هدایت شده از مکتب فلسفی استاد فیاضی
⚪️ وحدت یا کثرت نوعی نفوس؛ بیان ادله نقلی دیدگاه برگزیده
📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۵۱۰_۵۱۵
با مطالعه در آیات و روایات به این نتیجه می رسیم که ادله نقلی متعددی بر کثرت نوعی نفوس در هنگام حدوث و بقا وجود دارد . در این قسمت از آنها اشاره می کنیم .
۱. آیه :كَمَا بَدَأَكُمْ تَعُودُونَ*فَرِيقًا هَدَىٰ وَفَرِيقًا حَقَّ عَلَيْهِمُ الضَّلَالَةُ ۗ
روایت ذیل این آیه در تفسیر قمی به شرح ذیل است:الباقر (علیه السلام)- فِی رِوَایَهًِْ أَبِیالْجَارُودِ قَوْلُهُ کَما بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ فَرِیقاً هَدی وَ فَرِیقاً حَقَّ عَلَیْهِمُ الضَّلالَةُ قَالَ خَلَقَهُمْ حِینَ خَلَقَهُمْ مُؤْمِناً وَ کَافِراً وَ شَقِیّاً وَ سَعِیداً وَ کَذَلِکَ یَعُودُونَ یَوْمَ الْقِیَامَهًِْ مُهْتَدٍ وَ ضَالٌّ یَقُولُ إِنَّهُمُ اتَّخَذُوا الشَّیاطِینَ أَوْلِیاءَ مِنْ دُونِ اللَّهِ وَ یَحْسَبُونَ أَنَّهُمْ مُهْتَدُونَ وَ هُمُ الْقَدَرِیَّهًُْ الَّذِینَ یَقُولُونَ لَا قَدَرَ وَ یَزْعُمُونَ أَنَّهُمْ قَادِرُونَ عَلَی الْهُدَی وَ الضَّلَالَهًِْ وَ ذَلِکَ إِلَیْهِمْ إِنْ شَاءُوا اهْتَدَوْا وَ إِنْ شَاءُوا ضَلُّوا وَ هُمْ مَجُوسُ هَذِهِ الْأُمَّهًِْ وَ کَذَبَ أَعْدَاءُ اللَّهِ الْمَشِیَّهًُْ وَ الْقُدْرَهًُْ لِلَّهِ کَما بَدَأَکُمْ تَعُودُونَ مَنْ خَلَقَهُ اللَّهُ شَقِیّاً یَوْمَ خَلَقَهُ کَذَلِکَ یَعُودُ إِلَیْهِ وَ مَنْ خَلَقَهُ سَعِیداً یَوْمَ خَلَقَهُ کَذَلِکَ یَعُودُ إِلَیْهِ سَعِیداً
بر اساس این آیه و تفسیری که امام باقر علیه السلام از آن ارائه فرمودند ، خداوند از همان ابتدای خلقت ، برخی از انسان ها مومن و برخی را کافر آفرید و در قیامت نیز انسان ها به همان شکلی که در ابتدای خلق آفریده شده اند باز خواهند گشت. از این بیان فهمیده می شود انسان ها از همان آغاز خلق و در هنگام حدوث با یکدیگر تفاوت دارند . روشن است این سنخ تفاوت یعنی تفاوت میان سعادت و شقاوت از سنخ تفاوت نوعی است.
بنابراین نفوس انسان ها هم در هنگام حدوث و هم در بقا تفاوت نوعی دارند .
تذکر: لازم به ذکر است اشکال اختیار نیز با مسبوق بودن علم ازلی خداوند به خلق مندفع هست.
۲: تفاوت انسان ها در طینت
بر اساس برخی از روایات مومنان از طینت علیین و کافران از طینت سجین آفریده شده اند و از همان ابتدای خلق ، طینت این دو گروه با یکدیگر متفاوت بوده است:
عن علی بن الحسین«ان الله عزوجل خلق النبیین من طینة علیین؛ قلوبهم و ابدانهم، و خلق قلوب المؤمنین من تلک الطینة، و جعل خلق أبدان المؤمنین من دون ذلک. و خلق الکفار من طینة سجین؛ قلوبهم و أبدانهم
روشن است که تفاوت در طینت ، نشانه اختلاف نوعی آنها است ؛ از این رو ،نفوس انسان ها از هنگام حدوث و نیز در بقاء با یکدیگر اختلاف نوعی دارند.
۳:سعادت و شقاوت در ابتدای خلق
بر اساس برخی روایات، انسان ها از ابتدا و در شکم مادر سعید یا شقی هستند:
عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِي عُمَيْرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنَ جَعْفَرٍ عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ عَنْ مَعْنَى قَوْلِ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ اَلشَّقِيُّ مَنْ شَقِيَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ وَ اَلسَّعِيدُ مَنْ سَعِدَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ فَقَالَ اَلشَّقِيُّ مَنْ عَلِمَ اَللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ اَلْأَشْقِيَاءِ وَ اَلسَّعِيدُ مَنْ عَلِمَ اَللَّهُ وَ هُوَ فِي بَطْنِ أُمِّهِ أَنَّهُ سَيَعْمَلُ أَعْمَالَ اَلسُّعَدَاءِ .
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool
درس_اخلاق_11_آبان.mp3
35.46M
🔊 صوت جلسه #درس_اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری_قم
به کلام آیت الله فیاضی در تاریخ ١۴٠١/۰۷/۱۱
🎥 برای مشاهده فیلم این جلسه، به لینک ذیل مراجعه نمایید:
https://www.aparat.com/v/09j8c
#درس_اخلاق
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
سوال.mp3
2.04M
🔊 صوت پاسخ استاد فیاضی به سوال ذیل:
❓برای تشخیص این که نیت ما خالص یا آمیخته به ریا است، چه راهکارهایی وجود دارد؟
#پرسش_پاسخ
#درس_اخلاق
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
سوال2.mp3
3.54M
🔊 صوت پاسخ استاد فیاضی به سوال ذیل:
❓از طرفی در این روایت گفته شده که هر ریایی شرک است. از سوی دیگر خداوند بهترین شریک است و اعمال ریایی را به شریک واگذار می کند. در این صورت کار ما بسیار مشکل می شود چون معمولا کار صد در صد خالص نداریم و بالاخره کارهایمان یک ناخالصی هایی دارد. باید چه کرد؟
#پرسش_پاسخ
#درس_اخلاق
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
سوال_3.mp3
3.29M
🔊 صوت پاسخ استاد فیاضی به سوال ذیل:
❓غیر از تقویت ایمان چه راههایی برای خالص سازی نیت و دوری از ریا وجود دارد؟
#پرسش_پاسخ
#درس_اخلاق
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
1401-08-14-OstadFayazi.mp3
585.7K
📜نماز اول وقت
🔹آیت الله فیاضی حفظه الله
۱۴۰۱.۰۸.۱۴ نمازخانه موسسه امام خمینی رحمه الله
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
بسمه تعالی
📣 #اطلاعیه
🔰 به اطلاع سروران گرامی می رساند
درس خارج اسفار روز دوشنبه ۱۶ آبان تعطیل می باشد.
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
1401.08.15-اسفار - استاد فياضي - جلسه465.جلد2.MP3
39.68M
🔈صوت جلسه ۴۶۵ خارج اسفار
🔰اسفار جلد ۲ ص۱۱۵؛على هذا الاصطلاح لا تضاد حقيقيا بين الجواهر...
🔹بیان قول چهارم
🔹بررسی استاد
تاریخ:۱۴۰۱/۰٨/۱۵
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir.
درس اخلاق آیت الله فیاضی (دامت برکاته)
⏰ زمان: چهارشنبه ١۴٠١/۰۸/۱۸، بعد از نماز مغرب و عشا
مکان: قم، خیابان شهدا (صفائيه)، حسینیه امام خمینی (رحمة الله علیه)
با توجه به درخواست بسیاری از شما فرهیختگان گرامی مبنی بر پرسیدن سوالات اخلاقی خود از اساتید جلسات درس اخلاق دفتر مقام معظم رهبری در شهر مقدس قم، شما میتوانید با استفاده از لینک ذیل، سوالات را با اساتید گرامی در میان بگذارید.
🔹 سوالات عمومی، هر دو هفته یکبار در جلسه درس اخلاق استاد به آن پاسخ میدهند.
🔹 پاسخ سوالات خصوصی نیز از طریق راههای معرفی شده در لینک ذیل، برای سوال کنندگان ارسال میگردد.
🔸 لینک ارسال سوالات:
https://formafzar.com/form/5jm9q
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir🔸
1401.08.17-اسفار - استاد فياضي - جلسه466.جلد2.MP3
38.32M
🔈صوت جلسه ۴۶۶ خارج اسفار
🔰اسفار جلد ۲ ص۱۱۵؛على هذا الاصطلاح لا تضاد حقيقيا بين الجواهر...
🔹بیان دلیل دوم قول چهارم
🔹بررسی استاد
تاریخ:۱۴۰۱/۰٨/۱۷
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir.
14010811.pdf
785K
📄 متن درس اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری_قم
به کلام آیت الله فیاضی (دامت توفیقاته) در تاریخ ١۴٠١/۰۸/۱۱
#درس_اخلاق
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
14010811.docx
142.3K
📄 متن درس اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری_قم
به کلام آیت الله فیاضی (دامت توفیقاته) در تاریخ ١۴٠١/۰۸/۱۱
#درس_اخلاق
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
درس_اخلاق.mp3
36.05M
🔊 صوت جلسه #درس_اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری_قم
به کلام آیت الله فیاضی در تاریخ ١۴٠١/۰۸/۱۸
🎥 برای مشاهده فیلم این جلسه، به لینک ذیل مراجعه نمایید:
https://www.aparat.com/v/X5vLp
#درس_اخلاق
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
1401-08-21-OstadFayazi.mp3
769.7K
📜اسراف
🔹آیت الله فیاضی حفظه الله
۱۴۰۱.۰۸.۲۱ نمازخانه موسسه امام خمینی رحمه الله
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
1401.08.21-اسفار - استاد فياضي - جلسه467.جلد2.MP3
37.33M
🔈صوت جلسه ۴۶۷ خارج اسفار
🔰اسفار جلد ۲ ص۱۱۵؛و هاهنا إشكال قوي...https://lib.eshia.ir/71465/2/115
تاریخ:۱۴۰۱/۰٨/۲۱
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir.
1401.08.22-اسفار - استاد فياضي - جلسه468.جلد2.MP3
39.15M
🔈صوت جلسه ۴۶۸ خارج اسفار
تاریخ:۱۴۰۱/۰٨/۲۲
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir.
هدایت شده از روابط عمومی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی ره
🔰 ثبت نام دوره جریانشناسی فکری - سیاسی حوزه علمیه قم آغاز شد
📌 سلسله نشستهای جریانشناسی فکری - سیاسی حوزه علمیه قم برگزار میشود
📌 این نشستها از سوی معاونت پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) و با همکاری دبیرخانه یکصدمین سال بازتأسیس حوزه علمیه قم و مؤسسه افق اندیشه معاصر و به منظور ارتقاء دانشی و بینشی طلاب و علاقمندان حوزه علمیه قم برگزار میشود.
🗓 10 آذر تا 13 بهمن ماه 1401
🏢 قم، بلوار جمهوری، تالار مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره)
❇️ این دوره طی ده هفته متوالی در روزهای پنجشنبه از ساعت ۱۴ الی ۱۷ با حضور اساتید برجسته از جمله آیت الله عباس #کعبی، آیت الله غلامرضا #فیاضی، حجت الاسلام سید حمید #روحانی، حجت الاسلام اکبر #میرسپاه، دکتر موسی #نجفی، حجت الاسلام دکتر #شریفی، حجت الاسلام دکتر #ابوطالبی و ... برگزار میشود.
❇️ برخی عناوین دوره عبارتند از:
🔷 سیر تکاملی حوزه علمیه قم در سده اخیر
🔷 سیره سیاسی آیتالله شیخ عبدالکریم حائری
🔷 نقش آیتالله بروجردی در تثبیت حوزه علمیه قم و انقلاب اسلامی
🔷 سیر نظریه حکومت اسلامی در حوزه علمیه قم
🔷 جریانشناسی حوزه علمیه قم بعد از انقلاب اسلامی
🔷 نقش جریان فکری علامه طباطبایی در انقلاب اسلامی و....
🔗 ثبت نام👇
🌐 https://m-ofogh.ir
🌐 کانال و سایت مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 https://eitaa.com/iki_ac_ir
🌐 https://iki.ac.ir
☎️ 02532113627
درس اخلاق آیت الله فیاضی (دامت برکاته)
⏰ زمان: چهارشنبه ١۴٠١/۰۸/۲۵، بعد از نماز مغرب و عشا
مکان: قم، خیابان شهدا (صفائيه)، حسینیه امام خمینی (رحمة الله علیه)
با توجه به درخواست بسیاری از شما فرهیختگان گرامی مبنی بر پرسیدن سوالات اخلاقی خود از اساتید جلسات درس اخلاق دفتر مقام معظم رهبری در شهر مقدس قم، شما میتوانید با استفاده از لینک ذیل، سوالات را با اساتید گرامی در میان بگذارید.
🔹 سوالات عمومی، هر دو هفته یکبار در جلسه درس اخلاق استاد به آن پاسخ میدهند.
🔹 پاسخ سوالات خصوصی نیز از طریق راههای معرفی شده در لینک ذیل، برای سوال کنندگان ارسال میگردد.
🔸 لینک ارسال سوالات:
https://formafzar.com/form/5jm9q
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir🔸
1401.08.23-اسفار - استاد فياضي - جلسه469.جلد2.MP3
38.94M
🔈صوت جلسه ۴۶۹ خارج اسفار ج۲ ص۱۱۶؛و مما عد في المتقابلين الملكة و العدم
تاریخ:۱۴۰۱/۰٨/۲۳
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir.
1401.08.24-اسفار - استاد فياضي - جلسه470.جلد2.MP3
33.2M
🔈صوت جلسه ۴۷۰ خارج اسفار ج۲ ص۱۱۸ ؛ القدح الذي يلزم في انحصار التقابل في الأقسام الأربعة من تقابل الالتحاء و المرودة
تاریخ:۱۴۰۱/۰٨/۲۴
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir.
221115_1225.mp3
23.37M
🔊 صوت جلسه #درس_اخلاق در مرکز تخصصی فلسفه اسلامی
به کلام آیت الله فیاضی در تاریخ ١۴٠١/۰۸/۲۴
#درس_اخلاق
🔸کانال نشر آثار آیت الله فیاضی
🆔@Fayazi_ir
هدایت شده از مکتب فلسفی استاد فیاضی
⚪️ معیار تعریف مادی و مجرد؛ بیان دیدگاه ها
📜برگرفته از نگاهی نو به فلسفه اسلامی ص ۳۹۷_۴۱۰
اندیشمندان معیار های مختلفی برای تعریف مجرد و مادی و تمایز آنها از یکدیگر ارائه داده اند که در ذیل به مهمترین آنها اشاره می کنیم.
1⃣ماده یا هیولا
به عقیده مشهور فیلسوفان ، ماده به معنای هیولا (جز خارجی و ثابت جسم که محل صور مختلف قرار می گیرد)و مادی موجودی است وابسته به ماده به نحوی که مستقل از ماده امکان بقاء ندارد . به نظر می رسد همه فیلسوفانی که هیولا را به عنوان ماده اولی پذیرفتند ، به این تعریف از ماده و مادی معتقد شده اند.
2⃣ مقدار، شکل، وضع، طول ، عرض ، ارتفاع و رنگ
برخی دیگر از متفکران مقدار، شکل، وضع، طول ، عرض ، ارتفاع و رنگ را ملاک تمایز موجود مجرد و مادی و معیار تعریف آنها دانسته اند و بر اساس آن معتقد شده اند مقدار، شکل، وضع، طول ، عرض ، ارتفاع و رنگ، ویژگی های مخصوصِ موجودات مادی هستند و هر موجودی که این ویژگی ها را نداشته باشد ، مجرد است .
3⃣قوه استعداد و تغییر
موجود مادی ، موجودی است که قوه و استعداد دارد و بالتبع می تواند تغییر کند؛ مانند دانه سیب که استعداد درخت شدن دارد. بنابراین موجودی که دارای قوه و استعداد نیست تغییر نمی کند و مجرد است.
4⃣ حرکت
بر اساس این دیدگاه هر موجودی که حرکت داشته باشد مادی است و هر موجودی که حرکت نداشته باشد ، مجرد است.
5⃣ زمان
بر اساس این معیار هر موجودی که زمان داشته باشد ، مادی است ؛ زیرا زمان مقدار حرکت است و موجود مادی به دلیل آنکه حرکت دارد، زمان دارد. در مقابل ، هر موجودی که زمان نداشته باشد ، مجرد است.
6⃣ مکان
هر موجودی که مکان داشته باشد ، مادی و عنصری است و هر موجودی که مکان نداشته باشد، مجرد است.
7⃣ معیار برگزیده : محسوس به حس ظاهر
بر اساس این تعریف ، موجود مادی ، موجودی محسوس به حس ظاهر است خواه محسوس بالفعل باشد یا محسوس بالقوه و خواه محسوس اول باشد یا محسوس ثانی.
در بخش تبیین نظریه مختار به توضیح این قیود می پردازیم.
🔰نکته: باید اعتراف کنیم تعریف دقیق مادی و مجرد و تبیین وجه تمایز آنها بسیار دشوار است با این حال به نظر می رسد تعریف دیدگاه برگزیده دقیق تر از سایر تعاریف و معیارهای بیان شده باشد.
#مکتب_فلسفی_استاد_فیاضی
#استاد_فیاضی
#فلسفه
#آیت_الله_فیاضی
◀️مکتب فلسفی استاد فیاضی
🆔 @FayaziPhilosophicalSchool