eitaa logo
مکتب فلسفی استاد فیاضی
870 دنبال‌کننده
8 عکس
0 ویدیو
0 فایل
بیان دیدگاه های خاص استاد آیت الله غلامرضا فیاضی حفظه الله ارتباط با ادمین: @Sadegh313a پرسش و پاسخ در مورد نظرات استاد : @Mahdinabavian ❌تبادل نداریم❌
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📝پرسش و پاسخ 📎برگرفته از کتاب متفرقات فلسفیة ص ١٠٩ 📜الفرق بین نظریة تجسم الأعمال و نظرية العلاقة التكوينية بين العمل و الجزاء 🗞 السؤال ما الفرق بين نظرية تجسم الأعمال و بين النظرية التی تفترض أن العلاقة بين العمل و الجزاء تكوينية من نمط العلة و المعلول ، فهل أن نظرية التجسم لا تقبل العلية بینهما کما یبدو أو شيء آخر؟ 📃الجواب نعم في نظرية التجسم لا علية بين العمل و الجزاء و إنما هناك وجود واحد و الجزاء باطن العمل بالتعبير العرفاني ، و وجهه الآخر غير المحسوس فعلا بالتعبير الفلسفي . علما: أننا نقبل نظرية التجسم ولكن جزئيا لا بنحو الموجبة الكلية ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
مکتب فلسفی استاد فیاضی
⚪️ وحدت یا کثرت نوعی نفوس؛ بیان دیدگاه ها 📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۵۰۶_۵۰۸ بحث دربا
⚪️ وحدت یا کثرت نوعی نفوس؛ بیان ادله عقلی دیدگاه برگزیده 📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۵۰۹_۵۱۰ برای اثبات دیدگاه استاد فیاضی هم استدلال عقلی و هم استدلال نقلی وجود دارد که در اینجا به بیان استدلال عقلی می پردازیم. پیش از بیان استدلال، لازم است به سه نکته اشاره کنیم : نکته اول : همان طور که پیش تر بیان شد، علیت یا خارجی است یا تحلیلی . نکته دوم: در بحث اصالت وجود بیان کردیم که ماهیت من حیث هی اعتباری است و در خارج وجود ندارد اما "ماهیتِ موجود" در خارج به عین وجود و به تبع آن موجود است. نکته سوم :ماهیت ، علت تحلیلیِ آثار و اعراض خود است ؛ مثلا ماهیت انسان در خارج با صفت تعجب به یک وجود موجود است ، علت تحلیلیِ تعجب است ؛ زیرا تعجب یکی از آثار و اعراض انسانیت است و آثار و اعراض شیء ، معلول آن و برخاسته از آن است . 📖بیان استدلال پس از ذکر این نکات به اصل استدلال می پردازیم . مقدمات این استدلال به شرح زیر است: 1⃣ در میان انسان ها افرادی هستند که از بدو تولد یا حدوث در کیفیات نفسانی (صفات نفسانی) با یکدیگر مختلف هستند. روشن است این سنخ از اختلافات (اختلاف در کیفیات و صفات نفسانی) اولا به زمان حدوث اختصاص ندارد و در بقا نیز در میان انسان ها وجود دارد و ثانیا اختلافات ذکر شده از سنخ اختلافات نوعی هستند. 2⃣اختلاف در کیفیات نفسانی ، نشانه اختلاف در طبیعت و جوهر نفوس است ؛ زیرا از یک سو ، آثار و اعراض طبیعت ، معلول تحلیلیِ طبیعت هستند، و از سوی دیگر، اختلاف معلولها دلیل بر اختلاف علت هاست؛ از این رو ، کیفیات و صفات نفسانی که آثار طبیعت نفس هستند و در خارج به عین وجود نفس انسانی موجودند، معلول تحلیلیِ طبیعت نفس بوده و اختلاف در آنها _که اختلاف نوعی است_ نشانه اختلاف نوعی در ماهیت نفوس انسانی است. در نتیجه، نفوس انسان ها هم در هنگام حدوث و هم در بقا اختلاف نوعی دارند. ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
🏴 إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ آیت الله ناصری از علمای برجسته اخلاق و اساتید حوزه علمیه اصفهان دارفانی را وداع گفت. بدینوسیله ارتحال عالم ربانی حضرت آیت الله ناصری قدس سره را به اطلاع عموم مؤمنین و علاقمندان می رسانیم و از خداوند متعال علو درجات ایشان را خواستاریم. ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی @FayaziPhilosophicalSchool
📝پرسش و پاسخ 📎برگرفته از کتاب متفرقات فلسفیة ص ۲۳۲ 📜المراد من الکنه 🗞 السؤال فی وجوده تعالى و صفاته المقدسة انتهيتم في المتفرقات إلى أن ما يمكن علمه هو الجهة المشتركة دون ما به الامتياز فلأنه لا يعرف إلا سلبا. فهل التعبير بالكنه و أنه تعالى لا يعرف كنهه أو كنه ذاته و كنه وجوده و صفاته يرجع إلى مجهولية جهة الإمتياز أو يقصد منه شىء آخر أیضا مجهول علاوة على مجهولية جهة الإمتياز؟ 📃الجواب یراد من الکنه مجموع ما به الاشتراك و ما به الإمتياز أي الحقيقة بكلها و عدم إمكانية المعرفة بالمجموع بسبب إغلاق ما به الامتياز على المعرفة البشرية . كما أن الأسماء المستأثره داخلة في الكنه ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
مکتب فلسفی استاد فیاضی
⚪️ وحدت یا کثرت نوعی نفوس؛ بیان دیدگاه ها 📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۵۰۶_۵۰۸ بحث دربا
⚪️ وحدت یا کثرت نوعی نفوس؛ بیان ادله نقلی دیدگاه برگزیده 📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۵۱۰_۵۱۵ با مطالعه در آیات و روایات به این نتیجه می رسیم که ادله نقلی متعددی بر کثرت نوعی نفوس در هنگام حدوث و بقا وجود دارد . در این قسمت از آنها اشاره می کنیم . ۱. آیه :كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ*فَرِيقًا هَدَىٰ وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَالَةُ ۗ روایت ذیل این آیه در تفسیر قمی به شرح ذیل است:الباقر (علیه السلام)- فِی رِوَایَهًِْ أَبِی‌الْجَارُودِ قَوْلُهُ کَما بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ فَرِیقاً هَدی وَ فَرِیقاً حَقَّ عَلَیْهِمُ الضَّلالَةُ قَالَ خَلَقَهُمْ حِینَ خَلَقَهُمْ مُؤْمِناً وَ کَافِراً وَ شَقِیّاً وَ سَعِیداً وَ کَذَلِکَ یَعُودُونَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مُهْتَدٍ وَ ضَالٌّ یَقُولُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ وَ هُمُ الْقَدَرِیَّهًُْ الَّذِینَ یَقُولُونَ لَا قَدَرَ وَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَی الْهُدَی وَ الضَّلَالَهًِْ وَ ذَلِکَ إِلَیْهِمْ إِنْ شَاءُوا اهْتَدَوْا وَ إِنْ شَاءُوا ضَلُّوا وَ هُمْ مَجُوسُ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ وَ کَذَبَ أَعْدَاءُ اللَّهِ الْمَشِیَّهًُْ وَ الْقُدْرَهًُْ لِلَّهِ کَما بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ مَنْ خَلَقَهُ اللَّهُ شَقِیّاً یَوْمَ خَلَقَهُ کَذَلِکَ یَعُودُ إِلَیْهِ وَ مَنْ خَلَقَهُ سَعِیداً یَوْمَ خَلَقَهُ کَذَلِکَ یَعُودُ إِلَیْهِ سَعِیداً بر اساس این آیه و تفسیری که امام باقر علیه السلام از آن ارائه فرمودند ، خداوند از همان ابتدای خلقت ، برخی از انسان ها مومن و برخی را کافر آفرید و در قیامت نیز انسان ها به همان شکلی که در ابتدای خلق آفریده شده اند باز خواهند گشت. از این بیان فهمیده می شود انسان ها از همان آغاز خلق و در هنگام حدوث با یکدیگر تفاوت دارند . روشن است این سنخ تفاوت یعنی تفاوت میان سعادت و شقاوت از سنخ تفاوت نوعی است. بنابراین نفوس انسان ها هم در هنگام حدوث و هم در بقا تفاوت نوعی دارند . تذکر: لازم به ذکر است اشکال اختیار نیز با مسبوق بودن علم ازلی خداوند به خلق مندفع هست. ۲: تفاوت انسان ها در طینت بر اساس برخی از روایات مومنان از طینت علیین و کافران از طینت سجین آفریده شده اند و از همان ابتدای خلق ، طینت این دو گروه با یکدیگر متفاوت بوده است: عن علی بن الحسین«ان الله عزوجل خلق النبیین من طینة علیین؛ قلوبهم و ابدانهم، و خلق قلوب المؤمنین من تلک الطینة، و جعل خلق أبدان المؤمنین من دون ذلک. و خلق الکفار من طینة سجین؛ قلوبهم و أبدانهم روشن است که تفاوت در طینت ، نشانه اختلاف نوعی آنها است ؛ از این رو ،نفوس انسان ها از هنگام حدوث و نیز در بقاء با یکدیگر اختلاف نوعی دارند. ۳:سعادت و شقاوت در ابتدای خلق بر اساس برخی روایات، انسان ها از ابتدا و در شکم مادر سعید یا شقی هستند: عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ عَنْ مَعْنَى قَوْلِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلشَّقِيُّ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ وَ اَلسَّعِيدُ مَنْ سَعِدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ فَقَالَ اَلشَّقِيُّ مَنْ عَلِمَ اَللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ اَلْأَشْقِيَاءِ وَ اَلسَّعِيدُ مَنْ عَلِمَ اَللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ اَلسُّعَدَاءِ . ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
📝پرسش و پاسخ 📎برگرفته از کتاب متفرقات فلسفیة ص٢٢٢ 📜اثر القول بحرفیة وجود المعلول 🗞 السؤال على تفسير الأعلام للمعلول أنه معني حرفي و وجود رابط و إنكارهم استقلاله في حد نفسه وو اقعه و بالقياس إلي علته الذي رفضتموه بشدة ،هل يلزم مشكل عقائدي أو أن الخلاف علمي صرف؟ 📃الجواب الثاني ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⚪️ معیار تعریف مادی و مجرد؛ بیان دیدگاه ها 📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۳۹۷_۴۱۰ اندیشمندان معیار های مختلفی برای تعریف مجرد و مادی و تمایز آنها از یکدیگر ارائه داده اند که در ذیل به مهمترین آنها اشاره می کنیم. 1⃣ماده یا هیولا به عقیده مشهور فیلسوفان ، ماده به معنای هیولا (جز خارجی و ثابت جسم که محل صور مختلف قرار می گیرد)و مادی موجودی است وابسته به ماده به نحوی که مستقل از ماده امکان بقاء ندارد . به نظر می رسد همه فیلسوفانی که هیولا را به عنوان ماده اولی پذیرفتند ، به این تعریف از ماده و مادی معتقد شده اند. 2⃣ مقدار، شکل، وضع، طول ، عرض ، ارتفاع و رنگ برخی دیگر از متفکران مقدار، شکل، وضع، طول ، عرض ، ارتفاع و رنگ را ملاک تمایز موجود مجرد و مادی و معیار تعریف آنها دانسته اند و بر اساس آن معتقد شده اند مقدار، شکل، وضع، طول ، عرض ، ارتفاع و رنگ، ویژگی های مخصوصِ موجودات مادی هستند و هر موجودی که این ویژگی ها را نداشته باشد ، مجرد است . 3⃣قوه استعداد و تغییر موجود مادی ، موجودی است که قوه و استعداد دارد و بالتبع می تواند تغییر کند؛ مانند دانه سیب که استعداد درخت شدن دارد. بنابراین موجودی که دارای قوه و استعداد نیست تغییر نمی کند و مجرد است. 4⃣ حرکت بر اساس این دیدگاه هر موجودی که حرکت داشته باشد مادی است و هر موجودی که حرکت نداشته باشد ، مجرد است. 5⃣ زمان بر اساس این معیار هر موجودی که زمان داشته باشد ، مادی است ؛ زیرا زمان مقدار حرکت است و موجود مادی به دلیل آنکه حرکت دارد، زمان دارد. در مقابل ، هر موجودی که زمان نداشته باشد ، مجرد است. 6⃣ مکان هر موجودی که مکان داشته باشد ، مادی و عنصری است و هر موجودی که مکان نداشته باشد، مجرد است. 7⃣ معیار برگزیده : محسوس به حس ظاهر بر اساس این تعریف ، موجود مادی ، موجودی محسوس به حس ظاهر است خواه محسوس بالفعل باشد یا محسوس بالقوه و خواه محسوس اول باشد یا محسوس ثانی. در بخش تبیین نظریه مختار به توضیح این قیود می پردازیم. 🔰نکته: باید اعتراف کنیم تعریف دقیق مادی و مجرد و تبیین وجه تمایز آنها بسیار دشوار است با این حال به نظر می رسد تعریف دیدگاه برگزیده دقیق تر از سایر تعاریف و معیارهای بیان شده باشد. ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ معیار تعریف مادی و مجرد؛ بررسی دیدگاه ها(۱) 🔰بررسی معیار ماده یا هیولا 📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۳۹۸_۳۹۹ 🔸بیان دیدگاه به عقیده مشهور فیلسوفان ، ماده به معنای هیولا (جز خارجی و ثابت جسم که محل صور مختلف قرار می گیرد)و مادی موجودی است وابسته به ماده به نحوی که مستقل از ماده امکان بقاء ندارد . به نظر می رسد همه فیلسوفانی که هیولا را به عنوان ماده اولی پذیرفتند ، به این تعریف از ماده و مادی معتقد شده اند . در برابر مادی ، موجود مجرد ، موجودی است که نه ماده است و نه 🔹بررسی پذیرش این معیار در تمایز میان موجود مادی و مجرد به پذیرش وجود ماده یا هیولا در خارج است در حالی که ادله وجود ماده ، توان اثبات وجود خارجی آن را ندارد . هیولا به عنوان جزء خارجی و بالقوه محض اصلا وجود خارجی ندارد تاچنین تعریف و معیاری از موجود مادی، صحیح باشد. ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
⚪️ معیار تعریف مادی و مجرد؛ بررسی دیدگاه ها(۲) 🔰بررسی معیار مقدار ، شکل، وضع، طول، عرض،ارتفاع و رنگ 📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۳۹۹_۴۰۱ 🔸بیان دیدگاه برخی دیگر از متفکران مقدار، شکل، وضع، طول ، عرض ، ارتفاع و رنگ را ملاک تمایز موجود مجرد و مادی و معیار تعریف آنها دانسته اند و بر اساس آن معتقد شده اند مقدار، شکل، وضع، طول ، عرض ، ارتفاع و رنگ، ویژگی های مخصوصِ موجودات مادی هستند و هر موجودی که این ویژگی ها را نداشته باشد ، مجرد است . 🔹بررسی به نظر می رسد این معیارها ، معیار دقیقی برای تعریف و تمایز موجود مادی نیستند و نمی توانند آنها را از موجودات مجرد جدا سازند . زیرا این معیارها ، مخصوص موجودات مادی نیستند و در مجردات مثالی نیز وجود دارند . توضیح آنکه این معیار ها از مادی و مجرد بر اساس مبنای مشائیان مطرح شده است . از منظر مشائیان، عالَم موجودات بر دو قسم هستند : عالَم عقل که عالَم مجردات است و عالم ماده که عالَم اجسام است؛ اجسامی که دارای مقدار، شکل، وضع، طول ، عرض و ... هستند. هر موجودی که آنها را نداشته باشند، مجرد است. امّا پس از مشائیان ، شیخ اشراق و صدر المتالهین ، عالم دیگری را به نام عالم مثال اثبات کرده اند که از نظر مرتبه وجودی، بالاتر از عالم ماده و پائین تر از عالم عقل است؛ زیرا از سویی همانند عالم ماده دارای مقدار، شکل، وضع، طول ، عرض ، ارتفاع و رنگ است ، و از سوی دیگر ، محدودیت های عالَم ماده را ندارد . ◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی 🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
1401.08.17-اسفار - تبیین نقد نظریه علامه مصباح در بحث وجود ربطی_۲۰۲۲_۱۱_۰۸_۲۱_۳۵_۰۴_۵۶۰.mp3
1.02M
📜تبیین نقد علامه مصباح به علامه طباطبایی رحمهما الله در وجود ربطی 👤آیت الله فیاضی حفظه الله 🔹نظرات فلسفی آیت الله مصباح @PhilosophyofAyatollahMesbah https://eitaa.com/joinchat/4039639189C2abefc3ea2