فرهنگی دیگران. کار فرهنگی بدون زیربنای معرفتی، پوچ است و حاصلی نخواهد داشت. بدون‌شک، نقطه‌ی آغاز همین طرح است و باید به معارف علامه مصباح متصل شد تا استحکام هویتی یافت. ۳. تجربه‌ی عینی دو دهه‌ی گذشته نشان می‌دهد که چرخش‌ها و دگردیسی‌ها، بیشتر برآمده از کسانی بوده که به‌جای این بنیان‌های فکری و فلسفی، سرگرم رویکردهای دیگر بوده‌اند. طرح ولایت، شرط کافی و تمام راه نیست، اما به‌قطع، شرط لازم و نقطه‌ی عزیمت است. ۴. من صادقانه و دلسوزانه، فهم و برداشتم را از پیش‌نیاز کنشگری فرهنگی و فکری با شما دوستان جوان، در میان نهادم. مسیر معرفت اصیل اسلامی و انقلابی، این است و نباید گرفتار بیراهه‌ها شد. در همه‌ی مواجهات و تقابلاتم، دریافتم که بازگشت همه‌ی پاسخ‌ها به همین معارف است و اگر در این نقطه و مرحله، پخته و کامل شویم، ضربه‌ها و تکانه‌ها بر ما مؤثر نخواهند شد. باید قدر دانست و عاشقانه و‌ عمیق، به مطالعه پرداخت. رحمت خدا بر علامه مصباح که چنین سنت معرفتی‌ای نجات‌بخش و گره‌گشایی را به‌‌جا نهاد. 📍اینجا را ببینید: @hamzevasl
🗒 سی‌ و دو «نهاد فرهنگی» درباره‌ی حجاب، مسئولیت قانونی داشته‌اند. چرا «شورای عالی انقلاب فرهنگی» به‌عنوان قوه‌ی عاقله، گزارش آسیب‌شناسانه‌ای درباره‌ی کارنامه‌ی نهادهای فرهنگی به مردم نمی‌دهد؟ و مسأله‌ی مهم‌تر این است که نهادهای فرهنگی، چه «طرح فرهنگی‌»ای برای دوره‌ی پسااغتشاش دارند؟! یک‌ونیم سال گذشت! https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
🗒 امروز به عیان می‌بینیم که «لیبرالیسم» در بخش مهمی از جبهه‌ی انقلاب نفوذ کرده و «استدلال‌های لیبرالی» بر جای «استدلال‌های انقلابی»، تکیه زده‌اند. منطقی که در اثر «واگرایی‌های دهه‌ی هفتاد» از سوی دگراندیشان بیان شد، امروز به نیروهای جبهه‌ی انقلاب راه یافته؛ چنان‌که «صورت مشترک» و «مخرج مشترک» میان این دو، نمایان شده است. استحاله‌‌ی نیروها، یک واقعیت معرفتی است که از «ریزش نامحسوس»، حکایت می‌کند.‌ این ریزش از همان «بنیان‌های نظری»ای آغاز شد که کسانی، آنها را بی‌فایده و غیرکاربردی و انتزاعی و خشک می‌شمردند. به مواضع بخشی از جریان انقلابی درباره‌ی اغتشاش سبک زندگی بنگرید و اشتراک استدلال‌های آنها را با نیروهای سکولار دریابید؛ در «فلسفه‌ی اخلاق» و «فلسفه‌ی حقوق» و «فلسفه‌ی سیاست»، یک سخن را می‌گویند. روشن است که اینان تغییر کرده‌اند و نه دگراندیشان سکولار. لیبرالیسم به منطق تفکر و تدبیر تبدیل شده و انقلابی‌گری، ترور شخصیت می‌شود. اختلافات در درون جبهه‌ی انقلاب، در سطح «سلیقه» نیست، بلکه برآمده از «چرخش فکری» بخشی از نیروها به سوی لیبرالیسم است. «مذهبی‌های لیبرال»، از اصالت‌های دهه‌ی شصت عبور کرده‌اند و طوطی‌وار، لیبرالیسم تعدیل‌شده را تکرار می‌کنند. معارف شش ضلعی علامه مصباح می‌تواند در برابر این افول‌ها و انحطاط‌ها، سنگر مقاومت معرفتی بسازد. این او بود که همه‌ی بنیان‌های فکری ضروری را در کنار یکدیگر نشانید و یک هندسه‌ی معرفتی کوچک اما پیش‌برنده تولید کرد. 🖇 راه اینجاست: @tvelayat_ir
✳️ ضرورت طرح ولایت برای جوانان 🔻علامه مصباح: ضرورت آشنایی و اندیشه اسلامی برای طلاب و نخبگان دانشجویی از آن جهت مضاعف است که این قشر فرهیخته در پاسخگویی متناسب نسبت به پرسش های متنوع و گوناگونی که از سوی جوانان، به ویژه دانشجویان و اساتید دانشگاه مطرح می‌شود، رسالتی بی بدیل را بر دوش دارند، 🔸مهمترین شرط مواجهه مطلوب با پرسش‌های اساسی فرهیختگان برخورداری از متناسب با اندیشه‌های ناب اسلامی و آشنایی با پایه های معرفتی تفکر غربی است. 📱@hamzevasl
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«طرح ولایت» از بزرگترین نعمت های عصر ما 🔰 اهتمام ویژه حضرت علامه مصباح درباره دوره ✳️ دوره های طرح ولایت تابستان ١۴٠٣ مشهد مقدس 👈 ثبت نام: تا ١۵ اردیبهشت ماه 🌐 Hamzevasl.ir 💎 ؛ آمیزه‌ای از علم و ایمان، تفکر و عاطفه 📱@hamzevasl
🖇 فهرست ثبت نام دوره های طرح ولایت ⭕️ برای کسب اطلاع و ثبت نام بر روی اسم دوره کلیک کنید. 💻 تربیت مدرس طرح ولایتمهلت ثبت نام: ۳۱فروردین 💻 طرح ولایت ویژه طلابمهلت ثبت نام: ۳۱فروردین 💻 طرح ولایت ویژه بسیج دانشجوییمهلت ثبت نام: ۲۰ اردیبهشت 💻 طرح ولایت ویژه فعالان فرهنگیمهلت ثبت نام: ۱۵ اردیبهشت 💻 طرح ولایت ویژه معلمینمهلت ثبت نام: ۵ اردیبهشت 💠 آمیزه‌ای از علم‌، ایمان‌، تفکر و عاطفه https://eitaa.com/joinchat/334823458Ca51717564e
📚 منبع آزمون مجازی 🗒 پای درس استاد «آشنایی با طرح ولایت در بیان حضرت علامه مصباح یزدی» 🔖 پیشگفتار: 🔹 متن پیش رو تلفیقی از دو سخنرانی حضرت علامه مصباح یزدی (دامت برکاته) در تبیین مبانی اندیشه اسلامی و جایگاه دوره طرح ولایت در این زمینه است. یکی بیانات ایشان در جمع دانشجويان طرح ولايت مورخ ۹۴/۴/۲۹، و دیگری بیانات ایشان در جمع اساتید طرح ولایت مورخ ۹۱/۴/۵ 🔸 این جزوه با هدف آشنایی دانشجویان با ضرورت ها و نحوه شک لگیری طرح ولایت، نظام فکری حاکم بر دوره طرح ولایت و اجمالی بر کلیات سرفصل های درسی دوره تدوین شده است. انتخاب این متن از ایشان به این جهت است که حضرت علامه مصباح یزدی (دامت برکاته) علاوه بر این که حکیم و فیلسوفی بزرگ و فقیه و اسلام شناسی آگاه به زمان هستند، مبتکر و محور علمی طرح ولایت نیز هستند. رهبر فرزانه انقلاب (مد ظله العالی) در یکی از دیدارهای اختصاصی خود با دانشپژوهان طرح ولایت به تاریخ ۷۸/۶/۱۳ در مورد ایشان میفرمایند: «اگر خدای متعال به نسل کنونی ما این توفیق را نداد که از شخصیت هایی مانند علامه طباطبایی و شهید مطهری استفاده کند، اما به لطف خدا این شخصیت عزیز و عظیم القدر، خلاء آن عزیزان را در زمان ما پر میکند.» 📌 برای آمادگی جهت آزمون های محتوایی، دو فایل فوق را مطالعه نمایید . @tvelayat_ir
*جواب دندان شکن میثم صفرپور📝 به شعر سیمین بهبهانی‼️ 😐↴سیمین بهبهانی من اگر کافر و بی دین و خرابم ؛ به تو چه ؟؟؟ من اگر مست می و شرب و شرابم ؛ به توچه ؟؟؟ تو اگر مستعد نوحه و آهی٬ چه به من ؟؟؟ من اگر عاشق سنتور و ربابم ؛ به تو چه ؟؟؟ تو اگر غرق نمازی٬چه کسی گفت چرا ؟؟؟ من اگر وقت اذان غرقه به خوابم ؛ به تو چه ؟؟؟ تو اگر لایق الطاف خدایی٬ خوش باش. من اگر مستحق خشم و عتابم ؛به تو چه ؟؟؟ گرچه دنیا سراب است به گفتار شما. من به جِد طالب این کهنه سرابم ؛ به تو چه ؟؟؟ تو اگر بوی عرق میدهی از فرط خلوص ! و من از رایحه ی مثل گلابم ؛ به تو چه ؟؟؟ من اگر ریش٬ سه تیغ کرده ام از بهر ادب. و اگر مونس این ژیلت و آبم ؛ به تو چه ؟؟؟ تو اگر جرعه خور باده کوثر هستی ! من اگر دُردکش باده ی نابم ؛ به تو چه ؟؟؟ تو اگر طالب حوری بهشتی٬ خب باش ! من اگر طالب معشوق شبابم ؛ به تو چه ؟؟؟ تو گر از ترس قیامت نکنی عیش عیان. من اگر فارغ از روز حسابم ؛ به تو چه ؟ ⁉️*جوابیه میثم صفرپور* کفر و بی دینی ات ای یار ، به ما مربوط است ، بشنو این پند گهربار ، به ما مربوط است. تو که با لهو و لعب در پی مستی هستی ، میکنی جمع گرفتار ، به ما مربوط است. بی خیالت بشوم بارش طوفان بلا ، میرسد از درو دیوار ، به ما مربوط است. آنچه آمد به سر طایفه نوح نبی ، میشود واقعه تکرار ، به ما مربوط است. من اگر لایق الطاف خدایم ، به تو چه؟ تو کنی جامعه بیمار ، به ما مربوط است. تو اگر می بخوری در پس خانه ، چه به من؟ گر بیایی بر انظار ، به ما مربوط است. تو به این کوه گنه عامل شیطان گشتی ، شده ای نوکر دربار به ما مربوط است. گر نبندیم بر پوزه او قلاده ، میدرد همچو سگ هار ، به ما مربوط است. گر تو سوراخ کنی کشتی این جامعه را ، میشود غرق به ناچار به ما مربوط است. مست کن لیک نبینم که تو مستی کردی ، عربده کوچه و بازار ؟ به ما مربوط است. تو که با چنگ و ربابت همه مردم را ، میکنی مستعد نار ، به ما مربوط است. به جهنم که خودت را بکشی در خانه ، در خیابان بزنی دار به ما مربوط است. دین من داده اجازه که دخالت بکنم ، تا نبینم زتو آزار ، به ما مربوط است. امر معروف کنم ، نهی زمنکر بپذیر ، تا ابد ، ترمز اشرار ، به ما مربوط است.
? «جواب دندان شکن رهبر انقلاب به شعر سیمین بهبهانی!» ✅پاسخ شایعه  1. این شعر مربوط به رهبر انقلاب نیست و شاعر این سروده میثم صفرپور میباشند. 2. خطای برخی ها در انتساب اشعار به رهبری بدلیل ذکر این اشعار در برخی سایت های اینترنتی بعنوان مصداق بعد از بیانات رهبری در خصوص نقش و جایگاه مهم شعر و شاعران در مسیر حق و باطل است.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 تقویم شیعه ☀️ امروز: شمسی: یکشنبه - ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ میلادی: Sunday - 28 April 2024 قمری: الأحد، 19 شوال 1445 🌹 امروز متعلق است به: 🔸مولی الموحدین امیر المومنین حضرت علی بن ابیطالب علیه السّلام 🔸(عصمة الله الكبري حضرت فاطمة زهرا سلام الله عليها)
درهم و دینار رسول خدا (ص): دینار و درهم، کسانى را که پیش از شما بودند، نابود کرد و آن دو شما را هم به نابودى مى کشند. کافی/ج2/ص316/ح6
امام صادق (ع): در قوم موسی(ع) فقیری بود که دست به هر کاری میزد، نتیجه ای نمیگرفت؛ تا اینکه خالصانه از خدا کمک خواست. در خواب دید که پرسیدند: آیا دو درهم حلال میخواهی یا دو هزار درهم حرام؟ گفت:دو درهم حلال گفتند:زیر سرت هست. بردار از خواب بیدار شد و آنها را برداشت. با یک درهم ماهی خرید و در حال پاک کردن، دو تکه «دُرّ» در شکم ماهی یافت. آنها را به چهل هزار درهم فروخت. وسائل الشیعه/ج17/ص360
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قلب شگفت انگیز انسان سالی ۴۰ میلیون بار می تپد تا زنده بمانی سکته قلبی رتبه اول مرگ و میر بخاطر سبک زندگی غلط تغذیه بد؛ غذاهای چرب، تحرک کم؛ سیگار و قلیان؛ استرس؛ فشار خون و‌ کلسترل بالا. در زمانی که داشتی این مطلب را می خواندی ده ها قلب ایستاد. باز عبرت نمی گیریم؟! سبک زندگی ات را اصلاح کن. سن سکته های قلبی مرتب دارد کم می شود و به جوانها رسیده این یعنی فاجعه یعنی جوانها سبک زندگی غلطی دارند. مردم بیدار شویم تو را به خدا سبک زندگی خود را اصلاح کنیم وگرنه فرد بعدی ممکن است من یا شما باشیم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ستون مهره ها آبی دیسک بین آنها خاکستری نخاع و اعصابی که از آن خارج می شود و به تمام بدن می رود (نارنجی) مهندسی شگفت انگیزی که کامل تر از آن امکان ندارد. با ورزش و تحرک و تقویت عضلات پشت از آنها مراقبت کنیم.
تفکر و اندیشه وقتی آغاز می‌گردد که انسان با پرسش یا مجهولی روبه رو شود و برای پاسخ فرایندی ذهنی را شروع کند بنام فکر کردن. پس عبارت است از حرکت ذهن از یا سئوال به سوی که در مغز ثبت شده و های مکرر تا کشف پاسخ. حاج ملا هادی سبزواری فیلسوف معروف ایرانی در تعریف تفکر می‌گوید: فکر کردن مبتنی بر دو حرکت است؛ نخست حرکت از مبدا (مجهول) به سوی مبادی یا مقدمات معلوم و سپس حرکت از آن مبادی و معلومات به سوی آنچه مورد نظر است و می‌خواهیم به آن دست یابیم. طبیعی است اگر هیچ معلوماتی مرتبط با مجهول یا پرسش در ذهن نباشد تفکر بی نتیجه است. به همین دلیل دانشمندان و برای کشف پاسخ یک‌ مجهول فرایندی به نام تحقیقات آنجا می دهند که عبارت است گرد آوری اطلاعات پیشین مرتبط با مجهول یا انجام تحقیقات نظری یا عملی جهت دست یافتن به اطلاعاتی که منجر به پاسخ سوال شود.