eitaa logo
اشــــــــراق اندیشـه
404 دنبال‌کننده
12.1هزار عکس
5.4هزار ویدیو
99 فایل
کانال تحلیلی بصیرتی وطبــــِّــــــی ٳشـــــــــراق اندیــــــــشه ارتباط با مــدیر @Alefb110 پست الکترونیک @chmail.ir" rel="nofollow" target="_blank">eshraq.e.rooh280@chmail.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
9.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بســــــــیار مهــــــــــــم ... ❣🇵🇸🇮🇷@Eshraq280
باسمه تعالی 🔷 به اطلاع عموم مقلدان مقام معظم رهبری (مدظله) می رساند، با توجه به فرا رسیدن ایام اعتکاف، برای دسترسی به سوالات مربوط به این موضوع، می توانید به آدرس های زیر مراجعه فرمایید: كتاب رساله نماز و روزه: https://www.leader.ir/fa/book/180/1?sn=30915 پرسش و پاسخ های مرتبط با مسائل اعتکاف: https://www.leader.ir/fa/faq?s=251 ❣🇵🇸🇮🇷@Eshraq280
🌸🍃🌸🍃 فرق سواد و علم و حکمت چیست؟ سواد از کلمه اسود است به معنی سیاه کردن. کسی که بتواند چیزی را در کاغذ بنویسد (سیاه کند)، یا یک سیاهی را بخواند، سواد دارد. باسواد یک غلط مصطلح است. انسان با سواد ممکن است چیز سیاهی را که می‌نویسد یا می‌خواند، اصلا معنی و مفهومش را نداند. علم، یعنی آگاهی و دانش. مثال: یک مکانیک باطری‌ساز، به قطعی برق یک خودرو علم دارد و می‌داند که علت این قطعی می‌تواند چه باشد. با استفاده از علوم متعدد مربوط به برق یک خودرو، می‌تواند قطعی برق یک خودرو را تشخیص دهد. حکمت به علم قطعی می‌گویند که هیچ تردیدی در آن نباشد. حکمت از علم فوق‌العاده بالاتر است. یک قاضی به یک قتل علم دارد ولی تا دلیل قطعی را کشف نکند نمی‌تواند حکم بدهد. به رأی قاضی حکم می‌گویند چون؛ تنها دلیل را پیدا کرده و در نظر و علم خود قاطع است. به پزشک حکیم می‌گفتند، چرا؟ چون یک سردرد ممکن است از مسمومیت یا افت فشارخون یا ... باشد، که هر یک علم و آگاهی است. اما به پزشک حکیم می‌گویند چون علم اصلی سردرد را پیدا می‌کند و می‌گوید سردرد شما از غلظت خون است. اگر پزشکی بگوید همه این عوامل ممکن است باعث سردرد شما شود، او عالم می‌شود، دیگر به او حکیم نمی‌توان گفت. وقتی کسی از خانه بیرون میرود و تصادف می‌کند و می‌میرد می‌گویند حکمت است، یعنی حکم قطعی الهی است که ما از آن بی‌خبریم. حضرت حق در آیه (114) سوره طه می‌فرماید: فَتَعَالَى اللَّهُ الْمَلِكُ الْحَقُّ ۗ وَلَا تَعْجَلْ بِالْقُرْآنِ مِنْ قَبْلِ أَنْ يُقْضَىٰ إِلَيْكَ وَحْيُهُ ۖ وَقُلْ رَبِّ عِلْمًا. پس بلند مرتبه است و بزرگوار خدایی که به حق و راستی پادشاه ملک وجود است و تو (ای رسول) پیش از آنکه وحی قرآن تمام و کامل به تو رسد تعجیل در (تلاوت و تعلیم) آن مکن و دائم بگو: پروردگارا بر علم من بیفزا. پس علم طبق حدیث حضرت علی (ع) دو نوع است: 1- نوع اکتسابی. 2- نوع غریزی و خدادادی. با توجه به کلمه «زِدْنِي» حضرت حق علومی در اختیار بشر قرار داده که خود نیز در صورت طلب انسان بر آن علم می‌افزاید. اما در باب حکمت چنین عنوانی قید نشده است. رَبِّ هَبْ لي حُکْماً وَ أَلْحِقْني بِالصَّالِحين. پروردگارا، دانش معارف دین و شناخت کردار درست را به من عطا کن و مرا به صالحان ملحق ساز. (83 شعرا) هُنَالِكَ دَعَا زَكَرِيَّا رَبَّهُ ۖ قَالَ رَبِّ هَبْ لِي مِن لَّدُنكَ ذُرِّيَّةً طَيِّبَةً (38 آل عمران) به واژه «هب» که مشترک هر دو آیه فوق است دقت می‌کنیم: فرزند را حضرت حق «هبه» می‌گوید. تمام عطاهای جهان یا با غرض و هدف است یا به نیت عوض صورت می‌گیرد. هبه به بخشش بلاعوض و بلاغرض می‌گویند که کلی است و جزیی نیست. پس حکمت در انسان ابتدا مانند علم با مطالعه قابل خلق نیست که انسان از خدا بخواهد حکمت را در او زیادتر کند. نیز حکمت یک جا و به طور کلی بر انسان از سوی خدا هدیه می‌شود. و کسی که صاحب حکمت از سوی خدا باشد در هیچ امری و سوألی بدون جواب نمی‌ماند. يُؤْتِي الْحِكْمَةَ مَن يَشَاءُ ۚ وَمَن يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا ۗ وَمَا يَذَّكَّرُ إِلَّا أُولُو الْأَلْبَابِ (بقره269) حکمت هبه و بخشش از سوی خدا است و به طور کلی و جامع است که حضرت حق در فواید آن خیر کثیر عنوان نموده است، در حالی که در باب علم چنین چیزی صدق نمی‌کند. حکمت از علم به مراتب بالاتر و به نوعی علم قطعی و بلا شک و تردید است. ❣🇵🇸🇮🇷@Eshraq280
🌸🍃🌸🍃 خدایا به دشمنان‌مان خوشی‌های بزرگ عطا کن تا دست بردارند از نابودی دلگرمی‌های کوچکمان خدایا سلامت عقل را درکنار سلامتی جان‌هایمان محفوظ بدار...! تا از یادمان نرود انسانیت، درستی و گذشت را...! خدایا هرکه با ما بد کرد و بدی را نشان‌مان داد تو خوبی را نشان‌شان بده و معجزه ی بزرگ محبت را‌...! خدایا صبری طولانی در دیده و دلهای‌مان قرار ده تا یک عمر از یاد نبریم برای گذشتن از هر طوفانی،باید صبور بود و طاقت‌هایی بسیار به دوش کشید... ❣🇵🇸🇮🇷@Eshraq280
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❤️رهبرمعظم انقلاب امام خامنه ای: عشق جوان‌ها به حیرت‌‌انگیز است. دانشجوها و جوان‌های ما، از مدّتی پیش صف کشیده‌‌اند، نوبت می‌گیرند... این یکی از برکات الهی است. ❣🇵🇸🇮🇷@Eshraq280
احکام نموداری اعتکاف.pdf
908.1K
📖 👌فایل pdf احکام نموداری اعتکاف طبق نظر مراجع عظام تقلید(حفظهم الله). ❣🇵🇸🇮🇷@Eshraq280
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بحث جالب با یک سنی مذهب..! یکی از دوستان اهل تسنن به دیدنم آمده بود؛ گفت و گوی مفصلی در مورد حقانیت اهل بیت علیهم السلام و ماجرای غدیر داشتیم؛ او اصرارداشت که «مولی» در حدیث غدیر به معنای دوست است و هر چه دلیل می آوردم او بیشتر بر حرف خود پافشاری می کرد؛ حدود یک ساعتی از رفتنش گذشته بود که به او زنگ زدم و گفتم: رفیق! سریع برگرد، کار مهمی دارم! گفت: فرصت ندارم و خانواده منتظر و راه دور! تلفنی بگو. گفتم: کار مهمی دارم؛ برگرد؛ بالاخره برگشت و گفت: کارِ مهمت چیست؟ گفتم: می خواستم به تو بگویم: «دوستت دارم» ناراحت شد و گفت: مرا از این همه راه برگرداندی که این را به من بگویی؟! مرا دست انداخته ای؟ از تو چنین انتظاری نداشتم! حالا نوبت من بود که نان را به تنوری که خوب داغ شده بود بچسبانم! گفتم: عجب! کار مرا ناعاقلانه می خوانی و در عین حال به سرآمد عقلای عالَم، خاتم الانبیاء و المرسلین نسبت می دهید که ده ‌ها هزار نفر را که با عجله به سمت خانوادۀ خود می‌رفتند، سه روز در زیر آفتاب سوزان معطل کردند که فقط بگویند: «هر کس من را دوست دارد، علی را دوست بدارد»! دوستم شرمنده شد و اقرار کرد که پس پیامبر - در جریان غدیر خم - می‌خواست نکتۀ مهم تری را بیان کند؛ آری! مسئله جانشینی و تعیین تکلیف امت پس از ایشان. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِي جَعَلَنَا مِنَ الْمُتَمَسِّكِينَ بِوَلَايَةِ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْأَئِمَّةِ َالْمَعْصُومِين مِن وُلده عَلَيْهِمُ السَّلَام خاطره مولوی شریف زاهدی از علمای برجسته اهل سنت سیستان وبلوچستان که مستبصر شد و از پیروان اهل بیت عصمت وطهارت گردید. الْحَمْــــدُلِله الَّذِی جَعَلَــــنَا مِنَ الْمُتَمَسِّکِـــینَ بِــــوِلاَیَة أَمِیـــــــرِالْمُـــؤْمِنِینَ وَالْأَئِمَّــــة عَلَیْهِمُ‌السَّلاَمُ 🇮🇷 🇮🇷🌎 @Eshraq280 📡حداقل برای یک☝️نفر ارسال کنید