eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.1هزار دنبال‌کننده
236 عکس
69 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌هر شب یک سوال آیا حدیث معروف «لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما؛ ای احمد، اگر تو نبودی عالم را خلق نمی‌کردم و اگر علی نبود تو را خلق نمی‌کردم و اگر فاطمه نبود، شما دو نفر را خلق نمی‌کردم» صحیح است؟ معنایش چیست؟ تا فرداشب... سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا صلوات. 🌹🌹
8.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
نه تو حرف می‌زنی نه حسین نه حسن 🏴مداحی‌ حاج محمود کریمی به مناسبت شهادت حضرت زهرا (س)
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال آیا حدیث معروف «لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما
2⃣5⃣📌آیا حدیث «یا احمد، لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» معتبر است؟ معنایش چیست؟ ✍ پاسخ 1️⃣ این حدیث به این مضمون در متون روایی معتبر و متقدم شیعه به چشم نمی آید و در قرون بعدی در آثاری همچون عوالم العلوم مرحوم بحرانی (قرن 12 هجری قمری) نقل شده است. ازاین‌رو، نمی‌توان این حدیث را معتبر شمرد. 2️⃣ به لحاظ محتوایی نیز این حدیث، قابل قبول نیست؛ چراکه ظاهر آن دلالت بر برتری حضرت علی علیه السلام بر رسول گرامی اسلام (ص) و برتری جایگاه حضرت زهرا سلام الله علیها بر پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام علی علیه السلام دارد که قابل قبول نیست. 3️⃣ فقرۀ ابتدایی این حدیث، یعنی«یا احمد لولاک لما خلقت الافلاک؛ ای احمد، اگر تو نبودی، افلاک (عالم) را نمی‌آفریدم» نیز اگرچه در متون متقدم و معتبر شیعه نیامده، ولی حضور پررنگ تری در مجامع حدیثی شیعه دارد و البته مضمون آن قابل دفاع است، هرچند نمی توان صدور آن را قطعی و در نتیجه معتبر دانست. 4️⃣ معنای این حدیث یعنی همان فقره ابتدایی آن، می تواند چنین باشد که: اولاً خداوند متعال کمال مطلق است. از سوی دیگر، آفرینش و وجودبخشی، خود یک کمال است و اقتضای کمال مطلق بودن خداوند متعال آن است که آفرینش داشته باشد. ثانیاً آفرینش، جلوه گری کمالات خداوند در عرصۀ وجود است و مخلوقات همگی مظهر اوصاف کمالیه خداوند متعال هستند. ثالثاً اقتضای کمال مطلق بودن او آن است که مخلوقات را برای رسیدن به کمال بیافریند. رابعاً کمال مطلق بودن خدا اقتضا می‌کند که در امر آفرینش، آفرینش آن مخلوقی برایش اصالت داشته باشد که بتواند به بیشترین کمال ممکن برسد و بیشترین مظهر اوصاف کمالیه خداوند سبحان باشد. ازاین رو، دیگر مخلوقات به تبع او آفریده می شوند. چنانکه دربارۀ نسبت آفرینش انسان با سایر مخلوقات، همین امر حاکم است. یعنی تمام عالم به خاطر به کمال رسیدن انسان آفریده شده اند. خامساً پیامبر اکرم (ص) برترین و کامل ترین مخلوق الهی و کسی است که بیشترین مظهر الهی است. بنابراین می توان گفت که آفرینش تمام مخلوقات به خاطر آفرینش رسول گرامی اسلام بوده است و او مقصود اصلی و علت غایی آفرینش تمام مخلوقات است. مانند آنکه شما قصد دارید برای یک مهمان عزیز، مهمانی ترتیب دهید، به این منظور، صد نفر دیگر را نیز به مهمانی دعوت می کنید. در اینجا آنچه برای شما اصالت دارد و مقصود اصلی شماست، همان مهمان اصلی است و اگر او نبود، اساساً مهمانی را ترتیب نمی دادید. نوری حضرت زهرا سلام الله علیها https://eitaa.com/Faryab110
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
2⃣5⃣📌آیا حدیث «یا احمد، لولاک لما خلقت الافلاک و لولا علی لما خلقتک و لولا فاطمه لما خلقتکما» معتبر
📌هر شب یک سوال بر اساس اینکه، پیامبر اسلام(ص)، مقصود اصلی آفرینش است، چه نیازی به خلق عالم دنیا بود؟ نور پیامبر اسلام (ص)، نخستین آفریده ی خداوند است و ایشان قبل از آفرینش دنیا هم به این کمال رسیده بود. پس چه نیازی به آفرینش دنیا بود؟ تا فرداشب ... برای سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات. 🌹🌹🌹
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال بر اساس اینکه، پیامبر اسلام(ص)، مقصود اصلی آفرینش است، چه نیازی به خلق عالم دنیا بود
3⃣5⃣📌اگر مقصود اصلی آفرینش هستی، وجود پیامبر گرامی اسلام بوده، با توجه به اینکه ایشان به عنوان اولین مخلوق آفریده شده است، چه نیازی به آفرینش دنیا بوده است؟ 1⃣ بر اساس روایات، پیامبر اکرم نخستین آفریده ی خداوند بوده و او قبل از آفرینش این دنیا، یک وجود نورانی داشت. در این دنیا نیز، یک وجود عنصری (مرکب از روح و بدن مادی) دارد. 2⃣ وقتی میگوییم مقصود اصلی و علت غایی آفرینش، وجود پیامبر گرامی اسلام است، از این باب است که تجلی بیشترین کمال الهی است. ولی او کی می‌تواند به بالاترین و بیشترین کمال برسد؟ و آیا اگر او صرفاً یک وجود نوری باشد که در آفرینش خود، اختیاری نداشته باشد از مرتبه کمالی بیشتری برخوردار است یا آنگاه که به دنیا آید و با تلاش و اختیار نیز به کمال برسد؟ 3⃣ همچنین، پیامبری که با آمدنش در این دنیا، بتواند دیگران را نیز به کمال در خور خود برساند، مسلّماً کامل تر و برتر از آن وقتی است که چنین نکند. 4⃣ بنابراین، اولا کامل مطلق بودن خداوند، اقتضا می‌کند تا بیافریند، چرا که آفرینش مظهر و تجلی صفات خداوند است. ثانیاً آفرینش موجودی که بتواند مظهر بیشترین کمالات الهی باشد، برایش اصالت دارد. آن موجود، همان رسول اکرم (ص) است. ثالثا اگر آفرینش دنیا در به کمال بیشتر رسیدن ایشان تأثیر دارد، روشن می‌شود که آفرینش دنیا ضرورت دارد. https://eitaa.com/Faryab110
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
3⃣5⃣📌اگر مقصود اصلی آفرینش هستی، وجود پیامبر گرامی اسلام بوده، با توجه به اینکه ایشان به عنوان اولین
📌هر شب یک سوال اگر غایت و هدف اصلی از آفرینش دنیا، برای آن است که پیامبر بیشترین تجلی کمال الهی باشد و حتی از فرشتگان برتر شود، آیا چنین چیزی ظلم در حق دیگر انسان‌ها نیست که با آفریده شدن در این دنیا باید متحمل رنج و عذاب شوند و سرانجام بسیاری از آنها هم به جهنم بروند؟ تا شبی دیگر ... سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات 🌹🌹🌹
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
📌هر شب یک سوال اگر غایت و هدف اصلی از آفرینش دنیا، برای آن است که پیامبر بیشترین تجلی کمال الهی باش
4⃣5⃣📌دلیل آفرینش انسان‌ها با علم به اینکه بسیاری از آنها به سعادت نمی‌رسند، چیست؟ ✍پاسخ 1⃣ پرسش آن است که اگر هدف اصلی از آفرینش دنیا، برای آن است که پیامبر بیشترین تجلی کمال الهی باشد و حتی از فرشتگان برتر شود، آیا چنین چیزی ظلم در حق دیگر انسان‌ها نیست که با آفریده شدن در این دنیا باید متحمل رنج و عذاب شوند و سرانجام بسیاری از آنها هم به جهنم بروند؟ 2⃣ آفرینش انسانها برای رسیدن به کمال، حسن دارد و کمال است. 3⃣خداوند انسان‌ها را برای رسیدن به کمال و سعادت آفریده است. 4⃣ انسان‌ها در صورت، عمل به وظایف دینی به کمال و سعادت می‌رسند و وارد بهشت می‌شوند. پس اگر کسی وارد جهنم شود، به عملکرد خودش برمی‌گردد نه به آفرینشش. ضمن آنکه، این سخن که اغلب انسان‌ها به جهنم می‌روند، ادعای بدون دلیل است. 4⃣وجود رنج به منزله، تهدید و مانعی در راستای رسیدن انسان به سعادت نیست، بلکه در صورت واکنش صحیح نسبت به آن، فرصتی برای رسیدن به مقامات بالای سعادت است. 5⃣ علیرغم وجود رنج ها در این دنیا، چنین نیست که انسان‌ها نسبت به آفرینش خود معترض باشند، دلیل این مدعا آن است که همگی برای حفظ جان خود، کوشا هستند و دوست ندارند از دنیا بروند. 6⃣چنین نیست که فقط چهارده معصوم یا پیامبران به مقامی بالاتر از فرشتگان برسند، بلکه اگر کسی با معرفت بالا به تمام وظایف دینی خود عمل کند، او نیز می‌تواند به مقامی بالاتر از فرشتگان برسد. 7⃣حاصل آنکه، آفرینش انسانها نه تنها ظلم و اجحاف در حق آنها نیست، بلکه نعمتی گرانبهاست که اگر از آن به درستی استفاده شود، به سعادت ابدی رهنمود خواهند شد. https://eitaa.com/Faryab110
📌هر شب یک سوال مشهورترین دلیل برای اینکه امام زمان علیه السلام، فقها را به عنوان جانشینان خود معرفی کرده، روایتی است که در آن، می‌فرماید: «و اما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا فانهم حجتی علیکم و آنا حجت الله علیهم؛ در پیشامدها به راویان حدیث مراجعه کنید. آنها حجت من بر شما و من حجت خدا بر آنها هستم» چرا امروزه، مقصود از کلمه «روایان حدیث» را همان «فقها» می‌دانند؟ تا فرداشب .... سلامتی و تعجیل در ظهور یوسف زهرا سلام الله علیها صلوات. 🌹🌹🌹