سلام خدمت سروران گرامی
وقتتون بخیر
برخی دوستان پیام دادهاند که یادداشتهای کانال، موجب شده تا نگرش مثبتی نسبت به انجمن حجتیه پیدا کنند.
قبلاً هم گفتم که دربارهی انجمن حجتیه، افراط و تفریط زیاد صورت میگیرد. در عین حال، از همهی عزیزان خواهشمندم که یادداشتهای بنده رو تا آخر دنبال کنند و سپس داوری داشته باشند.
📌مهمترین اختلاف انجمن حجتیه با جریان اصیل انقلاب دربارۀ کدام مسئله بود؟
✍️پاسخ
1️⃣مهمترین اختلاف انجمن حجتیه با جریان اصیل انقلاب، به نگاه متفاوت انجمن حجتیه به مسئلۀ قیام و تشکیل حکومت دینی پیش از قیام امام زمان علیه السلام بر می گردد که آنها به استناد برخی روایات، اصل قیام و تشکیل حکومت دینی را نادرست و آن را نامشروع می دانستند.
2️⃣ازاینرو، برای پیروزی انقلاب هیچ اقدامی انجام ندادند، بلکه آن را نکوهش کردند. با وجود این، آنها در بیانیه های رسمی، پس از انقلاب، خود را وفادار به نظام اعلام کردند. یا باید بگوییم که این بیانیه ها، صرفاً ریاکارانه بوده یا آنکه با خوش بینی بلکه خوش خیالی فراوان بگوییم که آنها به اشتباه خود واقف شده بودند.
3️⃣در نقد طاغوتی و نامشروع بودن حکومت دینی در عصر غیبت، باید گفت که چون اسلام یک دین جاودانه و دارای احکام اجتماعی است، خدا آن را فرستاده که تا قیامت در جامعه اجرا شود. پس خواست او نیست که دین فقط در دوره حضور معصوم اجرا شود و بعد از آن تعطیل شود.
4️⃣اجرای دین بدون تشکیل حکومت امکان پذیر نیست، پس خداوند خواستار حکومت دینی برای اجرای دین تا قیامت است. در دوران غیبت که معصوم در دسترس نیست، باید بپذیریم که خواست خدا آن است که فردی که نزدیکترین ویژگیها به امام معصوم را دارد، با تشکیل حکومت، عهده دار اجرای دین در جامعه باشد.
5️⃣او باید مجتهد(دین شناس) مدبر عادل باشد؛ اگر دین شناس نباشد، نمی داند دین چیست تا اجرایش کند. اگر قوۀ تدبیر نداشته باشد، نمیتواند اجرایش کند. اگر هم عادل نباشد، اعتمادی به او نیست.
6️⃣بنابراین روشن می شود که خداوند خواستار تشکیل حکومت دینی در عصر غیبت برای اجرای دین در جامعه است؛ حکومتی که در رأس آن، مجتهد عادل مدبر(ولی فقیه) باشد. بنابراین چنین حکومتی، یک حکومت الهی است نه طاغوتی و روایت مورد استناد انجمن حجتیه شامل این نوع حکومت نمی شود.
👈ادامه دارد ...
#انجمن_حجتیه
#مهمترین_مسئله_مورد_اختلاف_انجمن_حجتیه_با_جریان_اصیل_انقلاب
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
سلام خدمت دوستان گرامی
بنده هنوز به دلیل مشکلات فنی، نمی توانم به کسانی که مخاطب مشترک بنده نیستند، پیام بدهم. بنابراین، دوستانی که سوال یا مطلبی دیگر دارند، با ادمین کانال مطرح بفرمایند.
@zohgraph
📌چرا ادعا میکنید که عملکرد انجمن حجتیه در قبال انقلاب، ریاکارانه بوده؟
✍پاسخ
1⃣انجمن حجتیه در دوران قبل از انقلاب، قیام و تشکیل حکومت در عصر غیبت را نادرست میدانست و متدینین را از همکاری برای پیروزی انقلاب نهی میکرد. تا جایی که سیدحمید روحانی محقق تاریخ پژوه، از قول شیخ محمود حلبی نقل میکند که میگفت تا جایی که توانستم اعضای انجمن را از تأثیرپذیری از افکار تخریبی خمینی بازداشتم.
2⃣پس از پیروزی انقلاب، آنها در بیانیههای رسمی خود را وفادار به نظام جلوه دادند، و پیام تبریک به امام فرستادند، ولی چنانکه در یادداشتهای پیشین گذشت، در خفا به حضرت امام (ره) توهین میکردند.
3⃣این توهینها بر کدام مبنا بود؟ اگر آنها حکومت دینی و شخص امام خمینی (ره) را حق و مشروع میدانستند، پس معنای توهینهای متعدد به حضرت امام چه معنایی داشت؟
4⃣این توهینها نشان میدهد که آنها در حقیقت، هیچ اعتقادی به حقانیت حکومت دینی در عصر غیبت نداشتند و تمام بیانیههای آنها ریاکارانه بوده است.
5⃣جالب اینکه، سیدحسن افتخارزاده که به دلیل سخنان ساختارشکنانه نسبت به نظام و مسوولان، محاکمه و تبعید شد، رسماً اعلام کرد که انتقادات اعتقادی به نظام و برخی مسوولان داشته و از سخنان خود توبه نکرده و نمیکند.
6⃣روشن است که انتقادات اعتقادی او، صرفاً درباره همان مشروعیت حکومت است و گرنه او نمیتوانست نسبت به خداباوری مسوولان نظام یا اسلام و تشیع آنها انتقاد داشته باشد.
7⃣حاصل آنکه، هرگز نباید بر اساس بیانیههای رسمی انجمن حجتیه، آنها را گروهی نادم و پشیمان از تفکرات خود نسبت به قبل از انقلاب دانست، بلکه این بیانیهها را میتوان در راستای عملکرد فریبکارانه جهت ساختن سپر در برابر واکنش انقلابیون دانست، چنانکه به همین دلیل، آنها با تعطیلی جشن نیمه شعبان سال ۱۳۵۶ با دستور حضرت امام خمینی (ره) همراهی کردند.
#انجمن_حجتیه
#عملکرد_ریاکارانه_انجمن_حجتیه_در_قبال_انقلاب
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110
موضوع:
🔅شبهات حکومت دینی🔅
🔮با حضور:
حجت الاسلام دکتر محمدحسین فاریاب
⏰زمان:
یکشنبه ۱۴ بهمن ماه ساعت ۲۰:۰۰
📍بستر:
ایتا کانال یادداشت های اعتقادی_فاریاب
https://eitaa.com/Faryab110
با همکاری موسسه کلامی احیا(همدان)
لطفاً پرسشهای خود را به این آیدی بفرستید:
@zohgraph
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
موضوع لایو: شبهات حکومت دینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بعد مرگ تازه آدم بیدار میشه
نهج البلاغه، حکمت 64.
▫️ أَهْلُ الدُّنْیَا کَرَکْبٍ یُسَارُ بِهِمْ وَ هُمْ نِیَام
🌖مردم دنیا مانند سوارانى خفتهاند که کاروانشان در حرکت است (و ناگاه به مقصد میرسند، و آنگاه بیدار میشوند).
.________________________
🎤آیت الله #مجتهدی
@nahjol_balagheh
🆔@faryab110
📌 انجمن حجتیه بعد از اعلام تعطیلی چه فعالیتهایی داشت؟
✍️ پاسخ
1️⃣چنانکه پیشتر گفتیم، شاخصه اصلی انجمن حجتیه، دیدگاه خاص آن در مسأله مهدویت بود که بر پایه آن، قیام برای تشکیل حکومت و برپایی حکومت دینی در عصر غیبت را جایز نمیدانستند. ولی آنها مبانی فکری دیگری نیز داشتند که بر اساس آن، اعتقادات خاصی پیدا میکردند.
2️⃣به طور کلی، انجمن حجتیه در مسایل فکری، وامدار مکتب تفکیک بود که شاخصه اصلی این مکتب، تقابل با فلسفه، ضدیت با عقل فلسفی و تاکید بر استفادهی از آیات و روایات بود. البته اینطور نبود که هر کسی پیرو مکتب تفکیک باشد، از آرمان انجمن حجتیه دفاع کند.
3️⃣با توجه به این نکته، رهبران اصلی انجمن حجتیه، بسیار شدید با فلاسفه برخورد میکردند. برای نمونه، علامه سیدمحمدحسین تهرانی با یک واسطهی موثق نقل میکند که شیخ محمود حلبی میگفت من به دلیل اشتغالات مهم نمیتوانم از تهران به قم بروم و گرنه میدیدید که چگونه کمر «المیزان» را از وسط خرد میکردم. (کتاب تفسیر شریف المیزان نوشتهی فیلسوف بزرگ جهان اسلام، مرحوم علامه طباطبایی است)
4️⃣همچنین دکتر قندهاری از بزرگان انجمن حجتیه (در کلیپ تصویری که از او منتشر شده) به فلاسفه طعنه میزند که آنها خودشان با هم مشکل دارند. آنگاه با استناد به روایتی از امام رضا علیه السلام در مسأله اراده، ضمن نام بردن از جمعی از فلاسفه و متکلمان (مانند علامه طباطبایی، آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی) دیدگاه آنها را در این مسأله، مساوی با شرک قلمداد میکند.
#انجمن_حجتیه
#فعالیتهای_انجمن_حجتیه_بعد_از_اعلام_تعطیلی
✅به کانال یادداشتهای اعتقادی بپیوندید:
🆔@faryab110