eitaa logo
یادداشت‌های اعتقادی _ فاریاب
5.8هزار دنبال‌کننده
219 عکس
64 ویدیو
7 فایل
قدمی کوتاه برداشتیم بلکه نظری افتد. محمدحسین فاریاب دکترای کلام اسلامی، دانشیار موسسه امام خمینی (ره) کپی مطالب بدون ذکر لینک، هیچ مانعی ندارد. سردار سلیمانی: باید به این بلوغ برسیم که نباید دیده شویم. آنکس که باید ببیند، می‌بیند. @faryab110 @Mh_faryab
مشاهده در ایتا
دانلود
📌چرا حضرت امام خمینی (ره)، انجمن حجتیه را کسانی دانست که می گویند باید بیشتر گناه کنیم تا امام زمان علیه السلام بیاید؟ ✍️پاسخ 1️⃣حضرت امام (ره) در سخنرانی تاریخی خود در عید فطر سال 1362 فرمود: «يک دسته ديگر هم كه تزشان اين است كه بگذاريد كه معصيت زياد بشود تا حضرت صاحب بيايد. حضرت صاحب مگر براى چى مى ‏آيد؟ حضرت صاحب مى‏ آيد معصيت را بردارد، ما معصيت كنيم كه او بيايد؟ اين اعوجاجات را برداريد». (صحیفۀ امام، ج17، ص534) 2️⃣پس از این سخنرانی، شایع شد که مقصود حضرت امام (ره) همان اعضای انجمن حجتیه هستند. ازاینرو، انجمن حجتیه در بیانیه ای رسمی اولاً تعطیلی خود را اعلام کرد؛ ثانیاً تصریح کرد که نظر آنها هرگز نظرشان بر این نبوده که برای آمدن امام زمان علیه السلام باید گناه کنیم. در ادامه نیز، سران انجمن بارها این نسبت را از خود دور ساختند. 3️⃣انجمن با این کار در حقیقت، دو هدف را دنبال کرد: نخست آنکه خود را مطیع خواست حضرت امام (ره) معرفی کرد. دوم آنکه، به نوعی اعلام کرد که تصور حضرت امام (ره) دربارۀ آنها نادرست بوده است. 4️⃣این در حالی بود که مقصود حضرت امام (ره) از آن سخن، افرادی مانند حاکم خمین بود. ایشان در کتاب «ولایت فقیه» خود می نویسد: «نگوييد بگذار تا امام زمان (ع) بيايد. شما نماز را هيچ وقت مى‏ گذاريد تا وقتى امام زمان (ع) آمد بخوانيد؟ حفظ اسلام واجبتر از نماز است. منطق حاكم خمين را نداشته باشيد كه مى ‏گفت: بايد معاصى را رواج داد تا امام زمان (ع) بيايد». (ولایت فقیه، ص69) 5️⃣ بنابراین نمی‌توان گفت که مقصود حضرت امام از آن سخن، انجمن حجتیه بوده است. هرچند انجمن حجتیه، با زرنگی و برای مقابله با برخورد مستقیم انقلابیون با خود، از این سخن امام بهره برد و تعطیلی خود را اعلان کرد، ولی فعالیتهای زیرپوستی آنها همچنان ادامه پیدا کرد. 👈ادامه دارد ... ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
📌 انجمن حجتیه به استناد کدام روایات، مخالف قیام و تشکیل حکومت در دوران غیبت امام زمان علیه‌السلام بود؟ ✍️ پاسخ 1️⃣هرچند انجمن حجتیه با پیروزی انقلاب، در بیانیه‌های رسمی، خود را وفادار به نظام و مطیع حضرت امام معرفی کردند، ولی شیخ محمود حلبی در سخنرانی محرم سال ۱۳۵۶ رسماً اعلام کرد که تنها باید دنبال حکومتی بود که در رأس آن امام معصوم وجود داشته باشد. 2️⃣به گفته ی مرحوم علی‌اکبر پرورش ـ از اعضای جداشده انجمن حجتیه ـ آنها برای مخالفت خود با قیام حضرت امام (ره) به روایتی که در مقدمه‌ی کتاب صحیفه سجادیه نوشته شده بود، استناد می‌کردند. 3️⃣این حدیث غیر از آن حدیثی است که می‌گوید هر قیام و پرچمی که قبل از قیام امام زمان علیه‌السلام بلند شود، طاغوت است. 4️⃣حدیث مورد استناد انجمن حجتیه چنین می‌گوید: «ما خرج ولا يخرج منا أهل البيت إلى قيام قائمنا أحد ليدفع ظلما أو ينعش حقا إلا اصطلمته البلية وكان قيامه زيادة في مكروهنا وشيعتنا». (مقدمۀ صحیفۀ سجادیه، ص20) 5️⃣مضمون حدیث چنین است که قبل از قیام امام زمان علیه‌السلام، هر کسی از ما اهلبیت یا غیر ما اهلبیت برای دفع ظلم یا گرفتن حقی قیام کند، بلاها او را سرکوب کرده و موجب رنج بیشتر ما و شیعیان ما می‌شود. 6️⃣این روایت که فقط در همین منبع آمده، بیان می کند که قیامهای قبل از قیام امام زمان علیه السلام موجب رنج امامان می شود، مورد رضایت آنها نیست. قیامی نیز که مورد رضایت معصوم نباشد، مشروعیت ندارد. به هر حال، این روایت هر مضمونی داشته باشد، مبنای نامشروع دانستن قیامهای قبل از قیام امام زمان علیه السلام از سوی انجمن حجتیه بود. 7️⃣آیا واقعاً هر قیام و حکومتی که قبل از قیام امام زمان علیه السلام صورت بگیرد، نامشروع است؟ در یادداشت آینده به این پرسش پاسخ می دهیم. ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
سلام خدمت سروران گرامی وقتتون بخیر برخی دوستان پیام داده‌اند که یادداشت‌های کانال، موجب شده تا نگرش مثبتی نسبت به انجمن حجتیه پیدا کنند. قبلاً هم گفتم که درباره‌ی انجمن حجتیه، افراط و تفریط زیاد صورت می‌گیرد. در عین حال، از همه‌ی عزیزان خواهشمندم که یادداشت‌های بنده رو تا آخر دنبال کنند و سپس داوری داشته باشند.
📌مهمترین اختلاف انجمن حجتیه با جریان اصیل انقلاب دربارۀ کدام مسئله بود؟ ✍️پاسخ 1️⃣مهمترین اختلاف انجمن حجتیه با جریان اصیل انقلاب، به نگاه متفاوت انجمن حجتیه به مسئلۀ قیام و تشکیل حکومت دینی پیش از قیام امام زمان علیه السلام بر می گردد که آنها به استناد برخی روایات، اصل قیام و تشکیل حکومت دینی را نادرست و آن را نامشروع می دانستند. 2️⃣ازاینرو، برای پیروزی انقلاب هیچ اقدامی انجام ندادند، بلکه آن را نکوهش کردند. با وجود این، آنها در بیانیه های رسمی، پس از انقلاب، خود را وفادار به نظام اعلام کردند. یا باید بگوییم که این بیانیه ها، صرفاً ریاکارانه بوده یا آنکه با خوش بینی بلکه خوش خیالی فراوان بگوییم که آنها به اشتباه خود واقف شده بودند. 3️⃣در نقد طاغوتی و نامشروع بودن حکومت دینی در عصر غیبت، باید گفت که چون اسلام یک دین جاودانه و دارای احکام اجتماعی است، خدا آن را فرستاده که تا قیامت در جامعه اجرا شود. پس خواست او نیست که دین فقط در دوره حضور معصوم اجرا شود و بعد از آن تعطیل شود. 4️⃣اجرای دین بدون تشکیل حکومت امکان پذیر نیست، پس خداوند خواستار حکومت دینی برای اجرای دین تا قیامت است. در دوران غیبت که معصوم در دسترس نیست، باید بپذیریم که خواست خدا آن است که فردی که نزدیکترین ویژگی‌ها به امام معصوم را دارد، با تشکیل حکومت، عهده دار اجرای دین در جامعه باشد. 5️⃣او باید مجتهد(دین شناس) مدبر عادل باشد؛ اگر دین شناس نباشد، نمی داند دین چیست تا اجرایش کند. اگر قوۀ تدبیر نداشته باشد، نمیتواند اجرایش کند. اگر هم عادل نباشد، اعتمادی به او نیست. 6️⃣بنابراین روشن می شود که خداوند خواستار تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت برای اجرای دین در جامعه است؛ حکومتی که در رأس آن، مجتهد عادل مدبر(ولی فقیه) باشد. بنابراین چنین حکومتی، یک حکومت الهی است نه طاغوتی و روایت مورد استناد انجمن حجتیه شامل این نوع حکومت نمی شود. 👈ادامه دارد ... ✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید: 🆔@faryab110
سلام خدمت دوستان گرامی بنده هنوز به دلیل مشکلات فنی، نمی توانم به کسانی که مخاطب مشترک بنده نیستند، پیام بدهم. بنابراین، دوستانی که سوال یا مطلبی دیگر دارند، با ادمین کانال مطرح بفرمایند. @zohgraph
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا